Úterý 28. března 1989

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Václavu Reinbergovi. Slovo má poslanec Jan Kotvald, připraví se poslankyně Marcela Černá.

Poslanec Jan Kotvald: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, na základě mého diskusního příspěvku v předsednictvu ČNR, kde byla mj. řešena i péče o zdraví lidu jsem navštívil státní podnik GAMA, který patří do mého volebního obvodu.

Důvodem byla skutečnost ověřit, jak je zajištěna realizace výroby jednorázové injekční techniky pro diabetiky v souvislosti s informací přednesenou na plénu ČNR dne 12. dubna 1988 soudruhem Urbanem, který v té době byl ve funkci místopředsedy vlády ČSR, kdy informoval, že bude vypsán konkurs na zabezpečení výroby 10 miliónů kusů stříkaček pro diabetiky tak, že kdo bude lacinější, kdo vytvoří rychlejší a ekonomičtější podmínky pro zavedení výroby, dostane od české vlády devizové prostředky na dovoz potřebných strojů.

Mohu zde konstatovat, že skutečně došlo k vypsání konkursu na uvedeném základě a tento konkurs vyhrál státní podnik GAMA, který působí v rámci resortu ministerstva průmyslu ČSR. Na základě této skutečnosti bylo poradním orgánem SBČS dne 12. prosince 1988 odsouhlaseno zajištění devizových Prostředků podle devizových pravidel v rámci stanoveného normativem, který rozepsalo ministerstvo průmyslu ČSR, a je rozděleno do období tří let. Tím byly vytvořeny podmínky pro nákup nové technologie výroby, včetně klimatizace z oblasti nesocialistických zemí.

V únoru t. r. byl podepsán kontrakt na dodávku strojního zařízení z NSR s termínem dodání do konce letošního roku a s reálným předpokladem možnosti kooperace v dalším období v oblasti zdravotnické techniky mezi státním podnikem GAMA a firmou Transcoject. Kontrakt obsahuje i podmínku správné výrobní praxe, tzn., že prostory budou splňovat stupeň čistoty ve vazbě na úroveň mikrobiální a povrchové kontaminace.

Souběžně s projektem, který zpracovává Centroprojekt Gottwaldov, se provádějí doslova každý den, včetně sobot a nedělí, stavební úpravy prostor, kde se ještě v prosinci minulého roku vyráběly hračky. Tyto úpravy musí být dokončeny do konce prvního pololetí letošního roku.

Jak jsem viděl nadšení a zapálení dělníků, techniků, vedení závodu i podniku, jsem přesvědčen, že k realizaci skutečně dojde tak, aby mohla být zahájena výroba inzulínových stříkaček a zdravotnický terén jich obdržel příští rok stanovený počet deset miliónů kusů.

Chci ale z tohoto místa upozornit na skutečnost, že na jedné straně se začíná dařit realizovat strukturální změny i nový přístup k jejich zavádění a zadávání úkolů, čímž myslím konkurs včetně aktivního přístupu některých podniků, v tomto případě státního podniku GAMA, i maximální podporu ze strany ministerstva průmyslu ČSR, osobně soudruha ing. Hojera, jak mi uvedl podnikový ředitel, ale na druhé straně je vážný naprostý nedostatek bilancovaných obráběcích strojů, nástrojů. A to nechci uvádět oblast nepružnosti strojírenského odvětví dodávat speciální stroje pro odvětví spotřebního průmyslu, i když jsem se právě ve státním podniku GAMA přesvědčil, že úroveň a rozvoj strojírenských kapacit je nezbytný bez ohledu na to, o který resort se jedná. Vždyť například úroveň výroby nástrojů je minimálně na té úrovni, jako v národním podniku Motor, kde pracuji.

Právě proto by bylo potřeba vytvořit podmínky pro dodávky těchto strojů z resortu strojírenství, zejména tam, kde je zajišťována tak důležitá oblast, jako je péče o zdraví lidu.

Soudružky a soudruzi, závěrem mi dovolte říci, že tento krátký diskusní příspěvek podtrhuje provolání předsednictva ÚV KSČ k 41. výročí Vítězného února, kde se říká, že budeme za účelem zlepšování celkového zdravotního stavu obyvatelstva také dbát o lepší zabezpečení obyvatelstva zdravotnickým materiálem, což plně podporují strukturální změny ve státním podniku GAMA, kde dochází k převodu části zdravotnické výroby ze závodu Dalečín do závodu Trhové Sviny, jako počátek výrazného rozvoje zdravotnické výroby v ČSR. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Janu Kotvaldovi. Slovo má poslankyně Marcela Černá.

Poslankyně Marcela Černá: Vážené soudružky a soudruzi, bez nadsázky lze říci, že každý z poslanců České národní rady se v průběhu výkonu své poslanecké funkce setkal několikrát s připomínkami ze svých volebních obvodů týkajícími se novely zákona č. 120 o boji proti alkoholismu.

Je nutno ke škodě věci říci - a neprospívá to příliš naší autoritě - že 13 let trvalo od vydání a projednání zásad zákona o ochraně před alkoholismem a že teprve dnes je předkládán vládní návrh zákona. Přitom, jak jsme viděli při jednáních ve výborech i na dnešním plenárním zasedání, je zde celá řada věcí, které zpochybňují kvalitu legislativního projednávání.

Nicméně si zde dovoluji říci, že jako poslanci výboru pro kulturu a výchovu jsme přivítali novelu zákona, včetně toho, že byla zakotvena povinnost vychovávat ke správným návykům a že jsou zde dostatečně zakotveny i represe. Snad to, že 13 let se odkládalo uvedení zákona do praxe, přece jenom dovolilo i nárůstu jiných nealkoholových toxikomanií. Lze tedy předpokládat, že zákon při správném uvedení do života toto alespoň částečně napraví.

Jako lékařka pracující na porodnici musím říci, že bohužel ani mladé ženy, těhotné a matky po porodu, které mají kojit, se nezříkají cigaret a že otázka kuřáctví ve srovnání s "úspěšností" loňské akce "Šance pro 3 milióny" nás nikoho moc ve zdravotnictví nepotěšila. Zatím jsme nedokázali národ přesvědčit o tom, že moderní a zdravé je nekouřit.

Proto doporučuji přijetí návrhu zákona o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslankyni Marcele Černé.

Soudružky a soudruzi, tím promluvili všichni přihlášení řečníci. Přeje si ještě někdo z poslanců vystoupit? Nikoliv. Můžeme tedy rozpravu uzavřít.

Přeje si promluvit soudruh ministr Prokopec nebo někdo další z členů vlády? Prosím.

Ministr zdravotnictví a sociálních věcí ČSR Jaroslav Prokopec: Zákon řeší pouze kouření, neřeší ostatní způsoby užívání tabáku, jako je žvýkání a šňupání.

Podle statistických dat je tento způsob užívání tak mizivý, že výrazným způsobem neovlivňuje zdravotní stav populace. Tolik k dotazu, jiného vám říci nemohu.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji. Přeje si slovo poslankyně Eva Hálková? Vzdává se slova.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

Podle prezenční listiny je přítomno 175 poslanců.

Doporučuji o celém vládním návrhu hlasovat najednou. Máte k tomuto způsobu hlasování připomínky? Námitky? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi podle tisku 100 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle tisku 101, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Přijali jsme tedy zákon o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.

Dalším bodem pořadu je, soudružky a soudruzi poslanci,

IV.

Zpráva předsedy České národní rady o zákonném opatření předsednictva České národní rady o přestupku proti opatřením k upevnění veřejného pořádku podle sněmovních tisků 106 a 107

K předložené zprávě, soudružky a soudruzi, ještě připomínám, že předsednictvo České národní rady schválilo návrh beze změny, tak jak je uveden v tisku 106, jako zákonné opatření, a vyhlásilo je. Zákonné opatření bylo publikováno ve Sbírce zákonů, a to v částce 3 z letošního roku.

Podle článku 121 odst. 4 ústavního zákona č. 143/68 Sb., o československé federaci je třeba, aby zákonné opatření předsednictva České národní rady Česká národní rada dodatečně schválila.

Proto vám předkládáme ke schválení zákonné opatření předsednictva České národní rady, protože to je předpokladem jeho další platnosti.

Do rozpravy k tomuto bodu se přihlásili poslanci: Jaroslava Šenková, Jaromír Mašek, Milan Bekárek a Jindřich Matyáš.

Prosím poslankyni soudružku Šenkovou, aby se ujala slova.

Poslankyně Jaroslava Šenková: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně a poslanci, našemu dnešnímu jednání bylo předloženo ke schválení zákonné opatření Předsednictva České národní rady, které jím bylo přijato v období mimo zasedání České národní rady.

Jeho obsahem je zvýšení pokut za rušení veřejného pořádku. Takto zní skutková podstata a nápravné opatření v předloženém návrhu.

My si však musíme říci, je to opatření zaměřené proti opakovaným a organizovaným možná výtržnostem, ale v každém případě proti těm, kteří si tímto způsobem něco vynucovali.

Občané v mém volebním obvodu o tom mnoho diskutovali. Shodli se na tom, že takovými klukovinami si nelze vynucovat pozornost, dělat si z ostatních lidí švandy, pomlouvat lidi, včetně státních a politických činitelů.

Občany byla zejména odsuzována drzost, s jakou vyhrožovali lidem, kteří vyjádřili odchylný názor.

To vše jsou věci, které přece nelze trpět. Proto si myslím, že zákonné opatření předsednictva je správné a myslím, že byl nejvyšší čas, že bylo přijato.

Přece není možné, aby pár výrostků se domluvilo a uráželo lidi nebo je i ohrožovalo.

Tyto věci se občas stávaly, samozřejmě v menším měřítku. Byla jsem svědkem vyprávění, že ve veřejném dopravním prostředku si skupina takovýchto typů utahovala z ostatních cestujících, provokovala je a urážela.

Takové případy se někdy dořešily, ale někdy i nedořešily.

Zdá se, že v Praze jsou věci vždycky složitější. Byl z toho nejen boj o nervy, ale mnohdy to nabývalo charakteru vyděračství apod. Kdyby se tomu nebránilo, jak by mohl slušný člověk se toho uchránit a případně si zajistit, aby se nestal předmětem "takovéto pozornosti". Nechci to víc rozvádět, všichni víme, o co jde.

Nechci také hovořit o organizačním podílu a finanční podpoře a odkud ji organizátoři dostávali. I toto je známé mezi našimi občany.

Soudružky a soudruzi poslanci, chtěla bych doporučit, aby zákonné opatření bylo schváleno v předloženém znění.

Současně vyslovuji přesvědčení, že jednotlivé části tohoto opatření budou vhodně a správně používány tak, jak jsou zamýšleny, a aby to byl nástroj, který bude používán tak, aby se nám všem v naší republice dobře a v klidu žilo a pracovalo. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslankyni Jaroslavě Šenkové. Slovo má poslanec Jaromír Mašek, připraví se poslanec Milan Bekárek.

Poslanec Jaromír Mašek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, byl jsem pověřen Klubem poslanců - členů Československé strany socialistické, abych vás seznámil - před schválením předloženého zákonného opatření předsednictva České národní rady - s tímto naším politickým stanoviskem:

Prodchnuti ideou budování naší vlasti jako socialistického právního státu, věnujeme - stejně jako celá naše společnost - pozornost otázkám, týkajícím se úpravy práv a svobod občanů. Jde o přirozený průvodní proces demokracie, neboť právní postavení občana, čili míra jeho právní svobody, je i mírou socialistické demokracie a plnění programových cílů socialistického hnutí, které v socialismu, jako vyšším stupni společenského uspořádání, vždy vidělo uskutečnění vyšších občanských a lidských práv.

Zájem o tyto otázky je vyvolán vnitřními i vnějšími vlivy. Členy naší strany zaujal obsah, průběh i závěry loňské 19. všesvazové konference KSSS, zejména myšlenky o budování socialistického právního státu. Dalším podnětem bylo zamyšlení při 40. výročí Všeobecné deklarace lidských práv, přijaté III. Valným shromážděním OSN 10. prosince 1948, které bylo v naší zemi impulsem k uspořádání fóra čs. veřejnosti pro lidská práva a ke vzniku Výboru čs. veřejnosti pro lidská práva a humanitární spolupráci. Zásadní myšlenky k řešení této věci byly vyřčeny na první schůzi komise ÚV KSČ a ÚV NF ČSSR pro přípravu nové ústavy, kterou obohatil svým projevem předseda této komise, generální tajemník ÚV KSČ soudruh Miloš Jakeš.

I my v naší straně navazujeme na dějinný zápas našeho lidu za svobodu národní a občanskou a na myšlenky našich národních velikánů. Nezanedbatelným způsobem působí také naší republikou podepsaný závěrečný dokument vídeňské následné schůzky KBSE, který jsme se zavázali promítnout do našeho zákonodárství ve věcech, kde se tak dosud nestalo.

Ve světle těchto podnětů zkoumají mnozí občané, a tedy i naši členové, zákonné opatření, které je dnes předloženo ke schválení, a které směřuje ke zpřesnění skutkové podstaty přestupku proti opatřením k upevnění veřejného pořádku a ke zvýšení pokut za tento přestupek. víme, že ve veřejnosti i v naší straně nejsou tato opatření přijímána vždy jednoznačně. Slyšíme právě tak hlasy požadující důraznější posílení postihu, stejně jako hlasy mající k tomuto zostření značné výhrady. Nepovažujeme to za neobvyklý jev, protože politické a společenské jevy vyvolávají různé postoje. Máme k této věci toto stanovisko:

Procesy demokratizace ve všech socialistických zemích přinášejí kromě čirého hlavního proudu obnovy hodnot socialismu a hledání nových cest, směřujících k tomu, aby se člověk stal skutečnou mírou všech věcí, také postranní pramínky. V nich osoby, skupiny a seskupení hledají naopak cesty a možnosti k využití demokratizace společnosti pro své cíle, které posílení socialismu v žádném případě neznamenají. Bylo by zaslepené tyto skutečnosti nevidět. Z tohoto pohledu chápeme Předložené zákonné opatření jako nepopulární, ale obranné opatření. Jsme toho názoru, že při stíhání těchto přestupků národními výbory je třeba vycházet z přesného zjištění skutkové podstaty a ze zásady individualizace trestu, tj. z přiměřenosti trestu zjištěné a prokázané skutkové podstatě. Uvítali bychom, kdyby došlo k urychlenému výkladu skutkové podstaty tohoto přestupku, aby v praxi nedocházelo k extenzívnímu výkladu. Přitom jsme si vědomi toho, že se ukončují práce na vydání nových trestně právních předpisů, které upraví i věc řešenou tímto zákonným opatřením.

Jestliže na jedné straně známe důvody, které vedly k přijetí předloženého zákonného opatření, uvědomujeme si na druhé straně rovněž nezbytnou potřebu zákonné úpravy jednotlivých občanských práv a svobod, včetně nutnosti stanovit přesná procedurální pravidla pro omezování těchto práv a svobod a včetně upřesnění postupu při uplatnění opravných prostředků proti těmto omezením. Dříve, než se na základě nové ústavy přijme takový zákonný kodex, bude zřejmě nutné upravit v tomto duchu zákonem práva shromažďovací, spolčovací a petiční. Tato nová úprava by nejen řešila určitou mezeru v našem právním řádu, ale mohla by i čelit výrazným tendencím izolování se k ústupu od kolektivních forem trávení volného času, přičemž by se nemělo předpisovat povinné začlenění místních spolků do vyšších organizačních struktur velkých a často i těžkopádných svazů.

V každém velkém společenském souboru se vedle lidí vynikajících a dobrých vyskytuje i několik procent lidí zaujímajících protispolečenské postoje, proti nimž se společnost pochopitelně brání. Jde však o to, abychom politicky i právně vycházeli z ideálů humanitních, z ideálů dobra, z tzv. preasumpce boni viri, tj. obecné domněnky, že občan je dobrý, aby náš právní řád chránil spořádaného občana, pokud není prokázáno, že zcela zjevně a úmyslně jednal proti socialistickému státu. Za dobrého občana je nutno považovat i občana, který bez zlého úmyslu nesdílí náš názor a svůj názor uplatňuje slušným způsobem. Proto považujeme za nutné zdůraznit potřebu stálého, oboustranně čestného dialogu se všemi poctivými občany, bez ohledu na jejich politické myšlení nebo světový názor. Dialog a důvěra jsou dva principy, jež se musí stát rozhodující metodou přístupu a chování v politickém i společenském životě. Trestní a správní represe má vždy jen pomocný charakter a nastupuje teprve tehdy, když selhávají prostředky správného a účinného politického působení, které musíme podstatně uzpůsobit, aby to odpovídalo požadavkům doby a vytvářelo u občanů oprávněný pocit socialistických svobod.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP