Za rozhodující důvod pomalé intenzifikace
ekonomiky považuje vláda nedostatečné
uplatňování nejnovějších
poznatků rozvoje vědy a techniky v hospodářské
praxi. V podnikové sféře stále ještě
není o rychlou realizaci výsledků vědy
a techniky dostatečný zájem. Například
k podpoře technického rozvoje poskytuje na urychlené
zavedení konkrétních výstupů
do praxe slevy z odvodů ze zisku. V roce 1987 byla na tyto
potřeby vyčleněna částka 100
mil. Kčs, vyčerpáno však bylo pouze
12,5 mil. Kčs. Hlavní příčiny
spatřujeme především v nepřipravenosti
hospodářské sféry, v obavách
z případného rizika a někdy i v nízké
efektivnosti vyřešených úkolů.
Stejně jako v minulých letech jsme finančně
podporovali intenzifikaci oprav a údržby, spojenou
s modernizací výrobní základny. Na
tyto účely jsme ze státního rozpočtu
vynaložili 700 mil. Kčs. S využitím tohoto
finančně ekonomického nástroje jsou
vesměs pozitivní zkušenosti. Výsledky
ukazují, že tyto prostředky přinášejí
konkrétní efekty ve zkvalitnění výrobní
základny a celého reprodukčního procesu.
I nadále chceme uplatňovat takové nástroje,
které prokazatelně zvýší ekonomické
přínosy každé vložené koruny.
Poznatky získané při dosavadní realizaci
záměrů hospodářského
a sociálního rozvoje plně potvrzují
nutnost urychlené realizace komplexní přestavby
hospodářského mechanismu, nezbytnost změny
organizačních struktur našeho národního
hospodářství. Vláda ČSR projednala
celý komplex opatření zaměřených
na racionálnější uspořádání
výrobní, výzkumné a oběhové
základny, včetně zásad pro snížení
počtu pracovníků centrální
sféry. Konkrétní návrhy nové
organizace jednotlivých odvětví jsou postupně
projednávány. Je možno konstatovat, že
práce postupují podle stanoveného harmonogramu.
Stačí připomenout, že první státní
podniky začnou fungovat již od 1. července
letošního roku.
Jsme si vědomi toho, že schválená opatření
povedou k přerušení některých
stávajících vazeb a nové bude nutno
teprve vybudovat. V této souvislosti zdůrazňuji,
že vláda nepřipustí tendence k uvolnění
finanční kázně a disciplíny,
nárokové přístupy organizací,
či snahy o zvýšení podnikových
zdrojů na úkor zdrojů celospolečenských.
Nepředpokládáme, že usnesení
vlády, zákon, vyhláška či jiný
právní předpis změní ze dne
na den dlouho pěstované a hluboce zakořeněné
myšlení lidí. K tomu bude třeba řídící
pracovníky odshora dolů vychovávat, odhalovat
nedostatky a hledat cesty jejich řešení. I
to je nedílná součást procesu přestavby.
Na dodržování finanční kázně
se zaměří i finanční kontrola
prováděná orgány ministerstva financí,
cen a mezd. Bude se orientovat přednostně na preventivní
odstraňování všech dlouhodobě
přetrvávajících nedostatků
v národním hospodářství.
Stále nedostatečně je zajišťována
péče o národní majetek, přestože
stav základních prostředků se zvýšil
ke konci minulého roku o více než 45 mld Kčs,
vzrostl stupeň jejich opotřebení o další
0,4 bodu. Zvyšuje se podíl morálně a
mnohdy i fyzicky zcela odepsaných strojů a zařízení.
Pomalu postupuje likvidace zastaralého a nevýkonného
strojního vybavení. Jedním z důvodů
je také růst cen nových základních
prostředků, který předstihuje tempo
zlepšování jejich technicko-ekonomických
parametrů.
Usilujeme o zlepšování základního
pořádku na úseku správy a ochrany
národního majetku. Přesto byly při
prováděných kontrolách zjištěny
vážné nedostatky, které ve svých
důsledcích vedly k materiálním a finančním
ztrátám. V loňském roce bylo za porušování
povinností na tomto úseku uloženo 602 pokut
v celkové výši 11 mil. Kčs. Přitom
dbáme na to, aby formou náhrady škody byly
uložené pokuty uplatněny vůči
těm odpovědným pracovníkům,
kteří svým liknavým a nezodpovědným
přístupem nežádoucí stav zavinili.
Vážené soudružky a soudruzi, základním
úkolem a zájmem socialistické společnosti
vždy byla a nadále zůstává péče
o všestranný rozvoj člověka a stále
širší uspokojování jeho potřeb.
V loňském roce vzrostla životní úroveň
a posílily se sociální jistoty obyvatelstva.
Jeho peněžní výdaje byly v ČSR
proti roku 1986 vyšší o 3,0 % a maloobchodní
obrat se zvýšil o 2,7 % při stabilitě
maloobchodních cen. Uspokojování poptávky
je však provázeno strukturálními nedostatky
v nabídce. Na vnitřním trhu stále
chybí řada druhů textilního zboží,
obuvi, stavebnin, výrobků spotřební
elektroniky a dalších průmyslových výrobků.
Napětí mezi nabídkou a poptávkou se
projevilo nežádoucím snížením
stavu zásob v obchodě a těsnější
závislostí nabídky na dodávkách
zboží. Tento problém byl nejvýraznější
právě u těch výrobků, kde dodávky
byly nepravidelné.
Stabilizovaný vnitřní trh považujeme
za jeden z důležitých faktorů rovnovážného
rozvoje celé ekonomiky. Proto jsme se otázkami zásobování
zabývali i s výhledem do konce této pětiletky.
V květnu zavázala naše vláda příslušné
resorty k zabezpečování plánované
úrovně dodávek do tržních fondů
a k pružnější reakci v sortimentu a kvalitě
zboží na požadavky spotřebitelů.
Počítáme s posílením dovozů
a pozornost soustřeďujeme na zabezpečení
dodávek oděvního zboží, obuvi,
nedostatkových strojírenských a elektrotechnických
výrobků, zejména barevných televizorů,
videomagnetofonů, mrazniček a dalších
nedostatkových druhů.
Příznivě nelze hodnotit ani vývoj
objemu služeb poskytovaných obyvatelstvu a především
jejich kvality. Již v roce 1982 plenární zasedání
ÚV KSČ, při projednávání
situace na úseku národních výborů,
uložilo rozšířit jejich rozsah i dostupnost.
Od té doby se jak stranické orgány, tak i
vláda rozvojem služeb a plněním úkolů
vyplývajících ze závěrů
zmíněného pléna ÚV KSČ
nejednou zabývaly. Je třeba konstatovat, že
přes veškeré úsilí se nedaří
schválené záměry zcela plnit.
Za závažný nedostatek považuje vláda
nízkou efektivnost poskytovaných služeb a mnohdy
i jejich ztrátovost. přitom nepřehlížíme,
že kromě subjektivních příčin
se v tomto směru projevují i objektivní faktory,
například vysoké náklady na udržování
sítě sběren.
Je nezbytné kriticky posoudit současný stav,
zhodnotit jeho příčiny a připravit
konkrétní a účinná opatření
k nápravě. První krok v tomto směru
byl již učiněn. Usnesením 7. zasedání
ÚV KSČ bylo rozhodnuto již od letošního
roku uplatnit ve sféře místní výroby
a služeb principy nového hospodářského
mechanismu. Základním záměrem je zvyšovat
efektivnost hospodaření podniků a současně
i kvalitu a rozsah poskytovaných služeb. V souvislosti
s tím se realizují změny v organizaci a řízení
na tomto úseku tak, aby v něm byla po roce 1990
zabezpečena plná aplikace zásad přestavby
hospodářského mechanismu.
Národní výbory proto musí věnovat
rozvoji služeb patřičnou pozornost. Máme
řadu dobrých příkladů, kdy
finančně a investičně nenáročnými
opatřeními bylo dosaženo efektů vedoucích
ke zvýšení spokojenosti občanů.
V širší míře je například
možno zřizovat drobné provozovny národních
výborů, udělovat povolení občanům
poskytujícím služby a využívat
dalších vhodných forem.
Také bytovou výstavbu provázela v uplynulém
roce řada problémů. Bylo dokončeno
47 tisíc bytů, což je však zhruba o 2300
méně než předpokládat plán.
Z titulu závažných vad bránících
řádnému užívání
bylo zkolaudováno pouze 77 %, což je méně
než v roce 1986. V posledním čtvrtletí
byla dokončena téměř polovina z celkového
počtu bytů. To nesvědčí o dobré
organizaci práce na stavbách, ale naopak o šturmování
a snaze splnit plán dokončených bytů
ke konci roku za každou cenu. Zaostává rovněž
zahajování bytové výstavby. V loňském
roce bylo například zahájeno pouze 94,6 %
z plánovaného počtu bytů. A nutno
konstatovat, že se nepodařilo splnit ani plánované
úkoly v modernizaci bytového fondu. Nedostatky jsou
bohužel dlouhodobé a opakují se každoročně.
Vláda se touto situací zabývá a projedná
v nejbližší době analýzu vývoje
bytové výstavby podle jednotlivých krajů,
včetně příčin nežádoucího
stavu. Na jejím základě budou přijata
opatření ke zlepšení situace při
plnění úkolů 8. pětiletky.
Soudružky a soudruzi, mezi své prvořadé
úkoly řadí vláda ČSR péči
o rozvoj hlavního města Prahy. Za léta socialistické
výstavby byla realizována řada akcí,
které jsou oceňovány u nás i v zahraničí.
Přestavba komplexu historických budov přímo
v centru města budí zasloužený obdiv
našich a zejména zahraničních návštěvníků.
V realizaci řady akcí pokračujeme i v současné
době. Koncepčně se buduje základní
komunikační systém, staví se nová
sídliště, zdokonaluje se síť městské
hromadné dopravy a řeší další
naléhavé otázky. Problémy máme
stále ještě v nedostatečné ubytovací
kapacitě, která se stává limitujícím
faktorem rozvoje turistického ruchu, zaostávají
rekonstrukce a údržba bytového fondu.
Na rozvoj a řešení problémů Prahy
vyčleňujeme každoročně značné
finanční prostředky. Vláda spolu s
Národním výborem hlavního města
Prahy bude více dbát na to, aby se vynaložené
finanční prostředky konkrétně
projevovaly ve zlepšování životních
podmínek Pražanů a ve vzhledu našeho hlavního
města. Prohloubit je třeba především
důslednost kontroly kvality a množství provedených
prací.
Musíme dále postoupit v plnění úkolů
schváleného generelu rozvoje zdravotnictví
v Praze, v rozvoji služeb, ve zkvalitňování
obchodní sítě a na řadě dalších
úseků. Významným úkolem bude
zásadní změna struktury výrobní
základny dislokované na území hlavního
města. Při realizaci tohoto záměru
je třeba vycházet z potřeby zlepšení
životního prostředí a přemístit
zejména ty výroby, které negativně
ovlivňují jeho základní složky.
Pozornost věnujeme řešení rozvoje dalších
měst a městských aglomerací. Značné
finanční prostředky uvolňujeme například
i na rekonstrukce historicky významných městských
rezervací, například Českého
Krumlova, Tábora a dalších.
Velké bohatství představují lázně.
Je naší povinností tohoto bohatství
s rozvahou a racionálně využívat, pečovat
o jeho zachování a další rozvoj.
V roce 1987 jsme z rozpočtu účelově
navíc vynaložili na rozvoj lázní 27,3
mil. Kčs a na rekonstrukce, modernizaci a výstavbu
lázeňských objektů 83,7 mil. Kčs.
Svědčí o tom akce realizované v Karlových
Varech, Poděbradech a Teplicích, jakož i příprava
dalších, například v Mariánských
Lázních. Dosavadní výsledky však
neodpovídají potřebám a jsme teprve
na začátku komplexního řešení.
Zejména je třeba výrazněji pokročit
v rekonstrukcích a opravách stávajících
lázeňských zařízení
a v jejich rozšiřování. V posledním
období schválila vláda ČSR zásadní
soubor opatření k dalšímu rozvoji Karlových
Varů jako důležitého mezinárodního
lázeňského a turistického centra.
Kriticky nutno hodnotit praktickou realizaci a pomalé zavádění
do života těch opatření, která
vláda přijala k rozvoji území při
západní hranici našeho státu. Trváme
na tom, aby příslušné národní
výbory využívaly možností daných
usnesením vlády ČSR a usilovaly o zlepšování
životních podmínek občanů v jimi
řízených územních celcích.
Rovněž resorty musí důsledněji
plnit úkoly v dislokaci nových výrobních
útvarů do příhraničních
oblastí. Jen tak je možno vytvořit přitažlivé
podmínky pro žádoucí příliv
obyvatelstva do tohoto území.
Soudružky a soudruzi, nedílnou součástí
zvyšování životní úrovně
obyvatelstva, jak to zdůraznil XVII. sjezd KSČ,
je péče o životní prostředí.
K řešení nepříznivé ekologické
situace byl zpracován Státní program ekologických
investic na 8. pětiletku. Do programu byly zařazeny
všechny významnější akce zahajované
v 8. pětiletce nebo rozestavěné z předchozí
pětiletky a čistírny odpadních vod
realizované národními výbory v akci
"Z". Do roku 1990 má být v celé
ČSSR v rámci tohoto programu prostavěno více
než 17 mld Kčs a pro federální orgány
na území ČSR se počítá
s částkou 3 mld Kčs.
V roce 1987 bylo z tohoto ekologického programu realizováno
národními výbory a resorty ČSR celkem
972 mil. Kčs a plnění plánu 8. pětiletky
dosahuje za první dva roky pouze 19 %. Tento vývoj
a dosavadní plnění úkolů vážně
ohrožují splnění záměrů
XVII. sjezdu KSČ v realizaci péče o životní
prostředí.
V současné době jsou rozpracovávány
koncepce zlepšování životního prostředí
a je třeba důsledně zajišťovat
příslušná opatření. Vláda
bude trvat na realizaci ekologických akcí minimálně
v rozsahu zapracovaném v 8. pětiletém plánu.
Současně však musí být uplatňována
zásada přednostního zabezpečování
ekologických akcí i v rámci jednotlivých
resortů a organizací. Prosazujeme, aby tato zásada
byla podpořena i připravovanými úpravami
finančně ekonomických nástrojů,
které by měly zvýšit postih znečišťovatelů
životního prostředí. Tím by se
změnil i dnešní úzce resortní
pohled na posuzování ekonomické efektivnosti
opatření na ochranu životního prostředí.
Významné úkoly na úseku zvyšování
životní úrovně obyvatelstva plní
státní rozpočet ČSR svými výdaji
na společenské služby a činnosti pro
obyvatelstvo. Na hlavní odvětví společenské
spotřeby, tj. na sociální zabezpečení,
zdravotnictví, školství a kulturu, bylo v loňském
roce ze státního rozpočtu a z rozpočtů
národních výborů vynaloženo celkově
105,2 mld Kčs, což znamená zvýšení
proti předchozímu roku o 2,3 %.
Ve sféře sociálního zabezpečení
byla realizována první etapa opatření
v důchodové oblasti. Nová hranice nejnižšího
důchodu, který je jediným příjmem
jednotlivce, byla zvýšena na 1000 Kčs. Rovněž
byly upraveny stravovací normy v ústavech sociální
péče, příspěvky poskytované
na dietní stravování a realizována
některá další opatření.
Zvýšeny byly i výdaje na opravy a údržbu
zařízení v oblasti sociální
péče. Na realizaci I. etapy sociálních
opatření bylo ze státního rozpočtu
v roce 1987 vynaloženo celkově 308,9 mil. Kčs.
Další úpravy v důchodovém zabezpečení
budou uskutečněny k 1. říjnu 1988.
Ve zdravotnictví realizujeme celospolečenské
zdravotnické programy, rozšiřujeme péči
o základní prostředky jejich opravami a údržbou.
Celkově jsme v loňském roce na zdravotnictví
vynaložili 20,2 mld Kčs, to je o 4,5 % více
než v roce 1986. programově zlepšujeme vybavenost
zdravotnických pracovišť odpovídající
technikou a potřebným zdravotnickým materiálem.
Spotřeba léků na jednoho obyvatele v ČSR
dosáhla v loňském roce částky
407 Kčs, což je o 22 Kčs více ve srovnání
s rokem 1986. V této souvislosti je třeba zdůraznit,
že za jeden z významných úkolů
považujeme zintenzívnění boje proti
jejich zneužívání. Tento nešvar
působí naší společnosti škody
nejen ekonomické, ale u části obyvatelstva
i problémy zdravotní. Další rezervy
spatřujeme v lepší organizaci práce,
ve vyšším využívání
drahé, především dovážené
techniky.
Na školství jsme v roce 1987 vynaložili 18,5
mld Kčs. Realizací nástaveb a přístaveb
byly získány nové učebny, tělocvičny,
školní jídelny a další potřebná
zařízení. Vyšší prostředky
jsme věnovali na lyžařské zájezdy
žáků, pobyty dětí ve školách
v přírodě, na realizaci programu elektronizace
ve školství, na opatření ke zkvalitnění
školního stravování a na další
potřeby. V tomto odvětví společenské
spotřeby byly rovněž posíleny mzdové
prostředky v rozsahu 116 mil. Kčs.
Na úseku kultury byly zajišťovány zejména
modernizace a rekonstrukce památkových objektů,
divadel, kulturních a společenských středisek.
Vyšší pozornost musí být věnována
posílení finanční soběstačnosti
kulturních organizací a jejich většímu
využití.
Ve vybraných rozpočtových a příspěvkových
organizacích, zejména v odvětví zdravotnictví,
školství, kultury a vědy a výzkumu bude
již od poloviny letošního roku experimentálně
ověřováno fungování zásad
nového systému plánování, financování
a hmotné zainteresovanosti organizací na výsledcích
hospodaření. Cílem tohoto experimentu je
zvýšit samostatnost organizací, dosáhnout
vyšší odpovědnosti za plnění
jejich věcných úkolů ve společensky
žádoucím rozsahu a kvalitě a vyššího
zájmu o hospodárnost. Usneseními vlády
ČSSR i ČSR byly přijaty zásady experimentu.
V červnu jsme projednali a schválili seznam 69 organizací
působících ve sféře společenské
spotřeby, které budou experimentovat od 1. července
letošního roku.
V uplynulých letech se výdaje na společenskou
spotřebu zvyšovaly rychleji než tvorba národního
důchodu. Posilování rovnovážného
ekonomického a sociálního rozvoje vyžaduje,
aby se dynamika tvorby národního důchodu
a zdrojů státního rozpočtu sbližovala
s růstem výdajů na společenskou spotřebu.
Jde o úkol dlouhodobý, jehož postupné
řešení však nelze dále odkládat.
Je třeba vytvářet takové ekonomické
prostředky, které bude organizace působící
v oblasti společenské spotřeby trvale nutit
k racionálnímu hospodaření s rozpočtovými
prostředky. Na druhé straně je třeba
vůči chozrasčotním organizacím
výrobní sféry vyvinout tlak na zvyšování
dynamiky tvorby národního důchodu. V žádném
případě nepůjdeme cestou omezování
sociálních vymožeností, omezování
výdajů na společenskou spotřebu. Trvat
však budeme na racionálním využití
vynaložených společenských zdrojů.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, vláda vytváří předpoklady
pro důsledné zabezpečení náročných
úkolů 8. pětiletky ve sféře
řízené národními výbory.
K tomu je nezbytné, aby všechny stupně národních
výborů a jimi řízené organizace
usilovaly o maximální tvorbu vlastních zdrojů
a přísně dodržovaly všechny principy
hospodárnosti.
V minulém roce dosáhly výdaje z rozpočtů
národních výborů částky
93,3 mld Kčs. Za první dva roky 8. pětiletky
jsme zvýšili proti roku 1985 objemy rozpočtů
o 6,8 mld Kčs, což znamená výraznou
změnu v dosavadním vývoji jejich finančního
hospodaření. Je nutno si uvědomit, že
tyto nárůsty vysoce překračují
dosažené tempo národního důchodu.
Tím více stoupá odpovědnost národních
výborů za hospodárné využití
svěřených prostředků.
O řadě úkolů, na jejichž zabezpečování
se musí bezprostředně podílet i národní
výbory, jsem hovořil v souvislosti s problematikou
rozvoje společenské spotřeby, se zajišťováním
úkolů v bytové výstavbě a v
rozvoji služeb. Za závažný problém
považujeme především dosažení,
popřípadě překročení
plánovaných výsledků hospodářských
organizací řízených národními
výbory.
Loňské výsledky, kdy základní
úkoly plánu byly v úhrnu splněny,
vytvářejí pro to dobré předpoklady.
Je však nezbytné usilovat o to, aby dobrých
výsledků bylo dosahováno ve všech krajích
a ve všech organizacích. Obdobně jako v minulém
roce přijala i letos federální vláda
opatření ke snížení neinvestičních
výdajů o 1,5 - 2 %. Pro národní výbory
to znamená uspořit 772 mil. Kčs. Řídící
národní výbory musí proto důsledněji
odstraňovat nedostatky v organizaci práce, ve využívání
kapacit, v dodržování pracovní doby
a vytvářet předpoklady pro operativnější
přizpůsobování výroby a služeb
skutečným potřebám občanů.
Důsledněji je třeba uplatňovat zásadu
odměňování podle množství
a kvality práce, principy hmotné stimulace a chozrasčotního
hospodaření.