Poslanec Jiří Prošek: Vážený
soudruhu předsedo ČNR, soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, výbor pro průmysl a stavebnictví
ČNR projednával na svých schůzích
výsledky činnosti resortů v jeho působnosti
a průběžně kriticky a náročně
hodnotil jejich práci i z hlediska naplňování
programového prohlášení vlády
ČSR. Již při přípravě
pětiletky bylo poukazováno na vysokou nerovnoměrnost
ve výstavbě bytů v jednotlivých letech,
kdy v roce 1986 se počítalo s dokončením
24,5 tisíce bytů a v roce 1990 se předpokládá
dokončení více než dvojnásobku.
Tato situace se opakuje a způsobuje velkou kumulaci prací
v závěru pětiletky do dokončování
počtu bytů a nevytváří potřebné
předpoklady pro realizaci občanské vybavenosti
a dostatečné územní připravenosti
pro bytovou výstavbu v dalších obdobích,
o kvalitě výstavby pochopitelně nechci ani
hovořit. Zároveň způsobuje i problémy
v zásobování výstavby bytů
průmyslovými výrobky.
I když v letech 1986 a 1987 byl splněn státní
plán v dokončování bytů resortem
ministerstva výstavby a stavebnictví celkem a došlo
ke zlepšení plnění úkolů
v Praze, nejsou celkově úkoly v komplexní
bytové výstavbě plněny.
Opožděná realizace občanské vybavenosti
ztrpčuje bydlení občanům na sídlištích,
zejména v Praze a v dalších velkých
městech. Je příčinou přetrvávajících
problémů a středem zájmu občanů,
kteří zde žijí se svými rodinami
a projevuje se to na schůzích občanských
výborů i národních výborů.
To vše vyžaduje urychlit přípravu realizace
koncepce bytové politiky na další období,
včetně změn v jejím praktickém
uplatňování, tj. v novele zákona o
bydlení.
Neuspokojivý je rovněž průběh
modernizace bytového fondu, kde je podle současného
průběhu realizace a investorské a dodavatelské
přípravy ohroženo zmodernizování
asi 2500 bytů. Zde je podle mého názoru potřeba
odstranit nedostatky jak na investorské straně,
tak i u dodavatele a řešit komplikovanost v předpisové
soustavě, strukturu kapacit a jejich zaměření
i objektivizaci potřebných finančních
prostředků.
Účinněji je třeba hledat formy i svépomocné
modernizace při využití iniciativy a sil mladých
lidí, svazáckých organizací i bytových
družstev. Rovněž je nutné dořešit
uvolňování objektů pro modernizaci
bytů vyčleněním nových bytů
z nové výstavby pro národní výbory
a řešit s tím spojenou ekonomickou stránku
z hlediska uživatele.
Z celkového plánovaného počtu 295
tisíc bytů má být realizováno
téměř 130 tisíc bytů družstevní
formou výstavby, přičemž družstva
a jejich členové mají realizovat ve vlastní
režii výstavbu téměř 25 tisíc
bytů v této pětiletce.
I zde - rovněž jako v individuální výstavbě
- se promítají problémy v materiálovém
zabezpečení výstavby, údržby
a modernizace bytového fondu. výstavba družstevních
bytů je kryta materiálově v průměru
z 20 - 40 %, přičemž některé
bilance jsou v průběhu roku dále kráceny.
Naši družstevníci v řadě případů
zajišťují v rámci osobního plnění
při výstavbě bytů rovněž
ve výrobních organizacích výrobu panelů,
cihel, oken, radiátorů apod. Je nedostatek potřebných
materiálů pro údržbu a opravy bytového
fondu, stavebních, hutních i strojírenských
výrobků.
V této souvislosti oceňujeme přístup
vlády, která se všemi těmito problémy
zabývá. Jsou zabezpečovány vyšší
dodávky a výroba například cementu,
pálených zdicích materiálů
proti plánu apod. V této souvislosti je třeba
ocenit i iniciativu pracujících v odvětvích
stavební výroby při plnění
úkolů plánu a zvyšujících
se požadavcích trhu.
Soudružky a soudruzi, v závěru svého
vystoupení bych chtěl podpořit rozhodné
úsilí naší vlády při naplňování
programového prohlášení ujištěním,
že i my, poslanci našeho výboru pro průmysl
a stavebnictví, přispějeme svojí prací
ve výboru i ve svých volebních obvodech k
plnění úkolů a tím i k naplňování
linie XVII. sjezdu KSČ v duchu přestavby hospodářského
mechanismu. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Proškovi. Slovo má poslanec
Václav Šlapák. Připraví se poslanec
Oldřich Burský.
Poslanec Václav Šlapák: Soudruhu předsedo
ČNR, soudružky a soudruzi, vládou nám
byla předložena k posouzení zpráva o
plnění programového prohlášení
v uplynulých dvou letech. Chtěl bych s uspokojením
konstatovat, že je objektivnější než
teze, které jsme v přípravě na dnešní
jednání projednávali ve schůzích
výborů. Je z ní zřejmé, že
si je vědoma slabin a problémů, kterými
je jeho plnění provázeno, mj. i nedostatečným
řízením resortů a jejich malou důsledností
v řízení příslušných
odvětví.
Při projednávání tezí zprávy
v našem výboru pro národní výbory
a národnosti jsme se shodli, že v tomto smyslu je
možné s hodnocením vyslovit souhlas. To však
neznamená, že k některým závěrům
nebyly vzneseny kritické názory s požadavkem
přesněji a objektivněji charakterizovat příčiny
nedostatků programovém vládním prohlášení
a tomu odpovídající závěry
pro další postup.
Značná část tezí zprávy
vlády byla věnována pohledu na plnění
úkolů v hospodářství řízeném
národními výbory a práci národních
výborů jako celku. Právě k této
části chtěl bych připojit několik
poznámek.
Již v úvodu bylo řečeno, že vláda
ČSR není zcela spokojena s dosavadními výsledky
práce národních výborů jako
orgánů státní moci a správy,
nesoucí odpovědnost za komplexní ekonomický
a sociální rozvoj svých územních
obvodů. Myslím, že vyjádřím
názor většiny poslanců, funkcionářů
a pracovníků rodních výborů
nejen našeho kraje, když řeknu, že my, kteří
v národních výborech pracujeme, také
ne, i když se mnohé v rozvinutí práce
národních výborů jako orgánů
lidu i v rozvoji jimi řízeného hospodářství
udělalo.
V kraji se např. zdokonaluje příprava i práce
volených orgánů. Prohlubujeme vliv národních
výborů na sociálně ekonomický
rozvoj území zdokonalováním oblastního
plánování. Koncepčněji se přistupuje
k rozvoji vlastního hospodářství národních
výborů, zvlášť místní
výroby, služeb, zdravotnictví, sociální
péče atd. Za dva uplynulé roky 8. pětiletky
jsou úkoly státního plánu v hlavních
ukazatelích - upravené vlastní výkony,
zisk atd. - nejen plněny, ale i překračovány.
V našem Severočeském kraji to představuje
navíc 27,6 mil. Kčs v upravených vlastních
výkonech a hospodářský výsledek
lepší o více než 105 miliónů
Kčs. Dále vzrostl objem služeb, jmenovitě
za dva roky o více než 63 miliónů nad
státní plán, i dodávek zboží
z podniků místní výroby pro vnitřní
trh o téměř 29 miliónů Kčs
nad státní plán.
Příznivé jsou výsledky i uplynulých
9 měsíců letošního roku, zejména
v místní výrobě, službách
a veřejném stravování. Je možno
dnes říci, že úkol skoncovat se ztrátovostí
v RaJ bude nejen v našem kraji splněn.
Přesto se s výsledky nespokojujeme. Naší
největší slabinou v hospodářství
v kraji je místní stavebnictví, zejména
vývoj jeho kapacit od toho se odvíjející
plnění úkolů věcných.
Podrobné zhodnocení jsme provedli na červnovém
zasedání krajského národního
výboru a na zářijovém zasedání
KV KSČ.
Přes prokazatelná pozitiva je stále dost
připomínek k národním výborům
především v oblasti služeb, zásobování
a bytového hospodářství. Dokazují
to nejen stížnosti, ale také názory
občanů, které nám napsali po zveřejnění
obsahu přípravy červnového zasedání
KNV, když jsme je požádali v krajském
tisku o názory, připomínky a podněty.
V tezích zprávy vlády bylo řečeno,
že nedošlo k výraznému rozšíření
sortimentu služeb, zlepšení jejich kvality, dostupnosti
a zkrácení dodacích lhůt. Bylo to
konstatování nesporně oprávněné,
ovšem chyběla nám tam především
odpověď na otázky, v čem jsou příčiny.
Vytváří se pro takový rozvoj odpovídající
podmínky? Jak je to s realizací úkolů,
které pro rozvoj služeb měly zabezpečit
resorty?
Pro rozvoj služeb všeho druhu jsou rozhodující
pracovní síly, úroveň technického
rozvoje a dostatek materiálů, bez kterých
nelze většinu služeb úspěšně
rozvíjet. Je obecně známo, že ve službách,
placených i neplacených, je v naší zemi
velmi nízká zaměstnanost ve srovnání
se světem. Do služeb se lidé nehrnou. Řeknu
z poznatků našeho kraje - proč by se také
hrnuli! Když jsme na počátku září
evidovali 18,5 tisíce volných pracovních
míst v průmyslu, většinou výdělkově
výhodnějších.
Chci proto říci, že rozvoj služeb velmi
úzce souvisí s tím, jak se podaří
naplnit cíle a záměry ekonomické přestavby
v ostatních odvětvích národního
hospodářství. Neprojeví-li se přestavba
v uvolňování pracovníků z jiných
odvětví, nelze očekávat výrazné
zlepšení cestou růstu zaměstnanosti
ve službách. Stejné je to s možnostmi
technického rozvoje tohoto odvětví. A jak
je to s materiálovou základnou například
v oblasti opravárenských služeb? Proč
jsou stížnosti na dlouhé doby opravy elektrospotřebičů,
televizních přijímačů, v autoopravárenství
apod.? Kritika nejde na výrobce, na dodavatele, ale především
na národní výbory, že lépe rozvoj
služeb neorganizují a že jej nedostatečně
řídí. A to nejen na stránkách
tisku a v dalších sdělovacích prostředcích.
Obdobně je to s kritikou nedostatků na vnitřním
trhu.
Chtěl bych proto vyslovit takový názor, že
by vláda ČSR měla vyvíjet větší
tlak, než začnou působit ekonomické
nástroje řízení, také na důslednější
plnění úkolů, které k uspokojování
potřeb Pro rozvoj služeb a vnitřního
trhu mají federálně řízená
odvětví. Otevřeně by mělo být
řečeno, že odvětví, do kterých
se po léta vkládaly velké prostředky
- mám na mysli zejména strojírenství
- neplněním úkolů zvláště
pro vývoz ochuzují přímo vnitřní
trh o spotřební zboží, které
je často vyváženo nad původní
státní plán, a nepřímo tím,
že nebylo možno jít rychleji v technickém
rozvoji spotřebního a potravinářského
průmyslu, ale i odvětví našich služeb.
Ve zprávě vlády bylo řečeno,
že se zabývala návrhy na modernizaci a rozšíření
výrobních kapacit spotřebního zboží,
modernizaci potravinářského průmyslu.
Měl bych proto otázku k ministrovi průmyslu,
případně k místopředsedovi
vlády, předsedovi České komise pro
plánování a vědeckotechnický
rozvoj - v jakém období a rozsahu, do kterých
odvětví výroby spotřebního
zboží se počítá s využitím
například licencí k rychlejšímu
obohacení vnitřního trhu?
Soudružky a soudruzi, chtěl bych v závěru
říci, že velikou pozornost věnují
v našem kraji národní výbory přípravě
přechodu hospodářských organizací
jimi řízených na státní podnik.
Dojde ke značnému posílení ekonomické
základny zejména městských národních
výborů. Budou zakladateli většiny státních
podniků v odvětví místní výroby
a služeb v kraji.
Považujeme to za správné a jsme přesvědčeni,
že to povede ke zvýšení péče
národních výborů základního
stupně o rozvoj služeb nejen ve městech, ale
v celém jejich spádovém území.
Nakonec mi dovolte ještě jednu poznámku s tím,
abych byl správně pochopen. V posledním období
zejména v souvislosti s problémy, které vyvolávají
nespokojenost lidí, se stupňuje zejména ve
sdělovacích prostředcích kritika národních
výborů. Někdy i bez hlubších
znalostí věci. Není pochyb o tom, tak jak
to bylo řečeno i ve zprávě předsedy
vlády v úvodu dnešní schůze,
že také v práci národních výborů
je co zlepšovat a že úloha národních
výborů musí dále vzrůstat.
Není to jen můj názor, ale názor mnoha
poslanců podepřený zkušenostmi z praxe,
když řeknu, že jsou to právě národní
výbory, které na mnoha místech a s nesmírným
úsilím prosazují zájmy rozvoje svých
územních obvodů nejednou proti názorům
resortů. Jsou hnacím motorem, který různými
formami tlačí organizace a podniky i organizace
NF ke spolupráci v řešení rozvoje území.
Velmi často bez ohledu na pracovní dobu, soboty,
neděle jejich poslanci a funkcionáři zajišťují
nejnutnější potřeby výstavby
v akci Z, která často je jedinou formou rozvoje
území obvodů řízených
především národními výbory
základního stupně. Při průzkumech
jsme se nesetkali s jiným, než odpovědným
a politicky vysoce uvědomělým přístupem
k překonávání mnoha objektivních
problémů, s cílem řešit co nejlépe
uspokojování potřeb občanů.
Myslím si proto, že za to je třeba obětavým
poslancům, funkcionářům a pracovníkům
národních výborů také někdy
i z tribuny České národní rady poděkovat.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Václavu Šlapákovi. Slovo má
poslanec Oldřich Burský.
Poslanec Oldřich Burský: Vážený
soudruhu předsedo ČNR, soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté, plněním
programového prohlášení české
vlády ve zdravotnictví a sociálním
zabezpečení se zabýval zdravotní a
sociální výbor na své 22. schůzi.
Vycházeli jsme z písemných materiálů
předložených ministerstvem zdravotnictví
a sociálních věcí ČSR, z výsledků
poslaneckých průzkumů a usnesení předchozích
schůzí výboru.
V průběhu celého jednání nás
provázelo vědomí, že uskutečňování
záměrů v obou uvedených nevýrobních
oblastech je do značné míry podmíněno
dostupností finančních a materiálových
zdrojů, které jsme vytvořili a v budoucnu
také vytvoříme plněním úkolů
národohospodářského plánu výrobních
odvětví v požadovaném objemu, kvalitě
a čase.
Naše poznatky jsou až na rozdílné hodnocení
situace v zásobování léky a zdravotnickým
materiálem totožné s kontrolní zprávou
o plnění programového prohlášení
vlády k ČSR v resortu zdravotnictví a sociálních
věcí, kterou 4. října t. r. uvedl
ve výboru s. ministr prof. Prokopec
Na sociálním úseku byla uskutečněna
opatření ve společenské pomoci rodinám
s dětmi a v důchodovém zabezpečení,
která jsou konkretizací společného
usnesení předsednictva ÚV KSČ, federální
vlády, předsednictva ÚRO a ÚVSSM k
realizaci závěrů XVII. Sjezdu KSČ.
Tato opatření výrazně zlepšila
ekonomickou situaci mladých manželství a umožňují
také prohloubit mateřskou péči, což
se jistě kladně projeví v citové výchově
a zdravotním stavu dětí předškolního
věku
Veřejnost také uvítala nový federální
zákon o sociálním zabezpečení,
který ještě výrazněji diferencuje
pracovní zásluhy občana pro společnost
i v době, kdy odchází na zasloužený
odpočinek
Na všechna tato opatření vynakládá
naše společnost nemalé prostředky. Jen
nová úprava výpočtů důchodů
si vyžádá za poslední tři měsíce
t. r. navíc 550 miliónů Kč.
Poslanecké průzkumy v ústavech sociální
péče také jasně prokázaly,
že naše společnost se nezaměřuje
pouze na materiální zabezpečení starých
občanů, ale stará se i o udržení
jejich psychické a fyzické zdatnosti a rozvíjení
mnohostranných zájmů odpovídajících
věku a zdravotnímu stavu. Nově budované
domy s pečovatelskou službou, domovy - penziony a
domovy soustředěné pečovatelské
služby rozšířily a prohloubily možnost
poskytování diferencovaných služeb.
Jsou důkazem toho, že ze zdrojů, které
jsou k dispozici a s kterými lze reálně počítat
i do budoucna, je možné vytvářet ještě
lepší podmínky a předpoklady pro prohlubování
péče o staré občany, zabezpečit
dlouhodobé cíle sociálního rozvoje.
Jsme ale toho názoru, že vzhledem k různé
úrovni a vybavení domovů důchodců
i ostatních ústavů by měla být
náhrada za pobyt podle toho diferencována.
Péče o staré občany přináší
i celou řadu problémů. Naznačil je
ve svém vystoupení akademik Rosický a detailně
o nich bude hovořit poslankyně dr. Hálková.
Velký kus práce byl vykonán v péči
o tělesně a mentálně postiženou
mládež i dospělé. Výstavbou nových
ústavů a dostavbou stávajících
byla rozšířena jejich kapacita. Zlepšila
se do určité míry dostupnost rehabilitačních
pomůcek a na brněnské výstavě
Rehaprotex byl předveden elektrický invalidní
vozík čs. provenience, mající srovnatelné
parametry jako doposud dovážené a je o plnou
polovinu lacinější.
V uplynulém období byla rovněž věnována
pozornost rozšiřování pracovních
možností občanů se změněnou
pracovní schopností. Vzhledem k tomu, že není
možno všechny postižené občany umístit
v normálních provozech, je zajišťováno
zřizování dílen hospodářského
zařízení Svazu invalidů META ve vhodných
ústavech sociální péče.
Z uvedeného přehledu vyplývá, že
se daří cíle sociální politiky
úspěšně naplňovat. Dílčí
poznané chyby a nedostatky musíme ovšem co
nejrychleji odstranit, aby se jejich negativní působení
zbytečně neprodlužovalo.
Pro zdravotnictví byl v programovém prohlášení
stanoven úkol dále prohlubovat komplexní
péči o zdraví našich občanů.
K dosažení tohoto cíle se zaměřila
pozornost resortu zejména na zlepšování
kvalitativních stránek rozvoje zdravotnictví
při urychlování vyšetřovacího
a léčebného procesu a rozšiřování
péče o pracující v průmyslu
a zemědělských závodech. Přesto
nebylo programové prohlášení vlády
v této lidmi velice sledované oblasti plněno
tak dobře jako sociální politika. Svědčí
o tom neustále rostoucí nemocnost u všech kategorií
obyvatelstva, vývoj pracovní neschopnosti a nejvyšší
celková úmrtnost mezi rozvinutými zeměmi.
Alarmující je rostoucí úmrtnost mužů
v produktivním věku. Méně příznivý
je i vývoj novorozenecké a kojenecké úmrtnosti,
nárůst vrozených vad a zvyšující
se počet rizikových těhotenství.
Poznatky z volebních obvodů svědčí
o tom, že se nedaří odstraňovat neodůvodněné
rozdíly mezi kraji a přes velké úsilí
vlády ČSR a ministerstva zdravotnictví a
sociálních věcí se výrazně
nezlepšila situace ve stabilizaci lékařů
a farmaceutů. přetrvávají rovněž
nedostatky v zásobování léky a zdravotnickým
materiálem. Není plněn generel pražského
zdravotnictví. Celospolečenské zdravotnické
programy nepřinášejí u kardiovaskulárních
a onkologických onemocnění očekávané
výsledky. Při tomto konstatování ovšem
nutno říci, že uvedené problémy
nevznikly v posledních dvou letech. Jsou důsledkem
toho, že nebyly včas a důsledně řešeny
dílčí nedostatky. A to samozřejmě
nejen v ministerstvu zdravotnictví.
Za současnou situaci je proto odpovědna celá
naše společnost i ostatní resorty. Vždyť
úspěch v řešení úkolů
v této významné oblasti je podmíněn
nejen odbornou úrovní zdravotnických pracovníků,
způsobem organizace a řízení, ale
také výší finančních prostředků,
se kterými zdravotnictví disponuje, dostupností
moderních dokonalých přístrojů,
které urychlují a zpřesňují
určení diagnózy, což je základní
podmínkou včasné a kauzálni léčby.