Pondělí 27. června 1988

Na výboru jsme však vyslovili názor, že nejen podniky, tedy státní statky a JZD, ale že i řídící orgány by si měly udělat rozbor a posouzení působení ekonomických podmínek a nástrojů. Myslím, že obdobná potřeba je i pro potravinářský průmysl.

Přes provedená opatření k splnění plánovaných úkolů a zabezpečení trhu vstoupilo zemědělství s nenaplněnou krmivovou základnou. To se dnes i v návaznosti na jarní přísušek projevuje v živočišné výrobě.

Také mrazy koncem dubna negativně ovlivní sklizeň ovoce. Mezerovité jařiny a cukrovka, zejména v některých oblastech, a dopady mrazů na ovoce budou vyžadovat dalšího zamyšlení nad hledáním cest, jak tyto negativní skutečnosti eliminovat. Lze se domnívat, že mobilizace rezerv je stále náročnější a složitější.

Jeden z problémů, o kterém bych se chtěl v této souvislosti zmínit, je chemie pro zemědělství. Ochranné chemické látky pomáhají bojovat proti chorobám, plevelům a škůdcům. Dusíkatá hnojiva pomáhají zvyšovat výnosy i v méně příznivých podmínkách. To má samozřejmě vazbu na životní prostředí, ale i na úroveň výnosů.

Tak například náš chemický průmysl zrušil výrobu dvou pesticidů, a to celkem správně, neboť se zjistilo, že jsou zde negativní důsledky na životní prostředí. Ale tím to skončilo - místo nich se nevyrábí nic dalšího. Není za ně zabezpečována vhodná náhrada.

Obdobně u dusíkatých hnojiv. Nebyl splněn plán výroby a o to byl tento plán snížen.

To jsou dva z řady příkladů, o nichž se v zemědělské veřejnosti velmi diskutuje. Vyplývá to ovšem z toho, že náš chemický průmysl je značně zastaralý a je nějakým způsobem spočítána jeho efektivnost tak, že se těžko prosazuje jeho modernizace. Přitom v případě, že by byla investována příslušná částka, je to hodnota tří ročních dovozů těchto produktů.

Neměli bychom se v tomto případě obrátit na federální rozpočet a usilovat o úpravu vztahů k němu příkladně i z tohoto hlediska?

Nechci to klást jako otázku. Myslím si, že je to věc složitější než, že by ji šlo vyřešit jedním dotazem a jedním vysvětlením. Chtěl jsem jen dát podnět k zamyšlení, jak snad nejvhodněji řešit modernizaci některých částí naší ekonomiky. Vždyť někdy způsob návratných úvěrů apod. vede k protisměrným dovozům a vývozům, což působí negativně na náš vnitřní trh.

A nyní mi dovolte několik slov k otázkám lesního a vodního hospodářství. V těchto odvětvích byly plánované úkoly a ekonomické ukazatele splněny a dodrženy. Pozitivní zde je, že se rozvíjí úsilí udělat pořádek v lesích, zvyšovat pěstební činnost a likvidovat kalamity.

Problémy jsou ve výrobě a využití lesní štěpky. Myslím, že to bude úkol nového resortu, do něhož byl nyní zařazen i dřevozpracující průmysl.

Z minulého roku zasluhuje také pozornost čistota vod. Zde nutno říci, že věci se prosazují velice pomalu. Těmito otázkami se v současné době zabývají dva výbory a počítá se s projednáním v předsednictvu ČNR. Proto to nechci podrobně rozebírat.

Soudružky a soudruzi poslanci, součástí závěrečného účtu je vyúčtování státního fondu pro zúrodnění půdy, státního fondu vodního hospodářství i fondu ochrany ovzduší. Výsledky hospodaření s jejich prostředky jsme projednávali ve výboru a řekli příslušným ministrům svůj názor.

Na závěr doporučuji schválit předložený státní závěrečný účet za rok 1987. Ovšem s tím, že není důvod k jásání, ale naopak k nástupu do usilovné a promyšlené práce, abychom letošní státní rozpočet splnili lépe a také snadněji ho mohli uzavřít. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Jaroslavu Schusterovi. Slovo má poslanec Josef Hrabaň, připraví se poslankyně Marie Sobotová.

Poslanec Josef Hrabaň: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, projednávání státního závěrečného účtu ČSR kapitola ministerstva průmyslu ČSR jsme ve výboru pro průmysl a stavebnictví věnovali mimořádnou pozornost.

Byli jsme si vědom toho, že plnění plánu resortu ministerstva průmyslu se výrazným způsobem podílí na zabezpečení příjmů státního rozpočtu republiky. Bohužel, byli jsme nuceni konstatovat, že výsledný vztah ministerstva průmyslu ke státnímu rozpočtu nebyl v minulém roce dodržen o 5,5 mld Kčs. To je téměř třetina plánovaného objemu.

Problematikou plnění plánovaných úkolů ministerstva průmyslu se náš výbor podrobně zabýval v průběhu roku několikrát za účasti zástupců resortu. Nelze dále opomenout, že ve druhém pololetí minulého roku se formou poslaneckého průzkumu se situací v podnicích ministerstva průmyslu seznámila značná část poslanců ČNR.

Konstatovali jsme, že plnění úkolů státního plánu resortu ministerstva průmyslu probíhalo ve složitých a náročných podmínkách. Do roku 1987 vstoupil resort s nedořešenými surovinovými a materiálovými vstupy. Potřebám výroby neodpovídal především limit ostatního neinvestičního dovozu z nesocialistických zemí. Tento faktor negativně působil na plynulost reprodukčního procesu, odrážel se v jeho efektivnosti, negativně ovlivňoval i sortimentní skladbu i jakost vyráběné produkce. Problémy dále komplikoval vliv nepříznivých klimatických podmínek v I. čtvrtletí.

Dalším závažným problémem byl vysoký úbytek pracovních sil, zejména v lehkém průmyslu. Proti roku 1986 činil tento úbytek 4612 pracovníků, z čehož téměř 3/4 byli pracovníci z textilního, oděvního a kožedělného průmyslu s koncentrací do kategorie dělníků hlavní činnosti. Tento úbytek zvýraznilo ještě snížení počtu zahraničních pracovníků o 1,7 %, kterých tedy k 31. 12. 1987 zaměstnávaly organizace ministerstva průmyslu 10 161.

Vedle zmíněných objektivních faktorů výbor konstatoval, že ve výsledcích resortu se odrážely i některé subjektivní vlivy. Patřily mezi ně zejména nedosahování projektovaných parametrů výroby na nových kapacitách, nedostatečné využívání základních prostředků, nízký podíl technického rozvoje při prosazování kvalitativních změn ve výrobě, zpožďování programů modernizace výrobně technické základny, vyskytly se i případy nedůsledného řešení některých dlouhodobě známých problémů.

Ve výboru byla kladně hodnocena ta skutečnost, že přes uvedené problémy resort ministerstva průmyslu v uplynulém roce dokázal proti předchozím letům splnit plánované úkoly ve výrobě, ve vývozech do socialistických i nesocialistických zemí i celkový objem dodávek pro tržní fondy. V tržních fondech se však nedokázal vyrovnat se sortimentní skladbou a plněním ve 13 vybraných druzích výrobků, zejména v dětské obuvi, dětském pleteném prádle a svrchních oděvech.

Dosažené výsledky ministerstva průmyslu jsem si porovnal s výsledky průmyslu federace a zjistil jsem, že například proti roku 1986 vzrostl objem zisku za federaci o téměř 7 %, zatímco v resortu ministerstva průmyslu o 12,3 % a ve vývozu do nesocialistických zemí ve FCO za federaci došlo k poklesu o 3,3 % a naopak u ministerstva průmyslu ČSR ke zvýšení o 5,6 %.

Z tohoto pohledu patří převážné většině pracovníků resortu a především ženám v dělnických profesích náš dík za obětavost, se kterou zabezpečovaly plnění úkolů plánu často za mimořádných podmínek.

Sám pracuji v jednom ze závodů ministerstva průmyslu, ve sklárnách Kavalier Sázava, který kryje potřebu občanů republiky ve varném skle pro domácnost a potřebu průmyslu v technickém skle. Značná část výroby je také vyvážena do socialistických i nesocialistických zemí.

Ani našemu podniku se problémy ministerstva průmyslu nevyhýbají. Máme strojní park odepsaný ze 70 %, nedostatek pracovních sil je řešen dovozem pracovníků z PLR, VSR a Kuby a máme i další problémy v oblasti technického rozvoje, investiční výstavby, zajištění materiálu i v dodržování limitu zásob.

Přesto v porovnání s rokem 1986 dosáhl podnik lepších výsledků. V ukazateli UVV to je 102,8 %, v zisku 112,2 %, což odpovídá průměrné výši zisku u ministerstva průmyslu a u haléřů na 1 Kčs výkonů dosáhl 98,9 %. To však nestačilo na splnění stanoveného plánu v zisku. Druhým nesplněným ukazatelem byla energetická náročnost, u které jsme dosáhli jen 99,1 %. Jsem energetikem, a proto se u tohoto ukazatele na okamžik zastavím.

V roce 1981, kdy se začal tento údaj sledovat, jsme dosahovali jeho výše 4,834 TJ/mil. Kčs HV. Opatřeními ve výrobě jsme pak dosahovali jeho snížení až na loňských 3,862 TJ/mil. Kčs HV, tedy za 7 let jsme energetickou náročnost snižovali každoročně v průměru téměř o 3 %. Pro další její snižování však potřebujeme provést nutně nové modernizační zásahy do výroby. K některým z nich jsme již letos přikročili, i když nám to vyvolává řadu problémů zrovna v období, kdy se stáváme státním podnikem. Obdobné problémy musí ovšem řešit většina podniků ministerstva průmyslu.

Náš výbor při projednávání státního závěrečného účtu za rok 1987 na základě získaných poznatků doporučil vedení ministerstva průmyslu zaměřit se na následující problémy:

- upevnění kázně a odpovědnosti při vytváření podmínek k plnění výrobních úkolů v objemu, ale zejména v kvalitě a sortimentní skladbě,

- na snižování dovozní náročnosti výroby, na využívání nových kapacit uváděných do provozu,

- na realizaci zásadních strukturálních změn, zejména ve vybraných oborech lehkého průmyslu a

- na snižování materiálové náročnosti a zásob.

Požaduji proto z tohoto místa, aby v úzké spolupráci resortu průmyslu a obchodu a zejména plánovací komise byly vytvářeny potřebné podmínky k tomu, abychom konečně jako spotřebitelé mohli být spokojeni s nabídkou zboží na vnitřním trhu.

Soudružky a soudruzi, jménem výboru pro průmysl a stavebnictví závěrem doporučuji předložený návrh státního závěrečného účtu za rok 1987 schválit. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Josefu Hrabaňovi. Slovo má poslankyně Marie Sobotová, připraví se poslankyně Gertruda Hambalčíková.

Poslankyně Marie Sobotová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, z pověření zdravotního a sociálního výboru ČNR si dovolím obrátit vaši pozornost ke zdravotnictví, tj. odvětví, v němž celosvětově dochází k ohromné akceleraci potřeb. Tento vývoj je, bohužel, zákonitým důsledkem dlouhodobého vlivu závadného životního prostředí a nezdravého způsobu života a výživy na zdravotní stav a odolnost populace, nikoliv důsledkem nadměrné náročnosti zdravotnických resortů. Proto zdravotnictví ve světě i u nás zcela objektivně vyžaduje a dále ještě bude vyžadovat stále vyšší objemy prostředků a zdrojů, a to i v případě okamžité realizace zcela zásadních a skutečně účinných opatření k ozdravění životního prostředí.

Do roku 1987 vstupovalo zdravotnictví ČSR s rozpočtovými prostředky, které zcela nekryly jeho potřeby a byly proto řešeny ještě v průběhu roku. Dynamika nárůstu celkem přidělených prostředků byla více jak dvakrát vyšší, než růst národního důchodu. Přidělené prostředky byly plně využity k zabezpečení hlavních cílů a úkolů odvětví.

Pozitivně lze hodnotit, že se hospodářské organizace ministerstva zdravotnictví vyrovnaly s hlavními úkoly zreálněného plánu a v důsledku mobilizujících opatření přijatých v průběhu roku byl splněn závazný úkol v tvorbě zisku. Byl překročen vývoz do socialistických zemí a čs. lázně překročily plán devizového inkasa. Poslanci našeho výboru pak zvláště ocenili, že zdravotnická výroba se zvýšila oproti roku 1986 o 4,4 % a zejména, že plán dodávek pro zabezpečení léčebně preventivní péče byl sortimentně splněn na 99,8 %, zejména díky české části VHJ Spofa.

Nebyl však splněn plán vývozu do nesocialistických zemí a opět nebyly využity všechny plánem a rozpočtem dané možnosti velké údržby a oprav lázeňských objektů, a to opakovaně z důvodu nedostatku dodavatelských kapacit. S tímto problémem se potýká většina zdravotnických staveb i stavby pražského zdravotnického generelu. Zde např. stavební kapacity nasazené ve FN Praha 4 a Praha 10 nestačí k žádoucímu postupu stave, které probíhají za plného provozu dosavadních zařízení a v jejich těsné blízkosti. Přitom kvalitní a včasná realizace údržby, obnovy i nové výstavby zdravotnických či lázeňských zařízení je jedním ze základních předpokladů k udržení úrovně zdravotnické péče a služeb, k udržení návštěvnosti našich lázní a jejich využitelnosti jako zdroje devizových příjmů republiky.

Rozpočtové organizace ministerstva zdravotnictví čerpaly většinu výdajů ve skupině Věda a technika, kde schválený státní rozpočet zabezpečoval prostředky v návaznosti na ukazatele státního plánu VTR, stanovené rozpisem ČKVTIR a ČPK. Protože plán nebyl zcela v souladu s věcnými úkoly, byly provedeny některé jeho úpravy, které pomáhalo řešit ministerstvo financí ČSR z úspor v jiných skupinách rozpočtu. Tato situace se opakuje již několik let. Pro letošní rok a další léta bude třeba, aby plánovací orgány i resort uvedly věcné úkoly a jejich zabezpečení v plánu do souladu již při sestavování a schvalování plánu a rozpočtu.

Zdravotnická zařízení národních výborů splnila plán příjmů jen na 96 %, i když proti skutečnosti roku 1986 jejich příjmy vzrostly o 1,2 %. Neinvestiční výdaje těchto zařízení byly překročeny na 102 % a dosáhly výše téměř 20 mld Kčs. Nejvyšší překročení rozpočtovaných částek vykazuje skupina údržba a opravy, kde v posledních letech narůstají výdaje na neinvestiční přístavby, nástavby a větší rekonstrukce a modernizace umožňované vyhláškou o reprodukci základních fondů a Pravidly ministerstva financí ČSR. Na krytí neinvestičních výdajů zdravotnických zařízení národních výborů se podílely kromě rozpočtových prostředků státního rozpočtu též účelové zdroje národních výborů částkou 90 mil. Kčs a účelové prostředky státního rozpočtu, kterými byly rozpočty zdravotnictví národních výborů posíleny celkem o částku 324 mil. Kčs. Tímto způsobem byl pak v závěru roku vyvážen dopad předepsané 1 % úspory neinvestičních výdajů. V průběhu roku se však ve zdravotnictví národních výborů projevoval nedostatek prostředků na celospolečenské zdravotnické programy, na provoz nových kapacit i běžný chod zařízení. V důsledku toho došlo mnohde i k rušení smluv s již získanými dodavateli stavebních prací a snížil se i odběr léčiv a SZM od zdravotnické distribuce, a to přesto, že z úsporných opatření byly prostředky na léky a SZM vyčleněny.

Hospodaření zdravotnických organizací a zařízení však provázejí další problémy, které zajímají i nás poslance. Z jednání, kterých se jako zpravodaj zúčastňuji, mohu potvrdit, že jsou v centru pozornosti resortu podniků i zdravotnické distribuce a jsou jimi průběžně řešeny. Je to například neplnění plánovaných výstupů státního plánu technického rozvoje, příliš pomalá realizace opatření k zajištění správné výrobní praxe ve výrobě léčiv, problém zásob apod.

Za závažné problémy, které resort, ani vedení jeho organizací nemohou samy vyřešit, je však třeba považovat nedostatečný objem a nerovnoměrnost jak dovozů ze socialistických zemí, tak dodávek tuzemských mimoresortních dodavatelů, kteří objemy dodávek pro zdravotnictví nadále krátí a k plnění přistupují až po splnění svých vývozních úkolů a dodávek pro vnitřní trh. Jako příklad mohu uvést k.p. Chirana, který u většiny pražských zdravotnických staveb potvrzuje dodávky zdravotnické technologie až po roce 1992.

Zásadním problémem je též nepostačující objem devizových prostředků a jejich postupné, oproti potřebě stále časově opožděné uvolňování na suroviny, léky a zdravotnickou techniku, které nelze zajistit z tuzemských dodávek ani dovozem ze socialistických zemí a musí být proto zajišťovány dovozem z nesocialistických zemí. Proto zdravotnická zařízení například pocítila nedostatek některých léčivých přípravků z dovozu pro alergiky právě v začátku letošní vegetace, ačkoliv plánovací orgány navýšily poměr uvolňovaných deviz pro I. pololetí na 60 % celoročního limitu.

Dosavadní nesystémové a zejména při nákupu zdravotnické techniky i neekonomické uvolňování devizových prostředků po částech během roku - a převážně v závěru roku - narušuje žádoucí plynulost dodávek pro zdravotnickou výrobu a zdravotnická zařízení. S tím pak souvisí též nárůst zásob u výroby, zejména u zdravotnické distribuce v závěru roku. Zde se koncem roku 1987 soustředila dočasně odbytově nezajištěná produkce do zásob, které vznikly zejména kumulací dodávek zdravotnické výroby, dodávek mimoresortních dodavatelů a nevyrovnaným, celkově nižším odběrem lékárenské služby pro zdravotnická zařízení národních výborů. Překročení plánovaných zásob činilo více jak 1/2 mld Kčs. Úkol snížení stavu zásob v roce 1988, uložený usnesením vlády, zabezpečují podniky, VHJ a resort spolu se SBČs a ministerstvem financí, cen a mezd ČSR postupnou likvidací nadplánovaných zásob. Jak jsme si ověřili na GŘ Zdravotnické zásobování, nedošlo ke zvýšení objemu skutečně likvidovaných léčiv. Pozitivně lze naopak hodnotit vytváření stálé rezervy zásob protichřipkových léků ve výši 200 mil. Kčs, které bylo dořešeno ve spolupráci SBČs a ministerstva financí, cen a mezd ČSR. Aby se však loňská situace v závěru roku neopakovala, je třeba důsledně provázat letošní plán výroby a odbytu.

Poznatky z jednání, kterých jsem se s dalšími členy zdravotního a sociálního výboru zúčastnila, ukazují, že bude třeba věnovat nadále pozornost optimalizaci vazeb mezi výrobou, dovozem, vývozem, zásobováním a efektivní spotřebou léků, včasnému zpracování a vyjasnění programové náplně zdravotnické výroby a inovacím. Například lze doporučit prohloubení vazby mezi výrobou a odbytem přes Zdravotnické zásobování až do terénu, tj. do Lékárenské služby, a tak zvýšit i její zodpovědnost za plánování potřeby a následný odběr pro zdravotnická zařízení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP