Otázka úvěrování zásob
knižní produkce byla pro rok 1988 vyřešena
vládou ČSR a současně bylo doporučeno
Generálnímu řediteli hlavního ústavu
Státní banky Československé pro ČSR
zabezpečit úvěrovou podporu zásob.
Dáváme tedy vládě ČSR podnět,
aby i v dalších letech byly knižní zásoby
posuzovány jako součást tržních
fondů a byly vyčleněny z limitu snižování
zásob, pokud ovšem bude ministerstvo kultury ČSR
garantovat, že jde o knihy odpovídající
náročným ideově a kulturně
politickým hlediskům socialistické společnosti
v současné etapě její komplexní
přestavby.
Hledání nových cest při financování
místní kultury v souvislosti s vytvářením
státních podniků považuje výbor
České národní rady pro kulturu a výchovu
za nesmírně významný a aktuální
úkol. Nesmíme připustit, aby, řečeno
slovy soudruha Fojtíka na 10 zasedání ústředního
výboru KSČ, byly hospodářskými
organizacemi redukovány či dokonce škrtány
prostředky na kulturně výchovnou činnost
a další kulturní aktivity pracujících
a mládeže. Otázka pro výkonnou sféru
ovšem zní, jakým způsobem, jak rychle
a účinně bude tato stranická směrnice
realizována v praxi.
Poslední poznámka směřuje k několikrát
ověřenému poznatku z volebních obvodů,
že okresní národní výbory, národní
výbory základního stupně, případně
orgány Národní fronty, neznají záměry
centra při tvorbě koncepčních materiálů
a legislativních norem. Fungující informační
systém se zpětnou vazbou v současných
podmínkách není žádný
přemrštěný požadavek, ale nutnost,
chceme-li skutečně splnit náročné
úkoly komplexní přestavby československé
společnosti.
Závěrem z pověření výboru
České národní rady pro kulturu a výchovu
doporučuji 13. schůzi České národní
rady předložený návrh rozpočtu
České socialistické republiky na rok 1989
schválit. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Miroslavě Zajebalové. Slovo má
poslanec František Štefan, připraví se
poslanec Rostislav Vysloužil.
Poslanec František Štefan: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, projednáváme dnes jednu z důležitých
otázek - plán a rozpočet hospodaření
České socialistické republiky na rok 1989.
Zaměřím svůj příspěvek
na oblast vědeckotechnického rozvoje v odvětví,
kde pracuji, to je zemědělsko-potravinářský
komplex.
Jsme názoru, že předložený návrh
zakládá podmínky pro racionální
užití zdrojů a pro další posun
v rozvoji výrobních sil. O naplnění
zapracovaných cílů se musíme zasadit
všichni bez rozdílu. To znamená, že svůj
aktivní podíl zde musí sehrát i centrum
a v souladu s principy přestavby hospodářského
mechanismu především podniková sféra.
Musím konstatovat, že v zemědělsko-potravinářském
komplexu bude přestavba uplatněna v celém
rozsahu v předstihu již od 1. ledna nastávajícího
roku. Podstatně se mění ekonomické
klima a ze svého hlediska mohu říci, že
teoreticky správným směrem. Především
50 procentní zdanění mezd, které se
zde, na rozdíl od ostatní sféry národního
hospodářství, uplatňuje v celém
tomto rozsahu nově, vytváří kvalitativně
odlišný poměr v relacích mezi lidskou
prací a její náhrady technikou.
Prozatím musím konstatovat, že vysoká
cena dodávaných strojů a zařízení
a jejímu růstu neodpovídající
růst výkonnosti těchto strojů, nevytvářela
tlak na pracovně úsporný typ rozvoje našeho
zemědělství.
Nyní se to tedy změní. Zatím však
opakuji, jen teoreticky správným směrem.
Neznáme totiž, jak se budou chovat dodavatelé
techniky pro zemědělství, to je zda nedojde
k dalším inflačním cenovým posunům,
které znovu povedou ke zpomalení substituce živé
práce technikou, tedy opět k destimulaci vědeckotechnického
pokroku. To nesmíme připustit, neboť bychom
nepokročili na cestě v posilování
prvků intenzívního rozvoje ekonomiky, který
je, jak zdůraznilo i poslední zasedání
ÚV KSČ, jediným reálným východiskem
úspěšné soutěže s vyspělými
ekonomikami.
Sledujeme-li trendy ve světovém zemědělství,
tak ty jasně ukazují, že k minimalizaci společenských
nákladů na výrobu nezávadných
potravin dnes vede pouze jediná cesta, a tou je efektivní
intenzifikace zemědělské prvovýroby.
To platí nejen o zemích s omezeným půdním
fondem, jako je Československo, ale i o zemích s
dosud relativně velkými možnostmi extenzívního
rozvoje.
Z tohoto hlediska nejztíženějším
odvětvím zemědělské výroby
je chov skotu. Váže v souhrnu a v podstatě
v každém zemědělském podniku
více pracovníků, než kolik je například
traktoristů a kombajnérů i všech pracovníků
v rostlinné výrobě.
Shodné s diskusí, která v posledních
měsících probíhá na toto téma
v odborném tisku se domnívám. že v nových
ekonomických podmínkách daných přestavbou
se musí vědeckovýzkumná základna
i centrum k této problematice znovu vrátit a přijímat
koncepci, která bude skutečně odpovídat
požadavkům intenzívního rozvoje ve velkoobchodních
podmínkách.
Osobně jsem názoru, že musíme jít
cestou podstatného vzestupu výkonnosti dojnic a
tím snižování jejich početního
stavu. Investiční náročnost současného
směru je nad reálné možnosti nejen podniků,
ale zřejmě i státu. Ekonomický tlak
na snižování počtu pracovníků,
ale i současná míra zastaralosti značné
části objektů neumožňuje dlouho
vyčkávat, nemá-li dojít k narušení
trhu potravin v mléčných produktech. To pochopitelně
nelze připustit.
Myslím, že z tohoto pohledu musíme přehodnotit
i stávající politiku v oblasti biotechnologií.
Především ve využití procesů,
které jsou již zvládnuty a zakládají
vysokou efektivnost. Návrh prováděcího
plánu technického rozvoje na rok 1989, jak jsme
se s ním ve výboru seznámili, tuto oblast
plně nezabezpečuje. Zaspíme-li u biotechnologií
dobu, budeme za několik málo let tam, kde jsme dnes
v elektrotechnice.
Druhou oblastí, kde jsme si z pohledu technického
rozvoje vědomi nepřiměřenosti potřeby
živé práce, je naše opravárenství.
I zde převážně pracuje stejný
počet pracovníků, kolik jich je v primárním
odvětví zemědělské výroby,
to je v rostlinné výrobě. Příčin
tohoto stavu je víc, a to včetně subjektivních.
Ta nejpodstatnější je však v tom, že
míra funkční spolehlivosti a kvality materiálu
u dodávané techniky je neuspokojivá.
Žádný zemědělský podnik
si přitom nemůže dovolit riskovat neprovozuschopnost
v době pracovních špiček. K tomu pochopitelně
přistupuje trvající nedostatek náhradních
dílů, nutnost jejich renovace, ale také výroby
celé řady strojů a zařízení,
dělaných doslova na koleně v provozních
podmínkách zemědělských podniků.
I toto je, podle mého názoru, oblast, kterou je
potřeba nově, na základě důsledného
uplatnění vědy a techniky, komplexně
zhodnotit i na úrovni centra, a to nejen v samotném
ministerstvu zemědělství a výživy,
ale i v resortech odpovědných za vývoj a
výrobu této techniky pro zemědělství.
Na těchto dvou příkladech jsme chtěl
ukázat, že to, co platí o uplatňování
vědeckotechnického rozvoje v zemědělství
zvlášť, platí o jeho řízení
a plánování v celém národním
hospodářství obecně. Nadále
se ukazuje, že podstatou tohoto neuspokojivého stavu
je absence ekonomických stimulů, které by
vyvolávaly přirozený tlak na účinné
a náročné využívání
výsledků vědy v praxi.
Za těchto podmínek lze pouze obtížně
řešit a prosazovat v plánech vědeckotechnického
rozvoje náročné a národohospodářsky
významné úkoly, protože řada
výrobních podniků nemá skutečný
zájem na řešení takovýchto úkolů,
to je úkolů, jejichž úspěšnost
je podmíněna určitým rizikem a kdy
ekonomické efekty se projevují až v delším
časovém odstupu.
Tento nepříznivý jev do jisté míry
podporuje i současná metodika plánování,
podle které musí být již při
zakládání úkolu zajištěna
jeho konkrétní realizace včetně plánovaných
ekonomických efektů. Do plánu jsou tak zařazovány
úkoly bez výzkumného úkolu, bez výzkumného
rizika, úkoly, jejichž řešení nemůže
přinést výraznou inovaci.
Výzkumné ústavy a vědeckovýzkumné
základny resortů se tedy zabývají
převážně řešením
drobných inovačních akcí, které
se v podstatě snaží eliminovat zhoršující
se stav základních prostředků a řešení
krátkodobých výrobních programů.
Uvedenými vlivy je nepříznivě ovlivněna
i kvalita státního plánu technického
rozvoje i na příští rok. Ani jeho zpřesnění
jednotlivými resorty, řízenými vládou
ČSR, nezabezpečuje v potřebné kvalitě
úkoly uložené těmto orgánům
usnesením vlády ČSR číslo 210
z letošního roku. Jejich plnění vyžaduje,
aby intenzívní spoluprací České
komise pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj s jednotlivými ústředními orgány
byly v co nejkratší době nedostatky odstraněny
a tím byl vytvořen potřebný prostor
pro plnění stanovených úkolů
této pětiletky. A o to přece nám všem
společně jde.
Děkuji za pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Františku Štefanovi. Slovo má poslanec
Rostislav Vysloužil.
Poslanec Rostislav Vysloužil: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, vážení hosté!
Národní výbory plní v rozvoji našich
měst a obcí stále významnější
úlohu. Toho jsme si vědomi i my, poslanci zastupitelského
sboru, a proto jsme také přijali novelizovaný
zákon o národních výborech, jehož
účelem je posílit postavení národních
výborů a umožnit jim pružnější
plnění úkolů sociálně
ekonomického rozvoje svěřených území.
Žádnému národnímu výboru
se však nemůže dařit plnit úkoly
bez potřebného objemu finančních a
rozpočtových prostředků. Funkcionáři
všech národních výborů, které
jsou v mém volebním obvodě naříkají,
že v té či oné kapitole jejich rozpočtů
naléhavě chybí prostředky a že
proto musí některé programy utlumit, odložit
a výdaje redukovat.
Z toho důvodu se také nedostala do plánu
stavba tělocvičny při základní
škole v Šumperku a velké rozpory jsou také
v plánu pracovníků a mezd na nově
otevírané kapacity ve školství, zdravotnictví
a sociálních službách.
Národní výbory jsou dnes opravdu v nelehké
situaci. Rozpočet, který schvalujeme, jim i přes
určité zvýšení zdaleka neumožňuje
uskutečnit všechny záměry a na přidělení
mimořádných prostředků se,
jak již bylo řečeno, spoléhat nemohou.
A za této situace jsem se setkal s tím, že
jsou národním výborům ukládány
další úkoly, k jejichž plnění
nemají žádné předpoklady.
Jako konkrétní příklad chci uvést
převod správy drobných vodních toků
Temence a Bratrušovského potoka z dosavadní
správy hospodářské organizace Severomoravské
státní lesy Krnov do správy Městského
národního výboru Šumperk, jehož
územním obvodem protékají, a to vše
v souladu se zákonem České národní
rady číslo 138/1972 Sb. o vodách.
Městský národní výbor se tomu
zcela samozřejmě brání vzhledem k
tomu, že správa těchto vodních toků
je v současné době velice náročnou
záležitostí. Jejich koryta jsou příliš
mělká a nejsou schopna odvést větší
příval vody, což v minulých letech způsobilo
čtyři povodně s miliónovými
škodami. Pro odstranění ohrožení
těmito povodněmi byla dřívějším
správcem Severomoravskými státními
lesy Krnov a jeho projekční složkou Lesoprojektem
Šumperk vypracována studie na úpravy předmětných
toků, jejíž realizace představuje v
rozpočtových nákladech u potoka Temence 21
miliónů korun a u Bratrušovského potoka
63 miliónů korun včetně úseků
jiných správců.
K určení správcovství došlo ministerstvem
lesního a vodního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu České
socialistické republiky bez delimitace pracovníků
a bez náležitého zvýšení
rozpočtu městského národního
výboru. Nechci zde vystupovat jako obhájce národního
výboru, ale na druhé straně chci vyjádřit
názor, že v okresním městě, kde
je sídlo stavební správy státních
lesů Krnov, které je vybaveno potřebnou mechanizací
a odbornou kvalifikací pracovníků k údržbě
vodních toků, by bylo logičtější
ponechat správu těchto toků této hospodářské
organizaci.
Městský národní výbor jako
orgán státní moci a správy má
zákonem o národních výborech uloženo
zajišťovat potřebnější úkoly
v komplexním sociálně ekonomickém
rozvoji spravovaného území, než je přebírání
povinností od hospodářských organizací
v nakládání s národním majetkem.
Z toho bychom měli při dalším rozhodování
vycházet a národní výbory od takovýchto
úkolů chránit, jestliže chceme, aby
jejich správní činnost nebyla stále
více potlačována činností hospodářskou.
Dovoluji si proto požádat ministerstvo lesního
a vodního hospodářství a dřevozpracujícího
průmyslu ČSR o přehodnocení postupu
v tomto a jemu podobných případech.
Děkuji za pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Rostislavu Vysloužilovi.
Soudružky a soudruzi, zjišťuji, že promluvili
všichni přihlášení řečníci.
Přeje si ještě někdo z poslanců
slovo? (Nikdo.)
Můžeme proto rozpravu ukončit.
Přeje si slovo někdo z členů vlády?
Soudruh první místopředseda vlády
Miroslav Toman. Uděluji mu slovo.
První místopředseda vlády ČSR
Miroslav Toman: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci!
Především mi dovolte říci několik
poznámek před závěrem diskuse a odpovědět
na otázky, které nám byly předloženy.
Nejprve bych ale chtěl poděkovat za připomínky,
podněty, vyjádřenou podporu přednesené
zprávě, a to jak k plánu na rok 1989, tak
i k rozpočtu.
Je důležité, že v době, kdy řešíme
velice naléhavé problémy české
ekonomiky, můžeme v otevřeném, kritickém
a soudružském ovzduší hovořit o
všech problémech reálně, s přihlédnutím
k situaci, která v ekonomice je.
Ve zprávě nebylo možné postihnout všechny
úseky, a to především proto, že
by obsah této zprávy překročil možnosti
dnešního jednání. Ve zprávě
jsme chtěli především zdůraznit
ty prioritní úseky, na které se chce vláda
soustředit ve své činnosti v nejbližším
období, a proto jsme o těchto otázkách
hovořili podrobněji.
Nyní několik poznámek k dotazům, které
byly vysloveny, aniž si dělám nárok
odpovědět na všechny. Všechny podněty,
které byly předneseny, zvážíme,
odpovědně posoudíme, jak jsme slíbili
v programovém prohlášení.
K dotazu soudruha poslance Horáčka, který
se ptal, jak budou řešeny státní zakázky.
Nyní se dopracovává zákon o plánování,
který by měl tuto kategorii jako způsob rozmisťování
společenské objednávky řešit.
V této etapě nejsme tak daleko, abychom mohli zcela
jednoznačně říci, že státní
objednávka je již deklarována v celém
rozsahu. v této souvislosti bych však chtěl
připomenout jednu skutečnost. Zdaleka nemůžeme
počítat s tím, že státní
objednávky budou řešeny jako podstatná
součást plánu.
Dříve, než bude uplatněna tato forma,
budou využívány jiné ekonomické
nástroje, především diferencovaný
odvod, diferencovaný mzdový normativ, ale také
stimulativní příplatky k zaměření
produkce. v žádném případě
nemohou počítat v těchto podnicích,
kde se budou odchylovat od zaměření produkce
v jejím užití, že budou mít stejný
mzdový normativ za tuto produkci jako za tu, kterou od
nich budeme potřebovat pro krytí vnitřních
potřeb i vnějších vztahů.
Tato záležitost bude dopracována v souvislosti
s náběhem nového mechanismu, počínaje
rokem 1990, jak bylo schváleno na 12. zasedání
ústředního výboru strany, během
prvního pololetí příštího
roku, a pak bych si dovolil soudruhu Horáčkovi odpovědět.
V tomto případě si nyní nechci hrát
na proroka.
Několik slov k problematice zkušebnictví ve
sklářském oboru. Ano, s tím souhlasíme,
problematika zkušebnictví v tomto oboru se musí
posoudit. Za námět bych chtěl poděkovat,
obsah diskusního příspěvku posoudíme
a rozhodneme, jak se v této oblasti bude dále postupovat.
Je to citlivá otázka, protože se promítá
do ekonomické oblasti. Přitom to dodnes nikomu nevadilo.
Nejprve musí být ale stanoven správný
základ, na základě kterého budeme
hodnotit.
K otázce soudruha poslance Meiera. Nechci odpovídat
na připomínku, že neznají ukazatele
k 1. 1. 1989. Chci ale říci, že i my si musíme
na některé otázky v procesu plánování
udělat jiný názor. Především
jsou stanoveny určité celostátně platné
limity a normativy, jako jsou odvody z fondů, které
již nebudou záležitostí plánu.
Jistě jste z mého vystoupení postřehli,
že klademe především důraz na to,
abychom nerozšiřovali počet normativů
a ukazatelů, ale abychom především těmi
rozhodujícími usměrnili soulad zájmů
kolektivů pracujících v podnicích
se společenskou objednávkou.
Nevím, které ukazatele chybí, ale znovu chci
zdůraznit, že tyto otázky měly být
již dořešeny. Jedinou oblastí, která
zůstává otevřená, je oblast
materiálně-technického zabezpečení,
a to včetně mzdového normativu, který
se na ni váže.
Odpověď na dotaz, jak budeme řešit živelné
pohromy v oblasti centrálního fondu krmiv. Především
bych chtěl říci, že v nové základně
mechanismů pro přestavbu zemědělsko-potravinářského
komplexu zůstane ponechána tzv. kategorie centralizovaných
zdrojů, která reprezentuje poměrně
velkou část. V České socialistické
republice to bude více než milión tun jadrných
krmiv. To znamená, že oněch 150 tisíc
tun, které Česká socialistická republika
do konce roku potřebovala na řešení
důsledků živelných pohrom, jsme do konce
roku již uvolnili. České socialistické
republice ale chybí k zabezpečení potřeb
živočišné výroby v příštím
roce zhruba 600 tisíc tun. Proto musíme získat
další zdroje, tzn. zhruba 450 tisíc tun nyní
a v další etapě 150 tisíc tun, abychom
kryli živočišnou výrobu.