V oblasti financování středních odborných
učilišť se v této souvislosti nabízí
rovněž několik řešení. Své
opodstatnění má i návrh, aby provoz
a rozvoj učilišť byl hrazen z prostředků
centralizovaných u ústředních orgánů
nebo národních výborů. Tyto prostředky
by mohly být například získávány
předepsaným procentem odvodu z objemu mzdových
prostředků všech výrobních organizací
a organizací služeb a nejen od těch, pro které
jsou žáci připravováni. Zpravidla dochází
k tomu, že organizace, které si žáky nepřipravují,
je nakonec přetahují odjinud bez vynaložení
jakýchkoliv finančních prostředků
na jejich výchovu.
Na tomto řešení se shodli i všichni účastníci
průzkumů, neboť postupně by se tak mohly
vyrovnávat podmínky v jednotlivých středních
odborných učilištích. Co však považuji
za nejdůležitější je, že by
takto nebyl výchovně vzdělávací
proces v našich učilištích bezprostředně
závislý na ekonomické situaci podniků.
To by také výrazně posílilo jeho společenskou
funkci.
Doporučuji proto, aby ministerstvo financí, cen
a mezd ČSR se nad tímto návrhem zamyslelo
a v případě přijetí vydalo
k jeho uplatnění příslušné
finanční předpisy.
Vím, že přednesené návrhy na
řízení a financování středních
odborných učilišť jdou do určité
míry proti záměrům podnikové
sféry, která si zde chce svůj rozhodující
vliv udržet. Má pro to také jeden velmi silný
argument - obavy z narušení spolupráce učilišť
s výrobní praxí. I v nových podmínkách
hospodaření však musí mít celospolečenské
zájmy a jejich realizace přednost před zájmy
podnikovými či skupinovými.
Ještě jeden problém vyžaduje naléhavé
řešení. Přechodem na povinnou desetiletou
školní docházku došlo k tomu, že
do středních odborných učilišť
museli nastoupit i žáci, kteří nemají
o další, zejména teoretickou přípravu
zájem. Dříve tito žáci přecházeli
přímo ze základní školy do pracovního
poměru. Dnes svými postoji k plnění
učebních povinností negativně působí
na ostatní spolužáky a narušují
třídní kolektivy. Jejich záškoláctví
často končí soudním rozhodnutím
o umístění žáka do výchovného
zařízení.
Setkali jsme se s názory, že by mělo být
těmto žákům umožněno při
dovršení 15 let přejít přímo
do pracovního poměru. Na druhé straně
však bylo poukázáno na to - a z hlediska celospolečenského
oprávněně, že nelze určitým
způsobem narušené jedince z výchovného
procesu jednoduše vyřadit, nepracovat s nimi a v podstatě
je nechat napospas. Je to otevřený problém,
který je zvýrazněn zavedením desetileté
školní docházky a který budeme muset
řešit.
Tolik, soudružky a soudruzi, k těm nejzávažnějším
otázkám našeho učňovského
školství, kterými se budeme ve své práci
nadále zabývat a hledat optimální
řešení. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Rostislavu Vysloužilovi. Než bude diskutovat
poslankyně Hanzlová, uděláme si přestávku.
Předseda ČNR Josef Kempný: Hovoří
poslankyně Hanzlová, připraví se poslanec
Josef Jehlička.
Poslankyně Alena Hanzlová: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, mládež je pojítkem mezi minulostí
a budoucností. Je dědicem toho, co se zdařilo,
ale i toho, co se nám nepovedlo. Je pokračovatelem
našich úspěchů a soudcem našich
neúspěchů. Žijeme v době plné
nadějí, že se nám podaří
pokračovat v tom, co se osvědčilo a zvrátit
a odstranit vše zastaralé, nevyhov jící
a parazitující. Byla to vždy mládež,
která se plně zasazovala za vše nové,
pokrokové, i když k tomu přistupovala často
s příměsí radikalismu, bouřliváctví
či buřičství. A samozřejmě
též s dávkou určitého zjednodušení.
Přestavba duchovního, politického i ekonomického
života společnosti teprve začíná.
Zda bude či nebude úspěšná, je
do značné míry závislé právě
od postoje mládeže k ní.
Jaký je tento postoj? Při přípravě
svého vystoupení jsem se kromě závěrů
z poslaneckých průzkumů opírala rovněž
o některá sociologická zjištění
a zvláště mne zaujala práce kolektivu
oddělení pro výzkum mládeže Ústavu
pro filozofii a sociologii ČSAV na téma "Mládež
jako faktor sociálního rozvoje" uveřejněná
v Sociologickém časopise č. 2 z tohoto roku.
Autoři otázku postoje mládeže řeší
takto, cituji: "společenská přestavba
konkretizuje sice perspektivní cíle mládeže
a nabízí je, ale současné pomalé
tempo a malá hloubka prováděných i
předpokládaných přeměn v rámci
přestavby nadále reprodukuje a u některých
skupin mládeže i prohlubuje přesvědčení
na neodstranitelnost rozporů mezi slovy a činy společenských
řídících subjektů". Tolik
citát. Stejně jako vyplývá z poslaneckých
průzkumů, autoři práce zaznamenávají
poměrně početnou skupinu mladých lidí,
která je apolitická, lhostejná, bez zájmu
o společenské záležitosti. Dovozují,
že vytváření této skupiny je
mimo jiné důsledkem využívání
nevhodných způsobů formování
vztahu mladých lidí ke společensko-politické
aktivitě. Jako příklad může posloužit
existence zápočtu ze společensko-politické
praxe na některých vysokých školách,
který v řadě případů
vede studenty spíše k formalismu a apolitizaci. Termín
"dobrovolná povinná aktivita" vystihuje
charakteristiku postojů takto poznamenané skupiny
mladých lidí k této činnosti naprosto
jasně. Jak je vidět, situace není jednoduchá.
A bylo by ošidné, kdybychom si nasazovali růžové
brýle a viděli mládež jinou než
je.
Jsou zde samozřejmě i vnější
nepřátelské vlivy, jsou zde samozřejmě
i pozůstatky dob minulých, ale zamysleme se nad
tím, zda jsme dovedli ať již přežitkům
minulosti či naopak působení zvnějška
účinně čelit. K problematice mládeže
bylo vysloveno nemálo názorů či námětů,
kde a jak hledat řešení problémů
s naší mládeží spjatých.
Dle mého mínění základní
problém je následující: stále
přistupujeme k mládeži jako k předmětu
našeho působení, zvažujeme co jak by měla
učinit, tam by měla směřovat, kudy
by se ubírat neměla. Ale mládež touží
po partnerském a rovnoprávném postavení,
zejména ta část mládeže, která
již dnes je stoupenkyní nového myšlení,
nové úrovně vědomí a obnovené
morálky. Nemysleme si - mezi mládeží
je silné jádro jasně uvažujících,
žvanění nesnášejících
a na konkrétní výsledek orientovaných
lidí, přestože jich je méně než
bychom si přáli.
Mezi mladou generací vyzrály pro společnost
komplikované otázky, i když je třeba
říci, že se doposud veřejně výrazněji
neprojevují. Mládež se ptá, jaký
vztah zaujmout k předchozím generacím, kdo
nese odpovědnost za deformace socialismu, za odklon od
jeho zásad, jak se vyhnout opakování chyb.
Mladým se nepodaří vrátit důvěru
moralizováním a vyprávěním
o tom, jak obtížně se žilo. Je nezbytné,
aby všichni pochopili, že základem důvěry
je proces očisty, který je důležité
dovést až do konce. Společnost je dnes v takové
situaci, kdy musí být odhaleno vše pokrytecké
a falešné. Výraz starého rašení
se dnes hroutí. Hroutí se tam, kde byl budován
na naivním snílkování, na nepromyšlených
rozhodnutích a programech. Na místo takové
víry nastupuje zdravé pochybování,
cit mnohem jemnější a složitější,
prověřující jak naše nové
plány, tak i programy. Na základě tohoto
pocitu roste pevný, odvážný, odpovědný
postoj ke společnosti.
Problematika mládeže se dotýká nás
všech. V minulém týdnu jsme pod patronací
Klubu poslanců Československé strany socialistické
svolali konzultační setkání našich
členů pracujících v té či
oné formě s mládeží. Projevila
se taková plejáda problémů, námětů
a připomínek, že je nemožné z časových
důvodů vás s nimi seznámit. Dovolte
mi alespoň hovořit o některých z nich,
které se nejčastěji opakovaly a kde nás
členové žádali, aby na tomto fóru
byly předneseny. Několikrát byl zdůrazněn
problém správného využívání
volného času mládeže a nedostatečných
podmínek pro zájmovou činnost. Nerada to
připomínám, ale ve svých předchozích
vystoupeních jsem už dvakrát upozorňovala
na to, jaké problémy jsou při naplňování
volného času dětí a mládeže
zájmovou činností. Třeba při
zakoupení běžného materiálu pro
modeláře. Kdy už konečně odstraníme
onen formalismus, kdy něco je k dostání,
ale nelze to zakoupit na fakturu a vnitřní předpisy
naopak brání, aby potřebný materiál
byl zakoupen za hotové. Stále ještě
nejsou společensky ohodnocení dospělí,
kteří věnují svůj volný
čas práci s dětmi a mládeží
v zájmových nebo sportovních kroužcích.
Spíše naopak. Narážejí na nepochopení
a mnohdy je jejich práce zlehčována.
Nikoho asi nepřekvapí, že závažné
připomínky byly vznášeny k současné
výchovně vzdělávací soustavě.
Členové poukazovali na úskalí spjatá
se zavedením povinné desetileté docházky.
Jsem velmi ráda, že předchozí řečník
se této problematiky také dotkl. Nejsou řídké
případy, kdy tyto dva další nucené
roky školní docházky žák prostě
jen odsedí, nemá žádný zájem
o prospěchové výsledky, v horším
případě prostě tráví
ony dva roky za školou. Zvážili jsme dostatečně,
jak to působí na spolužáky? Nevím.
S tím souvisí i problém zapojení do
pracovního procesu mládeže ve věku od
16 do 18 let. Spleť předpisů do značné
míry zabraňuje, aby tito mladí pracovníci
se vskutku do pracovního procesu zapojili, neboť z
různých bezpečnostních důvodů
či omezení nemohou dělat tu či onu
práci a učni ani práci, pro níž
mají být vyučeni. Leckdy jsou děvečkami
pro všechno. Může se potom u nich vytvořit
zdravý vztah k práci? Myslím, že ne.
V rámci péče o dělnickou mládež
bychom měli tuto otázku znovu přezkoumat.
Ráda bych v této souvislosti požádala
ministra školství o odpověď na otázku,
zda by problém desetileté povinné docházky
mohl být znovu přezkoumán.
Účastníci konzultačního setkání
se přirozeně zabývali i úlohou rodiny.
Ale o tom zde obsáhle hovořila soudružka Němcová
a soudruh Pazderník.
Na závěr bych se chtěla dotknout ještě
jedné otázky. Možná, že si vzpomenete,
jak jsem ve svém minulém vystoupení hovořila
o tom, že při výzkumu znalostí vysokoškolské
mládeže jen 30 % vědělo, že u nás
existují tři zákonodárné sbory.
Je to však jen chyba mládeže? Můžeme
my poslanci České národní rady s naprostým
uspokojením konstatovat, že jsme udělali vše
pro to, aby naše úloha, úloha tlumočníků
zájmů voličů byla naprosto zřejmá?
Domnívám se, se nová doba vyžaduje,
aby i v tomto ohledu nastal výrazný posun v práci
všech zastupitelských sborů, a mluvím-li
zde, pak i České národní rady. Musíme
si uvědomit, že tou měrou, jakou budeme naplňovat
smysl a poslání této nejvyšší
státní reprezentace ČSR, tím více
budeme přispívat i ke zvyšování
důvěry mládeže k oficiálním
institucím, tím více budeme napomáhat
k prohlubování víry v akceschopnost našeho
politického systému, tím více budeme
napomáhat tomu, že nastupující generace
bude nikoliv slovy, ale činy "generací přestavby"
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Hanzlové. Slovo má poslanec Josef Jehlička,
připraví se poslanec Vladislav Niedoba.
Poslanec Josef Jehlička: Vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci, vážení
hosté, projednáváme dnes velice závažnou
problematiku. Jsem toho názoru, že komplexní
rozvoj všestranné péče o zdravý
růst mladé generace a uplatnění jejích
schopností při budování vyspělé
socialistické společnosti se musí stát
každodenní záležitostí ve všech
sférách a na všech úrovních naší
společnosti Je to totiž podle mého názoru
jedna z podmínek úspěšné realizace
přestavby.
Zpráva vlády přednesená ministrem
soudruhem Julišem a zpravodajská zpráva podle
mého názoru velice komplexně postihují
celou problematiku, kterou máme na programu dnešního
jednání. Je to problematika, která se velmi
úzce dotýká každého z nás
a nikdo z nás samozřejmě nechce zůstat
stranou při hledání cest k řešení
řady problémů, které zde existují.
Již při projednávání tezí
zprávy vlády například v našem
výboru pro plán a rozpočet jsme ocenili,
že představují velmi bohatý a rozsáhlý
materiál, postihující prakticky všechno
podstatné, co je třeba k dané problematice
diskutovat. Byly formulovány velice otevřeně
a kriticky vzhledem k současným nedostatků.
Dle našeho názoru bylo nedostatkem, že zde nebyla
formulována východiska. Na jednání
našeho výboru odezněl dosti spontánně
názor, že o řadě problémů
a otázek dlouho dobře mluvíme, ale stále
dokulhává praktické uskutečňování
vyhlašovaných záměrů.
Je to podle našeho názoru vůbec jedna ze základních
otázek, která velice úzce souvisí
s problémem výchovy mladé generace. Je to
stále existující příliš
velký rozpor mezi slovy a činy, na který
je zejména mladá generace velice citlivá.
Mladý člověk. má rád spíše
jednoznačné závěry než komplikovaná
vysvětlování, proč to nebo ono nejde.
Těžko snáší, když se mu říká,
že toto je bílé a v krátké době
se mu o tomtéž tvrdí, že je to černé
Jsou věci, o kterých není možné
neustále jenom mluvit, ale je třeba je výrazněji
prosadit do našeho každodenního života.
To jsou například otázky vědeckotechnického
rozvoje. Obecné, i když dobře míněné
proklamace nemohou působit zvrat v přístupech
a myšlení mladých lidí. My můžeme
neustále opakovat, že máme komplexní
program vědeckotechnické spolupráce zemí
RVHP do roku 2000, že usilujeme o to, aby věda a technika
se stala hnacím motorem naší výroby
apod. S tím například příliš
kontrastují nedostatky v materiálně technickém
vybavení odborného výcviku řady oborů.
Markantní je to především u strojních
odborných učilišť, přitom však
chceme, aby strojírenství bylo nositelem našeho
pokroku, našeho pohybu vpřed.
Jestliže dnes konstatujeme, že máme problémy
ve výchově a vzdělávání
mladé generace, je to velice nepříjemná
pravda, protože rodiče dnešních dětí
a mládeže se už většinou narodili
a byli vychováváni v socialistické společnosti,
obdobně je to s jejich učiteli. Je to zrovna tak
nepříjemná skutečnost jako to, že
se nám obtížně daří formovat
socialistického člověka, člověka
uvědomělého, se vztahem k práci, ke
společenským hodnotám, hospodáře
na svém pracovišti, vlastence, ale s internacionálním
cítěním. Neustále se ještě
reprodukuje v naší společnosti maloměšťácký
způsob života, sobeckost, nepoctivost a další
vlastnosti, které se neslučují se socialistickým
způsobem života.
Když se nad těmito problémy zamýšlím,
uvědomuji si, že výchova k životním
i společenským hodnotám je obtížnější
než v minulosti. Starší generaci totiž daleko
víc vychovával sám život. Poznali skutečný
třídní boj, bohužel i válku,
počátky budování socialismu nebyly
také vůbec lehké.
Osobně jsem přesvědčen, že rozhodnější
podíl na výchově musí sehrát
rodiče. V rodině získávají
děti v konkrétních situacích nejvíc
základních informací o životě
a na základě toho - lidově řečeno
- jsou obrazem svých rodičů. V pracovním
procesu se výchovné působení završuje
a dá se ještě dost napravit, ale i pokazit.
Zde dokážeme často zbourat to, co jsme dětem
vštěpovali v průběhu celého výchovně
vzdělávacího procesu. Za nejzávažnější
považuji špatný příklad daný
rozporem slov a činů, ať už jde o rodiče,
učitele, vychovatele, starší spolupracovníky
nebo nadřízené a funkcionáře,
ale i prvky sociálního rovnostářství
především v otázkách odměn
za vykonanou práci s ohledem na výsledky, kvalitu
a přínos těchto výsledků pro
společnost.
Pokud jde o výchovně vzdělávací
proces, tak největší problémy se koncentrují
v současné době podle našich poznatků
v učňovském školství. Důvodem
podle našich zjištění ve volebních
obvodech, z poslaneckých průzkumů, ale i
z diskuse k projednávané problematice v našem
výboru, je často nevyhovující materiálně
technické zabezpečení. V mnoha případech
pak je důvodem nedostatků v učňovském
školství malá odborná zdatnost mistrů
odborného výcviku.
Projevuje se i nedostatečná politická vyspělost
těchto pracovníků a dokonce i špatný
přístup k práci. To znamená, že
svým osobním příkladem tito výchovní
pracovníci působí velice negativně.
V pozadí těchto problémů stojí
nejednotnost řízení odborných učilišť.
Výsledkem je potom i to, že se absolventi po vyučení
na pracovištích - dalo by se říci -
doučují a po určitou dobu nemohou vykonávat
samostatnou práci.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, v souvislosti s přestavbou hovoříme
o změně myšlení. Jsem toho názoru,
že úspěch přestavby chápaný
jako dynamický dlouhodobý proces je závislý
na tom, jak se podaří pro náročné
plnění úkolů připravit současnou
mladou generaci, abychom u těchto lidí nemuseli
za čas také opět měnit a opravovat
myšlení. Otázka mládeže je totiž
složitá především v tom, že
mládež je odrazem stavu celé naší
společnosti. Nestačí proto řešit
a vyřešit jenom jednu dílčí otázku,
je třeba komplexní přístup. To oceňuji
jako základní vklad, který zdůrazňuje
jak podkladový materiál, tak i zpráva vlády
a zpravodajská zpráva. Proto také vyslovuji
plnou podporu snaze formulovat koncepční a perspektivně
založený program státní politiky ve
vztahu k mladé generaci. Hovoříme-li o mládeži,
je podle mého názoru nezbytné zdůraznit
jeden z podstatných aspektů celkového působení
na mládež. Je to osobní příklad.
Už jsem to v průběhu svého diskusního
vystoupení naznačil. Mladý člověk
vždycky podvědomě hledá autoritu, i
když se často staví do opozice. Tato opozice
však pramení vesměs z vrozené touhy
po změně, která je charakteristická
právě mladému člověku. Má
prostě snahu vidět ve všem co existuje, jistý
aspekt konzervatismu.
Právě proto je důležitý osobní
příklad především vedoucích
pracovníků a funkcionářů na
všech úrovních, až po funkcionáře
státních orgánů v centru. V této
souvislosti bych chtěl citovat z vystoupení soudruha
Adamce na 7. plenárním zasedání ÚV
KSČ: "Řada vedoucích pracovníků
si navykla chápat svou funkci víc jako reprezentační
než jako pracovní záležitost. Necítí
dostatečnou odpovědnost za situaci na svěřeném
úseku, příliš spoléhají
na činnost aparátu a nedávají do řízení
dost vlastní iniciativy, zkušenosti a znalosti. Není
ani málo těch, kteří za sebe nechávají
pracovat jiné, protože na úkoly sami nestačí."
Konec citátu.
Na takové přístupy jsou mladí lidé
velice citliví. Toho bychom si také měli
být plně vědomi a podle toho vždy a
všude jednat. Pro řešení řady problémů
není dnes možné vytvořit podmínky
jinak než začít rozhodováním
v centru.
Uznáváme například, že roste
význam školy jako střediska výchovy
i mimorodinného života dětí, zejména
potom žáků středních škol.
Přesto se však nepodařilo realizovat požadavek,
aby se škola stala tímto centrem. Jsou zde vážné
ekonomické zábrany, administrativní i organizační
přehrady apod. Chce to prostě zbourat resortní
přehrady a tradiční myšlení investorů
i projektantů. Pro společnost je levnější
postavit v obci či sídlišti novou školu
tak, aby například její tělovýchovná
zařízení, dílny, ale i kulturní
zařízení mohly sloužit dětem,
mládeži i dospělým, než vedle školy
stavět kulturní střediska, místní
domy pionýrů a mládeže, tělocvičny
apod. Vyžaduje to vytvořit ekonomické i organizačně
právní předpoklady pro to, abychom takovéto
myšlenky, které všichni uznáváme,
dokázali také uvádět do života.
Je to podle mého názoru příklad toho,
kdy v praxi musíme prosazovat důsledně jednotu
ideí i činů. Jinak po čase budeme
mluvit o problémech ve stejné poloze jako dnes.
Tím bychom ovšem v působení na mladou
generaci opakovali nedostatky, které dnes kritizujeme.
Soudružky a soudruzi, měli jsme možnost v průběhu
dnešního jednání vyslechnout mnoho problémů,
mnoho myšlenek na řešení nedostatků,
ať už jde o posílení funkce rodiny, o
boji proti negativním jevům nebo o nedostatky, které
se objevují ve výchovně vzdělávací
soustavě.