V některých okresech není potřeba
pečovatelské služby dosud kryta koncem roku
1987 nebylo uspokojeno téměř 170 žadatelů
nehledě k tomu, že rozdíly ve vybavení
národních výborů sociálními
pracovníky vedou k tomu, že evidence potřebných
občanů není úplná.
Přetrvávají některé problémy
ve stravování důchodců včetně
dietního zejména v podnicích veřejného
stravování. Ke zlepšení stavu nepochybně
přispěje realizace usnesení XI. všeodborového
sjezdu - poskytovat důchodcům stravování
v závodních jídelnách bez ohledu na
místo jejich dřívějšího
pracoviště.
Úroveň bydlení starých občanů
je ve srovnání s průměrem populace
nižší. Často bydlí v bytech nejnižších
kategorií, ve vyšších poschodích
s nedostatkem výtahů, bytech pro staré občany
nevhodně vybavených. Ke zlepšení přispívá
celková modernizace bytového fondu a především
další rozvoj domů s pečovatelskou službou.
potřebnou se jeví právní úprava,
aby byty v domech s pečovatelskou službou byly přidělovány
jen starým nebo invalidním občanům.
V souvislosti s bydlením bývá také
připomínána potřeba tzv. dvougeneračních
bytů umožňujících řešit
problém osamělosti starých rodičů
bez rušivých zásahů do života rodiny
dětí.
Nutno brát v úvahu, že přes všechna
opatření k prodloužení doby soběstačnosti
přichází jednoho dne období závislosti
na okolí v řadě potřeb v té
či oné míře, a proto i nadále
bude potřeba, aby vláda ČSR při plnění
svého programového prohlášení
neztrácela ze zřetele důsledné plnění
programu péče o staré občany. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Evě Hálkové, slovo má místopředseda
ústředního výboru Národní
fronty soudruh Rudolf Dušek, připraví se poslanec
Břetislav vařečka.
Soudruh Rudolf Dušek: vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, programové prohlášení vlády
ČSR, jehož plnění na našem dnešním
jednání posuzujeme, je jedním ze základních
dokumentů, jimiž se řídí činnost
nejvyššího orgánu výkonné
moci v naší České socialistické
republice.
Stav a výsledky realizace programového prohlášení
vlády ČSR posuzujeme především
z hlediska toho, jak přispěly k uplatňování
komplexního programu přestavby naší
společnosti, to znamená k zásadním
změnám hospodářského mechanismu,
k dosažení vyšší výkonnosti
a efektivnosti našeho hospodářství k
lepšímu uspokojování našich lidí,
ale také demokratizaci společností, zdokonalení
forem jejího politického vedení a k potřebným
kvalitativním přeměnám kulturního
a duchovního života.
Při plnění úkolů programového
prohlášení učinila vláda ČSR
nesporně řadu pozitivních kroků, které
zasluhují ocenění. Snížením
počtu orgánů státní správy
a dalšími opatřeními se podařilo
vytvořit předpoklady k přechodu od převážně
administrativního řízení ke koncepčnímu,
v souladu s požadavky doby. Tomu odpovídají
i opatření, směřující
ke zjednodušení administrativy a racionalizaci řídící
práce na jednotlivých stupních státního
aparátu. Mnoho práce bylo vykonáno v oblasti
ekonomické struktury v souvislosti s postupným uplatňováním
zákona o státním podniku. Významná
opatření byla přijata s cílem zvýšit
úroveň služeb pro občany. K dalším
podstatným zlepšením došlo v oblasti sociálního
zabezpečení. všechna tato opatření
potvrzují, že je trvale zabezpečována
vysoká úroveň sociálních jistot,
jež se staly nedílnou součástí
života a vědomí občanů v naší
socialistické společnosti.
Na druhé straně je zřejmé, že
udržet vysokou úroveň zabezpečení
našich občanů a nadále uspokojovat vyvíjející
se strukturu potřeb lidí není možné
bez zvýšení výkonnosti a efektivity
našeho hospodářství. V tomto směru
je ještě nemálo problémů a rezerv,
jak o tom ostatně hovoří předložená
zpráva. Od vlády ČSR a jejích orgánů
proto v nadcházejícím období očekáváme
rozhodnější přístup v uplatňování
potřebných změn hospodářského
mechanismu, racionalizaci metod a forem společenského
a ekonomického řízení, ale také
zdokonalování nadstavby.
Zdůrazňuji, že Národní fronta
ČSR nestála a nebude stát v tomto úsilí
stranou. Chceme plnit roli nejen politického partnera výkonné
moci, vyplývající z postavení Národní
fronty v politickém systému naší společnosti,
ale především aktivního činitele
v procesu společensko-ekonomických přeměn,
směřujících k dosažení
nových kvalit rozvoje socialismu v naší vlasti.
Především je to otázka prohlubování
socialistické demokracie. Před Národní
frontou se v duchu závěrů 7. a následně
9. a 10. zasedání ÚV KSČ otevírá
široký prostor pro zvýšení její
úlohy a organizací v ní sdružených
na tvorbě, realizaci a kontrole politiky státu.
Jde o to, aby činnost Národní fronty v celé
její šíři byla praktickým výrazem
socialistického pluralismu, vyjádřením
reálné moci lidu a platformou pro uplatnění
zájmů občanů, skupin a vrstev jak
to odpovídá uspořádání
naší společnosti a cílům politiky
Komunistické strany Československa při budování
socialismu.
Otevřenost politiky, předkládání
významných politických rozhodnutí
k širokému posouzení, veřejná
informovanost, kritické přehodnocování
zastaralých postupů a metod a uplatňování
nových, to jsou základní prvky, na nichž
budeme naši práci stavět. Ověřili
jsme si to v orgánech a organizacích Národní
fronty při diskusi k návrhům zákonů
o státním podniku, zemědělském
a nezemědělském družstevnictví
a k novelizaci Zákoníku práce, které
přinesly nebývalé oživení a obohatily
tvorbu těchto zákonných norem o řadu
potřebných myšlenek.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, účast
občanů na řízení a správě
státních, hospodářských a společenských
záležitostí se projevuje ve tvorbě a
plnění volebních programů Národní
fronty a organizací v ní sdružených
při realizaci cílů hospodářského,
sociálního a kulturního rozvoje územních
obvodů a při uskutečňování
ideově výchovné práce mezi občany.
Při plnění volebních programů
Národní fronty dosáhla naše společnost
pod vedením KSČ v uplynulém období
řadu pozitivních výsledků. poznatky
a zkušenosti z projednávání volebních
programů Národní fronty v orgánech
NF a uskutečněné průzkumy ale ukazují,
že při poměrně dobrém plnění
volebních programů NF jako celku se některé
jeho části nedaří uskutečňovat.
Z poznatků získaných na krajských,
okresních a místních výborech NF vyplývá,
že vážné problémy jsou v bytové
výstavbě, kde dochází k poklesu dynamiky
výstavby bytů. Zaostává občanská
vybavenost sídlišť, nedaří se zabezpečovat
úkoly modernizace bytového fondu.
Nedostatky jsou i v množství a sortimentu stavebního
materiálu, což se negativně projevuje v realizaci
akcí Z. I přes existenci ročních realizačních
plánů akce Z závisí mnohdy zahájení
jednotlivých akcí na finančních prostředcích
a akce jsou vyřazovány i z důvodu projektové
nepřipravenosti a nedostatku stavebního materiálu.
Tyto problémy přirozeně také ovlivňují
vlastní aktivitu občanů.
Nedostatky v občanské vybavenosti, zejména
nové sídlištní výstavby omezují
možnosti rozvoje činnosti společenských
organizací. Připočteme-li k tomu trvající
problémy ve kvalitě služeb, pak všechny
tyto nedostatky mají negativní vliv na vědomí
a postoje našich občanů. Vláda ČSR,
orgány státní správy a odpovědné
resorty proto musí s daleko větší důsledností
řešit uvedené problémy.
Soudružky a soudruzi, v orgánech Národní
fronty budeme usilovat zbavit spolupráci orgánů
Národní fronty s národními výbory
jakékoli formálnosti a plně se podílet
na plnění a hodnocení volebních programů
za široké účasti občanů.
Jde nám o to, aby volební programy byly otevřenými
a živými dokumenty, osou každodenní práce
národních výborů a orgánů
Národní fronty, aby byl dán prostor pro iniciativu
občanů, ale také pro všelidovou kontrolu
vzhledem k tomu, že volební programy jsou oním
nejkonkrétnějším činitelem dalšího
rozvoje socialistické demokracie v podmínkách
obcí, měst, míst a okresů.
Při plnění programového prohlášení
vlády ČSR a volebních programů považujeme
za nezbytné věnovat zvýšenou pozornost
práci s mládeží a péči
o rodinu.
Jednotné působení a vyšší
účinnost práce s dětmi a mládeží
nejsou možné bez koordinace práce, určení
společných směrů činnosti a
stanovení podílu jednotlivých organizací
sdružených v Národní frontě.
Proto předsednictvo ÚV NF ČSR na svém
zasedání dne 22. 6. 1988 projednalo a schválilo
"Podíl orgánů společenských
a zájmových organizací sdružených
v Národní frontě ČSR na socialistické
výchově mladé generace po IV. sjezdu SSM".
Úkolem každé organizace sdružené
v Národní frontě ČSR je podle specifického
zaměření působit výchovně
na část mladé generace. Počítáme
i se sjednocováním přístupů
s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
ČSR při realizaci "Zásad společenského
ovlivňování volného času dětí
a dospívající mládeže",
kde chceme zdůraznit odpovědnost organizací,
sdružených v Národní frontě,
za vytváření a zkvalitňování
podmínek pro účelné využívání
volného času mladé generace. Mimořádnou
pozornost chceme i v rámci Národní fronty
věnovat projevům, vyskytujícím se
u určité části mládeže,
které jsou v rozporu se socialistickým způsobem
života. Jde tu především o to, poznat
příčiny protispolečenského
jednání, komplexně na ně reagovat
a především včas jim předcházet.
Soudružky a soudruzi, dalším významným
celospolečenským úkolem, na němž
se Národní fronta podílí, je tvorba
a ochrana životního prostředí. Jeho
důsledné řešení má nejen
ekonomický, ale především politický
a sociální dopad. půjde o to, respektovat
životní zájmy nejen současných,
ale i potřeby budoucích generací.
Podíl Národní fronty ČSR a organizací
v ní sdružených je stanoven v úkolech
uvedených v programu péče o životní
prostředí v ČSR na léta 1987-1990,
ve výzvě vlády ČSR a ÚV NF
ČSR a ve státní koncepci tvorby a ochrany
životního prostředí a racionálního
využívání přírodních
zdrojů ČSSR do roku 2000. Značná pozornost
byla tvorbě a ochraně životního prostředí
věnována již v nynějších
volebních programech NF. Avšak realizace ekologických
staveb, které byly orientovány na čističky
odpadních vod, se leckde opožďuje, především
pro jejich nepřipravenost. Orgány a organizace Národní
fronty budou muset proto při společenské
kontrole plnění volebních programů
věnovat i v této oblasti zvýšený
důraz a pozornost. Naše poznatky ukazují také
na nutnost každé organizaci a orgánu Národní
fronty i národních výborů stanovit
jasný podíl na postupném řešení
tvorby a ochrany životního prostředí.
Této problematice chceme věnovat pozornost na plenárním
zasedání ÚV NF ČSR v příštím
roce, a. proto dnes plně podporujeme rozhodnutí
vlády ČSR, aby rok 1 989 byl rokem čistoty
měst a obcí, jako jednoho z konkrétních
činů ke zlepšení životního
prostředí.
Považujeme také za účelné ve
vzájemné spolupráci sestavovat ve městech
a obcích plány konkrétních pracovních
a výchovných akcí ke zlepšení
životního prostředí.
Význam této spolupráce organizací
Národní fronty s národními výbory
je dán tím, že podle našeho názoru
lze i mnoho úkolů splnit pomocí širokého
aktivu dobrovolných pracovníků, členů
organizací Národní fronty.
Vážené soudružky a soudruzi, podíl
orgánů a organizací Národní
fronty ČSR na plnění úkolů
programového prohlášení vlády
chápeme v kontextu současné přestavby
hospodářského a sociálního
života naší společnosti. Chceme být
odpovědným partnerem státních orgánů,
tj. především České národní
radě, vládě ČSR, jednotlivým
ministerstvům a národním výborům.
V praxi to vyžaduje každodenní politickou práci,
aby na jedné straně stály tyto orgány
pod veřejnou kontrolou probíhající
především v rámci Národní
fronty, a na straně druhé, aby nacházely
v orgánech a organizacích Národní
fronty účinnou pomoc a podporu.
Cílem je aktivní spoluúčast jak orgánů
a organizací Národní fronty, tak i občanů
při posuzování a především
praktickém řešení všech otázek,
které nám jsou společné. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Milan Vondruška:
Děkuji soudruhu Rudolfu Duškovi. Hovořit bude
poslanec Břetislav Vařečka, připraví
se poslanec Josef Sedláček.
Poslanec Břetislav Vařečka:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, cíle přestavby
naší ekonomiky i celé společnosti, včetně
její další demokratizace staví nové,
náročnější úkoly před
naši organizaci, Svaz družstevních rolníků.
Nad zaměřením našeho úsilí
v tomto směru jsme se ve Svazu družstevních
rolníků zamýšleli v souvislosti s přípravou
na dnešní projednávání plnění
programového prohlášení vlády
ČSR. To si vyžádá, abychom volili dokonalejší
a efektivnější formy a metody práce,
přizpůsobili novým požadavkům
i obsah naší činnosti.
Především považujeme za nezbytné
a účelné, i když jsme společenskou
organizací, aktivně se zapojit do současného
procesu ekonomických změn v zemědělství
a v prvé řadě do správného
a komplexního uplatnění nového hospodářského
mechanismu v jednotných zemědělských
družstvech. Své hlavní poslání
však vidíme v tom, že budeme bojovat za nové
přístupy v ekonomickém myšlení
a jednání JZD a jejich členů, prosazovat
celospolečenské zájmy v tomto procesu.
Za zvláště naléhavý úkol
považujeme pomoci vytvořit ve všech družstvech
takový stav, aby se každý pracovní kolektiv,
každý družstevník cítil být
a také skutečně byl hospodářem
na svém místě. Proto naše orgány
budou podporovat komplexní uplatňování
vnitrodružstevního chozrasčotu, dotaženého
na každé pracoviště, a zaměříme
se v našem úsilí k prohlubování
a praktickému působení družstevní
demokracie, zejména cestou aktivizace všech volených
orgánů družstev a využíváním
výrobních porad jako nejúčinnějšího
nástroje účasti širokého okruhu
družstevníků na řízení
a správě svého podniku.
Zásadního obratu musíme dosáhnout
v těch družstvech, která ve výrobě
nebo v celkových výsledcích hospodaření
zaostávají.
Naše dosavadní úsilí o překonání
nepříznivého vývoje, boj proti nezdravému
pracovnímu klimatu v těchto podnicích nepřináší
dosud žádoucí výsledky. Mnohé
pracovní kolektivy družstev ztratily představu
o úloze vlastníků výrobních
prostředků i potřebnou míru odpovědnosti
za jejich využití, za výsledky. v nových
podmínkách nebude pro takový přístup
místa.
Cestu zásadního řešení vidíme
v tom, opřít se o zkušenosti funkcionářů
a pracovních kolektivů předních družstev.
Ve spolupráci s orgány hospodářského
řízení a svazu vyloučit subjektivní
příčiny zaostávání,
spočívající v nedostatečné
organizaci a řízení, motivaci lidí,
ale také kázni a disciplíně.
Hlavním nástrojem svazové práce při
podpoře plnění hospodářských
úkolů bude především práce
s lidmi, rozvoj pracovní a tvůrčí
iniciativy. V tomto směru přestavba otevírá
nové možnosti. podmínky k tomu vytváří
návrh nových zásad vlády ČSSR,
ÚRO, ÚV SSM, ÚRD a SDR.
Významnější úlohu musí
svazové orgány sehrát spolu s ministerstvem
zemědělství a výživy v celém
procesu uplatňování vědeckotechnického
pokroku v zemědělské výrobě.
To vyžaduje od svazu zvýšit pomoc tvůrčí
iniciativě, zlepšovatelskému a vynálezeckému
hnutí, převzít koordinaci spolupráce
mezi družstvy a organizacemi ČSVTS, výzkumnými
ústavy, školami a dalšími organizacemi
a institucemi.
V procesu přestavby vystupuje do popředí
úloha člověka, jeho pracovní a životní
podmínky, prohlubování jeho sociálních
jistot. Pro náš svaz z toho vyplývá
úkol v souladu se sociální politikou státu
a vytvořenými zdroji družstev dále rozvíjet
komplexní péči o družstevní rolníky
i jejich rodinné příslušníky
a o členy - důchodce, kteří už
nemohou pracovat.
Spokojeni nejsme stále s výsledky společenské
kontroly svazu nad bezpečností a ochranou zdraví
při práci. Stále se nám nedaří
dosáhnout výraznějšího snížení
úrazovosti, nemocnosti, problémy přetrvávají
v zabezpečování a hospodaření
s ochrannými pracovními prostředky. K zajištění
tolik potřebného obratu bude třeba prohloubit
spolupráci s hospodářským vedením
družstev, která za řešení otázek
bezpečnosti nesou přímou odpovědnost.
S těmito otázkami úzce souvisí i zkvalitnění
zdravotní péče o členy družstev.
Koncepce jejich řešení je zpracována
ve všech okresech a družstvech. Nyní jde o to,
aby orgány svazu a JZD aktivněji spolupracovaly
s příslušnými orgány zdravotní
správy a národními výbory v jejich
dalším zdokonalování a účelném
využívání zdrojů družstev
při výstavbě či rekonstrukci zdravotnických,
rehabilitačních a rekondičních zařízení.
Nemalý dluh máme my a spolu s námi i vedení
řady JZD v péči o ženu - družstevnici.
A to nejen pokud se týká jejich pracovních
podmínek, ale i celkového ulehčení
jejich života v prostředí vesnice. Myslíme
si, že by zde byla namístě užší
spolupráce našich základních organizací
s místními organizacemi svazu žen.
Považujeme také za správné, aby se svaz
výrazněji podílel na řešení
otázek občanské vybavenosti vesnic, zamezování
vysídlování obcí zvláště
v některých oblastech naší republiky.
Tyto otázky chceme řešit těsnější
spoluprací družstev, orgánů svazu s
příslušnými národními
výbory v rámci plánu rozvoje jednotlivých
územních celků, především
účelným sdružováním prostředků
v plnění volebních programů Národní
fronty.
V souvislosti s tím je nutné, aby orgány
svazu na příslušné úrovni pracovaly
intenzivněji než dosud s poslanci - družstevními
rolníky, musí být spojovacím článkem
mezi nimi a zejména jednotlivými zemědělskými
družstvy a národními výbory. Větší
pozornost musíme věnovat tvorbě a ochraně
životního prostředí, ekologickým
programům, důsledně vyžadovat u jednotlivých
zemědělských družstev odpovědnost
a kázeň těch, kteří svojí
činností životní prostředí
přímo ovlivňují.
Soudružky a soudruzi, jak zdůraznilo 10. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa úkoly přestavby nelze
zvládnout bez změny v myšlení lidí
a tedy bez dalšího zkvalitnění ideově
výchovné a masově politické práce.
Z toho pro nás vyplývá naléhavá
úloha zaměřit se především
na vysvětlení podstaty nového hospodářského
mechanismu a dalších opatření přijímaných
k přestavbě a demokratizaci společnosti,
získat kolektivy družstev pro její realizaci.