Také vláda ČSR se - spolu s Českou
národní radou - musí odpovědně
zapojit do realizace přijatých opatření
v těchto a dalších oblastech. Oporu zde vytváří
činnost nově vytvořených komisí
ÚV KSČ. Pracuje komise pro přípravu
nového zákona o národních výborech,
probíhá příprava nového volebního
zákona a uskutečňuje se celá řada
dalších kroků, které ve svém
celku úzce souvisí i s přípravou programu
KSČ.
Všech těchto prací, dosavadních poznatků
i nových zkušeností bude nyní nutno
využít - v činnosti ČNR i vlády
ČSR při řešení úkolů
strategie urychlení a přestavby.
Závěrem je třeba říci, že
stále platí a mají svůj nezastupitelný
význam myšlenky o tom, že klíčovou
otázkou úspěšného postupu vpřed
je důsledné denní plnění úkolů
plánu, snižování výrobních
nákladů. Mnohé a účinné
kroky lze přitom učinit bez dodatečných
vkladů, lepší organizací práce,
pořádkem, kázní a získáváním
občanů pro strategii urychlení a přestavbu.
Před neřešenými problémy nelze
zavírat oči a předstírat, že
neexistují. Je třeba přejít od slov
k činům, ke konkrétnímu řešení
konkrétních problémů. To je a musí
být základní směr naší
další společné práce, směr
vedoucí k objektivní analýze příčin
nedostatků i k adresnému vymezení podílu
kolektivů i jednotlivců na jejich řešení.
Takový musí být odraz nového myšlení,
racionálního a tvůrčího přístupu
k řešení potřeb. Z jednání
výborů, ze stanovisek poslanců jednoznačně
vyplývá, že vláda nesmí ve zbývajícím
období připustit, aby se úkoly přijímaly
a stav se neměnil.
Považujeme za nezbytné upozornit na tyto skutečnosti
především proto, aby vláda získala
další podněty k rozvoji své činnosti
při plnění programového prohlášení.
Česká národní rada si váží
práce vlády České socialistické
republiky. Je připravena - stejně jako dosud - plně
pomáhat vládě ČSR při uskutečňování
jejího odpovědného poslání.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
společné zpravodajce soudružce Jarošové
za přednesení zpravodajské zprávy.
Soudružky a soudruzi poslanci, v závěru jednání
přijme Česká národní rada usnesení.
Doporučuji pro jeho přípravu zvolit návrhovou
komisi, jejíž předsedkyní by byla společná
zpravodajka poslankyně Marie Jarošová a dalšími
členy soudruh Anděl, soudruh Fleyberk, soudruh Onderka,
soudruh Skoupý, soudruh Šenkýř a soudruh
Šlapák.
Máte k tomuto návrhu připomínky, doplňky
nebo jiné návrhy? Není tomu tak.
Kdo tedy souhlasí s předloženým návrhem
na složení návrhové komise, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti nebo zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Děkuji.
Návrhovou komisi jsme zvolili a prosím, aby zahájila
svou práci podle pokynů soudružky Jarošové.
Nyní přerušíme naše jednání
na 30 minut, to znamená, že budeme pokračovat
v 11,30 hodin a to diskusí. Jako první vystoupí
pak akademik Rosický. Přerušuji jednání.
(Jednání opět zahájeno v 11,30 hodin.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v jednání
rozpravou k přednesené zprávě vlády
a zpravodajské zprávě. Do rozpravy se přihlásilo
18 poslankyň a poslanců. Mimo to se přihlásil
do rozpravy úřadující místopředseda
ÚV NF ČSR soudruh Rudolf Dušek. Myslím,
že nebude na škodu, když uslyšíme i
stanovisko ÚV NF ČSR, doporučuji, abyste
souhlasili s vystoupením soudruha Duška. Není
námitek? (Není.)
Do rozpravy se tedy přihlásili poslanci a poslankyně
v takovémto pořadí: Bohumír Rosický,
Josef Mečl, Jana Lacinová, Jiří Prošek,
Václav Šlapák, Oldřich Burský,
Jan Onderka, Danuše Dohnalová, Josef Kaňa,
František Antony, Josef podlešák, Petr Krátký,
Eva Hálková, Břetislav Vařečka,
Josef Sedláček, Václav Běžel,
Amálie Kadlčíková a František
Kubát.
V tomto pořadí budou jednotliví poslanci
vystupovat.
Prosím poslance Bohumíra Rosického, aby vystoupil
jako první. Připraví se poslanec Josef Mečl.
Poslanec Bohumír Rosický: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, vážení hosté. Dovolte, abych
vás seznámil s některými konkrétními
poznatky z průzkumu poslanců České
národní rady v návaznosti na vystoupení
společné zpravodajky místopředsedkyně
ČNR Marie Jarošové.
Při přípravě na 12. schůzi
jsme se obrátili na okresní národní
výbory. Zjistili jsme řadu pozitivních jevů
a dobrých výsledků. S představiteli
a poslanci národních výborů jsme se
však shodli na tom, že je třeba se zaměřit
především na to, co musíme zlepšovat.
Ve většině navštívených
míst je spolupráce ONV s organizacemi a podniky
na dobré úrovni. ve vlastní ekonomické
činnosti však musí podniky překonávat
řadu složitých problémů, aby
splnění plánu vůbec zajistily. Velké
těžkosti působí nedořešené
dodavatelsko-odběratelské vztahy. Nelze očekávat,
že si podniky zajistí materiál a suroviny,
které ve státě neexistují. Za všechny
průzkumové skupiny poslanců děkuji
představitelům ONV za konstruktivní spolupráci.
Národní výbory poukazovaly na vážnou
situaci zejména v nenaplňování hospodářských
smluv dodavateli potřebných výrobků
a zařízení. Arbitrážní
spory situaci neřeší. Pro některé
podniky je výhodnější platit penále
za nedodávku. Sankce stanovené zákonem pak
neplní svou funkci.
Důležitou roli sehrává při rozvoji
územních celků oblastní plánování.
Přesvědčili jsme se, že plnění
oblastního plánu věnují orgány
národních výborů trvalou pozornost.
Na stupních KNV jsou zpracovány koncepce rozvoje
do roku 2005. Z toho vycházejí i programy rozvoje
okresů. Např. při průzkumu na MěstNV
v Ostravě byla velmi oceněna role, kterou sehrál
oblastní plán na 8. pětiletku při
sjednocování potřeb města s rozvojem
centrálně řízených podniků.
Přesto se v řadě navštívených
míst vyskytují nedostatky způsobené
jak při tvorbě, tak při realizaci oblastního
plánu.
Nedaří se zcela sladit požadavky národních
výborů s možnostmi a zájmy dodavatelů.
Proto dochází ke skluzům v zahajování
a dokončování staveb, k jejich přesouvání
do následující pětiletky, případně
i k vyřazování z resortních plánů
investiční činnosti.
Celkově se ukazuje, že zařazení investiční
akce do oblastního plánu není ještě
zárukou její realizace. To však vážně
narušuje původně uvažované proporce
rozvoje v dané oblasti.
Na většině z navštívených
míst jsme museli konstatovat, že sdružování
finančních prostředků, o kterém
se předpokládalo, že bude jedním z významných
zdrojů k zajišťování rozvoje, bylo
označováno jako nevyhovující a z hlediska
potřeb národních výborů jako
minimální. Byly uváděny příklady,
kdy nadřízené hospodářské
orgány nedoporučují státním
podnikům sdružování prostředků
s národními výbory. Jsou odůvodněné
obavy, že při přechodu podniků na samofinancování
se podíl podniků na rozvoji obcí ještě
zmenší.
Soudružky a soudruzi, v souvislosti s prací národních
výborů jsme se zajímali i o to, jak působí
nově přijaté zákony včetně
novely zákona o národních výborech.
Doba, která uplynula od platnosti zákona ČNR
č. 115/1988, jímž byl upraven a doplněn
zákon o národních výborech, doposud
neumožnila získat větší zkušenosti
z jeho uplatňování. Přesto jsou již
některé poznatky. většina navštívených
národních výborů hodnotila novelu
spíše negativně. Zejména poukazovaly
na to, že došlo k přenesení povinností
na základní články, avšak pravomoci
jim zvýšeny nebyly.
Představitelé národních výborů
požadovali řadu úprav nejenom zákona
o národních výborech, ale i v oblasti hospodářských
směrnic a vnitřních pravidel pro svou činnost.
Vyslovily rozhodný požadavek na veřejnou diskusi
k návrhům zákonů, které se
dotýkají jejich práce.
Na průzkumech jsme byli svědky zvýšeného
zájmu o veřejnou informovanost. Občané
i poslanci se šířeji zapojují do diskusí
k otázkám, které se jich přímo
týkají. To na druhé straně vyvolává
potřebu zvyšovat připravenost účastníků
jednání pléna národního výboru
a občanských výborů, které
není vždy na odpovídající úrovni
a je občany kritizováno.
Na všech navštívených národních
výborech bylo konstatováno, že rušení
dosavadních předpisů nepřineslo okresním
národním výborům žádané
úspory ve snížení administrativy. Byly
zrušeny pouze většinou nepoužívané
předpisy a metodické směrnice, které
si národní výbory místo toho tvoří
samy. Naopak mnohé od nadřízených
orgánů požadované výkazy, jsou
ještě náročnější.
Jako příklad je uvedena vyhláška o evidenci
obyvatelstva, kde je požadováno asi o 10 formulářů
více. Rozsáhlou publicitu věnovanou tomuto
snížení administrativy různými
resorty, označili pracovníci národních
výborů doslova za matení veřejnosti.
Co se týká dopadu dalších nových
zákonů o státním podniku, zemědělském
a výrobním družstevnictví atd. do života,
jejich plošné působení jsme shledali
zatím jako minimální. Okresy se nacházejí
v situaci, kdy platí sice již nové zákony,
ale prakticky se postupuje podle starých vžitých
forem. Hovořili zde o tom jak předseda vlády,
tak i soudružka Jarošová.
Ve státních podnicích, které byly
navštíveny, se dosud nový způsob hospodaření
promítl pouze do voleb rad a ředitelů. Ostatní
podmínky se prakticky nezměnily. Letošní
rok se postupuje beze změn nejen co se týká
plánu, počtu ukazatelů, cen, předpisů,
ale i administrativních požadavků ze strany
ministerstev. Celá řada předpisů dosud
nereaguje na dokumenty o přestavbě. K samofinancování
vlastně nedochází, protože podnikům
zůstává pouze 30 % odpisů. Také
proporce odvodových povinností zůstaly zachovány.
Ani úvěrová politika se vůči
podnikům dosud nezměnila. Hlavní ústav
SBČS dosud nevydal vnitřní směrnice
a podniky nemají možnost vytvářet v
bance příslušné fondy. Na fondech nejsou
podnikům peníze úrokovány, zatímco
úvěry ano.
Pozitivně můžeme hodnotit přínosy
nového mechanismu v oblasti služeb. Odbouraly se některé
mzdové bariéry a zvýšila se chozrasčotní
zainteresovanost pracovníků. Řada provozoven
místních služeb přešla na plný
chozrasčot. Celkově se zvýšil i zájem
podniků a organizací služeb na růstu
efektivnosti. Tam, kde byl zaveden výpočet mezd
ve vazbě na redukované výkony, jako např.
v okrese Jindřichův Hradec, došlo k okamžitému
zlepšení plnění plánu.
Snahou některých okresních národních
výborů je převádět drobné
provozovny služeb v místech, zejména v malých
městech a na vesnici z okresního podniku služeb
pod pravomoc místních národních výborů.
Okresní podniky služeb nemají dostatek prostředků
na údržbu základního vybavení
těchto provozoven včetně oprav budov.
od tohoto převodu se očekává zlepšení
materiálně technické základny. Např.
v okrese Břeclav mají drobné provozovny zřízeny
u 43 % národních výborů základního
stupně a objem tržeb od obyvatelstva se oproti roku
1985 zvýšil 4,5 krát. Navíc od počátku
tohoto volebního období rozšířily
drobné provozovny sortiment služeb o 31 činností.
Přesto v oblasti služeb zůstává
řada dalších nedořešených
problémů, které brání plnému
uplatnění pravidel nového hospodářského
mechanismu. Na průzkumech bylo poukazováno na pouhý
administrativní charakter "Programu hospodárnosti
pro 8. pětiletku", který je již z velké
části zahrnut do "Pravidel pro přestavbu
v oblasti obchodu a služeb".
Dále byli poslanci ČNR upozorněni na zaostávání
investic do strojů a zařízení u národních
výborů.
Došlo rovněž ke zvýšení závazných
ukazatelů proti vládou schválenému
počtu na vývoz do nesocialistických zemí
a přitom není dodržována jejich stabilita.
Má to velmi nepříznivý vliv na tvorbu
zdrojů z nadplánovaného zisku a na iniciativu
pracujících o překročení plánu.
Je také nadřízenými orgány
omezováno rozhodnutí národních výborů
o využití přebytků z hospodaření
drobných provozoven, které podle platných
zásad nemají podléhat redistribuci. Některé
KNV však ukládají,. aby nebyly používány
nad rámec limitu výdajů jednotlivých
kapitol rozpočtu.
Spokojenost našich občanů je výrazně
ovlivňována úrovní bydlení
a služeb s ním spojených. Průzkumy ukázaly,
že oblast komplexní bytové výstavby
v 8. pětiletce patří mezi nejsložitější.
O tom zde bylo podrobně hovořeno. Bytová
výstavba soustavně klesá. Největší
omezení je v nedostatku stavebních kapacit. Kromě
toho tvoří limitující faktor neuspokojivý
stav podmiňujících investic zejména
ve vodním hospodářství, nedostatek
zdrojů vody a nevybudování kanalizace včetně
čistíren odpadních vod. Zvlášť
obtížné bude splnění plánu
v posledních dvou letech pětiletky, kam se koncentruje
většina úkolů.
Stále platí, že bytová výstavba
není zdaleka komplexní. občanská vybavenost
se značně opožďuje a mnohdy je neúplná.
Závažné je, že dodavatelé podmiňují
převzetí režimových objemů komplexní
bytové výstavby na léta 1988-1990 výjimkami
ze lhůt výstavby a z vyhlášky č.
37/83 Sb. Například v Ostravě musela být
mezi zainteresovanými stranami uzavřena dohoda o
schválení výjimky ze lhůt výstavby
u rozestavěných i nově zahajovaných
staveb KBV, aby stavební podniky byly ochotny vůbec
k výstavbě přistoupit. Tím nejen že
není dodržováno 20 % zkrácení
lhůt výstavby, ale naopak dochází
k jejímu prodlužování.
Není naplňováno usnesení předsednictva
vlády ČSR č. 321 "Plán rozvoje
péče o invalidy do roku 1991 ", takže
se stále nedaří zajišťovat výstavbu
bezbariérových bytů pro občany se
sníženou pohyblivostí.
Samostatnou kapitolou zůstává modernizace.
Národní výbory měst v okresech o ní
měly většinou jasné představy
ve shodě s oblastními plány.
Tam, kde je však rozpočet deficitní, úroveň
dotací umožňuje řešení nejnaléhavějších
potřeb, a to ještě v omezeném rozsahu.
Další rozpor vzniká v důsledku dlouhodobé
orientace okresních stavebních podniků na
novou výstavbu a jejich nezájem provádět
modernizace ve větším rozsahu. Přechodem
podniků na samofinancování se situace pravděpodobně
ještě zhorší.
Poslanci zjistili, že neustále narůstá
rozpor mezi počtem nových bytů a celkovou
kapacitou pracovníků, kteří zajišťují
služby spojené s bydlením v nich. Povolené
nárůsty pracovníků pokrývají
pouze nutné obsluhy tepelného hospodářství
na nových sídlištích, ale kapacitu ostatních
řemeslnických prací nemohou národní
výbory zvýšit. Představitelé
národních výborů se na nás
obraceli, abychom tlumočili vládě požadavek
na urychlenou novelizaci bytového zákona a dále
aby národním výborům byla v otázkách
bytového hospodářství zvýšena
pravomoc. Národní výbory požadovaly
také, aby systém odměňování
pracovníků služeb spojených s bydlením
byl důsledně provázán na redukované
výkony.
Dalším hodnoceným objektem při našich
průzkumech byla obchodní síť, zejména
zásobování a úroveň obsluhy.
Úroveň obchodní sítě je v okresech
velmi různá a závisí v podstatě
na struktuře a naplňování volebních
programů. V řadě okresů, jako Jindřichův
Hradec, Břeclav, Trutnov byla v rámci akce Z vybudována
řada prodejen, takže se tam prodejní síť
může hodnotit jako dobrá. Jinde, např.
v Plzni, je situace podstatně horší. Také
v zásobování jsou značné rozdíly.
Rada problémů jde především na
vrub lidského činitele. Například
na Plzeňsku byl omezen příděl nafty,
což mělo za následek to, že i když
byla řada potravinářských výrobků
vyrobena, nebyla vůbec expedována. Současně
ale bylo poukazováno na to, že KNV vracel v loňském
roce část přídělu jako nevyčerpaný
limit.
Na všech navštívených místech jsme
se setkali s kritikou personálního obsazení
prodejen. Chybějí zejména kvalifikovaní
a nároční, kteří jsou zárukou
celkově dobré úrovně prodeje a často
i zásobenosti. právě v tomto směru
se vyskytuje řada subjektivních chyb. Stálým
problémem také zůstává materiálně
technické vybavení pro rozvoz potravinářských
výrobků a dalšího zboží.
Situace v zásobování trhu průmyslovým
zbožím je všeobecně známa a podrobně
ji rozebral ve svém vystoupení předseda vlády.
Citlivou otázkou, která je pod denní kontrolou
veřejnosti, je též osobní doprava. O
tom jsme se velmi podrobně mohli přesvědčit,
nebudu však zde opakovat, co již bylo z tohoto místa
řečeno. poznatky z okresu Kolín, Plzeň
- sever, Jindřichův Hradec a Břeclav ukazují,
že není dobrá situace ani v údržbě
silniční sítě, chybí finanční
prostředky, specializované kapacity apod. Špatný
je stav silnic především druhé a třetí
kategorie, kde se provádějí pouze malé
bodové opravy, které však neřeší
únosnost silnic.
Z průzkumu vyplynulo, že v oblasti zdravotnictví
se navštívená místa dosti významně
lišila co do zjištění skutečnosti.
Na většině míst zazněly připomínky
k tomu, že vybavení lékařskou technikou
zaostává za potřebami, což je zejména
patrné ve srovnání s vyspělými
státy. Nedostatečná je zejména míra
vybavení diagnostickou a terapeutickou technikou vzhledem
k jejímu dovoznímu původu. Na její
nákup chybějí devizové prostředky.
Přístroje jsou mnohdy získávány
jedině formou darů podniků. Špatná
situace přetrvává také ve výrobě
ortopedičních, kompenzačních a rehabilitačních
pomůcek a v zajišťování protetických
služeb.
Poslanci nebyli spokojeni ani s péčí o staré
občany. podle poznatků z průzkumu dosavadní
domovy důchodců neodpovídají kapacitě
a nevyhovují ani soudobému způsobu života,
na který jsou dnes pracující zvyklí.
Domovy důchodců často suplují léčebny
dlouhodobě nemocných. Např. v okrese Jindřichův
Hradec ze 490 míst v domovech je jich 450 obsazeno nepohyblivými
pacienty. Oprávněně narůstají
požadavky na rozšiřování domů
s pečovatelskou službou, které splňují
představy lidí o zachování soukromí
i o potřebné sociální péči.