Pondělí 27. června 1988

Byla zde poznámka o měření a regulaci. Chtěl bych říci, že v bytech tomuto řešení musí předcházet nový systém ústředního topení, odlišný od stávajícího vedení rozvodu. Tento úkol máme již vyřešen a začneme jej promítat do projekce nových bytových domů. pokud jde o systém měření a regulace, pak s ohledem na to, že není takovýto systém v republice, rozhodli jsme se jej sami vyrábět po předchozích vývojových pracích. Letos již vyrobíme několik kusů, v příštím roce výrobu rozšíříme a do roku 1990 zabezpečíme všechny své potřeby měřící a regulační techniky pro bytovou výstavbu.

Chtěl bych ještě říci, že jsem převzal odpovědnost za resort stavebnictví a nyní i za investiční proces. Jsem si této odpovědnosti vědom. S celým kolektivem uděláme všechno pro to, aby kritizované jevy byly co nejrychleji odstraněny. Chtěl bych ale říci, že jsme na sebe vzali odpovědnost se všemi dluhy, které z minula zbyly. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru Vávrovi. Prosím soudruha ministra Kalinu.

Ministr lesního a vodního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu ČSR František Kalina: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, k dotazu poslance soudruha Mrázka mohu sdělit, že v české ekonomice není nikdo vinen za nedostatek toaletního papíru v České socialistické republice.

Plánovaná výroba toaletního papíru v ČSR ve výši 4700 tun je rozdělena tak, že 4100 tun jde do tržních fondů a 600 tun pro mimotržní odběratele.

Plán je plněn s mírným předstihem a jsou předpoklady jeho splnění v pololetí roku 1988 i za celý rok.

Současný nedostatek je způsobem výpadkem ve slovenských papírnách. Proto bylo přikročeno k dovozu toaletního papíru z Jugoslávie a Rakouska. Dosud bylo dovezeno 3000 tun. Toto opatření by mělo překlenout dnešní výpadek slovenských papíren.

Do budoucna uvažujeme intenzifikovat výrobu toaletního papíru v několika podnicích papíru a celulózy v ČSR, a to až na výši 20 000 tun. Tím by měly být eventuální výpadky výroby toaletního papíru v budoucnu vyrovnány. Děkuji.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru Kalinovi. Prosím ministra Jirečka.

Ministr vnitra a životního prostředí ČSR Václav Jireček: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi, k vystoupení soudružky Hambalčíkové nemohu uvést nic jiného než vyslovit plný souhlas s objektivním hodnocením dodávek dopravních prostředků pro veřejnou silniční dopravu.

Jsme si vědomi této situace a nejsme schopni v současné době dát uspokojivou odpověď z toho hlediska, že za první dva roky této pětiletky u vzpomínaných automobilů do 5 tun (Avia) nebylo dodáno 489 vozidel. Jsme si vědomi toho, že tím dochází zejména k ohrožování sběrné služby v ČSAD a že těchto vozidel je nedostatek v organizacích služeb i obchodu.

Pokud jde o neplnění dodávek vozidel Tatra a Liaz, dochází k ohrožení zdárného zabezpečování úkolů stanovených pro naše zemědělce a samozřejmě i pro ministerstvo stavebnictví.

V obou případech, i ve vzpomínaném řešení hromadných dopravních prostředků, vedeme rozporová řízení v současné době. Připravili jsme některé materiály pro ústřední výbor strany a budeme chtít, aby po projednání v naší vládě byly tyto otázky řešeny na úrovni federální vlády.

Je skutečností, že se podařilo snížit pro rok 1988 rozpor v dodávkách autobusů z původních 212 v současné době na 84. Ale musím konstatovat, že není dodržováno usnesení federální vlády v souvislosti s přerozdělováním těchto dopravních prostředků, protože na jedné straně nebylo dodáno ČSR 357 autobusů a na druhé straně jen v minulém roce činil přírůstek autobusů v závodové dopravě 334 autobusů. Tím pádem dochází k nesplnění usnesení, o kterém zde byla zmínka.

Několik slov pokud jde o bytový fond. Tato otázka musí být předmětem rozsáhlejšího jednání, protože - jak bylo uvedeno ve vystoupení - stávající bytový fond je ještě v horším stavu než bylo uváděno částkou 28 mld Kčs. Situaci máme zrekapitulovánu. Otázka nestojí pokaždé jenom na finančních zdrojích, ale půjde i o hospodaření s tímto bytovým fondem a o ostatní otázky, které s tím bezprostředně souvisejí.

Jak uvedl soudruh Nikodým, máme zájem, aby se národním výborům vytvářel pevnější rozpočet již při začátku vstupu do nového roku a aby národní výbory samy si dokázaly potom přerozdělit a určit, čemu dávají větší pozornost a na co budou tento rozpočet orientovat.

V současné době máme připraven materiál, který bychom chtěli, aby spatřil světlo světa od 1. 1. 1989 pokud jde o bytové podniky, protože i tam je dostatek prostoru k tomu, abychom hospodařili s byty jinak a abychom měli jiný přístup i k těm zdrojům, které v současné době máme k dispozici.

V obou případech - pokud jde o hromadnou dopravu a dopravní prostředky i pokud jde o bytový fond - budeme průběžně poslance informovat. Děkuji.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru Jirečkovi. Prosím o slovo ministra Nikodýma.

Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří Nikodým: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, chtěl bych vám nejdříve poděkovat za pozornost, kterou jistě věnovali projednávání závěrečného účtu ČSR jak v jednotlivých výborech, tak i zde na plenárním zasedání.

Od posledních jednání ve výborech jsme na základě rozhodnutí naší vlády dále upravovali finanční prostředky, zejména národním výborům, kde jsme plně pokryli akci Z investičního charakteru, plus některé ostatní položky, zejména do zdravotnictví. Naše vláda rozhodla a také je v současné době realizováno ministerstvem vnitra další překročení akce Z v rozsahu 500 mil. Kčs vzhledem k tomu, že akce Z se rozvíjí dobře. Z těchto 500 mil. pokryje státní rozpočet 170 mil. Kčs. V tuto dobu ministerstvo vnitra rozpis provádí.

Dále vás chci informovat, že jsme našim výrobním resortům poskytli kolem 800 mil. Kčs na akce intenzívní opravy a údržby. S jednotlivými resorty jsme vybírali akce takového charakteru, kde je prokazatelné, že koruna vložených prostředků se několikanásobně vrátí. Předpokládáme, že to bude mít svůj efekt již v letošním roce, protože s tímto výběrem jsme započali již v roce 1986 a každý rok nějakou částku uvolňujeme.

Dále máme připraveno minimálně 100 mil. Kčs na akce technického rozvoje. Jestliže se najdou takové typy, které urychleně technický rozvoj do praxe přivedou, jsme připraveni uvolnit odvodové daně tak, aby se to podnikům vyplatilo. Samozřejmě při určitých podmínkách a při návratnosti.

Soudružka poslankyně Sobotová hovořila o zdravotnictví a všichni jsme velice rádi, že zde mluvila o tom, co je zapotřebí (nejen požadovat finanční prostředky) i ve zdravotnictví dělat a kde jsou skutečné rezervy. A mohu vás ujistit jménem české vlády, že zdravotnictvím se stále zabýváme. Například na poslední schůzi vlády jsme projednávali materiál o zajištění strojového vybavení v závěru této pětiletky i v 9. pětiletce, ale samozřejmě za přispění celého resortu i celkové hospodárnosti.

V současné době stojíme před sestavou rozpočtu 1989, který se potýká se svém prvopočátku s velkými finančními problémy. Ale chtěl bych vás ujistit, že se budeme plně snažit při projednávání s federálním ministerstvem financí, aby i některé kritizované položky, o kterých hovořil poslanec Mrázek, se v rozpočtu neprojevovaly a nekomplikovaly zbytečně nereálnost samotného vyrovnání.

Musíme si ale všichni uvědomit, že tempu tvorby musíme přizpůsobit také své výdaje. To jsme několikrát zdůrazňovali a zdůrazňujeme i na půdě ČNR - naše vláda bude vydávat prostředky tak, jak budou deponovány ve státním rozpočtu, čili tak, jak si je vytvoříme. A o to se musíme na svých úsecích skutečně postarat všichni. Děkuji.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru Nikodýmovi.

Soudružky a soudruzi, po vystoupení soudruhů ministrů přeje si ještě někdo z poslanců vystoupit k této problematice? Není tomu tak. Můžeme tedy uzavřít diskusi.

přeje si slovo společný zpravodaj poslanec Mrázek? Nepřeje.

Děkuji. Můžeme tedy přistoupit k hlasování. Navrhuji, aby Česká národní hlasovala o celém návrhu usnesení najednou.

Jsou k tomuto způsobu hlasování nějaké připomínky? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s návrhem usnesení České národní rady o státním závěrečném účtu České socialistické republiky za rok 1987, který vykazujeme příjmy 158 067 000 000 Kčs a výdaje 158 067 000 000 Kčs, a o závěrečných účtech státních fondů České socialistické republiky za rok 1987 (tisk 78 a 79), nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji.

Tím Česká národní rada schválila podle článku 107, odst. 1, písm. d) ústavního zákona o československé federaci státní závěrečný účet České socialistické republiky za rok 1987.

Soudružky a soudruzi, nyní naše jednání přerušíme. Budeme pokračovat v 17 hodin.

Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v našem jednání, a to projednáním třetího bodu, kterým je

III.

Vládní návrh zákona České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení (sněmovní tisky 73 a 74)

Protože ministr zdravotnictví a sociálních věcí soudruh Prokopec je na dnešní zasedání omluven, odůvodní z pověření vlády ČSR tento vládní návrh zákona ministr spravedlnosti ČSR soudruh Antonín Kašpar.

Prosím, aby se ujal slova.

Ministr spravedlnosti ČSR Antonín Kašpar: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, jedním z významných úkolů vytyčených XVII. sjezdem KSČ je další zdokonalování sociálního zabezpečení, které již dnes rozsahem a úrovní patří na přední místo ve světě. K naplnění tohoto úkolu byla nejvyššími státními a stranickými orgány v dubnu 1987 schválena konkrétní opatření, na jejichž základě byl zpracován nový zákon o sociálním zabezpečení schválený Federálním shromážděním.

Nezbytným předpokladem pro účinné působení zákona o sociálním zabezpečení je vymezení působnosti orgánů sociálního zabezpečení, to znamená ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí České socialistické republiky, Úřadu důchodového zabezpečení v Praze a národních výborů všech stupňů při rozhodování o dávkách a službách sociálního zabezpečení. Předmětem úpravy navržené v zákoně ČNR, který vám byl předložen k projednání, je stanovení soustavy orgánů sociálního zabezpečení, určení jejich působnosti v oblasti důchodového zabezpečení i v neméně důležité oblasti sociální péče a zakotvení základní struktury zařízení sociální péče.

Do projednávaného návrhu zákona jsou promítnuty nové principy obsažené v zákoně o sociálním zabezpečení. Například zrušení podmínky trvání zaměstnání do dovršení důchodového věku umožňuje vypustit ustanovení, která upravovala rozhodování v těchto věcech. Národním výborům základního stupně bylo svěřeno rozhodování o nové dávce sociální péče - vdoveckém příspěvku. Nově se zakotvuje působnost okresních národních výborů ukládat pokuty za porušení povinností vyplývajících z předpisů o sociálním zabezpečení.

V souvislosti s nově přijatými opatřeními v oblasti sociální péče je třeba zdůraznit rozhodující podíl národních výborů na jejich realizaci v praxi. Národní výbory budou i nadále hlavním realizátorem sociální politiky našeho státu a významným garantem sociálních jistot našich občanů, kteří se vzhledem ke svému zdravotnímu stavu, věku, rodinné nebo mimořádné životní situaci stanou odkázanými na pomoc společnosti, na různé formy dávek a služeb sociálního zabezpečení.

Záměrem navrhovaných změn v dosavadní úpravě je přiblížit výkon státní správy občanům (např. se zakládá možnost přenést působnost okresního národního výboru na úseku péče o rodinu a děti na městský národní výbor první kategorie) a přispět ke snížení administrativní náročnosti v činnosti národních výborů. Proto se navrhují změny v ustanoveních o řízení o dávkách a službách. Projednávaný zákon byl připraven i s cílem dále zjednodušit správní řízení při poskytování některých dávek a služeb sociálního zabezpečení v zájmu urychlení a hospodárnosti řízení, při zachování všech zákonných práv a jistot občanů. Stejný smysl má i stanovení odchylné místní příslušnosti orgánů sociálního zabezpečení v některých zákonem vymezených případech.

V souladu s pravidly pro přípravu právních předpisů byly v lednu tohoto roku poslancům ČNR předloženy k projednání zásady zákona ČNR o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení. Doporučením výborů ČNR bylo při zpracování návrhu zákona vyhověno. Chci jménem vlády poděkovat vám, poslancům, za aktivní přístup a za podněty, které vedly k dopracování návrhu zákona.

Jediná dílčí výjimka se týká doporučení ponechat v případě přenesení působnosti okresního národního výboru na úseku péče o rodinu a děti na městský národní výbor první kategorie v působnosti okresního národního výboru rozhodování na úseku pěstounské péče. Toto doporučení bylo všestranně zváženo. K rozhodnutí ponechat navrhovanou úpravu beze změny přispěla zejména ta skutečnost, že součástí výkonu státní správy na úseku pěstounské péče je vedle rozhodovací činnosti i řada dalších úkolů. Jedná se například o funkci opatrovníka pro řízení o svěření dítěte do pěstounské péče. Vzhledem k úzké vzájemné souvislosti rozhodovací činnosti a dalších úkolů národních výborů na tomto úseku byla možnost přenést působnost okresního národního výboru na městský národní výbor první kategorie zakotvena v návrhu zákona tak, jak bylo navrženo v předložené novele, kterou máte před sebou.

Všechny změny, které jsou v návrhu zákona České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení navrhovány, mají přispět. k dalšímu prohloubení péče poskytované občanům a k posílení jejich sociálních a právních jistot.

Naplňování návrhu projednávaného zákona nebude znamenat zvýšení požadavků na státní rozpočet ani na plán pracovních sil.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, obdobný návrh zákona projednává též Slovenská národní rada. Dosavadní legislativní proces byl koordinován tak, že vládní návrhy předložené ČNR a SNR obsahují pouze takové odchylky, které vyjadřují specifikace poskytování sociální péče v jednotlivých republikách, nejedná se přitom o závažné rozdíly věcné povahy.

Z pověření vlády České socialistické republiky doporučuji, abyste vládní návrh zákona České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení schválili. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru Antonínu Kašparovi a prosím společného zpravodaje poslance Milana Mráze, aby se ujal slova.

Poslanec Milan Mráz: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, Federální shromáždění ČSSR na své 10. schůzi dne 16. června letošního roku schválilo zákon o sociálním zabezpečení, který je významným posílením sociálních jistot našich občanů. Nová právní úprava sociálního zabezpečení představuje další rozhodný krok v realizaci úkolů, které na úseku sociálního zabezpečení vytyčil XVII. sjezd KSČ. Přijatá a postupně realizovaná koncepce zkvalitňování sociálního zabezpečení nemá za cíl pouze odstranit některé přetrvávající problémy a nedostatky, ale jde především o prosazování nových, kvalitativních prvků, které budou pozitivně a dlouhodobě ovlivňovat sociální rozvoj naší socialistické společnosti. Rozsáhlost a náročnost těchto úkolů si také vyžádala jejich rozdělení do tří etap.

Jak je vám známo, bylo v prvé etapě v roce 1987 vynaloženo 1,3 mld Kčs na pomoc rodinám s dětmi a na zvýšení hranice nejnižších důchodů jako jediného zdroje příjmu.

Druhou etapu představuje nyní schválená úprava sociálního zabezpečení, která si vyžádá částku 4,5 mld Kčs, z čehož na úpravu již vyplácených důchodů se uvolňuje částka 3,7 mld Kčs. V průběhu projednávání zákona o sociálním zabezpečení se vyskytly názory, že navrhované zvýšení již vyplácených důchodů je příliš nízké a že by tyto důchody měly být upraveny na úroveň přiznávaných důchodů. To by si vyžádalo částku 15 mld Kčs, což je při současné ekonomické situaci nereálné.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP