V souvislosti s přestavbou a potřebou maximálního
využití lidského činitele vystupuje
do popředí i profesní výchova a odborná
příprava družstevních rolníků.
Připravujeme se na převzetí koordinátorské
úlohy svazu na tomto úseku. Spolu se zemědělskými
školami budeme pokračovat ve zvyšování
kvalifikovanosti, zejména základních profesí,
organizovat kursy k potřebným, změnám
kvalifikace, k získání druhé profese.
Ve větší míře zapojovat mladé,
především technickohospodářské
pracovníky do pomaturitního a postgraduálního
studia. Řada dosud nevyužitých možností
existuje v kulturně výchovné, zájmové,
tělovýchovné a branné činnosti
družstevních rolníků, jež souvisí
s rozvojem jejich osobnosti a celkovým zvyšováním
životní úrovně.
Nemalé prostředky, které svaz a jednotná
zemědělská družstva na tuto činnost
vynakládají bude třeba lépe využívat
k uspokojování zájmů a obohacování
života družstevních rolníků. V
současné době připravujeme opatření,
jejichž cílem je principy přestavby společnosti
uplatnit v celkové práci našeho svazu. Těžiště
naší veškeré činnosti vidíme
v práci s lidmi, v jednotných zemědělských
družstvech, v pracovních kolektivech. Tomu přizpůsobíme
i výstavbu svazu v souvislosti s uplatněním
nového zákona o zemědělském
družstevnictví.
Soudružky a soudruzi, v příštím
roce vzpomeneme 40. výročí nástupu
k socializaci našeho zemědělství a budování
jednotných zemědělských družstev.
Úspěchy, kterých jsme za toto období
dosáhli, vzbuzují u našich družstevních
rolníků nejen uspokojení a hrdost, ale i
pocit odpovědnosti za další vývoj. Chtěl
bych vás proto ujistit, že jednotná zemědělská
družstva i náš svaz učiní vše
pro to, aby v našem zemědělském družstevnictví
byly cíle přestavby beze zbytku splněny a
třída družstevních rolníků
tak přispěla k dalšímu rozvoji celé
naší společnosti. Současně se
jménem družstevních rolníků hlásíme
k plnění úkolů, které pro nás
vyplývají z programového prohlášení
vlády České socialistické republiky.
(potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Břetislavu Vařečkovi, slovo má
poslanec Josef Sedláček, připraví
se poslanec Václav Běžel.
Poslanec Josef Sedláček: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, zpráva vlády České socialistické
republiky o plnění jejího programového
prohlášení je v centru pozornosti i výboru
pro školství a védu. Všechny otázky
spadající do naší působnosti
- tj. především celá oblast školství,
zavádění vědeckotechnických
poznatků do praxe a také problematiky tvorby a ochrany
životního prostředí - jsou námi
posuzovány i z tohoto pohledu. Náš výbor
především na svých schůzích
přijímal stanoviska k závažným
dokumentům. Jsou to shrnuté zkušenosti poslanců
získané ve volebních obvodech při
kolektivních i individuálních průzkumech,
na pracovištích. Zdůrazňuji, že
ve svém vystoupení se nesoustředím
na všechny problémy, ty jsou většinou
nám dobře známy, spíše jde o
objektivní posouzení současného stavu
s jasným pohledem do budoucna.
Říká se, že po každé diskusi
musí přijít konkrétní opatření.
Rozsáhlou rozpravu jsme ve výboru vedli také
k analýze československé výchovně
vzdělávací soustavy. Výsledkem je
stanovisko, ve kterém se odráží naše
názory a požadavky na dopracování závěrů,
které z analýzy vyplývají. Chtěl
bych zde říci, že je nutné především
upřesnit nároky jednotlivých resortů
na odbornou kvalitu a počty absolventů středních
a vysokých škol. Zbývá dořešit
i politickoprávní otázky po zavedení
nové právní úpravy pro zřizování
a řízení středních odborných
učilišť, samozřejmě i s ohledem
na nově přijaté zákony. Neméně
závažné je vymezení funkce a postavení
školství jako resortu v celém systému
národního hospodářství s patřičným
vymezením materiálních a finančních
prostředků. Současná situace je v
tomto směru neutěšená. Stále
více se prohlubuje rozpor mezi možnostmi a potřebami.
Rozpočtové prostředky kapitoly školství
pro rok 1988 nepokryly věcné výdaje na údržbu
a modernizaci, výdaje na vybavení a provoz nových
kapacit včetně výdajů na energie,
u kterých pokračuje nepříznivý
trend ze 7. pětiletky, kdy tyto rostly čtyřikrát
rychleji než celkové neinvestiční náklady.
Složitou situaci v rozpočtovém hospodaření
resortu školství navíc komplikují úsporná
opatření vyplývající z usnesení
vlády ČSSR čís. 33/88 - tj. blokace
1,5 % z celkového objemu neinvestičních výdajů
roku 1988. Úsporná opatření nelze
v žádném případě uplatňovat
omezováním základních provozních
výdajů škol a jejich zařízení.
Na negativní vliv omezování výdajů
upozornil dnes i soudruh předseda vlády ve svém
vystoupení.
Soudružky a soudruzi, každá společnost
si připravuje svoji budoucnost v dětech. To bychom
měli mít všichni na mysli, když rozhodujeme
o finančních prostředcích na vzdělání
a výchovu naší mládeže. Řada
existujících problémů má i
celospolečenský charakter a souvisí s celkovým
morálním klimatem ve společnosti. Nesprávné
formy a metody výchovného působení
nás zavedly tam, že poklesla úcta k práci,
k hodnotám i autoritám. Nějak stále
nejsme schopni dát mladé generaci reálné
příklady a vzory ze současnosti, i když
jsem přesvědčen, že existují.
Snad poklesla i autorita veřejné moci. Mladí
si to uvědomují a podle toho také mnohdy
jednají. Naznačené problémy je bezpodmínečně
nutné řešit ve spolupráci všech,
tj. především školy, rodiny a celé
společnosti.
Všeobecně se šíří názor,
že současná školská koncepce se
snaží z dětí vychovat jakési
encyklopedisty. Mnozí nestačí zvládnout
nároky a rostou v nich pocity vlastní nedostatečnosti,
takže se snaží vyniknout nějak jinak -
třeba fyzicky. Mnohé takovéto projevy přecházejí
až v trestnou činnost.
Veřejnost, především rodiče,
oprávněně kritizují předimensovanost
obsahu vzdělání, přetěžování
žáků, prakticky ve všech předmětech,
což vyplývá z neúměrného
rozsahu vyučované látky. Jak jsme si ověřili,
došlo již k dílčím úpravám,
což se podle mínění pedagogů
projevilo velmi pozitivně. Malou poznámku k učebnicím:
mnohé neodpovídají obsahem ani výrazovými
prostředky věku žáků, jsou v
nich chyby! Podle mínění učitelů
jsou i takové učebnice, které neměly
být nikdy vydány. Ve výchovně vzdělávacím
procesu nelze připustit, abychom se vzdalovali od některých
zásad, které mají trvalou platnost. Žijeme
v zemi, která zrodila učitele národů.
V roce 1992 si budeme připomínat 400 let od jeho
narození. Na názorech, které hlásal
Komenský, byly postaveny základy vzdělání
a výchovy mladé generace prakticky v celém
kulturním světě.
Současná doba žádá, aby na všech
stupních škol, učebními obory počínaje
a vysokými školami konče, byli žáci
a studenti kromě odbornosti připravováni
pro praktický život a výkon povolání.
Rovněž výuka cizích jazyků je
v našich středoevropských podmínkách
životní nutností.
Ať se to zdá jakkoliv absurdní, k otázkám
školy a školství musí hovořit především
učitelé a pedagogičtí pracovníci
s bohatými a dlouholetými zkušenostmi. Musíme
se naučit více naslouchat jejich názorům,
kriticky je hodnotit a ty dobré skutečně
uplatňovat.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
jak jsme uvedl, v našem školství působí
mnoho momentů hodných kritiky Některé
jsem zde naznačil. Vítáme však úsilí
vlády České socialistické republiky,
že jednoznačně bude rozvíjet a podporovat
takový systém vzdělání, který
umožní rozvoj každého mladého člověka
v souladu s jeho individuálními schopnostmi a společenskými
potřebami. Rovněž jsme i toho názoru,
že samotný resort školství si postupně
ujasňuje koncepci, ví, co vše musí udělat
pro zlepšení vzdělanosti a připravenosti
mladé generace na život. V tomto směru vyslovují
poslanci našeho výboru ministerstvu školství,
mládeže a tělovýchovy pro svoji podporu.
V úvodu svého vystoupení jsem se také
zmínil, že výboru pro školství
a vědu rovněž přísluší
sledovat otázky tvorby a ochrany životního
prostředí. Ve zprávě o plnění
programového prohlášení vlády
ČSR má tato problematika své místo.
právem, neboť znečištění
základních složek životního prostředí
dosáhlo za posledních patnáct let v ČSSR
v některých oblastech kritických hodnot jak
ve vztahu ke zdraví obyvatelstva, tak i ve vztahu k dalšímu
sociálně ekonomickému vývoji. poslanci
našeho výboru měli v minulých dnech
praktickou možnost ověřit si řadu skutečností
v krajském městě Ostravě a na okrese
Karviná.
Na počátku šedesátých byla v
průmyslových podnicích ostravské aglomerace
uvedena do provozu účinná odlučovací
zařízení, která podstatným
způsobem omezovala úniky odpadních látek.
po mnoha letech provozu tato zařízení "dožila",
takže následovala zvýšená zátěž
na blízké i vzdálené okolí.
Tak například - úhrn průměrných
denních koncentrací polétavého prachu
vzrůstá a plocha zatěžovaného
prostředí se neustále zvětšuje.
Bytová výstavba včetně občanské
vybavenosti je soustřeďována do silně
narušeného prostředí. Stále nedochází
k zařazení některých oblastí
např. Třinecka do prvního pásma prašnosti.
Trvá problém hluku z letecké i pozemní
dopravy. velkými znečišťovateli jsou nejen
velké, popřípadě dožívající
průmyslové závody, ale i moderní a
nedávno dostavěné kapacity např. koksovny
Vítězný únor a NHKG, elektrárna
Detmarovice a jiné. Život obyvatel v trvale narušeném
prostředí je provázen zvýšenou
nemocností i úmrtností. Rovněž
časem zavedený systém umisťování
školní mládeže do škol v přírodě
je v současné době silně omezován
pro krácení finančních zdrojů.
Kromě zmenšení možnosti pro děti
pobývat v nenarušeném popřípadě
méně narušeném prostředí,
vznikají i další problémy, jak nás
o tom informovali pracovníci národních výborů.
Na Karvinsku měli poslanci možnost sledovat vlivy
vzniklé z důlní činnosti mimo jiné
i na školských zařízeních. Navštívili
jsme dvě základní školy - v Orlové
a Petřvaldě. Suterénní místnosti,
kde byly dříve umístěny dílny
pro praktickou výuku žáků, byly vyztuženy
stojkami jako prevence před zřícením.
Takovéto výstuže jsme viděli i na chodbách
školy.
Velké spáry ve zdivu dávají tušit,
že dílo zkázy nezadržitelně postupuje.
V obou školách se provozuje výuka. Ředitelem
jedné z těchto škol jsme byli informováni,
že výstavba nové školy na poddolovaném
území je neustále odsouvána, a to
především pro nedostatek stavebních
kapacit, které jsou mj. i z okresu Karviná předisponovány
mimo Severomoravský kraj. K samotným projektům
školských zařízení nutno podotknout,
že jsou navrhovány i tak, že např. žákovské
dílny jsou umístěny v patře nad
Proč jsou objekty takovým způsobem navrhovány
i schvalovány, nebylo nám nikomu jasné.
Soudružky a soudruzi poslanci, shrnu-li dosavadní
poznatky a zkušenosti včetně problémů,
které jsem zde nastínil, pak mi ze všeho vyplývá
jediný možný závěr: jako východisko
z komplikovaných situací, ať už se týkají
kterékoliv oblasti našeho života, vidím
v konkrétním přístupu každého
z nás, kdy bez emocí, oproštěni od resortních
zájmů, na základě seriózních
rozborů situace přistoupíme neodkladně
k nápravě vzniklých škod a nedostatků,
které se v naší společnosti stále
ještě vyskytují.
A nyní mi ještě dovolte, soudružky a soudruzi,
připojit několik slov jménem Klubu poslanců
Československé strany socialistické. Přijali
jsme s pochopením celý souhrn změn tak, jak
byl uskutečněn v návaznosti na 10. zasedání
ÚV KSČ. Občané naší vlasti,
a tedy nejen naši členové, si totiž jasně
uvědomují, že má-li přestavba
reálně postupovat vpřed, musí být
profilována také novými osobnostmi a orgány.
Uvědomujeme si, že nyní vláda stojí
před velkými úkoly, leckdy letitého
i chronického charakteru. Bude zapotřebí
mnoho sil, důraznosti a zejména bezvýjimečné
důslednosti při jejich řešení.
Stejnou měrou však musí postupovat i zastupitelský
sbor ve vztahu k vládě. Jen tak se nám může
podařit společné dílo. Mohu prohlásit
jménem Klubu Československé strany socialistické,
že nebudeme litovat času ani sil, využívajíce
našich ústavních práv, při podpoře
vlády, při všem pokrokovém, novém
i perspektivním. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Sedláčkovi, slovo má poslanec
Václav Běžel, připraví se poslankyně
Amálie Kadlčíková.
Poslanec Václav Běžel: Vážené
soudružky, vážení soudruzi, program revoluční
přestavby naší socialistické společnosti,
vytýčený XVII. sjezdem KSČ a konkretizovaný
posledními zasedáními ÚV KSČ,
ukazuje jasně cestu další demokratizace a otevřené
informovanosti, rozšiřování účasti
občanů na tvorbě, uskutečňování
a kontrole politiky.
Z těchto důvodů je program dnešní
schůze České národní rady středem
zájmu pracujících a občanů,
neboť pozorně sledují, stejně jako všichni
poslanci, současný stav v plnění programového
prohlášení vlády ČSR z 3. července
1986 a očekávají východiska ze stávajícího
stavu.
Poslanci ČNR - odboroví funkcionáři,
s plnou odpovědností vůči svým
členům přistupují ke kontrole plnění
programového prohlášení vlády
ČSR s vědomím vážnosti situace
v životních i pracovních podmínkách
lidí.
Hodnocení, které přednesl předseda
vlády ČSR soudruh František Pitra se shoduje
s našimi poznatky i s názory, jež zazněly
na nedávné celostátní všeodborové
konferenci. proto je nebudu do podrobností rozvádět.
Plně podporujeme směry další činnosti
i aktuální opatření, jimiž chce
vláda ČSR zajistit další rozvoj socialismu,
řešit nahromaděné problémy a
tím otevírat nové životní perspektivy
občanů v České socialistické
republice.
Jsme si jako odboráři vědomi, že řešení
některých letitých problémů
není lehkou věcí a hlásíme
se ke svému aktivnímu podílu na jejich odstraňování.
Vždyť jsme se na Českém sjezdu ROH v roce
1987 přihlásili ke strategii urychlení. Ale
nejde jen o slovní přihlášení
se k přestavbě, ale především
o aktivní účast každého odboráře
na konkrétním dění, ale zejména
na realizaci kvalitativních úkolů jednotlivých
let 8. pětiletky. Stále platí, že urychlené
vytvoření dostatečných zdrojů
podmiňuje další zvyšování
životní úrovně. proto také společně
s vládou ČSR věnujeme těmto otázkám
každoročně mimořádnou pozornost.
Stejně tak bylo potřebné, a v tom oceňujeme
přístup vlády ČSR, ihned po celostátní
všeodborové konferenci se společně sejít
nad věcnými problémy, jež vyplynuly
z jejího jednání, dotýkají
se pracovních a životních podmínek pracujících
a jejichž řešení lze ovlivnit vládou
ČSR za aktivní pomoci České odborové
rady.
Společné zasedání předsednictva
vlády ČSR a sekretariátu ČOR přijalo
konkrétní opatření k řešení
zásadních problémů v oblasti pracovního
a životního prostředí, které
vláda ČSR na svých zasedáních
již postupně rozpracovává. Tento postup
je jenom dokladem toho, co dnes řekl ve svém vystoupení
předseda vlády ČSR soudruh Pitra, že
vláda ČSR v úsilí o dosažení
lepších výsledků v tvorbě zdrojů
staví do popředí řešení
péče o člověka racionálnějším
využíváním vytvořených
hodnot. Podporujeme vládu ČSR v jejím náročném
přístupu k hospodářským pracovníkům,
od nichž požaduje, aby pracovním kolektivům
vytvářeli podmínky pro dobře organizovanou
práci, pro lepší materiální a
morální oceňování poctivé
práce. Vítáme další Opatření
vlády ČSR, chceme je aktivně napomáhat
uvádět do života, a to ať již jde
o zlepšování zásobování
vnitřního trhu, o zvrat v plnění komplexní
bytové výstavby, o řešení dopravy
pracujících do a ze zaměstnání,
zlepšování zdravotní péče
i realizaci komplexního programu péče o mladou
generaci.
To vše dokazuje, že všestranná péče
o pracující, o občany naší republiky,
včetně zkvalitňování životního
prostředí, se dostává do středu
pozornosti státních orgánů. A protože
úspěch v této oblasti je podmíněn
ekonomickými výsledky, chceme i nadále s
ještě větším efektem napomáhat
vládě ČSR v rozvoji iniciativy pracujících
a ve sjednocování úsilí kolektivů
při plnění pracovních úkolů
roku 1989 a 1990. Tomu budou odpovídat i společné
postupy předsednictva vlády ČSR a SČOR
k zabezpečení státního plánu
a KS v jednotlivých letech.
Soudružky a soudruzi poslanci, čeští odboráři
dají všechny své síly pro úspěšné
plnění sociálně ekonomických
záměrů XVII. sjezdu KSČ, a proto se
svým podílem hlásí k dalšímu
plnění programového prohlášení
vlády ČSR a jejím záměrům
pro zbývající léta 8. pětiletky.
V této souvislosti vítáme rázné
přístupy odpovědných státních
orgánů proti živlům, které vyvolávají
protistátní provokace a snaží se mařit
úsilí poctivých pracujících.
Děkuji za pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Václavu Běželovi. Slovo má
poslankyně Amálie Kadlčíková,
připraví se poslanec František Kubát.
Poslankyně Amálie Kadlčíková:
Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, vážení hosté, v rámci
přípravy dnešní schůze nejvyššího
zákonodárného sboru České socialistické
republiky, výbor ČNR pro kulturu a výchovu,
pokud jde o sféru kultury a umění, jednoznačně
konstatoval, že přes prokazatelně vynaložené
úsilí pracovníků celého odvětví,
nemá reálná úroveň kulturního
života naší společnosti kvalitu a dynamiku
odpovídající současným požadavkům
přestavby. Na tomto konstatování jsme se
shodli s představiteli ministerstva kultury ČSR,
komisí kultury KNV, Národního výboru
hlavního města prahy, se zástupci osmi vybraných
okresů ČSR, s nimiž po celé V. volební
období spolupracujeme, potvrdily to výborové
průzkumy, pečlivé vyhodnocení novinové
a časopisecké produkce a neperiodických tiskovin
letošního roku i naše vlastní zkušenosti
z volebních obvodů. Zásadně se k uvedeným
problémům vyslovilo 10. zasedání ÚV
KSČ, jehož závěry plně podporujeme
a uděláme vše, abychom přispěli
k jejich konkrétnímu splnění v praxi.
Nedocilování takových výsledků,
které společnost v současné etapě
přestavby od kultury a umění nejen žádá,
ale přímo potřebuje pro úspěšnou
realizaci vytýčených cílů -
zákonitě nastolilo otázku, jak postupovat
dále. Co udělat pro to, aby se socialistická
kultura svým specifickým způsobem efektivně,
neprodleně a s plným nasazením podílela
na úspěšném plnění programu
přestavby československé společnosti
jako integrální a nezastupitelná součást
ideologické práce strany a socialistického
státu.
Především jsme se shodli na tom, že přes
komplexnost uvedených procesů musíme respektovat
prioritu některých úkolů, sfér
a činností. Jen na okraj připomínám
zkušenosti každého z poslanců z někdy
velmi vzrušených diskusí kolem společenské
zábavy, populární hudby, památkové
péče, ochrany přírody, ediční
činnosti, programu komplexního estetického
rozvoje, stavu materiálně technické základny
kulturních zařízení, odměňování
pracovníků, ekonomiky kultury, jejího řízení
včetně televize, rozhlasu a filmu a zaměříme
pozornost na jejich odstranění v praxi a to není
zdaleka jen v možnostech a pravomocech ministerstva kultury
ČSR. V této souvislosti bych chtěla zdůraznit,
že realizační sféra je skutečně
hlavním problémem.
K tomu existuje řada příkladů z legislativní
oblasti (zákon o kulturně výchovné
činnosti, hudební zákon), ze sféry
kádrové a personální práce,
sociálních problémů pracovníků
odvětví.