Slovo má poslanec Jan Škoda, připraví
se poslanec Jaroslav Kolařík.
Poslanec Jan Škoda: Soudružky a soudruzi, v ústavně
právním výboru jsme věnovali zvláště
v poslední době otázkám ochrany a
tvorby životního prostředí značnou
pozornost. Přirozeně jsme se věnovali především
otázkám řízení a problematice
právních nástrojů péče
o životní prostředí.
Společný zpravodaj soudruh akademik Rosický
hovořil o některých zákonech, o normách
a jejich dodržování či spíše
porušování a zvláště se
zmínil o zákonu o ochraně ovzduší.
Je zřejmé, že všechny problémy,
které se v poslední době v oblasti životního
prostředí nahromadily, není možno vyřešit
pouze uplatněním legislativních prostředků.
Právo je jen jedním z celé řady nástrojů,
které socialistický stát uplatňuje
při řízení ochrany a tvorby životního
prostředí. Je to však nástroj nezastupitelný
a nenahraditelný. Jeho nezastupitelnost spočívá
v mocenské vynutitelnosti právních norem
a ve schopnosti práva řešit konflikty a odstraňovat
spory.
Péči o životní prostředí
v našem státě upravuje značné
množství právních předpisů
jak federálních, tak i republikových. Zásadních
norem je asi 90, přičemž však jen asi
jednu pětinu z nich tvoří zákony.
Značná část těchto předpisů
nabyla platnosti ještě před federativním
uspořádáním státu.
Soubor předpisů upravující tuto oblast
je tedy rozsáhlý. Některé součásti
tohoto souboru jsou plně vyhovující, některé
vyhovují částečně a někde
právní úprava zatím zcela chybí.
Pro vládní orgány i pro zákonodárné
sbory z toho vyplývá, že před nimi na
úseku životního prostředí stojí
velice náročná zákonodárná
činnost.
Přes některé nedostatky a mezery lze však
vcelku konstatovat, že současná právní
úprava vytváří důležitou
a celkem solidní základnu pro zabezpečení
ochrany a tvorby životního prostředí.
Autoritu právního řádu však snižují
především dvě okolnosti:
1. Nepodařilo se nastolit potřebnou disciplínu
a dodržování právních předpisů.
Potřebné řídící a kontrolní
orgány nejsou vždy vybaveny dostatečnými
pravomocemi a nástroji, které by jim umožňovaly
donutit organizace i občany k plnění příslušných
norem.
2. V některých právních předpisech
jsou stanoveny povinnosti, jejichž dodržování
by bylo sice velice žádoucí, ale přesahuje
současné technické či ekonomické
možnosti naší společnosti, alespoň
v současné době. Takovým typickým
příkladem je zejména zákon číslo
138/1973 Sb., o vodách, který stanoví, že
výstavba obytných souborů nových závodů
a obdobných zařízení nesmí
být schválena, povolena ani uskutečněna
bez zabezpečení zneškodňování
odpadních vod.
Uvedený zákon nabyl účinnosti 1. dubna
1975 a přitom od té doby byla snad ve všech
krajích povolena výstavba celé řady
stavebních souborů, u nichž uvedená
podmínka splněna nebyla. Pokud by přitom
bylo nekompromisně trváno na plnění
v zákoně stanovených povinností, nemohla
by se od 1. 4. 1975 uskutečnit téměř
žádná nová bytová výstavba.
Zabezpečení výstavby čistíren
nebylo často v silách ani plánovacích,
ani investorských organizací. Vláda České
socialistické republiky povolila za 15 let platnosti tohoto
vodního zákona tisíce výjimek. Teprve
v poslední době povoluje vláda České
socialistické republiky výjimky skutečně
výjimečně.
Dlouhodobá nedostatečná účinnost
zákona č. 138/1973 Sb. a některých
dalších odborných předpisů by
se proto měla stát důležitým
poučením pro budoucí legislativní
práce.
Při přípravě nových předpisů
bude třeba účinněji než dosud
zajistit koordinovanost a propojenost zákonů a norem
správně právní povahy zajišťujících
ochranu a tvorbu životního prostředí
se zákony a normami hospodářsko právními.
I když například v novém zákonu
o státním podniku je již několik paragrafů
věnováno ochraně životního prostředí,
je třeba myslet na otázky zajišťování
životního prostředí i v dalších
hospodářských normách, které
se připravují. A dovolte mi, abych se v této
souvislosti zmínil o určité obavě
vyslovené našimi předními ekologickými
odborníky, že hospodářská samostatnost
podniků, samofinancování, chozrasčot
a závislost odměny pracovníků na snižování
nákladů mohou způsobit, že některé
podniky se budou snažit dosáhnout svých cílů
nejen intenzifikací výroby, organizací práce,
ale i porušováním celospolečenských
zájmů, zejména zájmů ochrany
a tvorby životního prostředí.
Soudružky a soudruzi, domnívám se, že
je svým způsobem pozoruhodné, že značné
problémy v životním prostředí,
o kterých zde hovoříme, se dosud příliš
neodrážejí v praxi našich soudů.
Případy, kdy se soudy zabývají řešením
narušených vztahů v této oblasti, jsou
spíše vzácné. Příčinou
je zřejmě málo účinná
úprava této problematiky v dosud platném
trestním a občanském právu.
Trestní zákon ani zákon o přečinech
nemají žádná ustanovení, která
by byla vysloveně koncipována proti ohrožování
a poškozování životního prostředí.
V současné době se připravují
významné novelizace těchto norem a v rámci
toho je potřebné vytvořit ustanovení
na ochranu životního prostředí před
nadměrným znečišťováním
fauny a flory atd., zkrátka všeho, co se týká
životního prostředí.
Bude jistě vhodné také jako přestupek
postihnout ohrožení životního prostředí
znečišťováním nebo závažné
porušování předpisů o ochraně
životního prostředí, pokud takové
konání nemělo závažnější
škodlivé následky.
Současně je nutná i taková úprava,
která by umožňovala postihnout jako trestné
činy znečištění přírodních
složek prostředí, případně
závažné porušení příslušných
předpisů, a to i pokud by šlo o jednání
nedbalostní. Zřejmě by bylo nutné
vytvořit novou skutkovou podstatu trestného činu.
Pokud by však narušením životního
prostředí byla způsobena těžká
újma na zdraví či smrt nebo značná
škoda na majetku či jiný závažný
důsledek, bylo by zřejmě vhodné, aby
v tomto smyslu byla upravena skutková podstata § 179
obecné ohrožení tak, aby bylo více zřejmé,
že lze tento trestný čin vztáhnout i
na taková jednání.
Kromě hrozby trestní sankcí je nutné
podpořit i výchovné a všeobecně
prevenční působení ustanovení
trestního zákona. Při koncipování
jednotlivých ustanovení tohoto zákona, věnovaných
ochraně a tvorbě životního prostředí,
musíme nevyhnutelně vycházet z těch
mezinárodních dohod, jichž je Československo
účastníkem.
Zajištění souladu našich československých
právních, ale i technických a dalších
norem, které upravují otázky ochrany a tvorby
životního prostředí, obdobnými
normami platnými v sousedních státech, bude
stále významnějším úkolem
zajištění účinné ochrany
zájmů československých občanů
i státu a vyžádá si také rozsáhlou
mezinárodní spolupráci. O některých
aspektech mezinárodní spolupráce zde již
hovořila zpráva vlády.
V současné době se však vlivem ekonomických
problémů mezinárodním standardům
často spíše vzdalujeme. Pak například
československé vozy, které Československo
vyváží do západních zemí,
budou vybavovány účinnými katalysátory,
které snižují emise ve výfukových
plynech. Pro domácí trh se počítá
zatím pouze s vozy bez katalyzátorů, které
produkují značné množství zdraví
škodlivých látek. Domnívám se,
že takováto praxe je z morálních, ale
i politických důvodů dlouhodobě nepřijatelná.
Ještě větší rozdíl mezi
objemem škodlivých výfukových plynů
by mohl, nebudou-li přijata rychlá zásadní
opatření, nastat i u dieselových automobilových
motorů, uváděných do provozu u nás
a ve státech EHS po roce 1992. při pokračování
výroby dieselových motorů se současnou
úrovní splodin by jejich vývoz na náročné
trhy po roce 1990 byl buď velmi omezen nebo zcela vyloučen.
Ekologie s ekonomií se tady zcela jasně spojují.
Spolupráce v některých otázkách
životního prostředí je dnes skutečně
celosvětová. Bylo zde již hovořeno o
freonech a ve sdělovacích prostředcích
jsme si mohli přečíst podrobnější
zprávu o této záležitosti.
Na závěr bych se chtěl v této souvislosti
zeptat soudruha ministra Hojera, jaký je náš
další plánovaný postup v této
věci, jak rychle budou nahrazovány spreje jinými
technickými prostředky a jak se bude snižovat
výroba freonů v Československu. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Janu Škodovi. Slovo má poslanec Jaroslav
Kolařík.
Od návrhové komise jste obdrželi projekt usnesení
a bylo by dobré, kdybyste se k němu mohli ještě
vyjádřit a připomínky předat
našim pořadatelům.
Poslanec Jaroslav Kolařík: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, mám-li
se vyjádřit k problematice životního
prostředí, musím zdůraznit, že
je velmi rozsáhlá. Z toho jen její část
týkající se ochrany lesů, vod a ovzduší
je dost široká a navíc složitá
proto, že některé věci jsou dosud technicky
neřešené a náprava negativních
dopadů byla i v řadě případů
nedoceňována.
Ne vždy se zde projevuje dost odpovědnosti, a proto
přetrvávají nedostatky ve výstavbě
čistíren vod i kouřových plynů,
ne dost účinně se řeší
recyklace vody v závodech, nezavádí se odpovídajícím
tempem bezodpadové technologie atd.
Myslím, že tento problém není nutné
rozvádět a dokládat. Hovořila o tom
zpráva vlády, společný zpravodaj i
další řečníci.
Chtěl bych jen upozornit na to, že tím, že
neděláme dostatečná opatření
k zachycování různých oxidů
a pevných látek přímo u zdrojů,
tyto se rozptylují ve vodách i v ovzduší.
Zde pak jejich sledování je velmi obtížné
a odstraňování velmi problematické.
V přípravě na dnešní jednání
jsme provedli poslanecký průzkum, a proto mi dovolte,
abych se zabýval některými poznatky, které
jsme při průzkumu získali.
Především jsme navštívili středisko
hydrometeorologického ústavu v Tušimicích.
Zde se provádí monitorování imisí
a signalizují inverze. Zde a v dalších 18 stanicích
měří jen oxidy síry. Ostatní
škodliviny, včetně oxidů dusíku,
odhadují.
Viděli jsme zde snahu řešit problémy
i určité fandovství k této práci.
Musíme ale zdůraznit, že stanice potřebuje
vybavit moderními přístroji.
Ovšem to, že nesledujeme a neměříme
a hlavně neřešíme oxidy dusíku,
je pravděpodobně závažnější
než si možná myslíme. V současné
době dost lidí má za to, že dusičňany
ve vodách, potravinách atd. pocházejí
z toho, že se dusičňany přehnojuje zemědělská
půda. Je tomu opravdu tak?
Odhadem do našeho ovzduší je vypouštěno
v ČSSR ročně 1,1 mil. tun oxidů dusičňanů.
V ČSR to má být 820 000 tun.
Přepočteme-li toto množství na srážky,
které jsou jediným zdrojem vody u nás, dělá
to na 1 litr srážkové vody 13 - 19 mg v průměru.
A to je myslím dostatečné množství,
kterému bychom měli věnovat více pozornosti.
A to platí nejen u nás, ale i v jiných státech,
neboť vzduchové masy se pohybují i přes
hranice.
Pokud jde o hnojiva, těch je co do množství
zhruba polovina. Ale je tady jedna zásadní odlišnost
od oxidů. Chemická forma dusíku v hnojivech
je takového charakteru, že se stává
součástí bílkovin v rostlinách,
případně i jinde. Tuto vlastnost však
oxidy nemají, a proto je nacházíme ve vodě
i dalších roztocích, včetně roztoků
v živých organismech. Eventuální nevyužitou
část dusíku z hnojiv můžeme odhadovat
na desetinu až dvacetinu vzdušných oxidů.
Možná, že by tato úvaha chtěla,
aby byla znovu propočítána a promyšlena.
Jde totiž o údaje, které dost dobře
nejde přejít, jako by se nic nedělo.
Navíc nemám informace, že by i ve světě
se tento problém řešil. Napadá mi v
této souvislosti historie s ozónovou vrstvou. Léta
jsme se dovídali, že je v ozónové vrstvě
díra nad Antarktidou. A nyní posledního půl
roku je z toho vážný světový
problém.
Možná, že je to nesrovnatelné, ale množství
oxidu dusíku ve vzduchu na 1 litr srážkové
vody je dost vysoké, zvlášť uvážíme-li,
že se toto množství na 1 litr zvyšuje odparem.
Měli bychom zjistit kvalifikovaněji, zda se kolem
tohoto problému něco děje ve světě
a případně rozvinout iniciativu na jeho řešení.
Dále jsme v rámci průzkumu navštívili
povodí Ohře v Chomutově. I zde se postupně
prosazuje nová technika. Ale je paradoxní, že
Spolek pro chemickou výrobu má dokonalejší
měřící přístroje než
povodí a vodohospodářská inspekce.
Ale ještě horší je to, že Spolek
pro chemickou výrobu je nepoužívá na
zlepšení čištění odpadních
vod, ale především na řešení
výše úplat za vypouštěnou odpadní
vodu.
V povodí Ohře je celá řada problémů.
Jsou zde elektrárny se spadem imisí, chemické
továrny, doly, uranový průmysl, papírny,
jatky apod. Je zde asi 220 současných znečišťovatelů
vod. Navíc nutno zdůraznit, že v posledních
letech roste počet havárií. Příkladně
během letošního roku již bylo 10 havárií
a z toho 9 ropných.
Jsou však i případy, že chemická
výroba byla již zrušena, ale důsledky
jsou patrny dodnes. Je to na našem území, ale
např. také v NSR, kde na pramenech Odry byl závod
na mořidla na bázi rtuti. Dnes ta výroba
je zrušena, ale rtuť se stále vyplavuje do řeky.
V návaznosti na tuto problematiku bych chtěl upozornit,
že jsme byli informováni, že úplaty za
znečištění vody mají být
součástí výrobních nákladů.
Bylo by pochopitelné, kdyby do výrobních
nákladů byly zahrnuty náklady na čističku
a na provoz čistíren, ale zahrnout sem i úplaty
za znečištěnou odpadní vodu, se zdá
nesprávné.
Myslím, že by se měla tato informace prověřit.
Na konci průzkumu jsme mohli zhlédnout snahu o zalesnění
Krušných hor i jejich zazvěření.
Viděli jsme, že se našel způsob, jak alespoň
dočasně zabezpečit obnovu lesních
porostů s jejich funkcemi.
Potěšitelné na tom je, že mimo fandovství
lesáků začíná mít o
další osudy lesů zájem i širší
veřejnost. Projevuje se to brigádami, vyšší
návštěvností i zájmem o výstavbu
chat. Myslím, že je dobré, že se sem vrací
život.
Na základě těchto poznatků jsme diskutovali
o tom, že veřejné mínění
se silně orientuje na problémy životního
prostředí. Ale ne vždy si to uvědomují
právě ti, kteří by měli realizovat
opatření k jeho zlepšení.
Dále jsme uvažovali, zda je vhodné, aby národní
výbory ukládaly pokuty navržené inspekcí.
Dělá to dost problémů v další
spolupráci národních výborů
se závody. Myslím, že by to vyžadovalo
zamyslet se nad tímto dosavadním způsobem
řešení.
Také údajová měřicí
technika je u nás roztříštěna,
a proto se obtížně dávají zjištěná
fakta dohromady pro správnou rozhodovací činnost.
Zde by asi statistika měla přijít s návrhem,
jak věci řešit.
Soudružky a soudruzi poslanci, XVII. sjezd KSČ vytyčil
úkol rozhodněji řešit otázky
životního prostředí. Jak ukazuje dnešní
jednání i poznatky našeho výboru, ne
vždy se postupuje dost rozhodně. Myslím, že
zpráva vlády i naše poznatky ukazují
východiska. Bude však třeba i v budoucnu tyto
věci důsledně sledovat. Děkuji za
pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, sedíme zde se soudruhy nad jedním problémem.
Ať to počítáme jak chceme, tak máme
ještě deset diskutérů. V řadě
případů se problémy opakují,
v řadě případů se potencuje
to, co už předtím někdo řekl.
Doporučuji na základě porady mezi místopředsedy,
abychom podle původního plánu skončili
diskusi v 17.30 hodin. Všichni, kdo by se nedostali do diskuse,
by nám předali svá vystoupení. Budeme
se jimi zabývat tak podrobně, jako těmi,
které tu odezněly.
Byl bych rád, abyste se k tomu vyjádřili.
(Hlas z pléna: Doporučuji diskusi uzavřít.)
Souhlasíte s tím, abychom s diskusí pokračovali
do 17.30 hodin? (Hlasuje se.)
Kdo je proti? (Tři poslanci.)
Abych to nezdržoval, budeme pokračovat v diskusi.
Dalším na řadě je soudruh Josef Brisuda.
Prosím, aby se ujal slova. Buďte tak laskaví
a snažte se maximálně zkracovat svá
vystoupení a především neopakovat to,
co už bylo řečeno a nepodávat podrobné
zprávy a údaje o jednotlivých volebních
obvodech, protože podklady máme k dispozici. Tedy
do deseti minut, jak je u nás zvykem. Prosím soudruha
Brisudu.
Poslanec Josef Brisuda: Vážené soudružky
a soudruzi, jsem z okresu Most, z okresu, který je v povědomí
většiny obyvatel naší vlasti zapsán
jako centrum těžby uhlí, energetiky a chemie.
Jako okres poznamenaný povrchovou těžbou, takže
mnohým připomíná měsíční
krajinu, zahalenou do mlhy a smogu. Je na tom mnoho pravdivého,
vždyť průmyslová produkce mého
okresu jej řadí mezi nejvýznamnější
okresy celé naší republiky. Požadavkům
naší společnosti muselo ustoupit více
jak dvacet vesnic a celé okresní město Most.
Nelítostné jsou i dopady do životního
prostředí a zdravotního stavu obyvatel.