Společně s národními výbory
řešíme problémy finančního
zabezpečení akce "Z". Ministerstvo financí,
cen a mezd požaduje, aby národní výbory
vytvářely v průběhu letošního
roku odpovídající zdroje pro zabezpečení
těchto úkolů v roce 1989 a nepoužívaly
proto doplňkové zdroje nad rámec schváleného
rozpočtu. Jen tak bude možno bez problémů
realizovat akce v péči o životní prostředí,
především ve výstavbě čistíren
odpadních vod i na ostatních úsecích
zabezpečovaných touto svépomocnou a ekonomicky
výhodnou formou.
Řešení problémů rozvoje jednotlivých
oblastí vyžaduje soustředit na tyto účely
značné finanční prostředky.
prosazujeme, aby se na zabezpečení úkolů
výrazněji než doposud podílely hospodářské
organizace provozující v dané oblasti svou
činnost. Jednou z cest je sdružování
finančních prostředků a činností
organizací s národními výbory. V nedávné
době jsme k tomu úpravou příslušných
právních předpisů vytvořili
potřebné podmínky. přestože tato
forma spolupráce má vzestupnou tendenci, nemůžeme
být ještě zcela spokojeni. Rozvoj měst
a obcí a zlepšování životních
podmínek je jedním z důležitých
faktorů zvyšování životní
úrovně obyvatelstva a tím i stabilizace pracovních
sil. Tuto skutečnost by si měli odpovědní
vedoucí pracovníci v plném rozsahu uvědomit.
Rovněž v oblasti národních výborů
chceme postupně realizovat prvky přestavby, zaměřené
na zvýšení jejich samostatnosti a odpovědnosti.
Připravujeme již pro příští
rok změny v příjmové základně
národních výborů. Jejich podstata
spočívá v posílení vlastních
rozpočtových příjmů, zvýšení
jejich stability a snížení závislosti
na globální dotaci ze státního rozpočtu.
To by mělo podstatně zvýšit zainteresovanost
na dosažených příjmech i na hospodárném
vynakládání rozpočtových prostředků.
V letošním roce budeme v souvislosti s uplatňováním
prvků přestavby důrazněji prosazovat
v hospodaření národních výborů
finanční a rozpočtovou kázeň.
Budeme požadovat, aby národní výbory
zvyšovaly objemy schválených rozpočtů
jen při docílení nadplánovaných
vlastních příjmů.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, jednotlivé kapitoly návrhu státního
závěrečného účtu České
socialistické republiky za rok 1987 byly podrobně
projednány v příslušných výborech
České národní rady. Podnětné
návrhy a připomínky z těchto jednání
plně využijeme v naší další
práci.
Jménem vlády České socialistické
republiky vám děkuji za aktivní a všestrannou
pomoc a podporu, kterou jí poskytujete v úsilí
o důslednou realizaci závěrů XVII.
sjezdu KSČ, ve snaze výrazněji pokročit
v řešení problémů ekonomického
a sociálního rozvoje a přestavby hospodářského
mechanismu.
Navrhuji, aby Česká národní rada předložený
návrh státního závěrečného
účtu České socialistické republiky
za rok 1987 schválila. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu ministru Nikodýmovi. Prosím, aby nyní
přednesl zprávu zpravodaj poslanec Miroslav Mrázek.
Zpravodaj poslanec Miroslav Mrázek: Vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci, předkládaný
vládní návrh státního závěrečného
účtu České socialistické republiky
na výsledcích finančního hospodaření
ukazuje, že rok 1987 ještě neznamenal přechod
na intenzívní typ rozvoje ekonomiky.
Zákonem České národní rady
o pětiletém plánu předpokládané
průměrné roční tempo růstu
národního důchodu v ČSR stanoví
3,2 %. Upravený roční prováděcí
plán na loňský rok uvažoval s 2,5 %
a skutečná dosažená úroveň
byla 2 % proti předchozímu roku. Plánem jsme
založili strategii dalšího postupu na snižování
podílu výrobní spotřeby v celkovém
společenském produktu. Přesto i v loňském
roce pokračoval trend z předchozích let,
kdy dynamika. výrobní spotřeby je vyšší
než dynamika společenského produktu a samozřejmě
i vytvořeného národního důchodu.
Podíl výrobní spotřeby ve společenském
produktu dále vzrostl.
Ve srovnání s plánovaným průběhem
reprodukčního procesu došlo následkem
toho v loňském roce k některým negativním
odchylkám, které se odrazily ve výsledcích
finančního hospodaření státního
rozpočtu. Státní rozpočet po celý
uplynulý rok doslova zápasil s nedostatkem finančních
prostředků na zabezpečení plánovaných
potřeb. Především v důsledku
výpadku ve tvorbě zdrojů u ministerstva průmyslu
bylo třeba na zabezpečení vyrovnanosti státního
rozpočtu ČSR poskytnout i mimořádné
dotace z rozpočtu československé federace.
Tento neplánovaný přesun prostředků
představoval v úhrnu za celý rok částku
1,6 mld Kčs. Mimoto bylo nezbytné použít
dalších 300 mil. Kčs ze zdrojů minulých
let.
Již při schvalování zákona o
státním rozpočtu na rok 1987 jsme kriticky
poukazovali na nereálnost tzv. mobilizační
položky, zapracované do návrhu státního
rozpočtu k zabezpečení jeho vyrovnanosti.
Jak ukázala skutečnost, jednalo se o fiktivní
vyrovnanost, která značně snížila
aktivní působení státního rozpočtu
jako nástroje finanční politiky státu.
Je to možné dokladovat například na
řešení otázky údržby bytového
fondu, velkých oprav a údržby komunikací
apod. Národním výborům se nedaří
plánovitě a dlouhodobě zainteresovat potřebné
dodavatelské kapacity v rozsahu zajišťujícím
alespoň prostou reprodukci mj. proto, že plán
nevytváří nutný prostor a finanční
prostředky jsou řešeny mimořádnými
opatřeními prakticky až během roku.
Poslanci ocenili postup vlády ČSR, která
i za složité situace ve státním rozpočtu
rozhodla o přidělení prostředků
na tyto účely. Problém ovšem ani letos
dořešen definitivně není.
Aktivní finanční politika se totiž velmi
obtížně provádí v situaci, kdy
především státní hospodářské
organizace nedosahují takových výsledků,
aby byly schopny plnit stanovené odvodové povinnosti
vůči státnímu rozpočtu. Zde
je základní slabinou pomalé tempo snižování
zdrojové náročnosti ekonomiky v žádoucích
směrech, které se mj. projevuje i v naprosto nedostatečném
snižování celkové nákladovosti
výkonů.
Plánem bylo založeno, že růst zisku státních
hospodářských organizací z vlastní
činnosti bude z 90 % zabezpečen snižováním
nákladů. Ve skutečnosti se tento vliv promítl
pouze z necelých 37 %. Je to horší výsledek,
než byl dosažen v roce 1986. Svědčí
mj. o tom, že vědeckotechnický pokrok není
stále rozhodující hybnou složkou rozvoje
ekonomiky.
Významným vlivem, který působí
na strojovou náročnost reprodukčního
procesu, je realizace strukturálních záměrů
rozvoje ekonomiky, především pak průmyslové
výroby. Zde v loňském roce pokračovala
tendence rychlejšího růstu materiálně
a energeticky náročných odvětví.
Nižší tempo růstu výroby v lehkém
průmyslu bylo kompenzováno překročením
objemu zdrojově náročné výroby
v chemickém průmyslu, což samo o sobě
přineslo značně negativní dopad do
finančně ekonomické efektivnosti dosažených
výsledků.
Neplánované nároky na dodatečné
vstupy do výrobního procesu, vyplývající
z nízké úrovně intenzifikace a ze
změn v plánovaném sortimentu, odchylky ve
výrobě vyplývající z nedostatku
materiálů a subdodávek spolu s dalšími
vlivy negativně působily na celou oblast finálního
užití. Projevilo se to v nezabezpečení
řady plánovaných potřeb a v nežádoucím
vývoji i zásob.
Situace a vývoj v této oblasti byla předmětem
samostatného jednání předsednictva
České národní rady v květnu
t.r. Nebudu zde opakovat všechny poznatky, které tehdy
odezněly. Chci však zdůraznit, že zásoby
jsou nezbytným jevem reprodukčního procesu.
Nelze je vidět pouze jako globál, který je
žádoucí zredukovat. Stále ukládáme
úkoly ke snížení zásob, aniž
bychom současně řešili příčiny
jejich opakujícího se vzniku.
Zásoby je nutno posuzovat především
z hlediska znalostí příčin jejich
vzniku na úrovni, kde se tvoří. Není
to tedy ukazatel finančního plánu, jehož
úroveň je možné řešit pouze
ve finanční sféře. Řešení
však není jednoduché a je nutno jej hledat
především ve výrobě samé
a v efektivně fungující sféře
oběhu, zaručující přijatelnou
úroveň pohotovosti a úplnosti dodávky.
Stanovisko k tomuto problému odeznělo i na zmíněném
jednání předsednictva ČNR.
Je však naléhavě třeba přejít
od pouhého pochopení problému k jeho řešení,
a to na všech příslušných úrovních
řízení. Zatím se na přístupech
nic podstatného nemění. Přijímat
další opatření, dalo by se říci
administrativního charakteru shora, je v současné
době asi nutné, ale není to postačující
k řešení složité situace. Je prostě
třeba jít důsledně na příčiny
a vytvářet komplexní předpoklady pro
jejich odstranění.
Uplatňování přijatých zákonů
tvořících základ přestavby
hospodářského mechanismu k tomu otevírá
prostor i pokud jde o řešení otázky
zásob. Je však nezbytné tohoto prostoru aktivně
využít, což vyžaduje nové přístupy
zdola i shora.
Výsledky finančního hospodaření
státního rozpočtu byly v uplynulém
roce nepříznivě ovlivňovány
i přetrvávajícími nedostatky v investiční
výstavbě, které jsme již několikrát
kritizovali. Ve vládou ČSR řízené
výstavbě byly například plánem
stanovené zůstatky rozpočtových nákladů
rozestavěných staveb překročeny o
více než 7 mld Kčs. V nedokončené
výstavbě bylo umrtveno o 15 mld Kčs více,
než se plánovalo. Pokračovaly problémy
s uváděním řady kapacit do provozu,
stále velký počet vládou sledovaných
staveb neplní kvalitativní parametry. Důvody
jsou ponejvíce v nedostatku pracovních sil nebo
v jejich nevhodné kvalifikační struktuře,
v odbytových potížích, v nedostatku
vstupních surovin nebo v jejich nevyhovující
kvalitě a ve změnách sortimentu výroby.
Jde vesměs o důvody, které pramení
z nízké úrovně řízení
konkrétních fází investičního
procesu nebo z nekompetentních rozhodnutí předcházejících
tomuto procesu. Jedná se tedy výrazně o subjektivní
nedostatky, na jejichž odstranění nepotřebujeme
devizy ani jiné hmotné zdroje, ale jen rozum a odpovědnost
na pravém místě a v pravý čas.
Myslím, že velmi markantně se nedostatky projevují
v komplexní bytové výstavbě. Přesně
před rokem jsme na našem jednání například
kritizovali nedostatečnou komplexnost bytové výstavby,
zakládanou již samotným plánem a promítanou
i do rozpočtů národních výborů.
Na této situaci se bohužel nic nezměnilo. Vyplývá
to jak z dosažených výsledků státního
závěrečného účtu za
loňský rok, tak z poznatků o plnění
letošních úkolů.
V uplynulém období některé výbory
této otázce věnovaly mimořádnou
pozornost. Chtěl bych proto zdůraznit jeden požadavek,
který považujeme za zcela základní.
Je třeba dosáhnout toho, aby proces komplexní
bytové výstavby se zrovnoměrnil, neboť
to je výchozí předpoklad pro plánovité
a efektivní řešení řady problémů,
které s sebou komplexní bytová výstavba
přináší.
Jsme toho názoru, že základní předpoklady
zde musí vytvářet především
státní plán a že resort stavebnictví
má rozhodující úlohu při jeho
realizaci. v přístupech resortu je však třeba
leccos změnit.
Z prověrek dodavatelského zajištění
centralizovaných staveb komplexní bytové
výstavby zahajovaných v roce 1989 například
vyplývá, že je převzato za ČSR
pouze 4,5 % objemu prací a dodávek z rozpočtových
nákladů příslušných staveb.
Pro rok 1990 je potom převzato 15,5 %. To je naprosto nedostatečné
a povede to k dalšímu opakování problémů.
Z hlediska pohledu na státní závěrečný
účet za loňský rok bych chtěl
rovněž věnovat pozornost otázce vnitřního
trhu.
Plán maloobchodního obratu byl splněn a překročen.
Nebyl však zabezpečen výnos daně z obratu
v takové výši, jak předpokládal
státní rozpočet, jak o tom hovořil
soudruh ministr.
Negativně se totiž do plnění výnosu
daně z obratu promítla zejména odchýlená
struktura v realizaci maloobchodního obratu. Stále
se opakuje skutečnost, že předpokládáme
dynamičtější obrat v průmyslovém
zboží a nižší dynamiku v potravinách,
skutečnost je však zcela opačná. Právě
vyšší než plánovaný podíl
v potravinách, kde jde o komodity s vesměs zápornou
daní z obratu, snižuje výrazně její
plánovaný výnos. I tady se ukazuje naléhavá
potřeba požadavku vytyčeného na XVII.
sjezdu zabezpečit vnitřní trh dostatečnou
nabídkou kvalitního a atraktivního průmyslového
spotřebního zboží. Stále po tom
voláme a prakticky na každém našem jednání
tento požadavek zdůrazňujeme, ale jeho realizace
se zatím vůbec nedaří.
Dnes se výpadky zboží na vnitřním
trhu kryjí značným dovozem. Tato situace
by byla akceptovatelná za předpokladu, že máme
dostatečnou nabídku vývozních komodit,
které můžeme výhodně umisťovat
na náročných trzích. Taková
situace však není. Proto je nezbytné hledat
urychleně cesty k řešení tohoto naléhavého
problému ve výrobě především,
v daleko užší spolupráci výroby
s obchodem a ve všestranném zkvalitňování
činnosti obchodu směrem k výrobě i
ke spotřebiteli.
Dnes se opakuje situace, kdy na trhu bohužel chybí
opakovaně řada položek každodenní
potřeby obyvatel. Nechci to blíže rozebírat,
všichni to dobře znáte. Chci jen zdůraznit,
že je to situace zcela nepřijatelná. Domnívám
se, že tady není možné přijímat
žádné omluvy a zdůvodnění.
Není zde místo pro žádnou analýzu,
je třeba vyvodit nejpřísnější
opatření vůči těm pracovníkům,
kteří svou zcela nezodpovědnou řídící
činností tento stav zapříčinili.
Chtěli bychom proto, aby nám vláda sdělila,
kdo byl například zodpovědný za vznik
nedostatku základních hygienických potřeb
na našem trhu, ale i za neplnění řady
dalších úkolů včetně celých
vládních usnesení, jak o tom ještě
budu dále hovořit. Domnívám se, že
adresnost zde pomůže zjednat trvalou nápravu.
Adresnost je také. zárukou toho, že se nebude
v očích obyvatel naší republiky směšovat
pohled na politiku strany jako celku s pohledem na konkrétní
nedostatky, které mají výrazně subjektivní
příčiny. Této skutečnosti bychom
si všichni měli být velmi vážně
vědomi.
Soudružky a soudruzi, dosavadní vývoj v plnění
úkolů státního plánu za letošní
rok ukazuje, že se reprodukují problémy, které
se objevily již v loňském roce nebo předloňském
roce.
Tím základním problém bylo a zůstává
řešení otázky neefektivní výroby.
Podniky se stále zaměřují v prvé
řadě na plnění a překračování
objemových ukazatelů výroby při zhruba
stejné úrovni nákladovosti jako v minulých
letech. Hospodárnost, jako základní požadavek
současného období, se stále chápe
spíše v oblasti takových činností,
které nemohou podstatnou měrou ovlivnit konečné
hospodářské výsledky. Z tohoto hlediska
se díváme i na dosavadní program hospodárnosti,
který se zaměřuje sice správně
na úspory řady neproduktivních nákladů,
ale stále nepostihuje to podstatné, co ve vlastní
výrobě spolurozhoduje o její výsledné
efektivnosti. Stále se nám prostě nedaří
uchopit zřejmě hlavní článek.
Od začátku této pětiletky vytyčujeme
například požadavky na odstranění
ztrátových výrob a na pozvednutí úrovně
špatně hospodařících podniků
a organizací. Vláda ve svém usnesení
stanovila povinnost přijmout v takových případech
konsolidační program k urychlenému řešení
nevyhovující situace.
V uplynulém roce se však konsolidační
programy výrazněji neprojevily a blok ztrátových
podniků nedoznal podstatnějších změn.
Naopak 40 % organizací ministerstva průmyslu a 36
% organizací ministerstva stavebnictví a výstavby
ČSR zaznamenalo zvlášť výrazné
zhoršení úrovně hospodaření.
Že stále nedostatečně důsledně
řešíme to podstatné, ukazuje i následující
příklad. Podle statistik máme jednu z největších
spotřeb cementu na obyvatele. Jde přitom o energeticky
velmi náročnou výrobu, která velmi
zatěžuje mj. i životní prostředí.
Širokým použitím tzv. superplastifikátoru,
jehož výroba není náročná
a zvládli jsme ji, lze snížit spotřebu
cementu za jinak stejných podmínek až o 20
%.
Spotřebitel, tj. stavebnictví především
a výrobce, v tomto konkrétním případě
Spolek pro chemickou a hutní výrobu v Ústí
nad Labem, mají ovšem různý názor
na cenu tohoto výrobku. Jaksi stranou při celém
posuzování zůstává výrazný
celospolečenský efekt v podobě značného
přínosu pro snížení zdrojové
náročnosti reprodukčního procesu.
Superplastifikátor zatím využíván
není. Prostě dva vedou diskusi bez ohledu na celospolečenské
dopady. Domnívám se, že v takovém případě
je třeba, aby v zájmu celé společnosti
mezi tyto dva partnery vstoupil orgán, který jednoznačným
rozhodnutím zjedná nápravu.
Nedůslednost v prosazování požadavků
na hospodaření v přísně úsporném
režimu lze dokladovat i v hospodaření s energií.
Máme státní cílový program
02, který hospodářské organizace řízené
vládou ČSR plní podle daných ukazatelů
velice dobře. přesto však tempo snižování
energetické náročnosti tvorby národního
důchodu je stále pod plánem. Příčiny
jsou myslím vesměs známy. Výbor lidové
kontroly například zjišťuje, že v
resortech ministerstva výstavby a stavebnictví a
ministerstva zemědělství a výživy
ČSR je jen 10 %, respektive 4 % kotelen vybaveno měřící
a regulační technikou. V těchto resortech
ani nemohou spolehlivě měřit svou vlastní
spotřebu tepla.
Nejsme stále schopni účinněji řešit
takové otázky, jako je například racionalizace
spotřeby tepla v nevýrobní sféře.
Přes řadu usnesení vlády, respektive
předsednictva vlády ČSSR i ČSR, z
nichž některá jsou stará již 8
let, jsme ve výboru pro plán a rozpočet,
když jsme se konkrétně zajímali o měření
spotřeby tepla v bytech občanů, museli nakonec
konstatovat, že nejsou vytvořeny reálné
předpoklady pro zavádění individuálních
měřidel tepla u spotřebitelů a pro
úplaty za skutečně odebrané teplo
jednotlivými spotřebiteli. Dopisy a stanoviska,
kterém mám založeny v korespondenci, poskytují
dostatečný obraz o tom, jak se tento problém
jako horký brambor přehazuje z jednoho orgánu
či resortu na druhý. A to bohužel, do dnešního
dne bez konkrétních výsledků.
Za této situace stále ne!budeme schopni regulovat
spotřebu tepla v dané oblasti a využívat
k tomu efektivně cenové nástroje, jak je
to potřebné. Přitom především
ve spotřebě, respektive v její racionalizaci
musíme dnes hledat cesty ke snižování
energetické náročnosti reprodukčního
procesu. Stále totiž platí, že vložit
prostředky na získání úspor
ve spotřebě stoj společnost daleko méně,
než zabezpečovat nové prvotní zdroje
energie.