Současně s tím však musí trvale
zabezpečovat i kvalitativní politicko-organizátorskou
činnost a důraznou a důslednou kontrolu průběžného
plnění jednotlivých bodů usnesení,
dle stanovených termínů realizace, s následným
řešením jejich eventuálního neplnění.
Zde by významnou úlohu měl sehrát
i Socialistický svaz mládeže, jakožto
zástupce mladé generace. Územní orgány
SSM na úrovni krajů, okresů, měst
i obcí musí v úzké součinnosti
se svými aktivy mladých poslanců důsledně
dbát na plnění přijatých závěrů
k problematice mladé generace, důrazně upozorňovat
na jejich neplnění a hlavně vlastní
aktivní prací k jejich realizaci bezprostředně
přispívat.
Vážené soudružky a soudruzi, hlavním
požadavkem dnešní doby je podstatné zvýšení
výkonnosti a efektivnosti národního hospodářství.
Jednou z podmínek jeho realizace je i zdravá, dobře
vychovaná a pracovitá mládež. Abychom
z jejího života vytlačili kriminalitu a všechny
ostatní závažné protispolečenské
jevy, musíme zabezpečit cílevědomé,
komplexní, koordinované, a především
efektivní úsilí všech článků
našeho politického systému, založené
na nejnovějších poznatcích současné
vědy.
K tomu by mělo směřovat i usnesení
z našeho dnešního zasedání a zejména
jeho realizace v příštích letech. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Michalu Krausovi.
Soudružky a soudruzi, teď přerušíme
jednání na krátkou přestávku.
Budeme pokračovat vystoupením poslance Bohuslava
Olšana.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Hovořit bude soudruh Olšan,
připraví se soudruh Dona.
Poslanec Bohuslav Olšan: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi! Výbor pro zemědělství
a výživu České národní
rady se dvakrát zabýval problémy přípravy
mladé generace na zemědělská, lesnická
a vodohospodářská povolání.
Podkladem pro jednání nám byly provedené
průzkumy skupinou poslanců, jednání
ve zpravodajských skupinách a písemná
informace resortních ministrů.
Velmi podnětné připomínky vznesli
poslanci z individuálního průzkumu ze svých
volebních obvodů. Získané poznatky
svědčí o tom, že oba resorty věnují
nemalou pozornost zkvalitnění výchovně
vzdělávacího procesu učňů.
Přesto mi dovolte, abych upozornil na některé
problémy, které výchovu mladé generace
provázejí.
Pokud jde o lesní a vodní hospodářství,
jsou dostatečné kapacity výukových
prostorů pro praktický výcvik i pro ubytování.
V zařízení resortu zemědělství
a výživy tomu zdaleka tak není. Učňovská
zařízení jsou většinou umístěna
v bývalých administrativních budovách,
některá i v historických objektech, jsou
nedostatečné kapacity pro ubytování.
Technický stav objektů je velice rozdílný.
Domníváme se, že resort zemědělství
a výživy by měl v realizaci programů
dobudování sítě věnovat větší
péči a zejména důsledněji realizovat
připravované záměry.
Nábor mladých lidí pro povolání
v resortu lesního a vodního hospodářství
je dlouhodobě zabezpečován, jedná
se o nábor chlapců a úspěšně
se daří. Při průzkumu jsme se setkali
s tím, že někteří učni
nejsou dostatečně fyzicky zdatní na úkony
výcviku. Proto, vedle teoretické a praktické
přípravy, se musí věnovat velká
pozornost i zvýšení fyzické odolnosti
učňů, zejména v nižších
ročnících.
Setkali jsme se také s připomínkou, že
je v rozporu ukončení učebního oboru
s možností zařazení do výrobního
procesu u vyučenců, kteří po skončení
učiliště nedosáhli 18 roků.
V náboru do zemědělských učňovských
zařízení, jsme se setkali s problémy,
především pokud jde o stanovení plánovaných
cílů. Zemědělské organizace
mají připomínky k vysokému podílu
plánovaného náboru dívek. Ten neodpovídá
současnému podílu žen v zemědělských
profesích a ani výhledové potřebě
dalšího technického rozvoje v zemědělství.
Proto se neplní plánované nábory dívek
pro obor operátor živočišné výroby.
Na druhé straně zemědělské
závody kritizují, že nemohou přijmout
především chlapce rodičů, kteří
v zemědělství pracují a bydlí
na vesnici. Domníváme se, že by bylo správné,
aby bylo umožněno zemědělským
organizacím, zejména v pohraničních
oblastech, plně uspokojit zájem chlapců pro
přípravu na zemědělská povolání.
Pokud jde o síť středních zemědělských
škol, výbor se ztotožňuje s názory
jak resortu zemědělství a výživy,
tak ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy,
že až na výjimky, rozmístění
odpovídá potřebám zemědělství.
Oceňujeme, že pro potřeby lesního hospodářství
v Západočeském kraji bude zřízena
nová střední lesnická škola ve
Žluticích.
Do středních zemědělských škol
je přijímán vysoký podíl děvčat.
Touto otázkou by se měly příslušné
resorty zabývat, protože podle informací z
resortu školství, mládeže a tělovýchovy
se to týká i jiných technických oborů.
Ve výboru jsme připomínali, že je třeba
zhodnotit současnou úroveň praktické
výchovy a v té souvislosti i naplňování
funkce školních zemědělských
podniků středních zemědělských
škol. Jsme názoru, že by bylo potřebné
využívat ve větším rozsahu pro
praktickou výchovu některých špičkových
zařízení objektů přímo
v zemědělských závodech.
Na závěr mi dovolte, soudružky a soudruzi,
říci několik zkušeností se zabezpečováním
náboru a výchovy učňů v systému
podnikového zařízení.
Mohu konstatovat, že naše zkušenosti potvrzují
přednosti středních odborných učilišť,
kde je zřizovatelem výrobní organizace. Je
možné rychleji vytvořit optimální
podmínky pro dobrý průběh a výsledky
výchovného procesu, zejména v kádrovém
a technickém zabezpečení.
V našem středním odborném učilišti
vychováváme dva učební obory a to:
mechanizátor rostlinné výroby a mechanik
opravář zemědělské techniky
rostlinné výroby. Za existence učiliště
jsme již vychovali 884 opravářů, 409
traktoristů, 132 pracovníků z praxe získalo
výuční listy, 60 získalo střední
vzdělání a 740 svářečů.
Vyučenci se velmi úspěšně zařazují
do výrobního procesu.
V odborné průpravě umožňujeme
vyučencům získat oprávnění
řídit traktory a nákladní auta a získat
oprávnění svařování
elektrickým obloukem a plamenem. Dříve se
ještě umožňovalo vyučencům
získat oprávnění pro obsluhu obilních
kombajnů, samochodných sklízecích
řezaček a další. To však současná
osnova u 17-letých vyučenců neumožňuje.
O učiliště je velký zájem. Uvažujeme
o zřízení dalšího učebního
oboru na pomoc stavebním profesím.
Střední odborné učiliště
však neslouží jenom pro výchovu dorostu
zemědělských profesí, ale i doškolování
a doplňování kvalifikace dospělých
pracovníků.
V souvislosti s řešením problému doškolování
vyjadřuji připomínku, že je třeba,
aby resort posoudil další netradiční
formy doškolování i jiných nezemědělských
profesí. Chtěl bych ocenit příklad,
kdy střední zemědělské učiliště
stavební v Kutné Hoře pro náš
podnik zorganizovalo speciální deseticyklový
kurs na přípravu profese pokrývač.
Náš podnik tímto způsobem během
jediného roku získal 17 nových pokrývačů.
Domnívám se, že by této formy mělo
být využito i v jiných profesích i v
jiných resortech. Potřeba rekvalifikace je velmi
aktuální v souvislosti s uskutečňováním
přestavby našeho národního hospodářství
a týká se to i našeho zemědělství
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Olšanovi. Slovo má poslanec Jiří
Dona, připraví se předsedkyně ČÚV
SSM soudružka Zdeňka Tesařová.
Poslanec Jiří Dona: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, vážení hosté! Jistě
mi dáte za pravdu, že námi dnes projednávaná
problematika není zdaleka nová. Již mnohokrát
v minulém období se jí zabývaly stranické,
státní i jiné orgány, a to na všech
úrovních.
Osobně jsem se mnoha takovýchto jednání
jako bývalý svazácký funkcionář
zúčastnil. V našem dnešním jednání
však vidím přece jen rozdíl oproti jiným.
Ten rozdíl spočívá ve velké
pozornosti, která byla věnována přípravě
dnešního plenárního zasedání.
Poslanci ať už v pracovních skupinách
nebo jednotlivě provedli řadu průzkumů,
jejichž cílem bylo se co nejpodrobněji seznámit
s problematikou mladé generace v různých
místech ČSR.
Velkou aktivitu při přípravě plánu
vyvinul rovněž Aktiv mladých poslanců
při ČÚV SSM. Získané poznatky
z průzkumů spolu s tezemi vlády ČSR,
které jsou dle mého názoru zpracovány
velmi objektivně a komplexně, pak sloužily
k samotné přípravě dnešního
jednání. Mám za to, že každý
z nás poslanců si uvedené materiály
prostudoval a získal tak i přes značný
rozsah problematiky v podstatě ucelený obraz o skutečné
situaci, ale hlavně o problémech, se kterými
se potýkáme a z nichž mnohé nazrály
k řešení. Velkým kladem podkladových
materiálů je rovněž to, že v mnoha
oblastech ukazují řešení a východisko.
Otázkou mladé generace jsme se zabývali na
jednání výboru pro průmysl a stavebnictví,
kde jsme spolu se zástupci resortu ministerstva průmyslu
a ministerstva výstavby a stavebnictví velmi důkladně
provedli analýzu současného stavu dané
problematiky v uvedených resortech. Po provedených
průzkumech a po projednání předložených
materiálů jsme konstatovali, že otázkám
komplexního rozvoje mladé generace je v obou resortech
věnována trvalá pozornost.
Zástupci resortů nás současně
upozornili na to, že dle jejich názoru - a výsledky
průzkumů to v mnohém potvrdily by bylo vhodné
provést některé změny v učebních
osnovách na SOU. Jednalo se zde hlavně o posílení
praktické části výuky. Jistě
jsme všichni zajedno v tom, že chceme mít dělnickou
mládež všestranně vzdělanou, ale
řekněme si upřímně - u dělníka
bude vždy rozhodující manuální
zručnost, šikovnost a řemeslný fortel.
Na druhé straně se však podívejme na
to, zda je vždy a beze zbytku využíván
čas určený pro praktickou výchovu
učňů. Možná by stálo za
to zjistit, kolik procent určené doby k praktické
výuce je skutečně efektivně využito.
V této souvislosti mi dovolte, abych zde uvedl jeden poznatek
z průzkumu, který se rovněž objevil
v souhrnné zprávě a který lze zobecnit
v podstatě na všechny resorty.
Podniky mnohdy žehrají na nedostatečnou kvalitu
nových vyučenců, hlavně tedy praktickou,
ale podívejme se taky na to, jak mnohdy využívají
závěru učební doby k tomu, aby se
učni seznámili s prací, kterou budou vykonávat
po vyučení. Nejsou řídké případy,
kdy podniky v této době na nedoučených
žácích požadují provádění
nekvalifikovaných prací. Tím se toto období
odborného rozvoje přímo na závodech
míjí účinkem.
Při samotném vstupu vyučenců do pracovního
procesu pak sehrává důležitou roli hnutí
patronů dělnické mládeže. Měli
jsme se možnost přesvědčit, že
tam, kde se tomuto hnutí věnují skutečně
neformálně, dosahují dobrých výsledků.
Jedním z velmi diskutovaných problémů
i při jednání našeho výboru bylo
zapojení mladých techniků, a to jak vysokoškoláků,
tak středoškoláků do zodpovědných
hospodářských funkcí. Zazněly
hlasy v tom smyslu, že dnešní mladá inteligence
nemá zájem o tato místa. Raději prý
méně peněz, ale malá nebo téměř
žádná zodpovědnost. Ano, vždy se
najdou takoví, kteří skutečně
nebudou mít zájem. Ale jako zobecnění
je nutno tyto názory rozhodně odmítnout.
Převážná většina těchto
mladých lidí má zájem a snahu, což
je jí vlastní, něčeho dosáhnout,
v něčem vyniknout. Já osobně vidím
problém v jiné oblasti. Je to hlavně kvalitní
kádrová práce, o které se v poslední
době tolik hovoří, a pak citlivý přístup
a hlavně zájem vedoucího, vychovat si kvalitní
technicko-hospodářský kádr, popřípadě
svého nástupce. Není vůbec žádný
problém dokázat začínajícímu
pracovníkovi, že na danou funkci nemá ještě
dostatečné schopnosti, že na ni prostě
nestačí.
Opačný postup je sice mnohem náročnější,
ale rozhodně účinnější.
v mnoha usneseních se sice hovoří o tom,
že pro schopné mladé lidi máme vytvářet
podmínky a dosazovat je do zodpovědných funkcí.
Jak to ale udělat, když pro některého
sedmdesátiletého ředitele je jeho padesátiletý
zástupce ještě mladý a nezkušený!
Přitom, když se těchto lidí zeptáte,
jak začínali oni, tak vám řeknou:
"Jo kamaráde, já už ve 30 letech dělal
náměstka! To byla jiná doba." Je to
opravdu jenom tou dobou? Ale že to jde, nám dokumentují
příklady z mnoha podniků, kde nemají
strach dát zodpovědnost mladým, ale na druhé
straně se jim také komplexně věnují.
Pracuji na šachtě v OKR a konkrétně
v našem revíru byste našli mnoho příkladů,
kdy zodpovědné funkce na podnikových nebo
závodních úrovní zastávají
lidé kolem 30 let, mnohdy ještě mladší.
Ale je to i řada jiných podniků, například
n.p. Silnice Plzeň, kde se tímto problémem
zabývá osobně podnikový ředitel.
Zřejmě ví, proč to dělá.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, nyní
mi dovolte několik slov o problému, se kterým
se v současné době potýká PO
SSM, jejíž podíl na výchově zejména
té nejmladší generace je nesporný a
řekl bych nezastupitelný.
Hromovým potleskem ocenili vloni delegáti sjezdu
SSM v ČSR slib Lubomíra Štrougala, že
vláda ČSSR do konce roku dořeší
uvolňování pionýrských pracovníků
na letní pionýrské tábory, že
letitý problém už nás nebude pálit.
Slib byl splněn - vládní usnesení
má číslo 17 a platí od 21. ledna tohoto
roku. Jenže ... Resorty rozpracovaly usnesení se značným
zpožděním, např. GŘ OKD k 5.
červnu. V březnu a dubnu signalizovala hlášení
okresních rad PO SSM i svazáků kádrovou
nepřipravenost letní táborové činnosti
PO SSM. I když už dnes můžeme říci,
že konání žádného z táborů
pořádaných pionýrskými skupinami
není ohroženo, je to v první řadě
zásluhou velkého úsilí kolektivu pionýrských
pracovníků, bezpočtu jednání
s příslušnými řídícími
pracovníky, hledání náhradních
variant řešení.
Vládní usnesení č. 17 ukládá
organizacím povinnost uvolnit k výchovné
práci zaměstnance, kteří nejméně
jeden rok pracují bezplatně a soustavně ve
funkci pionýrského pracovníka. Současně
doporučuje organizacím uhradit jim ušlou mzdu.
Překážky vyrostly na termínech celoročně
a bezplatně. Zaměstnavatelé se brání
uvolnit provozní pracovníky pionýrských
táborů, například kuchařky,
v druhém případě se dostávají
do autu externí pracovníci domů pionýrů
a mládeže, kteří si měsíčně
přijdou třeba na 60 Kčs odměn. Těžko
pak vysvětlovat, že právě na letních
pionýrských táborech vrcholí celoroční
práce zájmových útvarů.
Není sice v našem kraji takový podnik, jenž
by neuvolnil ani jednoho pionýrského pracovníka
na letní pionýrský tábor, zato je
početný zástup těch, které
- striktně trvají na usnesení č. 17
- uvolnily méně zaměstnanců než
vloni, předloni. A tak proč to nepřiznat,
výsledek jednání často závisí
na vzájemných vztazích a postoji jednotlivců
k naší organizaci dětí.
Soudružky a soudruzi, jak jsem se již zmínil
v úvodu, projednávaná problematika je tak
rozsáhlá, že ji není možné
v krátkém časovém úseku celou
obsáhnout. Jistě, dalo by se zde hovořit
o zařazování mladých dělníků
- vyučenců do pracovního procesu, o jejich
odměňování, o výchovných
problémech mladých lidí a mnoha dalších,
které jsou ale podrobně rozpracovány v podkladových
materiálech.
Závěrem mi dovolte vyslovit jednu myšlenku,
na které jsme se shodli při jednání
odborného semináře k tezím vlády
ČSR. Konstatovali jsme, že závěrem našeho
dnešního pléna by mělo být zcela
jasné a konkrétní usnesení. Měli
bychom mít dost odvahy říci otevřeně,
které z problémů jsme schopni řešit
a vyřešit hned, které do určitého
termínu a které nejsme v současné
době schopni řešit vůbec, ať jsou
příčiny jakékoliv.
Mám za to, že tato otevřenost bude přijata
lépe než sliby typu "že se opět budeme
snažit". V sázce je důvěra mladé
generace a to není zrovna málo. Děkuji za
pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Donovi. Slovo má předsedkyně
ČÚV SSM Zdeňka Tesařová, připraví
se poslanec Jaroslav Šlézar.
Předsedkyně ČÚV SSM Zdeňka
Tesařová: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, chci v úvodu ocenit skutečnost, že
Česká národní rada se právě
v tomto období zabývá otázkou současného
stavu a dalšího zaměření politiky
vlády ČSR k zajištění zdravého
rozvoje mládeže ČSR. Děkuji za možnost
vystoupit v rozpravě 11. schůze ČNR.
Od roku 1982, kdy vláda ČSR přešla na
kvalitativně nový, komplexnější
přístup k řešení otázek
mladé generace, došlo k výraznému posunu
v této oblasti. A to včetně prohloubení
součinnosti se SSM. Právě v úzké
spolupráci s vládou ČSR a za podpory ČNR
a jednotlivých jejích poslanců došlo
ke změnám při vytváření
podmínek SSM a jeho pionýrské organizaci.
V přednesené zprávě byla mimo jiné
na několika místech zdůrazněna skutečnost,
že mládež je specifickou sociální
skupinou naší společnosti. Žije svůj
vlastní život a tak se musí sama účastnit
při řešení svých problémů
a za podpory celé naší společnosti je
odstraňovat. Pouze tak se totiž podaří
vést mladé lidi k samostatnosti a společenské
odpovědnosti.
Jak zdůraznil generální tajemník ÚV
KSČ, soudruh Miloš Jakeš při setkání
mládeže s představiteli strany, Národní
fronty a státu na Pražském hradě: "mladí
lidé jsou naším největším
bohatstvím a někdy také velkou starostí.
Na tom není nic divného. Je třeba rozvíjet
a využívat vše pozitivní, co je spojeno
s jejich citem pro spravedlnost a kritickým postojem k
nedostatkům, zdravou nespokojeností a ctižádostivostí,
upřímností a nadšením."