Chtěl bych požádat Českou národní
radu, poslance všech stupňů zastupitelských
sborů České socialistické republiky,
o plnou podporu při realizaci záměrů
a cílů obsažených v programovém
prohlášení vlády i aktuálních
úkolů, které vyplývají z jeho
dnešní kontroly tak, abychom mohli společně
předstoupit před celou společnost a XVIII.
sjezd naší KSČ s dobrým účtem
a s pocitem dobře a odpovědně vykonané
práce. Čest naší práci! (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
předsedovi vlády soudruhu Pitrovi za přednesení
zprávy a dávám slovo společné
zpravodajce výborů ČNR, poslankyni Marii
Jarošové.
Místopředsedkyně ČNR Marie Jarošová:
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, Česká
národní rada přistupuje ke kontrole programového
prohlášení vlády České
socialistické republiky v náročném
a odpovědném období. V souladu se závěry
7., 9. a 10. zasedání ÚV KSČ, která
projednala a schválila ucelený komplex závažných
dokumentů a opatření, naplňujeme linii
urychlení sociálně ekonomického rozvoje
naší společnosti.
Od přijetí programového prohlášení
v roce 1986 se složení vlády ČSR i její
vedení změnilo. Tyto změny proběhly
v souladu s potřebami přestavby. V činnosti
vlády je vyjádřena jak kontinuita s dosavadním
vývojem, tak i nezbytnost postupovat ve stanoveném
směru rychleji a efektivněji vpřed.
Proto byla příprava schůze ČNR založena
na kontrole programového prohlášení
vlády ČSR z roku 1986. Vycházelo se L z toho,
že jde o základní dokument, zpracovaný
na základě závěrů XVII. sjezdu
KSČ, v souladu se zákonem o 8. pětiletém
plánu.
Výbory České národní rady projednaly
kontrolu plnění programového prohlášení
vlády v oblastech své působnosti. Dobrým
základem zde byly poznatky ze soustavné a všestranné
kontrolní a iniciativní činnosti výborů
v tomto volebním období.
Připomínám, že schůze ČNR
v posledních dvou letech mimo jiné zevrubně
pravidelně projednávaly problematiku plnění
úkolů státního plánu rozvoje
národního hospodářství a státního
závěrečného účtu. Na
pořad schůze ČNR byly zařazeny rovněž
otázky realizace vědeckotechnického rozvoje
při plnění úkolů 8. pětiletky,
stavu socialistické zákonnosti a rozvoje všestranné
péče o mladou generaci.
Předsednictvo ČNR se pravidelně podrobně
zabývalo zprávami vlády ČSR o vývoji
národního hospodářství, projednáním
státního rozpočtu a státního
závěrečného účtu a dále
problematikou plnění volebních programů
Národní fronty, efektivností rozvoje lesního
hospodářství, strukturálními
změnami v průmyslové výrobě
řízené vládou ČSR ve vztahu
k modernizaci vybraných odvětví a strukturálními
změnami ve stavebnictví ČSR se zřetelem
na zajišťování integračních
akcí.
Předsednictvo ČNR se rovněž zabývalo
rozvojem příhraničních oblastí,
zajištěním plánu VTR do roku 2000, postupem
realizace komplexního dokumentu o přestavbě
hospodářského mechanismu, koncepcí
tvorby a ochrany životního prostředí
a postupem snižování administrativní
pracnosti v činnosti národních výborů
Řadu závažných konkrétních
zkušeností přinesl k otázkám
plnění programového prohlášení
vlády ČSR komplexní poslanecký průzkum,
jenž předcházel této schůzi ČNR.
Využil zkušeností národních výborů,
hospodářských orgánů, společenských
organizací. Základním smyslem této
systematické a široce založené kontrolní
činnosti bylo soustředit především
názory a náměty našich občanů.
Při přípravě společné
zpravodajské zprávy výborů jsme tedy
měli k dispozici značné množství
podkladů a zkušeností. Dovolte mi, abych nejdříve
poukázala na rozhodující skutečnosti
a problémy, které považujeme - na základě
soustředěných poznatků - za nejzávažnější.
Návazně pak vystoupí ještě soudruh
poslanec akademik Rosický, který nás seznámit
s vybranými konkrétními poznatky.
Soudružky a soudruzi, klíčovou otázkou
veškerého sociálně ekonomického
rozvoje naší společnosti je tvorba národního
důchodu. Výsledky prvních dvou let osmé
pětiletky, které byly podrobně projednávány
ve výborech a v předsednictvu ČNR, ukázaly,
že se nedaří plnit plánovaná
tempa růstu národního důchodu tak,
jak je stanovil zákon o 8. pětiletém plánu.
Hlavní příčinu tohoto stavu je třeba
vidět v nedocenění náročnosti
a obtížnosti přechodu od extenzivního
k intenzivnímu rozvoji. Toto nedocenění má
za následek i neplnění jednoho ze základních
ukazatelů - snižování výrobní
spotřeby podle plánu.
Nedaří se dosahovat žádoucí intenzifikace.
Značné nedostatky se projevují v rozvíjení
vědeckotechnického poznání a uplatňování
jeho výsledků ve výrobě. Málo
prokazatelných výsledků se dosahuje při
zvyšování kvality a spolehlivosti výrobků.
Značná část národního
hospodářství je stále neplodně
umrtvena v nadměrných zásobách.
Musíme poukázat také na řadu subjektivních
příčin. Nedostatečný je reálný
dopad opatření ke snižování administrativy.
občané a poslanci právem kriticky poukazují,
že mnohde se prováděné změny
stále dotýkají jen úpravy fasády
a vytváření vnějšího dojmu
o postupující přestavbě. Uvnitř
organizací však k potřebným změnám
nedochází, což potvrzuje i přístup
ke zpracování statutů ministerstev.
Na základě všech těchto poznatků
a skutečností se ve vedoucích stranických
a státních orgánech, a také v České
národní radě, posuzovala koncepce plnění
plánu letošního roku a zbývajících
let pětiletky.
Letošní rok byl koncipován jako rok obnovy
rovnováhy. Byla proto plánována i nižší
tempa růstu národního důchodu než
původně předpokládaný úkol.
Přitom právě letošní rok má
mimořádný význam nejen pro obnovu
rovnováhy - zejména vytvoření lepších
podmínek v oblasti dodavatelsko-odběratelských
vztahů, ale směřuje také k vytvoření
podmínek pro obnovu dynamiky růstu národního
důchodu ve zbývajících dvou letech
pětiletky. Tak, aby se do konce 8. pětiletky minimalizovaly
výpadky a vytvořila se optimální situace
pro přechod do další pětiletky.
Vzhledem k závažnosti letošního roku je
potřebné se podívat na to, jak probíhalo
od začátku roku jeho plnění.
V národním hospodářství se
od počátku roku plní plán celkového
objemu výroby ve všech výrobních odvětvích.
Výroba však není zabezpečována
v potřebné struktuře a sortimentu a trvají
nedostatky v plnění některých kvalitativních
ukazatelů.
Dynamika vývoje národního hospodářství,
jeho objemových i kvalitativních ukazatelů,
dosažená v prvním pololetí se však
v průběhu 3. čtvrtletí zpomalila.
V průběhu letošního roku, stejně
jako v předcházejících letech, se
nepodařilo dosáhnout žádoucích
strukturálních změn ve výrobě
a užití průmyslové produkce.
Neúměrně se zvyšují stavy zásob.
Celý jejich přírůstek se koncentruje
do průmyslu a stavebnictví. Příčiny
vysokého stavu zásob byly již v minulosti několikrát
analyzovány, ale přijatá opatření
neměla patřičný účinek.
Vývoj peněžních příjmů
a výdajů obyvatelstva v letošním roce
vysoce překračuje plánované předpoklady
a zvyšuje tak napjatost vnitřního trhu. Není
dodržován plánovaný vztah mezi růstem
produktivity práce a růstem průměrných
mezd. Zvyšuje se odložená kupní síla.
proti plánu získalo obyvatelstvo ČSR na příjmech
z pracovní činnosti navíc cca 2 až 2,5
mld Kčs a další cca 1 mld ve formě půjček.
Vzhledem ke skutečnosti, že se nechceme a nemůžeme
zadlužovat, bylo nutno upravit proporce užití
národního důchodu na úkor akumulace.
Snižuje se investiční výstavba, i když
je zřejmé, že to přinese problémy
v budoucnosti.
Soudružky a soudruzi, Česká národní
rada věnovala všem těmto závažným
otázkám značnou pozornost. Podrobně
jsme se v letošním roce zabývali situací
v průmyslu řízeném vládou ČSR.
Dosavadní výsledky se liší od původních
záměrů vytyčených XVII. sjezdem
KSČ a cílů pětiletého plánu.
I tam, kde se objemově plán plní, se ve svém
celku nedaří plnit kvalitativní ukazatele
výroby.
Ukazuje se nezbytné posílit úlohu průmyslu
řízeného vládou ČSR především
obnovením jeho dynamiky, realizací efektivních
strukturálních změn, urychleným odstraněním
příčin negativních tendencí.
Při poslaneckých průzkumech jsme si opětovně
ověřili značnou zastaralost strojně
technického zařízení. Vzniká
otázka, jak se s touto situací vypořádá
resort strojírenství, který své vývozní
úkoly dlouhodobě neplní a nedostatečně
uspokojuje i vnitřní potřeby.
Naše poznatky ukazují, že průmysl řízený
vládou ČSR dosud nevstoupil na cestu intenzifikace
tak, jak by to odpovídalo potřebám přestavby
a strategie urychlení i potřebám občanů.
Neuspokojivý vývoj některých průmyslových
oborů se následně negativně odráží
na vnitřním trhu. Nedaří se odstranit
nedostatkovost některých druhů zboží,
roste napětí mezi výrobou a obchodem, obchodem
a zákazníkem.
Plánovaný maloobchodní obrat se sice plní
nebo i překračuje, to však samo o sobě
nevypovídá o nedostatcích v kvalitě,
užitnosti, struktuře, sortimentu, kultuře prodeje
a dalších problémech. Řešení
této situace je společným problémem
výroby i obchodu.
Dlouhodobě se projevuje nevyhovující nízká
nabídka a úroveň služeb. Je potřebné
přejít k reálnému programu jejich
rozvoje. Ve veřejném stravování se
nemůžeme spokojovat s formálním snížením
ztrátovosti a nevidět, že příznivých
výsledků je často dosahováno přeřazováním
provozoven do vyšších cenových skupin
nebo snižováním nákladů na obsluhu,
vybavenost a údržbu těchto podniků.
Velmi závažné jsou nedostatky ve stavebnictví,
které ukazují potřebu nezbytně a urychleně
řešit celkový styl práce resortu. Byla
sice provedena redukce investiční výstavby,
ale stavebnictví přesto své úkoly
v ostatních formách výstavby neplní.
Mnohé problémy se soustřeďují
do komplexní bytové výstavby. Celkově
za první pololetí letošního roku byl
objem prací a dodávek splněn jen na 44,1
% a očekává se propad v komplexní
bytové výstavbě asi o 200 mil. Kčs.
Přitom stále trvá tolikrát kritizovaná
nerovnoměrnost výstavby. vedoucí pracovníci
resortu musí vyvodit přísné závěry
z kritiky, kterou oprávněně vznášejí
občané k hospodárnosti na stavbách,
k využívání pracovní doby a dodržování
pracovní kázně.
Na všech stavbách se poslanci při komplexních
průzkumech setkávali s nedostatkem stavebních
materiálů. Tato skutečnost se stává
brzdícím momentem ve všech formách výstavby.
Očekáváme také, že v souvislosti
s řešením problémů ve stavebnictví
vláda ČSR urychlí práce na změnách
v systému plateb za projektování. pokud stále
budou projektanti hmotně zainteresováni na co nejdražším
projektu, nemůžeme očekávat, že
budeme stavět levně, jednoduše a účelně.
Bude rovněž potřebné v krátkém
čase dosáhnout zlepšení podmínek
v osobní hromadné dopravě, zejména
ve velkých městech. V nevyhovujících
časových intervalech, v návalech, bez základní
kultury cestování se velké množství
pracujících přepravuje každodenně
do zaměstnání. Lidé oprávněně
tento stav kritizují. Je třeba řešit
zejména stav vozového parku, vždyť mnoho
autobusů je odstaveno pro dlouhodobý nedostatek
náhradních dílů.
Stabilizující funkci v národním hospodářství
již řadu let plní zemědělství.
Daří se vcelku plnit objemové ukazatele.
Ocenění zaslouží účinnost
péče o půdní fond, která přinesla
podstatné snížení úbytků
zemědělské a orné půdy. Plní
se plánovaná hrubá zemědělská
produkce i produkce živočišná.
Přes všechny dosažené úspěchy
však i pro naše zemědělství platí
nezbytnost vyrábět laciněji cestou uplatňování
vědeckotechnického rozvoje, intenzifikace výroby,
snižováním požadavků na vstupní
suroviny a materiály. Je třeba přidat v efektivnosti
výroby, rozšíření nabídky
a pestrosti sortimentu, zejména z pohledu racionální
výživy.
Je třeba vyzdvihnout pozornost, kterou věnovala
vláda ČSR řešení ekonomického
a sociálního rozvoje příhraničních
oblastí u naší západní a jižní
hranice. Byly založeny dlouhodobé úkoly sledující
zásadní zlepšení celkové životní
úrovně obyvatelstva těchto oblastí,
především zastavení jeho úbytku
a rozšíření nabídky pracovních
příležitostí.
Soudružky a soudruzi, ústřední otázkou
strategie urychlení a přestavby, zdokonalení
celkového života a fungování naší
společnosti, je přestavba řízení
našeho ekonomického a sociálního rozvoje.
V souvislosti s tím byla již posouzena a přijata
řada zákonů. Na jejich přípravě
a projednání se aktivně podílela i
Česká národní rada. Konkrétně
jde například o zákon o státním
podniku, o zemědělském družstevnictví,
o výrobním, spotřebním a bytovém
družstevnictví, zákon o vnitřním
obchodě, o hospodářských stycích
se zahraničím, o státní bance československé.
Jde dále o novelizaci hospodářského
zákoníku, zákona o hospodářské
arbitráži, o národních výborech
a další.
Projednávání a schválení řady
dalších zákonů proběhne i v nejbližší
budoucnosti výbory České národní
rady právě v této době projednávají
návrhy zákonů o zemědělské
a důchodové dani a o odvodech do státního
rozpočtu a o organizacích se zahraniční
majetkovou účastí. Významným
dokumentem bude nový zákoník práce.
Přijímá se řada dalších
opatření ke zdokonalení řízení
ekonomiky a prohlubování účasti pracujících
v tomto procesu. Byly získány první zkušenosti,
pokud jde o volbu ředitelů z více kandidátů
a o volby rad pracujících.
Potvrzuje se, že prohlubování socialistické
demokracie v oblasti ekonomiky je potřebné uskutečňovat
ruku v ruce s upevňováním uvědomělé
kázně a hospodárnosti, nepřipustit
upřednostňování skupinových
zájmů nad celospolečenskými.
Mnohé zkušenosti byly získány v nově
ustavených státních podnicích a také
v experimentujících podnicích. Ukázalo
se však také, že experimenty často nedokážeme
dostatečně využít k tomu, abychom si
včas a v co nejširším rozsahu ověřili
účinnost zamýšlených i již
přijatých opatření.
Značné zaostávání se projevuje
v oblasti plánování. Málo se uplatňují
a zobecňují nové formy, související
s opouštěním administrativního řízení
a přechodem na ekonomické řízení.
Nejsou také dostatečně rozpracovány
otázky přípravy přestavby velkoobchodních
cen.
Ne vždy si uvědomujeme existenci a charakter přechodné
etapy, kdy staré ještě v řadě
případů platí a nové se teprve
prosazuje. Také zde vzniká řada složitých
otázek, které musí vláda, takříkajíc
za pochodu, pružně, ale rozhodně a cílevědomě
řešit.
Jsme toho názoru, že vláda jako celek musí
nyní věnovat větší pozornost
vytváření podmínek pro komplexní
zavádění nového hospodářského
mechanismu. Je nezbytné rozpracovat zásady plánování,
vyjasnit otázku dělby práce a odpovědnosti
mezi vládou a chozrasčotní sférou.
Zvláštní péči je třeba
věnovat dořešení otázek přestavby
velkoobchodních cen, stavět do popředí
stále více ekonomické formy řízení
prostřednictvím základních ekonomických
nástrojů (normativů). Bude potřebné
vyjasnit i mechanismus samofinancování, zabývat
se otázkami trhu, výrobními prostředky.
Je nezbytné aby se vláda vymanila z operativní
činnosti, aby na úkor operativy více uplatňovala
koncepční řízení.
Usnesením předsednictva České národní
rady z května letošního roku Česká
národní rada doporučila vládě
ČSR, aby přehodnotila rozhodovací procesy
svých orgánů. Ukazuje se jako potřebné
trvat na uskutečnění tohoto oprávněného
požadavku.
Při rozvoji činnosti vlády ČSR, při
realizaci jejích rozhodnutí v celé republice,
sehrávají významnou roli národní
výbory. Z praxe víme, že jsou to právě
národní výbory, které v mnoha místech
s nesmírným úsilím prosazují
zájmy rozvoje těchto míst, nejednou i proti
zájmům resortů. Často jsou právě
ony "hnacím motorem", který různými
formami doslova "tlačí" podniky, ostatní
ústředně řízené organizace
i organizace Národní fronty ke spolupráci.
Také v práci národních výborů
je potřebné překonávat nedostatky.
Mají-li národní výbory beze zbytku
splnit své poslání, je nezbytné soustavně
zdokonalovat jejich činnost, více přiblížit
výkon státní správy občanům,
zbavit se všech forem administrování a byrokratismu.
Položit důraz na věcné řešení
problémů, stálý kontakt s občany,
skutečnou lidovou účast a kontrolu při
správě a rozvoji územních celků.
Soudružky a soudruzi, přestavba se samozřejmě
nedotýká pouze ekonomiky, i když ta má
bezpochyby základní a určující
význam. Jde nám o komplexní pojetí
přestavby, zasahující do celkového
života společnosti. Jde nám o prohlubování
socialistické demokracie odshora dolů, o nejširší
účast pracujících a občanů
na řešení všech základních
otázek a správě veřejných věcí.
V nejvyšších stranických a státních
orgánech jsou postupně projednávány
a rozpracovávány důležité otázky
společenského rozvoje. Lze připomenout analýzu
školství a dokument o zdraví lidu. Jde nyní
o to, aby se na úspěšném zabezpečení
těchto a dalších otázek podílelo
co nejvíce lidí. Především v
tom je záruka, že dané úkoly budou plněny.