Úterý 28. března 1989

A ještě jedno vážnější doporučení z diskusí. Známe všichni dobře důvody urychlení přechodu z dosavadního hospodářského mechanismu, který přestává fungovat, do nového, který teprve začíná působit. Toto rozhodnutí nezůstalo bez vlivu na to, že se řada vážných legislativních pravidel, například předkládání návrhu zásad zákona, oslabila nebo se i neplní, že legislativní práce se musí zvládnout v nebývale krátké době. Ale to by nemělo být zdůvodněním, že poslanci nemají dostatek času na konzultaci připravovaných zákonů ve svých volebních obvodech, že po zapracování připomínek jde o návrh zákona odlišný od toho návrhu, který se ve výboru projednal a který by si zasloužil spíše opakované nebo nové projednání ve výboru.

Příkladem máme dnes na stole - návrh zákona o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi. Na ta léta, po která se tento zákon připravoval, soudružky a soudruzi, nedá se to jinak nazvat než legislativní havárie.

Při všech vážných starostech a úkolech, které mají předsednictvo České národní rady a vláda České socialistické republiky, máme právo žádat, aby řídily, organizovaly a koordinovaly legislativní práce tak, abychom měli jistotu, že přijímáme a schvalujeme potřebné a správné zákony.

Promiňte mi ještě jednou, soudružky a soudruzi poslanci, že jsem se nezabýval jednotlivými ustanoveními předložených zákonů. Považoval jsem za užitečnější podělit se s vámi o ten obsah diskuse, který se zamýšlel nad zlepšením stylu a metod práce České národní rady, nad prohloubením demokratizačních procesů ve fungování jejích orgánů, nad možnostmi odstranit neoprávněné stereotypy a formalismus v práci ČNR. Jsem přesvědčen, že je to možné, protože - jak se říká - nic není tak dokonalé, aby to nemohlo být ještě lepší.

Navrhuji za výbor pro národní výbory a národnosti České národní rady i jako člen Klubu komunistických poslanců, aby Česká národní rada schválila zákony o poslancích a jednacím řádu České národní rady. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Emiliánu Hamerníkovi, slovo má poslanec Jan Škrobánek.

Poslanec Jan Škrobánek: Soudružky a soudruzi, projednáváme-li dnes, v období čilého politického ruchu, zákony o poslancích a jednacím řádu ČNR, činíme tak proto, abychom dosáhli výraznějšího podílu na činorodé práci socialistické společnosti v procesu přestavby a demokratizace. Zvýšené účinnosti chceme dosáhnout novou právní úpravou v obou relativně samostatných okruzích společenských vztahů nejvyššího zastupitelského sboru České socialistické republiky.

Jako poslanec, který působí v České národní radě první volební období, nemohu posoudit veškeré souvislosti. Domnívám se však, že nová právní úprava vytvoří lepší podmínky pro poslaneckou práci jak v ČNR, tak i ve volebních obvodech. Vítám proto ucelené vymezení postavení, práv i povinností poslanců, mezi nimiž považuji za významné zejména tyto otázky:

Především kontrolní práci poslanců ČNR vůči ústředním orgánům státní správy, k jejímuž prohloubení poslouží v zákoně nově formulované oprávnění požadovat informace, podklady a vysvětlení od členů vlády ČSR a vedoucích funkcionářů ústředních státních orgánů ČSR s tím, že návrh zákona upřesňuje, kteří funkcionáři jsou nám povinni poskytnout požadované informace, vysvětlení a podklady, samozřejmě ve věcech jejich působnosti.

Dále vítám zvýšení operativnosti při uplatňování našich připomínek formou interpelace, kde považuji za zvlášť účinnou možnost ústní interpelace. Mám za to, že tato skutečnost značně zvyšuje nároky na schopnost poslanců i na jejich přípravu a potřebnou informovanost, ale stejnou měrou zvyšuje náročnost jednání v České národní radě i pro členy vlády a ústředních orgánů, což je zcela v souladu s požadavky zkvalitnění práce všech složek života naší společnosti.

Podnětná je pro mne oblast činnosti poslance ve volebním obvodě, kde považuji za nejdůležitější povinnost být ve stálém styku se svými voliči a povinnost skládat účty ze své poslanecké činnosti.

Formy těchto styků jsou různorodé. Značným přínosem v prohloubení součinnosti a vzájemné informovanosti je pro mou poslaneckou práci v okrese Nový Jičín tradiční společná beseda poslanců Federálního shromáždění a České národní rady s vedoucími představiteli okresu, na níž dochází k seznámení s plněním volebních programů Národní fronty i národohospodářských úkolů v okrese, stejně jako k projednání osobního podílu na řešení úkolů volebních programů Národní fronty. Obdobně lze hovořit o účasti na poradě předsedů národních výborů v rámci okresu, případně besedách s poslanci vyšších zastupitelských sborů v mém volebním obvodě, jak je zabezpečuje např. MěstNV Příbor.

Cílům kontrolní činnosti slouží i individuální průzkumy, jež máme právo provádět v podnicích a institucích svého volebního obvodu. V souladu s úvahami o širších souvislostech celkového ekologického myšlení a vztazích přírody a společnosti jsme často zataženi do řešení námětů občanů, spojených s řešením účinnější ochrany životního prostředí. V posledním období jsem takto vstoupil do dlouhodobých jednání při umístění výstavby garáží v Kopřivnici, či umístění výkrmny drůbeže ve Velkých Albrechticích u Bílovce. A mohu uvést, že obě jednání se chýlí ke konci. Potvrzuje se přitom opodstatněnost rozhodnutí hospodářských a územních orgánů.

Předkládaný návrh zákona upravuje také možnost poslanců sdružovat se podle své stranické příslušnosti v poslaneckých klubech. Jako člen Československé strany lidové oceňuji práci v Klubu poslanců Československé strany lidové, který mi účinně pomáhá v poslanecké činnosti jak výměnou zkušeností, tak i při sjednocování názorů. Klub rovněž slouží k posílení sebedůvěry začínajících poslanců, stejně jako k dalšímu politickému růstu. Obdobné zkušenosti mám i z činnosti krajského sdružení poslanců, třebaže u nás v Severomoravském kraji je toto sdružení svoláváno méně častěji, než je tomu v jiných krajích. Zkušenosti z práce v klubu a sdružení poslanců nám napomáhají ke sjednocování práce poslanců na nižších stupních, a proto vytváříme aktivy poslanců, členů ČSL, jak na krajské, tak i okresních úrovních. Za zmínku stojí i dobrá práce aktivu poslanců v okrese Přerov.

Soudružky a soudruzi, předkládané zákony rozšiřují naše práva a povinnosti a vytvářejí předpoklady k účinnějšímu výkonu našeho mandátu. Proto jménem poslanců ČNR, členů Československé strany lidové, doporučuji jejich schválení. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Janu Škrobánkovi.

Soudružky a soudruzi, zjišťuji, že promluvili všichni přihlášení řečníci. Přeje si ještě někdo z poslanců vystoupit? Nikdo. Můžeme tedy rozpravu ukončit.

Přeje si slovo poslanec Josef Mečl? Prosím.

Poslanec Josef Mečl: Soudružky a soudruzi, nejprve jednu poznámku k diskusi, pokud jde o přípravu společné zpravodajské zprávy.

Podle mého názoru společná zpravodajská zpráva je pomocný dokument pro jednání České národní rady. Celá rozprava při projednávání každého zákona spočívá v tom, že v plénu, jako v nejvyšším orgánu České národní rady, je možno měnit jak návrh zákona, tak samozřejmě návrh zpravodajské zprávy. Nic tomu nebrání a už jsme to také několikrát udělali.

Pokud jde o zasedání ústavně právního výboru, tak pokud si vzpomínám, např. výbor pro národní výbory a národnosti byl na posledním zasedání, které projednávalo konečné znění zpravodajské zprávy, zastoupen. Ale myslím si, že není zapotřebí koordinaci přehánět tak, abychom dostávali i pokud jde o společnou zpravodajskou zprávu na plénu zcela nekonfliktní nebo takové materiály, které případně není třeba měnit.

Jako poslanec bych se osobně - protože je to spíše záležitost společného zpravodaje - přimlouval za to vyhovět jednomu z návrhů, který zde byl přednesen, a to návrhu, který se týká paragrafu 32 návrhu zákona o jednacím řádu ČNR a doplnit v tomto smyslu i společnou zpravodajskou zprávu, a sice tam, kde v paragrafu 32 písm. b) se hovoří, že předsednictvo ČNR schvaluje pracovní plány ČNR a jejích orgánů, a změnit text zákona tak, že by písmeno b) § 32 znělo: "připravovat plány České národní rady a projednávat pracovní plány jejích orgánů".

To je všechno.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci soudruhu Mečlovi. Prosím nyní společného zpravodaje Václava Hájka, zda si přeje slovo? Ne.

Podle prezenční listiny je nyní přítomno 173 poslanců. Přistoupíme k hlasování.

Nejprve budeme hlasovat o návrhu zákona o jednacím řádu České národní rady. Doporučuji hlasovat o celém návrhu najednou.

Jsou k tomuto způsobu hlasování připomínky? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s návrhem zákona České národní rady o jednacím řádu České národní rady podle sněmovního tisku 104 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 105, včetně doplnění poslancem Mečlem? (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Tím jsme schválili zákon České národní rady o jednacím řádu ČNR.

Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu zákona České národní rady o poslancích České národní rady.

Opět doporučuji hlasovat o celém návrhu najednou. Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s návrhem zákona České národní rady o poslancích České národní rady podle sněmovního tisku 102 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 103, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Tím jsme schválili zákon České národní rady o poslancích České národní rady.

Myslím, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, že není třeba zdůrazňovat, jaký význam mají oba právě schválené zákony pro naši práci. Koneckonců vyplynulo to velice jasně z dnešní diskuse, ale zejména z celé obrovské přípravné práce ve výborech. Platí to pro každého z nás, ale platí to i pro poslanecký sbor jako celek.

Věřím, že všichni budeme ustanovení zákonů efektivně aplikovat tak, aby se činnost České národní rady ještě více rozvíjela ve smyslu úkolů přestavby naší společnosti, při prohlubování socialistické demokracie. v tom smyslu bude pracovat naše předsednictvo a věřím, že stejně i výbory.

Nyní přerušíme naše jednání na dvacet minut a prosím vás všechny o dochvilnost.

Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném jednání.

Třetím bodem našeho pořadu je

III.

Vládní návrh zákona ČNR o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi

Z pověření vlády České socialistické republiky odůvodní tento vládní návrh ministr zdravotnictví a sociálních věcí ČSR soudruh Jaroslav Prokopec.

Ministr zdravotnictví a sociálních věcí ČSR soudruh Jaroslav Prokopec: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, jsem pověřen vládou odůvodnit vládní návrh zákona o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.

Předkládaný návrh zákona vychází ze zásad schválených usnesením předsednictva ČNR č. 451 z roku 1976. A dále z paragrafovaného znění, kterým se vláda ČSR již opakovaně zabývala v letech 1977 a 1980.

Od této doby uplynula dosti dlouhá doba. Proto, jak to odpovídá dynamice vývoje naší společnosti, byl vládní návrh doplněn o opatření, která v souladu s jednotnou politikou, vyjádřenou v usnesení předsednictva ÚV KSČ z října 1987, by měla vést k postupnému omezování negativních společenských jevů, jakými jistě jsou toxikomanie a požívání nejrozšířenější návykové látky, tj. alkoholu.

Koncepce zákona respektuje zásadní zákaz výroby, dovozu, provozu i podávání a požívání narkotik. To plně odpovídá současným mezinárodním úmluvám Československem podepsaným.

Zákon zároveň sleduje vytváření ve společenských vztazích nutných zábran, aby také jiné látky, obecně nazývané návykové, nebyly zneužívány. V této souvislosti považuji za nezbytné dodat, že i když tzv. jiné toxikomanie v naší společnosti nedosáhly zatím takového stavu, jako v některých jiných státech, přesto ani naše společnost není proti nim imunní. Skutečnost, že narkomanie zachvacuje zejména mladé lidi, je natolik varující, že je nezbytné přijmout opatření, která by zabránila všem formám takového zneužívání. V tom je předložený návrh zákona zcela nový proti dosavadní úpravě.

Druhou oblastí, v podmínkách naší republiky velice citlivou, je alkoholismus, který je bezesporu silně rozšířen. Nejde však jen o negativní projevy omezené skupiny alkoholiků.

Dlouhodobé poznatky svědčí o tom, že alkoholici se jen zčásti podílejí na jednotlivých formách negativních jevů. Naproti tomu například růst dopravních nehod, absence v práci, vzrůstající agresivita ve společenských vztazích, to vše ovlivňují lidé, kteří mají k požívání alkoholu tolerantní vztah a jsou považováni pouze za konzumenty.

Ze všech návykových látek je to právě alkohol, kde společenská tolerance je nejvyšší. Pro osoby, které nastupují tzv. kariéru alkoholiků, má jejich nejbližší okolí nejvíce omluv. A také případné jejich prohřešky jsou dlouho skrývány většinou až do doby, než vyústí v závažná protispolečenská jednání.

Vládní návrh zákona nerealizoval u požívání alkoholu prohibiční principy. Jeho cílem je vytvářet takové společenské vztahy, aby nemohlo dojít ke škodám, aby se omezily jeho škodlivé účinky, a to jak na zdraví jednotlivých osob požívajících alkohol, tak i negativní důsledky ve společnosti, včetně důsledků genetických.

V ochraně před alkoholismem bylo do návrhu projednávaného zákona převzato nejvíce ustanovení stávajícího zákona o boji proti alkoholismu č. 120/1962 Sb., která se osvědčila.

Třetí oblastí, v níž projednávaný návrh zákona stanoví závažná omezující opatření, je kouření. Tato zvláštní forma toxikomanie je v zákoně uvedena přesto, že společenské škody, které působí kuřáci, se týkají téměř výhradně zdraví kuřáků a nekuřáků pouze v jejich blízkém okolí. Kuřáci poškozují především vlastní zdraví, a nepřímo negativně ovlivňují zdraví nekuřáků.

Ovšem ztráty, vyvolané kuřáctvím, jako je růst úmrtí v aktivním věku, zvyšování nemocnosti a invalidity - především v tak závažných skupinách chorob jako jsou nemoci srdce a cév nebo zažívacího a dýchacího ústrojí a dále rakovina -, výdaje na léčbu atd. jsou obrovské. Podle propočtů některých hospodářsky rozvinutých států převyšují značně zisky, plynoucí do státní pokladny z prodeje tabákových výrobků.

Jednotlivá ustanovení zákona jsou pak koncipována tak, aby vytvořila jednotný systém ochrany společnosti před uvedenými třemi skupinami negativních jevů. Na prvním místě je to prevence - a zde je zvlášť zdůrazněna výchova. Ta by měla směřovat ke střídmosti a zdrženlivosti při požívání alkoholických nápojů a kouření a k vytváření potřebných osobních zábran požívání ostatních návykových látek.

Výchova však v mnoha případech nestačí. Proto zákon stanoví zcela konkrétní omezující opatření. Jejich formulace byla z celého návrhu zákona nejsložitější a nejcitlivější.

Přitom se muselo čelit určitým tendencím, které by bagatelizováním nebezpečí alkoholismu a jiných toxikomanií, včetně kouření, preferovaly resortní, skupinové nebo dokonce i osobní zájmy. I když nepochybně výroba a prodej alkoholu nebo cigaret je vysoce ekonomicky efektivní, společenské důsledky, poškození zdraví, rozvraty rodin atd. přinášejí hmotné i nehmotné škody, které jsou s přínosem nesrovnatelné.

V projednávaném návrhu zákona odpovídají navržené zákazy požívání alkoholických nápojů a jiných návykových látek platným zákazům stanoveným v zákoníku práce. Doplněna jsou jen o některá opatření vůči organizacím tak, aby na jedné straně záměr, vyjádřený i politickými orgány, nemohl být narušen nebo prolomen a na druhé straně aby nedocházelo ke zbytečnému omezování.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP