Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, objektivně rostoucí potřeby zdravotnictví
je nutno dále zabezpečovat v nezbytné nebo
potřebné míře z celospolečenských
zdrojů. Je však třeba respektovat i reálné
možnosti naší ekonomiky. Je tedy nanejvýš
žádoucí, aby národní výbory,
zdravotnická zařízení i resort důsledněji
hledaly vlastní možnosti, rezervy a zdroje příjmů
i k částečnému krytí potřeb
zdravotnictví. Tyto možnosti bezesporu jsou ve zlepšení
organizace a řízení, v účelnějším
- na všech úsecích důsledně racionálním
- vynakládání prostředků a
zdrojů, materiálních i pracovních.
Jsou i v plnění již dříve vyhlášených
výzev za úspory, za účelné
využití léčiv apod. Další
možnosti a rezervy spočívají v uplatňování
jasných koncepcí zdravotnických zařízení,
v účelném centrálním rozdělování,
respektive přidělování nákladné
zdravotnické techniky - zejména z dovozu - a v jejím
skutečně plném využití. V praxi
to například, pro ministerstvo zdravotnictví
a sociálních věcí ČSR znamená
prověření koncepce výstavby lůžkových
zařízení, stanovení koncepce vybavování
území a zařízení zdravotnickou
a výpočetní technikou, vymezení nové
spádovosti zvlášť vybavených diagnostických
a léčebných center apod. Požadavek plného
využití nákladné přístrojové
techniky bude např. pro národní výbory
a jejich zdravotnická zařízení, ale
i pro nás pacienty znamenat podřízení
se záměrům koncepce ministerstva zdravotnictví
a sociálních věcí na vybavování
území a zařízení zdravotnickou
technikou, respektování spádovosti zdravotnických
center, která se nemusí shodovat s územním
rozsahem národních výborů, využití
dosud neobvyklé ordinační doby pro vyšetření
na zvlášť vybavených pracovištích
(např. mimopracovní dny nebo v další
směně).
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, závěrem
mohu konstatovat, že bývalé ministerstvo zdravotnictví
ČSR vyvíjelo velké úsilí k
tomu, aby se vyrovnalo s plánovanými úkoly,
nevyhýbalo se řešení problémů
a aktivně se na jejich řešení podílelo.
Jménem zdravotního a sociálního výboru
ČNR doporučuji návrh státního
závěrečného účtu ČSR
za rok 1987 ke schválení. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Marii Sobotové, slovo má poslankyně
Gertruda Hambalčíková.
Poslankyně Gertruda Hambalčíková:
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, jistě není nutné zdlouhavě
připomínat společensko-ekonomickou úlohu
a význam vnitřního trhu i úseku služeb,
ani opakovat závěry XVII. sjezdu KSČ, které
se přímo týkají růstu a zkvalitnění
osobní spotřeby, a tím i životní
úrovně našich občanů.
Posuzujeme-li proto dnes v polovině 8. pětiletky
dosažené plánované hospodářské
výsledky těchto významných úseků
našeho národního hospodářství,
pak je možné konstatovat, že ministerstvo obchodu
jako resort z hlediska státního závěrečného
účtu své úkoly splnilo. Obdobné
výsledky byly dosaženy i přes řadu obtíží
a překážek, zejména v materiálovém
krytí a stavu technické základny, i na civilně
správním úseku ministerstva vnitra, a to
jak u organizací přímo řízených,
tak organizací řízených národními
výbory.
Toto, ve své podstatě kladné a pozitivní
hodnocení, neposkytuje však plný obraz o skutečném
stavu a úrovni těchto odvětví, ani
o stupni uspokojování potřeb naší
společnosti.
V bližším pohledu na oblast vnitřního
trhu to znamená, že nepříznivý
vývoj zbožně-peněžních vztahů
ovlivnil i jeho celkovou úroveň. Přes skutečnost,
že plán maloobchodního obratu byl překročen
o 3,2 mld Kčs, vzrostly celkové příjmy
obyvatelstva o 3,2 %, zatímco jeho výdaje pouze
o 3 %. Z porovnání těchto vztahů a
především dosud existující převahy
poptávky nad nabídkou jednoznačně
vyplývá, že růst příjmů
překročil jejich realizaci na vnitřním
trhu.
Základní příčinou tohoto vývoje
jsou nedostatky ve fondovém zajištění
nabídky na vnitřním trhu, a to jak u strojírenského
a elektrotechnického zboží, tak i u zboží
textilního, obuvi a dalších druhů. Tyto
nedostatky ovlivnily i dynamiku maloobchodního obratu,
a to především při prosazování
výraznější tendence zvyšování
prodeje průmyslového zboží před
potravinami. Tento vývoj v minulém roce opět
prokázal, že stěžejním problémem
vyrovnanosti na vnitřním trhu je především
zabezpečení výroby a dodávek zboží
z tuzemské produkce, a to v dostatečném objemu
i sortimentní struktuře při vhodném
doplnění jeho skladby z dovozu. Tento úkol
však vnitřní obchod sám vyřešit
nemůže a k jeho naplnění musí
přispět jak plánovací orgány,
tak i výrobní resorty, a to především
proto, že obdobná situace se projevuje i v letošním
roce. V této souvislosti bych chtěla ocenit úsilí
federální i české vlády, které
přijaly v první polovině letošního
roku významná opatření ke stabilizaci
vnitřního trhu na léta 1988 - 1990.
Soudružky a soudruzi, již v úvodu svého
vystoupení jsem uvedla, že plánované
úkoly roku 1987 splnily přes řadu obtíží
i přímo řízené organizace ministerstva
vnitra ČSR i organizace řízené národními
výbory. Vzhledem k široké paletě činností
není možné, abych ve svém vystoupení
postihla všechny obory, a proto mi dovolte, abych se blíže
zabývala některými problémy na úseku
dopravy a bytového hospodářství. Jistě
jsme si všichni dobře vědomi, že automobilová
přeprava má své nenahraditelné místo
v každé společnosti, a to ať již
se jedná o plnění přepravních
úkolů materiálů a zboží,
tak i osobní přepravu pracujících
či ostatních občanů společnosti.
Aby tato mohla však plnit své poslání
a úkoly, potřebuje pro svoji činnost i komplex
podmínek. Jde zejména o kvalifikované provozní
pracovníky a solidní park motorových vozidel.
Je bohužel skutečností, že právě
tyto dva faktory se v posledních letech stávají
úzkými místy a vyvolávají řadu
problémů jak v nákladní, tak i osobní
přepravě. Pokud jde o nedostatek pracovníků,
zejména řidičů, přijala vláda
ČSR v minulém roce opatření ke zlepšení
tohoto stavu. Vzhledem k poměrně krátké
době nelze zhodnotit jeho účinnost.
Dosud však zůstává otevřená
situace v bilancích a dodávkách nových
motorových vozidel. Přestože jsme na tuto skutečnost
poukazovali již v minulém roce, pokládám
za nutné tuto nepříznivou okolnost znovu
alespoň ve stručnosti připomenout. Tak například
v kategorii vozidel do 5 tun nosnosti narůstá napětí
mezi potřebami a příděly u vozidel
AVIA, kde jejich nedodané množství za rok 1986-87
činí 50 % stanoveného plánu a ani
pro ostatní léta 8. pětiletky není
zatím předpoklad zlepšení stavu.
Také u nákladních vozidel typu LIAZ a TATRA
nejsou plněny plánované dodávky, což
nejenže zhoršuje věkovou strukturu vozidel, ale
neumožňuje ani prostou reprodukci vozového
parku a má přímé dopady na výkony
a využití.
Obdobná situace je i na úseku hromadné přepravy
cestujících, kde se například projevuje
kritický stav v autobusové dopravě nedodáním
většího počtu příslušných
vozidel v letech 1986 a 1987, stejně je tomu tak i v letošním
roce. Vezmeme-li v úvahu, že důsledkem této
skutečnosti má 23 % autobusového parku překročenou
podnikovou upotřebitelnost, což v praktickém
vyjádření znamená nepoužitelnost,
tak za této situace můžeme asi jen velmi těžko
hovořit o bezpečnosti a kultuře cestování.
Domnívám se proto, že tento nepříznivý
stav lze alespoň částečně řešit
zásadním dodržováním usnesení
federální vlády č. 158 z roku 1982
a následného usnesení vlády ČSR
č. 186 z roku 1982, které zakazují až
na specifické výjimky přidělovat autobusy
nedopravním organizacím. Kladu si proto otázku,
zda přidělení autobusů v roce 1987
jiným organizacím na úkor veřejné
silniční dopravy bylo skutečně v souladu
s těmito usneseními.
Složitost celé situace na úseku dopravy, a
to jsem nehovořila o tramvajové a trolejbusové
dopravě, umocňuje trvalý nedostatek náhradních
dílů a součástí. O tomto problému
jsme také již hovořili na jednáních
orgánů ČNR, a proto ho nebudu dále
rozebírat. Chci jen podotknout, že ani zde nedochází
k pozitivnímu posunu, spíše naopak.
Soudružky a soudruzi, předmětem trvalé
pozornosti občanů, což zaznělo i na
ukončených okresních a krajských konferencích
KSČ, je také úroveň péče
o bytový fond, který spravují bytové
organizace národních výborů. Je obecně
známou skutečností, že dříve
nerealizovaná údržba - zanedbanost bytového
fondu - představuje cca 28 mld Kčs. Částečné
řešení tohoto problému očekáváme
v této pětiletce, a to v souvislosti s rozhodnutím
o posílení zdrojů fondů oprav o 25
% oproti roku 1985. V praxi to znamená účelové
příděly nad stanovený normativ ročně
ve výši cca 500 mil. Kčs.
Chtěla bych ocenit tuto skutečnost, která
vyjadřuje pochopení závažnosti řešení
problému odstraňování zanedbanosti,
na druhé straně však upozornit na problémy,
které uvedená situace vyvolává.
Účelové prostředky jsou přidělovány
bytovým organizacím až v průběhu
roku, např. v roce 1987 byly přiděleny organizacím
až na počátku IV. čtvrtletí,
letos je řeší KNV v těchto dnech. Přitom
materiálové zajištění akcí
údržby, respektive dodavatelské zabezpečení
u stavebních organizací se řídí
příslušnými předpisy pro projednávání
dodavatelskoodběratelských vztahů, podle
kterých dodatečně předložené
požadavky v roce realizace nemají v podstatě
naději na úspěch. Bytové organizace
pak buď postupují riziko vyplývající
z uzavřené hospodářské smlouvy
v předstihu bez jistoty finančního krytí
nebo tyto účelově přidělované
prostředky musí užít na akce, které
náhodně dodavatelsky zabezpečí, avšak
tyto vždy neodpovídají svým věcným
obsahem pořadí důležitosti.
Řešení tohoto stavu vidím v zabezpečení
doplňkových zdrojů fondů oprav již
v okamžiku rozpisu plánu na podniky, a to dostatkem
zdrojů pro fondy oprav v plném rozsahu normativů
a usnesení vlády ČSR č. 318/86 jejich
zvýšením o 25 %. V našem Severomoravském
kraji v roce 1988 zdroje pro PO nedosahují úrovně
roku 1985, samozřejmě nelze hovořit o plnění
výše citovaného usnesení. Proto řešení
ve zbývajících letech této pětiletky,
zejména pro období po roce 1990, by výrazně
ovlivnilo činnost organizací bytového hospodářství.
Současně bych chtěla kriticky poukázat
na přístup centrálně řízených
stavebních organizací k opravám bytového
fondu. Stanovená dělba práce a její
bližší technická specifikace jednoznačně
vymezuje práce, které tyto organizace mají
zabezpečovat. Při uplatňování
požadavků se však bytové organizace setkávají
s odmítáním a neúspěšná
jsou i jednání na vyšších stupních
řízení. Nelze přece stále tolerovat
prioritu ekonomických zájmů stavebních
organizací před společenským zájmem
na udržování bytového fondu a prohlubovat
tak současný neuspokojivý stav, který
by měl v blízké budoucnosti nedozírné
ekonomické i společenské dopady.
Na závěr svého vystoupení doporučuji
z pověření výboru pro obchod, služby
a dopravu, aby Česká národní rada
schválila státní závěrečný
účet České socialistické republiky
za rok 1987. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Gertrudě Hambalčíkové.
Soudružky a soudruzi poslanci, zjišťuji, že
promluvili všichni přihlášení řečníci.
Přeje si ještě někdo z poslanců
slovo? Není tomu tak.
Odpovědět na některé dotazy se přihlásili
soudruzi ministři Vávra, Kalina, Jireček
a k celkové diskusi k závěrečnému
účtu soudruh ministr Nikodým.
Prosím ministra Vávru, aby se ujal slova.
Ministr výstavby a stavebnictví ČSR Jaroslav
Vávra: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, dovolte mi, abych stručně reagoval
na některé kritické připomínky
jednak ze zprávy zpravodaje soudruha Mrázka i ve
vystoupeních vás, poslanců.
Uvedené kritizované nedostatky jsou důsledkem
dlouhodobě neřešených disproporcí,
jejichž příčiny tkví v nevyrovnané
bilanci stavebních prací, ve struktuře a
ve vývoji investiční politiky praktikované
dlouhá léta, jejichž důsledkem je neúměrně
vysoká a nyní se opět zvyšující
rozestavěnost.
Takovému vývoji napomohl i odchod zhruba 6000 kvalifikovaných
dělníků ze stavebnictví (myšleno
od ministerstva stavebnictví ČSR) od roku 1982 do
roku 1986 do sféry tzv. nestavebních organizací,
které se na prioritách investičního
procesu podílejí nepatrně nebo vůbec.
Celá tíha úkolů v investiční
výstavbě a nyní i v opravách z velké
části zůstává tak na ministerstvu
stavebnictví, které řídí zhruba
48 % celkových stavebních kapacit na území
ČSR a přitom realizuje více než 90 %
závazných úkolů státního
plánu, zvláštní části
plánu a komplexní bytové výstavby.
V této souvislosti bych chtěl uvést, že
je bezpodmínečně potřebné,
aby především místní stavebnictví
se ve velkém rozsahu věnovalo problémům
rekonstrukce a modernizace, protože ono představuje
z celkového stavebnictví velký podíl.
Jestliže ve stavebně montážních
pracích ministerstva stavebnictví, včetně
velké opravárenské základny, hotelových
služeb apod., pracuje 200 tisíc pracovníků,
pak v místním stavebnictví jich pracuje 75
000. Vůbec podíl zaměstnanosti ve stavebnictví
v naší ČSR není na úrovni potřeb
našeho národního hospodářství
v etapě stále ještě silné industrializace.
Dnes máme ve stavebnictví zaměstnáno
zhruba 7,8 %, a to ne čistých stavebních
profesí, a proti vyspělých zemím Evropy
je to značně méně, i když mohu
uvést, že například NDR, která
dnes zaměstnává kolem 7,5 % pracovníků
ve stavebnictví, se již investičním
procesem v tomto rozsahu vůbec nezabývá.
Převážná část jejích
kapacit směřuje do oprav, rekonstrukcí, demolic
a náhrad, tedy uprostřed měst do vestaveb
apod.
Podle prognózy ČSAV bude u nás teprve asi
v roce 2005 nasycenost objekty na území, což
znamená, že do této doby potřebujeme
kapacity ještě větší než ty,
s kterými dnes disponujeme.
Tím také chci vysvětlit, že je zde stále
stejný problém nedostatku, který vyplývá
z malého počtu stavařů v této
republice, i když nechci vůbec zakrýt skutečnost,
že výkonnost stavebnictví, kázeň
i kvality jsou problémem, se kterým jsme rozhodnuti
co nejrychleji se vypořádat.
V této souvislosti bych chtěl uvést, že
před 15 lety byla spotřeba cementu na hlavu v NSR
taková, jaká je u nás dnes, tj. kolem 670
kg. Tím chci jenom dokreslit, že to není jenom
otázka nehospodárnosti (i když i zde máme
samozřejmě co zlepšovat, že je to otázka
výstavby, nejen investiční politiky našeho
státu, ale především individuální
výstavby, oprav a rekonstrukcí chat a všeho
toho, co je z nemovitostí v majetku našich občanů.
Z toho také pramení vysoká úroveň
spotřeby cementu v naší ČSR.
Pokud se týká superplastifikátorů.
Ověřili jsme superplastifikátory dovezené
z NSR. Výsledky jejich použití mají
především výrazný vliv na kvalitu
vyráběného betonového zboží
a do jisté míry i na úsporu, i když
proklamovaných 20 % v Rudém právu naším
ředitelem ústavu nebylo zatím prokázáno.
Plastifikátor, který vyrobil průmysl, ověřujeme.
Musím říci, že soudruzi nám vyšli
velice rychle vstříc ve výrobě, budeme
jej používat. Cena není teď překážkou,
pro kterou by se nemohl vyrábět. Předpokládám,
že to bude rychle dořešeno. Ale pravdou je, že
musíme provést zkoušky, aby se přece
jenom nestalo, že se dopracujeme výsledků jako
např. v Mesitu v Uherském Hradišti. Tedy katastrofy
připustit nemůžeme.
Vyšší nákladovost za rok 1988, která
zde byla kritizována, je především důsledkem
nízké výkonnosti, event. rozkladu těch
VHJ, o kterých jsme v ČNR již mnohokrát
hovořili. Má své kořeny ve vysoké
rozestavěnosti a ve stavu některých podniků,
jako je Průmstav, Pozemní stavby Ostrava, PS Ústí
a v loňském roce i Cementárny a vápenky,
se kterými jsme vypracovali takový program a opatření,
že podniky se začínají zvedat opět
k výkonnosti i ke kvalitě.
Ke komplexní bytové výstavbě bych
chtěl podotknout, že byla nerovnoměrná
již v 7. pětiletce v důsledku toho, že
nebylo předinvestováno do podmiňujících
investic a technické vybavenosti, a proto také vyšla
léta 1986 a 1987 hluboko pod průměr, který
přísluší pětiletce. Kraje, zejména
Severomoravský, ale i Praha a částečně
i Západočeský kraj, neměly územní
přípravu a z toho také plyne požadavek
na kumulaci bytů do posledních let pětiletky,
kde jdou na dvojnásobek. Z toho také plyne požadavek
na lokalizaci zhruba 2000 bytů, pro které zatím
nebylo nalezeno území.
Samozřejmě s těmito problémy jdeme
do druhé poloviny pětiletky a navíc s krytým
materiálně technickým zásobováním,
které do dnešního dne ani po mých jednáních
s ministry nebylo dořešeno.
Chtěl bych podotknout, že z podnětu svého
předsedy naše vláda rozhodla o zpracování
kapacitní bilance, objektivně pojaté, s východisky
pro zbytek 8. pětiletky a s východisky pro přechod
do pětiletky deváté. Proto jsme také
zpracovali analýzu i návrh řešení
pro komplexní bytovou výstavbu pro zbytek 8. pětiletky.
Tímto materiálem se bude česká vláda
zabývat 1. července tohoto roku a následně
i vláda federální. Řešení,
které bude přijato, bude promítnuto do plánu.
Všechny disproporce materiálně technického
zásobování se teď soustřeďují
do federálních resortů - bývalého
ministerstva elektrotechnického průmyslu, všeobecného
a hutí, kde schází ve velkém rozsahu
drtivá a nosná část položek pro
bytovou výstavbu, jak zde o tom bylo hovořeno (sporáků,
van, umyvadel, fitinků apod. až po výtahy)
a kde ani po mém jednání s ministry nebylo
nalezeno řešení. Bude to tedy předmětem
jednání federální vlády.
Pokud jde o český průmysl a ministerstvo
lesního a vodního hospodářství
(pověřil mě ministr soudruh Kalina i soudruh
Hojer), zde budou učiněna opatření
ve výrobě k vyrovnání potřeb,
i když to bude úkol zcela mimořádný.
V květnu projednala česká vláda stav
a koncepci vývoje těžby a výroby kameniva.
Vzala na vědomí kroky, které naše ministerstvo
podniká pro budoucí potřeby. Chtěl
bych požádat všechny, kdož spolurozhodují
o uvolňování půdy, o podmínkách,
aby přistupovali k této věci racionálně
za předpokladu, že i my se budeme chovat jako řádní
hospodáři, zodpovědní za životní
prostředí, tj., že budeme řádně
rekultivovat náhradní plochy, které nám
budou určeny.
Současně jsme v resortu uložili úkol
separace všech betonových výrobků, zbytků,
materiálů z demolic, ve kterém je obsaženo
kamenivo, k budoucímu druhotnému zpracování.