Dalším důvodem mého diskusního
vystoupení je i to, že se jedná o konkrétní
problém v konkrétní oblasti. Budu se ale
snažit být v rámci možností stručný.
Podnětem k mému dnešnímu vystoupení
byl aktiv funkcionářů Národní
fronty, národních výborů, poslanců
a pracovníků rozhodujících podniků
Východočeského kraje s představiteli
vlády České socialistické republiky.
Zaznělo zde oboustranně mnoho námětů
pro plnění programového prohlášení
vlády v podmínkách našeho kraje. Celý
průběh jednání vlády v kraji
byl sledován veřejností s neobyčejným
zájmem.
Chci dnes, vážené soudružky a soudruzi,
vaši pozornost obrátit k problematice Orlických
hor, o kterých se prozatím poměrně
málo v širším povědomí hovoří.
Stav jejich ohrožení je ovšem natolik vážný,
že přístup k řešení problematiky
je třeba dostat na úroveň vlády, protože
krajské a okresní orgány jsou schopné
řešit pouze dílčí problémy.
Dovolte mi stručnou charakteristiku.
Pokud jde o lesní hospodářství jsou
po Krušných horách, Jizerských horách
a Krkonoších Orlické hory největší
oblastí, kde se projevilo souvislé poškození
lesních porostů průmyslovými imisemi.
Současný stav je takový, že v hřebenových
partiích nastala úplná destrukce podstaty
lesa imisemi. Prakticky se jedná o stav jako v Krkonoších.
Lesní porosty se obnovují převážně
až ve stádiu celoplošného rozpadu, a tak
vznikají rozsáhlé holiny. Chceme-li udržet
les, musí dojít ke změně druhové
skladby porostu.
V ochranných lesích podél hlavního
hřbetu hor bude les téměř zcela nahrazen
klečí. Tím dojde k vytvoření
horní hranice lesa, a to jsme v Orlických horách
neznali. Donedávna byly hřebenové partie
porostlé souvislým lesem. Tento stav klade zvýšené
nároky na lesní hospodářství
jak v těžební činnosti, tak především
v ochraně a pěstování lesa. Nepochopitelný
je fakt, že pro lesní závody v Orlických
horách není zabezpečena bilancovaná
výpomoc žáků škol. V době
největší potřeby pracovních sil
při zalesňování jezdí školy
například z okresu Rychnov nad Kněžnou
do jiných okresů na brigády. Dovoluji si
vznést tento fakt jako připomínku s požadavkem
o pomoc při řešení.
Stav poškození lesa je o to závažnější,
že Orlické hory, chráněná krajinná
oblast, byly v roce 1978 vyhlášeny nařízením
vlády ČSR chráněnou oblastí
přirozené akumulace vod. Vodohospodářský
význam celé oblasti ještě vzroste po
vybudování vodárenské nádrže
Pěčín. Jedná se o centrální
zdroj pitné vody pro vodárenskou soustavu východních
Čech, především ale pro hradecko-pardubickou
aglomeraci.
Se zahájením výstavby se počítá
už v prvním roce 9. pětiletky. Jedná
se o zcela výjimečnou akci v měřítku
okresu Rychnov nad Kněžnou, ale i Východočeského
kraje, o rozpočtových nákladech více
jak 2 miliardy korun.
Význam této investice zcela chápeme a podporujeme.
Požadujeme však, aby současně byly s plnou
odpovědností řešeny důsledky
vyvolané touto stavbou v okrese Rychnov nad Kněžnou.
Spolupráce s koordinační komisí při
Východočeském krajském národním
výboru je velice dobrá, již dnes však
známe některé potřeby, které
bez pomoci centra nebudou zřejmě zabezpečeny.
Jde například o pomoc při zajištění
dodavatele připravovaného víceúčelového
zařízení v okresním městě,
jehož vyvařovací a stravovací kapacity
budou poskytnuty Ingstavu Brno po dobu stavby. Bez tohoto zařízení
by stravování této stavební organizace,
půjde přechodně až o tisíc pracovníků
Ingstavu, neúnosně narušilo již dnes nedostatečné
služby veřejného stravování v
okresním městě.
Dořešit je třeba i otázku náhradních
bytů pro občany vysídlované ze zátopové
oblasti a otázku úprav komunikační
sítě v okolí stavby. Je pro nás nepřijatelná
snaha veškerou dopravu související s výstavbou
vést po stávajících silnicích
bez úprav.
Tato investice bude mít dopad i do hospodaření
zemědělských organizací. Například
jen státní statek Orlické hory se sídlem
v Kostelci nad Orlicí, který hospodaří
v Orlických horách na téměř
7 tisících hektarech zemědělské
půdy, má v plánu výstavby na 8. pětiletku
náhradní výrobní základnu zhruba
za 69 miliónů korun. Celková ekonomická
újma představuje u tohoto podniku částku
160 miliónů korun. U mnoha stávajících
objektů, zejména živočišné
výroby, půjde o to vyloučit možnost
znečištění povrchových vod, což
bude vyžadovat další finanční prostředky
a kapacity.
Pokud jde o vlastní zdroje tohoto státního
podniku, projevil se vliv cenové přestavby v zemědělsko-potravinářském
komplexu zhruba 20 milióny minus. Neznáme ještě
všechny vlivy, ale už nyní vykazuje státní
statek 10 mil. ztrátu.
Do názorové hladiny se negativně promítá
nevyjasněnost ekonomických nástrojů,
kdy se z celkem prosperujícího podniku stává
podnik neschopný samofinancování. Proto již
z politického hlediska je neúnosné plánovat
ztrátu, ale je třeba dořešit důchodovou
situaci obdobných podniků. Uvědomujeme si
na státním statku svou odpovědnost a podíl
na vytváření pracovních a životních
podmínek lidí v Orlických horách.
Náš podnik sdružil pro národní
výbory v posledních třech letech vzhledem
k dobrým výsledkům 8,5 mil. Kčs na
řešení bytové otázky, na zdravotnictví
a na ekologické stavby. Kromě toho realizujeme vlastní
podnikovou bytovou výstavbu. Vzhledem k extrémním
vlivům na výrobu, tzn. klimatické podmínky,
kamenitost, sváživost, infrastrukturu a vzdálenosti,
je podnik specializován především na
živočišnou výrobu. Nové ekonomické
podmínky se projevily tak, jak jsem uvedl. V budoucnu zřejmě
nebudou zdroje na sdružování pro národní
výbory.
Soudružky a soudruzi, jsem toho názoru, že vážný
stav narušení životního prostředí
a výstavba vodního díla Pěčín
jsou dostatečné důvody k tomu, abychom Orlickým
horám věnovali náležitou pozornost.
Nelze opomíjet ani jejich rekreační význam,
neboť jsou rozhodně významným centrem
rekreace. Prozatím vzhledem k vybavenosti především
zimní rekreace. Jedná se o návštěvníky
z Hradce Králové, Pardubic, ale i z Prahy, v poslední
době narůstá zájem i z Brna. Za velmi
důležité považuji pobyty dětí
ve školách v přírodě. Je o ně
velký zájem např. ze Severočeského
kraje.
Sladit tyto všechny funkce naší horské
oblasti je o to složitější, že se
jedná o příhraniční oblast
s Polskou lidovou republikou.
Demografický vývoj ukazuje, že od dob dosídlování
pohraničí přes veškerá přijatá
opatření a úsilí okresních
i krajských orgánů zde klesá počet
obyvatel. V současné době zde dochází
k výměně generací. Prakticky víc
jak dvacet let se zde téměř nestavělo.
Mladí lidé odcházejí do vnitrozemí
především proto, že pro ně nejsou
v oblasti, kde vyrostli a kde jsou zvyklí žít,
byty i odpovídající občanská
vybavenost.
V první fázi by bylo třeba obnovit některé
nástroje řešení proporcionality, které
se v Orlických horách uplatňovaly do poloviny
70. let. Jedná se zejména o doosídlovací
příspěvky z centrálních fondů,
o investiční a neinvestiční dotace
a o pomoc stavebních organizací při výstavbě
nezbytných zařízení dodavatelským
způsobem.
Pokud nedokážeme zastavit vylidňování
této horské oblasti, prohloubí se nedostatek
pracovních sil v lesním hospodářství
a v zemědělství, který je už
dnes vážný.
Dovolte mi i dotaz na soudruha ministra Vávru, nakolik
se může projevit obava, že Ingstav Brno bude
přijímat na stavbu přehrady pracovníky
z místních zdrojů.
Soudružky a soudruzi, jsem toho názoru, že vzhledem
k uvedené problematice Orlických hor - a tady bychom
rádi, kdyby se tento pojem vžil - vznikají
oprávněné potřeby a připomínky
jak vůči jednotlivým resortům, tak
i vládě ČSR.
Ve svém diskusním vystoupení jsem se snažil
ukázat na souvislosti tvorby a ochrany životního
prostředí s využíváním
přírodních zdrojů, včetně
intenzívní zemědělské velkovýroby
v horských podmínkách. Chtěl jsem
ukázat na problematiku života zdejších
lidí.
Zároveň bych chtěl ocenit nové formy
a metody práce vlády, které uplatňuje
při plnění programového prohlášení.
Z již i zmíněného aktivu v Hradci Králové
jednoznačně vyplynulo, že vláda bude
mít plnou podporu poslanců i stranických
a státních orgánů v kraji a v jednotlivých
okresech.
Naši pracující i občané vyjadřují
plnou podporu procesu přestavby a přihlašují
se k provolání předsednictva ÚV KSČ
k 41. výročí Vítězného
února. Očekávají ale rychlou a účinnou
pomoc při řešení ekologických
a životních podmínek. Děkuji i za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Jehličkovi.
Soudružky a soudruzi, dávám hlasovat o ukončení
rozpravy.
Kdo souhlasí s ukončením rozpravy, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Prosím soudruhy poslance Jana Koláčného,
Evu Liškovou, Pavla Krubla a Waltra Herrgesella, aby předložili
své diskusní příspěvky písemně.
Budeme se jimi zabývat my i vláda, jako kdyby byly
zde projednány.
Můžeme nyní přistoupit k tomu, že
by se k celkové diskusi vyjádřil za vládu
soudruh ministr Václav Jireček.
Ministr vnitra a životního prostředí
ČSR Václav Jireček: Vážené
soudružky, vážení soudruzi, vzhledem k
závažnosti vystoupení společného
zpravodaje akademika Rosického i otázek jednotlivých
poslanců, kteří vystoupili v diskusi, i těch
které nebyly předneseny, bychom se k nim vrátili,
jak přislíbil předseda vlády soudruh
Pitra, po projednání v české vládě
a informovali bychom vás bud přímo nebo na
příštím zasedání ČNR.
Myslíme si, že by bylo nesprávné vzhledem
k závažnosti projednávané problematiky,
abychom zaujímali stanoviska nyní. U některých
otázek je třeba prověřit některé
věci, postupně se k nim vrátit, abychom celou
závažnost této problematiky tímto způsobem
a tak, jak bylo v úvodním slově vlády
řečeno, uzavřeli. Doporučuji tento
postup.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Jirečkovi. Je někdo jiného názoru?
Není. Můžeme tedy vzít jeho závěrečná
slova na vědomí.
Prosím nyní předsedu návrhové
komise, našeho zpravodaje poslance akademika Rosického,
aby předložil návrh na usnesení.
Poslanec Bohumír Rosický: vážená
Česká národní rado, dovolte mi, abych
vysoce ohodnotil přístup české vlády,
přednesený zde jak jeho předsedou, tak i
pověřeným řečníkem,
k otázkám životního prostředí
v ČSR, který je podložen fakty s vysokým
úsilím situaci zlepšit.
Návrhová komise dostala několik desítek
připomínek. Připomínky, které
jsou stylistického rázu, nebudu číst.
Mnohé připomínky jsou takového charakteru,
že předbíhají vývoj a nehovoří
k současné situaci, ale k situaci v budoucnu, jako
je např. rozpracování usnesení porady
předsedů vlád sousedních zemí.
To pochopitelně do usnesení zahrnout nemůžeme.
Dovolte tedy, abychom si v návrhu usnesení provedli
následující opravy. Usnesení bude
ještě přepsáno a všichni poslanci
je dostanou, včetně úprav stylistických.
Na str. 1, 3. řádek bude znít: "a kontrolovala
jejich plnění. Podpořila koncepci tvorby
...".
Na str. 2, v 2. odst. bude 4. a 5. řádek znít
takto: "... Na jeho porušování se podílejí
podniky a organizace federálními resorty řízené,
zejména federálním ministerstvem ...".
Na str. 2, v 3. odst. ve 3. řádku bude místo
slova "novely" slovo "nového".
Na str. 2 před poslední odstavec doporučujeme
vložit tuto větu: "Rovněž informovanost
obyvatelstva o stavu životního prostředí
nebyla dosud dostatečná, na nízké
úrovni je i školní a mimoškolní
ekologická výchova. I to mělo vliv na postoje
obyvatelstva a jejich malou aktivitu v péči o životní
prostředí."
Na straně 3 bude 1. řádek znít takto:
"XVII. sjezdem KSČ nejsou plněny. Zdůraznila,
že k jejich ...".
Na straně 3 v posledním odstavci bude místo
slova "uvítala" slovo "podpořila".
V části "Opatření k zabezpečení
úkolů" začínající
na str. 5 budou tyto zásadní úpravy:
1. Žádá vládu ČSR
2. Doporučuje ústřednímu výboru
Národní fronty ČSR
3. Ukládá
a) předsednictvu ČNR
b) výborům České národní
rady (na str. 7)
c) poslancům České národní
rady (na str. 7).
Dále doporučujeme, aby první odsek v bodě
1. Žádá vládu ČSR byl zařazen
jako poslední na str. 6 a aby zněl takto: "-
předložit předsednictvu ČNR ve III.
čtvrtletí zprávu o plnění usnesení
týkajících se problematiky životního
prostředí, která vláda ČSR
přijala.
Odsek 2 v této kapitole bude tedy odsekem prvním
a bude znít takto: "- důsledně naplňovat
přijatou koncepci tvorby a ochrany životního
prostředí a racionálního využívání
přírodních zdrojů do roku 2000. Projednat
a v součinnosti s vládou ČSSR provést
taková konkrétní opatření,
která by zavazovala rovněž federální
orgány a vedla k jednoznačnému zastavení
zhoršování životního prostředí
v ČSR,".
V následujícím odseku bude v 1. řádku
místo slova "usilovat" slovo "prosadit"
a ve 3. řádku místo slova "zvýšenou"
slovo "maximální".
Dále doporučujeme na str. 5 doplnit 1. odsek následující
větou: "V souladu s tím zajistit potřebnou
techniku pro operativní rozhodování".
V dalším odseku doporučujeme 3. řádek
upravit takto: "... zásadně urychlit tvorbu
nového zákona o ochraně ovzduší
a zákona o odpadech".
Konečně v sedmé odrážce na straně
5 "vydat zásady ve spolupráci s federální
vládou pro ekonomickou stimulaci státních
podniků ..." To jsme doplnili na několik žádostí
o upřesnění tohoto bodu.
Na straně 6 v odstavci, kde se říká
"požadovat od národních výborů",
doporučujeme uvést tuto formulaci: "požadovat
od národních výborů, aby důsledně
plnily úlohu správce území, vyvíjely
maximální úsilí v péči
o tvorbu a ochranu životního prostředí
a využívaly svých zákonných pravomocí
včetně sankcí", což by bylo obecně
požadováno.
Dále doporučujeme škrtnout poslední
větu a nahradit ji formulací: "Dopracovat rovněž
metodiku činnosti národních i výborů
v této oblasti včetně zvyšování
odborné kvalifikace kádrů.".
Dále doporučujeme vyškrtnout bod, který
začíná slovy "v případech,
kdy jsou vytvořeny technické a technologické
podmínky ..." a místo něj včlenit
bod: "prověřit a zvýšit účinnost
spojení školní i mimoškolní ekologické
výchovy jak prostřednictvím resortů
a národních výborů, tak masových
sdělovacích prostředků".
Dále v bodě 3, kde se ukládá předsednictvu
České národní rady, doporučujeme
včlenit bod "podpořit řešení
ekologických problémů z federální
oblasti cestou Federálního shromáždění
a federální vlády".
To jsou všechny navrhované úpravy. Současně
se omlouvám, že vzhledem ke krátkosti času
nebylo možné vám nové usnesení
rozdat, poněvadž některé připomínky
jsme dostali ještě krátce před mým
vystoupením. To vše svědčí o
tom, jak složitá problematika byla projednávána,
jaká je i rozmanitost této problematiky, a i to,
že nomenklatura ekologická a životního
prostředí není celosvětově
nikterak ustálena, ale osobně i se domnívám,
že termíny, které zde byly použity, byly
použity tak, že jim všichni u nás rozumí.
Děkuji, soudruhu předsedo.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Rosickému.
Soudružky a soudruzi, slyšeli jste návrh na usnesení
včetně úprav a doplňků, tak
jak byly připraveny návrhovou komisí. Máte
k tomu nějaké dotazy, doplňky nebo další
připomínky? (Nebyly.) Můžeme proto hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení České
národní rady ke zprávě vlády
České socialistické republiky o rozvoji všestranné
péče o životní prostředí
v České socialistické republice, tak jak
bylo předloženo návrhovou komisí, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se, jednomyslný souhlas.) Děkuji.
Konstatuji, že usnesení bylo jednomyslně přijato.
Děkuji soudruhu Rosickému i celé návrhové
komisi za jejich práci.