Soudružky a soudruzi, projednali jsme velice náročný
problém. Nechci si přisvojovat nárok na závěrečné
slovo, ale chtěl bych připomenout jenom jednu základní
věc, která se v celém projednávání,
zejména v diskusi, vyskytla minimálně. Máme-li
totiž tyto věci realizovat, potřebujeme k tomu
potřebné zdroje a že je třeba to stále
spojovat s plněním úkolů a využít
k tomu především Prohlášení
ústředního výboru Komunistické
strany Československa k 41. výročí
Vítězného února.
Následující čtyři diskusní
příspěvky nebyly z časových
důvodů předneseny.
Poslanec Walter Herrgesell: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, vážení
hosté, úkoly a postavení národních
výborů při tvorbě a ochraně
životního prostředí známe z každodenního
života a naší poslanecké praxe velmi dobře.
Všichni bychom mohli hovořit o národních
výborech a iniciativě lidí při plnění
volebních programů Národní fronty
a o hledání nových cest i při řešení
úkolů na úseku životního prostředí.
Samozřejmě, že národní výbory
svůj díl odpovědnosti za řešení
otázek životního prostředí mají,
ale existují některé vazby zejména
k federálním i republikovým průmyslovým
resortům, které jim objektivně znemožňují
nést plnou odpovědnost. Nechci národním
výborům dělat arbitra, ale domnívám
se, že z pohledu našeho výboru je třeba
na některé tyto problémy upozornit.
Národní výbory ve snaze tyto své úkoly
koordinovat, zřídily zpravidla u rad národních
výborů příslušné komise
životního prostředí jako pomocný
aktiv. Tento aktiv, většinou složený z
odborníků i ředitelů výrobních
organizací, však pracuje bez rozhodovací pravomoci
a zdlouhavě prosazuje svoje závěry. Přestože
se v praxi otázkami výkonu státní
správy na úseku životního prostředí
zabývají většinou všechny orgány
národních výborů, bylo by vhodnější,
aby komise životního prostředí pracovaly
jako komise pléna národního výboru
s ohledem na zvýraznění jejich postavení.
V uplynulém období byly novelou zákona o
národních výborech svěřeny
národním výborům širší
pravomoci ve věcech ochrany životního prostředí,
zejména na úseku sankcí za jeho znečišťování.
vybavení pravomocemi tu je. Při jejich realizaci
se však naráží na tu skutečnost,
že pokuty a další sankce často podstatu
věci nemění nebo jen částečně,
když si ještě k tomu uvědomíme,
že některé organizace s těmito sankcemi
již počítaly a platily dlouhodobě za
znečišťování životního
prostředí bez zájmu o zásadní
řešení existujících závad.
Přitom národní výbory pro zabezpečení
svých úkolů musí s organizacemi na
svém území nejen spolupracovat, ale sdružovat
s nimi finanční a jiné prostředky.
Potřebují i jejich přímou pomoc pro
zabezpečení programu zeleně, tvorby a ochrany
životního prostředí, ale i celé
řady dalších úkolů v rámci
plnění volebních programů Národní
fronty. A zejména na základním stupni národních
výborů není ještě jejich autorita
ani svěřené pravomoci takové, aby
jim umožnily postupovat proti organizacím tvrdšími
metodami bez nebezpečí, že se následně
tento postup nepromítne negativně do spolupráce
národních výborů s dotčenou
organizací při řešení dalších
úkolů.
Je skutečností, že mnohá místa
neznají úklid a čistotu, kterou tak rádi
obdivujeme jinde. Jejich zabezpečení však často
není jen otázkou organizace a kvality práce.
Je spojené s dalšími náležitostmi,
které národní výbory obtížně
zajišťují - potřebnou mechanizaci, pohonné
hmoty k jejich provozu, dostatek pracovních sil atd.
Často slyšíme kritiku, že národní
výbory v oblasti péče o životní
prostředí mnoho zanedbaly. Musíme však
vidět, že v uplynulých letech před ně
byly stavěny daleko naléhavější
aktuální úkoly, které musely zabezpečit.
Centrálně jim byly jako prioritní stavby
určeny výstavby jeslí, mateřských
škol, dostavby a opravy dalších školských
budov. A ještě dnes v některých místech
z hlediska potřeb občanů musí v prvé
řadě zajistit základní potřeby
míst, jako jsou např. vodovody, kanalizace, základní
zdravotnická péče apod.
Přesto počet ekologických staveb realizovaných
národními výbory jak formou řádné
investiční výstavby, tak akce "Z",
od minulé pětiletky neustále stoupá.
Z kapacitních a finančních důvodů
je řada rozhodujících staveb (především
čistíren odpadních vod) realizována
v akci "Z". Význam těchto akcí
je nesporný. Bude však zapotřebí zvážit
únosnost hranice této formy výstavby. Národní
výbory se doslova potýkají se stále
se opakujícími nedostatky v oblasti projekce a stavebních
kapacit, při shánění stavebního
materiálu. A to ubírá národním
výborům síly při zajišťování
jejich dalších úkolů.
Domnívám se, že k řešení
potřebné péče o životní
prostředí je nezbytný jednotný postup
národních výborů a orgánů
a organizací všech resortů. Otázky péče
o životní prostředí vyžadují
vysoce odborný přístup. Amatérsky
tyto zásadní otázky již dále
řešit nelze a přitom odborně fundovaní
pracovníci na národních výborech,
jimž je dáván velký díl odpovědnosti,
chybí. Také nemohou být zakládány
pouze administrativní předpoklady k řešení
problémů. Dobudování organizační
struktury orgánů na úseku péče
o životní prostředí i plány a
koncepce této činnosti musí být posouzeny
a zpracovány komplexně a podle jednoznačné
legislativní úpravy otázek životního
prostředí tak, aby vytvářely předpoklady
především k ekonomickému řešení
ochrany jednotlivých složek životního
prostředí. V některých místech
bude tlak na otázky čistoty vod, jinde na ovzduší,
někde na čistotu, v nejexponovanějších
oblastech jako je Severočeský, Severomoravský
kraj a hlavně město Praha bude třeba věnovat
pozornost všem složkám.
A nejen pozornost, ale důsledné a účinné
řešení. Uvedu jeden příklad:
otázka ochrany půdního fondu. Ano, mnohé
se jistě už udělalo. Ale můžeme
se spokojit s konstatováním, že zábor
zemědělské půdy se podařilo
částečně snížit? Neměli
bychom tu mít již výsledky znějící
úplně jinak, například o naprostém
zastavení úbytku? Stále se požadavky
stavebních organizací nebo investora řeší
mnohdy uspěchaně, nedostatečně promyšleně,
bez zvážení všech dopadů. Mnohdy
si stavební organizace diktují podmínky stavebního
místa, neboť je výhodnější
stavět "na zelené louce" než organizačně
i technicky náročněji ve stávající
zástavbě. A tak potřebujeme-li byty nebo
nějakou stavbu naléhavě, ustoupíme
někdy i z přijatých zásad.
Nemůžeme nevidět též mezinárodní
souvislosti znečišťování životního
prostředí. vedle domácích zdrojů
znečištění se i u nás negativně
projevuje vliv znečištěného prostředí
z území sousedních zemí. Všichni
jsme přivítali iniciativu předsedy federální
vlády soudruha Adamce, hledat společně se
sousedními zeměmi společné programy
řešení. Nemohu jinak, ale musím se zmínit
o našich hraničních horách, které
jsou prvními stojícími jako hráz v
cestě západním větrům. O Krušných
horách se již nejednou hovořilo a mnoho se
pro jejich ozdravění již udělalo. Můj
včerejší průjezd krajinou nad Chomutovem
to ukazuje, i když mnohé nás ještě
čeká. Do stejného postavení a devastace
se dostaly hory mého rodného kraje a místa
života, právě i výkonu poslanecké
funkce - Jizerské hory. Tady může úsilí
národních výborů pomoci jen při
likvidaci kalamit, či zmírnění následků
současného stavu. Zásadní řešení
je mimo jejich dosah. A protože příroda se
řídí pravidelným koloběhem,
všechny její bolesti vyvolávají další
následky. Ať již je to problém zabezpečení
pitné vody v daných oblastech, pronikání
škodlivin do potravinového řetězce,
nebo otázka obnovy vegetace vůbec.
Hovoříme o odpovědnosti národních
výborů za zlepšování stavu životního
prostředí. Cožpak ale mohou ovlivnit zavádění
bezodpadových technologií, likvidaci všech
možných odpadů, výstavbu investičních
akcí jejichž výroba, byť znečišťující
životní prostředí, je jim zdůvodněna
jako celospolečensky nezbytná? Mohou ovlivnit stav
čistoty ovzduší, které patří
k prioritním aspektům znečišťování
životního prostředí? Nechtěl
jsem dát v mém krátkém vystoupení
návody na řešení těchto otázek.
Chtěl jsem je uvést proto, abychom si znovu uvědomili,
že otázky řešení životního
prostředí a odpovědnosti za něj nejsou
jen resortní záležitostí ministerstva
vnitra a životního prostředí a národních
výborů, ale že jsou to otázky dotýkající
se nás všech - jednotlivce, organizací i orgánů
a že pohled na životní prostředí
se musí stát součástí každé
naší činnosti. Národní výbory,
i když jim byla svěřena koordinující
úloha v péči o životní prostředí
a pustily se do celé řady řešení
otázek a budování ekologických staveb,
v této činnosti nemohou zůstat často
osamoceny, ale musí mít vytvořeny podmínky
k tomu, aby zejména při rozhodování
o územních plánech byly jejich názory
na směry rozvoje území plně respektovány
a pro ostatní subjekty závazné. Z pohledu
životního prostředí to vyžaduje
zpracovat ucelené koncepce (Severomoravský, Severočeský,
Praha, pohraniční oblasti) při plném
uplatnění aktivity a především
hluboké místní znalosti národních
výborů.
Z jednání našeho výboru pro národní
výbory a národnosti vyplynulo, že základním
pozitivem tohoto plenárního zasedání
je, že ukazuje plně složitost projednávané
problematiky a nezbytnost jejího komplexního řešení
všemi resorty, jejich organizacemi, národními
výbory, orgány a organizacemi Národní
fronty i dalšími orgány.
Poslanec Pavel Krubl: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, dnešní
plénum ČNR projednává jeden z nejdůležitějších
celosvětových problémů současné
doby. Lze říci, že ochrana životního
prostředí patří v současné
době mezi základní problémy lidstva.
I když řešení problémů životního
prostředí nelze provádět izolovaně,
nebudu diskutovat o problematice životního prostředí
ani jiných zemí ani jiných krajů,
ale zaměřím se na problematiku, která
tíží občany Severočeského
kraje a tedy i mé voliče z okresu Chomutov, u kterého
je problematika životního prostředí
velmi aktuální a stále živá.
Řešení problematiky životního prostředí
není v tomto kraji a okrese novou záležitostí,
které vzniklo v poslední době. Určité
úseky se již řeší delší
dobu, neboť z pohledu dřívějších
názorů při řešení problematiky
životního prostředí se jednalo spíše
o okrajové záležitosti a jejich vlastní
řešení nebylo stavěno na úroveň
ostatních naléhavých úkolů
společnosti
Celý náš okres je poznamenán bouřlivým
rozvojem povrchové těžby uhlí, výstavbou
parních elektráren, rozvojem hutního průmyslu
a v blízkém okrese Most i rozvojem chemického
průmyslu. Vzhledem k nepříznivé poloze
se v určitých obdobích koncentruje výskyt
nejen nebezpečných, ale v mnoha případech
i zapáchajících plynných splodin (např.
merkaptany ap.), které zhoršují životní
podmínky obyvatel tohoto okresu. To vedlo státní
orgány k tomu, že v tomto okrese byl vybudován
první prognózní signální systém
pro sledování situace v čistotě ovzduší
a bylo možno vyhlašovat případné
regulace známých hlavních zdrojů koncentrací
při dosažení a překročení
povolené hodnoty emisí SO2.
O tom, že výskyt škodlivin - u občanů
mnohdy zjednodušovaný pouze na SO2, je
vysoký oproti celostátním průměrům
i když nejsou nepříznivé povětrnostní
podmínky pro rozptyl, se bylo možno přesvědčit
při relacích jak v televizi, tak v rozhlase ze Severočeského
kraje v měsících lednu a únoru. Tak
např. v Klášterci byl dne 27. 1. 1989 24hodinový
průměr 1058 mg/m3 (přípustná
koncentrace je 150 mg/m3, přičemž
nejvyšší půlhodinové znečištění
dosáhlo 1600 mg/m3 a okamžité 2000
mg/m3. Město Klášterec bylo a je
považováno v rámci okresu za jedno z míst
s nejčistším ovzduším.
Není záměrem tohoto mého vystoupení
opakovat skutečnosti, které jsou známé
ze sdělovacích prostředků, kde se
tato problematika nyní vyskytuje mnohem více než
v dobách dřívějších a
byla i předmětem dnešní zprávy
vlády. Chci jenom z pohledu poslance přímo
žijícího v tomto prostředí poukázat
na to, že je třeba daleko šířeji
a zodpovědněji se touto problematikou zabývat
v praktické realizaci a věnovat mimořádnou
pozornost ze strany centrálních orgánů
oblastem, kde je tato problematika nejsložitější.
Mezi tyto patří jak pánevní okresy
Severočeského kraje, tak i část oblasti
Sokolovska.
V Severočeském kraji se již mnohé pro
obyvatele vybudovalo. Svoji úlohu zde jistě sehrál
i Oblastní plán Severočeského kraje.
Je zde rozsáhlá bytová výstavba včetně
technické a občanské vybavenosti ovšem
i s nedostatky v dokončování této
vybavenosti charakterizované nejen pro tento kraj, pravidelné
výjezdy dětí do škol v přírodě,
i když v poslední době se vede polemika v krajském
tisku o jejich vhodnosti, dětem jsou poskytovány
bezplatné přesnídávky, jsou organizovány
zlevněné výjezdy o sobotách a nedělích
mimo zasažené oblasti apod.
Přesto občany velmi zaráží, že
řada věcí, které by pro tento kraj
a okres měly být zajištěny přednostně
vázne, nebo se termín realizace oddaluje i když
svým způsobem zasahují do problematiky životního
prostředí. Je to např. řešení
tramvajové dopravy v aglomeraci Chomutov - Jirkov (expertizu
stavby schválila vláda ČSR v lednu letošního
roku), o jejíž realizaci se jedná již
minimálně 10 let, výstavba 2. etapy dostavby
nemocnice (zejména se jedná o nové pavilony
interny, kdy stávající jsou nahnilé),
kde po vyřešení všech problémů
je tato stavba závislá na limitu zahajovaných
staveb pro rok 1990. V případě nezapsání
do plánu na zahájení v roce 1990 bude nutno
předělávat projekty (změna technologie
výroby panelů v 9. pětiletce) a celá
výstavba by se zdržela o celou pětiletku. velmi
negativně působí i odsouvání
termínu tzv. kompenzačních staveb (sportovní
haly Kadaň, Klášterec), které by měly
být mimo veškeré limity, neboť byly odsouhlaseny
a potvrzeny jako akce kompenzační, tj. kompenzující
zhoršení stavu příslušné
oblasti vlivem rozšiřující se např.
potřeby složišť popílku pro elektrárny.
Těžko se dá vysvětlit např. obyvatelům
města Jirkova, že přestože toto město
roste co do velikosti i počtu obyvatel, snižuje se
přidělený limit pohonných hmot, což
je na úkor provozu mechanizačních prostředků
na úklid silnic a chodníků v oblasti se zvýšeným
spadem tuhých emisí, což platí i pro
další města okresu. I přes několikerá
opatření stále chybí v kraji i našem
okrese značný počet lékařů,
což neumožňuje v plné míře
zlepšovat zdravotní a péči nemluvě
o dostatku moderní zdravotnické techniky.
K radikálnímu zlepšení životního
prostředí pánevních okresů
kraje během příštích 5 - 10 let
zřejmě nedojde, budou se řešit problémy,
které naše společnost řešit umí,
na které si samozřejmě vydělá
a které zmírní dopad průmyslu a těžebních
činností v tomto kraji.
Ke zmírnění negativních dopadů
na životní prostředí může
dojít pouze konkrétním programem odsíření
největších zdrojů emisí, který
je ovšem nutno konkretizovat tak, abychom pouze neověřovali
a neplatili technologie, které nám různí
dodavatelé nabízejí, systematickými
opravami a rekonstrukcemi odprašovacích zařízení
nejenom velkoelektráren, ale i ostatních zdrojů
znečištění a tomu i přizpůsobit
výrobní program podniku, který bude tuto
technologii zajišťovat, omezovat lokální
vytápění tuhými palivy a nahrazovat
zemním plynem, přednostně zajišťovat
potřeby zemního plynu pro průmyslové
podniky, kde to povede ke snížení emisí
SO2, plánovitě a technicky řídit
výstavbu čistíren odpadních vod, komplexně
racionalizovat spotřebu paliv a energií a plnit
program výstavby jaderných elektráren s cílem
postupného odstavování některých
elektráren s tím, že zde odpadne nutnost budovat
drahá odsiřovací zařízení
a budovat a rozšiřovat složiště popílku,
které se neobejdou bez záboru zemědělské
půdy.
Co říci závěrem. Péče
o životní prostředí přes zdůrazňování
důležitosti řešení problémů
se nestala nám ještě vlastní a zatím
si v plné míře široká veřejnost
neuvědomuje důsledky, které mohou vzniknout
nedůsledným řešením této
dříve opomíjené problematiky. Proto
musíme začít již ve školách
seznamovat žáky nejen s příčinami
současných ekologických problémů,
ale aby přizpůsobili ekologickým potřebám
též své chování a aby se na ochraně
životního prostředí sami podíleli.
Tím se zajistí do budoucna každému možnost
vyznat se ve vlastním životním prostředí
a poznat změny způsobované různými
vlivy, promýšlet alternativy a uplatnit je v místním
rozsahu.
Jednoduše řečeno - problematika životního
prostředí a jeho praktické řešení
se musí stát vlastní nám všem
a musí se stát nezbytnou součástí
našeho každodenního života.
Poslankyně Eva Lišková: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně a poslanci, chtěla bych vám sdělit,
že mezi našimi občany je o životní
prostředí zájem. A nejen to. Sledují,
že dnes projednáváme tyto otázky.
Důkazem toho je dopis, který jsem obdržela
od jednoho mého voliče dr. Miloše Kužvarta,
ale i řady dalších občanů, kteří
nedali na papír své dotazy a připomínky
k tomuto problému.
V tomto dopise mě žádá, abych na našem
jednání upozornila na problémy budování
nové "boudy" na Sněžce.
Já jsem samozřejmě neměla čas
si prověřovat údaje v dopise obsažené.
Jsou velice odborné a zajímavé. Chtěla
bych proto požádat příslušné
orgány vlády o zaujetí stanoviska k této
věci.
Fotokopii dopisu předám. To je vše co jsem
chtěla říci. Děkuji za pozornost.
"Vážená paní poslankyně,
obracím se na Vás ve věci zamýšlené
výstavby na Sněžce. Jak jistě víte,
dle plánu Komise pro komplexní rozvoj oblasti Krkonoš
má být ve vrcholové partii této hory
budována nová Česká bouda spolu s
konečnou stanicí lanovky. Obě stavby jsou
projektovány jako modernější a mohutnější
náhrada za stávající objekty, které
jsou v nevyhovujícím technickém stavu.
Na Sněžce jsou ve střední Evropě
plošně nejrozsáhleji vyvinuty alpinské
ekosystémy. Tyto ekosystémy jsou zcela jedinečné
tím, že se zde prolínají dva zoologické
a botanické prvky, totiž alpský, který
má centrum svého výskytu v oblasti Alp a
na Sněžku zasahuje svým nejsevernějším
výběžkem, a arktický, který má
zde své nejjižnější místo
výskytu. Právě tímto prolínáním
je dána unikátnost této lokality.
Celá oblast Krkonoš trpí devastací přírodního
prostředí, která nemá obdoby. Krkonošský
národní park patří mezi 10 nejohroženějších
parků na světě! A nyní nebezpečí
naprostého zhroucení ekosystémů zvýšíme
výstavbou "rekreačních" zařízení
za 250 miliónů Kčs (plus asi 20 miliónů
devizových korun). Zainteresované orgány
se tváří, jako by to byla ekologická
investice! Přitom tyto prostředky by se daly využít
mnohem účelněji (čističky odpadních
vod apod.).
Je známo, že existuje ekologicky únosná
varianta rekonstrukce zařízení na Sněžce.
Podle ní by lanová dráha po své rekonstrukci
a s ní spojeným zvýšením své
přepravní kapacity měla být ukončena
na nynější mezistanici na Růžové
hoře nebo v její blízkosti. Rozhodně
by nevedla až na vrchol Sněžky. Občerstvovací
zařízení by nemělo mít podobu
hangáru s 250 místy u stolu, ale mnohem skromnějšího
kiosku. v případě náhlého zhoršení
počasí by čs. návštěvníci
měli mít možnost útulku na polské
straně (mezi bratrskými národy by takováto
služba neměla být problémem).