Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Václavu Reinbergovi. Slovo má poslanec
Jan Kotvald, připraví se poslankyně Marcela
Černá.
Poslanec Jan Kotvald: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, na
základě mého diskusního příspěvku
v předsednictvu ČNR, kde byla mj. řešena
i péče o zdraví lidu jsem navštívil
státní podnik GAMA, který patří
do mého volebního obvodu.
Důvodem byla skutečnost ověřit, jak
je zajištěna realizace výroby jednorázové
injekční techniky pro diabetiky v souvislosti s
informací přednesenou na plénu ČNR
dne 12. dubna 1988 soudruhem Urbanem, který v té
době byl ve funkci místopředsedy vlády
ČSR, kdy informoval, že bude vypsán konkurs
na zabezpečení výroby 10 miliónů
kusů stříkaček pro diabetiky tak,
že kdo bude lacinější, kdo vytvoří
rychlejší a ekonomičtější
podmínky pro zavedení výroby, dostane od
české vlády devizové prostředky
na dovoz potřebných strojů.
Mohu zde konstatovat, že skutečně došlo
k vypsání konkursu na uvedeném základě
a tento konkurs vyhrál státní podnik GAMA,
který působí v rámci resortu ministerstva
průmyslu ČSR. Na základě této
skutečnosti bylo poradním orgánem SBČS
dne 12. prosince 1988 odsouhlaseno zajištění
devizových Prostředků podle devizových
pravidel v rámci stanoveného normativem, který
rozepsalo ministerstvo průmyslu ČSR, a je rozděleno
do období tří let. Tím byly vytvořeny
podmínky pro nákup nové technologie výroby,
včetně klimatizace z oblasti nesocialistických
zemí.
V únoru t. r. byl podepsán kontrakt na dodávku
strojního zařízení z NSR s termínem
dodání do konce letošního roku a s reálným
předpokladem možnosti kooperace v dalším
období v oblasti zdravotnické techniky mezi státním
podnikem GAMA a firmou Transcoject. Kontrakt obsahuje i podmínku
správné výrobní praxe, tzn., že
prostory budou splňovat stupeň čistoty ve
vazbě na úroveň mikrobiální
a povrchové kontaminace.
Souběžně s projektem, který zpracovává
Centroprojekt Gottwaldov, se provádějí doslova
každý den, včetně sobot a nedělí,
stavební úpravy prostor, kde se ještě
v prosinci minulého roku vyráběly hračky.
Tyto úpravy musí být dokončeny do
konce prvního pololetí letošního roku.
Jak jsem viděl nadšení a zapálení
dělníků, techniků, vedení závodu
i podniku, jsem přesvědčen, že k realizaci
skutečně dojde tak, aby mohla být zahájena
výroba inzulínových stříkaček
a zdravotnický terén jich obdržel příští
rok stanovený počet deset miliónů
kusů.
Chci ale z tohoto místa upozornit na skutečnost,
že na jedné straně se začíná
dařit realizovat strukturální změny
i nový přístup k jejich zavádění
a zadávání úkolů, čímž
myslím konkurs včetně aktivního přístupu
některých podniků, v tomto případě
státního podniku GAMA, i maximální
podporu ze strany ministerstva průmyslu ČSR, osobně
soudruha ing. Hojera, jak mi uvedl podnikový ředitel,
ale na druhé straně je vážný
naprostý nedostatek bilancovaných obráběcích
strojů, nástrojů. A to nechci uvádět
oblast nepružnosti strojírenského odvětví
dodávat speciální stroje pro odvětví
spotřebního průmyslu, i když jsem se
právě ve státním podniku GAMA přesvědčil,
že úroveň a rozvoj strojírenských
kapacit je nezbytný bez ohledu na to, o který resort
se jedná. Vždyť například úroveň
výroby nástrojů je minimálně
na té úrovni, jako v národním podniku
Motor, kde pracuji.
Právě proto by bylo potřeba vytvořit
podmínky pro dodávky těchto strojů
z resortu strojírenství, zejména tam, kde
je zajišťována tak důležitá
oblast, jako je péče o zdraví lidu.
Soudružky a soudruzi, závěrem mi dovolte říci,
že tento krátký diskusní příspěvek
podtrhuje provolání předsednictva ÚV
KSČ k 41. výročí Vítězného
února, kde se říká, že budeme
za účelem zlepšování celkového
zdravotního stavu obyvatelstva také dbát
o lepší zabezpečení obyvatelstva zdravotnickým
materiálem, což plně podporují strukturální
změny ve státním podniku GAMA, kde dochází
k převodu části zdravotnické výroby
ze závodu Dalečín do závodu Trhové
Sviny, jako počátek výrazného rozvoje
zdravotnické výroby v ČSR. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Janu Kotvaldovi. Slovo má poslankyně Marcela
Černá.
Poslankyně Marcela Černá: Vážené
soudružky a soudruzi, bez nadsázky lze říci,
že každý z poslanců České
národní rady se v průběhu výkonu
své poslanecké funkce setkal několikrát
s připomínkami ze svých volebních
obvodů týkajícími se novely zákona
č. 120 o boji proti alkoholismu.
Je nutno ke škodě věci říci -
a neprospívá to příliš naší
autoritě - že 13 let trvalo od vydání
a projednání zásad zákona o ochraně
před alkoholismem a že teprve dnes je předkládán
vládní návrh zákona. Přitom,
jak jsme viděli při jednáních ve výborech
i na dnešním plenárním zasedání,
je zde celá řada věcí, které
zpochybňují kvalitu legislativního projednávání.
Nicméně si zde dovoluji říci, že
jako poslanci výboru pro kulturu a výchovu jsme
přivítali novelu zákona, včetně
toho, že byla zakotvena povinnost vychovávat ke správným
návykům a že jsou zde dostatečně
zakotveny i represe. Snad to, že 13 let se odkládalo
uvedení zákona do praxe, přece jenom dovolilo
i nárůstu jiných nealkoholových toxikomanií.
Lze tedy předpokládat, že zákon při
správném uvedení do života toto alespoň
částečně napraví.
Jako lékařka pracující na porodnici
musím říci, že bohužel ani mladé
ženy, těhotné a matky po porodu, které
mají kojit, se nezříkají cigaret a
že otázka kuřáctví ve srovnání
s "úspěšností" loňské
akce "Šance pro 3 milióny" nás nikoho
moc ve zdravotnictví nepotěšila. Zatím
jsme nedokázali národ přesvědčit
o tom, že moderní a zdravé je nekouřit.
Proto doporučuji přijetí návrhu zákona
o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Marcele Černé.
Soudružky a soudruzi, tím promluvili všichni
přihlášení řečníci.
Přeje si ještě někdo z poslanců
vystoupit? Nikoliv. Můžeme tedy rozpravu uzavřít.
Přeje si promluvit soudruh ministr Prokopec nebo někdo
další z členů vlády? Prosím.
Ministr zdravotnictví a sociálních věcí
ČSR Jaroslav Prokopec: Zákon řeší
pouze kouření, neřeší ostatní
způsoby užívání tabáku,
jako je žvýkání a šňupání.
Podle statistických dat je tento způsob užívání
tak mizivý, že výrazným způsobem
neovlivňuje zdravotní stav populace. Tolik k dotazu,
jiného vám říci nemohu.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji.
Přeje si slovo poslankyně Eva Hálková?
Vzdává se slova.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Podle prezenční listiny je přítomno
175 poslanců.
Doporučuji o celém vládním návrhu
hlasovat najednou. Máte k tomuto způsobu hlasování
připomínky? Námitky? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona o ochraně před alkoholismem a jinými
toxikomaniemi podle tisku 100 ve znění společné
zprávy výborů České národní
rady podle tisku 101, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Přijali jsme tedy zákon o ochraně
před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.
Dalším bodem pořadu je, soudružky a soudruzi
poslanci,
K předložené zprávě, soudružky
a soudruzi, ještě připomínám,
že předsednictvo České národní
rady schválilo návrh beze změny, tak jak
je uveden v tisku 106, jako zákonné opatření,
a vyhlásilo je. Zákonné opatření
bylo publikováno ve Sbírce zákonů,
a to v částce 3 z letošního roku.
Podle článku 121 odst. 4 ústavního
zákona č. 143/68 Sb., o československé
federaci je třeba, aby zákonné opatření
předsednictva České národní
rady Česká národní rada dodatečně
schválila.
Proto vám předkládáme ke schválení
zákonné opatření předsednictva
České národní rady, protože to
je předpokladem jeho další platnosti.
Do rozpravy k tomuto bodu se přihlásili poslanci:
Jaroslava Šenková, Jaromír Mašek, Milan
Bekárek a Jindřich Matyáš.
Prosím poslankyni soudružku Šenkovou, aby se
ujala slova.
Poslankyně Jaroslava Šenková: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně a poslanci, našemu dnešnímu
jednání bylo předloženo ke schválení
zákonné opatření Předsednictva
České národní rady, které jím
bylo přijato v období mimo zasedání
České národní rady.
Jeho obsahem je zvýšení pokut za rušení
veřejného pořádku. Takto zní
skutková podstata a nápravné opatření
v předloženém návrhu.
My si však musíme říci, je to opatření
zaměřené proti opakovaným a organizovaným
možná výtržnostem, ale v každém
případě proti těm, kteří
si tímto způsobem něco vynucovali.
Občané v mém volebním obvodu o tom
mnoho diskutovali. Shodli se na tom, že takovými klukovinami
si nelze vynucovat pozornost, dělat si z ostatních
lidí švandy, pomlouvat lidi, včetně
státních a politických činitelů.
Občany byla zejména odsuzována drzost, s
jakou vyhrožovali lidem, kteří vyjádřili
odchylný názor.
To vše jsou věci, které přece nelze
trpět. Proto si myslím, že zákonné
opatření předsednictva je správné
a myslím, že byl nejvyšší čas,
že bylo přijato.
Přece není možné, aby pár výrostků
se domluvilo a uráželo lidi nebo je i ohrožovalo.
Tyto věci se občas stávaly, samozřejmě
v menším měřítku. Byla jsem svědkem
vyprávění, že ve veřejném
dopravním prostředku si skupina takovýchto
typů utahovala z ostatních cestujících,
provokovala je a urážela.
Takové případy se někdy dořešily,
ale někdy i nedořešily.
Zdá se, že v Praze jsou věci vždycky složitější.
Byl z toho nejen boj o nervy, ale mnohdy to nabývalo charakteru
vyděračství apod. Kdyby se tomu nebránilo,
jak by mohl slušný člověk se toho uchránit
a případně si zajistit, aby se nestal předmětem
"takovéto pozornosti". Nechci to víc rozvádět,
všichni víme, o co jde.
Nechci také hovořit o organizačním
podílu a finanční podpoře a odkud
ji organizátoři dostávali. I toto je známé
mezi našimi občany.
Soudružky a soudruzi poslanci, chtěla bych doporučit,
aby zákonné opatření bylo schváleno
v předloženém znění.
Současně vyslovuji přesvědčení,
že jednotlivé části tohoto opatření
budou vhodně a správně používány
tak, jak jsou zamýšleny, a aby to byl nástroj,
který bude používán tak, aby se nám
všem v naší republice dobře a v klidu
žilo a pracovalo. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Jaroslavě Šenkové. Slovo má
poslanec Jaromír Mašek, připraví se
poslanec Milan Bekárek.
Poslanec Jaromír Mašek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, byl jsem pověřen
Klubem poslanců - členů Československé
strany socialistické, abych vás seznámil
- před schválením předloženého
zákonného opatření předsednictva
České národní rady - s tímto
naším politickým stanoviskem:
Prodchnuti ideou budování naší vlasti
jako socialistického právního státu,
věnujeme - stejně jako celá naše společnost
- pozornost otázkám, týkajícím
se úpravy práv a svobod občanů. Jde
o přirozený průvodní proces demokracie,
neboť právní postavení občana,
čili míra jeho právní svobody, je
i mírou socialistické demokracie a plnění
programových cílů socialistického
hnutí, které v socialismu, jako vyšším
stupni společenského uspořádání,
vždy vidělo uskutečnění vyšších
občanských a lidských práv.
Zájem o tyto otázky je vyvolán vnitřními
i vnějšími vlivy. Členy naší
strany zaujal obsah, průběh i závěry
loňské 19. všesvazové konference KSSS,
zejména myšlenky o budování socialistického
právního státu. Dalším podnětem
bylo zamyšlení při 40. výročí
Všeobecné deklarace lidských práv, přijaté
III. Valným shromážděním OSN
10. prosince 1948, které bylo v naší zemi impulsem
k uspořádání fóra čs.
veřejnosti pro lidská práva a ke vzniku Výboru
čs. veřejnosti pro lidská práva a
humanitární spolupráci. Zásadní
myšlenky k řešení této věci
byly vyřčeny na první schůzi komise
ÚV KSČ a ÚV NF ČSSR pro přípravu
nové ústavy, kterou obohatil svým projevem
předseda této komise, generální tajemník
ÚV KSČ soudruh Miloš Jakeš.
I my v naší straně navazujeme na dějinný
zápas našeho lidu za svobodu národní
a občanskou a na myšlenky našich národních
velikánů. Nezanedbatelným způsobem
působí také naší republikou podepsaný
závěrečný dokument vídeňské
následné schůzky KBSE, který jsme
se zavázali promítnout do našeho zákonodárství
ve věcech, kde se tak dosud nestalo.
Ve světle těchto podnětů zkoumají
mnozí občané, a tedy i naši členové,
zákonné opatření, které je
dnes předloženo ke schválení, a které
směřuje ke zpřesnění skutkové
podstaty přestupku proti opatřením k upevnění
veřejného pořádku a ke zvýšení
pokut za tento přestupek. víme, že ve veřejnosti
i v naší straně nejsou tato opatření
přijímána vždy jednoznačně.
Slyšíme právě tak hlasy požadující
důraznější posílení postihu,
stejně jako hlasy mající k tomuto zostření
značné výhrady. Nepovažujeme to za neobvyklý
jev, protože politické a společenské
jevy vyvolávají různé postoje. Máme
k této věci toto stanovisko:
Procesy demokratizace ve všech socialistických zemích
přinášejí kromě čirého
hlavního proudu obnovy hodnot socialismu a hledání
nových cest, směřujících k
tomu, aby se člověk stal skutečnou mírou
všech věcí, také postranní pramínky.
V nich osoby, skupiny a seskupení hledají naopak
cesty a možnosti k využití demokratizace společnosti
pro své cíle, které posílení
socialismu v žádném případě
neznamenají. Bylo by zaslepené tyto skutečnosti
nevidět. Z tohoto pohledu chápeme Předložené
zákonné opatření jako nepopulární,
ale obranné opatření. Jsme toho názoru,
že při stíhání těchto
přestupků národními výbory
je třeba vycházet z přesného zjištění
skutkové podstaty a ze zásady individualizace trestu,
tj. z přiměřenosti trestu zjištěné
a prokázané skutkové podstatě. Uvítali
bychom, kdyby došlo k urychlenému výkladu skutkové
podstaty tohoto přestupku, aby v praxi nedocházelo
k extenzívnímu výkladu. Přitom jsme
si vědomi toho, že se ukončují práce
na vydání nových trestně právních
předpisů, které upraví i věc
řešenou tímto zákonným opatřením.
Jestliže na jedné straně známe důvody,
které vedly k přijetí předloženého
zákonného opatření, uvědomujeme
si na druhé straně rovněž nezbytnou
potřebu zákonné úpravy jednotlivých
občanských práv a svobod, včetně
nutnosti stanovit přesná procedurální
pravidla pro omezování těchto práv
a svobod a včetně upřesnění
postupu při uplatnění opravných prostředků
proti těmto omezením. Dříve, než
se na základě nové ústavy přijme
takový zákonný kodex, bude zřejmě
nutné upravit v tomto duchu zákonem práva
shromažďovací, spolčovací a petiční.
Tato nová úprava by nejen řešila určitou
mezeru v našem právním řádu,
ale mohla by i čelit výrazným tendencím
izolování se k ústupu od kolektivních
forem trávení volného času, přičemž
by se nemělo předpisovat povinné začlenění
místních spolků do vyšších
organizačních struktur velkých a často
i těžkopádných svazů.
V každém velkém společenském
souboru se vedle lidí vynikajících a dobrých
vyskytuje i několik procent lidí zaujímajících
protispolečenské postoje, proti nimž se společnost
pochopitelně brání. Jde však o to, abychom
politicky i právně vycházeli z ideálů
humanitních, z ideálů dobra, z tzv. preasumpce
boni viri, tj. obecné domněnky, že občan
je dobrý, aby náš právní řád
chránil spořádaného občana,
pokud není prokázáno, že zcela zjevně
a úmyslně jednal proti socialistickému státu.
Za dobrého občana je nutno považovat i občana,
který bez zlého úmyslu nesdílí
náš názor a svůj názor uplatňuje
slušným způsobem. Proto považujeme za
nutné zdůraznit potřebu stálého,
oboustranně čestného dialogu se všemi
poctivými občany, bez ohledu na jejich politické
myšlení nebo světový názor. Dialog
a důvěra jsou dva principy, jež se musí
stát rozhodující metodou přístupu
a chování v politickém i společenském
životě. Trestní a správní represe
má vždy jen pomocný charakter a nastupuje teprve
tehdy, když selhávají prostředky správného
a účinného politického působení,
které musíme podstatně uzpůsobit,
aby to odpovídalo požadavkům doby a vytvářelo
u občanů oprávněný pocit socialistických
svobod.