Úterý 1. listopadu 1988

Příkladem zvláště markantním je stav našich divadelních budov. Nemělo by již nikdy dojít k tomu, že pro havarijní stav se divadelní budova prostě dlouhodobě uzavře, jako se to stalo u několika pražských scén. Podobná situace může nastat za několik let v Olomouci. Hudební divadlo v Hodolanech bylo po požáru uvedeno do provozu v roce 1958 jako provizórium. Objekt je bez zkušeben, postrádá potřebná hygienická zařízení a další provozní zázemí. v současné době se budova ocitla doslova uprostřed nového, nesmírně frekventovaného komunikačního uzlu, který vylučuje její rekonstrukci. Divadlo má přitom téměř 100 % návštěvnost. Nepodaří-li se zařadit do plánu v nejbližších letech výstavbu nové divadelní budovy v Olomouci, dojde v hanácké metropoli dříve či později k nesmírné kulturní škodě, neboť hlavní historická budova divadla je stará 160 let a její provozní část volá naléhavě po rekonstrukci. Neobyčejně palčivým problémem je i nedostatek bytů pro umělce a pracovníky dalších, pro divadlo nezbytných profesí. Národní výbory mají tolik naléhavých požadavků z pořadníku nezbytných služeb, že pracovníci kultury jsou v přidělování bytů zpravidla až na posledním místě.

V rámci přípravy poslanců našeho výboru na dnešní jednání jsme narazili na problém zabezpečení výuky hry na hudební nástroje v jiných zařízeních než Lidové školy umění. Nově vydané platové předpisy pro pracovníky kulturních zařízení požadují, aby lektoři hudebních kursů pro mládež měli úplné středoškolské vzdělání. A tak se stalo, že zkušení hudebníci, absolventi lidových konzervatoří nemohou pokračovat ve své dlouholeté hudebně pedagogické činnosti. Lidové školy umění ve školském systému nemají dostatečnou kapacitu ani dost poboček v obcích, takže v celé řadě okresů chybí lektoři pro značný počet dětí. Obecně závazný předpis o podmínkách pro povolování soukromého vyučování prostřednictvím národních výborů, uváděný v zákoně ČNR č. 48 z roku 1984, dosud ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nevydalo. Proto bych chtěla požádat o pružné vyřešení této otázky.

Druhý zásadní problém představuje fakt, že ne všechny sporné otázky jdou vyřešit silami ministerstva kultury ČSR, uměleckých svazů či soustavy národních výborů. Klasickou ukázku v tomto směru představuje např. financování kulturních zařízení v podmínkách samofinancování a chozrasčotu státních podniků. připomínky se vyskytly již v etapě přípravy zákona o státním podniku. Současná praxe ukazuje na jejich opodstatněnost, jak potvrdila i diskuse na celostátní všeodborové konferenci v září letošního roku. Znovu se ukazuje nezbytnost řešit tuto problematiku průřezově, nikoli jen s úzce resortním přístupem.

V posledním období jsme si při průzkumech a besedách s představiteli místní kultury znovu uvědomili důležitost dobudování dokonalého informačního systému se zpětnou vazbou mezi centrálními orgány a národními výbory všech stupňů. Spousta nedorozumění a konfliktů, by mohla být odstraněna již v samotném začátku, kdyby např. odbory kultury ONV (komise kultury a školství NV základního stupně) i široká veřejnost byly o záměrech centra informovány předem, poněvadž vazba ministerstvo - KNV (NV hlavního města prahy) formou byť pravidelně svolávaných porad ještě nezaručuje pozitivní výsledek. Výbor ČNR pro kulturu a výchovu své poznatky vedení ministerstva kultury ČSR předal a je nutno říci, že byly zohledněny a použity při stanovení východisek pro rozvoj celého odvětví v budoucím období.

Existuje řada prokazatelně pozitivních výsledků i koncepčně správně založených trendů, jichž si velmi vážíme. Za všechny mi dovolte uvést moudrý přístup vlády při rozhodování o budoucnosti Chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko i příkladný přístup při organizaci Salónu 88 výtvarníků v Praze, kde veřejnost měla možnost svým zájmem či nezájmem (včetně nákupu vystavených děl) vyjádřit svůj názor na současné výtvarné umění. Považujeme tento způsob za správný, nešablonovitý a perspektivní z hlediska urychleného odstraňování byrokratických bariér, které nepřispívají k vytváření optimálních podmínek pro socialismu prospěšnou tvůrčí činnost umělců. Výbor kladně ocenil koncepčnost ministerstva kultury ČSR v přístupech ke sborům pro občanské záležitosti které za 35 let své existence výrazně přispěly ke zvýšení úrovně socialistických občanských obřadů.

Na závěr mého vystoupení se chci vrátit ve dvou poznámkách k 11. schůzi České národní rady, která se v červnu letošního roku zabývala otázkami komplexního rozvoje mladé generace. Jako podnět pro vládu České socialistické republiky doporučuji přijmout návrh na urychlené vypracování systému řešení bytového problému mladé generace. Takto formulovaný požadavek ovšem nemůže zabezpečit samo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČSR. proto navrhuji, aby byl tento problém řešen jako součást připravované koncepce státní péče o mladou generaci s tím, že na jeho přípravě budou spolupracovat všechny zainteresované vládní orgány (zvláště Česká komise pro plánování a vědeckotechnický rozvoj, ministerstvo výstavby a stavebnictví ČSR, ministerstvo vnitra a životního prostředí ČSR), včetně Svazu českých architektů a českého ústředního výboru Socialistického svazu mládeže.

Ministryni školství, mládeže a tělovýchovy ČSR prosím o odpověď na otázku, zda a v kolika případech se podařilo v ČSR k začátku nového školního roku využít školních budov, jejich sportovišť, případně dalšího zázemí jako center volného času. Vzhledem k její nepřítomnosti, prosím o písemnou odpověď.

Soudružky a soudruzi, jménem výboru ČNR pro kulturu a výchovu doporučuji 12. schůzi České národní rady přijmout navrhované usnesení. Děkuji za pozornost. (potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslankyni Amálii Kadlčíkové, slovo má poslanec František Kubát.

Poslanec František Kubát: Vážený soudruhu předsedo České národní rady, vážené soudružky poslankyně a poslanci, ústavně právní výbor se pravidelně zabýval plněním programu, který vláda ČSR přijala. V rámci své věcné působnosti iniciativně posuzoval, jak se jej daří naplňovat a přijímal potřebná doporučení.

Závěry XVII. Sjezdu KSČ i následná zasedání ÚV, zejména 7. a 9. zasedání, které zdůraznily význam zákonodárných sborů při přípravě nových zákonných norem a při uplatňování kontrolní funkce, promítl ústavně právní výbor do své činnosti. Pracoval s vědomím, že kvalitní právní zabezpečení přestavby patří mezi základní předpoklady urychlení hospodářského a sociálního rozvoje i prohloubení demokratizace naší společnosti. Počínaje letošním rokem dochází k mimořádnému nárůstu legislativních!. prací a ke. značnému pohybu v právním řádu. Přitom zákony spojené s přestavbou vytvářejí svým způsobem zpracování se zkrácenými termíny, mimořádné nároky nejen na zajišťování jejich přípravy, ale i pro projednání v zákonodárných sborech. Ústavně právní výbor trvale prosazuje nezbytnost zdokonalování právního řádu, jak to ostatně vytýčila i sama vláda v programovém prohlášení. Úkoly legislativní činnosti, včetně záměrů jsou po každoročním zpřesňování v podstatě plněny a vláda i přes složitost právních úprav a požadavků na jejich rychlé posouzení, věnuje potřebnou pozornost zdokonalování právního řádu. Přetrvávajícím problémem však zůstává množství a kvalita prováděcích předpisů, jak o tom již v rozpravě podrobně hovořil poslanec soudruh Mečl. V řadě případů se dosud nepodařilo odstranit resortismus a ne vždy jsou tyto předpisy vydávány se zákonnou úpravou. Pozitivně naopak možno hodnotit praxi, že vláda poslancům, spolu s předloženými vládními návrhy zákonů, předkládala k informaci návrhy prováděcích předpisů.

Soudružky a soudruzi, socialistická zákonnost patří mezi ty složky nadstavby a politického systému, které vytvářejí nejen prostor pro upevnění sociálních a právních jistot, ale i kritiky a sebekritiky, politické a ideologické kultury a pro upevňování morálky, občanské kázně a discipliny. Nelze ji proto zužovat jen na ryze právnickou kategorii, ale třeba ji chápat jako metodu uskutečňování politiky socialistického státu, jako metodu uplatňování a prosazování cílů a zásad komplexní přestavby.

Současné období proto musí být neodmyslitelně spjato s upevňováním disciplíny, pořádku, zákonnosti všude a každým a se skutečností, že proces demokratizace má mimo jiné zajistit podporu práva veřejným míněním. Socialistickou demokracii nelze za žádných okolností zaměňovat s anarchií, svévolí, neodpovědností, s jakousi libovolnou dobrovolností při plnění povinností. To ostatně plným právem pocítili ti, kteří porušili naše zákony, obecně závazná nařízení národního výboru a chtěli tak narušením veřejného pořádku i jinými akcemi zneužít státního svátku 28. října a následujícího dne.

Naopak nejen socialistická demokracie, ale demokracie vůbec je vždy charakterizována jednotou práv a povinností, jejich vyváženým uplatňováním, organickým spojováním, samostatností a odpovědností, dobrovolností a kázní. Základem demokracie je proto zachování právního řádu i morálních norem společnosti a upevňování socialistické zákonnosti. právě energický boj proti porušování právního řádu rozšiřuje záruky občanů, že nebudou kráceni na svých právech a omezováni v plnění povinností.

Soudružky a soudruzi, prvořadou naší povinností je dbát, a bylo o tom hovořeno v rozpravě, o svrchovanost zákona, o to, aby zákony obsahovaly veškeré základní problémy zpracované oblasti tak, abychom sami nevytvářeli předpoklady ke zbytečnému vydávání dalších prováděcích předpisů. S tím souvisí i požadavek na přebudování a prohlubování právního vědomí občanů, které je určitou měrou dezorientováno právě nepřehledností současného právního řádu. Čím dokonalejší, přehlednější a srozumitelnější bude náš právní řád, tím lepší budou podmínky pro účinnou právní výchovu obyvatelstva a tím i pro upevňování socialistické zákonnosti jako principu řízení společnosti. K tomuto cíli rovněž musíme iniciativně informovat občany ve volebních obvodech a získávat je pro dobrovolné zachovávání a plné využívání stávajících právních norem.

Třeba si však právě dnes, při velkém pohybu v právním řádu, uvědomit, že sebelepší zákon, nařízení či usnesení samy o sobě nic podstatného nezmění. Zůstanou jen slovy, pokud je lidé nepochopí a nepodřídí jim svá jednání. Významná role tu vedle celé řady dalších skutečností přísluší i pozitivnímu ovlivňování právního vědomí a právní výchově, jejichž pomocí má být dosaženo, aby lidé akceptovali socialistické právo a tím přispívali k vhodnému psychologickému klimatu přestavby. Výchovu proto nutno zaměřit k hlubší a bezprostřednější účasti lidí na řízení společnosti pomocí práva. Zbavme ji vžitých, ale ne vždy účinných přístupů, přihlížejme více k názorům lidí, při objasňování právního řádu nepoužívejme fráze, ale argumenty, nepřesvědčujme tak, jak se často v praxi stává, přesvědčené. Volme atraktivnější a účinnější formy než dosud, tak abychom přispívali k širší znalosti práva i zkušeností z jeho aplikace. Při tom však musíme mít stále na zřeteli, že nejúčinnějším prostředkem pozitivního ovlivňování právního vědomí je přesné a důsledné dodržování právního řádu. Z praxe víme, že občany nejvíce znepokojuje, že některé negativní jevy a tendence přetrvávají, zůstávají dlouhou dobu neřešeny a nevyvozují se z nich potřebné závěry. Proto se např. s plnou podporou pražské veřejnosti setkává zvýšené úsilí orgánů činných v trestním řízení v potírání tzv. "veksláků", stejně jako skutečnost, že celá řada negativních jevů se dostává pod veřejnou kontrolu, že zjištěné nedostatky, jejich příčiny, závadné chování a jednání odpovědných osob, jsou často zveřejňovány.

Mnohokrát bylo zdůrazněno - naposledy na 10. plenárním zasedání ÚV strany, že reálný úspěch přestavby může zajistit jen komplexní chápání a uskutečňování jejího programu. Z hlediska vztahu ekonomiky a politiky v socialistické společnosti je neoddělitelným směrem celkové přestavby i mnohostranná změna právního základu společnosti. Možno uvést, že úloha práva v přestavbě je v dialektickém vztahu s přestavbou v právu, jehož obsah musí odpovídat hodnotám socialismu, jeho principům, možnostem a cílům. Zákonnost a právní pořádek budou zajištěny tím plněji, čím aktivněji budou do této práce zapojeny stranické a státní orgány, společenské organizace, pracovní kolektivy a vůbec všechny síly naší společnosti. Současně musí být důsledně dodržovány demokratické zásady v činnosti orgánů aplikujících právo, rovnost občanů před zákonem a další záruky, které zajišťují ochranu zájmů státu a každého občana. Uvědomme si, že úloha práva v přestavbě - ačkoliv nepřeceňuji jeho význam - má značný vliv i na úspěch přestavby samé, neboť je nemalým dílem uskutečňována pomocí práva.

Soudružky a soudruzi, jedním z úkolů, které si vláda vytýčila, je i prohlubování socialistické zákonnosti, řešení protispolečenských jevů a rozhodnější postup vůči těm, kdo se dopouštějí trestné činnosti. V boji proti některým přetrvávajícím negativním jevům nemůžeme vystačit jenom s úsilím o zkvalitnění práce orgánů činných v trestním řízení, popř. dalších orgánů, které mají a mohou přispět k jejich omezení. I když rovněž zde je nutné některé metody a formy práce přizpůsobit novým podmínkám. Třeba především naléhavě změnit a zdokonalit právní základ boje s kriminalitou. Trestní politika by měla vycházet z nového pojetí trestního práva, z hlubšího poznání příčin a podmínek páchání trestné činnosti a skutečného uznání a faktického zabezpečení priority sociální prevence. Nejde a nemůže jít o nějakou liberalizaci trestní odpovědnosti, ale o pravý opak. Musí jít o diferenciaci odpovědnosti, počínaje odpovědností morální, přes politickou, občanskoprávní, správní až po trestní. Jedině tak se může prohloubit prostor pro důsledné uplatňování zákonnosti, pro vymýcení těch protispolečenských jevů, které narušují zdravé klima společnosti a oslabují náš ekonomický potenciál. Často se sice uznává, že konečným a hlavním cílem trestního práva je ochrana společnosti před trestnými činy a že trestní právo by nemělo nahrazovat ostatní právní odvětví a tím spíše řešit problémy, k jejichž řešení jsou adekvátní prostředky politické, ekonomické, výchovné a jiné povahy. Přesto jsou však trestní právo i jeho aplikace v některých směrech poplatné opačným tendencím. Někdy se zapomíná na to, že trestní právo a trest sám jsou posledními prostředky tam, kde ostatní právní odvětví své nástroje již vyčerpaly. V praxi se u nás většinou uvažuje hned o použití trestněprávních prostředků a sankcí. Jsme v tomto směru pozadu za ostatními socialistickými státy, zejména NDR, jejichž úpravy poskytují mnoho podnětů. Účinnost současného trestního práva není zdaleka tak veliká, jak by se mohlo zdát. O tom svědčí nejen vysoký počet recidivistů, ale i některé další skutečnosti, jimiž se soustavně v ČNR zabýváme při projednávání zpráv o stavu socialistické zákonnosti.

Soudružky a soudruzi, stejně jako je třeba bojovat proti absolutizaci problémů, je třeba bojovat proti jejich zjednodušování a vyvolávání falešných iluzí. Bylo by proto naivní a neodpovědné domnívat se, že s přestavbou automaticky zmizí veškeré negativní jevy. Bude třeba počítat s tím, že se najdou občané, kteří budou chtít využít nových nebo měnících se ekonomických podmínek k rychlému a bezpracnému zbohatnutí, je nutno počítat s problémy, které vyvolá např. větší mobilita pracovních sil, ale např. i s některými novými jevy jako mohou být snahy vyhnout se důsledkům vlastní zadluženosti v podnikové sféře, daňovými úniky i některými dalšími důsledky plynoucími ze špatného hospodaření. Daleko pružněji než v minulosti bude třeba na nově se vyskytující problémy reagovat, neboť přestavba otevírá celou řadu nových problémů a v mnoha směrech i choulostivých otázek. Na druhé straně však s prohlubující se demokratizací společenského života musíme podchycovat větší aktivitu a angažovanost občanů a dbát tak o jejich účinné zapojení v omezování protispolečenských jevů. Zkrátka vstup naší společnosti do kvalitativně nové etapy jejího vývoje musí být spjat s ofenzivnějším přístupem k řešení problémů socialistické zákonnosti. Musí být v plné míře realizována ta politická linie, podle níž boj za dodržování zákonů socialistického státu je záležitostí všech státních, společenských a hospodářských orgánů i organizací i jednotlivých občanů.

Závěrem mi, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, dovolte, abych doporučil České národní radě vyjádřit plnou podporu závěrům a cílům, obsaženým v programovém prohlášení vlády, jehož kontrolou se dnes zabýváme. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Františku Kubátovi. Soudružky a soudruzi poslanci, zjišťuji, že promluvili všichni přihlášení řečníci.

Přeje si ještě někdo z poslanců vystoupit, promluvit? Ne.

Můžeme tedy rozpravu ukončit.

Než dáme slovo členům vlády a předsedovi vlády, uděláme přestávku asi do 17 hodin.

(Jednání přerušeno.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném jednání, z členů vlády se přihlásili o slovo soudruh ministr Nikodým, který chce zaujmout stanovisko k připomínkám z minulé schůze České národní rady, soudruzi ministři Ráb a Hojer k problematice, kterou projednáváme a o závěrečné slovo požádal předseda vlády soudruh Pitra. Prosím soudruha ministra Nikodýma, aby se ujal slova.

Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří Nikodým: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, ve svém vystoupení chci reagovat na podnět soudruha poslance Mečla na 11. schůzi České národní rady, k úpravě či zrušení vyhlášky federálního ministerstva financí a obou národních ministerstev financí č. 151 z roku 1978 o sdružování prostředků socialistických organizací, ve znění vyhlášek č. 15/84 a č. 22/86.

Připomínka poslance Mečla je odůvodněná a my také předpokládáme i po projednání s federálním ministerstvem financí, že tato samostatná vyhláška pozbyde účinnosti ke dni 31. prosince 1990.

Jednotlivé právní subjekty, uzavírající smlouvu o sdružení, budou vycházet ze svých ekonomických a společenských zájmů s tím, že budou postupovat v souladu se zákony, které vymezují jejich práva a povinnosti, např. se zákonem o státním podniku, zákonem o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví, přičemž se budou plně řídit základními principy, stanovenými pro sdružování prostředků hospodářským zákoníkem.

Zároveň mi dovolte ještě vás stručně informovat o některých změnách, které připravujeme v oblasti příjmové základny národních výborů, a to již k 1. lednu příštího roku, nikoliv až od roku 1991.

Jako nejvhodnější zdroj pro zvýšení příjmové základny národních výborů bylo zvoleno převedení daně ze mzdy placené ústředně řízenými organizacemi z příjmů státního rozpočtu do příjmů národních výborů. Víte, že daň ze mzdy, placená organizacemi řízenými národními výbory je již od roku 1986 vlastním příjmem rozpočtu národních výborů, čili celá daň ze mzdy bude stabilním příjmem. Chtěl bych vám to ukázat jenom na několika číslech, jak se situace ve stabilitě příjmové základny národních výborů mění.

V příštím roce počítáme u národních výborů s výdaji v výši 96,5 miliardy korun. Objemy rozpočtů národní výbory znají, protože jsme je s nimi seznámili po projednání materiálu o státním rozpočtu na r. 1989 ve vládě. podotýkám, že investiční výdaje jsou plně kryty účelovou subvencí ze státního rozpočtu, k žádným změnám u nich nedojde. Na krytí neinvestičních výdajů se zatím podílejí příjmy národních výborů jenom 56 %. Tím, že převedeme celou daň ze mzdy do příjmů národních výborů, zvýšíme tento podíl na 81,4 %. Tím podstatně snížíme závislost národních výborů na zdrojích státního rozpočtu. Globální dotaci, i když v přiměřeně snížené míře pokládáme i nadále za nutné zachovat, neboť pomáhá národním výborům zabezpečovat úkoly ve společenské spotřebě.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP