Úterý 28. března 1989

Rozhodující úlohu při současném řešení životního prostředí však přesto v kraji sehrávají a musí sehrát ekologické investice. Při jejich přípravě a realizaci se však vyskytuje celá řada problémů, nedostatků a řekl bych, že i nezodpovědnosti.

Za velmi závažné považuji to, že se nedaří zajistit realizaci akcí životního prostředí podle pořadí naléhavosti, ale podle toho, kdo snáze sežene dodavatele nebo potřebný limit.

Realizace některých akcí uvedených v oblastním plánu na 8. pětiletku a schválených usneseními vlády Československé socialistické republiky i České socialistické republiky je o 1 - 3 roky zpožděna.

Protože tyto ekologické investice nemají stanovenu odpovídající závaznost, výstavba i dodávky technologií se zpožďují anebo stavební organizace je odmítají. Např. na více než ročním skluzu výstavby zkušebně provozního odsiřovacího zařízení v elektrárně Tušimice se mimo jiné podílí i opožďování prací československých subdodavatelů. Akce likvidace odpadních vod na elektrárně v Ledvicích se opozdila o dvě pětiletky, protože čs. dodavatelé odmítali tuto stavbu převzít a teprve v současné době je stavba připravena k zahájení zahraničním dodavatelem z PLR.

Nezlepšil se však dosud ani přístup přímých investorů. Usnesením vlády ČSR č. 287/1988 ke zprávě o řešení problémů životního prostředí a návrhu věcných opatření k urychlení zlepšení podmínek života obyvatel v kraji z října loňského roku, bylo uloženo ministerstvu průmyslu ČSR, aby ve spolupráci s Českou komisí pro plánování a vědeckotechnický rozvoj zabezpečilo připravenost realizace spalovny průmyslových odpadů jako sdruženou investici tak, aby mohla být zahájena v příštím roce.

Dne 10. března, tedy necelého půl roku od přijetí usnesení vlády, jsme však obdrželi od Spolku pro chemickou a hutní výboru sdělení, že navrhují posunutí termínu zahájení výstavby spalovny průmyslových odpadů až na rok 1991 a nerespektuje tak usnesení vlády a naléhavost řešení likvidace průmyslových odpadů podniku, která se v posledním období stala předmětem ostré kritiky občanů krajského města a mohli jste o tom číst i v denním tisku. Podle oblastního plánu měla být výstavba zahájena již v minulém roce. Proto náš KNV vyslovil s tímto návrhem zásadní nesouhlas.

Za závažnou považujeme také skutečnost, že řada opatření i akcí nedosahuje po realizaci projektovaných parametrů. Např. rekonstruované odlučovače popílku na elektrárně Ledvice dosahují tří až čtyřnásobně vyšší úlet popílku (tedy menší odlučivost), než bylo projektováno. Odsiřovací zařízení na tlakové plynárně v Ústí nad Labem se zařízením dovezeným z kapitalistických států s podílem našich dodavatelů, dokončené v roce 1984, pro závažné závady nemůže dosud plně odsiřovat všechny bohaté i chudé expanzní plyny. Obdobná je situace i u odsiřovacího zařízení generátorových plynů ve VTŽ Chomutov. Spolehlivě zatím funguje odsiřovací jednotka CLAUS v Chemických závodech v Litvínově, uvedená v nedávné době do provozu.

Proto považujeme za správné, že se touto otázkou zabývá i ČNR. Již v současné době je nutno rozhodnout o některých zásadních akcích k řešení životního prostředí se zahájením staveb na začátku 9. pětiletky tak, aby byly včas připraveni investoři i dodavatelé, včetně výběru vhodných technologií.

Ve zprávě vlády přednesené dnes ministrem vnitra a životního prostředí bylo řečeno, že vláda ČSR na své poslední schůzi za účasti federálního ministra paliv a energetiky projednala a schválila ekologická opatření pro Prahu a Severočeský kraj pro 9. pětiletku. Chci říci, že náš KNV se na jejich přípravně aktivně podílel a jejich důsledná realizace by v příštích letech měla přinést výrazné zlepšení především v čistotě ovzduší, urychlením centrálního zásobování teplem a plynofikací, případně vytápěním teplou vodou s ohřevem elektrickou energií. Mělo by být ve větším rozsahu využito přechodu části elektráren na výrobu tepla pro centrální zásobování a přenosu dálkovým způsobem do přilehlých městských aglomerací. To vše by mělo rychleji likvidovat zdroje přízemního znečištění, které v inverzních dnech způsobuje největší zhoršení čistoty ovzduší v přízemní vrstvě atmosféry. Odsíření velkozdrojů znečištění, především tepelných elektráren, současně umožní splnit i závazky ČSSR snížit zhruba o jednu třetinu přenos plynných emisí dálkově.

Chtěl bych proto vládě ČSR poděkovat jménem našich krajských orgánů za takovýto zásadní přístup, který obsahuje ekologická opatření, o kterých bylo ve zprávě vlády hovořeno.

Jsem přesvědčen, že budou s velkým uspokojením, ale také s očekáváním přijaty všemi občany našeho Severočeského kraje.

Doporučuji proto České národní radě, aby závěry obsažené ve zprávy vlády ČSR "0 rozvoji všestranné péče o životní prostředí v ČSR" plně podpořila při projednávání s federálními orgány, které se jimi mají v nejbližších dnech zabývat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Václavu Šlapákovi. Slovo má poslanec Pavel Chudoba. Připraví se poslanec Josef Jehlička.

Poslanec Pavel Chudoba: Vážený soudruhu předsedo, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, jsem poslancem okresu Břeclav a i když nepatříme mezi okresy a kraje s tak narušeným životním prostředím jako je tomu u Severočechů, Ostraváků nebo zde v Praze, chci využít dnešní příležitosti a přiblížit vám ve stručnosti dva aktuální závažné problémy ochrany přírody a péče o životní prostředí, které svým významem daleko přesahují rámec našeho regiónu Břeclav.

Území jižní Moravy má ve středoevropské krajině výjimečné postavení. Na poměrně malé ploše jsou zde zastoupeny ukázky různých krajinných typů s rozmanitým genofondem flóry a fauny. Rovněž archeologické nálezy z doby před více než 25 tisící lety dokazují, že jde o velmi starou kulturní krajinu.

Výjimečnost přírodních krajinných hodnot Pavlovských vrchů na jižní Moravě a důležitost jejich zachování má svou historii i v legislativním zabezpečení jejich ochrany. Již v roce 1946 byla tato oblast vyhlášena státní přírodní rezervací, o třicet let později jako chráněná krajinná oblast Pálava a o dalších 10 let později, od roku 1986, se tato CHKO stala jako čtvrté čs. chráněné území součástí celosvětové sítě biosférických rezervací UNESCO. Zde je třeba si připomenout některá fakta, která z dané skutečnosti vyplývají.

Když jednotlivé státy chráněná území za biosférické rezervace navrhují, zavazují se současně, že vytvoří veškeré podmínky pro plnění všech jejich funkcí.

V současné době zahrnuje celosvětová síť více než 250 chráněných území v 65 státech, kde první biosférické rezervace byly vyhlášeny již v roce 1976. Patří mezi ně celá řada celosvětově proslulých chráněných území - Yellowstonský národní park, Národní park Austrálie, Tanzánie, Hrtobágy v Maďarsku atd. Mimo zmíněnou CHKO Pálava má Československo již od roku 1977 zařazeny mezi tyto biosférické rezervace také CHKO Křivoklátsko, Třeboňsko a Slovenský kras.

Prvořadým posláním těchto biosférických rezervací je trvalé zachování přírodních nebo jen málo narušených ekosystémů, kde nejcennější části jsou označovány jako jádrová území. Tato jsou ponechána přírodnímu vývoji bez přímého hospodářského využití a jsou obvykle vyhlášena za přísné rezervace se silně omezeným nebo zcela vyloučeným přístupem návštěvníků.

Pro ochranu přírody CHKO Pálava má klíčový význam rezervace Děvín, nejrozsáhlejší a také nejcennější jádrové území této biosférické rezervace, což potvrzují výsledky soustavného výzkumu mnohých vědeckých pracovišť.

V invenzívně využívané a hustě osídlené krajině jižní Moravy nebylo a není jednoduché udržet vyhovující stav chráněného území na vápencovém bradle Děvína. Množství resortních a skupinových zájmů vyvolávalo a vyvolává často ostré střety, ať již jde o myslivost, rekreaci, lesní hospodářství, horolezectví, těžbu vápence, zemědělské využití okrajové zóny atd.

Přesto lze dosavadní vývoj označit jako uspokojivý, i kdy ne zcela optimální. Podařilo se zastavit těžbu vápence, došlo k dohodě o snížení nadměrného stavu spárkaté zvěře, převážná většina návštěvníků se pohybuje po naučné stezce a neničí přírodu, horolezci respektují výrazné omezení své aktivity a rovněž zemědělské podniky postupně realizují brněnským Agroprojektem navržený projekt ekologické soustavy hospodaření na úpatí Děvína.

V poslední době však vzbudil ve veřejnosti velký ohlas záměr Správy radiokomunikací, která chce na vrcholu Děvína, tj. centrální části rezervace, dobudovat radiokomunikační středisko pro vysílání Ústředního programu sovětské televize a vybudovat k němu komunikaci, včetně vedení vysokého napětí. Ochránci přírody a ekologicky fundovaní odborníci upozorňují na to, že tento projekt přináší velká rizika a že v jádrovém území biosférické rezervace nelze připustit žádné zásahy, které by trvale a neodvratně ovlivnily stav přírody.

vzhledem k tomu, že nároky kladené na začlenění chráněných území do celosvětové sítě biosfér rezervací UNESCO se stále zvyšují, není vyloučena ani možnost ohrožení statutu CHKO Pálava, jako biosférické rezervace!

Ekologicky optimálním řešením by naopak bylo přeložení existující radioreléové věže mimo biosférickou rezervaci Pálava. Proto lze doporučit ministerstvu kultury ČSR, aby trvalo na svém dosavadním negativním stanovisku a pro plánovanou dostavbu neudělilo výjimku ze zákona o státní ochraně přírody.

Toto negativní stanovisko jednoznačně vyplývá z posudků odborných a vědeckých institucí, jako je Geografický ústav ČSAV Státní ústav památkové péče a ochrany přírody Praha, či Čs. komitét programu Člověk a biosféra.

Vláda ČSR by se měla obrátit na federální orgány s tím, aby záměr rekonstrukce vysílače Děvín byl zrušen a aby bylo vybudováno radiokomunikační středisko na jiné lokalitě, mimo biosférickou rezervaci Pálava, a to i za cenu zvýšených nákladů.

Radiokomunikační středisko na jiné lokalitě by mělo podmínky pro trvalý rozvoj a nevyvolávalo by střety zájmů a stálá ekologická rizika, jako by tomu bylo v rezervaci Děvín. Přeložení radiokomunikačních zařízení z biosférické rezervace Pálava by jednoznačně dokumentovalo postoj čs. státních orgánů k ochraně přírody a životního prostředí a je v souladu s principy státní ekologické politiky.

Jednoznačně kladný a dlouhodobě příznivý by byl i mezinárodní politický ohlas, neboť stav a vývoj biosférické rezervace je celosvětově soustavně sledován.

V současné době začínají probíhat konzultace o možnosti vytvoření bilaterální biosférické rezervace, tvořené chráněnou krajinnou oblastí Pálava a připravovaným rakouským národním parkem v údolních nivách Dunaje, Moravy a Dyje.

Přemístění radiokomunikačního střediska z Děvína bude mít rovněž jednoznačně příznivý ohlas u veřejnosti a to jak na jižní Moravě, tak i v celé České socialistické republice. Jde totiž o rezervaci, která se stala symbolem zachování vzácné jihomoravské přírody a z hlediska ekologické výchovy ke správnému vztahu k přírodě přesahuje hranice jihomoravského regionu. Svědčí o tom i desítky dopisů, v nichž občané vyjadřují obavy o další osud přírody v rezervaci. Vždyť pro své lužní lesy a zároveň stepní porosty nemá tato rezervace ve středoevropských podmínkách obdobu. Zanedbatelná není tato oblast ani z hlediska ochrany genofondu, neboť se zde vyskytuje celá řada druhů fauny a flóry, zařazených dnes v červených seznamech kriticky ohrožených.

Jsme nejvyšším národním zákonodárným orgánem, který nejen zákony uvádí v život, ale musí i dbát na jejich dodržování v praxi. Pokud tedy zákonem tyto rezervace chráníme, nehledejme cestičky, jak zákon obejít či získat výjimku. Dost trpkých zkušeností s výjimkami přece máme z vodního zákona a ani na autoritě a serióznosti našemu zákonodárství do nepřidá.

Dalším z problémů životního prostředí našeho okresu a celé jižní Moravy, který vám chci ve stručnosti přiblížit, je komplexní dořešení vodohospodářských úprav vázaných na vodní dílo Nové Mlýny. Jde o investici, která má významné dlouhodobé souvislosti a která bude ještě významněji ovlivňovat život v budoucnosti.

Tvoří ji seskupení tří jezer, jejichž celková vodní plocha představuje zhruba 3300 hektarů a jejich cílem je řešit časté závlahy zemědělské půdy a následně umožnit rozvoj velkoplošných závlah. Dnes, kdy je tato investice, jež si vyžádala celkové náklady zhruba 1,5 miliardy korun, dokončena a napouští se poslední nádrž víme, že ne všechno dopadlo tak, jak se před více než 20 lety předpokládalo.

Ve fázi přípravy vodohospodářských úprav, prosazení a schválení zvolené koncepce, sehrála významnou roli pro tento účel v roce 1967 ustavená vládní koordinační komise, která však skončila svou činnost po schválení druhé etapy výstavby Nových Mlýnů, tj. poslední, třetí nádrže. Náhradou byla ustavena komise jihomoravského krajského národního výboru s obdobným určením, která měla převzít úkoly zrušené vládní komise a zaručit dořešení všech funkčních vazeb v daném území. Avšak i tato komise byla po čase zrušena a kompetence všech těchto složitých problémů byla přesunuta na uživatele vodního díla a na úroveň okresních orgánů.

Zde mi přichází na mysl, že jde vlastně o zrcadlový obraz osudu vládní koordinační komise pro severní Čechy, na jejíž absenci co do kompetenčnosti náš výbor pro školství a vědu několikrát upozorňoval. Rozsah a závažnost těchto úkolů tedy evidentně přesahují naše okresní možnosti.

Jako příklad mohu uvést opožďování výstavby závlah: v původní koncepci bylo ustanoveno vybudovat celkem 45 tisíc hektarů závlah zásobených vodou z Nových Mlýnů, z toho 35 tisíc na jižní Moravě a 10 tisíc hektarů na jihozápadním Slovensku. Při předávání třetí nádrže do provozu v loňském roce bylo v tisku uvedeno, že vodní dílo je připraveno zásobovat vodou dokonce 58 tisíc hektarů závlah. Jaká je však skutečnost?

Od roku 1972 do roku 1988, tedy za 16 let, bylo dáno do provozu pouze 13,5 tisíc hektarů závlah a bylo propočteno, že vodní dílo bude jimi zatím využíváno na 15 - 20 % své kapacity. Využití vody pro závlahy na území Západoslovenského kraje je zatím nulové a nemá zřetelné obrysy ani v perspektivě.

Z toho logicky vyplývá, že kapacity závlah musí být soustředěny do této oblasti jižní Moravy, aby se využití vodního díla Nové Mlýny podstatně zvýšilo. Přitom v rámci Jihomoravského kraje jsou vyvíjeny tlaky na budování dalších nových nádrží se závlahovou motivací. Od nádrže na Bobravě již bylo sice upuštěno, ale vehementně se prosazuje nádrž Pulkov na řece Rokytné pro závlahu 8,5 tisíc hektarů půdy se spornou efektivností a konfliktními ekologickými vazbami.

Tento příklad jednoznačně dokládá absenci jediného ústředního průřezového orgánu, který by v problematice životního prostředí pohlídal stav, kdy obrazně řečeno pravá ruka neví co dělá levá. Tolik k závlahám.

V souvislosti s Novými Mlýny je třeba dořešit řadu dalších problémů jako vystavět čistírnu odpadních vod z města Hustopeče a obcí přilehlých k nádrži, rozšířit čistírnu brněnské aglomerace, dořešit čištění vody z kampaňového průmyslu, kompetentně se postavit k provozování rekreace na nádržích a další problémy, kterých bylo na určité úrovni projednávání vytypováno celkem 48.

Nebude-li tedy dořešení vodohospodářských úprav jižní Moravy provedeno skutečně komplexně a s příslušnou kompetencí, hrozí nebezpečí, že zůstanou torzem a upomínkou na ekonomicky neúspěšný experiment, který si vyžádal neúměrně vysoké ekologické, ale i ekonomické ztráty.

Soudružky a soudruzi, vzhledem k závažnosti a složitosti v rozhodování uvedené problematiky mi na závěr dovolte vyslovit přání, aby pracovní skupina pro svodné ekologické informace našeho výboru pro školství a vědu, případně celý náš výbor, absolvovaly výjezdní průzkum a zahrnuly do svého plánu práce kontrolní činnost nad zmíněnými akcemi jižní Moravy. Rovněž navrhuji opětovně zvážit a přehodnotit pro takto složité a nákladné investice opodstatněnost funkce vládních koordinačních komisí, které včasným rozhodováním a svou kompetenčností mnohdy zachránily nesmírné hodnoty či urychlily postup realizace.

Pokud koordinace zájmů zúčastněných stran bude fungovat, nemůže se například pro dokreslení situace v našem okrese Břeclav stát to, že občané, kterých se takováto obří díla bezprostředně týkají, se dozví jako poslední o záměru investora a dodavatele. Konkrétně mám zde na mysli Agrokombinát Slušovice, který společně s VŽKG Ostrava založil jakousi akciovou společnost a zamýšlí budovat další vodohospodářský kolos v našem okrese na řece Moravě - Agroport Lanžhot, což je přístav v rámci myšlenky propojení řeky Dunaj, Odry a Labe kanálem.

Zásady státní koncepce tvorby a ochrany životního prostředí, schválené federální vládou, hovoří jasně: žádný společenský cíl v socialistické společnosti nesmí být realizován na úkor poškození ekologické rovnováhy a dalšího zhoršování stavu životního prostředí.

Naučme se tedy již nejen myslet, ale i jednat v duchu myšlenky, která dnes také zazněla ve zpravodajské zprávě akademika Rosického: co je dnes ekonomické, nemusí být vždy také ekologické. Děkuji za pozornost. (potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Pavlu Chudobovi. Slovo má poslanec Josef Jehlička.

Poslanec Josef Jehlička: Vážené soudružky a soudruzi, dovolil jsem si přihlásit se do diskuse přes pokročilou dobu proto, že bych se chtěl pokusit o trochu jiné pohledy na problematiku, než zaznělo z většiny diskusních vystoupení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP