Využívám této příležitosti,
abych odpověděl na otázku, která je
velice často kladena. Proč, když Česká
socialistická republika splnila plán výroby
obilí, máme tak velký nedostatek jadrných
krmiv?
Vyplývá to především ze skutečnosti,
že nároky na spotřebu masa stoupají.
V 8. pětiletce jsme založili spotřebu masa
zhruba na úrovni celé Československé
republiky 87,5 kg, v České socialistické
republice cca 89 kg. V loňském roce byla již
v České socialistické republice dosažena
spotřeba 91 kg. Letos očekáváme spotřebu
cca 92 kg a jestliže vezmeme v úvahu, že jeden
kilogram masa reprezentuje ve výrobě potřebu
120 tisíc tun obilí, pak to znamená, že
se zvýšila spotřeba obilí za toto období
o cca 500 až 600 tisíc tun. V letošním
roce dojde proti tomu, co bylo založeno v plánu, k
překročení dodávek o cca šest
tisíc tun masa do tržních fondů. Pro
příští rok nám ministerstvo vnitřního
obchodu již nyní dává první signál,
že nebude stačit vyčleněný objem
a bude třeba dále zvýšit dodávky
masa o 5 - 8 tisíc tun k posílení tržního
fondu. Tolik k vysvětlení této problematiky.
V hospodaření s obilím měl by působit
významný regulativ, kdy podniky, budou dostávat
70 korun navíc za každý metrický cent
obilí, který prodají státu nad státní
plán. Naproti tomu podniky, které budou mít
větší spotřebu jadrných krmiv,
než je stanovený normativ, budou muset zaplatit za
jeden metrický cent obilí v krmné směsi
nakoupený k doplnění svých zdrojů
o 68,- Kčs více.
Cílem tohoto opatření je zvýšit
soběstačnost a úsilí o zabezpečení
jadrných krmiv z vlastních zdrojů. Je to
ekonomická motivace. Je samozřejmé, že
v případě živelných pohrom nemůžeme
takovouto ekonomickou motivaci považovat za žádoucí
a tyto situace řešit formou výpomoci bez těchto
ekonomických dopadů.
Námět na rozdílné bilancování
krmiv v jednotlivých oblastech bych se soudruhem poslancem
projednal separátně. Nejde o věc novou.
Soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, ještě jednou bych chtěl poděkovat
za připomínky a ubezpečit, že všechny
náměty zvážíme, popřát
vám mnoho zdraví a úsilí do společné
práce v nastávajícím roce. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
prvnímu místopředsedovi vlády soudruhu
Tomanovi.
Máte, soudružky a soudruzi, k jeho vystoupení
nějaké dotazy nebo připomínky? (Nebyly.)
O slovo se dále přihlásil soudruh ministr
Jiří Nikodým. Prosím. aby se ujal
slova.
Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří
Nikodým: Vážený soudruhu předsedo,
soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi také stručné
reagovat na některé vaše podněty a připomínky,
i když jsem si vědom toho, že podstatnou část
jsme si vyříkali v jednotlivých výborech
při projednávání rozpočtu.
Především bych chtěl ubezpečit
společného zpravodaje poslance Mrázka, že
úkolem číslo jedna pro ministerstvo financí,
cen a mezd je přepočet velkoobchodních cen.
v české vládě uzavíráme
závěrečnou zprávu zítra. v
ní se ministerstvu financí, cen a mezd ukládá
okamžitě po přehodnocení celé
finanční situace projednat problematiku s jednotlivými
resorty, KNV, podniky atd.
Ubezpečuji, že vláda s tímto úkolem
pro ministerstvo financí, cen a mezd počítá.
K tomu, co říkal poslanec Horáček,
bych chtěl doplnit, že jde o určité
nedorozumění, jestliže hodnotíme podíl
průmyslu na tvorbě vlastních zdrojů
a na rozpočtových výdajích. To přece
ani takto nejde. všichni víme, odkud může
ekonomika získat finanční zdroje: od hospodářsky
řízených organizací. U organizací
řízených českou vládou je to
české ministerstvo průmyslu. Kde bychom vzali
finanční prostředky pro školství,
zdravotnictví a kulturu? Myslím, že je potřeba
si vysvětlit proč.
Soudruh poslanec o tom sice hovořil, ale znovu bych chtěl
podotknout, že naše vláda v průběhu
celých tří let 8. pětiletky reagovala
na vývoj plnění plánu tohoto ministerstva.
Už na zasedání předminulé České
národní rady jsem říkal, že za
tři roky snížení tvorby zisku činilo
kolem 18 miliard korun, které ale potom chyběly
pro zdravotnictví, školství a kulturu a muselo
se zajištění prostředků řešit
jinak. Tolik na vysvětlenou.
Pokud se týká intenzifikace údržby a
oprav, řekl jsem, že počítáme
ročně s částkou kolem 800 miliónů
korun. Ministerstvo průmyslu má na tomto objemu
jeden z největších podílů. Poskytování
prostředků není vůbec žádný
problém, pokud je dokázáno, že intenzifikace
plní parametry. Jinými slovy řečeno:
vložená koruna se musí několikanásobně
vrátit, a to nejenom tím, že se provede nějaká
údržba. Jde o mimořádné prostředky
státního rozpočtu.
Soudružku poslankyni Sůvovou ubezpečuji, že
nepočítáme s jakýmkoliv krácením
finančních prostředků na vodní
hospodářství. Naopak hledáme cesty
- bylo to také řečeno soudruhem prvním
místopředsedou vlády - jak všechny tyto
ekologické akce pokrýt v příštím
roce, ovšem za jediného předpokladu: že
existuje dodavatel a projektová dokumentace. Potom ubezpečuji
Českou národní radu, že finanční
prostředky na ekologické stavby budou.
Soudruhu poslanci Fleyberkovi v souvislosti s akcí "Z"
potvrzuji to, co jsem řekl také ve výboru
ČNR, že vláda ČSR se určitě
bude snažit pokrýt neinvestiční část
akce "Z" dle plánu, který byl schválen
na rok 1989. Není však možné brát
v úvahu stále další požadavky,
které by byly kladeny, protože to by byl nekonečný
řetěz a nikdy bychom neskončili.
Soudruh poslanec správně uvedl vybilancování
změn. K tomu se vrátíme ještě
v dalším bodě programu v souvislosti se zdroji,
ale chtěl bych ještě říci, že
odvody z mezd nejen, že jsou stabilní, ale nemají
klesající trend, spíše mají trend
stoupající. Tady je tudíž reálný
předpoklad, že národní výbory
naopak proti zemědělské dani získají
více, než plánujeme, protože mzdy vždy
stoupaly rychleji, než se plánovalo.
Řekl jsem také, že dalších 120
miliónů korun získávají národní
výbory převodem daně z příjmů
obyvatelstva a poplatků ze psů.
K vyrovnanému rozpočtu, o kterém hovořila
poslankyně Hambalčíková, bych chtěl
říci, že jsme se skutečně rozhodli,
stejně tak i federální vláda, že
předložíme vyrovnaný rozpočet,
protože nechceme slibovat na začátku roku něco,
na co v současné době nemáme, nebo
- také se zde o tom hovořilo - že bychom rozhodovali
o dalším zadlužení, a to nikoliv vůči
socialistickým státům, ale vůči
NSZ. A v tom je veliký rozdíl.
Pokud jde o připomínku soudruha Domase ke zdravotnictví,
ale to se týká také školství
a kultury, řekl jsem, že je to obsaženo v usnesení
federální vlády i v usnesení vlády
ČSR. Budeme se snažit, abychom v průběhu
roku 1989 našli další finanční
prostředky k tomu, abychom tyto požadavky pokryli.
K tomu, co zde říkala poslankyně Zajebalová
o usměrňování mzdových prostředků
u kulturních organizací řízených
národními výbory, bych chtěl říci,
že žádný předpis nebrání
tomu, aby se kursy realizovaly. Za každou 1,- Kčs
překročení plánu tržeb je možno
zvýšit objem mzdových prostředků
o 0,90 Kčs. Překážkou není předpis,
ale praxe, prováděná některými
národními výbory, které musí
problém řešit podle konkrétní
situace.
Pokud jde o vystoupení soudruha Vysloužila, chtěl
bych říci, že po dohodě s ministrem
lesního, vodního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu bychom
požádali o poskytnutí tohoto diskusního
příspěvku, protože jde o konkrétní
případ převodu správy drobných
vodních toků národním výborům.
Musíme zjistit, z jakého důvodu k tomu došlo.
Soudruha poslance bude MLVD ČSR o řešení
případu informovat.
Soudružky a soudruzi poslanci, i já bych vám
chtěl v závěru ještě jednou poděkovat
za všechny podněty a ubezpečit vás,
že naše ministerstvo i celá vláda ČSR
budou vyvíjet veškerou činnost k tomu, abychom
oprávněné požadavky ekonomiky v co nejširším
rozsahu mohli pokrýt.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Nikodýmovi.
Kdo z členů vlády chce ještě
hovořit k těmto dvěma bodům, to je
k plánu a státnímu rozpočtu?
(Nikdo.)
Přeje si vystoupit zpravodaj poslanec Alois Skoupý?
(Ne.)
Přeje si vystoupit zpravodaj poslanec Miroslav Mrázek?
(Ne.)
Tím jsme uzavřeli projednávání
problematiky plánu na příští
rok a návrhu státního rozpočtu.
Prosím nyní předsedu návrhové
komise poslance Zdeňka Krče, aby přednesl
zprávu návrhové komise.
Místopředseda ČNR poslanec Zdeněk
Krč: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci,
návrhová komise vám doporučuje následující
formulační úpravy v usnesení České
národní rady:
- na straně 1, bod I. kde se konstatuje, že se v letošním
roce daří naplňovat úkoly státního
plánu, doporučuje návrhová komise
po slově "plánu" udělat tečku,
slovo "lépe" škrtnout;
- ve druhé větě doporučujeme škrtnout
slovo "však", stejně tak celou následující
větu, začínající slovy: "Cílem
plánu ... ",
- dále doporučujeme škrtnout první větu
druhého odstavce,
- předposlední větu doplnit slovy "
a hospodaření se zásobami",
- na straně 2, bod II, první odrážka
škrtnout slovo "navržený", takže
věta by začínala: "Plán považovat
...", dále v této větě doplnit
"ve společensky žádoucích směrech";
- v druhé odrážce upravit: " ... provázanosti
a vybilancovanosti ...."
- ve třetí odrážce upravit "strukturálními
změnami",
- v další odrážce slovo "energičtější"
nahradit slovem "důslednější a
pružnější", slovo "účinnější"
škrtnout,
- v další odrážce škrtnout slovo
"kvalitnější",
- v následující odrážce škrtnout
slovo "koncepce", takže text bude znít:
"dopracování dlouhodobého výhledu
rozvoje ČSR, vycházejícího ...."
- text v poslední odrážce bude znít:
" včasnou a kvalitní přípravou
...." a tento text bude pokračovat: "důslednějším
odstraňováním bariér bránících
jejímu rychlému zavádění do
života",
- dále doporučujeme doplnit bod III: "Ukládá
1) předsednictvu a všem výborům ČNR
..."
- v druhé odrážce škrtnout slovo "stupeň",
potřeby podle", takže text bude znít:
"uspokojování hlavních směrů
užití vyrobené produkce s přednostním
zabezpečováním vnitřního trhu
...",
- na straně 3 v první odrážce místo
"úroveň doporučujeme uvést "snižování
vyráběné produkce", zbývající
text škrtnout,
- bod číslo 3 bude nahražen bodem 2 a bude
doplněn "poslancům ČNR".
To jsou všechny formulační úpravy usnesení.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji.
Soudružky a soudruzi, slyšeli jste, jak návrhová
komise upravila text návrhu usnesení na základě
vašich připomínek. Má někdo k
tomuto upravenému návrhu, jak byl přednesen
poslancem Krčem, připomínky nebo doplňky?
Poslanec Josef Mečl: Mám formulační
připomínku k bodu II, odstavci prvnímu, první
odrážce, kde se hovoří o podřízených
organizacích. To už dnes nejsou podřízené
organizace. Proto je tam potřeba uvést neutrální
výraz "hospodářské organizace",
ale nemůžeme již hovořit o organizacích
podřízených vládě.
Místopředseda ČNR poslanec Zdeněk
Krč: Ano, uvedeme výraz "hospodářské
organizace", takže text bude znít: "vytvoření
podmínek k naplnění úkolů státního
plánu na rok 1989 ve všech hospodářských
organizacích".
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudruhu
poslanče, souhlasíš s tímto zněním
textu? (Ano.)
Má ještě někdo další připomínky?
(Nikdo.)
Soudružky a soudruzi poslanci, děkuji návrhové
komisi a jejímu předsedovi poslanci Krčovi.
Podle prezenční listiny je nyní přítomno
185 poslanců a Česká národní
rada je schopna se usnášet.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, nyní
přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení České
národní rady ke zprávě vlády
České socialistické republiky o úkolech
státního plánu rozvoje národního
hospodářství České socialistické
republiky na rok 1989, jak jej předložila návrhová
komise a odůvodnil její předseda, včetně
připomínky z diskuse, nechť zvedne ruku.
(Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji.
Nyní předkládám k hlasování
vládní návrh zákona České
národní rady o státním rozpočtu
České socialistické republiky na rok 1989
včetně jeho příloh podle tisku 90
ve znění společné zprávy výborů
České národní rady, obsažené
v tisku 91.
Doporučuji, abychom hlasovali o celém vládním
návrhu najednou.
Jsou k tomuto způsobu hlasování nějaké
připomínky? (Nebyly.)
Kdo tedy souhlasí s tímto návrhem, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Tím Česká národní rada schválila
podle článku 107 odst. 1 písmene d) ústavního
zákona o československé federaci státní
rozpočet České socialistické republiky
na příští rok.
Soudružky a soudruzi poslanci, tím jsme projednali
čtvrtý a pátý bod pořadu naší
schůze.
Šestým bodem pořadu je
Vláda České socialistické republiky
pověřila odůvodněním vládního
návrhu zákona ministra financí, cen a mezd
ČSR Jiřího Nikodýma, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří
Nikodým: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vláda České socialistické republiky
předkládá k projednání a ke
schválení návrh zákona České
národní rady o rozpočtovém určení
výnosu a správě zemědělské
daně a daně ze mzdy.
Předpokládaný návrh navazuje na zákon
o zemědělské dani, schválený
8. listopadu 1988 Federálním shromážděním
Československé socialistické republiky a
přináší významnou změnu
v příjmové základně rozpočtů
národních výborů, která je
založena Směrnicí k zabezpečení
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu. Jde o opatření, kterým se v oblasti
rozpočtového hospodaření realizují
záměry z dokumentu předsednictva ústředního
výboru KSČ z 19. srpna tohoto roku o úkolech
národních výborů v rozvoji socialistické
demokracie a v přestavbě hospodářského
mechanismu.