Byli jsme informováni, že počátkem roku
má tyto otázky projednat vláda. Chtěla
bych proto doporučit, abychom ji dnes podpořili
v odpovědnosti i v náročných opatřeních,
aby tato nepozornost a necitlivost vůči našim
povrchovým i podzemním vodám nepokračovala
a neopakovala se. Vždyť to má vliv i na kvalitu
pitné vody a na životní prostředí
vůbec.
K úkolům příštího roku
v lesním a vodním hospodářství
patří i likvidace kalamity v lesích a další
racionalizace ve spotřebě vody. V tomto smyslu jsou
úkoly i jejich výsledky zapracovány do státního
rozpočtu. Jeho součástí jsou i fondy
vodního hospodářství a fond ochrany
ovzduší. Oba tyto fondy mají příjmy
a výdaje zbilancovány a je představa o jejich
užití. Nic by se však nestalo, kdyby v rámci
zvýšené náročnosti proti znečišťovatelům
se jejich příjmy zvýšily. Myslím,
že i užití by se našlo. Vždyť
v akci "Z" by jistě bylo možné postavit
řadu čističek a dalších potřebných
zařízení.
Soudružky a soudruzi poslanci, také dřevozpracující
průmysl má podle odhadů splnit své
plánované úkoly. Přesto je zde řada
problémů, o nichž jsem již částečně
hovořila. Také situace v nábytkářském
průmyslu vyžaduje zamyšlení, jak postupovat
v obnově a modernizaci výrobních zařízení.
Myslím, že velké úkoly čekají
i ve využívání dřevní
hmoty, aby se snížily požadavky na těžbu
v lesích. Na to samozřejmě navazuje i vyšší
využití sběrového papíru, kde
také nejsme na odpovídající úrovni.
Nejsou ani naplněny možnosti jeho využití.
Souhrnně bych řekla, soudružky a soudruzi poslanci,
že letošní rok by měl být splněn.
Pro příští rok jsou vytvářeny
odpovídající předpoklady. Úkolů,
které zde jsou, je však dost, zejména máme-li
zachovávat a rozmnožovat hodnoty našich lesů
a kvalitu našich vod při současné intenzifikaci
dřevozpracujícího průmyslu.
Domnívám se, že příští
rok by bylo možné začít na těchto
úkolech pracovat. Přitom bych se přimlouvala,
aby prostředky na tyto účely, zejména
na ekologii nebyly příliš kráceny a
byly maximálně ve prospěch nás všech
využívány.
V tomto smyslu doporučuji schválit předložený
státní rozpočet na příští
rok, včetně návrhu fondů vodního
hospodářství a ochrany ovzduší.
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Jiřině Sůvové. Slovo má
poslanec Jiří Fleyberk. Připraví se
poslanec Antonín Očenášek.
Poslanec Jiří Fleyberk: Soudružky a
soudruzi, i v oblasti práce národních výborů
vstupujeme v příštím roce do období
zásadních změn uskutečňovaných
v rámci přestavby hospodářského
mechanismu, která bude - ve shodě s přijatými
rozhodnutími - o rok urychlena.
Rozpočet na rok 1989 je zatím sestaven podle metodiky
roku 1988 a nejsou v něm ještě promítnuty
změny vyplývající ze změn v
rozpočtovém určení a správě
zemědělské daně a daně ze mzdy,
důsledky vyplývající z nových
velkoobchodních cen a další metodické
a organizační vlivy, které lze ve vztahu
k národním výborům očekávat.
Prakticky například již v příštím
roce budou Restaurace a jídelny hospodařit bez dotací
a podniky schopné samofinancování budou hospodařit
jako státní podniky. Také podniky bytového
hospodářství budou fungovat podle nových
pravidel hospodářského mechanismu a experiment
u ČSAO v Jihočeském kraji a v okresních
stavebních podnicích ve Svitavách a Blansku
bude i v příštím roce pokračovat.
Koncepce uplatnění hospodářského
mechanismu u národních výborů může
- samozřejmě po přepočtu velkoobchodních
cen - doznat i podstatné změny.
Z materiálů, které máme k dispozici,
vyplývá, že návrh rozpočtu na
příští rok vychází z rozpočtového
výhledu na 8. pětiletku a dodržuje jeho základní
proporce a záměry a že se v něm podaří
v podstatě zabezpečit zdroje pro plnění
plánovaných úkolů na příští
rok. V této souvislosti je užitečné
říci - a myslím, že je to nutné
říci vzhledem k obsahu některých novinových
zpráv - že uplatnění zákona o
rozpočtovém určení a správě
zemědělské daně a daně ze mzdy
zvýší pouze podíl národních
výborů na vlastním příjmovém
úhrnu. Prakticky to bude znamenat, že vlastní
příjmová základna národních
výborů dosáhne 56 mld Kčs a že
podíl vlastních příjmů na financování
neinvestičních výdajů vzroste z dosavadních
necelých 60 % na 80 %. Ale - a to je nutné zdůraznit
- jde pouze o zvýšení podílu na rozpočtovaných
příjmech národních výborů
a nikoliv o zvýšení příjmů,
které by - samo o sobě - otevíralo nový
či další prostor nad úkoly stanovené
plánem a rozpočtovým výhledem na tuto
pětiletku.
Skutečnost, že součástí příjmů
národních výborů se stává
celý výnos daně ze mzdy - nejen tedy z jimi
řízených podniků a družstev,
ale i z podniků ústředně řízených,
a že jde o daň, s jejímž pravidelným
inkasem nebyly dosud žádné potíže
(rozhodně ne jako s daní zemědělskou)
znamená, že se touto změnou posílí
rovnoměrnost a stabilita rozpočtových příjmů
národních výborů a že zvýší
jejich zájem o počet produktivních obyvatel
v daném obvodě.
Pokládám za užitečné proto znovu
připomenout, že posílení vlastní
příjmové základny národních
výborů neznamená v žádném
případě zvýšení celkových
příjmů národních výborů,
ale pouze jeho podílu a že rozsah výdajů
národních výborů je a musí
být rozpočtován v souladu s plánem
a - samozřejmě i v souladu s možnostmi naší
ekonomiky. Je však také samozřejmé,
že právem národních výborů
zůstává, aby si ve schválených
rozpočtech své příjmy zvýšily
o vlastní doplňkové zdroje, o sdružené
prostředky, dotace ze státních fondů
a popřípadě i o úvěry, a aby
o ně zvýšily i své výdaje.
Jak již bylo řečeno, rozpočet je sestaven
podle metodiky roku 1988 a změny v příjmové
základně národních výborů,
o kterých jsem hovořil, v něm ještě
nejsou promítnuty. Stane se tak s účinností
od 1. ledna 1989 po schválení zákona o rozpočtovém
určení a správě zemědělské
daně a daně ze mzdy. A jak jsem již také
říkal, v další etapě rozpočtových
prací budou do rozpočtů národních
výborů promítnuty i důsledky z nových
velkoobchodních cen a další metodické
a organizační vlivy.
Soudružky a soudruzi, v předloženém návrhu
rozpočtu národních výborů jsou
příjmy a výdaje vyrovnány na úrovni
95,8 mld Kčs.
Nesporným kladem je i - proti rozpočtu na letošní
rok - to, že se podařilo do nákladů
zapracovat v plné výši normativní příděly
do fondů oprav, především pro bytové
hospodářství, městskou hromadnou dopravu,
vodní hospodářství a pro podniky ČSAD.
Na opravy a údržbu základních fondů
v hospodářských organizacích národních
výborů se v příštím roce
počítá s téměř 11 mld
Kčs. A vůbec je možno konstatovat, že
na hlavní odvětví společenské
spotřeby dává státní rozpočet
45,5 mld Kčs, což je o 5 % více než rozpočet
na rok letošní. Z toho je určeno - ve shodě
se zákonnou úpravou - na sociální
zabezpečení téměř 4,8 mld Kčs,
na školství 16,3 mld Kčs, na zdravotnictví
21,4 mld - z toho je téměř 1/3 určena
na krytí výdajů za léky a speciální
zdravotnický materiál a 400 mil. Kčs na prevenci
AIDS, 3,1 mld Kčs na oblast kultury, včetně
nezbytné údržby a opravy historických
památek. V příštím roce má
být ve všech formách bytové výstavby
dokončeno 65 145 bytů a zahájeno 57 773 bytů
a modernizováno 6 000 bytů. Zajistit tento důležitý
úkol - domnívám se a bylo to také
zde podtrženo - nebude snadné.
Soudružky a soudruzi, všichni víme, že jednou
z nejvýznamnějších oblastí rozvoje
iniciativy národních výborů je akce
"Z", která je podstatnou součástí
volebních programů Národní fronty.
V příštím roce by mělo být
odevzdáno dílo v hodnotě 3 mld Kčs.
K realizaci je třeba 2,6 mld Kčs zdrojů.
Již dnes je zřejmé, že národním
výborům bude chybět zhruba 940 mil. Kčs,
nepodaří-li se jim zvýšit vlastní
zdroje, sdružit prostředky a využít příslušné
státní fondy a úvěry. Ve shodě
se stanoviskem výboru pro národní výbory
a národnosti doporučuji, aby česká
vláda převzala závazek, že finance nebudou
příčinou útlumu iniciativy lidí
v místě bydliště.
Soudružky a soudruzi, myslím, že mohu problematiku
rozpočtu národních výborů na
příští rok shrnout takto:
1. Nesporným kladem je, že se podařilo zvýšit
dotaci do fondu oprav hospodářských organizací
řízených národními výbory,
což vytváří důležitý
předpoklad pro zlepšení oprav, zejména
v bytovém hospodářství a ve vodním
hospodářství.
2. Právě tak nesporným záporem je
skutečnost, že se zatím nepodařilo pokrýt
potřebu akce "Z", na kterou chybí 940
mil. Kčs.
3. Ne všechny potřeby - podtrhuji, že zcela odůvodněné
potřeby - v oblasti společenské spotřeby
rozpočet pokrývá. Chybí zejména
600 mil. Kčs na zdravotnictví a 400 mil. Kčs
na školství a kulturu. Výbor pro národní
výbory a národnosti vzal s radostí na vědomí
ujištění soudruha ministra, že tyto problémy
budou za určitých podmínek v průběhu
roku řešeny v rámci rozpočtové
soustavy celé ČSSR.
Dále pak myslím, že můžeme souhlasit
s náměty na posílení závaznosti
a stability rozpočtu národních výborů,
které soudruh ministr uvedl ve svém projevu a které
se týkají neúčelové dotace
ze státního rozpočtu a dlouhodobosti její
platnosti, právě tak jako se sdělením,
že na zabezpečení rozvoje území
při západní hranici, řešení
potřeb Krkonoš, Severočeského kraje
apod. budou i v roce 1989 poskytovány ze státního
rozpočtu oblastní dotace.
Domnívám se také, že vyslovený
požadavek, aby v rozpočtovém hospodaření
národních výborů byla dále
upevňována finanční a plánovací
kázeň a aby každý národní
výbor cítil za plnění rozpočtu
a za efektivní vynakládání finančních
a rozpočtových prostředků plnou odpovědnost,
musíme podpořit.
Navrhuji z pověření výboru pro národní
výbory a národnosti, abychom předložený
návrh s uvedenými připomínkami schválili.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Fleyberkovi. Slovo má poslanec Antonín
Očenášek. Připraví se poslanec
Josef Meier.
Poslanec Antonín Očenášek: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, stavebnictví a výroba stavebních
hmot patřily v minulých obdobích mezi preferovaná
odvětví národního hospodářství.
Kvalitativní měřítka při hodnocení
byla dlouhodobě působícím regulátorem
řídící a organizátorské
práce. Předurčenost výrobních
plánů a trvalá poptávka po stavebních
kapacitách umožňovaly setrvat u extenzívních
metod hospodaření. A nenutily podnikovou sféru
hledat nové přístupy při zabezpečování
uložených úkolů.
Tyto významné faktory z minulosti přetrvávají
i do současnosti. Tato skutečnost se projevuje řadou
problémů při plnění plánu.
V prvních dvou letech 8. pětiletky bylo dosaženo
38,6 % plánovaného pětiletého objemu
investičních prací a dodávek. Z toho
u stavebních prací tento podíl činí
41 %. Podíl opožděně dokončovaných
staveb dosáhl v loňském roce 34,7 %, což
zvýšilo náklady na výstavbu a zhoršilo
ekonomické výsledky. Dokladem toho je skutečnost,
že resort výstavby a stavebnictví ČSR
dosáhl plnění zisku jen na 81,5 %.
Tyto výsledky ovlivnily další chování
resortu a tak se letošní rok stal praktickou prověrkou
jeho řídících struktur. Prověrka
odhalila nejen slabiny, nedostatky, nedůslednost, ale ukázala
i ty organizace, kde nejen chtějí, ale i umějí
v rámci daných pravidel v hospodaření
hledat nové přístupy a prvky k zabezpečení
úkolů.
Nově nastoupený kurs a opatření, které
resort přijal, jak ukázalo poslední jednání
výboru ČNR pro průmysl a stavebnictví,
přispívá k zabezpečování
úkolů s výjimkou komplexní bytové
výstavby. Zároveň je ale skutečností,
že předstih plnění stavební výroby
získaný při mimořádně
příznivém počasí v prvním
čtvrtletí letošního roku nebyl u mnoha
podniků v resortu dostatečný. Proto se celková
dynamika výroby v dalším průběhu
letošního roku neustále snižuje, zvláště
v podnicích pozemního stavitelství. Závažné
však také je, že prognózy vývoje
do konce roku jsou v těchto organizacích málo
uspokojivé.
Velmi obtížná je však situace v plnění
kvalitativních úkolů plánu. Vlivem
překračování materiálové
nákladovosti zásob a značné finanční
neschopnosti většiny stavebních organizací
nejsou ve stále rostoucím počtu podniků
vytvářeny plánované upravené
vlastní výkony a zisk. Výpadky jsou signalizovány
i v podnicích, které jsou zařazeny v komplexním
experimentu.
Na této situaci se nepříznivě podepisuje
i finanční neschopnost investorů. A tak sankce,
to je penále z prodlení placení, se za stejné
období ve srovnání s loňským
rokem zdvojnásobily.
V této souvislosti chci požádat vládu
ČSR o řešení vleklých problémů
souvisejících s platbou za provedené práce
na vybraných integračních akcích v
Sovětském svazu.
Dále musí být řešena otázka,
aby stavební podniky za provedenou práci na závazné
stavbě dostaly včas zaplaceno. Není přece
možné a není věcí dodavatele,
že investor nemá finanční zdroje. Jako
je tomu u státního podniku Armabeton ve vztahu k
Automobilovým závodům Mladá Boleslav.
Dobré výsledky, tedy i zisk, ovlivňuje i
kvalita výroby. Přesto jí není dosud
všude věnována odpovídající
pozornost. Např. Prefa Ústí nad Labem při
nástupu Výboru lidové kontroly v roce 1987
měla skoro 100 % prefabrikátů v nevyhovující
kvalitě. Po ročním působení
kontroly se expedovalo jen 2 % výrobků se sníženou
jakostí. Bohužel v říjnu letošního
roku se kvalita zhoršila u 62 % výrobků.
Na druhé straně je řada podniků, které
se nejen s úkoly, ale i s kvalitou dovedou vyrovnat. Patří
mezi ně Inženýrské a průmyslové
stavby Praha, Vodní stavby, Metrostav, Pozemní stavby
České Budějovice, Pozemní stavby Brno,
Pozemní stavby Olomouc a další.
Plán výroby stavebních hmot pro rok 1988
v požadovaných položkách, které
zahrnují cement, kamenivo, obklady a zdící
materiály, je značně vyšší
než původní záměr 8. pětiletky
a je u převážné většiny
překračován. Přesto dochází
k určitým disproporcím mezi nabídkou
a poptávkou vnitřního trhu.
Jen v mém volebním obvodě v okrese Hradec
Králové se často voliči ptají,
proč chybí na trhu stavební materiál.
A to nejde jen o problém letošního roku.
Rozhodující množství stavebních
materiálů pro vnitřní trh dodávají
a ovlivňují podniky ministerstva stavebnictví
a výstavby ČSR, ministerstva lesního a vodního
hospodářství a dřevozpracujícího
průmyslu ČSR a federálního ministerstva
hutnictví, strojírenství a elektrotechniky.
Jmenované organizace, podniky, ministerstva, včetně
ministerstva obchodu a cestovního ruchu ČSR mají
plnou odpovědnost za současnou situaci a je na nich,
aby co nejdříve našly společnou řeč
k odstranění poruch v zásobování
vnitřního trhu.
Proto bylo uloženo například ministerstvu výstavby
a stavebnictví ČSR zvýšit dodávky
pro vnitřní trh proti úrovni uvažované
v tomto pětiletém plánu o 200 mil. Kčs
v maloobchodních cenách v roce 1989 a o 270 mil.
Kčs v roce 1990.
Prodej stavebnin obyvatelstvu v ČSR roste od roku 1985
rychleji než dodávky stavebního materiálu
pro tržní fondy. Lze to argumentovat na faktech.
V roce 1988 bylo vydáno v ČSR přibližně
15 tisíc stavebních povolení. Pro rok 1989
lze předpokládat 18 tisíc stavebních
povolení. Zároveň z plánu na rok 1989
vyplývá, že má být dokončeno
17 800 rodinných domků. Je nanejvýš
správné, že vlády ČSSR i ČSR
k otázkám zásobování trhu stavebními
materiály nemlčí.
Týdeník ústředního výboru
KSČ Tribuna již od čísla 37 letošního
roku pod titulem "Aby stavebník nebyl prosebník"
upozorňuje na poruchy v zásobování
stavebními materiály, ale i na nedostatky v řízení
a organizaci.
Jeden příklad za všechny: závod na výrobu
tvárnic v Chlumčanech byl několik dnů
mimo provoz jenom proto, že odpovědní pracovníci
z velkolomu Čertovy schody zapomněli oznámit
generální opravu mlýna. To zavinilo značný
výpadek ve výrobě důležitého
a na trhu chybějícího materiálu. Takových
příkladů by mělo být co nejméně.
V této souvislosti bych chtěl také upozornit
na to, že velmi často jsou kritizovány zemědělské
podniky za to, že odčerpávají příliš
mnoho stavebního materiálu právě na
úkor individuálních stavebníků.
Ze získaných informací vyplývá,
že za tři čtvrtiny roku z celoročního
objemu ročního plánu zemědělsko-potravinářský
komplex vyčerpal 74,1 % zdících materiálů,
82,6 % cementu, 78,5 % krytiny. Přitom zemědělské
podniky nestaví jen výrobní objekty, ale
významně přispívají k výstavbě
investičních akcí národních
výborů i průmyslových závodů.
Vážené soudružky a soudruzi, na základě
našich poznatků a analýzy současného
stavu v resortu ministerstva výstavby a stavebnictví
ČSR jsme ve výboru doporučili ministrovi,
aby věnoval v závěru letošního
roku zvýšenou pozornost splnění úkolů
v komplexní bytové výstavbě a v plnění
ekonomických ukazatelů u stavební výroby.
Zároveň s plnou odpovědností dořešit
problémy plánu na rok 1989 a provést taková
opatření, která povedou k rovnoměrnému
plnění úkolů resortu vůči
společnosti už od počátku příštího
roku.
Chce-li naše stavebnictví obstát ve srovnání
se zahraničím, musí spolu s kvalitně
provedenou řemeslnou prací mít také
dobré základní vstupní materiály,
tj. cement, pojiva, krytiny a další cihlářské
zboží. Jestliže náš cement má
již dobrou kvalitu, což prokázaly atestace v
Norimberku, zhoršuje se kvalita některých výrobků
vyráběných v Jihočeských cihelnách
a Prefě Třebovice a v Keramických závodech
Poštorná. A to není příznivý
jev.