Mládež je nejen budoucností národa,
ale je dnes jeho součástí, nese v sobě
všechny úspěchy i omyly minulosti. Není
jednolitou masou, ale je velmi různorodá svým
původem, nadáním, zájmy. Je taková,
jak ji zformovala i naše praxe a naše společenské
vědomí. Každý z nás působí
denně na tvářnost mladé generace.
Nejen ze zahraničí různými cestami
a formami na naši mládež stále silněji
působí okolní svět svými lákadly,
rozpory a hrozbami, ale negativní dopad má v naší
společnosti i přežívající
formalismus, pózerství, rozpor mezi slovy a činy,
spotřebitelský a maloměšťácký
způsob života. Je proto namístě říci,
že řešení problémů mládeže
patří mezi klíčové otázky
celospolečenského vývoje, mezi zásadní
úkoly naší státní politiky.
V tezích, které vláda předložila
výborům ČNR v přípravě
dnešního jednání, byly analyzovány
problémy v základních oblastech péče
státu o mladou generaci, ukázány jejich některé
zdroje a určitá východiska. Nechci je zde
opakovat. Chtěl bych jen znovu upozornit na fakt, že
do "mládežnického" věku přechází
v nejbližších letech nejsilnější
poválečná populační vlna založená
v první polovině 70. let. To násobí
naše úkoly i naše obtíže ve všech
oblastech péče o mládež - od zajištění
odpovídající úrovně vzdělání
jednotlivých populačních ročníků
až po potřebu bytů pro mladá manželství.
Zároveň však může tato populační
vlna, jestliže dokážeme zvládnout nezbytné
podmínky, velice výrazně posílit dynamické
faktory společenského rozvoje v 9. a zejména
v 10. pětiletce.
K řešení současných i budoucích
problémů musíme však přistoupit
již teď v dnešních složitých
podmínkách. Vláda připravovala tuto
zprávu v období ostrého nástupu do
přestavby ústředních orgánů
státní správy, v počátcích
přestavby organizačních struktur národního
hospodářství, za značného organizačního
a legislativního pohybu. Zároveň reálná
situace v tvorbě zdrojů v ekonomice neodpovídá
potřebám společnosti a záměrům
plánu. To si vynucuje úspory a vysokou racionalitu
v užití existujících zdrojů.
Musíme si proto i v oblasti péče o mladou
generaci zejména pro období 8. pětiletky
klást jen takové úkoly, které jsme
schopni ekonomicky zabezpečit. Nebylo by však pro
výchovu horší cesty, než abychom se vytyčováním
ekonomicky nereálných plánů a projektů
dostali do neúmyslného, ale faktického rozporu
mezi slovy a činy. Mladí lidé ve své
přirozené a často oprávněné
netrpělivosti mohou předkládat požadavky
a představy, ale ministři, národní
výbory i poslanci musí být schopni s "otevřenými
kartami" ukázat co můžeme dnes a co chceme
až v příštím období. Ne
vždy jsou jen objektivní příčiny
podmiňující skutečnost, že naše
mládež nemůže mít to, co mají
mladí lidé jinde, ale v této souvislosti
je nutné zdůraznit a nadále chránit
hodnoty, které naší mládeži socialistická
společnost vytváří. Proto vláda
zdůrazňuje trvalou potřebu otevřeného
dialogu s mladými lidmi, který by se bez zbytečných
emocí opíral o v zásadě racionální
postoje aktivního jádra mládeže.
V této souvislosti chceme zdůraznit celospolečenský
charakter problému mládeže a práce s
ní. Vláda, ústřední orgány
státní správy a národní výbory
mají velký díl odpovědnosti za zabezpečování
komplexní péče o zdravý rozvoj mládeže,
za její aktivizaci ve smyslu politické linie. Ale
neméně významná je úloha Národní
fronty a organizací v ní sdružených,
hospodářské sféry, hromadných
sdělovacích prostředků. Bez jejich
součinnosti je formování mladé socialistické
generace neuskutečnitelné. Stejně tak daleko
větší měrou musíme všichni
zapojovat do řešení problémů
mládeže širokou veřejnost, rodiče
i prarodiče, pracovní kolektivy, všechny odpovědné
a čestné občany. Uplatnění
principů širší a bezprostřední
demokracie, samosprávy a otevřenosti má také
ve výchově a péči o mládež
své velké oprávnění. Na všechno
nemůžeme mít profesionální aparát,
dodavatelskou instituci a státní kontrolu.
Vláda je rozhodnuta uplatňovat napříště
zásadu ještě důsledněji řešit
problémy mládeže více s mládeží
samotnou, s jejími představiteli. Ocenili jsme vícekrát
úlohu Socialistického svazu mládeže,
jeho Českého ústředního výboru.
Očekáváme v příštím
období, že SSM u vědomí své spoluodpovědnosti
za osud mládeže bude přicházet s reálnými,
promyšlenými podněty a návrhy pro vládu,
pro ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,
ostatní ústřední orgány státní
správy i pro národní výbory všech
stupňů. Soudíme, že současné
období - období urychlování sociálně
ekonomického rozvoje společnosti, přestavby
a demokratizace je obdobím příznivým
pro společenskou a pracovní iniciativu mládeže.
Bez aktivní účasti mladých lidí
na tvorbě hmotných i duchovních hodnot, na
formulování, realizaci i kontrole veřejných
záležitostí nebudeme moci ani naplňovat
potřeby a tužby mládeže. To platí
všude, zejména v základních článcích
ekonomiky, kultury i státního mechanismu. Státní
orgány, zejména národní výbory,
budou otevírat možnosti, aby si mladí mohli
pro sebe a své mladší kamarády a děti
vytvářet více potřebných podmínek,
aby nemuseli čekat, co jim kdo zajistí k zábavě,
ke sportování apod.
Aktivní účast na veřejných
záležitostech, na životě kolektivu vrstevníků,
na řešení problémů pracovišť
- to je také nejlepší škola účasti
mladých na řízení a správě.
Z mladého člověka, který se vyhýbá
drobné práci pro kolektiv, účasti
na posuzování společných záležitostí,
pomoci potřebným lidem, pracovní iniciativě,
těžko vyroste schopný řídící
pracovník či odpovědný funkcionář.
Znalosti ze školy a to, co rodina svému dítěti
pro budoucí život dá, samo o sobě nestačí.
Musíme schopné a socialismu oddané mladé
lidi cílevědomě zapojovat do procesů
řízení společenských i odborných
věcí, ale také se nebát svěřit
připravenému mladému člověku
včas odpovědnou funkci, nečekat až "zmoudří"
tím, že ztratí elán a odvahu jít
nově do problémů.
Znovu opakuji, že bez mladých lidí samotných,
včetně mladých poslanců, funkcionářů
a řídících pracovníků,
nemůžeme úspěšně problémy
mládeže ani perspektivní problémy celé
společnosti řešit.
Mimořádnou pozornost musí všichni výchovní
činitelé, celá naše společnost,
věnovat formování morálního
profilu, zejména vytváření pocitu
úcty k člověku a k životu, k vytvořeným
hodnotám a tradicím, hrdosti na příslušnost
k národu, socialistické vlasti a na výsledky
své práce. Toto vše musí stát
na prvém místě hodnot člověka.
Soudružky a soudruzi poslanci, zákonem České
národní rady č. 60/1988 Sb., bylo zřízeno
ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
jako nový ústřední orgán státní
správy také pro věci státní
péče o děti a mládež. Jeho nynějším
formováním vzniká státní orgán,
který svou práci v oblasti mládeže zaměří
především na přípravu koncepčních
řešení hlavních úseků
a dotváření systému státní
péče. Bude také dbát na kontrolu plnění
přijatých usnesení vlády a dalších
opatření ve prospěch mládeže
v celé sféře působnosti státu.
V prvním období své činnosti se chce
ministerstvo zaměřit na některé obsahové
okruhy:
- na sjednocování výchovného působení
školy, rodiny a veřejnosti,
- na sledování sociálně ekonomických
problémů mladých lidí a jejich dopadu,
- na vytváření stimulů aktivizace
mládeže ve všech společenských
činnostech,
- na důslednější koordinaci rozvoje
zájmových činností ve volném
čase,
- zvýšení efektivnosti ochrany mládeže
před negativními vlivy a na některé
další úkoly.
Samozřejmě, že úsek státní
péče o děti a mládež bude těsně
spolupracovat s úseky jednotlivých stupňů
škol. Pro nejbližší dobu soustředíme
svou pozornost na přípravu zásadního
materiálu pro jednání vlády ČSR
k otázkám dalšího vývoje systému
přípravy mládeže na dělnická
povolání, jak po stránce obsahové,
tak z hlediska řízení systému a financování.
To je úkol komplexní povahy. Ve své práci
se ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
musí opírat o těsnou spolupráci s
dalšími státními orgány ČSR
i orgány federace a úzce spolupracovat se Socialistickým
svazem mládeže, ČSTV a dalšími
organizacemi Národní fronty.
Vláda zdůrazňuje, že zřízením
ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
se neoslabuje odpovědnost ostatních ústředních
orgánů státní správy za řešení
specifických úkolů v péči o
mladou generaci, jak vyplývá ze zákonů
a z rozhodnutí vlády. Vláda, vědoma
si politické závažnosti problematiky mládeže
a komplexního charakteru práce s mládeží,
bude nadále uplatňovat svou úlohu při
rozhodování o zásadních otázkách,
při sjednocování úsilí ústředních
orgánů a v řízení práce
národních výborů v této sféře.
Tato úloha vlády navazuje na přístupy
k řešení zásadních otázek
mládeže, které se v práci vlády
uplatnily po XVI. sjezdu KSČ. S využitím poznatků
vědy a společenské praxe se vláda
od konce roku 1982 orientovala na přípravu a projednávání
koncepčních otázek jednotlivých úseků
práce s mládeží. Změnily se i
metody přípravy opatření vlády
podle zásady důsledněji řešit
otázky s mládeží samotnou, s ústředními
orgány SSM. Obdobný přístup byl zvolen
i v práci federální vlády.
Za řízení ministerstva kultury byly kolektivně
zpracovány a usnesením vlády č. 73/1985
přijaty Zásady společenského ovlivňování
volného času dětí a dospívající
mládeže spolu se souborem realizačních
opatření. Dokument byl praxí, zejména
národními výbory, dobře přijat
a jak předsednictvo vlády při kontrole plnění
v červnu minulého roku konstatovalo, vede k pozitivním
výsledkům, zejména v prohloubení koordinace
různých orgánů a organizací
v krajích, okresech a v řadě míst.
Ocenění zasluhují výsledky dosažené
v této oblasti zvláště v Jihomoravském
a Západočeském kraji i v dalších
územích. Méně se daří
rozvíjet především materiální
základnu pro racionální využití
volného času dětí a mládeže
v obcích a na sídlištích. platnost zásad
je však dlouhodobá a jejich záměry budou
dále v praxi realizovány.
Druhým okruhem, kterým se federální
vláda a česká vláda z iniciativy orgánů
SSM důkladně zabývala, je zabezpečení
účasti dětí a mládeže
v procesech vědecko technického rozvoje. Byl přijat
příslušný program a řada realizačních
opatření včetně uvolnění
značných zdrojů ze státních
rozpočtů. V návaznosti na program elektronizace
ve školství se velmi iniciativně své
úlohy vedle společenských organizací
- SSM, Svazarmu a vědeckotechnické společnosti
- ujaly národní výbory v krajích a
okresech. Program se plní především
v části týkající se dětí
a mládeže ve školním věku. Méně
úspěchů jsme zaznamenali u pracující
mládeže, zejména v masovosti její účasti
na procesech vědeckotechnického rozvoje. Ani podíl
chozrasčotní sféry na finančním
a materiálovém zajištění programu
není dostatečný.
významným dokumentem, ovlivňujícím
dlouhodobě výchovu děti a mládeže,
je i celostátní materiál o dalším
masovém vývoji tělovýchovy, přijatý
v roce 1986 federální i českou vládou
a projednaný v předsednictvu ÚV KSČ
i v předsednictvu ústředního výboru
Národní fronty. Uskutečňování
jeho záměrů bylo zejména u dětí
úspěšně zahájeno v minulém
roce a bude nadále pokračovat.
Na jednáních vlády ČSR a jejího
předsednictva se sekretariátem ČÚV
SSM v letech 1982, 1985 a 1987 byly vedle uvedených programových
dokumentů projednány i další otázky
a přijata konkrétní opatření
v sociální sféře, v podpoře
práce Pionýrské organizace SSM, k práci
s mládeží v místě bydliště,
k hnutí Brontosaurus atd. Přehled o přijatých
usneseních vlády ČSR i ČSSR mají
poslanci k dispozici.
Ne všechny přijaté záměry se
daří plnit beze zbytku. Proto v dalším
období půjde především o změnu
v přístupech státních orgánů
ke spolupráci se SSM při řešení
otázek mládeže. Předpokládáme,
že nové uspořádání a metody
práce ústředních orgánů
státní správy povedou i v oblasti mládeže
k odstraňování nevyhovujících
předpisů apod.
Soudružky a soudruzi, vláda je si vědoma toho,
že vytvořit dlouhodobé příznivé
předpoklady pro realizaci strategie urychlení sociálně
ekonomického rozvoje naší republiky předpokládá
získat pro cíle přestavby mladé lidi,
všestranně je připravit na úkoly zítřka
a plynuje je začleňovat do všech společenských
procesů.
V současné situaci však nestačí
pouze vytyčit programové cíle a úkoly
a v další etapě je převést do
podoby konkrétních, termínových a
kontrolovatelných úkolů jednotlivých
orgánů státní správy. K naplnění
svých záměrů v zabezpečení
programových cílů státní politiky
vůči mládeži vláda chce koncentrovat
síly a prostředky státních orgánů
a organizací na uskutečňování
programových záměrů a zapojit do jejich
dopracování, realizace a kontroly i širokou
veřejnost prostřednictvím národních
výborů i společenských organizací
sdružených v Národní frontě.
Je nezbytné zároveň mobilizovat tvorbu zdrojů
finančních, hmotných i duchovních,
protože bez nich nevytvoříme podmínky
k zajištění oprávněných
potřeb a požadavků všech našich občanů
se zvláštním důrazem na mladou generaci.
Za základní programové cíle a úkoly
v zabezpečování všestranné péče
o mladou generaci ČSR a její aktivizaci vytyčuje
vláda tyto okruhy:
1. Ke zdravému vývoji dětí je potřebné
zlepšit kvalitu rodinného prostředí,
stabilizovat mladá manželství a zvýšit
úroveň plnění základních
funkcí mladých rodin. Zvýšit společenskou
podporu rodinám a zároveň i společenskou
veřejnou kontrolu výchovné funkce rodin.
Vytvářet postupně předpoklady ke zlepšení
materiálních podmínek výchovy dětí
v rodině, zejména bytových, rozšíření
možností pro mladé matky věnovat více
času dětem. Rozvíjet potřebné
služby a výrobu dětských potřeb.
2. Na základní škole posilovat individuální
přístup k žákům, vytvářet
pro to příslušné podmínky, pokračovat
v úpravách učebních osnov a učebnic,
směřujících především
k redukci rozsahu a obsahu učiva na podstatná fakta.
V žádném případě nechceme
snižovat náročnost a úroveň,
ale chceme se zbavit fiktivní náročnosti,
vyplývající z přemíry faktů,
která nemají vždy zásadní význam,
a přesto jsou vyučována. V aktualizaci učiva
a tím k odstranění přetěžování
žáků a upevňování získaných
vědomostí a dovedností ve škole. Neukládat
rodině úkoly ve vzdělávání
žáků, které patří škole.
Chceme posilovat funkci školství. Podstatněji
posílit výchovnou funkci školy na základě
dialogu učitele a žáka, všestranně
rozvíjet osobnost dítěte, formovat u něj
pozitivní vztah a úctu k práci a k lidem,
ovlivňovat mládež k uvědomělé
volbě směrů přípravy na povolání
a vytvářet u ní předpoklady pro budoucí
aktivní společenské postoje. Usilovat o co
nejtěsnější kontakt školy s rodinou
a veřejností, měnit postavení, obsah
a metody práce Sdružení rodičů
a přátel školy. Budovat základní
školy postupně tak, aby se staly přirozeným
centrem zájmových aktivit mládeže i
mimo vyučování, i dospělých
v obcích a sídlištích.
3. V péči o středoškolskou mládež
bude v popředí pozornosti výchova mládeže
na dělnická povolání. Resorty a národní
výbory budou pokračovat v realizaci opatření
přijatých k posílení odborného
výcviku a k těsnějšímu spojení
výchovy žáků s produktivní prací
a životem pracovních kolektivů. Pracuje se
na materiálu, který obsahuje zásady řízení
a financování středních odborných
učilišť v podmínkách přestavby
národního hospodářství, který
má být ve 3. čtvrtletí předložen
vládě ČSR.
Na středních školách se v návaznosti
na působení základní školy prohloubí
výchova žáků k volbě povolání
či zaměření dalšího studia
a vztahu k povolání. K rozvoji zájmové
činnosti, péče o talenty, k účinnější
výchově k manželství a rodičovství
a zvýšení celkového podílu mládeže
na rozvoji společnosti musí přispět
cílevědomější a koordinovanější
spolupráce školy, rodiny, SSM, ostatních společenských
a výrobních organizací, hromadných
sdělovacích prostředků a veřejnosti.
Úpravou učebních programů a metod
bude vytvořen větší prostor pro rozvoj
osobnosti mladých lidí, postupně již
od 1. 9. 1988.
4. v oblasti vysokého školství bude vyhodnocena
účinnost platných právních
norem, zejména zákona o vysokých školách,
a připravena jejich novelizace tak, aby se vytvořil
prostor pro dynamický rozvoj vysokých škol,
její individuální růst, její
funkci v podmínkách přestavby, aby vzrůstal
podíl studentů na řízení vysokých
škol a rozvoji vědy, zvyšovala se samostatnost
a zároveň odpovědnost školy i studentů
samotných za výsledky studia. Je projednávána
směrnice o změně stipendijní politiky,
která by měla podstatně více stimulovat
dosažení nadprůměrných studijních
výsledků. Bude i prohlubováno spojení
výuky se společenskou praxí a pedagogické
kolektivy budou systematičtěji doplňovány
odborníky z praxe. Při nezbytném dynamickém
rozvoji denního studia bude zkvalitňováno
sociální a zdravotnické zabezpečení
vysokoškoláků. Vláda přitom přihlédne
k doporučení vysokoškolských orgánů
SSM a bude brát v úvahu jejich návrhy i při
zlepšování podmínek pro volný
čas studentů.
5. S využitím získaných poznatků
z uskutečňování systému profesionální
orientace a rozmísťování čtrnáctiletého
dorostu i absolventů středních a vysokých
škol v minulosti i současnosti a pod zorným
úhlem nových aspektů přestavby ekonomiky
a života společnosti budou připravovány
kvalitativní změny v této oblasti s cílem
zajistit dostatek kvalifikovaných pracovníků
pro všechny oblasti národního hospodářství
a jejich optimální uplatnění. V zájmu
urychlení vědeckotechnického rozvoje bude
zpracován systém péče o přípravu,
využití a pracovní zařazení zvláště
talentované mládeže.
6. vláda projedná stav péče o zdraví
mládeže dorostového věku a vysokoškolských
studentů včetně úrovně hygieny
školního prostředí, režimu dne
a výživy. Budou přijata opatření
k potlačování zdraví škodlivých
návyků části mládeže a
ke zlepšení jejího pohybového režimu.
7. V souvislosti s přestavbou národního hospodářství
jednotlivé odvětvové orgány státní
správy přijmou na základě zásad
schválených vládou a v dohodě s orgány
ROH a SSM programy pracovního uplatnění,
rozvíjení pracovní a vědeckotechnické
aktivity mladých pracovníků do 30 let, jejich
účasti na řízení a řešení
jejich sociálních otázek. Všechny resorty
zvýší v rámci své působnosti
úsilí vedoucích pracovníků,
pracovních kolektivů, BSP, stranických a
společenských organizací ve výchovném
působení na mladou generaci s cílem rozvíjet
u ní komunistický vztah k práci, pocit sounáležitosti
k pracovnímu kolektivu a podniku, podněcovat u ní
snahu docilovat co nejlepších pracovních výsledků,
podílet se na řídícím procesu
a angažovat se pro socialismus. Nástupní praxi
absolventů všech středních a vysokých
škol organizovat tak, aby pracovní kolektivy, zkušení
dělníci, technici i další pozitivně
ovlivňovali jejich vstup do povolání, upevňovali
u nich vztah ke zvolenému oboru i podniku, diagnostikovali
pro jaké pracovní činnosti a funkce má
mladý pracovník nejvhodnější
předpoklady a schopnosti.
8. Bude pokračovat realizace "Zásad společenského
ovlivňování volného času dětí
a dospívající mládeže",
zejména ve vytváření vyvážené
nabídky příležitostí v každé
obci: budou rovnoměrně rozvíjeny zájmy
těchto věkových skupin v kulturní
a estetickovýchovné oblasti, v tělovýchově
a sportu, včetně branných sportů,
a v tvořivých aktivitách vědeckotechnického
charakteru.