Proto také komplexní řešení celé
problematiky, jak již zaznělo v předchozích
vystoupeních, nebude jednoduchou, ani krátkodobou
a lacinou záležitostí. Musíme proto
zcela otevřeně a popravdě mladým lidem
říkat reálnou skutečnost, co možné
je a co možné není, co uděláme
my, ale také, co chceme od nich. Jsem toho názoru,
že je lépe říkat pravdu, i když
je mnohdy velmi nepříjemná, než nechat
ovlivňovat naši mládež různými
desinformacemi domácích i zahraničních
tzv. přátel naší republiky.
Soudružky a soudruzi, náš výbor se již
v závěru minulého roku zabýval realizací
zdokonalené výchovně vzdělávací
soustavy v resortu ministerstva obchodu a civilně správních
úseků ministerstva vnitra ČSR. Nechci se
ve svém vystoupení dlouze vracet k tomuto jednání,
ale pouze připomenout naše společné
konstatování, že přes řadu dílčích
úspěchů, kterých se podařilo
dosáhnout v rozvoji učňovského školství
na úseku jednotlivých resortů celostátně,
existují stále problémy, které je
třeba řešit v rámci programu zdokonalování
výchovně vzdělávací soustavy
ČSSR. Jednalo se o řadě problémů,
na které se neustále poukazuje, jako jsou vyučovací
osnovy, podíl teoretické výuky v praxi, materiálně
technické zabezpečení a dostupnost nové
techniky pro učně, vliv mistrů a vychovatelů
na učňovskou mládež. v této souvislosti
jsme poukazovali na nízké společenské
ocenění těchto pracovníků,
kteří jsou bezprostředně ve styku
s učni a kteří tak mají i přímý
vliv na formování jejich pracovního i společenského
vývoje.
Dále jsme hodnotili z našeho pohledu i práci
a vliv organizací SSM, která je mnohde velmi formální
a nenaplňuje své poslání. Přitom
je skutečností, že od dob našeho členství
ve svazu došlo k velkému nárůstu profesionálních
pracovníků v aparátech SSM na všech
úrovních, což mělo jen malý vliv
na ovlivňování aktivity a nadšení
široké základny mládeže.
Protože jsem poslankyně výboru pro obchod,
služby a dopravu, dovolte mi v závěru mého
vystoupení poukázat i na některé vlivy
vnitřního trhu, konkrétně řečeno
- jednoho z jeho úseků - na formování,
výchovu a společenské chápání
dětí i mladé generace. Jde mi o prodejny
TUZEX. Nechci zde hodnotit tyto prodejny z pohledu jejich ekonomického
přínosu pro naše národní hospodářství,
ale z pohledu vlivu nákupu v těchto prodejnách
na ty, co na to mají, i ty, pro které je tento druh
obchodu, pokud nepřekračují zákony,
nedostupný.
Víme všichni, že zahraniční měnu,
převedenou na tuzexové poukázky, lze v podstatě
získat dvěma způsoby: prací v zahraničí,
nebo nákupem na černém trhu. Zatímco
je nereálné, aby všichni občané
naší republiky pracovali v zahraničí,
je bohužel reálné tyto poukázky koupit
- i přes určité riziko - od "veksláků",
což se také děje s velkým ziskem pro
zprostředkovatele. Není jistě málo
rodičů, kteří tento nezákonný
způsob volí, aby oblékli své děti
již ve školce do zboží nakoupeného
v Tuzexu. Nevím, zda se již někdo zabýval
tím, jaký vliv a dopad takovéto nerovnosti
mají na výchovu těch nejmenších
i na třídění společenských
postojů a zájmů žáků základních,
učňovských i vyšších stupňů
škol, když hledají své místo a
uplatnění ve společnosti. Je a bude asi velmi
těžké těmto mladým lidem vysvětlovat,
že mají být poctivými, pracovitými
a vůbec řádnými občany naší
socialistické společnosti, když sami vidí,
žě něco takového, i když nelegálně,
ale ve značném rozsahu, v naší společnosti
existuje, něco, co tento druh nebo způsob obchodu
zapříčiňuje.
Je jistě zcela logické, že tuto skutečnost
nelze paušalizovat, ale je nutné si uvědomit,
že negativní věci se šíří
daleko rychleji a mnohdy i úspěšněji
než to pozitivní a žádoucí, a proto
se domnívám, že v komplexu celého programu
dalšího rozvoje mladé generace bychom neměli
zapomínat ani na takovéto úseky a jejich
působení, a to nejen na mladou generaci, ale i na
ostatní členy naší společnosti.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Škarydkové. Slovo má poslanec Květoslav
pazderník, připraví se poslanec Rostislav
Vysloužil.
Poslanec Květoslav Pazderník: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté! Rodina - jak již
zde bylo připomenuto - je základním článkem
socialistické společnosti, je nenahraditelným
prostředím pro šťastný a zdravý
vývoj dětí a nezbytným předpokladem
formování harmonické osobnosti mladého
člověka a jeho úspěšného
společenského zapojení. Proto Československá
strana lidová vidí v rodině základní
společenskou jednotku a podporuje všechna opatření,
která zvyšují společenský význam
a postavení rodiny a přispívají k
vytváření odpovědných a morálních
postojů. Členové ČSL vedou své
děti při výchově v rodině k
odpovědnému a svědomitého manželství
a ke správnému vytváření morálních
a mravních hodnot. Oceňujeme důraz, který
na rodinu a otázky výchovy mladé generace
položil ústřední výbor Komunistické
strany Československa a chceme svým podílem
přispět k jejich řešení.
Řada problémů mladé generace a tedy
problémů společnosti začíná
výchovou v rodině. Zde se však ponejvíce
zapomíná na vybudování a hlavně
dodržování systému zásad a autorit.
Mladí lidé potom přesně rozpoznají
dvojaké chování, které ničí
jejich důvěru, pocit jistoty, pocit pevného
zázemí, vlastní odpovědnosti a také
úcty, což je dnes další silně nedostatkový
atribut lidského chování a jednání.
Nepřesvědčivé, rozporuplné
jednání dokáže zvláště
mladého člověka znejistět. Mládež
pak téměř neuznává jakékoliv
autority, část jí vyrůstá s
neúctou vůči rodičům, učitelům,
mistrům a dostává se i do rozporu se zákonem.
Někteří rodiče naopak projevují
snahu vyhnout se své odpovědnosti vůči
dětem, vůči sobě i společnosti.
Za výchovu pak činí odpovědnými
školu a společnost. Děti vidí často
jen úpornou snahu dosáhnout v materiální
oblasti všeho, co jen lze dosáhnout, více to
zde rozvedl poslanec Kraus. Je to pro ně příklad,
který sice někdy sami odsuzují, ale pak podle
takových návodů sami jednají v dospělejším
věku. proto se dětem a mládeži může
někdy zdát svět dospělých světem
nepravdy a klamu a reagují na něj po svém,
případně se bouří a protestují.
Dne 15. června t.r. přinesly deníky téměř
neuvěřitelnou zprávičku pod titulkem
"Stalo se za bílého dne" o dvou hrubých
případech násilí a terorizování
školáků skupinami mladíků. možná,
že jste to četli. Šokuje na tom lhostejnost dospělých,
protože, jak bylo uvedeno, stalo se to před zraky
mnohých.
Říkáme si národ Komenského,
ale zdá se, že mnohé jeho myšlenky budeme
muset teprve objevit. Již Komenský zdůrazňoval
důležitost výchovy od prvních krůčků
dítěte a nenahraditelnost matky v tomto prvém
období. Dnes to odborníci, především
lékaři a psychologové, potvrzují s
tím, že základy toho, co si člověk
s sebou do života ponese, jsou položeny od prvních
tří až pěti let života a částečně
již v období před narozením.
Říkáme také, že děti a
mládež jsou budoucnost národa. Proto je také
nejvýš naléhavé řadu otevřených
problémů urychleně řešit. A začít
se musí výchovou v rodině. To, co společnost
dnes potřebuje, to nejsou jen slova. Žijeme v době,
kdy lidé pouhým slovům stále méně
důvěřují a obrňují se
proti nim krunýřem lhostejnosti. Kdyby stačily
jen dobré rady a hmotná opatření,
stačilo by se s nimi obrátit na širokou veřejnost,
ale ta může být zasažena jen tím,
co je viditelné - příklady.
I sdělovací prostředky, především
televize, by měly vedle problémů ukazovat
také kladné příklady harmonických
rodin se správnou výchovou. Významný
moment a působení kladného příkladu
podtrhl včera na setkání s novináři
i soudruh Jakeš, a myslím, že to platí
nejen v ekonomice. A jestliže existuje společenská
objednávka, pak by to v současné době
měla být právě tato.
Nemůžeme ani opomenout otázku ekonomického
zajištění mladých rodin. Je pravdou,
že mladí lidé vstupují do manželství
příliš brzy. V uplynulých 25 letech
došlo k silné akceleraci tělesného vývoje
mladé generace - tělesně dospívá
mezi 11-13 rokem. Ale období mezi tělesnou a duševní
zralostí se prodloužilo, neboť k akceleraci duševní
zralosti nedošlo. Rozhodně není duševní
zralost jedince dosažena v 18 letech věku, tedy při
dosažení právní zletilosti. Období
mezi tělesnou a duševní zralostí je
velmi. složité. Dospívající člověk
je konfrontován někdy s protichůdnými
zájmy, chtěl by se chovat jako dospělý
a jindy by rád využíval výhody dospívajícího.
Jde tedy o období, kdy může být také
snadněji zlákán k nevhodným návykům,
k protispolečenské činnosti, včetně
podlehnutí Působení škodlivé
propagandy různými dnes dostupnými sdělovacími
médii.
Specifické postavení má v tomto období
také sexuální výchova a v ní
především zdůraznění odpovědnosti
za případné následky. V předčasně
uzavřeném manželství duševně
a sociálně nevyzrálých lidí
pak často dochází k rozpadu rodiny, což
se negativně odráží ve výchově
dětí.
Do manželství vstupují mladí lidé
často i bez jakéhokoli finančního
zajištění, ale přitom chtějí
žít hned po založení rodiny "na úrovni".
Často na to bývají zvyklí ze svých
rodin, kde to berou jako samozřejmost a nehledí
třeba na to, že jejich rodiče zvyšovali
svou životní úroveň postupně.
Je třeba vytvářet mladým rodinám
možnosti a prostor pro výchovu dětí,
je to nejen otázka bytů, půjček, ale
i podmínek zejména pro ženy - matky, i když
podíl otce na výchově je též
významný. Dovolte mi podotknout jednu malou poznámku,
sociální, ale i zákonné normy přiřkly
otci v minulých desetiletích vůbec nejnižší
statut, jaký kdy v historii otce a vychovatele měl.
Jak své děti vychováme a jakou budou mít
ve svém mládí zejména raném
mládí - možnost rodinu vidět a poznat
její funkci, takovou i ony vytvoří a tak
budou spoluvytvářet společnost a stát.
Dovolte mi zmínit se ještě o jedné otázce.
Často si ani neuvědomujeme, že mezi námi
žijí i ti, kterým nebylo dopřáno
dosahovat ani průměrných výkonností
v důsledku jejich tělesného a duševního
stavu. To však neznamená, že nemají být
zapojeni do našeho životního a pracovního
koloběhu. Žijí mezi námi a nemůžeme
je ani jejich potřeby přehlížet. Dnes
tvoří 10 % populace.
Prostředky na zdravotnickou a sociální péči
o ně dosahují úctyhodné výše.
Tato péče však není tím hlavním,
na co postižení občané a především
postižená mládež čekají
a co potřebují.
Zajímavý pořad k tomuto problému uvedla
včera večer Československá televize
u příležitosti 75. výročí
založení Jedličkova ústavu.
Postižená mládež představuje určitý
duševní i pracovní potenciál ekonomicky
zatím nedoceněný. V mnohých případech
při pohybové neschopnosti bývá duševně
výkonná a naopak při těžší
mentální retardaci disponuje obdivuhodnou zručností
a vytrvalostí.
Na jedné straně postižená mládež
vyžaduje naši všestrannou péči a
na druhé straně chce - ale nemívá
vždy možnost plně uplatnit své schopnosti,
získat pocit uspokojení a chuť do smysluplného
života a vrátit společnosti alespoň
část péče, která jí
byla věnována. Tento proces se zatím nedaří
náležitě skloubit, neboť existuje řada
problémů, které je třeba v zájmu
obou stran zásadně řešit. Vyplývají
z uplatňování principu normalizace a integrace
postižených osob a rovnosti práva na vzdělání
a práva na práci pro všechny občany.
Jedná se zejména o problémy:
V oblasti vzdělávání prodloužit
školní docházku v pomocných školách
na minimálně 10 let, tj. dnes do 18 let věku.
Začlenit výchovu k pozitivnímu vztahu k invalidním
osobám, i zejména dětem a jejich rodičům,
do občanské a mravní výuky základních
škol. Realizovat v potřebném rozsahu opatření
k umožnění získání vyššího
- středního a vysokoškolského vzdělání
imobilním dětem schopným tohoto vzdělání,
zřizovat pro mentálně postižené
takové typy zařízení, která
umožňují integraci vzdělávání
a pracovního zapojení v místě bez
přemísťování do jiných
ústavů. Upravit učební osnovy zvláštního
školství s přihlédnutím k potřebě
a možnostem pracovního zapojení mládeže
alespoň na určitý druh práce či
určité úkoly.
V oblasti pracovního zapojení zřizovat chráněné
dílny a provádět revize, event. snížit
náročnost výkonových norem předpisovaných
k plnění postiženým osobám s
přihlédnutím ke stupni a druhu postižení.
V oblasti zdravotní a sociální péče
a osvěty zřizovat chráněné
bydlení pro mentálně postižené,
odstraňovat právní a administrativní
překážky v zájmu častějšího
kontaktu mentálně postiženého, umístěného
v ústavu s celoročním provozem, s rodinou,
hledat řešení k odstraňování
architektonických bariér k usnadnění
zapojení postižených osob do všech oblastí
běžného života.
Domnívám se, že otázky a problémy
výchovy i zapojení do života společnosti
zdravotně postižené mládeže patří
do našeho dnešního jednání, neboť
i ona je součástí naší mladé
generace. Uvádět okruh potřeb, které
jsem uvedl, je sice strohé, ale výmluvné.
Nadto je třeba k řešení potřeb
postižené mládeže přistupovat s
vědomím, že nad ekonomickými stimuly
by měla vždy převládat hlediska zdravotní,
sociální a obecně humánní.
Soudružky a soudruzi poslanci závěr mi dovolte
jménem Klubu poslanců členů Československé
strany lidové vyslovit plnou podporu základním
východiskům, jak jsou navržena v návrhu
usnesení a zároveň ujistit Českou
národní radu, že se na jejich realizaci podle
svých možností Československá
strana lidová a její členové účinně
budou podílet. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Květoslavovi Pazderníkovi. Slovo má
poslanec Rostislav Vysloužil, připraví se poslankyně
Alena Hanzlová.
Poslanec Rostislav Vysloužil: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, výchova mladé generace a její příprava
pro praktický život vyžaduje řešit
některé problémy, které se v minulých
letech nahromadily. Je proto třeba přivítat
a podpořit snahu vlády ČSR o komplexní
posouzení, vyhodnocení a řešení
základních stránek jejího života.
Jednou z nejdůležitějších oblastí
v přípravě mladé generace je výchovně
vzdělávací proces a konkrétně
potom to, co si z něj každý pro uplatnění
v životě odnese. Proto nesmírně záleží
na jeho obsahu, na úrovni, schopnostech a zájmu
pedagogického sboru a v neposlední řadě
na materiálně technickém zabezpečení
všech stupňů škol. Současné
úkoly v přestavbě všech stránek
života naší společnosti automaticky kladou
vyšší nároky na kvalitu a účinnost
tohoto vzdělávacího procesu a na společenskou
funkci naší školy. Z tradice vysoké vzdělanostní
úrovně a řemeslné zručnosti
dnes již nevyžijeme, potřebujeme dále
zvyšovat teoretickou přípravu a odbornou dovednost
mladých lidí ruku v ruce s přestavbou občansko-politickou,
proto je rostoucím požadavkům periodicky přizpůsobován
systém výchovy a vzdělávání,
který je otevírán všemu novému
a progresivnímu, všemu, co může přinést
společenský pokrok. Velkou pozornost těmto
změnám také věnuje výbor ČNR
pro školství a vědu.
Na sklonku minulého roku bylo přistoupeno k pracem
na analýze stávající výchovně
vzdělávací soustavy. V souhrnu je možno
říci, že její realizace nesporně
přinesla pozitivní výsledky.
V poslaneckých a rodičovských funkcích
se ale setkáváme i s takovými poznatky, které
odhalují její slabá místa a vyjadřují
naléhavost určitých změn. Chtěl
bych zde vzpomenout problematiku výchovy a přípravy
naší dělnické mládeže.
Měli jsme možnost rozšířit si naše
poznatky několika průzkumy. Shlédli jsme
například nový komplex budov Středního
odborného učiliště mlékárenského
v Kroměříži, který nabízí
ty nejlepší podmínky pro teoretickou i praktickou
výchovu žáků, jejich ubytování
a využití volného času. Naproti tomu
však zemědělské učiliště
tamtéž rozhodně nebudí dojem zodpovědného
přístupu ze strany provozovatele k vytváření
odpovídajících podmínek pro výchovu,
výuku a ostatní potřeby zemědělského
dorostu. Takovéto neopodstatněné rozdíly
platí i pro mnohá další učiliště
a dá se říci, že jsou dnes zcela běžným
jevem. Pramení to do značné míry z
dosavadního způsobu zakládání,
financování a řízení středních
odborných učilišť.
Právě specifičnost řízení
je jedním z nejbolestivějších problémů
činnosti této skupiny výchovně vzdělávacích
zařízení. Zřizovateli středních
odborných učilišť jsou dosavadní
výrobně hospodářské jednotky,
které ve většině případů
svoji funkci danou školským zákonem neplní
a přesouvají pravomoc a zodpovědnost na své
podřízené organizace, tj. podniky. Přechod
na chozrasčotní způsob hospodaření
však podniky nutí k úsporám ve ztrátových
činnostech a k těm - z jejich pohledu - patří
i vybavování a zabezpečování
chodu středních odborných učilišť.
Také ekonomická, personální a organizační
podřízenost ředitelů učilišť
ředitelům podniků je faktem, který
nepříznivě ovlivňuje plnění
výchovně vzdělávacích cílů.
V současné době je diskutována řada
návrhů na řešení řízení.
Žádný z nich však důsledně
tento problém neřeší a neodstraňuje
všechny dosavadní problémy. Podpořit
lze ten z nich, který uplatňuje, aby pedagogičtí
a provozní pracovníci, tzn. mistři odborného
výcviku, vychovatelé a hospodářští
pracovníci, byli zaměstnanci učiliště
a učitelé teoretického vyučování
pracovníky odborů školství, metodicky
řízené ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy ČSR.
V prvním případě jde o to, aby se
mistři a vychovatelé mohli plně věnovat
pedagogickému a výchovnému procesu a nebyly
na ně plánovány například výkony
podniků, aby jejich odměňování,
zejména pohyblivá složka mzdy, nebyla určována
podnikem.
Zařazení učitelů teoretického
vyučování pod metodické vedení
resortu ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy bude dále přispívat
k jednotnosti výuky v základních předmětech
podle platných učebních osnov, zejména
pokud jde o zajištění prvních dvou let
povinné desetileté školní docházky
a ke stabilizaci těchto pedagogických kádrů
na učilištích.
Nadále však bude platit, že odpovědnost
za materiálně technické a kádrové
zabezpečení, zejména odborné a praktické
přípravy, nesou příslušné
resorty. Bude však třeba přistoupit na takové
formy jejich péče, které nebudou v rozporu
se společenskými zájmy a budou trvale přispívat
ke zkvalitňování výchovně vzdělávacího
procesu v přípravě na dělnická
povolání.