Někdy se vnějšímu pozorovateli může
zdát, že v mechanismu projednávání
návrhů zákona postoj příslušníků
ostatních politických stran je dán jaksi
poměry nebo je dokonce vynucený. Jestliže jsem
se šíře zabýval našimi náměty,
pak to bylo z toho důvodu, abych ukázal, že
jsme měli možnost - a též jsme jí
reálně využili - předložené
návrhy zákonů oproti původní
podobě upřesnit i změnit. Budeme-li pro ně
jako členové Klubu poslanců ČSS hlasovat,
děje se tak z naprosto pevného a jasného
vnitřního přesvědčení,
že navržené zákony jsou i našim dílem.
Vývoj však jde dál. Jestliže jsem hovořil
o tom, že některé naše náměty
mohly být méně odůvodněné,
jsou jiné, na kterých již z hlediska budoucnosti
i nadále budeme trvat. V současné době
kluby poslanců naší strany ve Federálním
shromáždění i v České
národní radě připravují zásadní
náměty Československé strany socialistické
k postavení nejvyšších zastupitelských
sborů i k vytvoření orgánů
ústavního dozoru - ústavního soudu.
Tyto náměty poté, co nabudou konečné
podoby, zašleme komisi pro přípravu ústavy.
Nemohu se proto zabývat v této fázi jednotlivostmi,
ale některé momenty bych velmi rád zdůraznil.
Vůdčí a životní myšlenkou
našich námětů je potřeba podstatným
způsobem zdůraznit význam nejvyšších
zastupitelských sborů, zejména pak ve vztahu
k výkonným orgánům. Zdůrazňujeme
v této souvislosti myšlenku, že dosavadní
tendence směšování jednoty státu
a politické moci ve smyslu materiálním a
dělby práce ve smyslu formálním je
jednou z prapříčin nedostatků a formalismu
v práci zastupitelských sborů. Uvědomujeme
si, že mezi orgány zastupitelskými a výkonnými
nutně může a dokonce i musí docházet
ke vzniku četných rozporů. Tyto rozpory je
třeba důsledně řešit na půdě
těchto orgánů a k tomu je nutné vytvořit
všechny časové i věcné podmínky.
Tímto přístupem přispějeme
k výraznému růstu autority nejvyšších
zastupitelských sborů. V našich námětech
hodláme věnovat též zvýšenou
pozornost zákonodárné činnosti. Trváme
na důsledném uplatnění principu dvojího
čtení zákonů. Domníváme
se rovněž, že je třeba posílit
kontrolní pravomoc České národní
rady, a to případně též i vytvořením
samostatného kontrolního orgánu. Tolik krátce
k našim předpokládaným námětům.
Soudružky a soudruzi, co říci na závěr?
Principy socialistického parlamentarismu se stále
více stávají osou našeho politického
systému. Projednávané zákony o poslancích
a jednacím řádu České národní
rady jsou proto důležitým příspěvkem
k jeho konstituování. Nezůstaňme však
proto také jen při jejich schválení,
uvádějme je důsledně do života
naší každodenní poslaneckou prací.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Fleyberkovi. Slovo má poslanec
Bohumil Kozák, připraví se poslanec Emilián
Hamerník.
Poslanec Bohumil Kozák: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, proces hluboké přestavby, kterou nastoupila
naše společnost pod vedením Komunistické
strany Československa a na kterém se podílejí
i ostatní politické strany sdružené
v Národní frontě, mezi nimi i Československá
strana lidová, zasahuje i činnost nejvyšších
zákonodárných sborů. Odrazem toho
je i projednávání zákonů o
jednacím řádu České národní
rady a o poslancích České národní
rady. Jejich přípravě věnovali poslanci
i výbory mimořádnou pozornost. Věřím,
že jejich přijetí bude přínosem
pro zkvalitnění činnosti celé České
národní rady, všech jejích orgánů
i poslanců. Zdaleka tím však nemůže
být vyčerpána naše iniciativa ve snaze
zlepšit, zracionalizovat a v souladu s aktuálními
požadavky doby celkově zefektivnit výslednost
celé naší práce.
Stále před námi stojí požadavek
nadále prohlubovat pracovní charakter činnost
České národní rady a všech jejích
orgánů, vytvářet podmínky pro
to, abychom nejen schvalovali předložené návrhy
zákonů, ale abychom se mohli aktivně podílet
již na jejich tvorbě či dopracování,
abychom postupně dospěli do stavu, že budeme
schopni s plnou odpovědností vůči
společnosti uplatňovat vlastní zákonodárnou
iniciativu. Jak konkrétně uvedl ve svém vystoupení
generální tajemník ÚV KSČ soudruh
Jakeš na prvním zasedání komise pro
přípravu Ústavy ČSSR, základní
tendence směřující k posílení
pracovního charakteru činnosti zákonodárných
sborů by se měla promítnout zejména
v úloze plenárních zasedání
a výborů. A dále uvedl, že by se měla
zdůraznit především zákonodárná
a kontrolní funkce, aby se posílil státně
mocenský charakter zákonodárných sborů
při rozhodování o základních
otázkách života společnosti a státu.
Přitom bylo zdůrazněno klíčové
místo poslanců.
V návaznosti na to bych chtěl ve vztahu k projednávaným
návrhům zákonů o jednacím řádu
i o poslancích uvést některé poznatky
z pozice - abych tak řekl - řadového poslance.
Požadavek na prioritu zákonodárné činnosti
se zatím podle mého názoru nedostatečně
promítá do činnosti především
výborů. Začíná to již
u samostatného plánování zákonodárných
prací. Proto také připomínky poslanců
směřovaly k § 57 návrhu zákona
o jednacím řádu. Když to vyjádřím
velice jednoduše, jsme schopni si naplánovat kontrolní
činnost, iniciativní činnost, ale jen s velkými
obtížemi si plánujeme činnost zákonodárnou
V současné době jsou výjimečné
podmínky, řada rozhodujících zákonů
zabezpečujících postup přestavby se
projednává s ohledem na požadavek urychlit
zavedení nového hospodářského
mechanismu o jeden rok. I takových závažných
zákonů, jako je např. zákon o národohospodářském
plánování, ale i další zákony,
se navrhuje a požaduje projednání přímo
paragrafovaného znění. Pak je ovšem
potřeba, aby všechny orgány a instituce, které
zabezpečují legislativní proces, respektovaly,
že poslanec musí mít čas na to, aby
návrh zákona ve svém volebním obvodě
konzultoval. Nelze nadále vyžadovat, aby poslanci
projednávali návrhy zákonů, které
obdrží prakticky v den jejich projednávání.
Proto také bych chtěl podpořit závažnost
stanovení lhůty v § 57 a zdůraznit,
že zkrácení uvedených šedesáti
dnů bychom měli připustit opravdu jen zcela
výjimečně.
Hovořil jsem o prioritě zákonodárné
činnosti. Zatím se nedostatečně projevuje
i v pracovních plánech orgánů ČNR,
mám na mysli jak předsednictvo, tak i výbory.
Zase uvedu svůj názor. Mne samozřejmě
musí zajímat, jak hospodaří podnik,
ve kterém jsem zaměstnán. To mě zajímá
jako pracovníka i jako poslance. Jako poslance mě
však v první řadě musí zajímat
i skutečnost, jak na tyto výsledky působí
náš právní řád, jak se
projevuje působení zákonů a na ně
navazujících prováděcích předpisů.
To by také, podle mého názoru, měl
být předmětem intenzivnějšího
zkoumání v rámci kontrolní a iniciativní
činnosti jak ze strany výborů, tak i ze strany
předsednictva ČNR.
Vycházím přitom z předpokladu, že
v zákonodárné činnosti je Česká
národní rada v České socialistické
republice nezastupitelná. A voliči se na nás
obracejí s dotazy, jak je to s kvalitou a účinností
některých zákonů, proč v některých
směrech nezaujímáme jako poslanci aktivnější
stanovisko vůči vládě apod. Mohu říci,
že na takovéto podobné dotazy voličů
se velmi obtížně odpovídá.
V souvislosti s vlastní zákonodárnou iniciativou
ČNR považuji za nutné zdůraznit, že
je třeba začít intenzívně vytvářet
podmínky pro její realizaci. Mám na mysli
podmínky jak v činnosti orgánů ČNR,
zejména potom výborů, tak i v činnosti
aparátu Kanceláře ČNR. Pro nás,
řadové poslance, je to nesmírně důležité.
V souvislosti se zákonodárnou činností
bych chtěl ještě uvést, že při
přípravě jednání ČNR
se zatím nedostatečně pracuje se závěry
jednání jednotlivých výborů.
Při závěrečné koordinaci a
přípravě společných zpráv
se málo využívá zmocnění,
která dávají výbory svým předsedům
a zpravodajům. Potom se mohou vyskytovat i takové
případy, kdy většina výborů
se usnese prakticky na stejné připomínce,
ale tato připomínka není do společné
zprávy zahrnuta. Tomu bychom měli v metodách
naší práce důsledně předcházet.
I příklad dnes projednávaného návrhu
zákona o boji proti alkoholismu a jiným toxikomaniím
dokumentuje potřebu důsledné práce
se závěry jednání výboru. K
návrhu zákona, který má 18 paragrafů,
je více než 50 návrhů na změny
a doplňky. A v takovémto případě
by se měl projevit výrazný podíl zpravodajů
a předsedů výborů, kteří
mají zmocnění svých výborů,
na přípravě společné zprávy.
V jednání našeho výboru se velice živě
hovořilo o otázce informovanosti. Ve vztahu k zákonodárné
činnosti se domnívám, že stojí
za zvážení promyslet systém informovanosti
tak, aby poslanci byli pokud možno informováni od
samého počátku průběhu přípravy
toho kterého zákona nebo rozhodujícího
předpisu navazujícího na přijatý
zákon apod. Určitý systém přenosu
informací zde existuje, a je třeba trvale pracovat
na jeho dalším zdokonalování. Myslím
si, že i my jako poslanci zde máme určité
rezervy v práci s informacemi, které k dispozici
máme. Zdůrazňuji však, že je podstatný
rozdíl mezi poslancem řadovým a poslancem,
který pracuje v některých hospodářských,
stranických nebo jiných funkcích.
V závěru svého vystoupení bych chtěl
zdůraznit, že jsem se pokusil hovořit konkrétně
a tedy zdůraznit trend k pracovnímu charakteru našich
jednání. Chtěl bych podpořit přijetí
obou navržených zákonů, jak o jednacím
řádu, tak i zákona o poslancích ČNR.
I tyto dva zákony by měly být obsahem naší
trvalé kontrolní činnosti a jejich uplatňování
vyžadováno v tom duchu, v jakém vyznívala
podpora při jejich projednávání ve
výborech i při jejich schvalování
zde na plénu České národní
rady. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Bohumilu Kozákovi. Slovo má poslanec Emilian
Hamerník, připraví se poslanec Jan Škrobánek.
Poslanec Emilian Hamerník: Soudružky a soudruzi
poslanci, na dnešní 14. schůzi České
národní rady máme projednat a schválit
zákony ČNR o poslancích a o jednacím
řádu ČNR. Nehodlám opakovat nebo jinými
slovy zdůvodňovat obsah a smysl předložených
zákonů a jejich jednotlivých ustanovení.
Učinili to tak ve svých vystoupeních představitel
navrhovatelů zákonů, předseda ústavně
právního výboru poslanec soudruh Josef Mečl
a společný zpravodaj soudruh Václav Hájek.
Stejně jako ostatní výbory ČNR, projednával
předloženého návrhy zákonů
i výbor pro národní výbory a národnosti.
Pokusím se v určitém zobecnění
charakterizovat hlavní obsah názorů, připomínek
a stanovisek členů našeho výboru. Jsem
přesvědčen, že se vyznačují
vysokým stupněm objektivity, protože všichni
členové výboru mohli předložené
návrhy zákonů posuzovat na základě
svých vlastních, nezřídka dlouholetých
zkušeností. Uvádím již v úvodu
svého vystoupení, že výbor pro národní
výbory a národnosti doporučuje, aby předložené
návrhy zákonů o poslancích a o jednacím
řádu ČNR schválila. Říkám
to především proto, aby snad z obsahu mého
dalšího vystoupení nevznikl dojem nějaké
rezervovanosti, zdrženlivosti nebo dokonce i výhrad
k předloženým návrhům zákonů.
Výbor pro národní výbory a národnosti
oceňuje na předložených návrzích
zákonů zejména:
- že se zbavují ustanovení zastaralých
a překonaných,
- že věcně stvrzují řadu ustanovení,
která se stala zvyklostí, v praxi se vžila
a uplatňují se a která dosavadní zákony
neobsahovaly,
- že uvádějí nová ustanovení
konformní s procesy rozvoje a prohlubování
socialistické demokracie.
Některé návrhy, připomínky
a úvahy k předloženým návrhům
zákonů se musely uzavřít zjištěním,
že není reálné požadovat jejich
uplatnění, protože svým obsahem šly
za rámec zákonů vyšší právní
síly, jako je Ústava ČSSR, ústavní
a jiné zákony FS a ČNR, jak o tom už
učinili stručnou zmínku jak soudruh poslanec
Mečl, tak soudruh poslanec Hájek.
Považuji za vhodné některé z těchto
námětů a úvah uvést a zároveň
prosím, abyste mi v zájmu stručnosti prominuli
určitá zjednodušení. Uvádím
je proto, že mohou posloužit jako náměty
při přípravách zásad nové
Ústavy ČSSR a dalších zákonů,
ale i pro zamyšlení, zda je možné přece
jenom všelico za pochodu korigovat, dělat nově
a lépe.
V Československé socialistické republice
jsou dvě roviny vrcholných zastupitelských
orgánů a nejvyšších orgánů
státní moci: dvoukomorové Federální
shromáždění a národní
rady. Postavení a úloha těchto orgánů
jsou si velmi blízké. Podstatné rozdíly
jsou v institucionálním uspořádání.
Podle ústavního zákona o čs. federaci
je v čele Československé socialistické
republiky prezident a článkem 61 je mu svěřena
řada rozhodovacích pravomocí. Je to v dobrém
slova smyslu dědictví, snad lépe řečeno,
pokračování v tradicích parlamentarismu
z předmnichovské a unitární republiky.
Na úrovni České socialistické republiky
vykonává řadu pravomocí prezidenta
předsednictvo České národní
rady. Tím se de facto vytvořil stav, že v čele
České socialistické republiky je kolektivní
orgán, a to předsednictvo České národní
rady, i když tento faktický stav v žádném
zákoně zapsán není.
A tak předsednictvo České národní
rady jmenuje a odvolává předsedu vlády
a její jednotlivé členy, tedy vykonává
pravomoc, která v úrovni federace je svěřena
prezidentu republiky.
Naproti tomu například soudce okresních soudů
volí plénum České národní
rady. Aniž by se stavěly proti sobě funkce
vládní a soudcovské, stojí za zamyšlení,
zda pravomoc jmenovat a odvolávat předsedu vlády
a její jednotlivé členy by se neměla
svěřit nejvyššímu národnímu
orgánu státní moci, tedy plénu České
národní rady, a to současně s projednáním
programového prohlášení vlády.
Jinou praxí je, jak o tom hovořil ve společné
zpravodajské zprávě soudruh Hájek,
že předsednictvo České národní
rady schvaluje pracovní plány České
národní rady a jejích orgánů.
To má oporu i v zákonném ustanovení,
podle kterého předsednictvo České
národní rady řídí a koordinuje
práci orgánů České národní
rady, tedy i pléna. V diskusi se hovořilo o tom,
zda svůj plán práce by na základě
návrhů předsednictva České
národní rady, výborů, případně
poslaneckých klubů i jednotlivých poslanců
nemělo schvalovat plénum České národní
rady. Soudruh poslanec Hájek nám sdělil,
že navrhovatelé dali přednost technicko-organizačním
důvodům. Bylo by třeba prodiskutovat, zda
nedat přednost hlubšímu uplatnění
demokratických principů v práci nejvyššího
zákonodárného sboru, nejvyššího
orgánu státní moci a požádat,
aby i ostatní, s nimiž má Česká
národní rada koordinovat své záměry
a plány, toto postavení Nejvyššího
orgánu státní moci v České
socialistické republice respektovali.
Byly i další náměty a úvahy.
Myslím však, že stačí i tyto dva
příklady, které svědčí
o tom, jak se členové našeho výboru
zamýšleli nad možností aplikovat požadavek
"více demokracie" v systému a metodách
práce orgánů České národní
rady, zejména jak povýšit postavení,
úlohu a pravomoce pléna České národní
rady, nejvyššího orgánu státní
moci České socialistické republiky a jejích
poslanců.
Jinými slovy řečeno: bylo by vhodné
analyzovat, posoudit, zda výsostné postavení
předsednictva České národní
rady, které v podmínkách České
socialistické republiky stojí jako kolektivní
orgán v jejím čele, se příliš
nepřeneslo do fungování vnitřního
mechanismu orgánů České národní
rady a zda to odpovídá naléhavému
požadavku upevňování a prohlubování
socialistického demokratismu. Tento aspekt se koneckonců
nevztahuje jen na Českou národní radu, vztahuje
se i na jiné orgány a organizace.
Znovu zdůrazňuji a opakuji, že jsme tyto a
podobné úvahy uzavřeli s tím, že
jdou za rámec platných zákonů a že
mohou posloužit jako náměty v úvahách
při novém formování postavení
a úlohy orgánů České národní
rady v souvislosti s přípravou zásad nové
ústavy a že tedy na ně nečekáme
odpověď.
Zároveň jsme došli k závěru,
že hranice dané zákony vyšší
právní moci nemohou znamenat, že již dnes
a ve zbývající části volebního
období není možné práci České
národní rady zlepšovat. Vždyť samotný
obsah předložených návrhů zákonů
je návodem a inspirací k lepšímu a dokonalejšímu
výkonu funkce poslance České národní
rady a jejích orgánů.
Hovořili jsme mimo jiné o postavení a úloze
výborů České národní
rady, o jejich vzájemných vztazích, o vztazích
k předsednictvu a plénu České národní
rady. Správné je ustanovení, že výbory
České národní rady působí
jako její iniciativní a kontrolní orgány.
Vezměme jenom jeden požadavek na výbory, a
to být iniciativní. Do toho patří
i projednávat návrhy zákonů, posuzovat
je, mít k nim připomínky a doporučení.
Budu konkrétní.
Když jsme v říjnu minulého roku projednávali
návrh zákona o zemědělské dani,
doporučili jsme zvážit, aby finanční
prostředky a činnosti, které zemědělské
organizace sdruží národnímu výboru
pro zajištění potřeb komplexního
sociálně ekonomického rozvoje dané
oblasti, byly odpočítatelnou položkou, případně
snížením základu pro vyměření
odvodu z mezd a ze zisku. Obdobné doporučení
měl výbor pro zemědělství a
výživu.
Česká národní rada postoupila toto
doporučení Federálnímu shromáždění.
Snad není třeba široce zdůvodňovat,
že sdružení prostředků nebo činností
od jednotného zemědělského družstva
je obdobným, byť dobrovolným odvodem jako jsou
jiné povinné odvody do státního rozpočtu.
Dodnes jsme se nedozvěděli, proč toto doporučení
nebylo přijato. Víme, že přijato nebylo
z textu schváleného zákona.
Vždycky platilo a platí, soudružky a soudruzi
poslanci, že za dobrou sebemenší připomínku
se poděkuje a při nesprávné připomínce
se vysvětlí, proč se nepřijímá.
Už o tom dnes byla také řeč. Jinak se
iniciativa navrhovatelů utlumuje, podlamuje, ba dokonce
zaniká a nastupuje v pravém slova smyslu byrokratismus.
Toto poučení, hluboce pravdivé, jsme nevymyslel
já. Tak nás, mladé začínající
odborové funkcionáře, učil a vedl
soudruh Zápotocký. A ono to platí nejen pro
práci v odborech, ale má to obecnou platnost.
I když jsem uvedl příklad ve vztahu k Federálnímu
shromáždění, platí totéž
i ve vztahu mezi našimi výbory. A dá se to
odstranit velmi lehce. Stačí, když gestorský
výbor přizve na své jednání
zpravodaje, předsedu nebo místopředsedu z
výborů, které měly vážné
připomínky a na místě v jednání
gestorského výboru se věci vysvětlí
a uzavřou. Zejména to platí tehdy, když
shodnou připomínku ve svých usneseních
uplatňuje více výborů. Zel, tato metoda
se velmi málo uplatňuje.