Byla zde poznámka o měření a regulaci.
Chtěl bych říci, že v bytech tomuto
řešení musí předcházet
nový systém ústředního topení,
odlišný od stávajícího vedení
rozvodu. Tento úkol máme již vyřešen
a začneme jej promítat do projekce nových
bytových domů. pokud jde o systém měření
a regulace, pak s ohledem na to, že není takovýto
systém v republice, rozhodli jsme se jej sami vyrábět
po předchozích vývojových pracích.
Letos již vyrobíme několik kusů, v příštím
roce výrobu rozšíříme a do roku
1990 zabezpečíme všechny své potřeby
měřící a regulační techniky
pro bytovou výstavbu.
Chtěl bych ještě říci, že
jsem převzal odpovědnost za resort stavebnictví
a nyní i za investiční proces. Jsem si této
odpovědnosti vědom. S celým kolektivem uděláme
všechno pro to, aby kritizované jevy byly co nejrychleji
odstraněny. Chtěl bych ale říci, že
jsme na sebe vzali odpovědnost se všemi dluhy, které
z minula zbyly. Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Vávrovi. Prosím soudruha ministra Kalinu.
Ministr lesního a vodního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu ČSR
František Kalina: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, k dotazu poslance
soudruha Mrázka mohu sdělit, že v české
ekonomice není nikdo vinen za nedostatek toaletního
papíru v České socialistické republice.
Plánovaná výroba toaletního papíru
v ČSR ve výši 4700 tun je rozdělena
tak, že 4100 tun jde do tržních fondů
a 600 tun pro mimotržní odběratele.
Plán je plněn s mírným předstihem
a jsou předpoklady jeho splnění v pololetí
roku 1988 i za celý rok.
Současný nedostatek je způsobem výpadkem
ve slovenských papírnách. Proto bylo přikročeno
k dovozu toaletního papíru z Jugoslávie a
Rakouska. Dosud bylo dovezeno 3000 tun. Toto opatření
by mělo překlenout dnešní výpadek
slovenských papíren.
Do budoucna uvažujeme intenzifikovat výrobu toaletního
papíru v několika podnicích papíru
a celulózy v ČSR, a to až na výši
20 000 tun. Tím by měly být eventuální
výpadky výroby toaletního papíru v
budoucnu vyrovnány. Děkuji.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Kalinovi. Prosím ministra Jirečka.
Ministr vnitra a životního prostředí
ČSR Václav Jireček: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi, k vystoupení soudružky Hambalčíkové
nemohu uvést nic jiného než vyslovit plný
souhlas s objektivním hodnocením dodávek
dopravních prostředků pro veřejnou
silniční dopravu.
Jsme si vědomi této situace a nejsme schopni v současné
době dát uspokojivou odpověď z toho
hlediska, že za první dva roky této pětiletky
u vzpomínaných automobilů do 5 tun (Avia)
nebylo dodáno 489 vozidel. Jsme si vědomi toho,
že tím dochází zejména k ohrožování
sběrné služby v ČSAD a že těchto
vozidel je nedostatek v organizacích služeb i obchodu.
Pokud jde o neplnění dodávek vozidel Tatra
a Liaz, dochází k ohrožení zdárného
zabezpečování úkolů stanovených
pro naše zemědělce a samozřejmě
i pro ministerstvo stavebnictví.
V obou případech, i ve vzpomínaném
řešení hromadných dopravních
prostředků, vedeme rozporová řízení
v současné době. Připravili jsme některé
materiály pro ústřední výbor
strany a budeme chtít, aby po projednání
v naší vládě byly tyto otázky
řešeny na úrovni federální vlády.
Je skutečností, že se podařilo snížit
pro rok 1988 rozpor v dodávkách autobusů
z původních 212 v současné době
na 84. Ale musím konstatovat, že není dodržováno
usnesení federální vlády v souvislosti
s přerozdělováním těchto dopravních
prostředků, protože na jedné straně
nebylo dodáno ČSR 357 autobusů a na druhé
straně jen v minulém roce činil přírůstek
autobusů v závodové dopravě 334 autobusů.
Tím pádem dochází k nesplnění
usnesení, o kterém zde byla zmínka.
Několik slov pokud jde o bytový fond. Tato otázka
musí být předmětem rozsáhlejšího
jednání, protože - jak bylo uvedeno ve vystoupení
- stávající bytový fond je ještě
v horším stavu než bylo uváděno
částkou 28 mld Kčs. Situaci máme zrekapitulovánu.
Otázka nestojí pokaždé jenom na finančních
zdrojích, ale půjde i o hospodaření
s tímto bytovým fondem a o ostatní otázky,
které s tím bezprostředně souvisejí.
Jak uvedl soudruh Nikodým, máme zájem, aby
se národním výborům vytvářel
pevnější rozpočet již při
začátku vstupu do nového roku a aby národní
výbory samy si dokázaly potom přerozdělit
a určit, čemu dávají větší
pozornost a na co budou tento rozpočet orientovat.
V současné době máme připraven
materiál, který bychom chtěli, aby spatřil
světlo světa od 1. 1. 1989 pokud jde o bytové
podniky, protože i tam je dostatek prostoru k tomu, abychom
hospodařili s byty jinak a abychom měli jiný
přístup i k těm zdrojům, které
v současné době máme k dispozici.
V obou případech - pokud jde o hromadnou dopravu
a dopravní prostředky i pokud jde o bytový
fond - budeme průběžně poslance informovat.
Děkuji.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Jirečkovi. Prosím o slovo ministra Nikodýma.
Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří
Nikodým: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
chtěl bych vám nejdříve poděkovat
za pozornost, kterou jistě věnovali projednávání
závěrečného účtu ČSR
jak v jednotlivých výborech, tak i zde na plenárním
zasedání.
Od posledních jednání ve výborech
jsme na základě rozhodnutí naší
vlády dále upravovali finanční prostředky,
zejména národním výborům, kde
jsme plně pokryli akci Z investičního charakteru,
plus některé ostatní položky, zejména
do zdravotnictví. Naše vláda rozhodla a také
je v současné době realizováno ministerstvem
vnitra další překročení akce
Z v rozsahu 500 mil. Kčs vzhledem k tomu, že akce
Z se rozvíjí dobře. Z těchto 500 mil.
pokryje státní rozpočet 170 mil. Kčs.
V tuto dobu ministerstvo vnitra rozpis provádí.
Dále vás chci informovat, že jsme našim
výrobním resortům poskytli kolem 800 mil.
Kčs na akce intenzívní opravy a údržby.
S jednotlivými resorty jsme vybírali akce takového
charakteru, kde je prokazatelné, že koruna vložených
prostředků se několikanásobně
vrátí. Předpokládáme, že
to bude mít svůj efekt již v letošním
roce, protože s tímto výběrem jsme započali
již v roce 1986 a každý rok nějakou částku
uvolňujeme.
Dále máme připraveno minimálně
100 mil. Kčs na akce technického rozvoje. Jestliže
se najdou takové typy, které urychleně technický
rozvoj do praxe přivedou, jsme připraveni uvolnit
odvodové daně tak, aby se to podnikům vyplatilo.
Samozřejmě při určitých podmínkách
a při návratnosti.
Soudružka poslankyně Sobotová hovořila
o zdravotnictví a všichni jsme velice rádi,
že zde mluvila o tom, co je zapotřebí (nejen
požadovat finanční prostředky) i ve
zdravotnictví dělat a kde jsou skutečné
rezervy. A mohu vás ujistit jménem české
vlády, že zdravotnictvím se stále zabýváme.
Například na poslední schůzi vlády
jsme projednávali materiál o zajištění
strojového vybavení v závěru této
pětiletky i v 9. pětiletce, ale samozřejmě
za přispění celého resortu i celkové
hospodárnosti.
V současné době stojíme před
sestavou rozpočtu 1989, který se potýká
se svém prvopočátku s velkými finančními
problémy. Ale chtěl bych vás ujistit, že
se budeme plně snažit při projednávání
s federálním ministerstvem financí, aby i
některé kritizované položky, o kterých
hovořil poslanec Mrázek, se v rozpočtu neprojevovaly
a nekomplikovaly zbytečně nereálnost samotného
vyrovnání.
Musíme si ale všichni uvědomit, že tempu
tvorby musíme přizpůsobit také své
výdaje. To jsme několikrát zdůrazňovali
a zdůrazňujeme i na půdě ČNR
- naše vláda bude vydávat prostředky
tak, jak budou deponovány ve státním rozpočtu,
čili tak, jak si je vytvoříme. A o to se
musíme na svých úsecích skutečně
postarat všichni. Děkuji.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Nikodýmovi.
Soudružky a soudruzi, po vystoupení soudruhů
ministrů přeje si ještě někdo
z poslanců vystoupit k této problematice? Není
tomu tak. Můžeme tedy uzavřít diskusi.
přeje si slovo společný zpravodaj poslanec
Mrázek? Nepřeje.
Děkuji. Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Navrhuji, aby Česká národní hlasovala
o celém návrhu usnesení najednou.
Jsou k tomuto způsobu hlasování nějaké
připomínky? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s návrhem usnesení České
národní rady o státním závěrečném
účtu České socialistické republiky
za rok 1987, který vykazujeme příjmy 158
067 000 000 Kčs a výdaje 158 067 000 000 Kčs,
a o závěrečných účtech
státních fondů České socialistické
republiky za rok 1987 (tisk 78 a 79), nechť zvedne ruku!
(Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji.
Tím Česká národní rada schválila
podle článku 107, odst. 1, písm. d) ústavního
zákona o československé federaci státní
závěrečný účet České
socialistické republiky za rok 1987.
Soudružky a soudruzi, nyní naše jednání
přerušíme. Budeme pokračovat v 17 hodin.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, budeme pokračovat v našem jednání,
a to projednáním třetího bodu, kterým
je
Protože ministr zdravotnictví a sociálních
věcí soudruh Prokopec je na dnešní zasedání
omluven, odůvodní z pověření
vlády ČSR tento vládní návrh
zákona ministr spravedlnosti ČSR soudruh Antonín
Kašpar.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti ČSR Antonín Kašpar:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, jedním z významných úkolů
vytyčených XVII. sjezdem KSČ je další
zdokonalování sociálního zabezpečení,
které již dnes rozsahem a úrovní patří
na přední místo ve světě. K
naplnění tohoto úkolu byla nejvyššími
státními a stranickými orgány v dubnu
1987 schválena konkrétní opatření,
na jejichž základě byl zpracován nový
zákon o sociálním zabezpečení
schválený Federálním shromážděním.
Nezbytným předpokladem pro účinné
působení zákona o sociálním
zabezpečení je vymezení působnosti
orgánů sociálního zabezpečení,
to znamená ministerstva zdravotnictví a sociálních
věcí České socialistické republiky,
Úřadu důchodového zabezpečení
v Praze a národních výborů všech
stupňů při rozhodování o dávkách
a službách sociálního zabezpečení.
Předmětem úpravy navržené v zákoně
ČNR, který vám byl předložen
k projednání, je stanovení soustavy orgánů
sociálního zabezpečení, určení
jejich působnosti v oblasti důchodového zabezpečení
i v neméně důležité oblasti sociální
péče a zakotvení základní struktury
zařízení sociální péče.
Do projednávaného návrhu zákona jsou
promítnuty nové principy obsažené v
zákoně o sociálním zabezpečení.
Například zrušení podmínky trvání
zaměstnání do dovršení důchodového
věku umožňuje vypustit ustanovení, která
upravovala rozhodování v těchto věcech.
Národním výborům základního
stupně bylo svěřeno rozhodování
o nové dávce sociální péče
- vdoveckém příspěvku. Nově
se zakotvuje působnost okresních národních
výborů ukládat pokuty za porušení
povinností vyplývajících z předpisů
o sociálním zabezpečení.
V souvislosti s nově přijatými opatřeními
v oblasti sociální péče je třeba
zdůraznit rozhodující podíl národních
výborů na jejich realizaci v praxi. Národní
výbory budou i nadále hlavním realizátorem
sociální politiky našeho státu a významným
garantem sociálních jistot našich občanů,
kteří se vzhledem ke svému zdravotnímu
stavu, věku, rodinné nebo mimořádné
životní situaci stanou odkázanými na
pomoc společnosti, na různé formy dávek
a služeb sociálního zabezpečení.
Záměrem navrhovaných změn v dosavadní
úpravě je přiblížit výkon
státní správy občanům (např.
se zakládá možnost přenést působnost
okresního národního výboru na úseku
péče o rodinu a děti na městský
národní výbor první kategorie) a přispět
ke snížení administrativní náročnosti
v činnosti národních výborů.
Proto se navrhují změny v ustanoveních o
řízení o dávkách a službách.
Projednávaný zákon byl připraven i
s cílem dále zjednodušit správní
řízení při poskytování
některých dávek a služeb sociálního
zabezpečení v zájmu urychlení a hospodárnosti
řízení, při zachování
všech zákonných práv a jistot občanů.
Stejný smysl má i stanovení odchylné
místní příslušnosti orgánů
sociálního zabezpečení v některých
zákonem vymezených případech.
V souladu s pravidly pro přípravu právních
předpisů byly v lednu tohoto roku poslancům
ČNR předloženy k projednání zásady
zákona ČNR o působnosti orgánů
České socialistické republiky v sociálním
zabezpečení. Doporučením výborů
ČNR bylo při zpracování návrhu
zákona vyhověno. Chci jménem vlády
poděkovat vám, poslancům, za aktivní
přístup a za podněty, které vedly
k dopracování návrhu zákona.
Jediná dílčí výjimka se týká
doporučení ponechat v případě
přenesení působnosti okresního národního
výboru na úseku péče o rodinu a děti
na městský národní výbor první
kategorie v působnosti okresního národního
výboru rozhodování na úseku pěstounské
péče. Toto doporučení bylo všestranně
zváženo. K rozhodnutí ponechat navrhovanou
úpravu beze změny přispěla zejména
ta skutečnost, že součástí výkonu
státní správy na úseku pěstounské
péče je vedle rozhodovací činnosti
i řada dalších úkolů. Jedná
se například o funkci opatrovníka pro řízení
o svěření dítěte do pěstounské
péče. Vzhledem k úzké vzájemné
souvislosti rozhodovací činnosti a dalších
úkolů národních výborů
na tomto úseku byla možnost přenést
působnost okresního národního výboru
na městský národní výbor první
kategorie zakotvena v návrhu zákona tak, jak bylo
navrženo v předložené novele, kterou máte
před sebou.
Všechny změny, které jsou v návrhu zákona
České národní rady o působnosti
orgánů České socialistické
republiky v sociálním zabezpečení
navrhovány, mají přispět. k dalšímu
prohloubení péče poskytované občanům
a k posílení jejich sociálních a právních
jistot.
Naplňování návrhu projednávaného
zákona nebude znamenat zvýšení požadavků
na státní rozpočet ani na plán pracovních
sil.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, obdobný návrh zákona projednává
též Slovenská národní rada. Dosavadní
legislativní proces byl koordinován tak, že
vládní návrhy předložené
ČNR a SNR obsahují pouze takové odchylky,
které vyjadřují specifikace poskytování
sociální péče v jednotlivých
republikách, nejedná se přitom o závažné
rozdíly věcné povahy.
Z pověření vlády České
socialistické republiky doporučuji, abyste vládní
návrh zákona České národní
rady o působnosti orgánů České
socialistické republiky v sociálním zabezpečení
schválili. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Antonínu Kašparovi a prosím společného
zpravodaje poslance Milana Mráze, aby se ujal slova.
Poslanec Milan Mráz: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
Federální shromáždění
ČSSR na své 10. schůzi dne 16. června
letošního roku schválilo zákon o sociálním
zabezpečení, který je významným
posílením sociálních jistot našich
občanů. Nová právní úprava
sociálního zabezpečení představuje
další rozhodný krok v realizaci úkolů,
které na úseku sociálního zabezpečení
vytyčil XVII. sjezd KSČ. Přijatá a
postupně realizovaná koncepce zkvalitňování
sociálního zabezpečení nemá
za cíl pouze odstranit některé přetrvávající
problémy a nedostatky, ale jde především
o prosazování nových, kvalitativních
prvků, které budou pozitivně a dlouhodobě
ovlivňovat sociální rozvoj naší
socialistické společnosti. Rozsáhlost a náročnost
těchto úkolů si také vyžádala
jejich rozdělení do tří etap.
Jak je vám známo, bylo v prvé etapě
v roce 1987 vynaloženo 1,3 mld Kčs na pomoc rodinám
s dětmi a na zvýšení hranice nejnižších
důchodů jako jediného zdroje příjmu.
Druhou etapu představuje nyní schválená
úprava sociálního zabezpečení,
která si vyžádá částku
4,5 mld Kčs, z čehož na úpravu již
vyplácených důchodů se uvolňuje
částka 3,7 mld Kčs. V průběhu
projednávání zákona o sociálním
zabezpečení se vyskytly názory, že navrhované
zvýšení již vyplácených
důchodů je příliš nízké
a že by tyto důchody měly být upraveny
na úroveň přiznávaných důchodů.
To by si vyžádalo částku 15 mld Kčs,
což je při současné ekonomické
situaci nereálné.