Úterý 28. června 1988

Mládež je nejen budoucností národa, ale je dnes jeho součástí, nese v sobě všechny úspěchy i omyly minulosti. Není jednolitou masou, ale je velmi různorodá svým původem, nadáním, zájmy. Je taková, jak ji zformovala i naše praxe a naše společenské vědomí. Každý z nás působí denně na tvářnost mladé generace. Nejen ze zahraničí různými cestami a formami na naši mládež stále silněji působí okolní svět svými lákadly, rozpory a hrozbami, ale negativní dopad má v naší společnosti i přežívající formalismus, pózerství, rozpor mezi slovy a činy, spotřebitelský a maloměšťácký způsob života. Je proto namístě říci, že řešení problémů mládeže patří mezi klíčové otázky celospolečenského vývoje, mezi zásadní úkoly naší státní politiky.

V tezích, které vláda předložila výborům ČNR v přípravě dnešního jednání, byly analyzovány problémy v základních oblastech péče státu o mladou generaci, ukázány jejich některé zdroje a určitá východiska. Nechci je zde opakovat. Chtěl bych jen znovu upozornit na fakt, že do "mládežnického" věku přechází v nejbližších letech nejsilnější poválečná populační vlna založená v první polovině 70. let. To násobí naše úkoly i naše obtíže ve všech oblastech péče o mládež - od zajištění odpovídající úrovně vzdělání jednotlivých populačních ročníků až po potřebu bytů pro mladá manželství. Zároveň však může tato populační vlna, jestliže dokážeme zvládnout nezbytné podmínky, velice výrazně posílit dynamické faktory společenského rozvoje v 9. a zejména v 10. pětiletce.

K řešení současných i budoucích problémů musíme však přistoupit již teď v dnešních složitých podmínkách. Vláda připravovala tuto zprávu v období ostrého nástupu do přestavby ústředních orgánů státní správy, v počátcích přestavby organizačních struktur národního hospodářství, za značného organizačního a legislativního pohybu. Zároveň reálná situace v tvorbě zdrojů v ekonomice neodpovídá potřebám společnosti a záměrům plánu. To si vynucuje úspory a vysokou racionalitu v užití existujících zdrojů. Musíme si proto i v oblasti péče o mladou generaci zejména pro období 8. pětiletky klást jen takové úkoly, které jsme schopni ekonomicky zabezpečit. Nebylo by však pro výchovu horší cesty, než abychom se vytyčováním ekonomicky nereálných plánů a projektů dostali do neúmyslného, ale faktického rozporu mezi slovy a činy. Mladí lidé ve své přirozené a často oprávněné netrpělivosti mohou předkládat požadavky a představy, ale ministři, národní výbory i poslanci musí být schopni s "otevřenými kartami" ukázat co můžeme dnes a co chceme až v příštím období. Ne vždy jsou jen objektivní příčiny podmiňující skutečnost, že naše mládež nemůže mít to, co mají mladí lidé jinde, ale v této souvislosti je nutné zdůraznit a nadále chránit hodnoty, které naší mládeži socialistická společnost vytváří. Proto vláda zdůrazňuje trvalou potřebu otevřeného dialogu s mladými lidmi, který by se bez zbytečných emocí opíral o v zásadě racionální postoje aktivního jádra mládeže.

V této souvislosti chceme zdůraznit celospolečenský charakter problému mládeže a práce s ní. Vláda, ústřední orgány státní správy a národní výbory mají velký díl odpovědnosti za zabezpečování komplexní péče o zdravý rozvoj mládeže, za její aktivizaci ve smyslu politické linie. Ale neméně významná je úloha Národní fronty a organizací v ní sdružených, hospodářské sféry, hromadných sdělovacích prostředků. Bez jejich součinnosti je formování mladé socialistické generace neuskutečnitelné. Stejně tak daleko větší měrou musíme všichni zapojovat do řešení problémů mládeže širokou veřejnost, rodiče i prarodiče, pracovní kolektivy, všechny odpovědné a čestné občany. Uplatnění principů širší a bezprostřední demokracie, samosprávy a otevřenosti má také ve výchově a péči o mládež své velké oprávnění. Na všechno nemůžeme mít profesionální aparát, dodavatelskou instituci a státní kontrolu.

Vláda je rozhodnuta uplatňovat napříště zásadu ještě důsledněji řešit problémy mládeže více s mládeží samotnou, s jejími představiteli. Ocenili jsme vícekrát úlohu Socialistického svazu mládeže, jeho Českého ústředního výboru. Očekáváme v příštím období, že SSM u vědomí své spoluodpovědnosti za osud mládeže bude přicházet s reálnými, promyšlenými podněty a návrhy pro vládu, pro ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, ostatní ústřední orgány státní správy i pro národní výbory všech stupňů. Soudíme, že současné období - období urychlování sociálně ekonomického rozvoje společnosti, přestavby a demokratizace je obdobím příznivým pro společenskou a pracovní iniciativu mládeže. Bez aktivní účasti mladých lidí na tvorbě hmotných i duchovních hodnot, na formulování, realizaci i kontrole veřejných záležitostí nebudeme moci ani naplňovat potřeby a tužby mládeže. To platí všude, zejména v základních článcích ekonomiky, kultury i státního mechanismu. Státní orgány, zejména národní výbory, budou otevírat možnosti, aby si mladí mohli pro sebe a své mladší kamarády a děti vytvářet více potřebných podmínek, aby nemuseli čekat, co jim kdo zajistí k zábavě, ke sportování apod.

Aktivní účast na veřejných záležitostech, na životě kolektivu vrstevníků, na řešení problémů pracovišť - to je také nejlepší škola účasti mladých na řízení a správě. Z mladého člověka, který se vyhýbá drobné práci pro kolektiv, účasti na posuzování společných záležitostí, pomoci potřebným lidem, pracovní iniciativě, těžko vyroste schopný řídící pracovník či odpovědný funkcionář. Znalosti ze školy a to, co rodina svému dítěti pro budoucí život dá, samo o sobě nestačí. Musíme schopné a socialismu oddané mladé lidi cílevědomě zapojovat do procesů řízení společenských i odborných věcí, ale také se nebát svěřit připravenému mladému člověku včas odpovědnou funkci, nečekat až "zmoudří" tím, že ztratí elán a odvahu jít nově do problémů.

Znovu opakuji, že bez mladých lidí samotných, včetně mladých poslanců, funkcionářů a řídících pracovníků, nemůžeme úspěšně problémy mládeže ani perspektivní problémy celé společnosti řešit.

Mimořádnou pozornost musí všichni výchovní činitelé, celá naše společnost, věnovat formování morálního profilu, zejména vytváření pocitu úcty k člověku a k životu, k vytvořeným hodnotám a tradicím, hrdosti na příslušnost k národu, socialistické vlasti a na výsledky své práce. Toto vše musí stát na prvém místě hodnot člověka.

Soudružky a soudruzi poslanci, zákonem České národní rady č. 60/1988 Sb., bylo zřízeno ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako nový ústřední orgán státní správy také pro věci státní péče o děti a mládež. Jeho nynějším formováním vzniká státní orgán, který svou práci v oblasti mládeže zaměří především na přípravu koncepčních řešení hlavních úseků a dotváření systému státní péče. Bude také dbát na kontrolu plnění přijatých usnesení vlády a dalších opatření ve prospěch mládeže v celé sféře působnosti státu.

V prvním období své činnosti se chce ministerstvo zaměřit na některé obsahové okruhy:

- na sjednocování výchovného působení školy, rodiny a veřejnosti,

- na sledování sociálně ekonomických problémů mladých lidí a jejich dopadu,

- na vytváření stimulů aktivizace mládeže ve všech společenských činnostech,

- na důslednější koordinaci rozvoje zájmových činností ve volném čase,

- zvýšení efektivnosti ochrany mládeže před negativními vlivy a na některé další úkoly.

Samozřejmě, že úsek státní péče o děti a mládež bude těsně spolupracovat s úseky jednotlivých stupňů škol. Pro nejbližší dobu soustředíme svou pozornost na přípravu zásadního materiálu pro jednání vlády ČSR k otázkám dalšího vývoje systému přípravy mládeže na dělnická povolání, jak po stránce obsahové, tak z hlediska řízení systému a financování. To je úkol komplexní povahy. Ve své práci se ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy musí opírat o těsnou spolupráci s dalšími státními orgány ČSR i orgány federace a úzce spolupracovat se Socialistickým svazem mládeže, ČSTV a dalšími organizacemi Národní fronty.

Vláda zdůrazňuje, že zřízením ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy se neoslabuje odpovědnost ostatních ústředních orgánů státní správy za řešení specifických úkolů v péči o mladou generaci, jak vyplývá ze zákonů a z rozhodnutí vlády. Vláda, vědoma si politické závažnosti problematiky mládeže a komplexního charakteru práce s mládeží, bude nadále uplatňovat svou úlohu při rozhodování o zásadních otázkách, při sjednocování úsilí ústředních orgánů a v řízení práce národních výborů v této sféře.

Tato úloha vlády navazuje na přístupy k řešení zásadních otázek mládeže, které se v práci vlády uplatnily po XVI. sjezdu KSČ. S využitím poznatků vědy a společenské praxe se vláda od konce roku 1982 orientovala na přípravu a projednávání koncepčních otázek jednotlivých úseků práce s mládeží. Změnily se i metody přípravy opatření vlády podle zásady důsledněji řešit otázky s mládeží samotnou, s ústředními orgány SSM. Obdobný přístup byl zvolen i v práci federální vlády.

Za řízení ministerstva kultury byly kolektivně zpracovány a usnesením vlády č. 73/1985 přijaty Zásady společenského ovlivňování volného času dětí a dospívající mládeže spolu se souborem realizačních opatření. Dokument byl praxí, zejména národními výbory, dobře přijat a jak předsednictvo vlády při kontrole plnění v červnu minulého roku konstatovalo, vede k pozitivním výsledkům, zejména v prohloubení koordinace různých orgánů a organizací v krajích, okresech a v řadě míst. Ocenění zasluhují výsledky dosažené v této oblasti zvláště v Jihomoravském a Západočeském kraji i v dalších územích. Méně se daří rozvíjet především materiální základnu pro racionální využití volného času dětí a mládeže v obcích a na sídlištích. platnost zásad je však dlouhodobá a jejich záměry budou dále v praxi realizovány.

Druhým okruhem, kterým se federální vláda a česká vláda z iniciativy orgánů SSM důkladně zabývala, je zabezpečení účasti dětí a mládeže v procesech vědecko technického rozvoje. Byl přijat příslušný program a řada realizačních opatření včetně uvolnění značných zdrojů ze státních rozpočtů. V návaznosti na program elektronizace ve školství se velmi iniciativně své úlohy vedle společenských organizací - SSM, Svazarmu a vědeckotechnické společnosti - ujaly národní výbory v krajích a okresech. Program se plní především v části týkající se dětí a mládeže ve školním věku. Méně úspěchů jsme zaznamenali u pracující mládeže, zejména v masovosti její účasti na procesech vědeckotechnického rozvoje. Ani podíl chozrasčotní sféry na finančním a materiálovém zajištění programu není dostatečný.

významným dokumentem, ovlivňujícím dlouhodobě výchovu děti a mládeže, je i celostátní materiál o dalším masovém vývoji tělovýchovy, přijatý v roce 1986 federální i českou vládou a projednaný v předsednictvu ÚV KSČ i v předsednictvu ústředního výboru Národní fronty. Uskutečňování jeho záměrů bylo zejména u dětí úspěšně zahájeno v minulém roce a bude nadále pokračovat.

Na jednáních vlády ČSR a jejího předsednictva se sekretariátem ČÚV SSM v letech 1982, 1985 a 1987 byly vedle uvedených programových dokumentů projednány i další otázky a přijata konkrétní opatření v sociální sféře, v podpoře práce Pionýrské organizace SSM, k práci s mládeží v místě bydliště, k hnutí Brontosaurus atd. Přehled o přijatých usneseních vlády ČSR i ČSSR mají poslanci k dispozici.

Ne všechny přijaté záměry se daří plnit beze zbytku. Proto v dalším období půjde především o změnu v přístupech státních orgánů ke spolupráci se SSM při řešení otázek mládeže. Předpokládáme, že nové uspořádání a metody práce ústředních orgánů státní správy povedou i v oblasti mládeže k odstraňování nevyhovujících předpisů apod.

Soudružky a soudruzi, vláda je si vědoma toho, že vytvořit dlouhodobé příznivé předpoklady pro realizaci strategie urychlení sociálně ekonomického rozvoje naší republiky předpokládá získat pro cíle přestavby mladé lidi, všestranně je připravit na úkoly zítřka a plynuje je začleňovat do všech společenských procesů.

V současné situaci však nestačí pouze vytyčit programové cíle a úkoly a v další etapě je převést do podoby konkrétních, termínových a kontrolovatelných úkolů jednotlivých orgánů státní správy. K naplnění svých záměrů v zabezpečení programových cílů státní politiky vůči mládeži vláda chce koncentrovat síly a prostředky státních orgánů a organizací na uskutečňování programových záměrů a zapojit do jejich dopracování, realizace a kontroly i širokou veřejnost prostřednictvím národních výborů i společenských organizací sdružených v Národní frontě. Je nezbytné zároveň mobilizovat tvorbu zdrojů finančních, hmotných i duchovních, protože bez nich nevytvoříme podmínky k zajištění oprávněných potřeb a požadavků všech našich občanů se zvláštním důrazem na mladou generaci.

Za základní programové cíle a úkoly v zabezpečování všestranné péče o mladou generaci ČSR a její aktivizaci vytyčuje vláda tyto okruhy:

1. Ke zdravému vývoji dětí je potřebné zlepšit kvalitu rodinného prostředí, stabilizovat mladá manželství a zvýšit úroveň plnění základních funkcí mladých rodin. Zvýšit společenskou podporu rodinám a zároveň i společenskou veřejnou kontrolu výchovné funkce rodin. Vytvářet postupně předpoklady ke zlepšení materiálních podmínek výchovy dětí v rodině, zejména bytových, rozšíření možností pro mladé matky věnovat více času dětem. Rozvíjet potřebné služby a výrobu dětských potřeb.

2. Na základní škole posilovat individuální přístup k žákům, vytvářet pro to příslušné podmínky, pokračovat v úpravách učebních osnov a učebnic, směřujících především k redukci rozsahu a obsahu učiva na podstatná fakta. V žádném případě nechceme snižovat náročnost a úroveň, ale chceme se zbavit fiktivní náročnosti, vyplývající z přemíry faktů, která nemají vždy zásadní význam, a přesto jsou vyučována. V aktualizaci učiva a tím k odstranění přetěžování žáků a upevňování získaných vědomostí a dovedností ve škole. Neukládat rodině úkoly ve vzdělávání žáků, které patří škole. Chceme posilovat funkci školství. Podstatněji posílit výchovnou funkci školy na základě dialogu učitele a žáka, všestranně rozvíjet osobnost dítěte, formovat u něj pozitivní vztah a úctu k práci a k lidem, ovlivňovat mládež k uvědomělé volbě směrů přípravy na povolání a vytvářet u ní předpoklady pro budoucí aktivní společenské postoje. Usilovat o co nejtěsnější kontakt školy s rodinou a veřejností, měnit postavení, obsah a metody práce Sdružení rodičů a přátel školy. Budovat základní školy postupně tak, aby se staly přirozeným centrem zájmových aktivit mládeže i mimo vyučování, i dospělých v obcích a sídlištích.

3. V péči o středoškolskou mládež bude v popředí pozornosti výchova mládeže na dělnická povolání. Resorty a národní výbory budou pokračovat v realizaci opatření přijatých k posílení odborného výcviku a k těsnějšímu spojení výchovy žáků s produktivní prací a životem pracovních kolektivů. Pracuje se na materiálu, který obsahuje zásady řízení a financování středních odborných učilišť v podmínkách přestavby národního hospodářství, který má být ve 3. čtvrtletí předložen vládě ČSR.

Na středních školách se v návaznosti na působení základní školy prohloubí výchova žáků k volbě povolání či zaměření dalšího studia a vztahu k povolání. K rozvoji zájmové činnosti, péče o talenty, k účinnější výchově k manželství a rodičovství a zvýšení celkového podílu mládeže na rozvoji společnosti musí přispět cílevědomější a koordinovanější spolupráce školy, rodiny, SSM, ostatních společenských a výrobních organizací, hromadných sdělovacích prostředků a veřejnosti. Úpravou učebních programů a metod bude vytvořen větší prostor pro rozvoj osobnosti mladých lidí, postupně již od 1. 9. 1988.

4. v oblasti vysokého školství bude vyhodnocena účinnost platných právních norem, zejména zákona o vysokých školách, a připravena jejich novelizace tak, aby se vytvořil prostor pro dynamický rozvoj vysokých škol, její individuální růst, její funkci v podmínkách přestavby, aby vzrůstal podíl studentů na řízení vysokých škol a rozvoji vědy, zvyšovala se samostatnost a zároveň odpovědnost školy i studentů samotných za výsledky studia. Je projednávána směrnice o změně stipendijní politiky, která by měla podstatně více stimulovat dosažení nadprůměrných studijních výsledků. Bude i prohlubováno spojení výuky se společenskou praxí a pedagogické kolektivy budou systematičtěji doplňovány odborníky z praxe. Při nezbytném dynamickém rozvoji denního studia bude zkvalitňováno sociální a zdravotnické zabezpečení vysokoškoláků. Vláda přitom přihlédne k doporučení vysokoškolských orgánů SSM a bude brát v úvahu jejich návrhy i při zlepšování podmínek pro volný čas studentů.

5. S využitím získaných poznatků z uskutečňování systému profesionální orientace a rozmísťování čtrnáctiletého dorostu i absolventů středních a vysokých škol v minulosti i současnosti a pod zorným úhlem nových aspektů přestavby ekonomiky a života společnosti budou připravovány kvalitativní změny v této oblasti s cílem zajistit dostatek kvalifikovaných pracovníků pro všechny oblasti národního hospodářství a jejich optimální uplatnění. V zájmu urychlení vědeckotechnického rozvoje bude zpracován systém péče o přípravu, využití a pracovní zařazení zvláště talentované mládeže.

6. vláda projedná stav péče o zdraví mládeže dorostového věku a vysokoškolských studentů včetně úrovně hygieny školního prostředí, režimu dne a výživy. Budou přijata opatření k potlačování zdraví škodlivých návyků části mládeže a ke zlepšení jejího pohybového režimu.

7. V souvislosti s přestavbou národního hospodářství jednotlivé odvětvové orgány státní správy přijmou na základě zásad schválených vládou a v dohodě s orgány ROH a SSM programy pracovního uplatnění, rozvíjení pracovní a vědeckotechnické aktivity mladých pracovníků do 30 let, jejich účasti na řízení a řešení jejich sociálních otázek. Všechny resorty zvýší v rámci své působnosti úsilí vedoucích pracovníků, pracovních kolektivů, BSP, stranických a společenských organizací ve výchovném působení na mladou generaci s cílem rozvíjet u ní komunistický vztah k práci, pocit sounáležitosti k pracovnímu kolektivu a podniku, podněcovat u ní snahu docilovat co nejlepších pracovních výsledků, podílet se na řídícím procesu a angažovat se pro socialismus. Nástupní praxi absolventů všech středních a vysokých škol organizovat tak, aby pracovní kolektivy, zkušení dělníci, technici i další pozitivně ovlivňovali jejich vstup do povolání, upevňovali u nich vztah ke zvolenému oboru i podniku, diagnostikovali pro jaké pracovní činnosti a funkce má mladý pracovník nejvhodnější předpoklady a schopnosti.

8. Bude pokračovat realizace "Zásad společenského ovlivňování volného času dětí a dospívající mládeže", zejména ve vytváření vyvážené nabídky příležitostí v každé obci: budou rovnoměrně rozvíjeny zájmy těchto věkových skupin v kulturní a estetickovýchovné oblasti, v tělovýchově a sportu, včetně branných sportů, a v tvořivých aktivitách vědeckotechnického charakteru.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP