Řešení prvých dvou problémů
souvisí v rozhodující míře
s rychlostí a důsledností, s jakou bude realizována
plynofikace, odsíření a elektrifikace, a
to nejen bezprostředně na území města,
ale i v přilehlých výše položených
oblastech ústecké kotliny a celé severočeské
pánvi. Přes 45 % emisí oxidu siřičitého
v ČSR vzniká v Severočeském kraji
a dosavadní tempo přechodu na ušlechtilé
zdroje energie neodpovídá vážnosti situace
v čistotě ovzduší.
Řešení třetího cíle představuje
v konkrétní podobě vymístění
dalších chemických výrob z bezprostřední
blízkosti obytné zóny a přísnou
technologickou kázeň. Jedná se například
o zrušení výroby siřičitanů
a pyrosiřičitanů do roku 1995, změnu
výroby kyseliny fluorovodíkové ve Spolchemii.
Splnění čtvrtého cíle nám
rozhodujícím způsobem přiblíží
elektrifikace hromadné dopravy, zavedení trolejbusu.
Zásadní obrat však nastane až po změně
dopravního systému a zajištění
odklonových tras mimo město.
V poslední době se o životním prostředí
v různých místech objevuje řada informací
v tisku. Podle mého názoru se však příliš
často setkáváme s nesprávně
pojatými tendencemi, které do důsledku vzato
posuzují míru závažnosti znečištění
ovzduší v jednotlivých oblastech podle technického
vybavení monitorovacího systému, nikoliv
tedy podle závažnosti dopadu znečištěného
ovzduší na zdravotní stav lidí. Je třeba
především vycházet z porovnání
situace ve srovnatelných lokalitách a vyvozovat
závěry, které budou respektovat výrazné
odlišnosti, třeba i ve dvou velmi blízkých
místech. Nelze například charakterizovat
situace ve městě podle výsledků měření
na nejrušnější křižovatce,
ale nelze dělat prognózu ve vztahu k obyvatelům
města podle měření ve volné
krajině.
Při odstraňování negativních
vlivů na životní prostředí nemůže
okres, ale ani Severočeský kraj být jediným
garantem. Řadu z nich bude možno krýt z investičních
fondů podniků. Je však nezbytné, aby
při přerozdělení fondů ochrany
ovzduší a vodního hospodářství
byly úměrně směrovány prostředky
tam, kde jsou odpady do ovzduší a vod vypouštěny
a kde zdroje těchto fondů vznikají. Dosavadní
praxe ve vodním hospodářství neodpovídá
potřebě. Neměly by být problémy
s finančním krytím výstavby čistírny
odpadních vod pro krajské město ani na průmyslové
odpadní vody podniků, když celkové poplatky
jen v rámci okresu budou od letošního roku
činit více než 200 mil. korun ročně.
Význam okresu a celospolečenský zájem
na řešení životního prostředí
v postižených oblastech musí, podle mého
názoru, vést k tomu, aby rozhodující
stavby byly zařazeny do republikového programu ekologických
investic na 9. pětiletku. Mám na mysli jak ráznou
plynofikaci krajského města Ústí nad
Labem, tak pátou stavbu Trmické teplárny,
druhou a třetí stavbu trolejbusové trati,
čistírnu odpadních vod v Ústí
nad Labem, čistírny v průmyslových
závodech Spolchemie a Setuza a další připravované
stavby.
Jako poslanec za Severočeský kraj proto oceňuji
postup naší federální vlády,
která podle svého programového prohlášení
provádí rozhodující kroky k odstranění
nahromaděných nedostatků v životním
prostředí.
Ochrana životního prostředí vyžaduje
dnes stejnou pozornost jako obrana a bezpečnost státu.
Domnívám se však, že tomu vůbec
neodpovídají nástroje řízení
vývoje naší společnosti v této
oblasti. Proto jsme se také při jednání
našeho výboru pro plán a rozpočet vraceli
ke kritickým připomínkám, které
poslanci vznášeli již v souvislosti se zřízením
ministerstva vnitra a životního prostředím.
K otázkám kompetencí, odpovědnosti,
ale také ke stanovení reálných nástrojů
pro uplatňování kompetencí je třeba
se, podle mého názoru, urychleně vrátit.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Haně Trojanové. Slovo má předseda
vlády České socialistické republiky
soudruh František Pitra. Připraví se poslanec
Jan Škoda.
Předseda vlády ČSR František Pitra:
Dovolte mi, vážené soudružky a soudruzi,
uvést několik poznámek k dnešnímu
mimořádně závažnému jednání
České národní rady.
Aniž bych předcházel diskusi 11 přihlášených
poslanců myslím, že už teď mohu jménem
vlády i svým poděkovat za vysoce kvalifikovaný
a také vysoce náročný přístup
České národní rady k tak politicky
citlivé otázce, jakou je ekologie. Pro vládu,
která si je vědoma své odpovědnosti
za aktivní přístup k řešení
neutěšené situace, je přístup
poslanců, jehož jsme byli svědky při
jednání výborů a zejména dnes,
na zasedání České národní
rady, velkou pomocí. A to říkám naprosto
upřímně a neformálně.
Chci vás, soudružky a soudruzi ubezpečit, že
ve vládě pečlivě projednáme
závěry dnešního zasedání,
usnesení, které je připraveno, je pro nás
závaznou orientací pro efektivnější
práci v této oblasti. Všechny racionální
náměty, které zde byly nebo budou vzneseny,
pochopitelně využijeme, na kritické připomínky
dáme konkrétní odpovědi.
Aniž bych opakoval moto, se kterým začínal
své vystoupení soudruh akademik Rosický,
chci i já zdůraznit, že budoucí pokolení
budou naši generaci skutečné hodnotit podle
toho, v jakém stavu jsme jim zanechali jednotlivé
složky přírodního prostředí,
které tvoří samu podstatu lidské existence.
Situace je, bohužel, natolik vážná, že
nejde zdaleka jen o budoucí generace, ale jde o naše
děti, o naše vnuky, o zdraví všech našich
spoluobčanů.
Musíme vyvinout společně velké úsilí,
abychom zastavili všeobecnou ekologickou krizi, abychom přešli
k politice koncepčního zlepšování
a optimálního vytváření zdravého
životního a pracovního prostředí,
abychom zachovali a soustavně zlepšovali biologický
fond na této zemi, snižovali hladinu hluku, znečišťování
vod a ovzduší, dokázali racionálně
využívat chemii, bez které nelze zabezpečovat
výživu lidí, v našem zemědělství,
lesnictví, abychom zvládli probíhající
erozi zemědělské půdy apod.
To všechno musí být doslova každodenním
obsahem naší praktické politiky, máme-li
v nejbližších letech změnit stav, který
pro Československo rozhodně není nijak příznivý.
Není tajemstvím, že my spolu s NDR a Polskem
patříme mezi země s nejvíce poškozeným
životním prostředím v Evropě.
V uplynulých desetiletích došlo na celém
území našeho státu k prudkému
zhoršení všech složek životního
prostředí. Ztráty, které v důsledku
toho vznikají, odhadují odborníci zhruba
na 5 - 7 % vytvořeného národního důchodu.
Ale podstatné je to, co vzniká na zdraví
našich spoluobčanů.
Už zde bylo řečeno, že jsme zejména
v 8. pětiletce podstatně zvýšily objem
investic, ale je třeba také říci zcela
otevřeně, že ve vyspělých zemích
je do této oblasti směrováno 4 - 7 % celkových
objemů investic a u nás zhruba kolem 2 %.
Příliš dlouho jsme podceňovali narůstání
ekologických problémů, přehlíželi
důsledky prudkého rozvoje ekonomiky založené
na extenzívním využívání
přírodních zdrojů.
A stejně tak je třeba říci, že
všechny tyto negativní jevy se zvlášť
vyostřily právě v podmínkách
naší ČSR. Například měrné
emisní zatížení v ČSR představuje
12,8 tun pevných úletů proti asi 8 tunám
na kilometr ročně v SSR. Pokud jde o emisní
zatížení SO2 - v ČSR kolem
27,4 tuny, na Slovensku 15,3 tuny. A mohl bych uvádět
srovnání pokud jde o stav našich lesů
apod.
Není tedy třeba zdůrazňovat, že
v celkové ekologické politice musí nastat
v tomto směru skutečně zásadní
obrat.
Chci vás, soudružky a soudruzi, také ubezpečit,
že české vládě je zřejmé,
že při hodnocení situace na tomto úseku
zdaleka nestačí výčet přijatých
usnesení a projednaných dokumentů Bylo jich
přijato za poslední tři roky více
než 50. I mně se nabízí otázka,
k čemu jsou všechna ta usnesení, když
se stav výrazně nemění? Je to pochopitelně
složitý problém.
S řadou soudruhů jsem konzultoval příčiny
neúspěšného řešení
problémů, abych si sám objasnil proč
usnesení přijímaná v minulosti nebyla
účinná, proč se nám nepodařilo
zajistit soulad mezi ekonomickým rozvojem a stavem životního
prostředí.
Jednoznačně se ukazuje, a dnešní jednání
ČNR to plně potvrzuje, že měnit existující
stav znamená především odstranit základní
ekologické bariéry sociálně ekonomického
rozvoje. A ty spočívají především
v celkové struktuře ekonomiky, dosud zatížené
i neúměrným extenzívním vývojem.
Přednostně musíme řešit především
nešetrné nadměrné čerpání
neobnovitelných přírodních zdrojů,
snižovat vysokou materiálovou, energetikou náročnost
výroby, rychleji měnit strukturu palivo-energetických
zdrojů.
Všichni musíme dbát - a vláda pochopitelně
především ale i všechny ostatní
struktury našeho hospodářského a společenského
života - aby negativní vlivy složek životního
prostředí, tj. znečištěného
ovzduší, vody, intoxikované půdy, nepoškozovaly
zdraví našich občanů, abychom zastavili
rostoucí podíl škodlivých látek
v potravinářských a zemědělských
výrobcích, zajistili dostatek zdravé pitné
vody, postarali se o likvidaci znečišťování
našich toků, nepřipouštěli další
výjimky z vodního zákona, pečovali
o zlepšování stavu lesních porostů
i krajiny jako celku a zlepšili péči o půdní
fond.
To všechno jsou úkoly, které nám pomohou
změnit i hodnotovou orientaci našich občanů,
zlepšit jejich vztah ke společenským hodnotám,
zajistit zdravé podmínky pro život.
To všechno jsou úkoly zásadního charakteru.
Máme zpracovanou koncepci, jak celou tuto mimořádně
složitou a náročnou oblast řešit.
Abychom tyto úkoly mohli reálně zvládat,
musíme stejně tak rozpracovat a realizovat ucelený
soubor organizačních, ekonomických, legislativních,
plánovacích i kontrolních pravidel, kterými
budeme politiku ochrany a tvorby životního prostředí
skutečně aktivně řešit.
Vláda je dosud dlužna rozpracování jednotné
ekologické politiky, která by naplňovala
v této oblasti i záměry směrnice k
zabezpečení komplexní přestavby hospodářského
mechanismu.
Musíme v co nejkratší době vytvořit
podmínky pro účelné integrované
a komplexní řízení péče
o životní prostředí.
Musím říci i sebekriticky, že jsme sice
vytvořili ministerstvo vnitra a životního prostředí,
ale do vytvoření skutečného průřezového
ústředního orgánu pro ekologii zatím
mnoho a mnoho věcí chybí. Průřezový
ústřední orgán pro otázky ekologie
má smysl jen tehdy, pokud bude skutečně kompetentní,
vybavený vysokými pravomocemi a pokud také
odstraní dosavadní roztříštěnost
v organizační struktuře péče
o životní prostředí, jak se právem
ukázalo i na dnešním zasedání
a jak se promítá i do závěrů
jednání České národní
rady. Myslím, že neujasněnost a roztříštěnost
v dělbě práce ve státní správě
je také jedna z velmi vážných příčin,
proč se nám nedaří otázky ekologie
účinně řešit.
Řešení problémů mnoho neprospěje
práce inspekcí zaměřená pouze
na zjišťování závad, byť by
byly sankce sebepřísnější. Zkušenosti,
které jsme získali z kontroly plnění
ekologického programu, nám ukázaly, jak potřebné
je soustavně kontrolovat přípravu a realizaci
plánovaných ekologických akcí.
V oblasti ekologie mnoho dlužíme i pokud jde o vytváření
podmínek k poskytování nezbytných
inženýrských činností, i když
v řadě oblastí máme už pozitivní
zkušenosti. v podmínkách přestavby musí
sehrát velmi výraznou roli v řešení
ekologických problémů ekonomická pravidla,
nástroje založené na účelné
funkční stimulaci hospodářských
organizací tak, aby se otázky ochrany prostředí
každé hospodářské organizaci
skutečně vyplatily, tzn. zavést ekonomickou
stimulaci, ale i odvody a sankce za poškozování
složek životního prostředí tak,
aby to byly skutečně sankce účinné.
A tyto prostředky je možno potom sdružovat ve
Fondu životního prostředí, který
by sloužil dotační politice centra na ekologické
investice a na státní zakázky, které
v této oblasti zřejmě budou nezbytné.
Část toho fondu bude zřejmě správné
ponechat národním výborům tak, aby
byla výrazně posílena jejich úloha,
zvýrazněn územní princip při
řešení problémů životního
prostředí.
Tyto naznačené kroky v oblasti komplexní
politiky vlády, kterou chceme připravit, vycházejí
z pojetí, že ekonomický rozvoj musí
být v souladu s ekologickými účinky.
Budeme nekompromisně převádět odpovědnost
za znečišťování životního
prostředí na výrobce a vyžadovat nesrovnatelně
tvrdší postih viníků za porušování.
Je asi logické, že součástí této
komplexní politiky musí být komplexní
pojetí ekologické výchovy, zapojení
všech občanů do řešení problémů
životního prostředí, jak bylo také
zdůrazněno v diskusi. Soudruh Brejha hovořil
o tom, že výchova musí být spojena s
praktickou činností.
Zpráva naší vlády, kterou přednesl
soudruh Jireček, ukázala na východiska, jak
dnešní stav v ČSR postupně zlepšovat.
Jsem ve funkci předsedy vlády zhruba šest měsíců.
Za tu dobu jsme projednali také řadu velmi závažných
dokumentů. Především jsme chtěli
objektivně zjistit, v jaké jsme situaci po třech
letech pětiletky. Nebylo to, soudružky a soudruzi,
rozhodně příjemné zjištění.
Mám na mysli zejména hluboké neplnění
cílů ekologického programu, vážné
nedostatky, které existují v projekční
přípravě, v technologickém zabezpečení
plánovaných ekologických staveb. Z plánovaných
5 miliard ekologických akcí na první tři
roky pětiletky na území ČSR zůstalo
nesplněno téměř za půl miliardy
akcí, tzn. plnění na 91 %, přitom
na zbývající dva roky pětiletky zůstávají
k realizaci akce zhruba za 7 miliard. A to není rozhodně
jednoduchý úkol.
Nemusím zdůrazňovat, že důsledky
tohoto stavu pociťují především
naši spoluobčané, a to zejména v ekologicky
nejpostiženějších oblastech. A navíc
je třeba přiznat, že spokojit se s uvedeným
zjištěním by rozhodně nepřispělo
ani - řeknu otevřeně - k mezinárodní
prestiži naší republiky, pokud jde o plnění
mezinárodních závazků, které
jsme na sebe převzali. Realizovat např. záměry
odsíření stávajícím
tempem - říkám to zcela záměrně
i přesto, co říkal soudruh Jireček
ve zprávě vlády, v níž charakterizoval
stanovisko FMPE - tak do roku 1995 splníme závazek,
který jsme na sebe vzali, zhruba z 80 %. A s tím
se rozhodně nemůže smířit. Splnit
závazek tedy znamená urychlit projektovou přípravu
a výstavbu dalších hlavních zdrojů
znečištění. Nechci je vyjmenovávat.
Jak už zde bylo řečeno, pro životní
podmínky obyvatel naší republiky má
významnou úlohu likvidace nízko emitujících
zdrojů.
Myslíme si, že v tomto směru vláda v
posledních dnech přijala řadu závažných
opatření, která předkládáme
k projedná ní a ke schválení do federální
vlády. Je to vzpomínaný dokument o řešení
ekologických problémů hlavního města
Prahy a stejně závažný materiál
k ekologické problematice Severočeského kraje,
kde myslím, že soudružka Trojanová najde
odpověď na řadu oprávněných
připomínek, které vznesla v diskusi.
Praha a severní Čechy jsou bezesporu jednoznačné
priority, ale řešit je třeba i řadu
nazrálých problémů v dalších
místech republiky. Už zde byla řeč o
Přerově, severní Moravě, středních
Čechách, Kladně, Berouně atd. atd.
Nemusím zdůrazňovat, že půjde
o ekonomicky mimořádně náročné
akce, které si vyžadují realizovat mimořádná
opatření v oblasti materiálně technického
a kádrového zabezpečení. Jsme si vědomi
obtížnosti úkolů zajistit dostatek finančních
prostředků a koneckonců i dodavatelských
kapacit na realizaci všech potřeb životního
prostředí. Na celou naši ekonomiku, na mobilizaci
nezbytné tvorby zdrojů to klade skutečně
mimořádné nároky. Ale ustoupit v této
oblasti rozhodně nemůžeme. O to větší
úsilí musíme věnovat důslednému
prosazování linie vysoké efektivnosti ekonomiky
jako základní podmínky potřebné
tvorby těchto zdrojů.
Uváděli jsme některá konkrétní
čísla pokud jde o podíl ekologických
investic v ostatních zemích Evropy, ale podle mého
názoru neméně závažné
je i srovnání mezi Českou a Slovenskou socialistickou
republikou. V 6. pětiletce na ekologické investice,
tzn. na ovzduší, vodu, odpady jsme věnovali
0,52 % z celkového objemu investic, na Slovensku 0,94 %,
což je téměř dvakrát tolik, v
7. pětiletce na Slovenku 1,7 %, v českých
zemích 0,9 %, o situaci v 8. pětiletce zde již
byla některá čísla uváděna.
To všechno nás vede k tomu, že právě
v současném období přestavby musíme
nalézt vhodná opatření, finanční
prostředky i dodavatelské kapacity, abychom zanedbané
problémy životního prostředí
v České socialistické republice byli s to
úspěšně řešit. Ze to nebude
cesta jednoduchá, nemusím zdůrazňovat.
Těžko ale lze prolongovat staré administrativně
direktivní přístupy. I v této oblasti
plánu musíme hledat cesty, jak vhodnou ekonomickou
stimulací, odvodovou politikou zajistit dostatek prostředků,
plně využít nástrojů, které
stanoví směrnice k přestavbě hospodářského
mechanismu.
Kritické ocenění stavu životního
prostředí, které jsme České
národní radě předložili, vyúsťuje
ve východiska, tvořící základ
nových přístupů. To zabezpečí,
aby výrobní aktivity neohrožovaly, nepoškozovaly
přírodní rovnováhu, aby se péče
o tvorbu a ochranu životního prostředí
stala skutečně celospolečenským, nealternativním
úkolem tak, jak to stanovil XVII. sjezd naší
strany i následná zasedání ústředního
výboru.
Chci vás, soudružky a soudruzi poslanci ubezpečit,
že vláda České socialistické
republiky je si vědoma složitosti současné
situace i náročnosti úkolů, které
ji v této oblasti čekají. Je rozhodnuta vykonat
vše, co je v jejích silách, aby za aktivní
účasti občanů České
socialistické republiky, podniků, organizací,
kteří pracují v teritoriu České
socialistické republiky, národně i federálně
řízených, dosáhla v dohledné
době reálné změny současného
neuspokojivého stavu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
předsedovi vlády České socialistické
republiky soudruhu Pitrovi.