Zákon nově upravuje také majetkové
postihy za porušení povinností v ochraně
před alkoholismem a jinými toxikomaniemi tak, aby
ochrana společnosti mohla být skutečně
účinná. Navržená výše
sankcí odpovídá v podstatě ostatním
sankcím v péči o zdraví a životní
prostředí.
Na základě dosavadních zkušeností
je navrženo vytvořit jednotný systém
orgánů, které řídí a
koordinují ochranu před alkoholismem a jinými
toxikomaniemi. Nezastupitelné místo, stejně
jako dosud, budou mít národní výbory.
Rozsah je zásadně shodný s úkoly,
které dosud plní a kde je jejich činnost
pozitivně hodnocena.
Stanovené povinnosti ostatních orgánů
a organizací v ochraně před alkoholismem
a jinými toxikomaniemi směřují k tomu,
aby tyto činnosti, které jsou zcela nové,
byly realizovány v nové kvalitě, zcela konkrétně
a bez jakýchkoliv projevů tolerance nebo formalismu.
Jednotné řízení ochrany společnosti
před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, včetně
kouření, svěřuje návrh zákona
ministerstvu zdravotnictví a sociálních věcí
České socialistické republiky. Přitom
je nepochybné, že úkoly nemůže
toto ministerstvo plnit samo, bez součinnosti a bez důsledného
naplňování povinností všech ostatních
orgánů, které mohou ovlivnit uvedené
negativní jevy.
Z dřívější úpravy byla
převzata, rozvinuta a upřesněna ta ustanovení,
která se týkají protialkoholních záchytných
stanic a léčení alkoholiků.
Převzata byla také úprava možnosti vyplácet
mzdu nebo odměnu za práci jiné osobě,
pokud osoba závislá na alkoholu nebo jiné
návykové látce, tedy nikoliv na kouření,
nezabezpečuje řádně výživu
dětí nebo jiných osob, k nimž má
vyživovací povinnost.
Soudružky a soudruzi, závěrem poukazuji na
to, že boj proti návykům a společenským,
zdravotním a jiným rizikům, v jehož
zájmu se přijetí zákona navrhuje,
nelze vyhrát jen výchovou, propagandou a varováním.
To nejdůležitější, co bude třeba
vykonat, je dostatečně bohatá, rozmanitá,
přitažlivá kompenzace v nejrůznějších
zájmových, kulturně technických, sportovních
a v dalších činnostech. Půjde o to,
abychom všude, ve velkých i malých městech
a sídlištích, chtěli a uměli
zabezpečovat bohatý společenský, mimopracovní,
rekreační a odpočinkový život.
Jsem si vědom, že tato kompenzace není ani
snadná, ani levná. Jde však o to, aby se konečně
pochopilo, že je to ta rozhodující cesta. Ze
nás nemůže nic omluvit, jestliže ji nezvolíme,
anebo se dáme lehce ošálit tím, že
je to příliš nákladné a že
zrovna teď jsou důležitější
věci. S tímto zjednodušeným přístupem
jsme si však hazardně zahrávali v uplynulých
desetiletích.
Výsledkem byl rychlý růst nejen alkoholismu
a kouření, ale i dalších toxikomanií.
Navržený zákon, bude-li schválen, nebude
působit v oblasti omezování negativních
společenských jevů, jakými jsou alkoholismus
a jiné toxikomanie, včetně kouření,
jako jediný právní předpis. Doplní
ostatní právní úpravy, jakými
jsou např. trestní zákon, zákon o
přestupcích, ale i občanský nebo regresní
zákon. Pokud nebudou plnit své poslání
všechny předpisy, zůstala by i navržená
zákonná úprava nenaplněna.
Soudružky a soudruzi, vládní návrh zákona
o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi,
který dnes budete projednávat, by měl vytvořit
ve společenských vztazích předpoklady
k tomu, aby uvedené negativní jevy byly postupně
omezovány. A zejména, aby byly postupně snižovány
jejich negativní důsledky, což je v souladu
se záměry dalšího rozvoje naší
socialistické společnosti.
Nejedná se o krátkodobý jednoduchý
úkol, ale o úkol, jehož naplňování
významně ovlivní i rozvoj naší
společnosti ve zdravotní, sociální
a ekonomické oblasti.
Závěrem mi dovolte, abych poděkoval všem
výborům České národní
rady za velikou práci a péči, kterou při
posuzování zákona vynaložily. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru soudruhu Prokopcovi. Prosím společnou zpravodajku
výborů České národní
rady poslankyni Evu Hálkovou, aby přednesla zpravodajskou
zprávu.
Společná zpravodajka poslankyně Eva Hálková:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
nebezpečí, která vyplývají
pro jednotlivce i celou společnost z alkoholismu i jiných
toxikomanií, včetně kouření,
naléhavě vyžadují právní
úpravu, která by byla účinným
nástrojem v ochraně před těmito negativními
jevy a jejich neblahými následky, projevujícími
se takřka ve všech oblastech našeho života.
Dosavadní ochrana společnosti před alkoholismem,
včetně opatření zakotvených
v zákoně č. 120/1962 Sb., o boji proti alkoholismu,
se ukázala z řady důvodů málo
účinná, nealkoholovou toxikomanii nepostihovala
a postupně došlo k nežádoucímu
růstu těchto negativních jevů.
K příčinám malé účinnosti
dosavadních opatření patří
mj. tolerantní přístup veřejnosti,
podporovaný tradicemi k pití a kouření,
snadná dostupnost alkoholických nápojů
a tabákových výrobků a jejich značná
nabídka. Dalšími příčinami
jsou nesprávné návyky nebo nedostačující
podmínky ve využívání volného
času, skutečnost, že prostředky ochrany
před alkoholismem a jinými toxikomaniemi nejsou
důsledně dodržovány.
Škodlivost a rozsah alkoholismu a jiných toxikomanií,
včetně kouření, v našich podmínkách
jsou dostatečně popsány a doloženy údaji
v důvodové zprávě k projednávanému
návrhu zákona. Přesto chci poukázat
na nebezpečí, které nadměrné
požívání alkoholických nápojů,
nealkoholové toxikomanie a kouření znamená
pro děti a mládež. Alkoholismus má mimo
závažných důsledků zdravotních
i negativní důsledky v oblasti sociální,
je jednou z příčin absence, fluktuace, příživnictví,
podlamuje pracovní kázeň a ovlivňuje
rozvodovost. Vede k tíživým stavům v
rodinách, kde dochází k narušování
vztahů a rozvratům manželství, k ohrožování
zdravého vývoje dětí a mládeže.
Z dětí umístěných v dětských
domovech je více než 30 % z rodin alkoholiků.
Tyto děti jsou mnohem více ohroženy vznikem
závislosti na alkoholu než ostatní děti.
Začátky nadměrného požívání
alkoholu se posunují do stále nižších
věkových kategorií. U mládeže
a žen dochází k závislosti na alkoholu
rychleji. Narůstají počty dětí
poškozených vývojovou poruchou zaviněnou
kouřením a požíváním alkoholu
matkou během těhotenství. V nižších
věkových skupinách se stává
problémem nealkoholová toxikomanie, těžce
poškozující tělesné i duševní
zdraví.
Přes částečný pokles spotřeby
cigaret v důsledku probíhající akce
"Šance pro 3 milióny" se zvýšil
počet kouřících žen, zvláště
dívek i počet kuřáků ve věkové
skupině kolem 15 let. Setkáváme se i s mladšími
kuřáky.
Plně třeba souhlasit s novými přístupy
k omezování alkoholismu a jiných toxikomanií,
včetně kouření, s ochranou nekuřáků
před účinky kouření a se snížením
dostupnosti alkoholických nápojů a tabákových
výrobků pro děti a mládež, se
zákazem, popřípadě omezením
prodávání nebo podávání
alkoholických nápojů ve všech prodejnách
umístěných v prostorách organizací,
při kulturních podnicích a tanečních
zábavách určených pro mládež
a při všech sportovních podnicích. Jednoznačně
je třeba souhlasit se zákazy, které se týkají
nezletilých osob, včetně zákazu prodeje
tabákových výrobků osobám mladším
16 let.
Navrhovaná opatření odpovídají
též doporučením Evropské úřadovny
Světové zdravotnické organizace v dokumentu
"Zdraví pro všechny do roku 2000", poznatkům
předneseným na evropské konferenci proti
kouření, která byla svolána v listopadu
loňského roku do Madridu, i zkušenostem jiných
zemí.
Výbory České národní rady projednaly
vládní návrh zákona ČNR o ochraně
před alkoholismem a jinými toxikomaniemi a doporučily
v něm provést některé změny
a doplnění. Dovolte mi, abych na některé
z nich upozornila.
Ustanovení § 1 odst. 3 návrhu zákona
obsahuje definici "jiných návykových
látek", což jsou vedle alkoholu omamné
látky, psychotropní látky a ostatní
chemické látky, jejichž užívání
může vyvolat závislost osob na nich, poškozuje
zdraví a vede k jiné toxikomanii než alkoholismu.
Podle této definice je takovou látkou nikotin. Teprve
z dalších ustanovení zákona mělo
nepřímo vyplynout, že kouření
a jím užívaný nikotin takovou "jinou
návykovou látkou" není. Aby nedocházelo
k pochybnostem při výkladu některých
ustanovení zákona, navrhly výbory, aby definice
"jiných návykových látek"
byla doplněna tak, že pokud v tomto zákoně
není stanoveno jinak, nepovažuje se nikotin pro účely
tohoto zákona za jinou návykovou látku.
Další úpravu doporučily výbory
v ustanovení § 4 návrhu zákona, který
obsahuje omezující opatření při
prodeji, podávání a požívání
alkoholických nápojů a kouření.
Navrhly výslovně stanovit, že v závodních
jídelnách, kantýnách a bufetech a
v ostatních prodejnách v prostorech organizací
se může prodávat a podávat pouze nízkostupňové
pivo. Taková úprava odpovídá potřebám
i současné praxi v organizacích. V závodních
jídelnách a kantýnách výrobních
organizací se taková úprava po léta
již dodržovala a pro ty prodejny v organizacích,
které z nejrůznějších důvodů
vedle nízkostupňového piva prodávaly
i jiné alkoholické nápoje znamená
nová úprava omezení, které budou muset
bezvýhradně dodržovat.
Výbory dále doporučily vypustit z §
4 ustanovení o zákazu požívání
alkoholických nápojů a užívání
jiných návykových látek na pracovištích
organizací a v pracovní době. Toto ustanovení
je třeba vypustit, poněvadž jde o zákonnou
úpravu, která patří do působnosti
Federálního shromáždění
a navíc již byla provedena zákoníkem
práce, který nabyl účinnosti počátkem
letošního roku. To je také důvod, proč
se vládní návrh zákona doporučuje
doplnit o nové ustanovení, které odkazuje
na platnou úpravu zákazu požívat alkoholické
nápoje a zneužívat jiné omamné
prostředky na pracovišti a v pracovní době,
tak jak je to upraveno v zákoníku práce.
V této souvislosti mi dovolte poznámku ke vztahu
ustanovení návrhu zákona, který projednáváme,
o povolení prodávat a podávat v závodních
jídelnách, kantýnách a dalších
prodejnách v organizacích nízkostupňové
pivo s ustanovením zákoníku práce
o zákazu požívat alkoholické nápoje
na pracovištích a v pracovní době. Vláda
Československé socialistické republiky stanovila
nařízením, kterým se provádí
zákoník práce, výjimky ze zákazu
požívání alkoholických nápojů
pro pracovníky v horkých provozech, pokud požívají
nízkostupňové pivo a pro pracovníky,
u nichž je požívání těchto
nápojů součástí plnění
pracovních úkolů nebo je s plněním
těchto úkolů obvykle spojeno. Je tedy na
vedoucích pracovnících organizací,
aby stanovily, na které z pracovníků se vztahují
výjimky stanovené federální vládou
a mohou si v závodních jídelnách a
kantýnách nízkostupňové pivo
nejen koupit, ale také požívat.
Návrh zákona předpokládá v
§ 6, že osoba, která vykonává činnost,
při níž by mohla ohrozit život nebo zdraví
lidí nebo poškodit majetek, je povinna podrobit se
na výzvu vyšetření ke zjištění,
zda není ovlivněna alkoholem nebo jinou návykovou
látkou. V této souvislosti je ze zákona povinna
strpět i odběr krve nutný pro vyšetření.
Na doporučení výborů se navrhuje omezit
povinnost strpět odběr krve v těch případech,
v nichž by takový úkon byl spojen s nebezpečím
pro zdraví občana. Doporučená změna
je zcela v souladu s obdobným ustanovením našeho
trestního řádu, který upravuje odběr
krve pro účely řízení před
soudem.
Z vládního návrhu zákona se navrhuje
vypustit ustanovení (§ 7 odst. 2), kterým se
direktivně ukládá organizacím vyrábějícím
nealkoholické nápoje nebo provádějícím
jejich distribuci, aby zabezpečovaly v potřebném
množství, sortimentu a kvalitě jejich výrobu
nebo účelnou distribuci, řádné
uskladnění a ošetřování.
Toto ustanovení je třeba ze zákona vypustit
poněvadž je v rozporu se zákonem o státním
podniku, který v těchto otázkách zajišťuje
organizaci samostatnost rozhodování.
Vládní návrh zákona se doporučuje
doplnit v § 9 o povinnost zdravotnického zařízení
sdělit občanovi, že byl zapsán do evidence
alkoholiků nebo toxikomanů. Současně
se navrhuje stanovit postup, jakým se osoba zapsaná
do takového seznamu může nesprávnému
zápisu bránit včetně přezkoumání
rozhodnutí národního výboru soudem.
Stejné právo občana, navrhnout přezkoumání
správního rozhodnutí soudem, doporučily
výbory též v souvislosti s rozhodnutím
národního výboru o povinnosti podrobit se
protialkoholní ústavní péči.
Oba tyto návrhy doporučuji přijmout, poněvadž
dále posilují ochranu osobnosti, kterou pro naše
občany zaručuje Ústava Československé
socialistické republiky.
Další významnější změnou
oproti vládnímu návrhu zákona je snížení
maximálních hranic pokut pro organizace, popřípadě
pro občany, kteří prodávají
zboží nebo poskytují jiné služby,
pokud poruší zákazy, omezení nebo povinnosti
výslovně stanovené zákonem. Touto
úpravou se dávají do souladu horní
hranice pokut stanovené jinými zákony zejména
zákonem o vnitřním obchodě.
Nově se do zákona zařazuje ustanovení
o zřizování, správě a činnosti
protikuřáckých poraden, které mělo
být zařazeno jen do vyhlášky ministerstva
zdravotnictví a sociálních věcí
ČSR. Domnívám se, že je správné,
aby zřizování ze zdravotních hledisek
tak významných institucí jako jsou protikuřácké
poradny, bylo svěřeno zákonu.
Konečně bych chtěla upozornit na změnu
v § 15 odst. 2 vládního návrhu zákona,
v němž byl charakter aktivu národního
výboru pro ochranu před alkoholismem a jinými
toxikomaniemi uveden do souladu se zákonem o národních
výborech.
Je pochopitelné, že ochrana před alkoholismem
a jinými toxikomaniemi včetně kouření,
odstranění jejich příčin a
následků, není a nemůže být
jen záležitostí zdravotnickou, ale je problémem
celospolečenským. Nadměrné požívání
alkoholických nápojů, nealkoholové
toxikomanie a kouření jsou v rozporu s individuálními
i společenskými zájmy a je třeba jim
čelit účinnými opatřeními
všech státních orgánů, hospodářských
a společenských organizací a jejich jednotným
úsilím. Úkoly a povinnosti ústředních
orgánů státní správy, národních
výborů a jednotlivých organizací,
které pro ně návrh zákona v oblasti
jejich působnosti uvádí, jsou při
jejich důsledném plnění předpokladem
jednotného úsilí a účinnosti
ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.
Na závěr chci uvést, že jde o návrh
zákonné úpravy, podle mého názoru
velmi potřebné a že celková koncepce
návrhu zákona odpovídá současným
požadavkům na právní úpravu v
této oblasti. Navrhuji proto, aby Česká národní
rada schválila vládní návrh zákona
ČNR o ochraně před alkoholismem a jinými
toxikomaniemi (tisk 100) s úpravami navrženými
ve společné zprávě výborů
(tisk 101). Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Evě Hálkové.
Do rozpravy se přihlásili poslanci Václav
Reinberg, Jan Kotvald a Marcela Černá. Prvním
diskutujícím je poslanec Václav Reinberg,
kterého prosím, aby se ujal slova. Připraví
se poslanec Jan Kotvald.
Poslanec Václav Reinberg: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, výbor pro školství a vědu
podrobně projednal vládní návrh zákona
ČNR o ochraně před alkoholismem a jinými
toxikomaniemi a doporučil po úpravách jej
schválit. Poslanci uvítali návrh, aby konečně
mohla být postihnuta i další toxikomanie, tj.
omamné nebo chemické látky způsobující
závislost na jejich užívání a
poškozující tělesné i duševní
zdraví.
Navštívil jsem ve svém volebním obvodě
lékaře, abych od nich zjistil podrobnější
informace o škodlivém vlivu zmíněných
látek. Nový zákon věnuje zásadní
pozornost alkoholismu a jeho omezování. Z hlediska
medicínského vede časté požívání
alkoholu k těžkým poruchám somatickým
a psychickým. Nelze rovněž přehlížet
jeho negativní vliv na mezilidské vztahy, zejména
rodinné a pracovní. Soustavné požívání
i v malých dávkách vede k alkoholové
závislosti.
Proto v § 7 odst. 3 vítáme správný
požadavek vyznačení obsahu alkoholu i u výrobků,
které jsou určeny k běžnému používání
a obsahující více jak 0,75 objemového
procenta alkoholu.
Toto označení na nízkoprocentním pivě,
které se podává v horkých provozech
zabezpečí, aby zákon mohl být i tam
dodržován a pracující v podmínkách
zvýšené teploty, jako jsou hutě, slévárny,
aj., mohli dostávat nápoj, který se v dosavadní
praxi v uvedených provozech osvědčil. Tak
byla splněna i jedna z připomínek voličů
z této oblasti.
Další neméně škodlivou, přitom
však hojně rozšířenou návykovou
látkou, o níž se zákon zmiňuje,
je tabák. Jeho škodlivost je dána především
obsahem nikotinu. Vykouření jedné cigarety
znamená inhalaci 1-2 mg nikotinu. Přitom tabák
obsahuje ještě další alkaloidy s nikotinovým
účinkem. Kromě negativního vlivu na
vlastní zdravotní stav kuřák přímo
ohrožuje zdraví svých spoluobčanů.
Ze škodlivých důsledků kouření,
na které mě lékaři zvlášť
upozornili, bych uvedl:
- zkrácení délky života, rakovina plic,
nervové poruchy, srdeční a cévní
poruchy, poruchy zažívací.
Zvlášť nebezpečné je kouření
u těhotných žen a kojících žen.
V této souvislosti mám dotaz, zda se sankce v zákoně
uvedené vztahují také na žvýkání
a šňupání tabáku? Účinky
jsou totiž stejné jako při kouření.
Za velmi závažné považují lékaři
mého volebního obvodu rozšiřování
jiných forem toxikomanie. Návyk na tzv. tvrdé
drogy je u nás zatím poměrně malý.
Stále více znepokojující je však
závislost, převážně mladých
lidí, na domácky vyráběných
drogách a na chemických výrobcích
běžně dostupných v naší
obchodní síti. Jedná se zejména i
čisticí prostředky, rozpustidla, běžné
léky apod. Je proto třeba přijmout účinná
opatření k regulaci prodeje těchto látek.
Důležitou prevencí v tomto směru je
osvětové působení na mladé
lidi, zejména v rodině, ale i ve škole, na
pracovišti, v zájmových kroužcích
apod.
Jsem proto přesvědčen, že nově
přijatý zákon přispěje nejen
k ozdravění životního způsobu
našich lidí, ale že ve svých důsledcích
povede zejména ke zlepšení zdraví našich
občanů i prodloužení průměrného
věku. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)