Úterý 1. listopadu 1988

Je rovněž třeba podpořit úpravu metodických pokynů pro přípravu plánu tak, aby investice podmiňující komplexní bytovou výstavbu byly naplánovány, připravovány a realizovány jako nedílná součást komplexní bytové výstavby.

Ve zpravodajské zprávě byl vznesen podnět na urychlení prací na změnách systému plateb za projektování. Je to myslím velice potřebné a chtěl bych vznést podnět na to, aby do pravidel experimentu rozpočtových organizací řízených národními výbory byla zahrnuta hmotná zainteresovanost investorských útvarů na úsporách investičních nákladů jimi realizovaných staveb. Na základě svých poznatků z průzkumů se domnívám, že by touto cestou bylo možné získat nezanedbatelné úspory právě například v oblasti komplexní bytové výstavby.

Závěrem bych chtěl vyslovit plnou podporu tomu, co vyjádřil ve svém vystoupení předseda vlády soudruh Pitra, že totiž vláda nedopustí žádnou anarchii, zejména ne politickou v jakékoliv podobě. To, čeho jsme byli svědky nedávno v Praze, svědčí o potřebě vždy rozhodně a důsledně vystupovat na obranu socialismu, tak aby bylo jasno, že socialismus si rozhodně rozvracet nedáme. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Milan Vondruška: Děkuji poslanci Františku Antonymu, nyní promluví poslanec Josef Podlešák a připraví se poslanec Petr Krátký.

Poslanec Josef Podlešák: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, poslanecké průzkumy zjistily, že v zásobování potravinami nejsou vážné problémy. Z toho by se mohl vyvodit zjednodušený závěr, že tedy je asi všechno v pořádku.

To by však bylo velmi zjednodušené a neodpovídající skutečnosti. vždyť jsme v současnosti svědky velké pozornosti našich občanů nejen množství, ale především kvalitě potravin včetně obsahu nežádoucích látek.

Můžeme sice dnes při kontrole plnění programového prohlášení konstatovat, že hrubá zemědělská produkce jako celek je plněna. Za poslední dva roky však nemáme dostatek ovoce a zeleniny a také kvalita brambor v řadě případů není dobrá. Je to důsledek toho, že se nepodařilo dosáhnout potřebné dynamiky v rostlinné výrobě, jak uváděl ve svém úvodním vystoupení předseda vlády.

V rozporu s racionální výživou je vysoká spotřeba vepřového masa, ale také tuků a cukru tak, jak jsme o tom již několikrát mluvili. Nad tím bude nutné se zamyslet jak ve výrobě, zpracovatelském průmyslu i obchodní síti, a to způsobem nabídky, ale také se zdravotníky, do jaké míry jsou si naši občané těchto skutečností vědomi.

Například odběr hovězího masa je někdy podmiňován dodávkou vepřového masa s tím, že na trhu je vepřové více požadováno.

Ze situace na trhu vyplývá, že se v uplynulých letech podařilo stabilizovat výrobu a dodávky potravinářských výrobků pro vnitřní trh.

Přitom ovšem nelze zastírat, že je řada výrobků, kde není naplňována poptávka. Jsou to především některé druhy sýrů, mražené mléčné výrobky, sortiment trvanlivého pečiva, rybí filé atd. Nízká úroda ovoce a zeleniny se také promítala v nízké nabídce výrobků z nich.

Myslím, že právě na tyto věci bude nutné se orientovat při modernizaci provozů i celkové investiční výstavbě v zemědělství a potravinářském průmyslu.

Chtěl bych vám říci, soudružky a soudruzi poslanci, že ve výboru věnujeme těmto věcem pozornost a otevřeně o nich hovoříme se zástupci vlády. Při tom využíváme zkušenosti z pracovišť i z volebních obvodů, abychom se odpovídajícím způsobem podíleli spolu s naší vládou na zajišťování těchto společenských potřeb.

Resort zemědělství a výživy od 1. 1. příštího roku vstupuje do nového systému hospodaření. Proto se chceme v příštím roce v jednáních výboru zaměřit na to, jak zemědělství, potravinářský průmysl i podniky služeb budou v těchto podmínkách zabezpečovat potřeby našich občanů v potravinách i v dalších výrobcích.

Vidíme však tento vstup jako velmi náročný. vždyť bude nutné zajistit především kvalitativní rozvoj výroby a také ekonomiku každého podniku.

V současné době se projednává zemědělská daň, která by měla dát rámcové podmínky pro samofinancování a plný chozrasčot. v této souvislosti byly též upraveny nákupní ceny, do nich byly zapracovány zvýšené odvody. Dodnes však nejsou jasné velkoobchodní ceny vstupů do zemědělství. To zabraňuje udělat si úplný obraz o ekonomických podmínkách příštího roku. Proto zatím musíme předpokládat, že velkoobchodní ceny se změní podle indexů, které byly uvažovány.

Do procesu přestavby vstupují podniky resortu zemědělství a výživy s přetrvávajícími věcnými problémy. patří k nim značné opotřebení základních fondů v potravinářském průmyslu, nedostatek i problémy s kvalitou průmyslových hnojiv a dalších chemických prostředků. Dále přetrvává nedostatek obalů a obalových materiálů, zemědělské a dopravní techniky a dalších vstupů.

Všechny tyto problémy bude nutné řešit dalším rozvojem aktivity pracovníků zemědělství, potravinářského průmyslu i podniků služeb. Ale řadu věcí musí zajistit dodavatelská odvětví. proto bych chtěl vyjádřit přesvědčení, že spolu s vládou se nám podaří zlepšit dodavatelsko-odběratelské vztahy v této oblasti.

V této souvislosti bych chtěl říci, že odpověď na podnět poslankyně Marie Smotkové, který byl přednesen na březnové schůzi ČNR ve věci zabezpečování průmyslových hnojiv, právě z těchto hledisek nelze pokládat za dostačující. Jde o to, že nezabezpečení výroby dostatku kvalitnějších hnojiv, především kapalných, i stálý nedostatek vhodných chemických prostředků k ochraně rostlin by mohlo působit proti intenzifikaci rostlinné výroby, kde není dostatečná dynamika rozvoje a v konečné fázi mít i negativní vliv na výrobu potravin. proto myslím, že by bylo třeba se ještě jednou nad tím zamyslet a říci konkrétněji, co ze zabezpečuje a jak se některé věci zajistí. Toto je nutné urychleně řešit i z hlediska ochrany čistoty vod a ekologie vůbec.

Tolik, soudružky a soudruzi poslanci, k zemědělství a potravinářskému průmyslu. Problémů i starostí je samozřejmě mnohem víc, ale čas mi nedovoluje šířeji se jimi zabývat.

A nyní mi dovolte alespoň několik poznámek k otázkám lesního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu. Myslím, že bych opakoval známou pravdu, kdybych hovořil o lese ve vztahu k životnímu prostředí. Snad bude vhodnější, když připomenu, že jejich růst a vývoj dnes ohrožuje řada faktorů. Patří k nim exhalace, které samozřejmě působí nejen v lesích, ale právě na jehličnanech, které neshazují na zimu listy, jsou nejvíc patrné.

Jsou to především siřičitany, které jsou sledovány především signalizačním systémem. Dopadají sem i dusičnany a další látky, které již méně sledujeme. A to vše působí nejen na porosty, ale i na půdní kyselost. To vše vyžaduje pozornost celé naší společnosti a i my si na tom musíme vzít svůj podíl.

Proto ve výboru sledujeme zejména zajišťování pěstebné a výchovné činnosti v lesích. Stejnou pozornost vyžaduje i likvidace náhodných těžeb. V posledních letech je jich více než dost. K tomu samozřejmě patří i využití vytěžené dřevní hmoty. V současné době je to velmi aktuální, neboť spojením lesního hospodářství s dřevařským průmyslem se vytvořily nové předpoklady k novým přístupům a řešením, tj. pro lepší využívání dřevní hmoty a pro její úsporu. K tomu je však nutno dodat, že dřevozpracující průmysl bude vyžadovat zásadní modernizaci ve všech směrech.

Podle toho, jak jsme tyto věci projednávali ve výboru, jsou úkoly z programu vlády plněny. Ovšem zní to trochu paradoxně, když víme, že celá řada dřevovýrobků na vnitřním trhu není a zdaleka není poptávka a potřeba uspokojována, už to v diskusi zazněla. Vyplývá to mj. i z toho, že obnova a modernizace techniky se nedaří plnit. Tomu budeme muset věnovat v budoucnu zvláštní pozornost.

Tolik, soudružky a soudruzi poslanci, k plnění programového prohlášení z hlediska našeho výboru pro zemědělství a výživu s tím, že doporučujeme vyslovit mu podporu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Milan Vondruška: Děkuji poslanci Josefu Podlešákovi. Promluví poslanec Petr Krátký, připraví se poslankyně Eva Hálková.

Poslanec Petr Krátký: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, péče o bydlení občanů tvoří trvalou součást ekonomického a sociálního programu KSČ i státu. přes řadu pozitivních úspěchů na tomto úseku, které se konkrétně promítly v podstatném zlepšení bytové situace našich občanů, je oblast zaostávání a údržby bytového fondu jednou z nejvíce kritizovaných skutečností, se kterými se setkáváme při své poslanecké práci.

Značná část bytového fondu, zejména ve správě organizací bytového hospodářství národních výborů, tvoří dnes již byty značně fyzicky opotřebované a technicky nedostatečně nebo vůbec nevybavené. K tomuto stavu zcela logicky přispívá i věková struktura domů. Současný bytový fond je reprezentován téměř 40 % výstavby před rokem 1945 a téměř jednu čtvrtinu tvoří byty a domy postavené do roku 1920. Mimo to mají organizace ve své správě domy postavené i v minulém století a starší.

Celková hodnota bytového fondu v ČSR představuje jednu z nejvýznamnějších položek bilance národního majetku, a proto na základě této skutečnosti zcela zákonitě vzrůstá potřeba trvalé zvýšené péče o stav domovního a bytového fondu a o zabezpečení prováděných oprav a údržby tohoto národního majetku.

Ve správě a údržbě bytového fondu se za předchozí léta nahromadila řada závažných problémů. U bytového fondu postaveného před rokem 1960 se nevěnovala dostatečná pozornost zajištění finančních prostředků ani vybudování kapacit určených na jeho opravu a údržbu, přestože v tomto směru byla již v roce 1974 a 1979 přijata řada opatření, jejichž cílem bylo nejen trvalé zabezpečení dobrého technického stavu již existujícího fondu, ale také odstranění hromadné zanedbanosti. Výsledkem nedůsledného přístupu je dnešní neúnosný technický stav velké části tohoto bytového fondu, který je mnohdy na samé hranici provozuschopnosti.

Také stav bytového fondu postaveného po roce 1960, kdy převažovala panelová technologie výstavby, je v mnoha případech rovněž neuspokojivý. Důsledkem panelové technologie, která sice v tomto období progresivně řešila bytový problém, bylo použití technologií i materiálů s kratší životností a nižší kvalitou stavebních prací, což se nyní projevuje častějším výskytem závad a celkově kratší životností konstrukčních prvků i staveb.

V potřebném rozsahu neprováděná údržba staršího bytového fondu a méně kvalitní výstavba nových domů je příčinou nejen zvýšení počtu havarijních případů a dalších poruch, zejména zatékání střech, narušení říms, fasád, ale i poruch technického rázu, jako jsou elektroinstalace, instalace plynu a vody atp., jsou rovněž příčinou současných potřeb zvýšených finančních prostředků.

Na základě závěrů 6. zasedání ÚV KSČ v dubnu 1982 a XVII. sjezdu KSČ v roce 1986 byla přijata opatření k rozvoji bytového hospodářství, souhrnně obsažená v usnesení vlády ČSR č. 318/1986. Ani přes tato další opatření se nepříznivý stav v oblasti provádění oprav a údržby bytového fondu v žádoucím rozsahu nemění. Stále přetrvává odklon podniků místního stavebnictví od prací na opravách a údržbě bytového fondu. Značnou část kapacit těchto organizací odčerpává investiční výstavba a v řadě případů jsou těmto organizacím i direktivně ukládány jmenovité úkoly mimo území okresů, ve kterých sídlí.

Také kapacity organizací velkého stavebnictví se doposud na těchto pracích podílejí naprosto nedostatečně. Například v roce 1987 pouze 4,2 % z celkového objemu vynaložených prostředků. Přitom zejména na opravách domů postavených panelovou technologií je jejich účast nezastupitelná.

S přihlédnutím k této situaci jsou pak vlastní údržbářské kapacity organizací bytového hospodářství a bytových družstev odčerpávány na provádění nejnaléhavějších středních a velkých oprav, a to na úkor havarijních a preventivních oprav a běžné údržby. Přitom u těchto organizací trvale dochází k fluktuaci údržbářů do organizací místního a velkého stavebnictví a do některých průmyslových závodů, které nabízejí lepší mzdové a někde i sociální podmínky.

I tam, kde se bytovým organizacím a družstvům podaří příslušné dodavatelské kapacity získat, je limitujícím faktorem, který mnohdy realizaci oprav znemožňuje, nedostatek finančních prostředků. U organizací bytového hospodářství národních výborů se jedná o normativní příděly do fondu oprav, které jsou právě vzhledem k popsanému stavu bytového fondu nedostačující. Ani v průběhu této pětiletky poskytované účelové dotace tuto situaci výrazně neřeší a snižování zanedbanosti bytového fondu se neprojevuje.

Soudružky a soudruzi, současný stav bytového fondu organizací bytového hospodářství řízených národními výbory i bytových družstev v ČSR z hlediska společenského i technického neodpovídá požadované úrovni a možnostem vyspělého socialistického státu. Tento stav je natolik vážný, že další odkládání řešení tohoto problému by vedlo k tomu, že část bytového fondu přestane být schopna užívání a u ostatního bytového fondu bude nadále neúměrně vzrůstat objem neprovedené údržby. Zlepšení tohoto stavu lze dosáhnout jen při komplexním přístupu národních výborů a resortů, směřujících především k zajištění potřebných kapacit, finančních prostředků, výroby i dodávek materiálů na opravy bytového fondu. Je proto třeba, aby vláda přijala opatření, kterým by s pomocí všech dostupných prostředků zlepšení bytového fondu řešila. Děkuji za pozornost. (potlesk.)

Místopředseda ČNR Milan Vondruška: Děkuji poslanci Petru Krátkému. promluví poslankyně Eva Hálková, připraví se soudruh Rudolf Dušek.

Poslankyně Eva Hálková: Vážené soudružky a soudruzi, v uplynulých letech byl vypracován a s kladnými výsledky zajišťován ucelený program péče o staré občany s cílem prodloužit období jejich soběstačnosti, vytvářet možnosti aktivního prožívání stáří a podmínky pro poskytování potřebné pomoci při překonávání problémů, které zákonitý proces stárnutí přináší. Přes nesporné pozitivní výsledky však dosavadní úroveň péče o staré občany nestačí a společnost ji bude muset, v závislosti na ekonomických výsledcích národního hospodářství, zabezpečovat ve stále větším rozsahu.

Významná je včasná příprava na stáří, výchova ke zdravému způsobu života včetně potírání škodlivých návyků jako alkoholismu a kouření. Prohloubení vyžaduje i poradenská činnost.

Návaznost zdravotnické péče na péči sociální se s rostoucím věkem prohlubuje. Zdravotnická zařízení by však neměla ústavy sociální péče nahrazovat. počet lůžek v léčebnách dlouhodobě nemocných v posledních letech sice vzrostl, další rozšiřování jejich kapacit je však nutné. Žádoucí je posílení lékařské péče v některých ústavech péče sociální. Naplnit se dosud nepodařilo ani perspektivně nedostačující normativ 0,5 geriatrické sestry na 1 územní zdravotnický obvod.

Další významné zlepšení hmotného zabezpečení starých občanů přináší letos přijatý zákon FS o sociálním zabezpečení.

V péči o staré občany je možná celá řada forem, záleží především na iniciativě a úsilí národních výborů. Přínosem je, a je třeba ocenit, účast hospodářských a společenských orgánů a organizací na této péči. Je žádoucí dbát, aby podniky s růstem samostatnosti a zdrojů v souvislosti s přestavbou, pamatovaly i na své bývalé zaměstnance a péči o ně rozšiřovaly. Důležitý je rozvoj služeb, které staří občané potřebují ve spojitosti s bydlením a vedením domácnosti. Neuspokojivý je stav v zásobování trhu vhodnými oděvy a pohodlnou obuví v nižších cenových hladinách.

Průzkumy potvrdily, že se dosud nepodařilo odstranit neodůvodněné rozdíly ve vybavenosti zařízení sociální péče v jednotlivých oblastech. Kapacity domovů důchodců, které slouží nesoběstačným starým občanům potřebujícím všestrannou péči, nestačí a budování nových, jak bylo uvedeno, vázne. Jako důvod bývá uváděn nedostatek zdrojů a stavebních kapacit. Koncem roku 1987 zůstalo neumístěno téměř 14 tisíc žadatelů, z toho asi polovina naléhavých případů. A nejde jen o počet míst, ale i o vybavení a o kvalitu služeb a životních podmínek v některých ústavech.

Nestačí také kapacity domovů - pensionů pro důchodce sloužící starým občanům potřebujícím základní péči - ubytování a některé služby. V roce 1987 zůstalo neuspokojeno 3,5 tisíce žadatelů.

Nedostatek míst v ústavech neumožňuje rozvinout službu péče o staré občany v případech, kdy se rodina z vážných důvodů nemůže po určitou dobu o takového svého člena starat. Řešení bývá velmi těžkopádné. Obdobně je tomu při potřebě umístit nesoběstačnou manželskou dvojici.

V sociální péči se příznivě odráží rozvoj pečovatelské služby poskytované potřebným starým občanům. Jde o velmi účinnou a méně nákladnou formu péče. Její rozvoj umožnil také formování dalších služeb, které racionalizují činnost pečovatelské služby zabezpečované soustředěně v domech s pečovatelskou službou i v individuálních domácnostech starých občanů a zmírňuje. nepříznivé důsledky nedostatku kapacit péče ústavní. plně nahradit ji však nemůže. Je reálný předpoklad, že úkol rozšířit pečovatelskou službu o 20 - 25 % bude přes některé problémy splněn. Z problémů je to nedostatek pečovatelek. počet dobrovolných pečovatelek stagnuje, počet pečovatelek z povolání se nezvyšuje úměrně vzrůstajícímu počtu osob, jimž je pečovatelská služba poskytována. V roce 1987 připadalo na 1 pečovatelku 26, 4 ošetřovaných osob. Pečovatelská služba není zajišťována o sobotách a nedělích. Poslanci ZSV dobře znají tento nedostatek v komplexnosti pečovatelské péče, a proto doporučili ministerstvu zdravotnictví a sociálních věcí ČSR, aby hledalo další možnosti dořešení této služby. S obtížemi je plněn úkol rozšiřování rozvozu stravy do domácností potřebných starých občanů pro nedostatek automobilů. Ten také, vzhledem k potřebám svozu, nepříznivě ovlivňuje využívání tzv. "domovinek", sloužících pro denní pobyt nesoběstačných starých lidí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP