Úterý 28. června 1988

- v řízení všech stupňů škol posilovat prvek demokratismu, samosprávy a veřejné kontroly,

- urychleně prosadit do života opatření k postupnému budování základních škol jako center volného času mládeže i dospělých v obcích a na sídlištích.

4. Pro období 9. pětiletky připravit změněný systém profesionální orientace, rozmísťování 14-letého dorostu, přijímání na střední a vysoké školy a umísťování absolventů. Není zanedbatelné poznání sociologa, že největší tendence k negativním projevům mají právě ti mladí lidé, kteří nejsou spokojeni se svou odbornou přípravou. Tito také mají nejčastěji lhostejný vztah k naší zemi.

5. V souvislosti s přestavbou ekonomiky doporučit jednotlivým ústředním orgánům na základě zásad schválených vládou přijmout programy pracovního uplatnění, rozvíjení aktivity, účasti na řízení ekonomiky i dalších významných oblastí našeho společenského života a řešení sociálních otázek mladých pracovníků do 30 let.

6. Urychleně projednat systém péče o zvláště talentovanou mládež, především v oblasti přírodních věd, techniky, ale i na dalších úsecích, kulturní nevyjímaje.

7. Důsledněji plnit "Zásady společenského ovlivňování volného času dětí a dospívající mládeže", zejména ve vytváření nabídky příležitostí v každé obci - hřiště, bazény, integrovat přístupy jednotlivých systémů zájmových aktivit, koordinovat je i s činností hromadných sdělovacích prostředků. Současně sledovat a postupně systémově řešit ve spolupráci s organizacemi sdruženými v Národní frontě nezbytné podmínky pro aktivní využívání volného času dětí a mládeže, zejména v oblasti techniky, přírodních věd, kultury, tělesné výchovy, sportu, turistiky a branně technických sportů. Podle názoru mladých nejvíce brání využití volného času nedostatek odborníků, kteří se starají o kvalitu volného času a kteří se dokáží mládeži věnovat, a zvláště špatná dostupnost moderní techniky.

8. V rámci přípravy příští pětiletky v oblasti obchodu a služeb posoudit specifickou nabídku zboží a služeb pro děti a mládež, zvláště v oblasti výživy, oblékání, obuvi, potřeb pro volný čas, tělesnou výchovu a vzdělávání. Co nejdříve využít zkušeností z mezinárodní výstavby polytechnických pomůcek a hraček a umožnit našim dětem přístup k technicky přitažlivým hračkám a stavebnicím.

9. Národní výbory orientovat k cílově programovanému přístupu k jednotlivým skupinám mládeže a jejich potřebám, zvyšovat podíl mladých lidí na správě věcí veřejných ve všech úsecích života územních obvodů. Zefektivnit práci komisí pro mládež a tělesnou výchovu, zejména v jejich koordinační a realizační činnosti.

10. posoudit stávající legislativní vyjádření práv a povinností mládeže a postavení její organizace, předložit příslušné návrhy potřebných právních úprav. Pokračovat v pravidelném společném projednávání otázek péče o děti a mládež mezi vládou a představiteli Socialistického svazu mládeže.

11. Doporučit ÚV NF ČSR projednat výsledky 11. schůze ČNR ke komplexnímu rozvoji mladé generace ve svých orgánech a považovat práci s mládeží za jednu z rozhodujících oblastí činnosti všech organizací sdružených v Národní frontě.

Dále je nutno věnovat pozornost koordinovanému působení masových sdělovacích prostředků směrem k účinné výchově dětí a mládeže v duchu nejlepších tradic vlastenecké a internacionální výchovy. Musíme současně naši mládež učit vážit si velkého díla předchozích pokolení, probouzet v ní úctu k pokrokovým tradicím našeho lidu, dělnické třídy a KSČ i k našemu socialistickému dnešku. V myslích a srdcích vlastenectví s proletářským internacionalismem. To posílí spolupráci naší mladé generace s vrstevníky v bratrských socialistických zemích, s pokrokovou mládeží světa v oblasti vědy, techniky, kultury a sportu.

Soudružky a soudruzi, jsem přesvědčena, že v rozpravě zazní řada dalších stanovisek, která pomohou vládě České socialistické republiky rozvíjet komplexní péči o to nejcennější bohatství, které naše socialistická společnost má - děti a mládež. Jménem všech výborů České národní rady doporučuji dnešnímu jednání nejvyššího zastupitelského sboru České socialistické republiky vzít se souhlasem na vědomí zprávu vlády, přednesenou ministrem školství, mládeže a tělovýchovy ČSR akademikem Karlem Julišem a v naší každodenní práci orgánů ČNR i jednotlivých poslanců ve svých volebních obvodech učinit vše pro naplnění navrhovaného programu, v němž nutně musí jít ne pouze o jednostranná práva mladých a určení povinností společnosti, ale o komplexní přístup k začleňování mladých lidí do práce a života. Takový přístup, v němž budou mít mladí lidé plnou možnost se uplatnit, získávat zkušenosti, ale i přebírat a nést zodpovědnost.

Stále platí slova, která zazněla z tribuny 9. zasedání ÚV KSČ, jež se zabývalo prací strany v podmínkách přestavby hospodářského mechanismu a rozvoje socialistické demokracie, cituji: "Současná etapa revolučních přeměn otevírá mladým lidem nové, velké možnosti. Program přestavby a demokratizace je mladé generaci blízký a srozumitelný. Je v souladu s jejím smyslem pro nové, s jejím zájmem o rozvoj vědy a techniky, citem pro sociální spravedlnost, s její zdravou ctižádostí i touhou po pracovním i společenském uplatnění. Mladá generace představuje významnou sociální sílu, s níž plně počítáme a na kterou spoléháme při řešení závažných úkolů přestavby a demokratizace. Její přípravu na život a práci v socialistické společnosti považuje strana za jeden z nejdůležitějších úkolů. všude je nutno rozšiřovat prostor pro uplatnění mladých lidí. Je žádoucí, aby ti, kteří jsou dobře připraveni, byli směleji vyzvedáváni do vedoucích funkcí ve všech sférách společnosti. Je v zájmu samotné mladé generace, aby se svědomitě učila a připravovala k plnění nynějších i příštích úkolů." Konec citátu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji zpravodajce poslankyni Marcele Černé za přednesení zprávy.

Soudružky a soudruzi poslanci, doporučuji, abychom k projednávané zprávě vlády přijali usnesení. Doporučuji pro přípravu usnesení zvolit návrhovou komisi, které by předsedala společná zpravodajka výborů poslankyně Marcela Černá a dalšími členy byli: Alena Hanzlová, Michal Kraus, Vladislav Krumer, Vladislav Niedoba, Josef Rot a Marie Sobotová.

Máte k tomuto návrhu nějaké připomínky, doplňky nebo námitky? (Nebyly.)

Ve schůzi je podle prezenční listiny přítomno 177 poslanců, takže ČNR je usnášeníschopná.

Můžeme přistoupit k hlasování. Kdo souhlasí s předloženým návrhem na složení návrhové komise, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.)

Tím jsme návrhovou komisi zvolili a prosím, aby pracovala podle pokynů poslankyně Marcely Černé.

Nyní zahájíme rozpravu k projednávané zprávě vlády. Do rozpravy se zatím přihlásili tito poslanci: Michal Kraus, Bohuslav Olšan, Jiří Dona, Jaroslav Šlézar, Miroslava Němcová, Miroslav Němec, Olga Škarydková, Květoslav Pazderník, Rostislav Vysloužil, Alena Hanzlová, Josef Jehlička, Vladislav Niedoba a Vladislav Krumer.

Do rozpravy se přihlásila i předsedkyně ČÚV SSM soudružka Zdeňka Tesařová a já doporučuji, abychom souhlasili s tím, že vystoupí v diskusi. (Nebyly námitky. - vysloven souhlas.) Můžeme ji tedy zařadit do pořadí diskutujících.

Prosím prvního přihlášeného řečníka poslance Michala Krause, aby se ujal slova.

Poslanec Michal Kraus: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Do značné míry objektivním měřítkem toho, jakou úroveň má a jak komplexní je péče o mladou generaci, je množství vyskytujících se negativních jevů mezi mládeží. Přestože naše společnost, jako socialistická společnost, má všechny předpoklady - ekonomické, politické, ideologické i kulturní pro to, aby byla kriminalita a jiné závažné protispolečenské jevy omezovány a postupně vytlačovány ze života společnosti jako neslučitelné se samotnou její podstatou, musíme již několik let konstatovat, že kriminalita a výskyt negativních jevů mezi mládeží rok od roku neklesá a naopak, v některých oblastech vykazuje mírný, někde však i výrazný vzestup.

Například v Praze byl v posledních pěti letech počet mladistvých delikventů o 100 % vyšší než v roce 1979 a jestliže bylo v roce 1979 stíháno 517 mladistvých, v roce 1987 to již bylo 1086.

Domnívám se proto, že je namístě položit si otázku (a pokusit se na ni i odpovědět), proč se nám nedaří snižovat počty ohrožené, narušené a delikventní mládeže? Proč přijímaná opatření, systémy sociální prevence a usnesení vlády z let minulých nevedou k úspěchu? Je to problém praktické realizace přijímaných usnesení a nebo problém samotného jejich obsahu?

Z poznatků průzkumů Aktivu mladých poslanců, ale i z poznatků Nejvyššího soudu ČSR či Generální prokuratury ČSR vyplývá, že mezi hlavní příčiny nízké účinnosti dosavadních systémů sociální prevence (lze-li o systémech vůbec hovořit) patří především stávající způsob řešení problematiky negativních jevů u dětí a mládeže ze strany národních výborů formou různých komisí, složených převážně z dobrovolníků a většinou laiků, který zůstává v podstatě nezměněn již více než 30 let.

Dosavadní komise, styl a náplň jejich práce již neodpovídají dosažené úrovni společenského vývoje, komise nejsou schopny v celém komplexu, na základě vědeckého poznání a trvale (nikoli kampaňovitě) problematiku řešit, tím spíše, že jejich činnost je založena pouze na slovním domlouvání či postihu a je tudíž neefektivní.

Je vůbec s podivem, jak málo se v praxi při současném bouřlivém vědeckotechnickém rozvoji dotkla věda tak složitého a společensky závažného jevu, jakým řešení negativních jevů mezi mládeží zcela nepochybně je. A to věda nejen jako analyzující či zkoumající prvek, ale především věda jako faktor a prostředek realizace snižování kriminality mladé generace, přímo v terénu, na základě vědeckého poznání a systémového přístupu k řešení daného problému. Pro prevenci asociálních poruch neexistuje dosud žádná odborná specializace, neexistuje ani specializovaný studijní obor na středních či vysokých školách.

Již v roce 1975 vláda ČSR konstatovala nepříznivý stav ve vývoji kriminality mladistvých a svým usnesením č. 67 uložila řadu konkrétních opatření směřujících k ochraně mládeže před protispolečenskou činností.

Jak vyplývá z poznatků například městské prokuratury v Praze, musíme konstatovat, že v nejdůležitějších bodech se citované usnesení neplní a naopak v mnoha směrech došlo k dalšímu zhoršení stavu před 13ti lety.

Tak například tehdejšímu ministerstvu práce a sociálních věcí a radám KNV bylo uloženo vybavit oddělení péče o děti na národních výborech dostatečným počtem pracovníků, kteří budou oproštěni od úkolů, jež bezprostředně nesouvisí s náplní jejich práce. Vývoj však byl zcela opačný. Ačkoli v následujících letech počet rodin sledovaných orgánem péče o dítě podstatně vzrostl, někde (např. na Praze 4) se až zdvojnásobil, byl na některých národních výborech počet sociálních pracovnic v oddělení péče o dítě snížen. Ze zprávy předsedy Nejvyššího soudu ČSR vyplývá, že u 25 ONV není péče o těžko vychovatelnou mládež ani vyčleněna jako specializovaná činnost vyžadující práci kvalifikovaného odborníka. Řada dalších národních výborů řešila zřízení funkce sociálního kurátora pro mládež pouze formálně, když do této funkce ustanovila pracovnici ze stávajícího stavu na úkor dalších forem sociální péče o děti, mnohde jim byla přidělena další administrativně náročná agenda (např. rozhodování o mateřském příspěvku) a navíc značnou část pracovní doby tráví u rozvodových, opatrovnických či trestních soudů. Rovněž stávající pracovní doba neumožňuje pracovnicím řádně provádět sociální šetření v rodinách, neboť většina rodin je k zastižení až večer, event. brzy ráno.

V důsledku toho nejsou důsledně podávány návrhy na zbavení rodičovských práv, návrhy na trestní postih rodičů, kteří děti hrubě zanedbávají, v řadě případů není využívána možnost zastavení výplaty přídavků na děti.

Protože většinu stíhaných mladistvých (asi 90 %) tvoří chlapci, nepracuje, zejména z platových důvodů, v této funkci v celé ČSR ani jeden muž.

Připočteme-li k tomu stále se zvyšující počet těžko vychovatelných dětí a mladistvých (např. v okrese Karviná bylo jen za jeden rok spácháno 212 trestných činů mládeží do 15ti let a 388 mladistvými), naprosto nedostatečnou kapacitu převýchovných zařízení pro mládež (přestože i toto bylo usnesením vlády č. 67/75 - konkrétně tehdejšímu ministerstvu školství a radám KNV uloženo), nemůžeme prakticky vůbec hovořit o jakkoli systematické práci s jednotlivými nezletilci, protože zvýšená péče je jim zpravidla věnována jen bezprostředně po zjištění protiprávního jednání.

Cest, jak tuto oblast nedostatků ve stávajících přístupech k sociální prevenci řešit, je několik. Nejschůdnější se jeví být zkušenosti z pražského Střediska pro mládež, kterému se při použití vědeckých metod a při nasazení odborně školených pracovníků přímo mezi mladé lidi, daří kriminalitu snižovat, a to nikoli výchovnými přednáškami či besedami, ale především aktivizací životního stylu narušených mladistvých.

Vláda ČSR však musí, chce-li kriminalitu skutečně snižovat, vytvořit taková kádrová a materiálně technická zabezpečení, aby se od experimentu jednoho střediska mohlo přejít k širokému praktickému využití ve všech centrech se zvýšeným výskytem kriminality mládeže.

Většina odborníků je toho názoru, že příčiny trestné činnosti mládeže jsou všeobecně známy a v průběhu několika let

se výrazněji nezměnily. Ale jsou tyto příčiny opravdu příčinami? Nebo jsou již důsledkem našeho životního stylu, společenského klimatu a vůbec podmínek a možností, které naše společnost pro rodinný život i pro zdravý vývoj mladé generace skutečně vytváří? Není jednou ze skutečných příčin třeba to, že neustále stoupající životní úroveň, jako hlavní výsadu socialismu, se nám podařilo v myslích národa povýšit na cíl veškerého žití a nikoli za prostředek k dalšímu uvědomování a zvyšování aktivity člověka, zatímco současně s tím vytváříme stále větší a větší rozpor mezi průměrným měsíčním výdělkem a třeba cenou automobilu či barevné televize, které v průmyslově vyspělých zemích, a tím spíše v rozvinuté socialistické společnosti, již patří k předmětům denní spotřeby?

To vede potom k tomu, že zatímco rodiče vydělávají na různých přesčasech, souběžných či vedlejších pracovních poměrech - kde jsou ty doby, kdy se bojovalo za osmihodinovou pracovní dobu - děti, a především ty méně nadané, a tedy mnohem více náchylné k asociálním projevům, nemají kde a s kým trávit volný čas, takže hledají sobě rovné a odtud je již jen krůček k závadovým partám a všemu, co s tím souvisí.

To, že nadměrné požívání alkoholu je jeden z hlavních důvodů, který se výraznou měrou podílí na páchání trestné činnosti mladistvých - přestože existuje zákon č. 120/62 o boji proti alkoholismu - víme všichni velmi dobře a velmi dlouho. Zkušenosti minulých let však ukazují, že tento zákon je již nevyhovující. Jak dlouho se ale už pracuje na jeho novele? Přitom v již citovaném usnesení vlády č. 67/1975 bylo uloženo zintenzivnit postih a vyhledávání trestné činnosti proti dětem a mládeži, zejména trestných činů ohrožování mravní výchovy mládeže a podávání alkoholických nápojů mládeži.

Jak je však možné, že například na území hlavního města Prahy bylo v roce 1986 pravomocně odsouzeno za ohrožování mravní výchovy mládeže pouze 35 osob a pro trestný čin podávání alkoholických nápojů mládeži pouze 3 osoby, přestože zde bývá ročně průměrně 150 až 180 mladistvých či dokonce nezletilých dodáno na záchytnou stanici pro alkoholiky?

Přitom se vzrůstajícím počtem mladistvých, kteří požívají pravidelně alkohol, se také neustále prohlubuje problematika léčby jejich alkoholové, ale i drogové závislosti. přesto stále neexistují zejména pro ústavní protialkoholickou či protitoxikomanickou léčbu specializovaná zařízení odpovídajícího druhu, takže mladistvý jsou nevhodně umisťováni do psychiatrických léčeben s dospělými, duševně nemocnými osobami. Tím je efektivnost léčby pochopitelně velmi nízká, kolísá kolem 10 %, což je nižší než u dospělých alkoholiků.

Navíc pachatelům trestné činnosti na dětech, které často velmi závažně poškodí další vývoj dítěte, jsou ukládány poměrně nízké a mnohdy jen podmíněné tresty odnětí svobody. Například za trestný čin týrání svěřené osoby je trestní sazba od 6 měsíců do 3 let, avšak za odcizení věci v hodnotě 50 000 Kčs je již sazba 2 až 8 let. Z toho tedy vyplývá, že věc v této hodnotě je zákonem chráněna více než zdravý tělesný a duševní vývoj dítěte.

Je všeobecně známo, že se již mnoho let hovoří o potřebě novelizace trestního zákona. Věřím proto, že až nám budou vládní návrhy novelizovaného trestního kodexu předloženy, že v nich budou příslušné sazby za trestné činy proti mládeži náležitě upraveny.

Soudružky a soudruzi, zkušenosti uplynulých let jednoznačně prokazují, že problematiku mládeže a její kriminality nevyřeší to, když vláda, jednotlivé resorty, anebo národní výbory zpracují program, přijmou usnesení, rozpracují opatření, anebo se problémem zabývají. Klademe-li si proto dnes za cíl, aby toto zasedání České národní rady mimo jiné přispělo i ke snížení, či dokonce k vyřešení kriminality mládeže, aby nebylo jen dalším z řady jednání, které přijme rozsáhlé a náročné usnesení k problematice mladá generace, o němž budeme po pár letech konstatovat, že se vzhledem k objektivním potížím nepodařilo realizovat, musí vláda ČSR už dnes současně s přijetím usnesení započít s postupným vytvářením kádrových i hmotných podmínek v souladu s potřebami jednotlivých etap realizace, a to na všech stupních řízení, především však na základních článcích - ve městech a v obcích.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP