Při odkrývání možných
úspor se objevuje celá řada možností,
počínaje úsporami nafty a konče úsporami
cementu, přes využití právě technického
rozvoje. Vždyť zejména v prováděcích
projektech je možné hledat zdroj nebývalých
úspor.
Při všech těchto opatřeních nelze
zapomínat na využívání především
lidské iniciativy, aktivity a na morální
a finanční ocenění. Obdobně
všude tam, kde se pracuje s cementem, je třeba prosazovat
technologickou kázeň, pořádek a hospodárnost.
Vždyť průměrná spotřeba
cementu na jednoho obyvatele je u nás 620 kg. To je jedna
z nejvyšších spotřeb v Evropě.
To je prvenství, o které nestojíme.
Závěrem chci říci, že v rámci
náročných úkolů nelze zapomínat
na pracovníky. Je nutno udělat skutečně
dokonalý servis kolem lidí, vytvářet
solidní zázemí pro život na stavbách
a umět ocenit dobrou řemeslnou práci. Je
nutno trvale rozdmýchávat v lidech potřebu
profesionální cti, odpovědnosti, dobrého
vztahu k podniku i k vykonávané práci.
I když změna myšlení lidí je dlouhodobým
procesem, lze ji zkrátit poctivým a otevřeným
přístupem k řešení problémů,
které se na pracovištích vyskytují.
A tento trend, jak se zdá, v organizacích ministerstva
stavebnictví ČSR byl již nastoupen.
Tuto skutečnost náš výbor oceňuje.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Antonínu Očenáškovi. Slovo
má poslanec Josef Meier, připraví se poslankyně
Gertruda Hambalčíková.
Poslanec Josef Meier: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
plán a rozpočet na rok 1989 projednáváme
několik dní před koncem roku 1988. To nám
umožňuje již dnes zhodnotit dosažené
výsledky za tento rok a posoudit předpoklady pro
vstup do příštího roku.
Nepřipomínal bych tyto vztahy, kdybych nechtěl
upozornit, že pro zemědělství a potravinářský
průmysl je tento předěl roků velmi
významný. Zemědělské i potravinářské
podniky totiž vstupují od počátku příštího
roku do nových hospodářských podmínek.
Od 1. 1. 1989 budou řízeny podle nových pravidel
a podle nich se musí také chovat. Podle zásad
zákona o státním podniku, zemědělském
družstevnictví a dalších zákonů
přijatých v letošním roce budou zabezpečovat
svoji výrobu. Výroba se bude řídit
podle velmi náročných ekonomických
pravidel a podle nich také hledat cesty odbytu svých
výrobků. To vše s cílem dobře
zabezpečovat náš vnitřní trh
potravinami a samozřejmé odpovídajícím
způsobem se podílet na našich vnějších
vztazích.
Tento vstup do nových podmínek si zasluhuje, abychom
si ho připomenuli a uvědomili si jeho závažnost.
Všechno, co se bude v souvislosti s tím dít,
se bude dotýkat všech poslanců České
národní rady. Většiny z nás proto,
že máme volební obvody i na vesnicích
a všech proto, že se to bude týkat tak citlivé
oblasti, jako je zásobování vnitřního
trhu potravinami.
Přitom je třeba si připomenout, že zemědělství
pracovalo a dosud pracuje při nižším počtu
závazných ukazatelů jak v oblasti výroby,
tak i při zabezpečování vstupů
i výstupů. Čili půjde zde o určitý
posun. Ale u potravinářského průmyslu
půjde o značně větší změnu
v systému řízení a jeho vlastní
činnosti.
Proto jsme i z těchto hledisek přistupovali k projednání
plnění plánu letošního roku,
přípravy na příští rok
i kapitoly rozpočtu na rok 1989.
Předcházející zkušenosti a výsledky
minulých let i současnosti ukazují, že
zemědělci a potravináři své
úkoly plní dobře a maximálně
usilují vyrobit dostatek potravin s jediným cílem,
aby to byly potraviny dobré kvality, bez škodlivin.
Svědčí o tom stav v zásobování
našich spotřebitelů, i když samozřejmě
nechci zastírat, že i v oblasti sortimentu, jakosti,
včasnosti jsou rezervy a je zde co zlepšovat.
Při posuzování způsobu a charakteru
zásobování potravinami lze podle mého
názoru pozorovat snahu, aby to, co se vyrobilo, se dostalo
ve vhodné a chutné formě až na stůl
našich spotřebitelů. Je tomu tak proto, že
při zabezpečení trhu potravin nastupuje stále
více trh spotřebitele, který může
klást požadavky na sortiment, kvalitu, balení
atd.
To vše jsou pozitivní předpoklady, které
zvyšují náročnost na práci našich
zemědělců a potravinářů.
Náročnost se však také značně
zvětšuje v ekonomické oblasti. Je tomu tak
proto, že zvýšení nákupních
cen i úprava velkoobchodních cen je jen reagováním
na zvýšené odvody do státního
rozpočtu a na zvýšené velkoobchodní
ceny vstupů a nikoliv vylepšení ekonomických
podmínek.
Dovolte mi, abych poukázal na jednu skutečnost.
U značného počtu zemědělských
podniků není dosažena rentabilita u prosté
zemědělské činnosti. Podniky jsou
nabádány, aby zavedly přidruženou výrobu
- dnes říkáme vedlejší činnost.
Většinou se jedná o podniky, které nemají
ani dostatek pracovních sil pro základní
zemědělskou činnost. Mám za to, že
každý by měl dělat to, co mu náleží
a dělat to pořádně. My zemědělci
sdílíme názor, že tak důležitá
výroba, jako je výroba potravin, by měla
být rentabilní.
Při projednávání výsledků
letošního roku a přípravy na příští
rok jsme zaregistrovali, že plány na příští
rok se připravují, ale značné nejasnosti
jsou v zajišťování vstupů. Proto
je ve výrobě značná pozornost věnována
právě této oblasti.
V této souvislosti chci uvést, že není
dobré, když za několik dní vstupujeme
do nového roku a neznáme mnohé ukazatele,
které budou platit v roce 1989. My bychom chtěli,
abychom už jednou konečně mohli říci:
Je 1. ledna, máme zpracován plán, kolektivní
smlouvu a další potřebné dokumenty.
Říkáme: plán je zákon. Ale
kdy ho budeme moci definitivně zpracovat? Zdá se
nám, že o některých věcech se
příliš dlouho rozhoduje. My nemůžeme
říci lidem jako v minulosti: Plán dostanete
opět až v měsíci březnu nebo
v dubnu.
Fakta uvedená v informaci, kterou jsme měli k dispozici,
ukazují, že problémy v materiálně
technickém zabezpečení se opět opakují.
Někde dokonce prohlubují. Někdy se to jeví
tak, jako bychom zapomínali, že výsledky každého
odvětví jsou vizitkou celé ekonomiky. To
v plném rozsahu platí i pro zemědělství
a potravinářský průmysl. Vždyť
jeho výsledky jsou ovlivňovány více
než z 60 % vstupy z jiných resortů národního
hospodářství.
Výrazně se to ukazuje například na
obalových materiálech, které značně
ovlivňují prodejnost, ale i kvalitu potravin.
Tyto nedostatky samozřejmě nutí příslušné
výrobce k tomu, aby hledali jiné cesty k zajištění
těchto vstupů, i když je diskutabilní,
zda je to nejefektivnější cesta.
Řada nedostatků je i v jiných oblastech,
např. v chemických prostředcích, umělých
hnojivech a hlavně v jejich skladbě.
Myslím, že výrazný je zde příklad
vyorávače cukrovky firmy Klein. Několik kusů
se ho dovezlo. Několik kusů si vyrobily některé
zemědělské podniky za účinné
organizátorské práce cukrovarů. Tyto
stroje se osvědčily i v sušších
i ve vlhčích podmínkách. Také
ztráty při sklizni se podstatně snížily.
Ale strojírenství nepracuje s tímto typem
strojů, ale spolupracuje s jinými firmami. Tu se
nabízí otázka, zda jim záleží
na tom, aby jejich výrobky měly dobrou pověst
a aby cítili zodpovědnost za jejich spolehlivost
a výkonnost.
Za takovéto situace se ztráty při sklizni
cukrovky odhadují na 20 - 25 %. Jejich podstatné
snížení by značně ovlivnilo letošní
výpadek cukrovarů, ale není účinný
nástroj k tomuto způsobu řešení.
Myslím, že i tyto problémy budeme muset v nové
soustavě řešit, abychom mohli mobilizovat rezervy
v zemědělství a potravinářském
průmyslu.
Jsme si vědomi, že i v těchto odvětvích
je řada rezerv, které lze mobilizovat rozvojem iniciativy,
zdokonalením organizátorské práce,
ale jsou i takové, které budou vyžadovat určité
vklady a prostředky.
Proto jsme při jednání výboru kladli
důraz na hledání východisek a na řešení
stávajících nedostatků. Myslím,
že od nového roku to bude i nadále úkolem
centrálních orgánů, ale mnohem větší
podíl si na tom musí vzít i jednotlivé
podniky zemědělsko-potravinářského
komplexu.
Jsem přesvědčen, že se prohloubí
i spolupráce s dodavateli vstupů i odběrateli
zemědělské a potravinářské
produkce, tedy s našimi obchodními partnery. Bez toho
bychom nedořešili potřebné zajištění
pro společensky žádoucí výrobu.
To vše jsou důvody, proč zdaleka nemůžeme
podlehnout sebeuspokojení nad letošními výsledky,
které přes klimaticky složitý rok jsou
povětšinou dobré.
Také příští rok nebude jednoduchý.
Vždyť jen nenaplněná krmná bilance
signalizuje, že bude třeba rozvinout mimořádné
úsilí a provést další zajištění,
a to nehovořím o jiných věcech.
Přesto i zde mi dovolte poukázat na jednu věc.
Od příštího roku jsou zavedeny jednotné
normy pro spotřebu jádra na jednotku výroby
pro celou republiku stejné. Myslím si, že to
není správné. Přece není všude
stejná nutriční hodnota vyrobené objemné
píce. To znamená, že z této píce,
která z objektivních důvodů má
rozdílnou kvalitu, není možné vyrobit
stejnou výši masa nebo mléka apod. Myslím
si, že spotřeba jadrných krmiv by měla
být diferencována dle podmínek. Máme
zavedeny produkčně ekonomické skupiny, které
vyjadřují základní podmínky
výroby, možná, že bychom je mohli použít
pro stanovení norem, nebo je třeba najít
jiné ukazatele pro stanovení objektivnějších
norem. Například u osiva o důležitosti
provenience nikdo z nás nepochybuje, ale podobné
je to i s objemnou pící.
Chtěl bych ještě položit jednu otázku
- jak budou v bilanci jadrných krmiv řešeny
živelní pohromy, např. kroupy. Podnik, ve kterém
pracuji, byl postižen letos krupobitím v rozsahu 1
900 tun. Nikdo nám dodnes neřekl, jak tato situace
bude řešena. Bez tohoto krytí nejsme schopni
vůbec existovat.
Soudružky a soudruzi, jsme ujišťováni, že
na nedořešených věcech se usilovně
pracuje. To nám umožňuje říci
na adresu pracovníků komplexu, kteří
s přípravou plánu mají vážné
starosti, že budeme práci neustále sledovat
a oprávněné požadavky napomůžeme
prosazovat.
Za těchto podmínek můžeme proto doporučit
jménem výboru pro zemědělství
a výživu rozpočet pro příští
rok ke schválení.
V závěru svého vystoupení bych chtěl
uvést, že poslanci, členové Klubu poslanců
Československé strany lidové jsou si vědomi
náročnosti a složitosti úkolů
roku 1989. Mnohé odráží také
právě projednávaný návrh zákona
o státním rozpočtu. Pozornost těmto
otázkám klademe nejen v práci Klubu poslanců,
ale i v práci ve volebních obvodech a zvláště
na svých pracovištích v pracovních kolektivech.
I vedení naší strany si je vědomo zásadního
významu řešení ekonomického rozvoje
i významu současné etapy přechodu
ekonomiky na nový hospodářský mechanismus
a jeho urychlení.
Chceme pro tyto úkoly v souladu se závěry
7. pléna ÚV KSČ o aktivizaci Národní
fronty do tohoto procesu zapojit co největší
počet našich členů. Podrobně
jsme tyto otázky probírali 8. prosince na celostranickém
aktivu předních hospodářských
pracovníků členů ČSL k otázkám
přestavby a vědeckotechnického rozvoje.
Vystoupení v rozpravě vyzněla, přes
svou kritičnost, ale i věcnost, v jednoznačný
závěr, dát všechny síly, aktivitu
i energii pro řešení těchto celospolečenských
úkolů.
To zavazuje i nás - poslance, členy ČSL k
podpoře projednávaného návrhu zákona
o státním rozpočtu ČSR. Děkuji
za pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Meierovi. Slovo má poslankyně Gertruda
Hambalčíková. Připraví se poslanec
Josef Domas.
Poslankyně Gertruda Hambalčíková:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, vnitřní
trh je nejen nedílnou, ale i velmi významnou součástí
národohospodářského plánu i
rozpočtu republiky, neboť jeho prostřednictvím
se realizuje materiální uspokojení potřeb
našich občanů. Skutečnost, že právě
tato oblast našeho národního hospodářství
je v popředí zájmů celé společnosti
a dá se říci i kritiky, není jisté
náhodná. Již průběh minulého
roku ukázal některé vážné
nedostatky a poruchy na vnitřním trhu, které
přes všechna dosud přijatá opatření
se nepodařilo odstranit. Z těchto důvodů
také náš vnitřní trh nesehrává
svoji stabilizující úlohu, která mu
přísluší.
Přesto, že není cílem mého vystoupení,
abych zde prováděla hlubokou analýzu stavu,
pokládám za nutné alespoň ve stručnosti
zhodnotit vývoj situace na vnitřním trhu
od počátku 8. pětiletky a zejména
pak letošního roku, který v plnění
plánovaných ukazatelů maloobchodního
obratu ministerstva obchodu a cestovního ruchu ČSR
předčí všechna očekávání.
Nebude jistě ke škodě našeho jednání,
když si připomeneme, že jedním z rozhodujících
úkolů vyplývajících ze závěrů
XVII. sjezdu KSČ bylo celkové zkvalitnění
vnitřního trhu v procesu uspokojování
rostoucích hmotných a kulturních potřeb
obyvatelstva. O správnosti tohoto záměru
není jistě pochyb a i když závěry
sjezdu jsou platné pro celou naši společnost,
vidíme sami ve své poslanecké práci,
že přístupy k jejich plnění jsou
různé a že i zabezpečení tohoto
úkolu, pokud se nejedná pouze o písemné
rozpracování, je složitou a náročnou
záležitostí, která vyžaduje dlouhodobé
koncepční řešení. Dokladem toho
je i jednání 10. a 12. zasedání ÚV
KSČ.
Z podkladových materiálů, statistických
údajů i úvodních vystoupení
vidíme, že vývoj situace na vnitřním
trhu od počátku 8. pětiletky je charakterizován
vyšší dynamikou růstu osobní hmotné
spotřeby než předpokládal státní
plán. Této dynamice neodpovídalo fondové
krytí, které se soustřeďovalo a dosud
soustřeďuje do oblasti průmyslového
zboží.
Ve svých vystoupeních na schůzích
České národní rady jsme hodnotili
vnitřní trh na úseku potravinářského
zboží jako vyrovnaný a plně krytý
základními potravinami. Je jistě pozitivní,
že se v průběhu doby podařilo odstranit
i některé nedostatkové druhy zboží.
Dosud však nejsou plně uspokojeny požadavky našich
občanů na některé masné výrobky,
mléčné produkty, ale i výrobky pro
diabetiky. Není také zcela jisté, zda nabídka
potravinářských výrobků je
plně v souladu se zásadami správné
výživy a zda nadměrná konzumace nevede
ke snížení fyzické zdatnosti zejména
u mládeže.
Samostatnou kapitolu tvoří naše hospodaření
s potravinami. Je bohužel naše tradice, že se rádi
ohlížíme za hranice naší vlasti
a obdivujeme vše možné a nemožné,
ale je jen naše škoda, že také neobdivujeme,
jak občané jiných států s vyšší
životní úrovní hospodárně
nakládají s každým kouskem chleba i
zbytkem jídla. Proto se také nedivme, že oni
těžko mohou pochopit naše mnohdy velkorysé
nákupy na volné dny a ještě hůře
asi chápou naše pondělní cesty k popelnicím,
které se plní nejen chlebem a pečivem, ale
i zbytky uzenin, sýrů a masa.
Jestliže tedy hodnotíme trh potravin jako ustálený
a vyrovnaný, neznamená to, že není pro
příští rok i roky následné
co zlepšovat. Pravidelná a stálá nabídka
širokého sortimentu potravinářského
zboží by jistě zmírnila horečnost
nákupu a dá se předpokládat, že
i spotřeby. To ovšem předpokládá
zavedení i některých druhů základních
potravin s delší dobou trvanlivosti, a to i za vyšší
cenu, jako např. u mléka nebo chleba.
Daleko složitější situace provází
všechny tři roky 8. pětiletky na úseku
průmyslového zboží a přes všechna
opatření ministerstva obchodu a cestovního
ruchu i vlád se nepodařilo tuto situaci plně
zvládnout. Není jistě nutné, abychom
si zde znovu opakovali sortiment zboží, které
je stále nedostatkové. Ze zkušenosti z předchozích
let i letošního roku bychom se již měli
poučit a vyvodit nejen příslušné
závěry, ale i předpoklady pro uspokojení
poptávky i nutných potřeb v průběhu
příštích let.
Na stabilitu vnitřního trhu při jeho současném
fondovém zabezpečení má přímý
vliv i kupní síla našeho obyvatelstva a nižší
míra úspor. Podíváme-li se proto střízlivýma
očima na celý průběh růstu
maloobchodního obratu a vezmeme-li za skutečnost,
že jen ministerstvo obchodu a cestovního ruchu ČSR
očekává překročení plánu
obratu o více než 8 mld, což představuje
proti roku 1987 zvýšení téměř
o 11 mld Kčs, tak při všech nedostatcích
v nabídce průmyslového zboží
se prodalo, resp. naší občané nakoupili
mnohem více než v předchozích letech.
Je proto otázkou, do jaké míry je tato situace
vyvolaná skutečnou potřebou a jakou roli
zde hraje i určitá nervozita a nejistota našich
občanů ve stabilitu cen a koneckonců i měny.
Také některá krátkodobá opatření
vedená snahou o posílení stability vnitřního
trhu mohou mít za určitých podmínek
právě opačný účinek.
Posuzujeme-li proto průběh vnitřního
trhu v letošním roce i chování našich
kupujících z pohledu plánu základních
úkolů ministerstva vnitřního obchodu
a cestovního ruchu ČSR na rok 1989, pak ukazatele
maloobchodního obratu i dodávek zboží
do tržních fondů nedávají reálný
základ zklidnění a stabilizace vnitřního
trhu, a to jak ze strany nabídky, tak ani ze strany uspokojení
potřeb a finančních možností
velké části našeho obyvatelstva. Zcela
záměrně říkám velké
části, neboť ne všichni - a netroufám
si říci, zdali se jedná o 20 či 50
% našeho obyvatelstva - nemají tyto problémy
a jejich zájem se soustřeďuje na nákupy
v nižších cenových polohách potravin
i průmyslového zboží.
Již dříve jsem uvedla, že měrná
čísla státního plánu pro oblast
vnitřního obchodu neodpovídala reálné
skutečnosti v roce 1987 a ani v letošním roce.
Přes tyto poznatky stanoví však státní
plán úkoly pro ministerstvo obchodu, jak byly zapsány
pro 8. pětiletku a již dnes se dá předpokládat,
že budou opět překročeny. Mám
proto otázku, jakým způsobem bude vláda
řešit tento rozpor a jaká je záruka,
že bude dostatečná nabídka nikoli luxusního
drahého zboží, ale základních
a nutných potřeb.