Úterý 28. března 1989

Zákon nově upravuje také majetkové postihy za porušení povinností v ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi tak, aby ochrana společnosti mohla být skutečně účinná. Navržená výše sankcí odpovídá v podstatě ostatním sankcím v péči o zdraví a životní prostředí.

Na základě dosavadních zkušeností je navrženo vytvořit jednotný systém orgánů, které řídí a koordinují ochranu před alkoholismem a jinými toxikomaniemi. Nezastupitelné místo, stejně jako dosud, budou mít národní výbory. Rozsah je zásadně shodný s úkoly, které dosud plní a kde je jejich činnost pozitivně hodnocena.

Stanovené povinnosti ostatních orgánů a organizací v ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi směřují k tomu, aby tyto činnosti, které jsou zcela nové, byly realizovány v nové kvalitě, zcela konkrétně a bez jakýchkoliv projevů tolerance nebo formalismu.

Jednotné řízení ochrany společnosti před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, včetně kouření, svěřuje návrh zákona ministerstvu zdravotnictví a sociálních věcí České socialistické republiky. Přitom je nepochybné, že úkoly nemůže toto ministerstvo plnit samo, bez součinnosti a bez důsledného naplňování povinností všech ostatních orgánů, které mohou ovlivnit uvedené negativní jevy.

Z dřívější úpravy byla převzata, rozvinuta a upřesněna ta ustanovení, která se týkají protialkoholních záchytných stanic a léčení alkoholiků.

Převzata byla také úprava možnosti vyplácet mzdu nebo odměnu za práci jiné osobě, pokud osoba závislá na alkoholu nebo jiné návykové látce, tedy nikoliv na kouření, nezabezpečuje řádně výživu dětí nebo jiných osob, k nimž má vyživovací povinnost.

Soudružky a soudruzi, závěrem poukazuji na to, že boj proti návykům a společenským, zdravotním a jiným rizikům, v jehož zájmu se přijetí zákona navrhuje, nelze vyhrát jen výchovou, propagandou a varováním. To nejdůležitější, co bude třeba vykonat, je dostatečně bohatá, rozmanitá, přitažlivá kompenzace v nejrůznějších zájmových, kulturně technických, sportovních a v dalších činnostech. Půjde o to, abychom všude, ve velkých i malých městech a sídlištích, chtěli a uměli zabezpečovat bohatý společenský, mimopracovní, rekreační a odpočinkový život.

Jsem si vědom, že tato kompenzace není ani snadná, ani levná. Jde však o to, aby se konečně pochopilo, že je to ta rozhodující cesta. Ze nás nemůže nic omluvit, jestliže ji nezvolíme, anebo se dáme lehce ošálit tím, že je to příliš nákladné a že zrovna teď jsou důležitější věci. S tímto zjednodušeným přístupem jsme si však hazardně zahrávali v uplynulých desetiletích.

Výsledkem byl rychlý růst nejen alkoholismu a kouření, ale i dalších toxikomanií.

Navržený zákon, bude-li schválen, nebude působit v oblasti omezování negativních společenských jevů, jakými jsou alkoholismus a jiné toxikomanie, včetně kouření, jako jediný právní předpis. Doplní ostatní právní úpravy, jakými jsou např. trestní zákon, zákon o přestupcích, ale i občanský nebo regresní zákon. Pokud nebudou plnit své poslání všechny předpisy, zůstala by i navržená zákonná úprava nenaplněna.

Soudružky a soudruzi, vládní návrh zákona o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, který dnes budete projednávat, by měl vytvořit ve společenských vztazích předpoklady k tomu, aby uvedené negativní jevy byly postupně omezovány. A zejména, aby byly postupně snižovány jejich negativní důsledky, což je v souladu se záměry dalšího rozvoje naší socialistické společnosti.

Nejedná se o krátkodobý jednoduchý úkol, ale o úkol, jehož naplňování významně ovlivní i rozvoj naší společnosti ve zdravotní, sociální a ekonomické oblasti.

Závěrem mi dovolte, abych poděkoval všem výborům České národní rady za velikou práci a péči, kterou při posuzování zákona vynaložily. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru soudruhu Prokopcovi. Prosím společnou zpravodajku výborů České národní rady poslankyni Evu Hálkovou, aby přednesla zpravodajskou zprávu.

Společná zpravodajka poslankyně Eva Hálková: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, nebezpečí, která vyplývají pro jednotlivce i celou společnost z alkoholismu i jiných toxikomanií, včetně kouření, naléhavě vyžadují právní úpravu, která by byla účinným nástrojem v ochraně před těmito negativními jevy a jejich neblahými následky, projevujícími se takřka ve všech oblastech našeho života. Dosavadní ochrana společnosti před alkoholismem, včetně opatření zakotvených v zákoně č. 120/1962 Sb., o boji proti alkoholismu, se ukázala z řady důvodů málo účinná, nealkoholovou toxikomanii nepostihovala a postupně došlo k nežádoucímu růstu těchto negativních jevů.

K příčinám malé účinnosti dosavadních opatření patří mj. tolerantní přístup veřejnosti, podporovaný tradicemi k pití a kouření, snadná dostupnost alkoholických nápojů a tabákových výrobků a jejich značná nabídka. Dalšími příčinami jsou nesprávné návyky nebo nedostačující podmínky ve využívání volného času, skutečnost, že prostředky ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi nejsou důsledně dodržovány.

Škodlivost a rozsah alkoholismu a jiných toxikomanií, včetně kouření, v našich podmínkách jsou dostatečně popsány a doloženy údaji v důvodové zprávě k projednávanému návrhu zákona. Přesto chci poukázat na nebezpečí, které nadměrné požívání alkoholických nápojů, nealkoholové toxikomanie a kouření znamená pro děti a mládež. Alkoholismus má mimo závažných důsledků zdravotních i negativní důsledky v oblasti sociální, je jednou z příčin absence, fluktuace, příživnictví, podlamuje pracovní kázeň a ovlivňuje rozvodovost. Vede k tíživým stavům v rodinách, kde dochází k narušování vztahů a rozvratům manželství, k ohrožování zdravého vývoje dětí a mládeže. Z dětí umístěných v dětských domovech je více než 30 % z rodin alkoholiků. Tyto děti jsou mnohem více ohroženy vznikem závislosti na alkoholu než ostatní děti. Začátky nadměrného požívání alkoholu se posunují do stále nižších věkových kategorií. U mládeže a žen dochází k závislosti na alkoholu rychleji. Narůstají počty dětí poškozených vývojovou poruchou zaviněnou kouřením a požíváním alkoholu matkou během těhotenství. V nižších věkových skupinách se stává problémem nealkoholová toxikomanie, těžce poškozující tělesné i duševní zdraví.

Přes částečný pokles spotřeby cigaret v důsledku probíhající akce "Šance pro 3 milióny" se zvýšil počet kouřících žen, zvláště dívek i počet kuřáků ve věkové skupině kolem 15 let. Setkáváme se i s mladšími kuřáky.

Plně třeba souhlasit s novými přístupy k omezování alkoholismu a jiných toxikomanií, včetně kouření, s ochranou nekuřáků před účinky kouření a se snížením dostupnosti alkoholických nápojů a tabákových výrobků pro děti a mládež, se zákazem, popřípadě omezením prodávání nebo podávání alkoholických nápojů ve všech prodejnách umístěných v prostorách organizací, při kulturních podnicích a tanečních zábavách určených pro mládež a při všech sportovních podnicích. Jednoznačně je třeba souhlasit se zákazy, které se týkají nezletilých osob, včetně zákazu prodeje tabákových výrobků osobám mladším 16 let.

Navrhovaná opatření odpovídají též doporučením Evropské úřadovny Světové zdravotnické organizace v dokumentu "Zdraví pro všechny do roku 2000", poznatkům předneseným na evropské konferenci proti kouření, která byla svolána v listopadu loňského roku do Madridu, i zkušenostem jiných zemí.

Výbory České národní rady projednaly vládní návrh zákona ČNR o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi a doporučily v něm provést některé změny a doplnění. Dovolte mi, abych na některé z nich upozornila.

Ustanovení § 1 odst. 3 návrhu zákona obsahuje definici "jiných návykových látek", což jsou vedle alkoholu omamné látky, psychotropní látky a ostatní chemické látky, jejichž užívání může vyvolat závislost osob na nich, poškozuje zdraví a vede k jiné toxikomanii než alkoholismu. Podle této definice je takovou látkou nikotin. Teprve z dalších ustanovení zákona mělo nepřímo vyplynout, že kouření a jím užívaný nikotin takovou "jinou návykovou látkou" není. Aby nedocházelo k pochybnostem při výkladu některých ustanovení zákona, navrhly výbory, aby definice "jiných návykových látek" byla doplněna tak, že pokud v tomto zákoně není stanoveno jinak, nepovažuje se nikotin pro účely tohoto zákona za jinou návykovou látku.

Další úpravu doporučily výbory v ustanovení § 4 návrhu zákona, který obsahuje omezující opatření při prodeji, podávání a požívání alkoholických nápojů a kouření. Navrhly výslovně stanovit, že v závodních jídelnách, kantýnách a bufetech a v ostatních prodejnách v prostorech organizací se může prodávat a podávat pouze nízkostupňové pivo. Taková úprava odpovídá potřebám i současné praxi v organizacích. V závodních jídelnách a kantýnách výrobních organizací se taková úprava po léta již dodržovala a pro ty prodejny v organizacích, které z nejrůznějších důvodů vedle nízkostupňového piva prodávaly i jiné alkoholické nápoje znamená nová úprava omezení, které budou muset bezvýhradně dodržovat.

Výbory dále doporučily vypustit z § 4 ustanovení o zákazu požívání alkoholických nápojů a užívání jiných návykových látek na pracovištích organizací a v pracovní době. Toto ustanovení je třeba vypustit, poněvadž jde o zákonnou úpravu, která patří do působnosti Federálního shromáždění a navíc již byla provedena zákoníkem práce, který nabyl účinnosti počátkem letošního roku. To je také důvod, proč se vládní návrh zákona doporučuje doplnit o nové ustanovení, které odkazuje na platnou úpravu zákazu požívat alkoholické nápoje a zneužívat jiné omamné prostředky na pracovišti a v pracovní době, tak jak je to upraveno v zákoníku práce.

V této souvislosti mi dovolte poznámku ke vztahu ustanovení návrhu zákona, který projednáváme, o povolení prodávat a podávat v závodních jídelnách, kantýnách a dalších prodejnách v organizacích nízkostupňové pivo s ustanovením zákoníku práce o zákazu požívat alkoholické nápoje na pracovištích a v pracovní době. Vláda Československé socialistické republiky stanovila nařízením, kterým se provádí zákoník práce, výjimky ze zákazu požívání alkoholických nápojů pro pracovníky v horkých provozech, pokud požívají nízkostupňové pivo a pro pracovníky, u nichž je požívání těchto nápojů součástí plnění pracovních úkolů nebo je s plněním těchto úkolů obvykle spojeno. Je tedy na vedoucích pracovnících organizací, aby stanovily, na které z pracovníků se vztahují výjimky stanovené federální vládou a mohou si v závodních jídelnách a kantýnách nízkostupňové pivo nejen koupit, ale také požívat.

Návrh zákona předpokládá v § 6, že osoba, která vykonává činnost, při níž by mohla ohrozit život nebo zdraví lidí nebo poškodit majetek, je povinna podrobit se na výzvu vyšetření ke zjištění, zda není ovlivněna alkoholem nebo jinou návykovou látkou. V této souvislosti je ze zákona povinna strpět i odběr krve nutný pro vyšetření. Na doporučení výborů se navrhuje omezit povinnost strpět odběr krve v těch případech, v nichž by takový úkon byl spojen s nebezpečím pro zdraví občana. Doporučená změna je zcela v souladu s obdobným ustanovením našeho trestního řádu, který upravuje odběr krve pro účely řízení před soudem.

Z vládního návrhu zákona se navrhuje vypustit ustanovení (§ 7 odst. 2), kterým se direktivně ukládá organizacím vyrábějícím nealkoholické nápoje nebo provádějícím jejich distribuci, aby zabezpečovaly v potřebném množství, sortimentu a kvalitě jejich výrobu nebo účelnou distribuci, řádné uskladnění a ošetřování. Toto ustanovení je třeba ze zákona vypustit poněvadž je v rozporu se zákonem o státním podniku, který v těchto otázkách zajišťuje organizaci samostatnost rozhodování.

Vládní návrh zákona se doporučuje doplnit v § 9 o povinnost zdravotnického zařízení sdělit občanovi, že byl zapsán do evidence alkoholiků nebo toxikomanů. Současně se navrhuje stanovit postup, jakým se osoba zapsaná do takového seznamu může nesprávnému zápisu bránit včetně přezkoumání rozhodnutí národního výboru soudem. Stejné právo občana, navrhnout přezkoumání správního rozhodnutí soudem, doporučily výbory též v souvislosti s rozhodnutím národního výboru o povinnosti podrobit se protialkoholní ústavní péči. Oba tyto návrhy doporučuji přijmout, poněvadž dále posilují ochranu osobnosti, kterou pro naše občany zaručuje Ústava Československé socialistické republiky.

Další významnější změnou oproti vládnímu návrhu zákona je snížení maximálních hranic pokut pro organizace, popřípadě pro občany, kteří prodávají zboží nebo poskytují jiné služby, pokud poruší zákazy, omezení nebo povinnosti výslovně stanovené zákonem. Touto úpravou se dávají do souladu horní hranice pokut stanovené jinými zákony zejména zákonem o vnitřním obchodě.

Nově se do zákona zařazuje ustanovení o zřizování, správě a činnosti protikuřáckých poraden, které mělo být zařazeno jen do vyhlášky ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí ČSR. Domnívám se, že je správné, aby zřizování ze zdravotních hledisek tak významných institucí jako jsou protikuřácké poradny, bylo svěřeno zákonu.

Konečně bych chtěla upozornit na změnu v § 15 odst. 2 vládního návrhu zákona, v němž byl charakter aktivu národního výboru pro ochranu před alkoholismem a jinými toxikomaniemi uveden do souladu se zákonem o národních výborech.

Je pochopitelné, že ochrana před alkoholismem a jinými toxikomaniemi včetně kouření, odstranění jejich příčin a následků, není a nemůže být jen záležitostí zdravotnickou, ale je problémem celospolečenským. Nadměrné požívání alkoholických nápojů, nealkoholové toxikomanie a kouření jsou v rozporu s individuálními i společenskými zájmy a je třeba jim čelit účinnými opatřeními všech státních orgánů, hospodářských a společenských organizací a jejich jednotným úsilím. Úkoly a povinnosti ústředních orgánů státní správy, národních výborů a jednotlivých organizací, které pro ně návrh zákona v oblasti jejich působnosti uvádí, jsou při jejich důsledném plnění předpokladem jednotného úsilí a účinnosti ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.

Na závěr chci uvést, že jde o návrh zákonné úpravy, podle mého názoru velmi potřebné a že celková koncepce návrhu zákona odpovídá současným požadavkům na právní úpravu v této oblasti. Navrhuji proto, aby Česká národní rada schválila vládní návrh zákona ČNR o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi (tisk 100) s úpravami navrženými ve společné zprávě výborů (tisk 101). Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslankyni Evě Hálkové.

Do rozpravy se přihlásili poslanci Václav Reinberg, Jan Kotvald a Marcela Černá. Prvním diskutujícím je poslanec Václav Reinberg, kterého prosím, aby se ujal slova. Připraví se poslanec Jan Kotvald.

Poslanec Václav Reinberg: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, výbor pro školství a vědu podrobně projednal vládní návrh zákona ČNR o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi a doporučil po úpravách jej schválit. Poslanci uvítali návrh, aby konečně mohla být postihnuta i další toxikomanie, tj. omamné nebo chemické látky způsobující závislost na jejich užívání a poškozující tělesné i duševní zdraví.

Navštívil jsem ve svém volebním obvodě lékaře, abych od nich zjistil podrobnější informace o škodlivém vlivu zmíněných látek. Nový zákon věnuje zásadní pozornost alkoholismu a jeho omezování. Z hlediska medicínského vede časté požívání alkoholu k těžkým poruchám somatickým a psychickým. Nelze rovněž přehlížet jeho negativní vliv na mezilidské vztahy, zejména rodinné a pracovní. Soustavné požívání i v malých dávkách vede k alkoholové závislosti.

Proto v § 7 odst. 3 vítáme správný požadavek vyznačení obsahu alkoholu i u výrobků, které jsou určeny k běžnému používání a obsahující více jak 0,75 objemového procenta alkoholu.

Toto označení na nízkoprocentním pivě, které se podává v horkých provozech zabezpečí, aby zákon mohl být i tam dodržován a pracující v podmínkách zvýšené teploty, jako jsou hutě, slévárny, aj., mohli dostávat nápoj, který se v dosavadní praxi v uvedených provozech osvědčil. Tak byla splněna i jedna z připomínek voličů z této oblasti.

Další neméně škodlivou, přitom však hojně rozšířenou návykovou látkou, o níž se zákon zmiňuje, je tabák. Jeho škodlivost je dána především obsahem nikotinu. Vykouření jedné cigarety znamená inhalaci 1-2 mg nikotinu. Přitom tabák obsahuje ještě další alkaloidy s nikotinovým účinkem. Kromě negativního vlivu na vlastní zdravotní stav kuřák přímo ohrožuje zdraví svých spoluobčanů.

Ze škodlivých důsledků kouření, na které mě lékaři zvlášť upozornili, bych uvedl:

- zkrácení délky života, rakovina plic, nervové poruchy, srdeční a cévní poruchy, poruchy zažívací.

Zvlášť nebezpečné je kouření u těhotných žen a kojících žen.

V této souvislosti mám dotaz, zda se sankce v zákoně uvedené vztahují také na žvýkání a šňupání tabáku? Účinky jsou totiž stejné jako při kouření.

Za velmi závažné považují lékaři mého volebního obvodu rozšiřování jiných forem toxikomanie. Návyk na tzv. tvrdé drogy je u nás zatím poměrně malý. Stále více znepokojující je však závislost, převážně mladých lidí, na domácky vyráběných drogách a na chemických výrobcích běžně dostupných v naší obchodní síti. Jedná se zejména i čisticí prostředky, rozpustidla, běžné léky apod. Je proto třeba přijmout účinná opatření k regulaci prodeje těchto látek. Důležitou prevencí v tomto směru je osvětové působení na mladé lidi, zejména v rodině, ale i ve škole, na pracovišti, v zájmových kroužcích apod.

Jsem proto přesvědčen, že nově přijatý zákon přispěje nejen k ozdravění životního způsobu našich lidí, ale že ve svých důsledcích povede zejména ke zlepšení zdraví našich občanů i prodloužení průměrného věku. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP