Vývoj v plnění úkolů v letošním
roce by bylo možné z hlediska řady ukazatelů
hodnotit jako velmi dobrý. Musíme si však především
odpovědět na otázku, zda se daří
obrat k intenzifikaci anebo ne. Tady je odpověď složitá,
ale řada opakujících se anebo podobných
problémů, které jsme registrovali již
v uplynulém roce, nás musí vést k
veliké střízlivosti. Investiční
proces a v něm zejména komplexní bytová
výstavba nedoznaly potřebných změn.
Zásoby se nadále vyvíjejí nepříznivě.
Úroveň zabezpečení vnitřního
trhu je spíše rozpornější než
v loňském roce.
Roste platební neschopnost řady podniků a
organizací a její příčiny se
rozšiřují. Nejsou to jen neprofinancované
zásoby, ale i úvěry nesplacené po
lhůtě a neprofinancované investice. Česky
řečeno, staví i ten, kdo si na to nevytvořil
potřebné finanční zdroje, nebo ještě
srozumitelněji řečeno: staví kdo chce
a co chce, i když na to nemá.
Je třeba jít důsledně po příčinách
takových jevů, neboť by mohly velice negativně
ovlivnit celý proces přestavby výrobně
technické základny tak, jak jej nasměrovalo
7. zasedání ústředního výboru
naší strany. Zatím se například
s otázkou platební neschopnosti řady podniků,
mám na mysli především druhotnou platební
neschopnost, nejsme s to vyrovnat.
Naskýtá se logická otázka, jak se
bude tento jev projevovat v situaci, kdy budou hospodařit
státní podniky a kdy státní podnik
bude inkasovat negativní dopady své nezaviněné
druhotné platební neschopnosti. Když domyslíme
působení nového mechanismu až do všech
důsledků, měl by zřejmě vést
k velmi rychlé likvidaci těch podniků, které
jsou prvotními původci platební neschopnosti.
Bude však mít dopad i na dobře hospodařící
státní podniky. Tyto obavy poslanci mnohokrát
vyslovili a domnívám se, že jsou plně
oprávněné.
Před námi je přechodné období
minimálně do konce této pětiletky,
kdy budou působit starý i nový mechanismus
paralelně vedle sebe. Za takovéto situace výrazně
rostou nároky na kvalitu státního plánu
a rovněž tak na kvalitu řídící
činnosti ekonomického centra, které musí
vždy včas a citlivě reagovat na vznikající
negativní jevy. Stejně tak ovšem rostou náklady
na řídící pracovníky podnikohospodářské
sféry, zejména těch, kteří
budou stát v čele státních podniků.
Řadu cest k řešení existujících
i předpokládaných problémů
ukazují zkušenosti experimentujících
podniků. Jejich výsledky je třeba důkladně
a objektivně analyzovat a načerpat z nich maximum
poznatků pro náš další postup.
Přitom již nyní je možné říci,
že základem úspěšného postupu
každé organizace je přede vším
naprostý pořádek ve vnitropodnikovém
řízení.
V nových podmínkách chozrasčotu, který
má základ v dokonalém vnitropodnikovém
účetnictví rozpočetnictví a
kalkulacích, musí být doveden až na
takovou úroveň řízení, aby
umožňoval objektivní zhodnocení podílu
práce pokud možno každého jednotlivce
na dosažených výsledcích. Že jde
v tomto směru o velmi obtížnou a náročnou
etapu prací, ukazují právě zkušenosti
prvých podniků, které vstoupily do experimentu.
Sem je proto nezbytné soustředit naši pomoc
v politickoorganizátorské práci, tady je
třeba, aby se každý poslanec projevil jako
aktivní propagátor myšlenek přestavby
v konkrétních podmínkách svého
pracoviště. Přestavba vyžaduje, aby si
každý udělal nejprve pořádek
před svým vlastním prahem, aby sebekriticky
posoudil svou vlastní činnost, než bude kriticky
poukazovat na druhé.
Existují trvale platné požadavky, jejichž
naléhavost stále více vystupuje do popředí.
Hospodářský mechanismus se ani po přestavbě
neobejde bez potřebné kázně a disciplíny,
bez perfektní znalosti a dodržování
pravidel řízení naší ekonomiky,
bez potřebné úcty k plánu jako zákonu,
který určuje rámec jednání
pro každou organizaci, pro každého řídícího
pracovníka i jednotlivce. Jen za těchto podmínek
se může hospodářská smlouva stát
výrazem spolehlivého vztahu dodavatele a odběratele
a bude na ní možné budovat reálné
a fungující dodavatelsko-odběratelské
vztahy. A s tím doslova stojí a padá fungování
celého hospodářského mechanismu po
přestavbě.
Než však dospějeme k tomuto stavu, je třeba
mnohé změnit a překonat. O jaké nároky
a jaké úkoly v tomto směru jde, stanovilo
ve svých závěrech 9. zasedání
ústředního výboru naší
strany. Je třeba, abychom je svou poslaneckou prací
jak v orgánech ČNR, tak i ve volebních obvodech
pomáhali prosazovat důsledně do života.
Rádi bychom současně zaregistrovali rychlejší
postup v nápravě řady nedostatků,
které se dotýkají každodenního
života obyvatel. Jak výstižně řekl
předseda naší vlády soudruh Adamec na
naší prosincové schůzi v loňském
roce: "Lidé vždycky budou posuzovat naši
politiku podle určitých hledisek." Podmínky
k tomu vytváříme v reprodukčním
procesu. Plně proto podporujeme snahu vlády ČSR
prosazovat v hospodářském a sociálním
růstu jednotné československé ekonomiky
přednostní umísťování
vytvářených zdrojů tam, kde nejvíce
přispějí k růstu efektivnosti výroby,
ke zvyšování společenské produktivity
práce i k tvorbě finančních zdrojů
v rámci celé federace. Stanovisko výboru
i jednotlivých poslanců k této problematice
jsem tlumočil naší vládě již
ve své zpravodajské zprávě ke státnímu
rozpočtu ČSR na letošní rok v prosinci
minulého roku. Proto se domnívám, že
přístup naší vlády formulovaný
ve zprávě přednesené ministrem financí,
cen a mezd soudruhem Nikodýmem, plně odpovídá
stanoviskům poslanců předneseným ve
výborech. Myslím si proto, že mohu ubezpečit
naši vládu, že má v této oblasti
plnou podporu našeho poslaneckého sboru.
Soudružky a soudruzi, všechny výbory ČNR
projednaly přikázané kapitoly státního
závěrečného účtu a vzaly
výsledky hospodaření vesměs na vědomí.
Výbor pro plán a rozpočet projednal vládní
návrh státního závěrečného
účtu ve své schůzi 9. června
tohoto roku a schválil zprávu, která je obsažena
v tisku č. 79, který máte k dispozici.
v souladu s tím jako zpravodaj doporučuji, aby Česká
národní rada vládní návrh státního
závěrečného účtu ČSR
za rok 1987 schválila tak, jak jej vláda předložila.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Mrázkovi za přednesení zpravodajské
zprávy. Do rozpravy k projednávanému vládnímu
návrhu se zatím přihlásili poslanci
a poslankyně: Josef Pátek, Jaroslav Schuster, Josef
Hrabaň, Marie Sobotová a Gertruda Hambalčíková.
Prosím prvního přihlášeného
řečníka, poslance Josefa Pátka, aby
se ujal slova.
Poslanec Josef Pátek: Soudružky a soudruzi
poslanci, stavebnictví má významný
podíl na plnění volebního programu,
rozvoji měst a obcí a ovlivňuje spokojenost
občanů s úrovní bydlení a občanské
vybavenosti. Neplnění věcnosti a lhůt
výstavby je často předmětem kritiky
občanů, stranických i státních
orgánů. Příčiny tohoto stavu
vidím nejenom uvnitř resortu stavebnictví,
ale v celém systému řízení
a plánování výstavby, oprav a modernizace.
Při projednávání závěrečného
účtu resortu stavebnictví ČSR jsme
konstatovali, že byl splněn roční plán
stavební výroby a nad plán byly provedeny
stavební práce za 600 mil. Kčs. Překročeny
byly plánované dodávky stavebních
prací pro investiční výstavbu, především
na závazných stavbách, na opravách
i na ostatních stavebních pracích. Splněny
byly úkoly na integračních akcích
v SSSR, i když nadhodnocenými a nehospodárně
vynakládanými prostředky se musela zabývat
vláda ČSR a ČSSR. V komplexní bytové
výstavbě byl celkový objem stavebních
prací splněn na cca 96 %. Národním
výborům, družstvům a ostatním
investorům bylo předáno 25 672 nových
bytů, t.j. o 828 více než ukládal plán.
Nebyly splněny úkoly v modernizaci bytového
fondu. V rozestavěnosti staveb pokračují
negativní tendence především u staveb
bytové a občanské výstavby. Přes
překročení ročních plánů
výroby a odbytu stavebních hmot nebyly pokryty požadavky
odběratelů v čase, sortimentu a jednotlivých
kvalitách výrobků.
Plánované úkoly v efektivnosti stavební
výroby se v roce 1987 nepodařilo v organizacích
ministerstva stavebnictví ČSR splnit. Oproti státnímu
plánu činí propad v tvorbě upravených
vlastních výkonů 670 mil. Kčs, v zisku
996 mil. Kčs. Na neplnění kvalitativních
ukazatelů se hlavní měrou podílelo
překročení nákladů. Nepodařilo
se snížit materiálovou náročnost
výroby především vlivem překračování
měrných spotřeb základních
materiálů, přetrvává vysoká
rozestavěnost a nízká inovační
aktivita. To vše se ve svém souhrnu promítlo
do výsledků resortu a jeho jednotlivých částí.
Z jednání vyplynulo, že mnoho let se řeší
vysoká rozestavěnost a situace se spíše
zhoršuje. Hlavní příčinu vidíme
ve způsobu rozhodování a výrobním
programu a zařazování staveb až na úrovni
centrálních orgánů do 100 % kapacity
jednotlivých podniků. Přitom hlavním
ukazatelem bilancování kapacity je hodnota "S",
tj. hodnota stavebních prací včetně
řady subdodávek i mimo resort a tento objem subdodávek
je u jednotlivých podniků a v letech značně
kolísavý. Nebere se v úvahu daná struktura
jednotlivých profesí a z praxe víme, že
rozhodující je kapacita hlavní stavební
výroby. Neberou se také v úvahu rozpočtové
rezervy, které se vždy vyčerpají a vezmeme-li
problémy ve zvyšování rozpočtových
nákladů, dodávkách materiálů,
stav strojního parku a další problémy
i třeba v organizaci práce, je jasné, že
problém rozestavěnosti narůstá.
Řešení vidím hlavně v tom, aby
závazně uložené úkoly formou
státní zakázky vyčerpávaly
jen 50 - 60 % kapacity jednotlivých podniků a o
zbývajícím objemu prací rozhodoval
podnik podle vlastních podmínek. Dodržování
a zkracování lhůt výstavby by ovlivnila
i cenová stimulace ze zkrácení lhůty
výstavby. Prozatím existují jenom postihy
za nedodržení, které nejsou vzhledem ke způsobu
zařazení akcí a širokém rozsahu
priorit dostatečné účinné.
Jak již rozpis plánu vytváří
podmínky pro nerovnoměrnost výstavby a neplnění
úkolů mohu dokumentovat ještě na případě,
který se nás poslanců úzce dotýká,
a to na plánu komplexní bytové výstavby.
Například v našem okrese Uherské Hradiště
byl stanoven hlavnímu dodavateli - Pozemním stavbám
Gottwaldov - úkol dokončit v roce 1986 132 bytů,
v roce 1987 a 1988 žádný byt a v roce 1989
325 bytových jednotek. V roce 1990 je plánováno
dokončit 658 bytů, což je pětkrát
více než v roce 1986. Ověřil jsem si,
že situace v počtech dokončovaných bytů
v posledních dvou letech pětiletky je obdobná
v celém kraji i republice.
Bytová výstavba má stejně jako průmyslová,
svá specifika z hlediska profesí a materiálů.
V této souvislosti mě, ale jistě i ostatní
poslance zajímá, jak je probilancován a jak
bude zajištěn několikanásobný
růst počtu oken, dveří, van, kuchyní,
výtahů a dalších materiálů?
Velmi negativním jevem je i zaostávání
občanské vybavenosti, a to již v rozpisu plánu.
Byl stanoven počet dokončovaných bytů
v 8. pětiletce, ale nezůstaly prostředky
ani kapacity na objekty občanské vybavenosti, které
se musely z obytných souborů vypustit. Pozemní
stavby realizovaly na KBV v okrese 16,2 mil. Kčs, což
je pouze 6,6 % z kapacity závodu.
Dokončujeme tedy byty, ale lidé nemají kde
nakupovat, dávat děti do mateřské
školy, chodit k lékaři. K této problematice
byla přijata řada stranických i vládních
opatření a situace v zaostávající
občanské vybavenosti se dále zhoršuje.
Domnívám se, že politicky i morálně
je přijatelnější dokončit méně
bytů, ale postavit i potřebná zázemí.
V našem okrese Uherské Hradiště mají
sídlo závody podniků ústředně
řízených, tj. závod Dopravních
staveb Olomouc, Pozemních staveb Gottwaldov a závod
Ingstav Brno, dále pak Okresní stavební podnik
a stavební závody řízené ministerstvem
zemědělství. I u nás je plnění
úkolů jednotlivých podniků rozdílné.
Dobře plní úkoly závod Dopravních
staveb. Vážné problémy jsou v plnění
úkolů v Ingstavu i Pozemních stavbách.
v pozemních stavbách například vývoj
kapacit dělníků ZSV dosahuje 45 %. Od roku
1985 stoupla rozestavěnost ze 135 objektů na 377
v roce 1987. Je to v důsledku nedostatku stavebních
kapacit vzhledem k našim potřebám, a to i proto,
že všechny závody včetně OSP vyvážejí
kapacity do Prahy, Brna a dalších oblastí.
Ještě k jednomu problému z této oblasti
- k napohled "obyčejnému" štěrkopísku.
V našem okrese je závod na těžbu přírodního
štěrkopísku s roční kapacitou
900 m3. Neměly by být s dodávkou
tohoto materiálu problémy, ale jsou. Štěrkopísek
se dodává až na Ostravsko, Slovensko a do dalších
oblastí. S tímto nutno samozřejmě
souhlasit, pokud se dopravuje do společensky ekonomické
vzdálenosti. Ale tato lokalita bude dotěžena
do roku 1992 a není známo perspektivní řešení.
Další postup těžby je omezen z důvodů
vodohospodářských zákonů.
Dotazuji se, v jakém stádiu je zpracován
celostátní program výstavby lomů a
výroben drceného kameniva a jak je investičně
a technologicky zajištěn a kdy se začne realizovat.
V mnoha oblastech republiky je již nyní nedostatek
tohoto základního stavebního materiálu
a je jistě nutné i tento problém urychleně
řešit. Jistě by stálo za úvahu
vyřešení moderních technologií
na zpracování materiálu z demolic všeho
druhu a využití tohoto materiálu jako plniva
do betonu.
Zatímco podniky velkého stavebnictví mají
problémy s plněním úkolů, Okresní
stavební podnik Uherské Hradiště splnil
úkoly roku 1987, tak jako v letech minulých, velmi
dobře. Dosažené výsledky v plnění
státního plánu a výsledky v socialistické
soutěži v letech 1986 - 1987 řadí tento
podnik mezi nejlepší v místním stavebnictví
ČSR. Řídící okresní
národní výbor i při velkém
tlaku na kapacity vytváří ve spolupráci
s podnikem podmínky pro dodržování a
zkracování lhůt výstavby již
při tvorbě výrobního programu podniku.
Dobře propracovaný Komplexní systém
řízení kvality vytváří
podmínky pro zvyšování kvality práce
a snižování kolaudačních závad.
Ve spolupráci s odborovými a stranickými
orgány věnuje vedení podniku velkou pozornost
i sociálnímu programu v oblasti bytové výstavby,
zlepšování sociálních podmínek
na stavbách i v oblasti mzdové diferenciace. Tato
péče vedla k omezení fluktuace a spolu s
péčí o mladé vyučence i ke
stabilizaci stavu pracovníků a celého pracovního
kolektivu. To je cesta, kterou musí nastoupit i velké
stavebnictví. K tomu i my napomáháme kritickým,
ale konstruktivním přístupem při jednání
našeho výboru.
Značná pozornost okresních orgánů
je věnována životnímu prostředí
obyvatel okresu. Na prvním místě se jeví
velmi naléhavá potřeba vybudovat obchvat
okresního města Uherské Hradiště
odklonem dvou značně frekventovaných komunikací
I. třídy, které se na začátku
města spojují do jedné jediné komunikace
a procházejí celým městem. Příprava
řešení této situace byla před
lety komplikovaná neujasněností vedení
trasy dálnice D 1. Jak jsem byl informován, bylo
definitivní vedení trasy dálnice D 1 uzavřeno
začátkem roku 1987 v původní variantě,
tj. přes Chřiby, dálničním
obchvatem Uherského Hradiště směrem
na Trenčín. Neměly by tedy v současnosti
být další překážky k urychlenému
řešení této závažné
dopravní situace, která je desítky let oprávněně
kritizována občany města na veřejných
stranických schůzích i schůzkách
občanů s poslanci všech stupňů.
Vždyť jen ve vytipovaném úseku přes
okresní město v délce 6,5 km bylo v uplynulém
roce způsobeno 42 % dopravních nehod z celkového
počtu nehod v okrese.
Okresní orgány vytvářejí společně
předpoklady k tomu, aby jeden z nejsložitějších
problémů, ovlivňující životní
prostředí občanů a bezpečnost
silničního provozu, byl v okrese úspěšně
vyřešen. Je však třeba vytvořit
podmínky pro Dopravní stavby Olomouc, závod
Uherské Hradiště, který by kapacitně
ve zkráceném termínu byl schopen tento obchvat
města vybudovat. Za řešení se z tohoto
místa přimlouvám. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Pátkovi. Slovo má poslanec Jaroslav
Schuster, připraví se poslanec Josef Hrabaň.
Poslanec Jaroslav Schuster: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, dnes projednávaný
závěrečný účet je opět
vyrovnaný, což by nás mohlo uklidnit, ale myslím,
že naopak bude nutné se nad řadou věcí
vážně zamyslit. Ona totiž řada
věcí se nevyvíjela tak, jak jsme při
schvalování státního rozpočtu
pro rok 1987 předpokládali.
Dovolte mi zmínit se z tohoto hlediska o vývoji
a výsledcích v roce 1987 v zemědělství,
potravinářském průmyslu, lesním
a vodním hospodářství.
Za minulý rok nebyly poskytnuty zemědělským
organizacím dotace ve výši téměř
1 mld Kčs. To je důsledek nesplnění
plánovaných výnosů zemědělské
produkce v tomto roce, na něž jsou tyto dotace vázány.
To nám ukazuje na značný výpadek v
zemědělské výrobě, tedy především
v rostlinné výrobě.
Tato skutečnost samozřejmě také ovlivnila
výsledky v některých oborech potravinářského
průmyslu. Vedlo to u něho k neplnění
zisku, i když ne jen z těchto důvodů.
To jsou ze značné části dopady klimatických
vlivů v loňském roce na zemědělství
a potravinářský průmysl.
Lesní a vodní hospodářství
splnilo svůj vztah ke státnímu rozpočtu,
ale i tento vztah podle plánu poskytuje k rozpočtu
vyrovnání těmto odvětvím.
Mám-li tedy hovořit o výsledcích minulého
roku, musím říci, že přednostní
růst rostlinné výroby nebyl v loňském
roce realizován. U některých plodin tedy
nebyla dosažena potřebná úroveň
produkce. To se především projevilo u cukrovarů
a konzerváren
Přes tyto problémy, a to díky rychlejšímu
rozvoji živočišné výroby, se plán
zemědělské produkce podařilo splnit
a také potravinářský průmysl
překročil při realizaci přijatých
opatření dodávky do tržních fondů
o téměř půl miliardy Kčs, a
to i přes přetrvávající problémy
se zajišťováním obalů od naší
výroby.
Součástí rozborů výsledků
loňského roku jsou i náklady, zásoby
atd. I zde jsou vážné problémy, které
mají dopady do výsledků finančního
hospodaření a konec konců do státního
rozpočtu.
Někteří vyslovují názor, že
od nového roku to bude starost zemědělských
podniků samotných, neboť tyto budou pracovat
v podmínkách nových zákonů.