Řada měření je prováděna
měřícími stanicemi Českého
hydrometeorologického ústavu. výzkumným
ústavem ekologie průmyslové krajiny, Státní
vodohospodářskou inspekcí a celou řadou
vědeckých a vývojových pracovišť.
Je ke škodě věci, že tato měření
nejsou srovnatelná. Navíc jsou zaměřena
pouze na jednu nebo dvě škodlivé látky
v ovzduší a nejsou prováděna podle jednotné
metodiky. Síť měřících
stanic je neúplná a jejich technické vybavení
je naprosto nedostatečné.
Výsledky takovýchto měření
jsou pak nepřesvědčivé, slouží
často lokálním zájmům a nezřídka
jsou předmětem různých spekulací
a zdrojem nesprávného ovlivňování
názorů občanů.
Trvalou pozornost věnují ekologickým otázkám
národní výbory a jejich orgány.
Zásadní význam k dosažení změny
stávajícího nepříznivého
stavu přinese realizovaná investiční
výstavba. Hodnota již prováděných
ekologických staveb a staveb připravených
k zahájení do roku 1990 přesáhne v
kraji 2,2 miliardy Kčs.
Na zlepšení životního prostředí
ve městech a obcích je v kraji vynakládána
ročně také jedna třetina prostředků
určených na zvelebování měst
a obcí.
výbory lidové kontroly kraje provedly v zemědělských
závodech prověrku téměř 1650
hnojišť a skládek průmyslových
a statkových hnojiv, která ukázala, že
11 % skladů průmyslových a 14 % hnojišť
a polních skládek statkových hnojiv neodpovídá
stanoveným podmínkám. Obdobné byly
i výsledky prověrky uskladnění pohonných
hmot a topných olejů.
K podstatnému snížení úletu těžkých
kovů bylo v hutních podnicích kraje zastaveno
zpracovávání albánského loužence.
Vůči organizacím a jednotlivcům narušujícím
životní prostředí byly v naprosté
většině případů vyvozeny
nezbytné závěry. Finanční postihy
uložené za znečišťování
ovzduší v minulém roce 22 organizacím
přesáhly 11 mil. Kčs a za znečišťování
vody 200 organizacím výše téměř
6 mil. Kčs.
Přes značné zlepšení práce
národních výborů na tomto úseku
v posledních letech, signalizují orgány prokuratury
i prověrky provedené výborem lidové
kontroly KNV stále přetrvávající
benevolenci a nedůslednost některých národních
výborů při posuzování případů
porušování životního prostředí
v místech jejich působnosti. pokuty však všechno
neřeší. V případech, jako je
tomu např. u NHKG v Ostravě, která bezvýsledně
u svého ministerstva usiluje řadu let o zařazení
odsiřovacích zařízení do plánu
investic - a dnes jdou pokuty k tíži pracovního
kolektivu a mají zcela opačný výsledek
a způsobují vážné politické
škody.
K dosažení stavu, kterého musíme v oblasti
životních a pracovních podmínek dosáhnout,
je zapotřebí vedle budování náročných
ekologických staveb potřebné vytvořit
i nezbytné právní, ekonomické i organizační
podmínky.
Vedle komplexního dobudování jednotné
monitorovací sítě je třeba odstranit
současnou roztříštěnost právních
úprav ochrany přírody. Starší
právní předpisy, které nedostatečně
nebo vůbec nevymezují povinnosti organizací
k zajištění komplexní péče
o přírodu, půdu a ochranu životního
prostředí, již nevyhovují.
Autorita současného právního řádu
je snižována i tím, že v právních
předpisech jsou stanoveny povinnosti přesahující
současné technické i ekonomické možnosti
naší společnosti, nebo se v nich zejména
u sankčních oprávnění používá
nezávazných termínů, jako "je
možno" apod. Plně proto podporuji návrh
předložený soudruhem Rosickým, zpravodajem
k projednávané problematice, aby práva a
povinnosti v oblasti péče o životní
prostředí byly vymezeny zákonem.
K hlubšímu pochopení nezbytnosti chránit
přírodu a životní prostředí
by měly vykonat více i naše školy. Podporuji
návrh, aby v rámci stávající
systemizace ministerstva vnitra a životního prostředí
a národních výborů byl vytvořen
samostatný, výkonnými pravomocemi vybavený
aparát od centra až po základní články
národních výborů. Ukončilo
by to současnou paradoxní situaci, že mnohé
inspekce a kontrolní orgány dozírající
na životní prostředí jsou řízeny
resorty, které se samy nemalou měrou podílejí
na jeho znečišťování.
Vážené soudružky a soudruzi, podporuji
opatření vlády ČSR k rozvoji péče
o životní prostředí v ČSR i usnesení
navržené ke schválení dnešní
schůzi. Jsem přesvědčen, že jejich
důsledná realizace nám pomůže
k tomu, abychom zdravé životní prostředí
v naší vlasti uchránili. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Norbertu Požárovi, slovo má poslanec
František Vrbka.
Poslanec František Vrbka: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, je jistě velmi pozitivní,
že XVII. sjezd KSČ věnoval mimořádnou
pozornost životnímu prostředí a že
vytyčil i řadu velmi naléhavých úkolů,
které je nutno bezodkladně řešit. Tuto
skutečnost naši občané velmi oceňují,
ale nebrání to jejich dotazům, se kterými
se setkáváme ve volebních obvodech i na veřejných
schůzích. Ptají se, kdo nese odpovědnost
za chybná nebo neuvážená rozhodnutí
v předchozích letech která vyústila
až do současného stavu, jehož náprava
bude vyžadovat miliardové náklady. Přitom
je skutečností, že vše nelze řešit
okamžitě, a to ať už z hlediska výrobních
a stavebních kapacit, tak i z hlediska vysokých
nákladů, což mohu dokumentovat i ze svého
volebního obvodu - Nové Město na Moravě,
okres Žďár, kde nám ničí
lesy vysočiny elektrárna Chvaletice a chybějí
nám finance na čistírny odpadních
vod.
V této souvislosti pokládám za nutné
připomenout, že otázkami životního
prostředí se zabývala Česká
národní rada již v roce 1973 a je ke škodě
věci i nás všech, že se nepodařilo
za celou tu dobu vyřešit řadu problémů
a nedostatků, jak bylo uvedeno i ve společné
zpravodajské zprávě.
Nechci zde argumentovat nebo opakovat již řečená
nebo obecně známá čísla, která
představují tuny spadu či hektary poškozených
lesů. Zatímco vedeme boj s následky, měla
by být upřena naše pozornost a úsilí
na jejich příčiny. Ve shodě se stanoviskem
našeho výboru pro obchod, služby a dopravu jsem
přesvědčen, že základním
klíčem k řešení problémů
životního prostředí je ekonomika.
Jde především o snížení
energetické náročnosti národního
hospodářství. Jestliže se nám
podaří snížit energetickou náročnost
čs. ekonomiky, pak vytvoříme základnu
pro komplexní řešení, jehož součástí
je racionalizace celé ekonomiky i racionalizace v přístupu
k řešení otázek životního
prostředí.
Podíváme-li se na problém energetické
spotřeby blíže, pak vidíme, že
od první světové ropné krize došlo
ve vyspělých průmyslových státech
k výrazné racionalizaci spotřeby energie,
která se pozitivně projevila zejména v měrné
spotřebě v oblasti tepla. Na území
ČSR se program, který byl vyhlášen jako
státní cílový program 02 nedotáhl
a zůstali jsme v polovině cesty. Dokladem toho je
skutečnost, kolik je např. z centrálního
zásobování tepla měřeno a regulováno.
přitom světové statistiky i fakta dokazují,
že v centrálním zásobování
teplem lze jeho regulací a měřením
přes výměníkové stanice a tepelné
zdroje jeho spotřebu snížit až o 25 %.
To je přece ohromný ekonomický a ekologický
zásah.
Druhá podmínka úspěšného
boje o životní prostředí vede přes
strukturální změny národního
hospodářství nejen české, ale
celé československé ekonomiky, neboť
otázky ochrany životního prostředí
nejsou pouze národním, ale celostátním
problémem i problémem našich bezprostředních
i vzdálenějších sousedů
Podíváme-li se na tento problém z pohledu
budoucích podmínek života současných
i příštích generací, pak tím
více musíme v této souvislosti přivítat
iniciativu předsedy federální vlády
soudruha Adamce.
Není přece žádným tajemstvím,
že i naše ekonomika dosud ušetřila na přírodě
ohromné sumy, a proto je i její povinností,
aby jí nyní a v příštích
letech svůj dluh splatila. Je jen otázkou, zda ministerstvo
vnitra a životního prostředí České
socialistické republiky i národní výbory
mají za současných podmínek dostatek
síly a váhy k tomu, aby mohly tento proces nejen
ovlivňovat, ale i řídit.
Soudružky a soudruzi, vedle velkých znečišťovatelů
má svůj negativní podíl na poškozování
životního prostředí i doprava, a to
zejména automobilová. Stupeň rozvinutí
motorizace se často uvádí jako odraz hospodářské
a sociální vyspělosti země. Také
v České socialistické republice je značně
rozvinutá motorizace. Například jeden osobní
automobil připadá zhruba na 5 obyvatel, nákladních
a ostatních užitkových automobilů včetně
autobusů a traktorů je kolem 400 tisíc. V
této vybavenosti jsme spolu s NDR na prvním místě
mezi socialistickými státy a blížíme
se vybavenosti ve státech západní Evropy.
Nemůžeme však být spokojeni s dosavadním
technickým stavem našich silničních
motorových vozidel, zejména s jimi produkovanými
škodlivinami do ovzduší a s jejich nadměrnou
hlučností.
Problém spočívá v úrovni kontroly
silničních motorových vozidel. Ve vyspělých
státech je z hlediska škodlivin v ovzduší
zavedena povinnost tato vozidla podrobovat pravidelným
kontrolám. Musíme konstatovat, že v Československé
socialistické republice není systém pravidelných
technických kontrol dostatečně zabezpečen,
přestože již v minulosti byla k těmto
otázkám přijata příslušná
vládní usnesení, zejména pokud jde
o výstavbu stanic technické kontroly. Zatím
se docílily jen dílčí výsledky,
systematická realizace postupuje neuspokojivě a
pravidelné kontroly všech silničních
motorových vozidel nákladních, nelze uskutečňovat.
Důvody spočívají v trvalém
nedostatku náhradních dílů respektive
v tom, že držitelé vozidel často nemají
ani možnost vozidla udržovat v pořádném
technickém stavu, a provádění kontrol
je výrazně podvázáno nedostatkem kontrolních
zařízení a přístrojové
techniky.
Nelze však pominout ani skutečnost, že v situaci
tohoto stavu vzniká dostatek prostoru také pro zanedbávání
i jinak dostupné technické péče o
vozidla. Proto je nutno zabývat se neodkladně systematickým
řešením těchto otázek, z nichž
zlepšování stavu životního prostředí
je na předním místě.
Je čas, abychom se zamysleli nad technickou úrovní
i nově vyráběných motorových
vozidel, nad rozšiřováním používání
bezolovnatého benzinu i nad montáží
katalyzátorů, a to jak z hlediska vnitřního,
tak i zahraničního trhu.
Soudružky a soudruzi, vysoký průměrný
podíl autobusové přepravy v městské
hromadné dopravě má jistě své
příčiny v operativnosti jejího nasazování
vzhledem k rozvíjejícím se přepravním
potřebám našich měst. Následkem
je zamořování městského ovzduší
a hlučnost. Právem proto kladou stranické
a státní orgány důraz na rozšiřování
elektrických trakcí městské hromadné
dopravy a na snižování podílu městských
autobusů.
Zvlášť významný je přitom
rozvoj trolejbusové přepravy, která je u
nás zastoupena v městské hromadné
dopravě dosud nízkým podílem. Svými
vlastnostmi i přijatelnými pořizovacími
náklady je vhodná i pro menší města.
v rozvoji trolejbusové trakce proto jde nejen o její
rozšíření tam, kde je již provozována,
ale také o výstavbu nových trolejbusových
systémů ve městech, kde jsou nyní
provozovány jen městské autobusy, jako je
například Kladno, Karlovy Vary, Havířov
aj.
Rozšiřování elektrických trakcí
v městské hromadné dopravě nesporně
představuje jeden z hlavních ekologických
úkolů v působnosti příslušných
národních výborů a myslím,
že i náš poslanecký sbor musí tyto
záměry plně podporovat.
V této souvislosti bych se chtěl zmínit ještě
o jedné závažné otázce. V nedávné
době jsme byli svědky televizního pořadu
o zhoršování životního prostředí
v Krkonoších. Rovněž zde je aktuální
využít ekologicky nezávadnou trolejbusovou
dopravu.
Také hlavnímu městu našeho státu
a jeho rozvoji se v posledních pětiletkách
věnovala mimořádná pozornost. Městská
hromadná doprava v Praze je zajišťována
metrem, tramvajemi a autobusy. Trolejbusové linky v Praze
byly roku 1972 zrušeny. Důvody spočívaly
hlavně v nutnosti častých změn vedení
linek vzhledem k výstavbě města, kdy se v
této situaci lépe přizpůsobovalo nasazování
autobusů. V současné době jsou však
některé pražské sektory už stabilizovány
a mělo by se v nich přistoupit k zavedení
ekologicky nezávadných trolejbusů náhradou
za městské autobusy, například v severních
nebo i jižních částech Prahy.
Soudružky a soudruzi, na závěr mi ještě
dovolte poznámku k současné terminologii
jednotlivých kategorií či úseků
životního prostředí.
V poslední době se v našem tisku i v ostatních
hromadných sdělovacích prostředcích
objevují od různých autorů i různé
názvy. Dochází ke směšování
pojmu ekologie a životní prostředí,
uvádí se malé a velké životní
prostředí atp. I zde to zaznělo. Domnívám
se proto, že je nutné z praktických důvodů
i pro nejširší veřejnost tyto pojmy srozumitelně
objasnit a jednotně je také používat.
Pokud vím, svět chápe životní
prostředí jako celek ve třech kategoriích,
a to jako přírodní, bytové a pracovní
prostředí, které spolu úzce souvisí
a navzájem se také ovlivňují. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu Františku Vrbkovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, v diskusi vystoupilo 11 poslanců
a předseda vlády České socialistické
republiky. Z přihlášených nevystoupili
poslanci Pavel Krubl, Václav Šlapák, Pavel
Chudoba, Josef Jehlička, Jan Koláčný,
Eva Lišková a Walter Herrgesell.
Ptám se, jestli někdo z těchto přihlášených
poslanců je toho názoru, že chce v rozpravě
vystoupit a nepředat pouze písemně své
diskusní vystoupení. (Soudruzi poslanci Šlapák,
Chudoba.)
Prosím poslance Václava Šlapáka, aby
se ujal slova.
Poslanec Václav Šlapák: Vážený
soudruhu předsedo České národní
rady, vážený soudruhu předsedo vlády,
soudružky a soudruzi poslanci, dnešní jednání
České národní rady o problémech
rozvoje péče o životní prostředí
v České socialistické republice se značnou
měrou dotýká především
Severočeského kraje. Stupeň narušení
životního prostředí a zejména
čistoty ovzduší zde dosáhl kritického
bodu. Zvláště ostře se vyhrotila kritika
životního prostředí v kraji v uplynulém
zimním období. V měsících lednu
a únoru byla téměř v polovině
kraje po 25 dnů vysoko překračována
nejvyšší přípustná koncentrace
kysličníku siřičitého. V některých
dnech dosáhla až přes 1800 mikrogramů
v krychlovém metru vzduchu. To je více než
dvacetinásobek přípustných hodnot.
v těchto dnech se ovzduší stávalo nedýchatelným.
Tento stav si ověřili nejen poslanci výboru
pro národní výbory a národnosti České
národní rady, ale také poslanci z dalších
výborů, kteří se zúčastnili
průzkumu k přípravě na dnešní
zasedání pléna České národní
rady o životním prostředí a dubnového
jednání předsednictva České
národní rady o plnění oblastního
plánu rozvoje.
Dlouhodobá inverze v kraji měla velice nepříznivý
odraz v politických postojích, náladách
a názorech obyvatelstva na dosavadní řešení
stavu životního prostředí. Otázky
zásadního a rychlého řešení,
především čistoty ovzduší,
se tak dostaly do popředí pozornosti převážné
části obyvatel kraje, a to včetně
projevů neklidu a výrazné kritičnosti
i pochybností o schopnosti společnosti problémy
zdravého životního prostředí
v kraji pro život příští populace
vyřešit.
Výrazné zhoršení čistoty ovzduší
nastalo v posledních letech také v západní
části okresu Děčín v souvislosti
s uvedením elektrárny Prunéřov II
do provozu a v pomezí s Německou demokratickou republikou
a Polskou lidovou republikou ve šluknovském a frýdlantském
výběžku s citelným dopadem na porosty
v Lužických a Jizerských horách.
Krajské i okresní stranické a státní
orgány dostávaly veliké množství
stížností a připomínek občanů,
na základě kterých musely občanům
vysvětlovat stav a postup řešení. Několik
dnů po zde již vzpomenutém výbuchu se
v areálu krajského a městského národního
výboru se dokonce ozvala skupina nazývající
se "ekoteror" s výhružkou, když tyto
orgány ani hnutí Brontosaurus nedokázaly
dosud stav uspokojivě řešit, vezme to tato
skupina ekoteror do svých rukou s tím, že pokud
se stav nezlepší, můžeme očekávat
další útoky proti objektům státních
i společenských orgánů a organizací.
Poslanci, kteří navštívili kraj, se
mohli přesvědčit, že krajské
ani okresní orgány nečekají se založenýma
rukama, ale usilují o zásadní a intenzivní
řešení situace. V kraji je zpracována
oblastní dlouhodobá koncepce tvorby a ochrany životního
prostředí a racionálního využívání
přírodních zdrojů do roku 2000 a ekologický
generel Severočeského kraje.
Severočeský krajský výbor Komunistické
strany Československa i severočeský krajský
národní výbor se v posledním čtvrtletí
roku 1987 zabývaly otázkami ekologické odpovědnosti
a orientovaly pozornost všech organizací na důsledné
zabezpečení úkolů ke snižování
emisí, průmyslových i domovních odpadů
a zvyšování čistoty a pořádku.
V současné době severočeský
krajský národní výbor za pomoci odborných
ústavů intenzivně pracuje na podrobném
programu řešení životního prostředí
v 9. pětiletce s výhledem do roku 2000 s tím,
že by měl tvořit základ oblastního
plánu na toto období. Vláda České
socialistické republiky jej má projednat v říjnu
letošního roku.
Vedle koncepčního řešení je věnována
pozornost i operativním opatřením jako například
rozšíření a prohloubení regulačních
opatření v době nepříznivých
rozptylových podmínek v ovzduší včetně
zkvalitnění prognózního a signálního
systému, rozvíjení aktivity občanů
a podniků v udržování čistoty
a pořádku, rozšiřování
a údržbě zeleně v našich městech
a obcích. Jen v průběhu této pětiletky
bylo občany kraje dosud vysázeno přes 9 miliónů
nových stromů a keřů, převážně
při obnově lesních porostů, a bylo
založeno 974 hektarů nových zelených
ploch.
Víme, že zlepšování životního
prostředí není jen otázkou realizace
velkých ekologických investičních
akcí. Výrazně se může stav zlepšit
a dosáhnout okamžitého efektu podstatně
rychlejší modernizací a dodržováním
ekologické kázně. To však vyžaduje
odpovědný přístup všech stávajících
znečišťovatelů a také zpřísnění
kontrol u jednotlivých zdrojů znečištění.
K tomu se v kraji i okresech důsledně přistupuje.