V současné době jsme předložili
naší české vládě návrh
na změnu rozpočtového určení
zemědělské daně a daně ze mzdy.
Zemědělskou daň, která má malý
objem a je nestabilním příjmem národních
výborů, stáhneme do našeho rozpočtu.
Kromě toho připravujeme ještě další
opatření v tom smyslu, že z plánovaných
příjmů převedeme do doplňkových
příjmů národních výborů
veškerou daň z příjmů obyvatelstva
a poplatek za psy. O tyto příjmy se dosud snižovala
globální dotace. Tím získají
národní výbory o 60 miliónů
korun více. Samozřejmě, uvažujeme ještě
s dalšími úpravami, které jsou ve stadiu
projednávání: měly by platit buď
od roku 1990 nebo 1991 s cílem, abychom dosáhli
kolem 90 - 92 % stálých příjmů
národních výborů ze své vlastní
činnosti. O všech zásadních dalších
změnách vás budu při dalších
jednáních ČNR tak, jak budou otázky
dopracovány, informovat. Děkuji.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu ministru Nikodýmovi, slovo má soudruh ministr
Ráb.
Ministr obchodu a cestovního ruchu ČSR Josef
Ráb: Soudruhu předsedo České národní
rady, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, chci
reagovat především na námět nebo
snad i kritiku soudružky poslankyně Lacinové
ve vztahu ke schůzi ČNR v červnu letošního
roku, kdy mimo jiné ve zpravodajské zprávě
bylo kriticky poukazováno na to, že některé
dlouhodobé problémy na vnitřním trhu
se neřeší. K nim také patří
dámské hygienické vložky. Čtyři
poznámky k příčinám. Za prvé
jde o nízkou objednávku obchodních organizací,
která snad mohla vycházet z odhadu prodeje na základě
vývoje z minulých let. Nicméně nezachytila
některé nové tendence, ať už jde
o určité skluzy z domácí výroby,
ať už jde o nesplnění kontingentu dovozu
ze socialistických zemí v rozsahu 31 miliónů
kusů, a že se snad také zvýšily
nákupy příslušníků z jiných
zemí než z Československa. K tomu bych chtěl
říci, že pomalé řešení
těchto věcí také spočívá
v nízké kapacitě naší výroby,
která je nedostatečná pro zabezpečení
potřeb trhu. Přesto již do konce třetího
čtvrtletí organizace námi řízené
nakoupily o 20 miliónů kusů tohoto zboží
více, což představuje 3,5 %.
Vyvozené důsledky - potrestán byl generální
ředitel obchodu průmyslovým zbožím
a také jsem vyvodil důsledky ve vztahu k náměstkovi,
který je odpověden za tento úsek přímo
na ministerstvu. V tomto čtvrtletí opustí
pracoviště konkrétní pracovník,
který tento nedostatek způsobil přímo
v příslušném generálním
ředitelství.
Východiska: letos proti loňskému roku zabezpečíme
dodávku na vnitřní trh o 133 milióny
kusů vyšší než byla loni. Srovnání
- 779 - 912.
Za druhé v plném rozsahu přijímám
úkol, který mi byl uložen ve vládě,
který také citoval soudruh předseda Pitra
ve své zprávě k programovému prohlášení,
a sice, že já s dalšími resortními
ministry zabezpečím, aby byly urychleně odstraněny
objemové a sortimentní rozpory respektive mezery
v průmyslovém zboží, především
u zboží základní potřeby. K tomu
je zpracována maketa programu, která bude dokončena
v příštím týdnu a bude předložena
vládě federální.
Pokud jde o další náměty z diskuse,
podněty poslanců, ať už jde o požadavek
na větší tlak ve vztahu k federálním
orgánům soudruh poslanec Šlapák, ať
už jde o situaci v zásobování saponátovými
prostředky, stavebninami, pomalé reakce na potřeby
lidí, ale také zabezpečování
otázek racionální výživy ve vztahu
k potřebným druhům zboží potravinářského
charakteru na trhu, ale také pokud jde o obuv a odívání
pro starší občany, jsou to právě
ty náměty, které jsme obsáhli v operativních
krocích, které chceme učinit letos a v prvém
a druhém čtvrtletí příštího
roku, ale které se musí také založit
do investiční politiky resortů české
i federální vlády. To je všechno, soudruhu
předsedo.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Rábovi. Slovo má soudruh ministr Hojer.
Ministr průmyslu ČSR Petr Hojer: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, chtěl
bych reagovat na dotaz soudruha poslance Šlapáka.
Chtěl bych v úvodu uvést, že v 8. pětiletce
je realizována modernizace vybraných výrob
textilního, oděvního a kožedělného
průmyslu v rozsahu 3 mld 400 miliónů devizových
korun, což nikdy v minulosti v žádné pětiletce
v takovém rozsahu deviz nebylo. Program modernizace je
plněn podle plánu a naše vláda usiluje
o zrychlení a přesun modernizačních
akcí nad rámec 8. pětiletky, s cílem
dosažení také dřívějších
efektů, respektive dřívějšího
řešení vzniklých problémů.
Chtěl bych uvést, že podmínky vkládání
prostředků do modernizačních akcí
tohoto odvětví jsou ekonomicky velmi přísné
a náročné. Přesto však výstupy
z modernizačních akcí jsou plněny
jak ve směru vstupu do vnitřního trhu, tak
i ve směru vývozu do kapitalistických států,
s ohledem na nutnost placení vložených devizových
prostředků.
Za druhé - k oblasti přípravy 9. pětiletky
uvádím, že připravujeme spolu s Českou
komisí pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj návrh modernizace lehkého průmyslu
a to jak na bázi domácích surovin - tím
mám na mysli zejména v oblasti skla, porcelánu,
keramiky - tak i v oblasti vybraných výrob textilního,
oděvního a kožedělného průmyslu.
Návrh na modernizaci pro devátou pětiletku
je připravován pro jednání naší
vlády na tento měsíc a návrh předkládáme
v rozsahu vyšším, než je plán 8.
pětiletky a než byly předchozí úrovně
dosažených zkušeností v minulých
5. letech.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, považuji
za nutné zdůraznit, že nelze modernizovat veškeré
naše výrobny, ale musíme postupné modernizovat
ty výroby, které přinesou potřebné
národohospodářské efekty v souladu
se strukturálními změnami výroby.
provedení strukturálních změn a inovací
ve výrobě spotřebního zboží
našeho resortu je vedle nezbytného technického,
ale i sociálního vybavení našich pracovišť
v závodech a podnicích, nutného nezbytného
počtu kvalifikovaných pracovníků,
podmíněno spolehlivým, dlouhodobým
zabezpečením výrobků, které
budou z naší výroby vypuštěny.
Náš resort proto iniciativně připravuje
koncepci rozvoje zakládání společných
podniků, kde vedle existující spolupráce
s Vietnamskou socialistickou republikou, Kubou, Afganistánem,
připravujeme založení společných
podniků na výrobu spotřebního zboží
v Indii, Sýrii, Tunisu a v dalších zemích.
K této činnosti potřebujeme vyšší
aktivitu dalších, i federálních centrálních
orgánů.
K problematice licencí chci říci, že
textilní, oděvní a kožedělný
průmysl využívá zahraniční
licence, např. na výrobu džínového,
tedy denimového programu, vložek do různých
druhů prádla, dále pak např. ve výrobě
pánských oděvů využíváme
licenci Feit v Oděvním průmyslu Prostějov.
V 9. pětiletce máme v úmyslu využít
další zahraniční licence ve výrobě
textilního, oděvního a kožedělného
průmyslu nejen z prostředků státu,
ale také z vlastních prostředků. připravujeme
ve spolupráci se strojírenstvím zavedení
licenční výroby jehlového tkacího
stroje, s cílem dosáhnout zlepšení úrovně
vyráběných tkanin a samozřejmě
také úspory prostředků při
dodávkách těchto licencovaných výrobků
z našeho strojírenství. K problematice licencí
vystoupí na prosincovém zasedání naší
ČNR první místopředseda vlády
soudruh Miroslav Toman. Děkuji za udělené
slovo.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu ministru Hojerovi. Slovo má předseda vlády
ČSR soudruh František Pitra.
Předseda vlády František Pitra: Budu,
soudružky a soudruzi, ve svém vystoupení stručný,
konkrétní odpovědi na Vaše dotazy jste
slyšeli z úst ministrů.
Dovolte mi, abych Vám především poděkoval
za všechny náměty, které tady zazněly,
jako podnět k dalšímu zlepšení
činnosti vlády, a ke zlepšení činnosti
jednotlivých resortů. Chci Vás též
ubezpečit, že bez odezvy nezůstanou ani Vaše
kritické připomínky. Vláda se jimi
bude s plnou odpovědností zabývat.
Pro náročnou práci, která je bezesporu
před námi, je velkým povzbuzením i
závazkem vaše ztotožnění se s hodnocením
i východisky, které jsme naznačili v předložené
zprávě. Důležité je pro nás
i vědomí, že na uložené úkoly
nejsme sami, že jste vyslovili odhodlání společně
řešit problémy, které před námi
nyní stojí.
Chci poděkovat i za podporu, kterou zde české
vládě vyjádřili představitelé
ÚV NF, odborů, Svazu družstevních rolníků
i politických stran Národní fronty.
Domnívám se, že v diskusi velmi správně
zaznělo, že všechny úkoly dokážeme
naplnit jen za jediné podmínky: za podmínky,
že se nám podaří vytvořit skutečně
všude, na každém pracovišti, v celé
republice takovou morálně politickou atmosféru
a takové podmínky, v nichž se poctiví
lidé budou cítit skutečnými hospodáři
na svých pracovištích, v místě
bydliště, ve svém státě. Aby
tomu tak skutečně bylo, o to chce vláda svojí
praktickou činností důsledně usilovat.
vždy bylo dobrým zvykem, že slovo hospodář
mělo svoji váhu. I z toho chce vláda ve své
činnosti vycházet. přitom víme, že
dobrý hospodář nikdy nehospodařil
jak se říká - z ruky do úst, že
vždycky myslel na to, jak bude zítra a své
kroky také potřebám zítřka
důsledně podřizoval.
Chci, soudružky a soudruzi, ocenit, že tento přístup
dobrých hospodářů byl typický
i v průběhu našeho dnešního jednání.
Ve zprávě jsme zcela záměrně
použili některé číselné
údaje. Mezi nimi i údaje o tom, jak dalece se odchyluje
to rozhodující, to znamená tvorba zdrojů,
od záměrů našich plánů.
To je realita. Realita, kterou nezměníme silou hlasu
nebo vehementním nastolováním dalších
požadavků. To je realita, kterou jsme schopni změnit
jen kvalifikovanou prací právě v oblasti
tvorby zdrojů. Kdo jiný než poslanci našich
zastupitelských sborů, tito bezprostřední
zástupci lidu, znají jeho problémy a jeho
potřeby? proto také vláda, soudruzi ministři,
musí reagovat na vznesené připomínky
i podněty s nejvyšší odpovědností.
Tuto odpovědnost přitom chápu jako neustálou
konfrontaci oprávněných potřeb s reálnými
zdroji a prioritami a jejich konkrétním užitím.
To na jedné straně. Na druhé straně,
kdo jiný než poslanci nejvyššího
sboru mají právo, ale i povinnost vyžadovat
všechny nezbytné pravdivé, objektivní
informace o tom či onom problému našeho společenského
a hospodářského života, o cestách
jeho řešení? Povinností vlády
i všech ostatních centrálních orgánů
je tyto informace v potřebném rozsahu a v potřebné
vypovídací úrovni poskytovat. I v tomto směru
si myslíme, že v práci vlády i centrálních
orgánů je co zlepšovat. poskytnuté informace
jsou nezbytnou výzbrojí pro každodenní
politicko-organizátorskou práci na pracovištích,
v místě bydliště, lidé chtějí
znát pravdu, český člověk zvlášť
- řekl bych - je alergický na lakování
na růžovo. Proto je třeba hovořit otevřeně
o problémech, nedostatcích, které provázejí
naši práci, náš život. Ale co je
hlavní, ukazovat příčiny a hlavně
východiska při řešení těchto
problémů. Jak bylo zřejmé z mého
vystoupení i z odpovědí ministrů na
připomínky z diskuse, ne u všech problémů
tato východiska, soudružky a soudruzi, známe.
I to je třeba otevřeně přiznat. Někde
je východisko takříkajíc na dlani,
jinde je zřejmé, že to či ono je třeba
udělat. Kromě toho tam někdy zůstává
ještě slůvko ale - a za ním se skrývá
řada konkrétních věcí, které
je třeba udělat. Někde je to získání
či uvolnění devizových prostředků,
které musí být reálně k dispozici
pro uzavření kontraktů, či dovoz konkrétní
technologické linky, k její instalaci, získání
lidí na druhou a třetí směnu, jejich
aktivní využití, dovoz suroviny, snížení
plánovaného vývozu a jeho náhrada
něčím jiným atd. O řadě
věcí již dnes víme, že jsou sice
řešitelné, ale ne teď či zítra.
Jsme přesvědčeni, že lidé nás
pochopí, když takto otevřeně budeme
o problémech a reálných možnostech jejich
řešení hovořit. Pochopí nás
ale za jedné podmínky. Za podmínky, že
za těmito, řekl bych časově vymezenými
kroky budou také následovat skutečně
praktické činy. A právě v tomto směru
chce vláda vést odpovědně řídící
pracovníky. Musíme se všichni učit nejen
nově myslet, ale také nově pracovat. A efektivnost
činnosti vlády i všech dalších
orgánů, v jejich působnosti je v tomto období
dána především novým přístupem,
opravdu věcným přístupem k plnění
daných povinností. Proto pro nás slovo pracovat
znamená - a musí znamenat - především
racionálně myslet a kompetentně jednat a
rozhodovat. pracující právem čekají
změny k lepšímu, právem je spojují
i se změnami v činnosti všech třech
našich vlád.
V úvodním vystoupení nebylo možné
dát nezbytný důraz na řešení
všech problémů, které stojí před
vládou. Bylo třeba dát konkrétní
odpočet z řady dalších závažných
opatření, která vyplývala z prohlášení
vlády, mj. pokud jde o celou složitou oblast našeho
západního a jižního pohraničí.
Myslím, že bude možné se k těmto
věcem vrátit na příštím
zasedání ČNR. Stejně tak bylo a je
třeba ocenit i obětavou práci širokého
funkcionářského aktivu národních
výborů, orgánů národních
výborů, bez nichž by nebyl pozitivní
posun v žádné oblasti. V nejbližších
dnech bude zveřejněno programové prohlášení
federální vlády. Z toho také pro nás
vyplynou konkrétní věcné úkoly,
kterými se budeme zabývat. Ano, bude nezbytné
dále posílit kontrolní funkci vlády.
Ne opatření, která jsme přijali, ale
výsledky musí hovořit o efektivnosti práce
vlády. K odpovědím soudruhů ministrů,
konkrétně soudruha Rába, chci dodat, že
závěry z neodpovědných přístupů
- a jinak to nelze charakterizovat - musí nejdříve
vyvozovat ministr a vláda na základě vlastní
náročné kontroly. Nelze nechat situaci vyhrotit
tak, že se jí musí zabývat stranický
orgán a udělovat stranické tresty. V tom
přece také je funkce vlády, aby kontrolovala.
Aby náročně kontrolovala usnesení
a závěry, které přijímá.
Víme, že úkoly stojící před
námi nejsou jednoduché a že jejich řešení
nelze odkládat. Stará moudrost říká,
kdo rychle dává, dvakrát dává.
Převedeno do dnešní mluvy to znamená,
že dnešní úkoly, které před
nás postavila současnost, musíme řešit
rychle, bez odkladu a důsledně. A to je v prvé
řadě povinnost vlády, ale i nás všech,
jak zde dnes sedíme. Je to povinnost všech řídících
struktur, všech článků našeho politického,
hospodářského systému.
Chci, soudružky a soudruzi, zdůraznit, že vláda
počítá s vaší aktivní
podporou, s vaší pomocí, ale i konstruktivní
kritikou, která byť není příjemná,
je rozhodně potřebná.
Ještě jednou vám děkuji za aktivní
podporu i za podnětné připomínky.
(potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
předsedovi vlády soudruhu Pitrovi za jeho závěrečné
vystoupení. Nyní, soudružky a soudruzi, prosím
společnou zpravodajku a předsedkyni návrhové
komise, poslankyni Marii Jarošovou o závěr
a odůvodnění návrhu usnesení.
Zpravodajka poslankyně Marie Jarošová:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
na základě připomínek poslanců
České národní rady návrhová
komise doporučuje, aby se usnesení ČNR z
12. schůze změnilo takto:
I. změnit: Bere se souhlasem na vědomí zprávu
- atd. V konstatační části II. odstavec
1 se vkládá, že úkoly vyplývající
z vládního prohlášení se nedaří
v některých oblastech důsledně plnit.
V odstavci 2 se konstatuje, že vývoj ekonomiky za
první dva roky 8. pětiletky se výrazně
odchýlil zejména v některých kvalitativních
ukazatelích od 8. pětiletého plánu
a od rozpočtového výhledu na léta
1986-90. Dochází k neplnění plánovaného
růstu národního důchodu, dále
pak k nerovnoměrnosti v materiálových a surovinových
bilancích, k nezajišťování strukturálních
změn, údržby, modernizace a rekonstrukce odvětví
řízených vládou ČSR. Doporučuje
se, aby odstavec 3 zněl takto: Kapacitně nejsou
zcela zabezpečovány úkoly v oblasti životního
prostředí a v komplexnosti bydlení. Zaostává
úroveň péče o zdraví lidu,
výchovy mladé generace, vnitřního
obchodu, dopravy a služeb, což je zdrojem oprávněné
kritiky občanů. Dále se doporučuje
osamostatnit první větu odstavce 4, takže bude
znít: Neplnění úkolů, vyplývajících
z vládního prohlášení, bylo do
značné míry způsobeno nedostatky v
řídící práci ústředních
státních a hospodářských orgánů.
Další část odstavce bude v samostatném
odstavci a bude znít takto: Vláda ČSR přijímá
opatření k rychlejšímu sjednávání
nápravy. Tento cíl sleduje i opatření
k provedení přestavby organizačních
struktur výrobně technické, vědecko
výzkumné a oběhové základny
a ke zvýšení účinnosti řízení.
Doporučující III. část usnesení
ČNR se v odstavci 2 mění takto: V závěru
odstavce nebude taxativně vyjmenováno školství,
ale vzhledem k souladu s konstatační částí
bude v závěru uvedeno zdravotnictví a výchovy
mladé generace.
To jsou, soudružky a soudruzi, doporučení,
navrhovaná komisí, která jsou vám
předložena ke zvážení.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudružce poslankyni Jarošové.
Soudružky a soudruzi poslanci, slyšeli jste návrh
na usnesení tak, jak ho po vašich připomínkách
předkládá návrhová komise.
Kdo má k tomuto návrhu dotazy nebo další
připomínky? Nejsou.
Podle prezenční listiny je nyní přítomno
182 poslanců, takže Česká národní
rada je schopná se usnášet a můžeme
hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení ČNR
ke zprávě vlády ČSR o kontrole plnění
programového prohlášení, jak jej předložila
návrhová komise a odůvodnila společná
zpravodajka, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.)
Je někdo proti? Nebo se zdržel hlasování?
Nikoliv.
Tím jsme, soudružky a soudruzi, projednali první
mimořádně významný bod pořadu
naší schůze.
Soudruhu předsedo vlády, ty se chceš omluvit?
Soudružky a soudruzi, doporučuji, abychom omluvili
předsedu vlády soudruha Pitru, který se účastní
přivítání předsedy federální
vlády soudruha Adamce po jeho jednání v Moskvě,
v Sovětském svazu. Není námitek?
Děkujeme předsedovi vlády za jeho významný
podíl na celém našem jednání
a přeji mu i vládě mnoho úspěchů
při plnění všech úkolů
kontroly prohlášení i našeho usnesení.
Děkuji.
Soudružky a soudruzi, druhým bodem je
Prosím zpravodajku poslankyni Marii Cmíralovou,
aby odůvodnila návrh výboru.
Poslankyně Marie Cmíralová: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, od poslední
schůze České národní rady v
červnu 1988 požádalo podle zákona o
organizaci a o volbách soudců 21 soudců z
povolání o zproštění soudcovské
funkce.