Úterý 1. listopadu 1988

Chtěl bych požádat Českou národní radu, poslance všech stupňů zastupitelských sborů České socialistické republiky, o plnou podporu při realizaci záměrů a cílů obsažených v programovém prohlášení vlády i aktuálních úkolů, které vyplývají z jeho dnešní kontroly tak, abychom mohli společně předstoupit před celou společnost a XVIII. sjezd naší KSČ s dobrým účtem a s pocitem dobře a odpovědně vykonané práce. Čest naší práci! (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji předsedovi vlády soudruhu Pitrovi za přednesení zprávy a dávám slovo společné zpravodajce výborů ČNR, poslankyni Marii Jarošové.

Místopředsedkyně ČNR Marie Jarošová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, Česká národní rada přistupuje ke kontrole programového prohlášení vlády České socialistické republiky v náročném a odpovědném období. V souladu se závěry 7., 9. a 10. zasedání ÚV KSČ, která projednala a schválila ucelený komplex závažných dokumentů a opatření, naplňujeme linii urychlení sociálně ekonomického rozvoje naší společnosti.

Od přijetí programového prohlášení v roce 1986 se složení vlády ČSR i její vedení změnilo. Tyto změny proběhly v souladu s potřebami přestavby. V činnosti vlády je vyjádřena jak kontinuita s dosavadním vývojem, tak i nezbytnost postupovat ve stanoveném směru rychleji a efektivněji vpřed.

Proto byla příprava schůze ČNR založena na kontrole programového prohlášení vlády ČSR z roku 1986. Vycházelo se L z toho, že jde o základní dokument, zpracovaný na základě závěrů XVII. sjezdu KSČ, v souladu se zákonem o 8. pětiletém plánu.

Výbory České národní rady projednaly kontrolu plnění programového prohlášení vlády v oblastech své působnosti. Dobrým základem zde byly poznatky ze soustavné a všestranné kontrolní a iniciativní činnosti výborů v tomto volebním období.

Připomínám, že schůze ČNR v posledních dvou letech mimo jiné zevrubně pravidelně projednávaly problematiku plnění úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství a státního závěrečného účtu. Na pořad schůze ČNR byly zařazeny rovněž otázky realizace vědeckotechnického rozvoje při plnění úkolů 8. pětiletky, stavu socialistické zákonnosti a rozvoje všestranné péče o mladou generaci.

Předsednictvo ČNR se pravidelně podrobně zabývalo zprávami vlády ČSR o vývoji národního hospodářství, projednáním státního rozpočtu a státního závěrečného účtu a dále problematikou plnění volebních programů Národní fronty, efektivností rozvoje lesního hospodářství, strukturálními změnami v průmyslové výrobě řízené vládou ČSR ve vztahu k modernizaci vybraných odvětví a strukturálními změnami ve stavebnictví ČSR se zřetelem na zajišťování integračních akcí.

Předsednictvo ČNR se rovněž zabývalo rozvojem příhraničních oblastí, zajištěním plánu VTR do roku 2000, postupem realizace komplexního dokumentu o přestavbě hospodářského mechanismu, koncepcí tvorby a ochrany životního prostředí a postupem snižování administrativní pracnosti v činnosti národních výborů

Řadu závažných konkrétních zkušeností přinesl k otázkám plnění programového prohlášení vlády ČSR komplexní poslanecký průzkum, jenž předcházel této schůzi ČNR. Využil zkušeností národních výborů, hospodářských orgánů, společenských organizací. Základním smyslem této systematické a široce založené kontrolní činnosti bylo soustředit především názory a náměty našich občanů.

Při přípravě společné zpravodajské zprávy výborů jsme tedy měli k dispozici značné množství podkladů a zkušeností. Dovolte mi, abych nejdříve poukázala na rozhodující skutečnosti a problémy, které považujeme - na základě soustředěných poznatků - za nejzávažnější. Návazně pak vystoupí ještě soudruh poslanec akademik Rosický, který nás seznámit s vybranými konkrétními poznatky.

Soudružky a soudruzi, klíčovou otázkou veškerého sociálně ekonomického rozvoje naší společnosti je tvorba národního důchodu. Výsledky prvních dvou let osmé pětiletky, které byly podrobně projednávány ve výborech a v předsednictvu ČNR, ukázaly, že se nedaří plnit plánovaná tempa růstu národního důchodu tak, jak je stanovil zákon o 8. pětiletém plánu.

Hlavní příčinu tohoto stavu je třeba vidět v nedocenění náročnosti a obtížnosti přechodu od extenzivního k intenzivnímu rozvoji. Toto nedocenění má za následek i neplnění jednoho ze základních ukazatelů - snižování výrobní spotřeby podle plánu.

Nedaří se dosahovat žádoucí intenzifikace. Značné nedostatky se projevují v rozvíjení vědeckotechnického poznání a uplatňování jeho výsledků ve výrobě. Málo prokazatelných výsledků se dosahuje při zvyšování kvality a spolehlivosti výrobků. Značná část národního hospodářství je stále neplodně umrtvena v nadměrných zásobách.

Musíme poukázat také na řadu subjektivních příčin. Nedostatečný je reálný dopad opatření ke snižování administrativy. občané a poslanci právem kriticky poukazují, že mnohde se prováděné změny stále dotýkají jen úpravy fasády a vytváření vnějšího dojmu o postupující přestavbě. Uvnitř organizací však k potřebným změnám nedochází, což potvrzuje i přístup ke zpracování statutů ministerstev.

Na základě všech těchto poznatků a skutečností se ve vedoucích stranických a státních orgánech, a také v České národní radě, posuzovala koncepce plnění plánu letošního roku a zbývajících let pětiletky.

Letošní rok byl koncipován jako rok obnovy rovnováhy. Byla proto plánována i nižší tempa růstu národního důchodu než původně předpokládaný úkol. Přitom právě letošní rok má mimořádný význam nejen pro obnovu rovnováhy - zejména vytvoření lepších podmínek v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů, ale směřuje také k vytvoření podmínek pro obnovu dynamiky růstu národního důchodu ve zbývajících dvou letech pětiletky. Tak, aby se do konce 8. pětiletky minimalizovaly výpadky a vytvořila se optimální situace pro přechod do další pětiletky.

Vzhledem k závažnosti letošního roku je potřebné se podívat na to, jak probíhalo od začátku roku jeho plnění.

V národním hospodářství se od počátku roku plní plán celkového objemu výroby ve všech výrobních odvětvích. Výroba však není zabezpečována v potřebné struktuře a sortimentu a trvají nedostatky v plnění některých kvalitativních ukazatelů.

Dynamika vývoje národního hospodářství, jeho objemových i kvalitativních ukazatelů, dosažená v prvním pololetí se však v průběhu 3. čtvrtletí zpomalila.

V průběhu letošního roku, stejně jako v předcházejících letech, se nepodařilo dosáhnout žádoucích strukturálních změn ve výrobě a užití průmyslové produkce.

Neúměrně se zvyšují stavy zásob. Celý jejich přírůstek se koncentruje do průmyslu a stavebnictví. Příčiny vysokého stavu zásob byly již v minulosti několikrát analyzovány, ale přijatá opatření neměla patřičný účinek.

Vývoj peněžních příjmů a výdajů obyvatelstva v letošním roce vysoce překračuje plánované předpoklady a zvyšuje tak napjatost vnitřního trhu. Není dodržován plánovaný vztah mezi růstem produktivity práce a růstem průměrných mezd. Zvyšuje se odložená kupní síla. proti plánu získalo obyvatelstvo ČSR na příjmech z pracovní činnosti navíc cca 2 až 2,5 mld Kčs a další cca 1 mld ve formě půjček.

Vzhledem ke skutečnosti, že se nechceme a nemůžeme zadlužovat, bylo nutno upravit proporce užití národního důchodu na úkor akumulace. Snižuje se investiční výstavba, i když je zřejmé, že to přinese problémy v budoucnosti.

Soudružky a soudruzi, Česká národní rada věnovala všem těmto závažným otázkám značnou pozornost. Podrobně jsme se v letošním roce zabývali situací v průmyslu řízeném vládou ČSR. Dosavadní výsledky se liší od původních záměrů vytyčených XVII. sjezdem KSČ a cílů pětiletého plánu. I tam, kde se objemově plán plní, se ve svém celku nedaří plnit kvalitativní ukazatele výroby.

Ukazuje se nezbytné posílit úlohu průmyslu řízeného vládou ČSR především obnovením jeho dynamiky, realizací efektivních strukturálních změn, urychleným odstraněním příčin negativních tendencí.

Při poslaneckých průzkumech jsme si opětovně ověřili značnou zastaralost strojně technického zařízení. Vzniká otázka, jak se s touto situací vypořádá resort strojírenství, který své vývozní úkoly dlouhodobě neplní a nedostatečně uspokojuje i vnitřní potřeby.

Naše poznatky ukazují, že průmysl řízený vládou ČSR dosud nevstoupil na cestu intenzifikace tak, jak by to odpovídalo potřebám přestavby a strategie urychlení i potřebám občanů.

Neuspokojivý vývoj některých průmyslových oborů se následně negativně odráží na vnitřním trhu. Nedaří se odstranit nedostatkovost některých druhů zboží, roste napětí mezi výrobou a obchodem, obchodem a zákazníkem.

Plánovaný maloobchodní obrat se sice plní nebo i překračuje, to však samo o sobě nevypovídá o nedostatcích v kvalitě, užitnosti, struktuře, sortimentu, kultuře prodeje a dalších problémech. Řešení této situace je společným problémem výroby i obchodu.

Dlouhodobě se projevuje nevyhovující nízká nabídka a úroveň služeb. Je potřebné přejít k reálnému programu jejich rozvoje. Ve veřejném stravování se nemůžeme spokojovat s formálním snížením ztrátovosti a nevidět, že příznivých výsledků je často dosahováno přeřazováním provozoven do vyšších cenových skupin nebo snižováním nákladů na obsluhu, vybavenost a údržbu těchto podniků.

Velmi závažné jsou nedostatky ve stavebnictví, které ukazují potřebu nezbytně a urychleně řešit celkový styl práce resortu. Byla sice provedena redukce investiční výstavby, ale stavebnictví přesto své úkoly v ostatních formách výstavby neplní.

Mnohé problémy se soustřeďují do komplexní bytové výstavby. Celkově za první pololetí letošního roku byl objem prací a dodávek splněn jen na 44,1 % a očekává se propad v komplexní bytové výstavbě asi o 200 mil. Kčs. Přitom stále trvá tolikrát kritizovaná nerovnoměrnost výstavby. vedoucí pracovníci resortu musí vyvodit přísné závěry z kritiky, kterou oprávněně vznášejí občané k hospodárnosti na stavbách, k využívání pracovní doby a dodržování pracovní kázně.

Na všech stavbách se poslanci při komplexních průzkumech setkávali s nedostatkem stavebních materiálů. Tato skutečnost se stává brzdícím momentem ve všech formách výstavby.

Očekáváme také, že v souvislosti s řešením problémů ve stavebnictví vláda ČSR urychlí práce na změnách v systému plateb za projektování. pokud stále budou projektanti hmotně zainteresováni na co nejdražším projektu, nemůžeme očekávat, že budeme stavět levně, jednoduše a účelně.

Bude rovněž potřebné v krátkém čase dosáhnout zlepšení podmínek v osobní hromadné dopravě, zejména ve velkých městech. V nevyhovujících časových intervalech, v návalech, bez základní kultury cestování se velké množství pracujících přepravuje každodenně do zaměstnání. Lidé oprávněně tento stav kritizují. Je třeba řešit zejména stav vozového parku, vždyť mnoho autobusů je odstaveno pro dlouhodobý nedostatek náhradních dílů.

Stabilizující funkci v národním hospodářství již řadu let plní zemědělství. Daří se vcelku plnit objemové ukazatele. Ocenění zaslouží účinnost péče o půdní fond, která přinesla podstatné snížení úbytků zemědělské a orné půdy. Plní se plánovaná hrubá zemědělská produkce i produkce živočišná.

Přes všechny dosažené úspěchy však i pro naše zemědělství platí nezbytnost vyrábět laciněji cestou uplatňování vědeckotechnického rozvoje, intenzifikace výroby, snižováním požadavků na vstupní suroviny a materiály. Je třeba přidat v efektivnosti výroby, rozšíření nabídky a pestrosti sortimentu, zejména z pohledu racionální výživy.

Je třeba vyzdvihnout pozornost, kterou věnovala vláda ČSR řešení ekonomického a sociálního rozvoje příhraničních oblastí u naší západní a jižní hranice. Byly založeny dlouhodobé úkoly sledující zásadní zlepšení celkové životní úrovně obyvatelstva těchto oblastí, především zastavení jeho úbytku a rozšíření nabídky pracovních příležitostí.

Soudružky a soudruzi, ústřední otázkou strategie urychlení a přestavby, zdokonalení celkového života a fungování naší společnosti, je přestavba řízení našeho ekonomického a sociálního rozvoje.

V souvislosti s tím byla již posouzena a přijata řada zákonů. Na jejich přípravě a projednání se aktivně podílela i Česká národní rada. Konkrétně jde například o zákon o státním podniku, o zemědělském družstevnictví, o výrobním, spotřebním a bytovém družstevnictví, zákon o vnitřním obchodě, o hospodářských stycích se zahraničím, o státní bance československé. Jde dále o novelizaci hospodářského zákoníku, zákona o hospodářské arbitráži, o národních výborech a další.

Projednávání a schválení řady dalších zákonů proběhne i v nejbližší budoucnosti výbory České národní rady právě v této době projednávají návrhy zákonů o zemědělské a důchodové dani a o odvodech do státního rozpočtu a o organizacích se zahraniční majetkovou účastí. Významným dokumentem bude nový zákoník práce.

Přijímá se řada dalších opatření ke zdokonalení řízení ekonomiky a prohlubování účasti pracujících v tomto procesu. Byly získány první zkušenosti, pokud jde o volbu ředitelů z více kandidátů a o volby rad pracujících.

Potvrzuje se, že prohlubování socialistické demokracie v oblasti ekonomiky je potřebné uskutečňovat ruku v ruce s upevňováním uvědomělé kázně a hospodárnosti, nepřipustit upřednostňování skupinových zájmů nad celospolečenskými.

Mnohé zkušenosti byly získány v nově ustavených státních podnicích a také v experimentujících podnicích. Ukázalo se však také, že experimenty často nedokážeme dostatečně využít k tomu, abychom si včas a v co nejširším rozsahu ověřili účinnost zamýšlených i již přijatých opatření.

Značné zaostávání se projevuje v oblasti plánování. Málo se uplatňují a zobecňují nové formy, související s opouštěním administrativního řízení a přechodem na ekonomické řízení. Nejsou také dostatečně rozpracovány otázky přípravy přestavby velkoobchodních cen.

Ne vždy si uvědomujeme existenci a charakter přechodné etapy, kdy staré ještě v řadě případů platí a nové se teprve prosazuje. Také zde vzniká řada složitých otázek, které musí vláda, takříkajíc za pochodu, pružně, ale rozhodně a cílevědomě řešit.

Jsme toho názoru, že vláda jako celek musí nyní věnovat větší pozornost vytváření podmínek pro komplexní zavádění nového hospodářského mechanismu. Je nezbytné rozpracovat zásady plánování, vyjasnit otázku dělby práce a odpovědnosti mezi vládou a chozrasčotní sférou.

Zvláštní péči je třeba věnovat dořešení otázek přestavby velkoobchodních cen, stavět do popředí stále více ekonomické formy řízení prostřednictvím základních ekonomických nástrojů (normativů). Bude potřebné vyjasnit i mechanismus samofinancování, zabývat se otázkami trhu, výrobními prostředky. Je nezbytné aby se vláda vymanila z operativní činnosti, aby na úkor operativy více uplatňovala koncepční řízení.

Usnesením předsednictva České národní rady z května letošního roku Česká národní rada doporučila vládě ČSR, aby přehodnotila rozhodovací procesy svých orgánů. Ukazuje se jako potřebné trvat na uskutečnění tohoto oprávněného požadavku.

Při rozvoji činnosti vlády ČSR, při realizaci jejích rozhodnutí v celé republice, sehrávají významnou roli národní výbory. Z praxe víme, že jsou to právě národní výbory, které v mnoha místech s nesmírným úsilím prosazují zájmy rozvoje těchto míst, nejednou i proti zájmům resortů. Často jsou právě ony "hnacím motorem", který různými formami doslova "tlačí" podniky, ostatní ústředně řízené organizace i organizace Národní fronty ke spolupráci.

Také v práci národních výborů je potřebné překonávat nedostatky. Mají-li národní výbory beze zbytku splnit své poslání, je nezbytné soustavně zdokonalovat jejich činnost, více přiblížit výkon státní správy občanům, zbavit se všech forem administrování a byrokratismu. Položit důraz na věcné řešení problémů, stálý kontakt s občany, skutečnou lidovou účast a kontrolu při správě a rozvoji územních celků.

Soudružky a soudruzi, přestavba se samozřejmě nedotýká pouze ekonomiky, i když ta má bezpochyby základní a určující význam. Jde nám o komplexní pojetí přestavby, zasahující do celkového života společnosti. Jde nám o prohlubování socialistické demokracie odshora dolů, o nejširší účast pracujících a občanů na řešení všech základních otázek a správě veřejných věcí.

V nejvyšších stranických a státních orgánech jsou postupně projednávány a rozpracovávány důležité otázky společenského rozvoje. Lze připomenout analýzu školství a dokument o zdraví lidu. Jde nyní o to, aby se na úspěšném zabezpečení těchto a dalších otázek podílelo co nejvíce lidí. Především v tom je záruka, že dané úkoly budou plněny.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP