Soudružky a soudruzi, správně poukazujeme na
skutečnost, že výchova dětí a
mládeže musí být úkolem celé
společnosti, a tedy i každého jednotlivce.
Musíme tedy dbát o to, abychom dostali do výchovy
všechny prvky tam, kde budou působit v jednotě,
v celospolečenském kontextu, nikoliv izolovaně.
Nejde tu jen o jednotné výchovné působení
rodiny a školy. Dítě a mladý člověk
by měl být pod určitým výchovným
působením i mimo prostředí rodiny
a pedagogický dozor, v anonymitě ulice, dopravního
prostředku, sportovního utkání. A
tam je určitě mnoho nevyužitých možností.
Z toho vyplývá, že ve snaze o účinnější
výchovu dětí je nutné se dostat k
výchově dospělých. Aby nebyli k nežádoucím
projevům dětí a mladistvých lhostejní,
aby je nenechávali bez povšimnutí, aby v sobě
našli i někdy potřebnou odvahu zasáhnout,
jindy jen mimochodem ověřit, kontrolovat. Před
léty jsme si ve Svazu žen v Brně vyzkoušely
takový "reflektor" starších členek
ČSŽ, které si všímaly dětí,
jež v době vyučování potkaly
na ulici, a hlídaly tak zvané záškoláctví.
Víme, že zanedbáváním povinností
v ranném věku se začíná řetězová
reakce nezodpovědnosti, která posléze může
člověka dovést až k porušení
zákona. Bohužel se nám léty projevil
i zřetelný pokles úcty rodiny a veřejnosti
tedy i mládeže ke škole, k učitelům
a výchovným pracovníkům. Je to velmi
nezdravý jev, který s sebou nesou zárodky
neúcty k autoritám státních institucí,
vedoucích na pracovišti a ve společnosti obecně.
Málo podle mého názoru doceňujeme
při formování mládeže význam
osobního příkladu. Příklady
není nutno brát jen z dějin, kulturní
a politické minulosti. Příklady by měly
být živé, působivé, vybízející
k napodobování. Mládež by je měla
potkávat ve škole, v osobnostech pedagogů,
v osobnostech vedoucích PO SSM, sportovních instruktorů
a trenérů, samozřejmě v rodině
a v neposlední řadě v pracovních kolektivech.
Nepovažujeme za nadnesené tvrdit, že jediná
špatná životní zkušenost nejednoho
mladého člověka ovlivní na celý
život. Jestliže se setká s přetvářkou,
snahou odbýt práci, obejít příkaz
nebo předpisy a ono to projde, ztrácí pozvolna
i upřímný a svědomitý vztah
k práci, který si do té doby vypěstoval.
Dostáváme se znovu k pravdě, že výchova
a zdravý růst mladé generace vyžaduje
především výchovu těch, kteří
na mládež působí.
V této souvislosti chci uvést, jak se právě
v tomto směru orientujeme ve svazu žen. Za prvořadé
považujeme působit na matky a na ženy, které
se na své mateřské poslání
připravují. v zorném úhlu výchovy
mládeže k estetice, vkusu, k soudružským
mezilidským vztahům, k vnímání
hlubokého humanismu naší socialistické
společnosti získáváme ke specifickým
aktivitám pro děti a s dětmi také
ženy pracující ve školství, učitelky,
vychovatelky, kulturní pracovnice. Třetí
rovinou je pak působení na děti a celé
rodiny.
V úvodu jsme hovořila o výchově k
manželství a odpovědnému rodičovství.
Teď se zmíním o vztazích k rodině
již existující.
Stabilita rodiny je uznávána jako společenská
hodnota. Je podporována řadou ekonomických,
sociálních, zdravotnických a kulturně
politických opatření. Nedostatečně
se však projevuje celospolečenská morální
odpovědnost za rozvíjení kvalitního
rodinného života, nedostatečně se projevuje
sociální role společnosti při vytváření
společenského vědomí závažnosti
socialistického charakteru rodiny, při ovlivňování
právě její stability. Pokud nevystačíme
s výchovou potenciálních a stávajících
rodičů, s přesvědčováním
a konec konců i důraznějším vyžadováním
patřičné odpovědnosti za výchovu
vlastních dětí, budeme muset uvážit
i právní opatření.
Ve svazu žen se rovněž domníváme,
že by měl být v zájmu ochrany nezletilých
dětí zabezpečen povinný vstup společenských
organizací, zejména ROH a SSM, do řešení
případů, které směřují
k rozpadu rodiny.
Za prevenci výchovných problémů a
poklesu citového zázemí v rodině oprávněně
považujeme vyšší objem časového
prostoru matek, které jsou povětšinou nositelkami
rodinné pospolitosti. Ale často nesprávně
jen ve spojení se snížením jejich zaměstnanosti.
Ano, dejme například maminkám malých
dětí možnost volby. Umožněme jim
pracovat na kratší úvazek nebo v pružné
pracovní době. Za to se i ve Svazu žen budeme
prát. Ale neztrácejme ze zřetele, že
zatím této možnosti nebudou moci, mimo jiné,
i z ekonomických důvodů využít
všechny. Řadě žen také nebude moci
vyhovět zaměstnavatel podniku, kde se pracuje v
nepřetržitém provozu, jinde budou pracovnice
vystaveny nebezpečí, že například
za šestihodinovou pracovní dobu budou za krácený
plat odevzdávat plné pensum práce. A navíc,
při současném stavu zásobování,
služeb, dopravy atd., není nikde záruka, že
zabezpečování materiálních
potřeb rodiny nepohltí čas, o nějž
bude matka tzv. "bohatší". proto znovu a
opakovaně ve svazu žen apelujeme na příslušné
centrální státní orgány a národní
výbory a ve spolupráci s nimi hledáme cesty,
jak ženám i při jejich vysoké zaměstnanosti
vytvářet prostor pro výchovu dětí.
Zejména zkvalitněním, širším
sortimentem a dostupností služeb, zlepšením
organizace obchodu, zdravotnictví a vytvořením
možností lépe vybavit domácnosti apod.
V této souvislosti by se dalo hovořit i o dělbě
práce v rodině, která má i mnoho výchovných
stránek, které se později odrážejí
v životě dalších generací.
Na závěr mi dovolte ještě jednu poznámku.
Jestliže cítíme nutnost orientovat se ve výchově
dětí a mládeže na ty, kteří
ji ovlivňují přímo a se značným
dopadem, nemůžeme opomenout televizi, rozhlas, film,
video, publicistiku a literaturu pro mládež. Ty ve
škále výchovných činitelů
zaujímají právě v dnešním
světě přední místo. Vítáme
proto záměr ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy ČSR vyslovený v Analýze
čs. vzdělávací soustavy poskytovat
odbornou pomoc při tvorbě filmů a vzdělávacích
pořadů v Československé televizi a
při tvorbě programů pro děti a mládež.
Přimlouvám se za akcentování citové
složky výchovy v těchto i dalších
žánrech. I tady bude platit, že vložené
investice se bohatě vrátí. Je třeba
jednat rychle, při hledání nezbytných
prostředků, případně přehodnotit
přijaté záměry - například
výrobu některých filmů, které
nás stojí vysoké částky a přitom
jejich společenský efekt je nevýrazný.
V zájmu nových generací by jistě stálo
za to, nastoupit k výchovné ofenzívě
i zde. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Miroslavě Němcové. Slovo má
poslanec Miroslav Němec, připraví se poslankyně
Olga Škarydková.
Poslanec Miroslav Němec: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, v
předloženém materiálu vlády ČSR
i ve vystoupení ministra školství, mládeže
a tělovýchovy soudruha Juliše k problematice
mladé generace jsou podrobně rozebírány
různé faktory ovlivňující vývoj
mladého člověka. Vzhledem k obsáhlosti,
dovolte mi zabývat se pouze některými problémy,
které jsou pravidelně předmětem jednání
zdravotního a sociálního výboru.
Jednou z nesporných výhod naší společnosti
je bezplatná zdravotní péče. Můžeme
říci, že zdravotnická péče
o děti je nejlépe koordinovanou složkou zdravotní
péče, zvláště pak ve své
preventivní orientaci. Do ukončení základní
školy jsou děti v péči dětského
lékaře, který je zná prakticky od
narození, takže v tomto období je velice dobře
postaráno o správný vývoj každého
jedince.
Podstatně jiná situace je v péči o
mladistvé. Dorostový věk, který je
velmi mnohostranný, má podstatný vliv na
další rozvoj osobnosti. v praxi to však vypadá
tak, jako by naše zdravotnictví na toto údobí
života člověka poněkud pozapomnělo.
Již v zařazení k lékaři panuje
značná nejednotnost. Část mládeže
náleží k lékaři obvodní
dorostové péče, část k lékařům
závodní dorostové péče a zbývající
k obvodním lékařům. Ačkoliv
se jedná o velmi důležitou složku zdravotní
péče, kádrové zajištění
dorostového lékařství stagnuje od
roku 1982. Zvýšení představuje pouze
0,03 lékařského místa na 10 000 obyvatel.
V celé ČSR pracuje v současné době
290 dorostových lékařů z plánovaných
306, avšak pouze 274 z nich má požadovanou odbornost.
Z tohoto počtu je však 68 ve věku nad 60 let,
přitom 18 lékařů má již
více jak 70 let. Tento přehled o naplněnosti
lékařských míst je však značně
zkreslen i tím, že jsou zde uváděny
i rozdrobené úvazky obvodních a závodních
lékařů.
Z této skutečnosti potom také vycházejí
počty mladistvých připadajících
na jednoho dorostového lékaře. Nejhůře
na tom je Jihomoravský kraj s počtem 2500, Východočeský
s 2300 a Severočeský s 2050.
Přitom normativ stanoví na jedno lékařské
místo 1400 až 1600 žáků SOU nebo
1600 až 1800 studentů gymnázií a ostatních
škol. v Jihomoravském kraji pracuje pouze 11 dorostových
lékařů s plným pracovním úvazkem
a 20 dalších lékařů vykonává
tuto funkci pouze částí svého úvazku.
Při stanovené potřebě 0,4 lékařského
místa na 10 000 obyvatel chybí v současné
době v Jihomoravském kraji asi 41 dorostových
lékařů. Při plném vytížení
lékaře posudkovou činností, účastí
v odvodovém řízení a ostatních
činnostech zbývá pro zajištění
léčebně preventivní péče
průměrná doba k ošetření
jednoho mladistvého kolem 3 minut. Při tomto zatížení
nezbývá čas na zajištění
takové úrovně v péči o mladou
generaci, jakou nabízí současné možnosti
našeho zdravotnictví, jako je včasná
genetická konzultace s mladistvými, zejména
dívkami s vrozenými vadami, které se dostávají
do fertilního věku, spolupráci s jinými
odborníky při zajišťování
péče o defektní mládež, zajištění
individuální zdravotní výchovy atd.
Musím také zdůraznit, že dorostové
lékařství má navazovat na pediatrickou
péči a pokračovat v široce založené
preventivní činnosti. Významnou složkou
této péče je posuzování zdravotní
způsobilosti ke studijním a některým
oborům i k přípravě na povolání.
Vzhledem k tomu, že nová školská soustava
posunula rozhodování o volbě povolání
mezi 13. až 14. rok věku dítěte, jedná
se o krok, který vyžaduje složité a odpovědné
posouzení. Zejména pak v těch případech,
kdy se jedná o zdravotní oslabení či
handicap. Nevhodné pracovní zařazení
znamená nejen ekonomické ztráty pro společnost,
ale i škody a ztráty psychické a morální
pro jedince samotného.
Třebaže byl konstituován obor dorostového
lékařství, což vyplynulo ze specifiky
dorostového věku, je přijímán
nejen odborníky, ale i institucemi jako obor, který
sice existuje, ale není již odpovídajícím
způsobem chápán jeho dopad léčebně
preventivní, etický, prognostický i ekonomický.
Jsem přesvědčen, že v zájmu společnosti
je, aby obor dorostového lékařství
nebyl pouze oborem neatraktivním, jak se konstatuje, ale
aby se mu dostalo uznání, které si právem
zaslouží.
Celkový zdravotní stav mladé generace je
ovlivňován především zdravotním
stavem žen. Veškerá populační opatření
směřovala na prohloubení a ochranu mateřské
funkce ženy v době před početím,
během těhotenství a porodu, se zvláštním
zaměřením na prohloubení gynekologické
péče o nejmladší skupinu žen. Tato
snaha se projevila konečně také v přijatém
celospolečenském projektu "Péče
o ženu a dítě".
V rámci tohoto projektu došlo k významnému
zlepšení prekoncepční genetické
péče vybudováním referenční
laboratoře pro prekoncepční péči
s republikovou působností a postupným budováním
sítě oddělení lékařské
genetiky v jednotlivých krajích ČSR. Síť
pracovišť lékařské genetiky na
úrovni nemocnic s poliklinikou III. typu je nyní
dostatečná. Znepokojivá je však situace
v budování sítě pracovišť
prenatální diagnostiky a genetických poraden
na úrovni nemocnic s poliklinikou II. typu. Chybí
vůbec vysoce specializovaná centra. Přitom
rozvoj pracovišť lékařské genetiky
je značně nerovnoměrný jak v personálním,
tak i v materiálním vybavení. Pouze v hlavním
městě Praze je normativ pracovníků
naplněn na cca 85 %, naproti tomu v Jihomoravském
a Severočeském kraji je naplněn normativ
pouze na 12 až 13 %. Značné potíže
jsou nejen s diagnostickými prostředky, ale také
se základním vybavením jako jsou normální
světelné mikroskopy. Chybí také výpočetní
technika, která nejen, že podstatně přispívá
ke zefektivnění práce týmu odborných
pracovníků, ale je možné ji využít
k vytvoření registru osob a rodin s genetickým
postižením. Vytvoření registru takto
ohrožených rodin na úrovni krajů a v
dalším období až na úrovni okresů
s cílem jednotné prenatální diagnostiky
a prevence je zcela v souladu s hlavními směry zdravotní
politiky, tj. prohlubování prevence na všech
úrovních léčebně preventivní
péče.
Na základě analýzy genetické zátěže
populace a v souladu s rozvojem genetických preventivních
metod lze předpokládat potřebu genetické
péče asi u 10 - 15 % populace. Plným uplatněním
a rozvinutím této péče by bylo možné
snížit velmi rychle kojeneckou úmrtnost o 2
až 3 promile. Bylo by také možné snížit
nebo i zamezit narození dětí s poruchami
páteře a poruchami vývoje hlavy. Zanedbatelný
není také efekt v prevenci dědičných
chorob, např. kardiovaskulárních, ovlivňujících
střední délku života. v těchto
případech je primární prevence účinnější
než prevence sekundární a léčba.
Genetická péče je také ekonomicky
vysoce efektivní. Náklady nutné ve společnosti
k ošetřování jednoho jedince v asylovém
zařízení představují asi 1
mil. Kčs, ale nelze přitom vyčíslit
hodnoty etické. Rozvoj lékařské genetiky
je motivován její efektivností v prevenci
společensky závažných chorob a vrozených
vad. Přínos genetické prevence je přitom
úměrný rozsahu péče a zavádění
nových náročných a na přístrojové
technice závislých metod.
Soudružky a soudruzi poslanci, o tom, že zajištění
a posílení stabilní rodiny představuje
závažný celospolečenský úkol,
se zde již hovořilo. Chtěl bych uvést,
že ČSSR patří řadu let mezi země
s nejvyšší sňatečností v
Evropě. V ČSR na 1000 obyvatel připadlo 7,7
sňatků. Také úroveň dosažené
natality mezi 18. až 24. rokem je v ČSR dvojnásobná
proti evropskému průměru. Tento stav je v
protikladu s chováním žen ve většině
evropských států, kde maximum natality se
posunuje do období po 25. roku věku. Také
věk mužů - otců je podstatně
nižší než jinde v Evropě. Tato skutečnost
přináší nejen ekonomické důsledky
pro mladé lidi, ale odráží se také
i v psychické zátěži mladých
rodičů a v osudech jim narozených dětí.
Děti velmi mladých matek jsou zatíženy
vyšším podílem nedonošenosti, z toho
plynoucí vyšší nemocnosti v období
narození a vyšším počtem poruch
poporodní adaptace i novorozeneckou úmrtností.
Mezi počtem žen rodících do 20 let a
výší kojenecké úmrtnosti je přímá
závislost. Stoupající počet a opakované
interrupce sebou nesou riziko následné sterility.
Ročně přibývá v ČSR
20 000 sterilních manželství. Narůstající
promiskuitní tendence v sexuálním chování
mládeže, nedostatek citových vazeb a kladných
emocí, absence odpovědnosti k partnerovi s sebou
přinášejí rizika nejen zdravotní,
ale i psychická a sociální.
Uvedené skutečnosti spolu s nedokonalou připraveností
na rodinný život jsou také jednou z příčin
časté rozvodovosti manželství trvajících
2 - 3 roky. A právě rozvodovost můžeme
považovat za základní hledisko, podle něhož
je možné posuzovat vývoj stability rodiny.
Výchova k manželství a rodičovství
představuje tedy nejvýznamnější
prvek systému působícího k posílení
stability rodiny. Cílem této výchovy je posilování
stabilního manželství a upevňování
rodiny zejména s ohledem na výchovu dětí.
Jak se ukazuje, společnost může jen značně
obtížně ovlivňovat výchovu k
manželství a odpovědnému rodičovství
přímo v rodinách, kde příklad
rodičů, zvláště negativní,
významně působí na chování
již dospělých dětí, především
po založení vlastní rodiny.
V tomto směru hraje významnou úlohu především
škola. V rámci nové výchovně
vzdělávací soustavy je tato problematika
zapracována do učebních osnov. Bylo by však
jistě užitečné zvážit, zda
je vhodné vynechání této závažné
problematiky na středních odborných učilištích.
Výchova k manželství a odpovědnému
rodičovství by měla být i nedílnou
součástí činnosti manželských
a předmanželských poraden. Za současného
stavu však musí poradny věnovat hlavní
pozornost poradenské a manželsko-terapeutické
činnosti, takže výchova k manželství
a zejména pak její výchovně osvětová
součást stojí na samém okraji zájmu.
Bude nutné urychleně zjednat nápravu třeba
v tom smyslu, že poradny se stanou metodickými centry
pro tuto problematiku.
Soudružky a soudruzi, investice společnosti vkládané
do výchovy mladé generace, tedy našich nástupců,
nejsou malé. Nemůžeme předpokládat,
že se nám vrátí okamžitě.
Jde o dlouhodobý proces, jehož výsledkem má
být osobnost vytvářející hodnoty,
avšak v žádném případě
nám nesmí být lhostejné, jaké
hodnoty budou vytvořeny a za jakou cenu. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Miroslavu Němcovi. Hovořit bude poslankyně
Olga Škarydková, připraví se poslanec
Květoslav Pazderník.
Než budeme pokračovat v rozpravě, chtěl
bych vás upozornit, že vám byl rozdán
návrh na usnesení, který připravila
návrhová komise. Prosím vás, připravte
si připomínky, abyste je mohli odevzdat členům
návrhové komise nebo u prezence začátkem
příští přestávky.
Poslankyně Olga Škarydková: Soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, v
přípravě na jednání výborů
i dnešní naše jednání si každý
z nás jistě s velkým zájmem prostudoval
teze vlády, které se týkaly jednoho z nejdůležitějších
úseků naší společnosti, a to
problematiky mladé generace. Jsem toho názoru, že
se jedná nejen o důležitý, ale svým
způsobem i složitý problém, jehož
komplexní řešení nelze oddělovat
od přestavby naší společnosti.
Bereme-li důsledně, že vše začíná
a končí u člověka, tak právě
zde, zejména v počátcích celého
cyklu při komplexu jeho výchovy a jeho přípravy
na řádného a platného člena
socialistické společnosti, máme dost co napravovat.
Hovořím-li o mladé generaci z pohledu svých
let, pak si nemohu dovolit říkat, že naše
mládež a vůbec celá mladá generace
je dobrá nebo špatná. Je prostě taková,
jak na ni působily všechny obecné i konkrétní
podmínky naší společnosti. Proto také
naše generace v diskusi s mladými asi již neobstojí
tím, že se budeme pouze odvolávat na minulá
léta a stavět před ni obrazy daleké
budoucnosti. Nezapomeňme, že mladí vidí
spoustu věcí jinak než my, mají rozdílné
názory, zejména v otázkách řešení
současných problémů a nedostatků,
jsou mnohem otevřenější a jejich stanoviska
jsou jednoznačnější, i když to
také neznamená, že musí mít vždy
pravdu a že dokáží hodnotit věci
v širších souvislostech.
Každá generace má své odlišnosti
dané podmínkami vývoje i společenských
přeměn, za kterých se rodí a vyrůstá.
Proto je i rozdíl mezi námi a našimi dětmi
a ten je zejména v tom, že mládež nechce
pracovat pouze pro ideu lepšího života příštích
pokolení, ale že sama chce realizovat svá přání
a tužby dnes, že chce také bydlet, slušně
se oblékat, žít kulturně, ale mít
i čas na výchovu svých dětí
a toto také žádá od nás a chce,
abychom jim pomohli. Toto je tvrdá realita a čím
dříve si ji v plné míře a dosahu
uvědomíme, tím lépe, zejména
dnes v podmínkách přestavby, v podmínkách
dané hospodářské situace, kdy bychom
měli vážit každou korunu, za co ji vydáme
a jaký nám přinese celospolečenský
efekt.