Úterý 28. března 1989

Přesto však zde žijí lidé, zakládají rodiny, mají zde svou práci, plní úkoly pro celou naši společnost.

Uvažujeme-li o řešení ekologických otázek, ochraně ovzduší, vody, zemědělského a lesního půdního fondu, zabýváme se převážně řešením následků a v tomto duchu také investujeme do opatření, která by zmírnila vliv těchto následků na životní prostředí. Méně se již zabýváme řešením možností odstraňování příčin, které tento negativní vývoj do jisté míry ovlivňují.

V poslední době se stále častěji objevují úvahy pracovníků Prognostického ústavu Československé akademie věd, týkající se oblasti palivo-energetického komplexu.

Stručně vyjádřeno - spočívají zhruba v tom, že

- požadují, aby v plánech rozvoje bylo uvažováno s podstatným snížením spotřeby energie v Československu, cca ze 100 na 70 mil. tun měrného paliva,

- požadují omezit výstavbu jaderných elektráren a potřebnou energii získávat z plynu nebo jiným dovozem.

Zdánlivě jsou oba požadavky rozumné. Spotřeba energie v ČSSR na jednoho obyvatele je špičková a energetická náročnost našeho národního hospodářství je jedna z největších na světě.

Rovněž naše plány na výrobu elektřiny nás zařazují na první místo ve světě v její ceně. Vyrábíme nejdražší elektřinu na světě.

Negativní vliv má struktura našeho průmyslu a specifická skladba energetických zdrojů - především vysoký podíl hnědého uhlí.

Úkol XVII. sjezdu Komunistické strany Československa snížit těžbu hnědého uhlí a lignitu na úroveň 94 miliónů tun ročně zřejmě zůstane, soudě podle dosavadního vývoje, přes jistě nemalé úsilí příslušných orgánů, nesplněn.

Investiční náročnost našeho palivo-energetického komplexu je vysoká. Náklady na provoz jaderných elektráren jsou u nás třikrát vyšší než náklady na provoz jaderných elektráren ve Spojených státech amerických. A srovnávat je s Francií, Švédskem či dalšími zeměmi v Evropě by pro nás dopadlo ještě hůře.

Přesto zpomalení výstavby jaderných elektráren znamená omezit získání zdrojů, které splňují požadavky na snížení imise síry, oxidu dusitého, kysličníku uhličitého, a které mají v souhrnu nižší karcinogenitu než uhelná elektrárna. Ve svých důsledcích to. znamená ale zvládnout rozsáhlou a investičně neméně náročnou a energetický efekt nepřinášející akci odsíření a v budoucnu likvidaci oxidů dusíku, kterou dosud podceňujeme, nebo rozvinout zatím nezvládnutou výstavbu plynových elektráren a vytvořit technické a ekonomické předpoklady pro dovoz plynu.

Neměly bychom ani zapomenout na nedávnou minulost, kdy jsme naši energetickou bilanci ve velkém převáděli na ropné produkty, a na zkušenost, kterou jsme v souvislosti s tím získali.

Je to připomínáno všechno proto, aby bylo zřejmé, že rizika modelu rozvoje palivo-energetického komplexu, nabízeného prognózou, jsou značná. Není totiž vyloučeno, že na základě obdobných úvah svých prognostiků naplánovali rumunští a bulharští ekonomové současnou energetickou situaci svých zemí.

Již v úvodu svého vystoupení jsem hovořil o tom, že jsem z průmyslového okresu, kde mimo těžby uhlí je rozhodující chemický průmysl, v Litvínově Chemické závody československo-sovětského přátelství. Je to v našem okrese největší znečišťovatel ovzduší při výrobě technologické energie - Teplárna 700. v tomto podniku již 20 let řeší odsíření spalin, ale zatím bez výrazného výsledku. Na plánovanou stavbu odsíření se zpracoval projektový úkol, ale velmi závažná je skutečnost, že ještě dnes není dořešena technologie této stavby, i když se našim občanům říká, že stavba odsíření bude zahájena a dokončena v 9. pětiletce, tedy do roku 1995.

Ano, soudružky a soudruzi, již od roku 1970 tyto věci slibujeme. Jsem přesvědčen, že je v zájmu zdraví občanů, ale i přírodního bohatství a mezinárodních vztahů, aby tento termín byl konečný.

Výstavba odsiřovacích zařízení u rozhodujících zdrojů škodlivin je nutná nejen v našem okrese, ale i v sousedních okresech, a to zejména v Chomutově, Lounech a Teplicích, neboť v posledních letech došlo v zimním období opakovaně k takovým situacím, při nichž hodnoty kysličníku siřičitého překračovaly i tisíc miligramů na jeden metr krychlový, přičemž povolená norma je 400 miligramů.

Severočeskému kraji, zejména pánevním okresům, byly svého času přiznány různé priority s ohledem na nepříznivé přírodní prostředí, zhoršující životní podmínky obyvatel vlivem průmyslové činnosti, zvláště těžby hnědého uhlí a chemie. Tyto priority měly vést, a také z počátku jejich zavedení vedlo, k určité eliminaci nepříznivých životních podmínek obyvatel, ale postupem času se priority pánevních okresů pomalu, ale jistě snižují, ale ovzduší a životní prostředí se stále zhoršují.

Během posledních let, tak jak si společenské vědomí zvykalo na trvalé finanční mimorozpočtové příjmy, které byly původně založeny na eliminaci nepříznivých životních podmínek, začaly se příslušné orgány, ministerstvem počínaje, stavět k těmto finančním zdrojům jako k organické součásti rozpočtů národních výborů. To mělo za následek postupné snižování běžně přidělovaných finančních prostředků ve formě neúčelové či globální dotace ze státního rozpočtu.

V současné době je situace taková, že po drastickém snížení fondu škod a náhrad SHD, z něhož se mimo jiné financovala zejména činnost kulturních organizací, sportovních organizací, volebního programu a některé činnosti technických služeb i akce "Z" stojí okres Most před problémem, který rozhodně není v nepánevních okresech kraje.

Je třeba dodat, že problém nespočívá jen v omezených prostředcích fondu škod a náhrad. Dalo by se hovořit o snižování prostředků z výnosu zákona číslo 35 z roku 1967 Sb., o stanoviscích účelování rozpočtových prostředků na výjezdy dětí do škol v přírodě a o přezíravém vztahu SHD k jiným problémům okresu, než jsou jejich vlastní apod.

K poznání situace však plně postačí uvědomit si problém na příkladu fondu škod a náhrad z vývojové řady let 1986 - 1989. V roce 1986 dostaly národní výbory okresu Most 30,05 miliónů korun, v roce 1987 už jen 24,1 miliónů korun a v roce 1988 17,308 miliónů korun, a pro letošní rok bylo národním výborům našeho okresu přiznáno pouhých 9 miliónů korun.

Z těchto podmínek již náš pánevní okres není schopen se sám vypořádat ve finanční oblasti při plnění volebních programů Národní fronty s rozvojem školství, zdravotnictví. A to jsou tedy důvody a fakta, že preference pánevních okresů byla a je dnes již jen vzpomínkou.

Soudružky a soudruzi, nechceme se se situací smířit a snažíme se problémy řešit. vzniklo nové město Most s téměř 70 tisíci obyvateli, které čeká na dobudování svého centra, dokončení obchodní a distribuční sítě, ale i rekreačního zázemí. Rekultivační práce postupně tvoří novou tvář mostecké krajiny, ale tempo a rozsah prací nestačí potřebám a oprávněným požadavkům občanů svého okresu na řešení vzhledu a funkčnosti krajiny. Snažíme se vylepšovat vzhled měst, obcí a celé krajiny výsadbou zeleně a její údržbou. Dnes je takto udržováno téměř 9 miliónů čtverečních metrů zelených ploch, desetitisíce stromů a keřů.

Tato opatření jsou však pouze dílčí a obyvatelé mého okresu stále zdůrazňují a hlasitě požadují principiální a urychlené řešení zásadních problémů životního prostředí. Jejich argument, že tento okres přinesl a přináší oběti pro celou naši společnost, je oprávněný a je třeba, aby i naše společnost vrátila své dluhy tomuto kraji a těmto lidem. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Josefu Brisudovi. Slovo má poslanec Norbert Požár, připraví se poslanec František Vrbka.

Poslanec Norbert Požár: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, v návaznosti na zprávu vlády České socialistické republiky, kterou v úvodu dnešního zasedání přednesl ministr vnitra a životního prostředí soudruh Jireček, vás chci ve svém vystoupení blíže seznámit se současným nepříznivým stavem životního a pracovního prostředí a z toho vyplývajícími nepříznivými důsledky jedné z nejvíce postižených oblastí naší vlasti, ostravsko-karvinské průmyslové aglomerace.

V této aglomeraci, ke které řadíme i Třinec a jeho okolí, žije na ploše asi 6 tisíc kilometrů čtverečních 1,2 miliónů obyvatel, to je 60 % obyvatel kraje. Složitá problematika Přerova, který leží mimo oblast aglomerace, zde již byla dnes rozvedena.

Na území aglomerace je soustředěna naprostá většina rozhodujících průmyslových podniků kraje, vážně narušujících všechny složky a součásti životního prostředí. Přestože všechny měřené druhy emisí mají kromě prašnosti v kraji klesající tendenci, životní prostředí v ostravské průmyslové aglomeraci vykazuje stále neuspokojivý stav.

Programy ochrany a tvorby životního prostředí nejsou v kraji důsledně plněny především proto, že pod tlakem celospolečenských potřeb je stále odkládáno rušení chemických výrob v podnicích Ostramo a Dukle Hrušov, Koksovny Jana Švermy, realizace odsiřovacích technologií v NHKG a další.

Přes mnohé signály o ekonomicky nevhodné struktuře průmyslu je nadále rozvíjena těžba metalurgie a koksárenství, oddaluje se rozhodnutí o snížení objemu těžby uhlí. Ostravský průmysl zůstává všestranně negativně působícím celkem, jehož negativní důsledky trvale devastují strukturu i funkci ekosystému a na minimum snižují účinnost přírodních samočistících mechanismů.

Obyvatelé Ostravy, okresu Karviná a části Frýdku-Místku, kde hustota osídlení překračuje tisíc obyvatel na kilometr čtvereční, jsou vystaveni dlouhodobému nekontrolovanému působení řady škodlivin, z nichž většina není měřena a o jejichž společném integrovaném efektu, byť i v malých, ale dlouhodobě působících dávkách, je minimum informací.

Do styku se škodlivinami navíc přicházejí občané jak v prostředí pracovním, tak i v místě svého bydliště. průmyslové závody prostupují obytné domy. Komplexní bytová výstavba je v kraji dále realizována v imisně nevyhovujících lokalitách. Aglomerace neposkytuje ani možnost krátkodobé rekreace v relativně příznivějších podmínkách. Tak zvané areály zdraví vykazují tytéž nedostatky jako sídliště a ani dosavadní víkendové rekreace v přetížených Beskydech, značně postižených emisemi, rovněž neuspokojuje.

Obyvatelé, kteří jsou v aglomeraci vystaveni soustavnému působení extrémně znečištěného ovzduší cizorodých látek v pitné vodě a potravinách, kteří jsou postihováni hlukem, trpí nedostatkem zeleně na sídlištích, nemají ani možnost kvalitní regenerace své pracovní síly.

Nejvíce je v ostravské průmyslové aglomeraci znečišťováno rovněž ovzduší. V minulém roce v ní byly zaznamenány emise 176 tisíc tun kysličníku siřičitého, 84 tisíce tun oxidu dusíku, 43 tisíc tun kysličníku uhelnatého, 102 tisíc tun popílku a 36 tisíc tun ostatních tuhých škodlivin. Emise řady dalších látek, jakými jsou dehtové látky, těžké kovy z ocelárenských technologií apod., však nejsou vůbec sledovány. Do ovzduší se navíc v aglomeraci ročně vypouští 35 - 40 miliónů krychlových metrů koksárenského plynu.

Ač je množství emisí, produkované aglomerací, obrovské, je podstatně nižší, než tomu bývalo ještě v nedávné minulosti, kdy se Ostravě říkalo "černá" a kdy jsme kouřící komíny považovali za symbol naší průmyslové vyspělosti.

Velmi nepříznivá je situace v kraji v kvalitě pitné vody. Kvalita ukazatelů pro pitnou vodu vyhovuje jen 30 % obyvatelstvu dodávané vody, což se týká i vody z podzemních zdrojů. Podzemní zásoby pitné vody pro Ostravu v Nové Vsi a Dubí vykazují znečištění aromatickými uhlovodíky a průsakem ropných látek. V kraji je ročně vyprodukováno přes 400 miliónů krychlových metrů odpadních vod, které způsobují, že všechny větší toky v kraji jsou zařazeny do třetí a Ostravice a Odra do čtvrté třídy znečištění. V kraji dosud platí 50 výjimek o ochraně vod. Roste i počet a závažnost havarijního znečištění.

Jen v roce 1988 jich bylo v kraji zaznamenáno 117.

Mimořádně složitým problémem ostravské průmyslové aglomerace jsou důlní poklesy, násypy hald a průmyslová složiště. V ostravsko-karvinské uhelné pánvi je již registrováno 1200 ha důlních a 270 ha hutních odvalů a 1500 ha půdy je postiženo terénními depresemi. Půda širokého okolí Ostravska je celá desetiletí soustavně kontaminována dlouhodobě působícími cizorodými látkami z imisí a průsaku skládek.

Vzhledem k tomu, že zemědělské závody musí i na Ostravsku plnit náročné úkoly zemědělské výroby, podílí se nepřiměřenými aplikacemi pesticidů, umělých hnojiv a tekutých odpadů živočišné výroby v nevhodně silně imisně zatížených oblastech na znečišťování půdy a životního prostředí i zemědělské závody.

Podle zjištění za rok 1988 obsah rtuti a kadmia v zelenině a většině rostlinných produktů vypěstovaných v okrese Ostrava a Karviná vysoce překračuje normy stanovené ministerstvem zdravotnictví. Rovněž na Třinecku obsahuje zemědělská půda např. více než trojnásobek kadmia a olova a 1,5 násobek chromu a jeho sloučenin než v okrese Olomouc. Jejich samovolný pokles v půdě je přitom i při okamžitém přerušení jejich přísunu emisemi z hutního průmyslu otázkou mnoha desetiletí. Vyřešit urychleně odlučování tuhého aerosolu v hutních podnicích je proto nanejvýš aktuální a potřebné.

Nejsložitější je v kraji zpracování toxických odpadů. Vzhledem k tomu, že neúměrné množství tohoto odpadu je ukládáno na skládky, které neodpovídají požadavkům, je nutno tuto situaci řešit vybudováním specializované skládky pro kraj nebo centrální skládky pro deponování toxických odpadů z území celé republiky.

Závažný a dosud podceňovaný je i tepelný odpad průmyslových podniků. Ten v ostravské průmyslové aglomeraci dosahuje již 24 % celoročního průměru slunečního příkonu. Jeho důsledkem je silné narušení tlakových, teplotních a vlhkostních poměrů i změny proudění větrů a zhoršení provětrávání v celé oblasti se všemi průvodními jevy působícími nepříznivě na přírodu i zdraví lidí.

Zvláštní pozornost v Severomoravském kraji zasluhuje problematika rizikových pracovišť a s nimi souvisejících chorob z povolání. V kraji pracuje na rizikových pracovištích 143 500 osob, z toho více než 41 000 v riziku skupiny D. Tím se kraj podílí více než jednou třetinou na všech rizikových pracovištích v ČSR.

Pracující jsou na rizikových pracovištích ohroženi především prachem, vibracemi, dlouhodobým jednostranným zatížením i hlukem, který na ně působí nejen v zaměstnání, ale i v městských sídlištích. Hlukem je ohroženo v kraji více než 500 000 lidí. I když se na tomto poškozování obyvatel podílí nejvíce silniční doprava, v ostravsko-karvinské aglomeraci je to navíc rovněž hluk způsobený technologickými zařízeními, vypouštěním páry a technických plynů ve velkých hutích a chemických podnicích a koksovnách, které se vyznačují nepřetržitým provozem a jsou umístěny přímo v obytných částech měst.

Přímým důsledkem všech těchto nepříznivých životních a pracovních podmínek je pak i nemocnost, která je v kraji trvale vyšší než v jiných oblastech Československa a dále se zvyšuje.

Zdraví obyvatel nepříznivě ovlivňují nejen plynné škodliviny - oxid siřičitý, oxid dusíku a uhlovodíky - ale i toxické látky a těžké kovy, převážně vázané na tuhý aerosol vypouštěný hutními podniky. Tyto látky při dlouhodobém působení na člověka snižují jeho celkovou odolnost i proti rakovině, a proto dosud přetrvávající a nevyřešené otázky dalšího snížení prašnosti jsou v ostravské aglomeraci jedny z nejdůležitějších.

Nemocnost na rakovinu plic, žaludku a tlustého střeva je u mužů a žen v Ostravě a v okrese Karviná podstatně vyšší než činí celostátní průměr a tato nadále vzrůstá.

Velmi nepříznivá je v kraji a zejména v ostravské průmyslové aglomeraci situace u chorob z povolání. Severomoravský kraj se na celkovém počtu přiznaných chorob z povolání v ČSR podílí téměř 41 %. Nejvíce se vyskytuje zaprášení plic, onemocnění způsobená vibrací, profesionální onemocnění kůže, onemocnění z dlouhodobého nadprůměrného jednostranného zatížení a poruchy sluchu způsobené hlukem.

S pracovními podmínkami přímo souvisí i invalidita. 22,8 % všech invalidních důchodů a 21,8 % všech částečných důchodů z celé ČSR je rovněž přiznáváno v Severomoravském kraji.

Uvedené údaje dokazují jednoznačně, že ostravská průmyslová aglomerace vyžaduje z hlediska péče o životní prostředí i z hlediska péče o zdraví lidu prvořadou pozornost, srovnatelnou s řešením podobných problémů v severních Čechách a v Praze.

Uvedený stav není ani občanům našeho kraje lhostejný. Dokazuje to průběh většiny schůzí a zasedání i počty dopisů občanů. V posledních letech se jimi zabývají všechny stranické, státní, společenské i hospodářské orgány a organizace.

Ke zlepšení životního prostředí v kraji v období 8. pětiletky byla pro zlepšení stavu přijata celá řada opatření. Stav znečištění ovzduší sleduje hygienická služba kraje pravidelnými denními měřeními obsahu oxidu siřičitého a tuhého aerosolu na 30 měřicích stanicích v 9 lokalitách.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP