Zákon o sociálním zabezpečení
vytváří právní předpoklady,
aby ve třetí etapě, tj. koncem této
pětiletky, byl zaveden systém pravidelného
zvyšování přiznaných důchodů.
Tento systém by měl zabezpečit, aby reálná
hodnota důchodu byla přiměřená
úrovni reálné mzdy a jejímu vývoji.
Pro tuto etapu se počítá s dalším
výdajem ve výši 2,2 mld Kčs.
Dále je potřebné zdůraznit skutečnost,
že nová úprava sociálního zabezpečení
přebírá a zachovává všechny
principy, které se v průběhu socialistické
výstavby osvědčily, ale že současně
další rozvoj je podmíněn tvorbou nových
zdrojů. Nelze trvale rozdělovat více, než
bylo vyrobeno, bez nepříznivých důsledků
pro naši ekonomiku. Je třeba mít na zřeteli,
že byly uvolněny potřebné finanční
prostředky přesto, že se nám zatím
nedaří plně realizovat záměry
8. pětiletého plánu v hospodářské
sféře, především v tvorbě
národního důchodu. Pro zvyšování
tvorby národního důchodu, růst společenské
produktivity práce a celkové výkonnosti má
dnes rozhodující význam aktivizace lidí.
Při projednávání návrhu zákona
bylo vysloveno přesvědčení, že
nová sociální opatření budou
účinně motivovat a stimulovat pracující
k lepším výsledkům i hospodaření
na jejich pracovištích. Vždyť tato opatření
dávají pracujícím reálnou perspektivu,
že čím větší bude jejich
přínos pro společnost, tím větší
budou jejich sociální jistoty a tím více
poroste jejich životní úroveň.
Současně nový zákon o sociálním
zabezpečení vytváří významný
podpůrný nástroj pro ekonomickou přestavbu.
Dochází k výraznému promítnutí
odměny za pracovní výsledky do důchodového
zabezpečení a pracující, kteří
dosahují vyšších výdělků,
byli delší dobu zaměstnáni a vykonávali
namáhavější a rizikovější
práce, mají právem nárok na vyšší
důchody. Sociální politika se tak stává
aktivním nástrojem hospodářské
přestavby, cílevědomého podněcování
pracovní aktivity a uplatňování sociální
spravedlnosti ve všech vrstvách společnosti.
V návaznosti na tento nový zákon o sociálním
zabezpečení byl zpracován, projednán
a je dnes předložen. ke schválení zákona
České národní rady o působnosti
orgánů České socialistické
republiky v sociálním zabezpečení,
jímž se zruší dosud platný zákon
ČNR č. 129/1975 Sb., i jeho novely.
Návrh zákona nepředpokládá
zásadnější změny působnosti
oproti dosavadní právní úpravě,
promítá však úpravy, které vyplývají
z návrhu nového zákona o sociálním
zabezpečení a z navrhovaných změn
v nemocenském zabezpečení. Návrh zákona
zohledňuje náměty na zlepšení
činnosti orgánů sociálního
zabezpečení, uplatněné na základě
zkušeností získaných při provádění
sociální politiky a sleduje přiblížení
výkonu státní správy v této
oblasti občanům. Činí tak zejména
tím, že posiluje pravomoc prvostupňových
národních výborů a snižuje administrativní
náročnost v činnosti národních
výborů dalším zjednodušením
řízení při poskytování
některých dávek a služeb sociálního
zabezpečení. To je plně v souladu s usnesením
vlády ČSR č. 335 z roku 1986 ke snižování
administrativní pracnosti v činnosti národních
výborů.
Návrh předloženého zákona plně
vytváří prostor k tomu, aby se dále
prohlubovalo těsné spojení národních
výborů s občany, aby národní
výbory se významně podílely na konkrétní
realizaci sociální politiky našeho socialistického
státu a současně garantovaly sociální
jistoty občanů. V souvislosti s tím zdůrazňuji
náročnost politiky a odborně fundované
práce národních výborů v této
oblasti, neboť zde se řeší vážné
problémové životní situace našich
občanů.
Závěrem chci zdůraznit, že navrhovaná
právní úprava by měla přispět
k dalšímu prohloubení péče poskytované
občanům, zajištění jejich sociálních
jistot a vytvořit organizační předpoklady
pro účinné působení zákona
o sociálním zabezpečení. Tím
se stane i významným nástrojem realizace
závěrů XVII. sjezdu KSČ.
Jménem výborů České národní
rady, které vládní návrh zákona
České národní rady o působnosti
orgánů České socialistické
republiky v sociálním zabezpečení
projednaly, doporučuji České národní
radě, aby vládní návrh zákona
schválila se změnami, které jsou uvedeny
ve společné zprávě výborů
(tisk 74). Tolik zpravodajská zpráva. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Milanu Mrázovi.
Do rozpravy se přihlásil poslanec Walter Herrgesell.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Walter Herrgesell: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci, Česká národní
rada projednává podle svého schváleného
programu dnešního zasedání vládní
návrh zákona o působnosti orgánů
ČSR v sociálním zabezpečení,
jehož působnost vstoupí v platnost dnem 1.
října 1988, důležitý doprovodný
zákon, který ve svém obsahu jasně
a přehledně formuluje odpovědnost a účinnost
jednotlivých orgánů při realizaci
sociální politiky v současném období
i pro budoucnost.
Je důležité, že dochází
k dalšímu posílení pravomoci národních
výborů základního stupně a
že tím také dochází k dalšímu
přiblížení státní správy
k lidu na základě lepšího nebo přímého
poznání potřeb i stupně naléhavosti.
Na druhé straně to však znamená, že
pracovníci národních výborů
musí vedle své odbornosti posílit rozsah
a účinnost politické práce mezi občany
v této oblasti.
Přímým dokladem je činnost správních
komisí národních výborů, za
které chci jmenovat alespoň posudkovou komisi sociálního
zabezpečení. Vedle projednávání
nových případů musí citlivě
reagovat na žádosti občanů v oblasti
bezmocnosti a jejího přesnějšího
definování, stejně tak u postižených
dětí vyžadujících mimořádnou
péči zvlášť náročnou,
a to v souvislosti s novým zákonem o sociálním
zabezpečení.
Nový zákon reaguje na všechny změny
a úpravy realizovaného zákona o sociálním
zabezpečení. Vedle oblasti důchodové
problematiky, která tvoří v současné
době největší zájem našich
občanů, nesmíme zapomínat na to, že
se jedná o komplexní řešení sociálních
potřeb a jistot, tedy i oblasti péče o rodinu
a dítě. Rychlejší řešení
naléhavých případů při
ochraně dítěte před škodlivými
vlivy pro jeho zdraví a výchovu jsou to i nové
dávky, o kterých se bude rozhodovat.
Zároveň nový zákon potvrzuje činnosti
které již byly zabezpečovány v souladu
s tím, jak si je život vynucoval.
Díl šestý vládního návrhu
zákona pojednává o péči o staré
občany. Zabezpečení pečovatelské
služby vidíme jako první stupeň při
zabezpečování potřeb občanů
v určitém komplexu pro její zavedení
nejčastěji v bytě pečovaného.
Na tomto místě se opět přimlouvám
za to, aby domy s pečovatelskou službou byly samozřejmou
součástí vybavení našich měst
a obcí, hlavně střediskových obcí.
Na úseku péče o společensky nepřizpůsobené
občany vzniká při realizaci působnosti
zákona nejedna otázka. Převažuje ta,
jak dopadne pomoc při pracovním umístění
se zřetelem na zdravotní stav, schopnosti a pokud
možno i kvalifikaci občanů v období
přestavby, tj. působení státních
podniků s plným samofinancováním.
I s touto otázkou se budeme muset na národních
výborech vypořádat.
Při projednávání vládního
návrhu zákona jsem se ve svém volebním
obvodu nesetkal s žádnými zásadními
připomínkami, stejně tak při projednávání
na odboru sociálních věcí a pracovních
sil Severočeského KNV v Ústí nad Labem.
Všude byla kladně hodnocena jeho komplexnost, konkrétnost
a přímá vazba na zákon o sociálním
zabezpečení. Hodnocena byla snaha o další
snižování administrativní náročnosti
a další zjednodušení řízení
v této oblasti.
Se stejným poznáním a závěrem
mi proto dovolte, ve shodě se společnou zprávou
výborů ČNR, tento návrh zákona
doporučit k jeho schválení. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Herrgesellovi za jeho vystoupení.
K této problematice nemám dalších přihlášek.
Přeje si někdo z poslanců ještě
vystoupit? Ne.
Přeje si promluvit někdo z členů vlády?
Ne.
Přeje si vystoupit společný zpravodaj? Ne.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Doporučuji hlasovat o celém návrhu najednou.
Máte k tomuto způsobu hlasování nějaké
připomínky? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona České národní rady o
působnosti orgánů České socialistické
republiky v sociálním zabezpečení
podle sněmovního tisku 73 ve znění
společné zprávy výborů České
národní rady obsažené ve sněmovním
tisku 74, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Tím jsme projednali třetí bod našeho
pořadu.
Můžeme tedy přistoupit k projednání
čtvrtého bodu, kterým je
Z pověření vlády České
socialistické republiky odůvodní vládní
návrh zákona ministr vnitra a životního
prostředí České socialistické
republiky soudruh Václav Jireček, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr vnitra a životního prostředí
ČSR Václav Jireček: Vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci, je
tomu šest let, kdy Česká národní
rada projednala a schválila dvě významné
novely zákona o národních výborech.
Uvedené úpravy obsahovaly relativně ucelený
soubor institutů, které nepochybně napomohly
ke zvýšení účinnosti práce
národních výborů.
Uvádím-li dnes další vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o národních výborech,
musím zdůraznit, že navrhovaná úprava
je dalším krokem k posílení postavení
národních výborů a prohloubení
socialistické demokracie v jejich činnosti. V tomto
směru úzce navazuje na změny a doplnění
zákona z roku 1982, tvoří s platnými
ustanoveními zákona jeden nedílný
celek. Tato skutečnost je důležitá při
objasnění obsahu i rozsahu navrhované novely
zákona.
Národní výbory jsou nejvýznamnější
instituce rozšiřování a prohlubování
socialistické demokracie a významným článkem
při uskutečňování všech
funkcí socialistického státu. Realizace závěrů
XVII. sjezdu KSČ a následných zasedání
ÚV KSČ přináší pro národní
výbory úkoly nové kvality. Je třeba
vytvořit všechny podmínky pro to, aby se národní
výbory staly aktivními subjekty přestavby
a prosazovaly plnění úkolů tak, jak
to odpovídá jejich postavení orgánů
státní moci a správy.
Odtud pramení požadavky na obsah novelizace. Přestavba
hospodářského mechanismu a prohlubování
socialistické demokracie jsou dva vzájemně
podmíněné a prolínající
se procesy. Aktuální úkoly, které
v těchto procesech národní výbory
mají, vyžadují změny a doplnění
zákona o národních výborech v souladu
s dalšími zákonnými úpravami
v oblasti hospodářského mechanismu. Uvedu
především zákon o státním
podniku, zákon o bytovém, spotřebním
a výrobním družstevnictví, novelu hospodářského
zákoníku.
Cílů přestavby společně nelze
dosáhnout bez dalšího kvalitativního
rozvoje socialistické demokracie. Tento úkol je
nedílnou součástí všestranného
rozvoje osobnosti občana. Tyto úkoly byly šířeji
rozebrány na 7. zasedání ÚV KSČ
v prosinci 1987. Tam bylo konstatováno, že již
přijatá opatření vnesla do činnosti
národních výborů výrazné
rysy socialistické samosprávy. Závěry
zasedání ukládají tyto rysy dále
rozvíjet, prosazovat formy přímé demokracie,
zejména předkládat závažné
otázky k posuzování široké veřejnosti,
shromážděním občanů a
pracovním kolektivům na závodech, dosáhnout
výrazného obratu v informovanosti občanů
o práci národních výborů. v
těchto směrech bylo nutno doplnit příslušná
ustanovení zákona o národních výborech.
Prohlubování socialistické demokracie znamená
i další posílení postavení národních
výborů. V podmínkách zavádění
nového hospodářského mechanismu je
třeba umožnit větší koncepčnost
při zajišťování komplexního
ekonomického a sociálního rozvoje opřenou
především o samostatné hospodaření
národních výborů s rozšířenými
zdroji, široké využívání
ekonomických nástrojů ve vztazích
k organizacím v územním obvodu.
Při přípravě novely bylo vhodné
upravit i některé souvisící otázky,
popřípadě dílčí problémy,
které působily v praxi potíže a zejména
umožnit další odstraňování
administrativní náročnosti v práci
národních výborů, jako jedné
z bariér, které brání plnění
dalších úkolů přestavby.
Při úvahách o rozsahu novelizace zákona
se vycházelo ze dvou skutečností. Stávající
text zákona je již novelizacemi velmi zatížen.
To bylo konstatováno i při jednání
výborů ČNR. Bylo zvažováno, neposkytuje-li
dosavadní právní úprava v konkrétních
případech dostatečný prostor pro plnění
nových úkolů. Tento zákon, v návaznosti
na ústavu, upravuje především obecné
otázky postavení národních výborů
a jejich působnosti, a to též podle jednotlivých
stupňů a druhů, některé působnosti,
které nejsou nebo nemohou být upraveny v jiných
zákonech a strukturu orgánů a organizací
národních výborů.
V této souvislosti chci reagovat na bohatou diskusi při
jednáních ve výborech ČNR. Ne všechny
uvedené otázky mohou být předmětem
úpravy tohoto zákona. Změny ve vymezení
funkcí, působnosti a vztahů národních
výborů, tak jak je vyžadují současné
úkoly, musí být promítnuty též
do zvláštních zákonů upravujících
příslušná odvětví státní
správy, popřípadě do dalších
zákonů, jejichž předmět úpravy
se týká působnosti národních
výborů. Jako příklad mohu uvést
komplex finančního hospodaření národních
výborů. Je potřeba uceleného, koncepčního
řešení vztahů demokratického
centralismu v této oblasti, posilování samostatnosti
národních výborů při nakládání
s prostředky, zvyšování příjmů
do rozpočtů a celé řady dalších
otázek. v tomto komplexu však novela zákona
o národních výborech nemůže tyto
otázky samozřejmě upravit. Obdobná
situace je i v oblasti plánování.
Musíme si být vědomi toho, že v praxi
mohou vznikat obtíže při realizaci působnosti
národních výborů, neboť celá
řada právních úprav je teprve připravována
a některé otázky nejsou ještě
dořešeny. Urychlené vydávání
právních předpisů upravujících
nově dané okruhy vztahů je limitováno
mnoha reálnými faktory. Kromě toho, nová
úprava vše nevyřeší - je třeba
plně využít i platných pravidel a naplňovat
je novým obsahem. Jde o nové podmínky, a
to vyžaduje i nová řešení, operativní
a pružné rozhodování.
Při této příležitosti mi dovolte,
abych požádal i Českou národní
radu, aby při projednávání a schvalování
zákonných úprav týkajících
se působnosti národních výborů
důsledně vyžadovala, aby základní
zásady jejich postavení a činnosti se plně
do těchto úprav promítly. Úpravy předvídané
v usnesení vlády ČSR k právnímu
zabezpečení přestavby hospodářského
mechanismu, které budou přijaty v podstatě
v průběhu dvou let, budou mít rozhodující
význam i pro další vývoj působnosti
národních výborů.
Dovolte mi, alespoň ve stručné formě,
zmínit se o hlavních otázkách upravených
novelou.
Mimořádná pozornost je věnována
zdokonalení socialistické demokracie jako metody
práce národního výboru. Úprava
vytváří předpoklady pro posílení
veřejnosti práce národních výborů
a zvyšování přímé účasti
občanů na jejich činnosti. Zavádí
institut veřejného projednávání
významných otázek života příslušného
životního celku občany. V určitých
věcech je národní výbor povinen předložit
občanům k projednání příslušné
návrhy na řešení před tím,
než přijme rozhodnutí. Jde o dlouhodobé
koncepce rozvoje územního obvodu, volební
program Národní fronty, územní plán
obce nebo města, návrh rozpočtu národního
výboru, závažné územní
změny, vytvoření jednoho národního
výboru pro několik obcí, návrhy obecně
závazných nařízení, pokud významnou
měrou upravují práva a povinnosti občanů
a zásadní změny v obchodní síti
a síti služeb. V ostatních významných
otázkách může tak učinit, a to
buď stejnou formou nebo tak, že návrhy předloží
organizacím sdruženým v Národní
frontě.
Zákon současně uvádí základní
požadavky na postup při veřejném projednávání.
Zde je dán široký prostor při konkrétní
realizaci tohoto ustanovení, která bude záviset
na praxi národního výboru, zvyklostech a
zkušenostech v určité obci či městě.
Tuto činnost je nutno chápat i jako součást
masově politické práce, občany včas
informovat a přesvědčit je o významu
navrhovaného řešení, jeho cílech
a argumentovat, proč bylo zvoleno.
Na uvedenou úpravu navazuje i vymezení zásady,
že občanské výbory se vyjadřují
k návrhům usnesení národního
výboru, které se týkají řešení
potřeb a zájmů občanů. Zákon
má na mysli ta usnesení, která jsou závažná
pro rozvoj územního obvodu a která nebudou
předložena k veřejnému projednávání.
Domnívám se, že spolu s dalšími
instituty, které obsahuje platná právní
úprava, jako např. veřejnost plenárních
zasedání, požadavky na práci poslanců
apod., vytváří zákon ucelený
soubor předpokladů pro výrazné zvýšení
kvality účasti občanů na jeho činnosti,
zvýšení jejich informovanosti a uplatňování
veřejného mínění při
rozhodování. Současně se prohlubuje
i všestranná kontrola práce národního
výboru ze strany občanů.
V novele se předpokládá, že poslanci
budou informovat o výkonu své funkce organizaci
Národní fronty, která je navrhla do voleb,
a povinnost poslance zúčastňovat se jednání
občanských výborů. Tato ustanovení
mají za cíl dále prohloubit podíl
uvedených subjektů na činnosti národního
výboru.
Nové je též ustanovení, které
zakotvuje povinnost organizace, k níž jsou v pracovním
poměru tzv. krátkodobě uvolňovaní
poslanci a další členové komisí,
poskytnout jim potřebné pracovní volno s
náhradou mzdy bez nároku na refundaci. vedle odstranění
náročné administrativy se zde sleduje především
zvýšení zájmů organizací
a pracovních kolektivů na pravidelném hodnocení
výsledků práce poslance.