Úterý 28. března 1989

4. U zemědělské výroby se zaměříme na racionalizaci vkladů živin, pesticidů a pohonných hmot, na snižování ploch ohrožených erozí a snížení celkových energo-materiálových vkladů.

5. Ve spolupráci s federálně řízenými výrobními odvětvími budeme usilovat o splnění mezinárodního závazku snížit celkové emise oxidu siřičitého v ČSR na 1,5 mil. tun za rok a emise tuhých látek pod 0,7 mil. tun za rok.

6. Při hospodaření s odpady budeme omezovat jejich skladování a dbát o jejich celkové využití jako druhotných surovin, vycházejíce z toho, že každý producent odpadů musí odpovídat za jejich nezávadnou likvidaci nebo využití.

Hlavním cílem naší dlouhodobé strategie je celková ekologizace společenského reprodukčního procesu, která podle provedených rozborů a prognóz dalšího rozvoje národního hospodářství se v nejbližší etapě, tj. v příštích 10 letech, promítne do zlepšení stavu životního prostředí asi z 20 %.

Nepůjde vše najednou a bude to záviset na tom, jak se nám podaří realizovat program ekologických investic. Pětiletku od pětiletky se zvyšuje zhruba na dvojnásobek jejich objem vkládaný do životního prostředí. V 6. pětiletce to z celkového objemu investic do národního hospodářství v ČSR představovalo 0,52 %, v 7. pětiletce již 0,98 % a v 8. pětiletce je to již 1,07 %.

Pro 9. pětiletku se uvažuje opět se 100 procentním nárůstem objemu investic, a tak se dostáváme zhruba ke 4 %, což je rozsah, který již odpovídá hodnotám, které na životní prostředí dávají i vyspělé průmyslové státy. Navíc v současné době je každoročně věnována jedna miliarda korun na menší akce ve prospěch životního prostředí v rámci svépomocné výstavby, kde pozitivní roli sehrávají národní výbory a společenská organizace Národní fronty.

Jsme si vědomi, že klíčovou otázkou tzv. "velkého životního prostředí" je především zabezpečení ekologických investičních akcí. Ministerstvo nitra a životního prostředí provedlo prověrku, ze které vyplynulo, že na objem 11,9 mld Kč v 8. pětiletce je ohroženo plnění o 1,8 mld Kč. Ke zmírnění propadu jsou zařazovány ještě do plánu roku 1989 a 1990 další akce, pokud jsou projekčně, dodavatelsky a finančně připraveny.

Závažnost spočívá v tom, že za uplynulé tři roky pětiletky bylo v objemech prací realizováno na ekologických investicích pouze 4,5 mld. Kč, což je necelých 38 % z celkového úkolu 8. pětiletky. Nebylo zahájeno 25 plánovaných staveb a jejich přesun do dalších let vyvolá vysokou kumulaci objemů v posledních letech 8. pětiletky a v 9. pětiletce.

Vlády ČSR a ČSSR analyzovaly příčiny, vyslovily nespokojenost ústředním investorům za nedostatky v přípravě ekologických investic a přijali řadu opatření, která umožňují zlepšit současný stav a připravit se na předpokládané mnohem vyšší úkoly 9. pětiletky.

Situace ukazuje, že je nezbytné v podmínkách přestavby hospodářského mechanismu do řešení problémů životního prostředí vnést jednotný pevný řád, racionálně funkční uspořádání a vysokou odbornost, stanovit ekonomická pravidla a volit formy pružného, politického akčního sjednocování širokého okruhu společenských sil.

Že nejde ze strany české vlády v řešení životního prostředí o proklamační projevy, svědčí řada přijatých konkrétních opatření. Například k ostravsko - karvinské aglomeraci, k ekonomickému a sociálnímu rozvoji vybraných území při západní hranici ČSR, ke komplexnímu rozvoji Krkonoš, opatření k zásadnímu rozsahu kvality a údržby bytového fondu v 9. pětiletce v ČSR ve výši 24,3 mld Kčs, k řešení současného stavu některých vybraných městských a památkových rezervací, prohloubení komplexní péče o lesní a vodní hospodářství, ochranu ovzduší v ČSR atd.

Prakticky na každém zasedání vlády se projednává problematika, která se vztahuje k ochraně a tvorbě životního prostředí v naší republice. Chtěl bych ujistit, vás, poslance, že jsme si plně vědomi, že nejde o počet usnesení, ale o jejich realizaci a především o výsledky, kterých bude dosaženo.

Pozitivní je například to, že minulý týden jsme ve vládě projednávali zprávy federálního ministerstva paliv a energetiky a odsouhlasili opatření zejména k řešení čistoty ovzduší v nejpostiženějších oblastech ČSR, tj. v Severočeském kraji a hl. m. Praze, kde již v 9. pětiletce bude zajišťována rozsáhlá plynofikace a teplofikace zvýšeným využitím zemního plynu, zejména u malospotřebitelů a v domácnostech.

Počítá se s rozšířením centrálního zásobování teplem a výraznou změnou struktury spotřeby paliv a energie, která umožní výrazně zlepšit stav životního prostředí.

Předložená opatření federálního ministerstva paliv a energetiky představují významný přínos k likvidaci znečištění přízemní vrstvy atmosféry, dále jsou zajišťována opatření pro odsiřování spalin a určitý útlum výroby elektrické energie v elektrárnách na pevná paliva, včetně využití elektrárenských provozů pro centrální zásobování teplem.

O náročnosti řešení problémů životního prostředí v hl. městě Praze a v Severočeském kraji svědčí rozsah investičních prostředků, který jen z hlediska zajištění zlepšení čistoty ovzduší činí pro 9. a 10. pětiletku téměř 39 mld Kčs. Jen z uvedeného vyplývá, jaký nastal v poslední době pozitivní obrat v posuzování otázek životního prostředí jak federální, tak českou vládou, kdy je zcela zřejmá snaha aktivně a energicky plnit programová prohlášení vlád.

Svědčí o tom také iniciativa předsedy vlády ČSSR soudruha Adamce pozvat předsedy vlád sousedních států na neformální přátelské setkání k posouzení možnosti spolupráce v oblasti společných zájmů životního prostředí.

Uskutečněná jednání náměstků ministrů životního prostředí a expertů 13. a 14. března t. r. v Praze byla jednou z příprav pro toto vrcholné setkání a přinesla již praktické výsledky.

Dobrým příkladem rozvoje sousedských vztahů byla i návštěva předsedy vlády ČSR soudruha Pitry v Bavorsku a uspořádání výstavy o životním prostředí ČSR v Coburgu. Setkání s předsedou bavorské vlády a dalšími čelnými představiteli vlády ukázala na možnosti spolupráce.

Potvrdilo se, že otázky životního prostředí vyžadují širokou mezinárodní spolupráci a jsou sjednocující myšlenkou mezi státy s různým společenským zřízením. Dochází k výměnám zkušeností, prohloubení vzájemného pochopení směřující k splnění tužby všech lidí žijících ve střední Evropě, aby žili ve zdravém prostředí a zanechali příštím generacím pro život schopnou přírodu.

Soudružky a soudruzi, vážení poslanci, ve zprávě vlády, kterou obdržíte, je vyjádřen rozbor současného stavu jednotlivých složek životního prostředí s naznačením tendencí vývoje. Byli jsme si vědomi, že každá ze složek a činností by si vyžadovala samostatnou zprávu a hodnocení, což není z hlediska rozsahu problematiky možné.

Dovolte mi proto, abych na některé hlavní problémy upozornil a charakterizoval jejich řešení.

Splnění mezinárodního závazku odsiřování spalin, který byl přijat v roce 1985 v Helsinkách, kromě již uvedeného, bude podle posledních informací z federálního ministerstva paliv a energetiky možno přes značné obtíže splnit útlumem výroby elektrické energie v elektrárnách na fosilní paliva, nástupem jaderné energetiky v Mochovcích a Temelíně, racionalizací spotřeby paliv a energií v důsledku strukturální přestavby a realizací odsiřovacích zařízení.

Znečišťování ovzduší tuhými emisemi bylo maximální v 60. letech. Od té doby má sestupný trend, a to jako výsledek účinnějšího zachycování u nových zdrojů a plnění programu rekonstrukce odlučovačů.

K časovému horizontu rok 2000 je možno předpokládat i pokles emisí oxidu dusíku asi o 15 až 20 % vlivem strukturálních změn v palivo-energetické základně a zásahů do spalovacích režimů kotlů.

Analýza struktury znečištění vod ukazuje, že hlavní podíl znečištění je vypouštěn z městských aglomerací, tj. 65,4 %, zatímco podíl průmyslu činí 22,2 % a zemědělství a průmyslu výživy 12,4 %. Bilanci vypuštěného znečištění podstatně ovlivňují krajská a okresní města, která mají buď čistírny odpadních vod přetížené jako Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, České Budějovice, Liberec, nebo nemají žádné jako Ústí nad Labem, Hradec Králové, Pardubice, Děčín, Kolín a další. Pozitivní je to, že některé z nich se již staví, nebo se k výstavbě připravují.

Zatížení přírodního prostředí vyvolává i zvýšenou nutnost ochrany podzemních vod. Podzemní voda činí v současné době v České socialistické republice z celkové dodávky pitné vody veřejnými vodovody 45 % a je výhradním zdrojem pro 2 milióny obyvatel zásobovaným ze studní.

Ke zlepšení čistoty vod v České socialistické republice bude vláda usilovat o realizaci dalších, jak investičních, tak i neinvestičních opatření. Nadále bude podporována výstavba malých čistíren odpadních vod v akci "Z" a vytváření podmínek pro jejich odborné provozování. Bude posouzena i účinnost systému úplat a sankcí za nakládání s vodami a za nedostatky v péči o čistotu vod. Zpřísní se posuzování žádostí o poskytování výjimek z vypouštění odpadních vod odchylně od ustanovení zákona o vodách s cílem jejich postupného odstranění.

Na březnovém zasedání vlády České socialistické republiky k lesnímu a vodnímu hospodářství a k ochraně ovzduší byla přijata opatření zaměřená na zlepšování jakosti pitné vody, zvýšení péče o pásma hygienické ochrany, důsledné dodržování povinností uložených zákony, posílení inspekční činnosti, uplatňování regulačních opatření v období nepříznivých meteorologických situací, dobudování integrovaného monitoringu hlavních složek přírodního prostředí, zajištění dostatku hnojit a Pesticidů pro ochranu lesů apod.

Lesy představují pro tvorbu a ochranu životního prostředí základní stabilizační faktor. Jejich mnohostranná funkce produkční, půdoochranná, vodohospodářská, rekreační, krajinotvorná - je nezastupitelná. V evropském měřítku jsou lesy v České socialistické republice značně poškozeny civilizačními vlivy.

Přesto, že podstatné zmírnění nepříznivých vlivů na lesní hospodářství souvisí s odstraněním znečišťování ovzduší, vláda České socialistické republiky bude zajišťovat opatření související s celkovou péčí o lesní porosty, jejich ošetřování, zabezpečování odolnějších druhů pro novou výsadbu a urychlenou obnovu odumírajících lesů. Bude dbát o komplexní ochranu lesní půdy před vodní a větrnou erozí, která se s odmíráním lesních porostů zvyšuje, zejména v pramenných oblastech našich hor a zaměří se na realizaci opatření uvedených v české koncepci k ochraně lesa, tj. na vývoj a dovoz vhodných mechanizačních prostředků pro lesní hospodářství, na optimalizaci využívání dřevní hmoty, na zajištění dostatku vápenatých hnojiv, vhodné meliorační úpravy, na intenzivní péči o genofond lesních dřevin.

Významná opatření jsou prováděna při zalesňování imisních holin a zachování cenného genofondu lesních dřevin a při urychlené rekonstrukci lesních porostů, v souladu s odvětvovou koncepcí lesního hospodářství, která je důsledně realizována.

Ve vývoji zemědělského půdního fondu se v posledních letech projevují příznivé tendence pokud jde o úbytky orné půdy pro výstavbu. Zpřísnění postupu při záborech půdy a komplex provedených legislativních opatření na tomto úseku umožňuje zvýšit péči o kvalitativní otázky. Řešit její plné využívání a zúrodňování při současném zdůraznění funkce půdy jako krajinotvorné složky životního prostředí.

Uplatnění průmyslových hnojiv se stabilizuje na dosavadní úrovni přibližně 260 kg čistých živin na hektar a nepředpokládá se zvýšení přes 280 kg čistých živin na hektar. Významným úkolem je realizovat opatření, která umožňují snížit energo-materiálové vklady do zemědělské produkce a zajistit důslednou aplikaci zásad diferencované péče o krajinu v územně plánovací dokumentaci, v koncepci urbanizace a v ekologickém generelu České socialistické republiky.

Pozitivní opatření se již rozvíjejí ke snížení vodní a větrné eroze zemědělské půdy vhodnou volbou agrotechnických programů a lze očekávat, že bude výrazně sníženo erozivní ohrožení zemědělské půdy, které činilo v nedávné době 49 % celkové výměry zemědělského půdního fondu.

Stojíme před řešením vážných problémů při péči o horninové prostředí, které je neúměrně zatíženo neřízenými skládkami odpadů. Skládky byly většinou budovány bez znalosti geologických a hydrogeologických poměrů.

Na území České socialistické republiky vzniká ročně cca 2,6 miliónů tun komunálních odpadů, to znamená na jednoho obyvatele 260 kg. Z celkového množství je 70 % organizovaně sváženo, ale jen 6 % spalováno, kompostováno či jinak využíváno.

Průmyslových odpadů vzniká na území České socialistické republiky ročně 157 miliónů tun, bez skrývky z povrchové těžby hnědého uhlí. Největší část těchto odpadů tvoří odpady z výroby tepla a energie, a to 23 %, a z výroby stavebních hmot a stavební výroby 25 %, ve zpracovatelském průmyslu asi 10 %. Využíváno je cca 40 % vznikajících průmyslových odpadů.

Nezbytné je zajistit souhrnnou evidenci skládek z hlediska jejich vlivu na prostředí, jejich následného využití jako zdroje druhotných surovin a omezení možností pro využití území těchto skládek pro jiné účely.

Vláda nepřipustí takové hospodaření s odpady, které bylo kritizováno na jednání výboru České národní rady, například na skládce SONP Kladno v Buštěhradu nebo na skládce Spolku pro chemickou a hutní výrobu v Chabařovicích, kde byly ukládány toxické odpady.

S uvedenými úkoly souvisí další zvyšování objemu separovaného sběru surovin, rozšiřování sítě výkupen sběrných surovin a rozšiřování vykupovaného sortimentu a řešení cenových relací mezi prvotními a druhotnými surovinami.

Značné investiční nároky budou spojeny s budováním středisek pro nezávadnou likvidaci toxického odpadu, spaloven tuhého komunálního a průmyslového odpadu s vícestupňovým čištěním, jako bylo schváleno pro Prahu a s využitím tepelné energie, třídících a zpracovatelských závodů tuhého komunálního odpadu a s výstavbou řízených skládek.

Vláda proto bude vyžadovat od národních výborů, aby důsledně sledovaly vznik a způsoby zacházení s odpady všeho druhu v jejich územních obvodech a aby jako správcové území také pomáhaly vytvářet podmínky pro racionální využívání odpadů a pro ekonomicky únosné a ekologicky nezávadné ukládání nevyužitelných odpadů.

Další opatření budou zaměřena na vydání zákona o hospodaření s odpady a druhotnými surovinami, rozvoj informačních systémů o hospodaření s odpady, vytvoření soustavy finančně ekonomických nástrojů motivujících výrobce k omezování vzniku odpadů a jejich vyššímu zhodnocování.

Negativní vlivy na životní prostředí vyplývají také z technické úrovně dopravních prostředků i dopravních cest. Při odstraňování nedostatků na tomto úseku se vláda České socialistické republice zaměří na zvyšování nároků na výrobu a dovoz vozidel, která budou ekologicky vhodná a budou respektovat zpřísněné normy. Výrazně se již podařilo snížit obsah olova v benzinech. Bude dbáno na pravidelné povinné prověřování technického stavu vozidel a na údržbu, jejich kvalitu a prodlouženou životnost komunikací, na důslednější omezování těžké nákladní dopravy v městech a zavádění elektrické trakce v městské hromadné dopravě na úkor autobusů.

Politiku v ochraně přírody zaměří vláda na komplexní pojetí ochrany přírody tak, aby byla udržována ekologická rovnováha v přírodním prostředí a posilována ekologická stabilita krajiny. Při ochraně přírody nemůže jít jen o péči o chráněná území, ale o její provázanost s územním plánováním, rozmisťováním investic, s respektováním podmínek daného území.

V České socialistické republice je 34 tisíc nemovitých kulturních památek, 33 % z tohoto počtu vyžaduje celkovou rekonstrukci a 7 % z nich je v havarijním stavu. Řešení vyžaduje všech 35 dosud prohlášených městských památkových rezervací.

Zajištění péče o kulturní památky musí být úkolem především národních výborů. Půjde o prohloubení památkové péče v návaznosti na koncepci urbanizace a vývoje osídlení, která ovlivňuje využití všech druhů památek a jejich souborů.

Vyřešení současných problémů životního prostředí si vyžaduje rozvoj, zkvalitňování výchovy dětí a mládeže, ekologické výchovy dospělých, která je východiskem pro odpovědné přístupy v místních i oblastních podmínkách a je předpokladem pro další vědeckotechnický a civilizační rozvoj a spokojený život obyvatel.

Poslanecké průzkumy, uskutečněné Českou národní radou, ukázaly na významnou úlohu národních výborů v péči o životní prostředí. Jako správci svěřeného území mají rozhodující úlohu při tvorbě a ochraně životního prostředí a při racionálním využívání přírodních zdrojů, které se na jejich území vyskytují. Je třeba zdůraznit, že ekologický program musí mít každá výrobní i nevýrobní organizace. Národní výbory musí z těchto programů vytvořit teritoriální pohled na řešení situace a zajistit tak žádoucí harmonický rozvoj územních celků, které spravují.

Ve spolupráci s federálními orgány rozpracujeme systém ekonomické stimulace hospodářské sféry v podmínkách přestavby hospodářského mechanismu a budeme hledat cesty jak pomocí legislativních opatření, odvodové politiky, zvyšování úplat za poškozování životního prostředí posílit úlohu národních výborů a zajistit jim i finanční prostředky a společně s nimi stavební a technologické kapacity tak, aby problémy životního prostředí mohly být řešeny podle jejich vlastních uvážení a místních podmínek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP