Úterý 28. března 1989

Dalším důvodem mého diskusního vystoupení je i to, že se jedná o konkrétní problém v konkrétní oblasti. Budu se ale snažit být v rámci možností stručný.

Podnětem k mému dnešnímu vystoupení byl aktiv funkcionářů Národní fronty, národních výborů, poslanců a pracovníků rozhodujících podniků Východočeského kraje s představiteli vlády České socialistické republiky. Zaznělo zde oboustranně mnoho námětů pro plnění programového prohlášení vlády v podmínkách našeho kraje. Celý průběh jednání vlády v kraji byl sledován veřejností s neobyčejným zájmem.

Chci dnes, vážené soudružky a soudruzi, vaši pozornost obrátit k problematice Orlických hor, o kterých se prozatím poměrně málo v širším povědomí hovoří. Stav jejich ohrožení je ovšem natolik vážný, že přístup k řešení problematiky je třeba dostat na úroveň vlády, protože krajské a okresní orgány jsou schopné řešit pouze dílčí problémy. Dovolte mi stručnou charakteristiku.

Pokud jde o lesní hospodářství jsou po Krušných horách, Jizerských horách a Krkonoších Orlické hory největší oblastí, kde se projevilo souvislé poškození lesních porostů průmyslovými imisemi. Současný stav je takový, že v hřebenových partiích nastala úplná destrukce podstaty lesa imisemi. Prakticky se jedná o stav jako v Krkonoších. Lesní porosty se obnovují převážně až ve stádiu celoplošného rozpadu, a tak vznikají rozsáhlé holiny. Chceme-li udržet les, musí dojít ke změně druhové skladby porostu.

V ochranných lesích podél hlavního hřbetu hor bude les téměř zcela nahrazen klečí. Tím dojde k vytvoření horní hranice lesa, a to jsme v Orlických horách neznali. Donedávna byly hřebenové partie porostlé souvislým lesem. Tento stav klade zvýšené nároky na lesní hospodářství jak v těžební činnosti, tak především v ochraně a pěstování lesa. Nepochopitelný je fakt, že pro lesní závody v Orlických horách není zabezpečena bilancovaná výpomoc žáků škol. V době největší potřeby pracovních sil při zalesňování jezdí školy například z okresu Rychnov nad Kněžnou do jiných okresů na brigády. Dovoluji si vznést tento fakt jako připomínku s požadavkem o pomoc při řešení.

Stav poškození lesa je o to závažnější, že Orlické hory, chráněná krajinná oblast, byly v roce 1978 vyhlášeny nařízením vlády ČSR chráněnou oblastí přirozené akumulace vod. Vodohospodářský význam celé oblasti ještě vzroste po vybudování vodárenské nádrže Pěčín. Jedná se o centrální zdroj pitné vody pro vodárenskou soustavu východních Čech, především ale pro hradecko-pardubickou aglomeraci.

Se zahájením výstavby se počítá už v prvním roce 9. pětiletky. Jedná se o zcela výjimečnou akci v měřítku okresu Rychnov nad Kněžnou, ale i Východočeského kraje, o rozpočtových nákladech více jak 2 miliardy korun.

Význam této investice zcela chápeme a podporujeme. Požadujeme však, aby současně byly s plnou odpovědností řešeny důsledky vyvolané touto stavbou v okrese Rychnov nad Kněžnou. Spolupráce s koordinační komisí při Východočeském krajském národním výboru je velice dobrá, již dnes však známe některé potřeby, které bez pomoci centra nebudou zřejmě zabezpečeny. Jde například o pomoc při zajištění dodavatele připravovaného víceúčelového zařízení v okresním městě, jehož vyvařovací a stravovací kapacity budou poskytnuty Ingstavu Brno po dobu stavby. Bez tohoto zařízení by stravování této stavební organizace, půjde přechodně až o tisíc pracovníků Ingstavu, neúnosně narušilo již dnes nedostatečné služby veřejného stravování v okresním městě.

Dořešit je třeba i otázku náhradních bytů pro občany vysídlované ze zátopové oblasti a otázku úprav komunikační sítě v okolí stavby. Je pro nás nepřijatelná snaha veškerou dopravu související s výstavbou vést po stávajících silnicích bez úprav.

Tato investice bude mít dopad i do hospodaření zemědělských organizací. Například jen státní statek Orlické hory se sídlem v Kostelci nad Orlicí, který hospodaří v Orlických horách na téměř 7 tisících hektarech zemědělské půdy, má v plánu výstavby na 8. pětiletku náhradní výrobní základnu zhruba za 69 miliónů korun. Celková ekonomická újma představuje u tohoto podniku částku 160 miliónů korun. U mnoha stávajících objektů, zejména živočišné výroby, půjde o to vyloučit možnost znečištění povrchových vod, což bude vyžadovat další finanční prostředky a kapacity.

Pokud jde o vlastní zdroje tohoto státního podniku, projevil se vliv cenové přestavby v zemědělsko-potravinářském komplexu zhruba 20 milióny minus. Neznáme ještě všechny vlivy, ale už nyní vykazuje státní statek 10 mil. ztrátu.

Do názorové hladiny se negativně promítá nevyjasněnost ekonomických nástrojů, kdy se z celkem prosperujícího podniku stává podnik neschopný samofinancování. Proto již z politického hlediska je neúnosné plánovat ztrátu, ale je třeba dořešit důchodovou situaci obdobných podniků. Uvědomujeme si na státním statku svou odpovědnost a podíl na vytváření pracovních a životních podmínek lidí v Orlických horách.

Náš podnik sdružil pro národní výbory v posledních třech letech vzhledem k dobrým výsledkům 8,5 mil. Kčs na řešení bytové otázky, na zdravotnictví a na ekologické stavby. Kromě toho realizujeme vlastní podnikovou bytovou výstavbu. Vzhledem k extrémním vlivům na výrobu, tzn. klimatické podmínky, kamenitost, sváživost, infrastrukturu a vzdálenosti, je podnik specializován především na živočišnou výrobu. Nové ekonomické podmínky se projevily tak, jak jsem uvedl. V budoucnu zřejmě nebudou zdroje na sdružování pro národní výbory.

Soudružky a soudruzi, jsem toho názoru, že vážný stav narušení životního prostředí a výstavba vodního díla Pěčín jsou dostatečné důvody k tomu, abychom Orlickým horám věnovali náležitou pozornost. Nelze opomíjet ani jejich rekreační význam, neboť jsou rozhodně významným centrem rekreace. Prozatím vzhledem k vybavenosti především zimní rekreace. Jedná se o návštěvníky z Hradce Králové, Pardubic, ale i z Prahy, v poslední době narůstá zájem i z Brna. Za velmi důležité považuji pobyty dětí ve školách v přírodě. Je o ně velký zájem např. ze Severočeského kraje.

Sladit tyto všechny funkce naší horské oblasti je o to složitější, že se jedná o příhraniční oblast s Polskou lidovou republikou.

Demografický vývoj ukazuje, že od dob dosídlování pohraničí přes veškerá přijatá opatření a úsilí okresních i krajských orgánů zde klesá počet obyvatel. V současné době zde dochází k výměně generací. Prakticky víc jak dvacet let se zde téměř nestavělo. Mladí lidé odcházejí do vnitrozemí především proto, že pro ně nejsou v oblasti, kde vyrostli a kde jsou zvyklí žít, byty i odpovídající občanská vybavenost.

V první fázi by bylo třeba obnovit některé nástroje řešení proporcionality, které se v Orlických horách uplatňovaly do poloviny 70. let. Jedná se zejména o doosídlovací příspěvky z centrálních fondů, o investiční a neinvestiční dotace a o pomoc stavebních organizací při výstavbě nezbytných zařízení dodavatelským způsobem.

Pokud nedokážeme zastavit vylidňování této horské oblasti, prohloubí se nedostatek pracovních sil v lesním hospodářství a v zemědělství, který je už dnes vážný.

Dovolte mi i dotaz na soudruha ministra Vávru, nakolik se může projevit obava, že Ingstav Brno bude přijímat na stavbu přehrady pracovníky z místních zdrojů.

Soudružky a soudruzi, jsem toho názoru, že vzhledem k uvedené problematice Orlických hor - a tady bychom rádi, kdyby se tento pojem vžil - vznikají oprávněné potřeby a připomínky jak vůči jednotlivým resortům, tak i vládě ČSR.

Ve svém diskusním vystoupení jsem se snažil ukázat na souvislosti tvorby a ochrany životního prostředí s využíváním přírodních zdrojů, včetně intenzívní zemědělské velkovýroby v horských podmínkách. Chtěl jsem ukázat na problematiku života zdejších lidí.

Zároveň bych chtěl ocenit nové formy a metody práce vlády, které uplatňuje při plnění programového prohlášení. Z již i zmíněného aktivu v Hradci Králové jednoznačně vyplynulo, že vláda bude mít plnou podporu poslanců i stranických a státních orgánů v kraji a v jednotlivých okresech.

Naši pracující i občané vyjadřují plnou podporu procesu přestavby a přihlašují se k provolání předsednictva ÚV KSČ k 41. výročí Vítězného února. Očekávají ale rychlou a účinnou pomoc při řešení ekologických a životních podmínek. Děkuji i za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Josefu Jehličkovi.

Soudružky a soudruzi, dávám hlasovat o ukončení rozpravy.

Kdo souhlasí s ukončením rozpravy, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Prosím soudruhy poslance Jana Koláčného, Evu Liškovou, Pavla Krubla a Waltra Herrgesella, aby předložili své diskusní příspěvky písemně. Budeme se jimi zabývat my i vláda, jako kdyby byly zde projednány.

Můžeme nyní přistoupit k tomu, že by se k celkové diskusi vyjádřil za vládu soudruh ministr Václav Jireček.

Ministr vnitra a životního prostředí ČSR Václav Jireček: Vážené soudružky, vážení soudruzi, vzhledem k závažnosti vystoupení společného zpravodaje akademika Rosického i otázek jednotlivých poslanců, kteří vystoupili v diskusi, i těch které nebyly předneseny, bychom se k nim vrátili, jak přislíbil předseda vlády soudruh Pitra, po projednání v české vládě a informovali bychom vás bud přímo nebo na příštím zasedání ČNR. Myslíme si, že by bylo nesprávné vzhledem k závažnosti projednávané problematiky, abychom zaujímali stanoviska nyní. U některých otázek je třeba prověřit některé věci, postupně se k nim vrátit, abychom celou závažnost této problematiky tímto způsobem a tak, jak bylo v úvodním slově vlády řečeno, uzavřeli. Doporučuji tento postup.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru Jirečkovi. Je někdo jiného názoru? Není. Můžeme tedy vzít jeho závěrečná slova na vědomí.

Prosím nyní předsedu návrhové komise, našeho zpravodaje poslance akademika Rosického, aby předložil návrh na usnesení.

Poslanec Bohumír Rosický: vážená Česká národní rado, dovolte mi, abych vysoce ohodnotil přístup české vlády, přednesený zde jak jeho předsedou, tak i pověřeným řečníkem, k otázkám životního prostředí v ČSR, který je podložen fakty s vysokým úsilím situaci zlepšit.

Návrhová komise dostala několik desítek připomínek. Připomínky, které jsou stylistického rázu, nebudu číst. Mnohé připomínky jsou takového charakteru, že předbíhají vývoj a nehovoří k současné situaci, ale k situaci v budoucnu, jako je např. rozpracování usnesení porady předsedů vlád sousedních zemí. To pochopitelně do usnesení zahrnout nemůžeme.

Dovolte tedy, abychom si v návrhu usnesení provedli následující opravy. Usnesení bude ještě přepsáno a všichni poslanci je dostanou, včetně úprav stylistických.

Na str. 1, 3. řádek bude znít: "a kontrolovala jejich plnění. Podpořila koncepci tvorby ...".

Na str. 2, v 2. odst. bude 4. a 5. řádek znít takto: "... Na jeho porušování se podílejí podniky a organizace federálními resorty řízené, zejména federálním ministerstvem ...".

Na str. 2, v 3. odst. ve 3. řádku bude místo slova "novely" slovo "nového".

Na str. 2 před poslední odstavec doporučujeme vložit tuto větu: "Rovněž informovanost obyvatelstva o stavu životního prostředí nebyla dosud dostatečná, na nízké úrovni je i školní a mimoškolní ekologická výchova. I to mělo vliv na postoje obyvatelstva a jejich malou aktivitu v péči o životní prostředí."

Na straně 3 bude 1. řádek znít takto: "XVII. sjezdem KSČ nejsou plněny. Zdůraznila, že k jejich ...".

Na straně 3 v posledním odstavci bude místo slova "uvítala" slovo "podpořila".

V části "Opatření k zabezpečení úkolů" začínající na str. 5 budou tyto zásadní úpravy:

1. Žádá vládu ČSR

2. Doporučuje ústřednímu výboru Národní fronty ČSR

3. Ukládá

a) předsednictvu ČNR

b) výborům České národní rady (na str. 7)

c) poslancům České národní rady (na str. 7).

Dále doporučujeme, aby první odsek v bodě 1. Žádá vládu ČSR byl zařazen jako poslední na str. 6 a aby zněl takto: "- předložit předsednictvu ČNR ve III. čtvrtletí zprávu o plnění usnesení týkajících se problematiky životního prostředí, která vláda ČSR přijala.

Odsek 2 v této kapitole bude tedy odsekem prvním a bude znít takto: "- důsledně naplňovat přijatou koncepci tvorby a ochrany životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů do roku 2000. Projednat a v součinnosti s vládou ČSSR provést taková konkrétní opatření, která by zavazovala rovněž federální orgány a vedla k jednoznačnému zastavení zhoršování životního prostředí v ČSR,".

V následujícím odseku bude v 1. řádku místo slova "usilovat" slovo "prosadit" a ve 3. řádku místo slova "zvýšenou" slovo "maximální".

Dále doporučujeme na str. 5 doplnit 1. odsek následující větou: "V souladu s tím zajistit potřebnou techniku pro operativní rozhodování".

V dalším odseku doporučujeme 3. řádek upravit takto: "... zásadně urychlit tvorbu nového zákona o ochraně ovzduší a zákona o odpadech".

Konečně v sedmé odrážce na straně 5 "vydat zásady ve spolupráci s federální vládou pro ekonomickou stimulaci státních podniků ..." To jsme doplnili na několik žádostí o upřesnění tohoto bodu.

Na straně 6 v odstavci, kde se říká "požadovat od národních výborů", doporučujeme uvést tuto formulaci: "požadovat od národních výborů, aby důsledně plnily úlohu správce území, vyvíjely maximální úsilí v péči o tvorbu a ochranu životního prostředí a využívaly svých zákonných pravomocí včetně sankcí", což by bylo obecně požadováno.

Dále doporučujeme škrtnout poslední větu a nahradit ji formulací: "Dopracovat rovněž metodiku činnosti národních i výborů v této oblasti včetně zvyšování odborné kvalifikace kádrů.".

Dále doporučujeme vyškrtnout bod, který začíná slovy "v případech, kdy jsou vytvořeny technické a technologické podmínky ..." a místo něj včlenit bod: "prověřit a zvýšit účinnost spojení školní i mimoškolní ekologické výchovy jak prostřednictvím resortů a národních výborů, tak masových sdělovacích prostředků".

Dále v bodě 3, kde se ukládá předsednictvu České národní rady, doporučujeme včlenit bod "podpořit řešení ekologických problémů z federální oblasti cestou Federálního shromáždění a federální vlády".

To jsou všechny navrhované úpravy. Současně se omlouvám, že vzhledem ke krátkosti času nebylo možné vám nové usnesení rozdat, poněvadž některé připomínky jsme dostali ještě krátce před mým vystoupením. To vše svědčí o tom, jak složitá problematika byla projednávána, jaká je i rozmanitost této problematiky, a i to, že nomenklatura ekologická a životního prostředí není celosvětově nikterak ustálena, ale osobně i se domnívám, že termíny, které zde byly použity, byly použity tak, že jim všichni u nás rozumí. Děkuji, soudruhu předsedo.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Rosickému.

Soudružky a soudruzi, slyšeli jste návrh na usnesení včetně úprav a doplňků, tak jak byly připraveny návrhovou komisí. Máte k tomu nějaké dotazy, doplňky nebo další připomínky? (Nebyly.) Můžeme proto hlasovat.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení České národní rady ke zprávě vlády České socialistické republiky o rozvoji všestranné péče o životní prostředí v České socialistické republice, tak jak bylo předloženo návrhovou komisí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se, jednomyslný souhlas.) Děkuji.

Konstatuji, že usnesení bylo jednomyslně přijato.

Děkuji soudruhu Rosickému i celé návrhové komisi za jejich práci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP