A ještě jedno vážnější
doporučení z diskusí. Známe všichni
dobře důvody urychlení přechodu z
dosavadního hospodářského mechanismu,
který přestává fungovat, do nového,
který teprve začíná působit.
Toto rozhodnutí nezůstalo bez vlivu na to, že
se řada vážných legislativních
pravidel, například předkládání
návrhu zásad zákona, oslabila nebo se i neplní,
že legislativní práce se musí zvládnout
v nebývale krátké době. Ale to by
nemělo být zdůvodněním, že
poslanci nemají dostatek času na konzultaci připravovaných
zákonů ve svých volebních obvodech,
že po zapracování připomínek
jde o návrh zákona odlišný od toho návrhu,
který se ve výboru projednal a který by si
zasloužil spíše opakované nebo nové
projednání ve výboru.
Příkladem máme dnes na stole - návrh
zákona o ochraně před alkoholismem a jinými
toxikomaniemi. Na ta léta, po která se tento zákon
připravoval, soudružky a soudruzi, nedá se
to jinak nazvat než legislativní havárie.
Při všech vážných starostech a
úkolech, které mají předsednictvo
České národní rady a vláda
České socialistické republiky, máme
právo žádat, aby řídily, organizovaly
a koordinovaly legislativní práce tak, abychom měli
jistotu, že přijímáme a schvalujeme
potřebné a správné zákony.
Promiňte mi ještě jednou, soudružky a
soudruzi poslanci, že jsem se nezabýval jednotlivými
ustanoveními předložených zákonů.
Považoval jsem za užitečnější
podělit se s vámi o ten obsah diskuse, který
se zamýšlel nad zlepšením stylu a metod
práce České národní rady, nad
prohloubením demokratizačních procesů
ve fungování jejích orgánů,
nad možnostmi odstranit neoprávněné
stereotypy a formalismus v práci ČNR. Jsem přesvědčen,
že je to možné, protože - jak se říká
- nic není tak dokonalé, aby to nemohlo být
ještě lepší.
Navrhuji za výbor pro národní výbory
a národnosti České národní
rady i jako člen Klubu komunistických poslanců,
aby Česká národní rada schválila
zákony o poslancích a jednacím řádu
České národní rady. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Emiliánu Hamerníkovi, slovo má poslanec
Jan Škrobánek.
Poslanec Jan Škrobánek: Soudružky a soudruzi,
projednáváme-li dnes, v období čilého
politického ruchu, zákony o poslancích a
jednacím řádu ČNR, činíme
tak proto, abychom dosáhli výraznějšího
podílu na činorodé práci socialistické
společnosti v procesu přestavby a demokratizace.
Zvýšené účinnosti chceme dosáhnout
novou právní úpravou v obou relativně
samostatných okruzích společenských
vztahů nejvyššího zastupitelského
sboru České socialistické republiky.
Jako poslanec, který působí v České
národní radě první volební
období, nemohu posoudit veškeré souvislosti.
Domnívám se však, že nová právní
úprava vytvoří lepší podmínky
pro poslaneckou práci jak v ČNR, tak i ve volebních
obvodech. Vítám proto ucelené vymezení
postavení, práv i povinností poslanců,
mezi nimiž považuji za významné zejména
tyto otázky:
Především kontrolní práci poslanců
ČNR vůči ústředním orgánům
státní správy, k jejímuž prohloubení
poslouží v zákoně nově formulované
oprávnění požadovat informace, podklady
a vysvětlení od členů vlády
ČSR a vedoucích funkcionářů
ústředních státních orgánů
ČSR s tím, že návrh zákona upřesňuje,
kteří funkcionáři jsou nám
povinni poskytnout požadované informace, vysvětlení
a podklady, samozřejmě ve věcech jejich působnosti.
Dále vítám zvýšení operativnosti
při uplatňování našich připomínek
formou interpelace, kde považuji za zvlášť
účinnou možnost ústní interpelace.
Mám za to, že tato skutečnost značně
zvyšuje nároky na schopnost poslanců i na jejich
přípravu a potřebnou informovanost, ale stejnou
měrou zvyšuje náročnost jednání
v České národní radě i pro
členy vlády a ústředních orgánů,
což je zcela v souladu s požadavky zkvalitnění
práce všech složek života naší
společnosti.
Podnětná je pro mne oblast činnosti poslance
ve volebním obvodě, kde považuji za nejdůležitější
povinnost být ve stálém styku se svými
voliči a povinnost skládat účty ze
své poslanecké činnosti.
Formy těchto styků jsou různorodé.
Značným přínosem v prohloubení
součinnosti a vzájemné informovanosti je
pro mou poslaneckou práci v okrese Nový Jičín
tradiční společná beseda poslanců
Federálního shromáždění
a České národní rady s vedoucími
představiteli okresu, na níž dochází
k seznámení s plněním volebních
programů Národní fronty i národohospodářských
úkolů v okrese, stejně jako k projednání
osobního podílu na řešení úkolů
volebních programů Národní fronty.
Obdobně lze hovořit o účasti na poradě
předsedů národních výborů
v rámci okresu, případně besedách
s poslanci vyšších zastupitelských sborů
v mém volebním obvodě, jak je zabezpečuje
např. MěstNV Příbor.
Cílům kontrolní činnosti slouží
i individuální průzkumy, jež máme
právo provádět v podnicích a institucích
svého volebního obvodu. V souladu s úvahami
o širších souvislostech celkového ekologického
myšlení a vztazích přírody a
společnosti jsme často zataženi do řešení
námětů občanů, spojených
s řešením účinnější
ochrany životního prostředí. V posledním
období jsem takto vstoupil do dlouhodobých jednání
při umístění výstavby garáží
v Kopřivnici, či umístění výkrmny
drůbeže ve Velkých Albrechticích u Bílovce.
A mohu uvést, že obě jednání
se chýlí ke konci. Potvrzuje se přitom opodstatněnost
rozhodnutí hospodářských a územních
orgánů.
Předkládaný návrh zákona upravuje
také možnost poslanců sdružovat se podle
své stranické příslušnosti v
poslaneckých klubech. Jako člen Československé
strany lidové oceňuji práci v Klubu poslanců
Československé strany lidové, který
mi účinně pomáhá v poslanecké
činnosti jak výměnou zkušeností,
tak i při sjednocování názorů.
Klub rovněž slouží k posílení
sebedůvěry začínajících
poslanců, stejně jako k dalšímu politickému
růstu. Obdobné zkušenosti mám i z činnosti
krajského sdružení poslanců, třebaže
u nás v Severomoravském kraji je toto sdružení
svoláváno méně častěji,
než je tomu v jiných krajích. Zkušenosti
z práce v klubu a sdružení poslanců
nám napomáhají ke sjednocování
práce poslanců na nižších stupních,
a proto vytváříme aktivy poslanců,
členů ČSL, jak na krajské, tak i okresních
úrovních. Za zmínku stojí i dobrá
práce aktivu poslanců v okrese Přerov.
Soudružky a soudruzi, předkládané zákony
rozšiřují naše práva a povinnosti
a vytvářejí předpoklady k účinnějšímu
výkonu našeho mandátu. Proto jménem
poslanců ČNR, členů Československé
strany lidové, doporučuji jejich schválení.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Janu Škrobánkovi.
Soudružky a soudruzi, zjišťuji, že promluvili
všichni přihlášení řečníci.
Přeje si ještě někdo z poslanců
vystoupit? Nikdo. Můžeme tedy rozpravu ukončit.
Přeje si slovo poslanec Josef Mečl? Prosím.
Poslanec Josef Mečl: Soudružky a soudruzi,
nejprve jednu poznámku k diskusi, pokud jde o přípravu
společné zpravodajské zprávy.
Podle mého názoru společná zpravodajská
zpráva je pomocný dokument pro jednání
České národní rady. Celá rozprava
při projednávání každého
zákona spočívá v tom, že v plénu,
jako v nejvyšším orgánu České
národní rady, je možno měnit jak návrh
zákona, tak samozřejmě návrh zpravodajské
zprávy. Nic tomu nebrání a už jsme to
také několikrát udělali.
Pokud jde o zasedání ústavně právního
výboru, tak pokud si vzpomínám, např.
výbor pro národní výbory a národnosti
byl na posledním zasedání, které projednávalo
konečné znění zpravodajské
zprávy, zastoupen. Ale myslím si, že není
zapotřebí koordinaci přehánět
tak, abychom dostávali i pokud jde o společnou zpravodajskou
zprávu na plénu zcela nekonfliktní nebo takové
materiály, které případně není
třeba měnit.
Jako poslanec bych se osobně - protože je to spíše
záležitost společného zpravodaje - přimlouval
za to vyhovět jednomu z návrhů, který
zde byl přednesen, a to návrhu, který se
týká paragrafu 32 návrhu zákona o
jednacím řádu ČNR a doplnit v tomto
smyslu i společnou zpravodajskou zprávu, a sice
tam, kde v paragrafu 32 písm. b) se hovoří,
že předsednictvo ČNR schvaluje pracovní
plány ČNR a jejích orgánů,
a změnit text zákona tak, že by písmeno
b) § 32 znělo: "připravovat plány
České národní rady a projednávat
pracovní plány jejích orgánů".
To je všechno.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci soudruhu Mečlovi. Prosím nyní společného
zpravodaje Václava Hájka, zda si přeje slovo?
Ne.
Podle prezenční listiny je nyní přítomno
173 poslanců. Přistoupíme k hlasování.
Nejprve budeme hlasovat o návrhu zákona o jednacím
řádu České národní rady.
Doporučuji hlasovat o celém návrhu najednou.
Jsou k tomuto způsobu hlasování připomínky?
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s návrhem zákona České
národní rady o jednacím řádu
České národní rady podle sněmovního
tisku 104 ve znění společné zprávy
výborů České národní
rady podle sněmovního tisku 105, včetně
doplnění poslancem Mečlem? (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Tím jsme schválili zákon České
národní rady o jednacím řádu
ČNR.
Nyní přistoupíme k hlasování
o návrhu zákona České národní
rady o poslancích České národní
rady.
Opět doporučuji hlasovat o celém návrhu
najednou. Jsou nějaké námitky proti tomuto
způsobu hlasování? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s návrhem zákona České
národní rady o poslancích České
národní rady podle sněmovního tisku
102 ve znění společné zprávy
výborů České národní
rady podle sněmovního tisku 103, nechť zvedne
ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Tím jsme schválili zákon České
národní rady o poslancích České
národní rady.
Myslím, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci,
že není třeba zdůrazňovat, jaký
význam mají oba právě schválené
zákony pro naši práci. Koneckonců vyplynulo
to velice jasně z dnešní diskuse, ale zejména
z celé obrovské přípravné práce
ve výborech. Platí to pro každého z
nás, ale platí to i pro poslanecký sbor jako
celek.
Věřím, že všichni budeme ustanovení
zákonů efektivně aplikovat tak, aby se činnost
České národní rady ještě
více rozvíjela ve smyslu úkolů přestavby
naší společnosti, při prohlubování
socialistické demokracie. v tom smyslu bude pracovat naše
předsednictvo a věřím, že stejně
i výbory.
Nyní přerušíme naše jednání
na dvacet minut a prosím vás všechny o dochvilnost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném
jednání.
Třetím bodem našeho pořadu je
Z pověření vlády České
socialistické republiky odůvodní tento vládní
návrh ministr zdravotnictví a sociálních
věcí ČSR soudruh Jaroslav Prokopec.
Ministr zdravotnictví a sociálních věcí
ČSR soudruh Jaroslav Prokopec: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, jsem pověřen vládou odůvodnit
vládní návrh zákona o ochraně
před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.
Předkládaný návrh zákona vychází
ze zásad schválených usnesením předsednictva
ČNR č. 451 z roku 1976. A dále z paragrafovaného
znění, kterým se vláda ČSR
již opakovaně zabývala v letech 1977 a 1980.
Od této doby uplynula dosti dlouhá doba. Proto,
jak to odpovídá dynamice vývoje naší
společnosti, byl vládní návrh doplněn
o opatření, která v souladu s jednotnou politikou,
vyjádřenou v usnesení předsednictva
ÚV KSČ z října 1987, by měla
vést k postupnému omezování negativních
společenských jevů, jakými jistě
jsou toxikomanie a požívání nejrozšířenější
návykové látky, tj. alkoholu.
Koncepce zákona respektuje zásadní zákaz
výroby, dovozu, provozu i podávání
a požívání narkotik. To plně
odpovídá současným mezinárodním
úmluvám Československem podepsaným.
Zákon zároveň sleduje vytváření
ve společenských vztazích nutných
zábran, aby také jiné látky, obecně
nazývané návykové, nebyly zneužívány.
V této souvislosti považuji za nezbytné dodat,
že i když tzv. jiné toxikomanie v naší
společnosti nedosáhly zatím takového
stavu, jako v některých jiných státech,
přesto ani naše společnost není proti
nim imunní. Skutečnost, že narkomanie zachvacuje
zejména mladé lidi, je natolik varující,
že je nezbytné přijmout opatření,
která by zabránila všem formám takového
zneužívání. V tom je předložený
návrh zákona zcela nový proti dosavadní
úpravě.
Druhou oblastí, v podmínkách naší
republiky velice citlivou, je alkoholismus, který je bezesporu
silně rozšířen. Nejde však jen
o negativní projevy omezené skupiny alkoholiků.
Dlouhodobé poznatky svědčí o tom,
že alkoholici se jen zčásti podílejí
na jednotlivých formách negativních jevů.
Naproti tomu například růst dopravních
nehod, absence v práci, vzrůstající
agresivita ve společenských vztazích, to
vše ovlivňují lidé, kteří
mají k požívání alkoholu tolerantní
vztah a jsou považováni pouze za konzumenty.
Ze všech návykových látek je to právě
alkohol, kde společenská tolerance je nejvyšší.
Pro osoby, které nastupují tzv. kariéru alkoholiků,
má jejich nejbližší okolí nejvíce
omluv. A také případné jejich prohřešky
jsou dlouho skrývány většinou až
do doby, než vyústí v závažná
protispolečenská jednání.
Vládní návrh zákona nerealizoval u
požívání alkoholu prohibiční
principy. Jeho cílem je vytvářet takové
společenské vztahy, aby nemohlo dojít ke
škodám, aby se omezily jeho škodlivé účinky,
a to jak na zdraví jednotlivých osob požívajících
alkohol, tak i negativní důsledky ve společnosti,
včetně důsledků genetických.
V ochraně před alkoholismem bylo do návrhu
projednávaného zákona převzato nejvíce
ustanovení stávajícího zákona
o boji proti alkoholismu č. 120/1962 Sb., která
se osvědčila.
Třetí oblastí, v níž projednávaný
návrh zákona stanoví závažná
omezující opatření, je kouření.
Tato zvláštní forma toxikomanie je v zákoně
uvedena přesto, že společenské škody,
které působí kuřáci, se týkají
téměř výhradně zdraví
kuřáků a nekuřáků pouze
v jejich blízkém okolí. Kuřáci
poškozují především vlastní
zdraví, a nepřímo negativně ovlivňují
zdraví nekuřáků.
Ovšem ztráty, vyvolané kuřáctvím,
jako je růst úmrtí v aktivním věku,
zvyšování nemocnosti a invalidity - především
v tak závažných skupinách chorob jako
jsou nemoci srdce a cév nebo zažívacího
a dýchacího ústrojí a dále
rakovina -, výdaje na léčbu atd. jsou obrovské.
Podle propočtů některých hospodářsky
rozvinutých států převyšují
značně zisky, plynoucí do státní
pokladny z prodeje tabákových výrobků.
Jednotlivá ustanovení zákona jsou pak koncipována
tak, aby vytvořila jednotný systém ochrany
společnosti před uvedenými třemi skupinami
negativních jevů. Na prvním místě
je to prevence - a zde je zvlášť zdůrazněna
výchova. Ta by měla směřovat ke střídmosti
a zdrženlivosti při požívání
alkoholických nápojů a kouření
a k vytváření potřebných osobních
zábran požívání ostatních
návykových látek.
Výchova však v mnoha případech nestačí.
Proto zákon stanoví zcela konkrétní
omezující opatření. Jejich formulace
byla z celého návrhu zákona nejsložitější
a nejcitlivější.
Přitom se muselo čelit určitým tendencím,
které by bagatelizováním nebezpečí
alkoholismu a jiných toxikomanií, včetně
kouření, preferovaly resortní, skupinové
nebo dokonce i osobní zájmy. I když nepochybně
výroba a prodej alkoholu nebo cigaret je vysoce ekonomicky
efektivní, společenské důsledky, poškození
zdraví, rozvraty rodin atd. přinášejí
hmotné i nehmotné škody, které jsou
s přínosem nesrovnatelné.
V projednávaném návrhu zákona odpovídají
navržené zákazy požívání
alkoholických nápojů a jiných návykových
látek platným zákazům stanoveným
v zákoníku práce. Doplněna jsou jen
o některá opatření vůči
organizacím tak, aby na jedné straně záměr,
vyjádřený i politickými orgány,
nemohl být narušen nebo prolomen a na druhé
straně aby nedocházelo ke zbytečnému
omezování.