Pondělí 27. června 1988

Vývoj v plnění úkolů v letošním roce by bylo možné z hlediska řady ukazatelů hodnotit jako velmi dobrý. Musíme si však především odpovědět na otázku, zda se daří obrat k intenzifikaci anebo ne. Tady je odpověď složitá, ale řada opakujících se anebo podobných problémů, které jsme registrovali již v uplynulém roce, nás musí vést k veliké střízlivosti. Investiční proces a v něm zejména komplexní bytová výstavba nedoznaly potřebných změn. Zásoby se nadále vyvíjejí nepříznivě. Úroveň zabezpečení vnitřního trhu je spíše rozpornější než v loňském roce.

Roste platební neschopnost řady podniků a organizací a její příčiny se rozšiřují. Nejsou to jen neprofinancované zásoby, ale i úvěry nesplacené po lhůtě a neprofinancované investice. Česky řečeno, staví i ten, kdo si na to nevytvořil potřebné finanční zdroje, nebo ještě srozumitelněji řečeno: staví kdo chce a co chce, i když na to nemá.

Je třeba jít důsledně po příčinách takových jevů, neboť by mohly velice negativně ovlivnit celý proces přestavby výrobně technické základny tak, jak jej nasměrovalo 7. zasedání ústředního výboru naší strany. Zatím se například s otázkou platební neschopnosti řady podniků, mám na mysli především druhotnou platební neschopnost, nejsme s to vyrovnat.

Naskýtá se logická otázka, jak se bude tento jev projevovat v situaci, kdy budou hospodařit státní podniky a kdy státní podnik bude inkasovat negativní dopady své nezaviněné druhotné platební neschopnosti. Když domyslíme působení nového mechanismu až do všech důsledků, měl by zřejmě vést k velmi rychlé likvidaci těch podniků, které jsou prvotními původci platební neschopnosti. Bude však mít dopad i na dobře hospodařící státní podniky. Tyto obavy poslanci mnohokrát vyslovili a domnívám se, že jsou plně oprávněné.

Před námi je přechodné období minimálně do konce této pětiletky, kdy budou působit starý i nový mechanismus paralelně vedle sebe. Za takovéto situace výrazně rostou nároky na kvalitu státního plánu a rovněž tak na kvalitu řídící činnosti ekonomického centra, které musí vždy včas a citlivě reagovat na vznikající negativní jevy. Stejně tak ovšem rostou náklady na řídící pracovníky podnikohospodářské sféry, zejména těch, kteří budou stát v čele státních podniků.

Řadu cest k řešení existujících i předpokládaných problémů ukazují zkušenosti experimentujících podniků. Jejich výsledky je třeba důkladně a objektivně analyzovat a načerpat z nich maximum poznatků pro náš další postup.

Přitom již nyní je možné říci, že základem úspěšného postupu každé organizace je přede vším naprostý pořádek ve vnitropodnikovém řízení.

V nových podmínkách chozrasčotu, který má základ v dokonalém vnitropodnikovém účetnictví rozpočetnictví a kalkulacích, musí být doveden až na takovou úroveň řízení, aby umožňoval objektivní zhodnocení podílu práce pokud možno každého jednotlivce na dosažených výsledcích. Že jde v tomto směru o velmi obtížnou a náročnou etapu prací, ukazují právě zkušenosti prvých podniků, které vstoupily do experimentu.

Sem je proto nezbytné soustředit naši pomoc v politickoorganizátorské práci, tady je třeba, aby se každý poslanec projevil jako aktivní propagátor myšlenek přestavby v konkrétních podmínkách svého pracoviště. Přestavba vyžaduje, aby si každý udělal nejprve pořádek před svým vlastním prahem, aby sebekriticky posoudil svou vlastní činnost, než bude kriticky poukazovat na druhé.

Existují trvale platné požadavky, jejichž naléhavost stále více vystupuje do popředí. Hospodářský mechanismus se ani po přestavbě neobejde bez potřebné kázně a disciplíny, bez perfektní znalosti a dodržování pravidel řízení naší ekonomiky, bez potřebné úcty k plánu jako zákonu, který určuje rámec jednání pro každou organizaci, pro každého řídícího pracovníka i jednotlivce. Jen za těchto podmínek se může hospodářská smlouva stát výrazem spolehlivého vztahu dodavatele a odběratele a bude na ní možné budovat reálné a fungující dodavatelsko-odběratelské vztahy. A s tím doslova stojí a padá fungování celého hospodářského mechanismu po přestavbě.

Než však dospějeme k tomuto stavu, je třeba mnohé změnit a překonat. O jaké nároky a jaké úkoly v tomto směru jde, stanovilo ve svých závěrech 9. zasedání ústředního výboru naší strany. Je třeba, abychom je svou poslaneckou prací jak v orgánech ČNR, tak i ve volebních obvodech pomáhali prosazovat důsledně do života. Rádi bychom současně zaregistrovali rychlejší postup v nápravě řady nedostatků, které se dotýkají každodenního života obyvatel. Jak výstižně řekl předseda naší vlády soudruh Adamec na naší prosincové schůzi v loňském roce: "Lidé vždycky budou posuzovat naši politiku podle určitých hledisek." Podmínky k tomu vytváříme v reprodukčním procesu. Plně proto podporujeme snahu vlády ČSR prosazovat v hospodářském a sociálním růstu jednotné československé ekonomiky přednostní umísťování vytvářených zdrojů tam, kde nejvíce přispějí k růstu efektivnosti výroby, ke zvyšování společenské produktivity práce i k tvorbě finančních zdrojů v rámci celé federace. Stanovisko výboru i jednotlivých poslanců k této problematice jsem tlumočil naší vládě již ve své zpravodajské zprávě ke státnímu rozpočtu ČSR na letošní rok v prosinci minulého roku. Proto se domnívám, že přístup naší vlády formulovaný ve zprávě přednesené ministrem financí, cen a mezd soudruhem Nikodýmem, plně odpovídá stanoviskům poslanců předneseným ve výborech. Myslím si proto, že mohu ubezpečit naši vládu, že má v této oblasti plnou podporu našeho poslaneckého sboru.

Soudružky a soudruzi, všechny výbory ČNR projednaly přikázané kapitoly státního závěrečného účtu a vzaly výsledky hospodaření vesměs na vědomí.

Výbor pro plán a rozpočet projednal vládní návrh státního závěrečného účtu ve své schůzi 9. června tohoto roku a schválil zprávu, která je obsažena v tisku č. 79, který máte k dispozici.

v souladu s tím jako zpravodaj doporučuji, aby Česká národní rada vládní návrh státního závěrečného účtu ČSR za rok 1987 schválila tak, jak jej vláda předložila. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Mrázkovi za přednesení zpravodajské zprávy. Do rozpravy k projednávanému vládnímu návrhu se zatím přihlásili poslanci a poslankyně: Josef Pátek, Jaroslav Schuster, Josef Hrabaň, Marie Sobotová a Gertruda Hambalčíková.

Prosím prvního přihlášeného řečníka, poslance Josefa Pátka, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Pátek: Soudružky a soudruzi poslanci, stavebnictví má významný podíl na plnění volebního programu, rozvoji měst a obcí a ovlivňuje spokojenost občanů s úrovní bydlení a občanské vybavenosti. Neplnění věcnosti a lhůt výstavby je často předmětem kritiky občanů, stranických i státních orgánů. Příčiny tohoto stavu vidím nejenom uvnitř resortu stavebnictví, ale v celém systému řízení a plánování výstavby, oprav a modernizace.

Při projednávání závěrečného účtu resortu stavebnictví ČSR jsme konstatovali, že byl splněn roční plán stavební výroby a nad plán byly provedeny stavební práce za 600 mil. Kčs. Překročeny byly plánované dodávky stavebních prací pro investiční výstavbu, především na závazných stavbách, na opravách i na ostatních stavebních pracích. Splněny byly úkoly na integračních akcích v SSSR, i když nadhodnocenými a nehospodárně vynakládanými prostředky se musela zabývat vláda ČSR a ČSSR. V komplexní bytové výstavbě byl celkový objem stavebních prací splněn na cca 96 %. Národním výborům, družstvům a ostatním investorům bylo předáno 25 672 nových bytů, t.j. o 828 více než ukládal plán. Nebyly splněny úkoly v modernizaci bytového fondu. V rozestavěnosti staveb pokračují negativní tendence především u staveb bytové a občanské výstavby. Přes překročení ročních plánů výroby a odbytu stavebních hmot nebyly pokryty požadavky odběratelů v čase, sortimentu a jednotlivých kvalitách výrobků.

Plánované úkoly v efektivnosti stavební výroby se v roce 1987 nepodařilo v organizacích ministerstva stavebnictví ČSR splnit. Oproti státnímu plánu činí propad v tvorbě upravených vlastních výkonů 670 mil. Kčs, v zisku 996 mil. Kčs. Na neplnění kvalitativních ukazatelů se hlavní měrou podílelo překročení nákladů. Nepodařilo se snížit materiálovou náročnost výroby především vlivem překračování měrných spotřeb základních materiálů, přetrvává vysoká rozestavěnost a nízká inovační aktivita. To vše se ve svém souhrnu promítlo do výsledků resortu a jeho jednotlivých částí.

Z jednání vyplynulo, že mnoho let se řeší vysoká rozestavěnost a situace se spíše zhoršuje. Hlavní příčinu vidíme ve způsobu rozhodování a výrobním programu a zařazování staveb až na úrovni centrálních orgánů do 100 % kapacity jednotlivých podniků. Přitom hlavním ukazatelem bilancování kapacity je hodnota "S", tj. hodnota stavebních prací včetně řady subdodávek i mimo resort a tento objem subdodávek je u jednotlivých podniků a v letech značně kolísavý. Nebere se v úvahu daná struktura jednotlivých profesí a z praxe víme, že rozhodující je kapacita hlavní stavební výroby. Neberou se také v úvahu rozpočtové rezervy, které se vždy vyčerpají a vezmeme-li problémy ve zvyšování rozpočtových nákladů, dodávkách materiálů, stav strojního parku a další problémy i třeba v organizaci práce, je jasné, že problém rozestavěnosti narůstá.

Řešení vidím hlavně v tom, aby závazně uložené úkoly formou státní zakázky vyčerpávaly jen 50 - 60 % kapacity jednotlivých podniků a o zbývajícím objemu prací rozhodoval podnik podle vlastních podmínek. Dodržování a zkracování lhůt výstavby by ovlivnila i cenová stimulace ze zkrácení lhůty výstavby. Prozatím existují jenom postihy za nedodržení, které nejsou vzhledem ke způsobu zařazení akcí a širokém rozsahu priorit dostatečné účinné.

Jak již rozpis plánu vytváří podmínky pro nerovnoměrnost výstavby a neplnění úkolů mohu dokumentovat ještě na případě, který se nás poslanců úzce dotýká, a to na plánu komplexní bytové výstavby. Například v našem okrese Uherské Hradiště byl stanoven hlavnímu dodavateli - Pozemním stavbám Gottwaldov - úkol dokončit v roce 1986 132 bytů, v roce 1987 a 1988 žádný byt a v roce 1989 325 bytových jednotek. V roce 1990 je plánováno dokončit 658 bytů, což je pětkrát více než v roce 1986. Ověřil jsem si, že situace v počtech dokončovaných bytů v posledních dvou letech pětiletky je obdobná v celém kraji i republice.

Bytová výstavba má stejně jako průmyslová, svá specifika z hlediska profesí a materiálů. V této souvislosti mě, ale jistě i ostatní poslance zajímá, jak je probilancován a jak bude zajištěn několikanásobný růst počtu oken, dveří, van, kuchyní, výtahů a dalších materiálů?

Velmi negativním jevem je i zaostávání občanské vybavenosti, a to již v rozpisu plánu. Byl stanoven počet dokončovaných bytů v 8. pětiletce, ale nezůstaly prostředky ani kapacity na objekty občanské vybavenosti, které se musely z obytných souborů vypustit. Pozemní stavby realizovaly na KBV v okrese 16,2 mil. Kčs, což je pouze 6,6 % z kapacity závodu.

Dokončujeme tedy byty, ale lidé nemají kde nakupovat, dávat děti do mateřské školy, chodit k lékaři. K této problematice byla přijata řada stranických i vládních opatření a situace v zaostávající občanské vybavenosti se dále zhoršuje. Domnívám se, že politicky i morálně je přijatelnější dokončit méně bytů, ale postavit i potřebná zázemí.

V našem okrese Uherské Hradiště mají sídlo závody podniků ústředně řízených, tj. závod Dopravních staveb Olomouc, Pozemních staveb Gottwaldov a závod Ingstav Brno, dále pak Okresní stavební podnik a stavební závody řízené ministerstvem zemědělství. I u nás je plnění úkolů jednotlivých podniků rozdílné. Dobře plní úkoly závod Dopravních staveb. Vážné problémy jsou v plnění úkolů v Ingstavu i Pozemních stavbách. v pozemních stavbách například vývoj kapacit dělníků ZSV dosahuje 45 %. Od roku 1985 stoupla rozestavěnost ze 135 objektů na 377 v roce 1987. Je to v důsledku nedostatku stavebních kapacit vzhledem k našim potřebám, a to i proto, že všechny závody včetně OSP vyvážejí kapacity do Prahy, Brna a dalších oblastí.

Ještě k jednomu problému z této oblasti - k napohled "obyčejnému" štěrkopísku. V našem okrese je závod na těžbu přírodního štěrkopísku s roční kapacitou 900 m3. Neměly by být s dodávkou tohoto materiálu problémy, ale jsou. Štěrkopísek se dodává až na Ostravsko, Slovensko a do dalších oblastí. S tímto nutno samozřejmě souhlasit, pokud se dopravuje do společensky ekonomické vzdálenosti. Ale tato lokalita bude dotěžena do roku 1992 a není známo perspektivní řešení. Další postup těžby je omezen z důvodů vodohospodářských zákonů.

Dotazuji se, v jakém stádiu je zpracován celostátní program výstavby lomů a výroben drceného kameniva a jak je investičně a technologicky zajištěn a kdy se začne realizovat. V mnoha oblastech republiky je již nyní nedostatek tohoto základního stavebního materiálu a je jistě nutné i tento problém urychleně řešit. Jistě by stálo za úvahu vyřešení moderních technologií na zpracování materiálu z demolic všeho druhu a využití tohoto materiálu jako plniva do betonu.

Zatímco podniky velkého stavebnictví mají problémy s plněním úkolů, Okresní stavební podnik Uherské Hradiště splnil úkoly roku 1987, tak jako v letech minulých, velmi dobře. Dosažené výsledky v plnění státního plánu a výsledky v socialistické soutěži v letech 1986 - 1987 řadí tento podnik mezi nejlepší v místním stavebnictví ČSR. Řídící okresní národní výbor i při velkém tlaku na kapacity vytváří ve spolupráci s podnikem podmínky pro dodržování a zkracování lhůt výstavby již při tvorbě výrobního programu podniku. Dobře propracovaný Komplexní systém řízení kvality vytváří podmínky pro zvyšování kvality práce a snižování kolaudačních závad.

Ve spolupráci s odborovými a stranickými orgány věnuje vedení podniku velkou pozornost i sociálnímu programu v oblasti bytové výstavby, zlepšování sociálních podmínek na stavbách i v oblasti mzdové diferenciace. Tato péče vedla k omezení fluktuace a spolu s péčí o mladé vyučence i ke stabilizaci stavu pracovníků a celého pracovního kolektivu. To je cesta, kterou musí nastoupit i velké stavebnictví. K tomu i my napomáháme kritickým, ale konstruktivním přístupem při jednání našeho výboru.

Značná pozornost okresních orgánů je věnována životnímu prostředí obyvatel okresu. Na prvním místě se jeví velmi naléhavá potřeba vybudovat obchvat okresního města Uherské Hradiště odklonem dvou značně frekventovaných komunikací I. třídy, které se na začátku města spojují do jedné jediné komunikace a procházejí celým městem. Příprava řešení této situace byla před lety komplikovaná neujasněností vedení trasy dálnice D 1. Jak jsem byl informován, bylo definitivní vedení trasy dálnice D 1 uzavřeno začátkem roku 1987 v původní variantě, tj. přes Chřiby, dálničním obchvatem Uherského Hradiště směrem na Trenčín. Neměly by tedy v současnosti být další překážky k urychlenému řešení této závažné dopravní situace, která je desítky let oprávněně kritizována občany města na veřejných stranických schůzích i schůzkách občanů s poslanci všech stupňů. Vždyť jen ve vytipovaném úseku přes okresní město v délce 6,5 km bylo v uplynulém roce způsobeno 42 % dopravních nehod z celkového počtu nehod v okrese.

Okresní orgány vytvářejí společně předpoklady k tomu, aby jeden z nejsložitějších problémů, ovlivňující životní prostředí občanů a bezpečnost silničního provozu, byl v okrese úspěšně vyřešen. Je však třeba vytvořit podmínky pro Dopravní stavby Olomouc, závod Uherské Hradiště, který by kapacitně ve zkráceném termínu byl schopen tento obchvat města vybudovat. Za řešení se z tohoto místa přimlouvám. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Josefu Pátkovi. Slovo má poslanec Jaroslav Schuster, připraví se poslanec Josef Hrabaň.

Poslanec Jaroslav Schuster: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dnes projednávaný závěrečný účet je opět vyrovnaný, což by nás mohlo uklidnit, ale myslím, že naopak bude nutné se nad řadou věcí vážně zamyslit. Ona totiž řada věcí se nevyvíjela tak, jak jsme při schvalování státního rozpočtu pro rok 1987 předpokládali.

Dovolte mi zmínit se z tohoto hlediska o vývoji a výsledcích v roce 1987 v zemědělství, potravinářském průmyslu, lesním a vodním hospodářství.

Za minulý rok nebyly poskytnuty zemědělským organizacím dotace ve výši téměř 1 mld Kčs. To je důsledek nesplnění plánovaných výnosů zemědělské produkce v tomto roce, na něž jsou tyto dotace vázány. To nám ukazuje na značný výpadek v zemědělské výrobě, tedy především v rostlinné výrobě.

Tato skutečnost samozřejmě také ovlivnila výsledky v některých oborech potravinářského průmyslu. Vedlo to u něho k neplnění zisku, i když ne jen z těchto důvodů. To jsou ze značné části dopady klimatických vlivů v loňském roce na zemědělství a potravinářský průmysl.

Lesní a vodní hospodářství splnilo svůj vztah ke státnímu rozpočtu, ale i tento vztah podle plánu poskytuje k rozpočtu vyrovnání těmto odvětvím.

Mám-li tedy hovořit o výsledcích minulého roku, musím říci, že přednostní růst rostlinné výroby nebyl v loňském roce realizován. U některých plodin tedy nebyla dosažena potřebná úroveň produkce. To se především projevilo u cukrovarů a konzerváren

Přes tyto problémy, a to díky rychlejšímu rozvoji živočišné výroby, se plán zemědělské produkce podařilo splnit a také potravinářský průmysl překročil při realizaci přijatých opatření dodávky do tržních fondů o téměř půl miliardy Kčs, a to i přes přetrvávající problémy se zajišťováním obalů od naší výroby.

Součástí rozborů výsledků loňského roku jsou i náklady, zásoby atd. I zde jsou vážné problémy, které mají dopady do výsledků finančního hospodaření a konec konců do státního rozpočtu.

Někteří vyslovují názor, že od nového roku to bude starost zemědělských podniků samotných, neboť tyto budou pracovat v podmínkách nových zákonů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP