Pondělí 27. června 1988

Za rozhodující důvod pomalé intenzifikace ekonomiky považuje vláda nedostatečné uplatňování nejnovějších poznatků rozvoje vědy a techniky v hospodářské praxi. V podnikové sféře stále ještě není o rychlou realizaci výsledků vědy a techniky dostatečný zájem. Například k podpoře technického rozvoje poskytuje na urychlené zavedení konkrétních výstupů do praxe slevy z odvodů ze zisku. V roce 1987 byla na tyto potřeby vyčleněna částka 100 mil. Kčs, vyčerpáno však bylo pouze 12,5 mil. Kčs. Hlavní příčiny spatřujeme především v nepřipravenosti hospodářské sféry, v obavách z případného rizika a někdy i v nízké efektivnosti vyřešených úkolů.

Stejně jako v minulých letech jsme finančně podporovali intenzifikaci oprav a údržby, spojenou s modernizací výrobní základny. Na tyto účely jsme ze státního rozpočtu vynaložili 700 mil. Kčs. S využitím tohoto finančně ekonomického nástroje jsou vesměs pozitivní zkušenosti. Výsledky ukazují, že tyto prostředky přinášejí konkrétní efekty ve zkvalitnění výrobní základny a celého reprodukčního procesu. I nadále chceme uplatňovat takové nástroje, které prokazatelně zvýší ekonomické přínosy každé vložené koruny.

Poznatky získané při dosavadní realizaci záměrů hospodářského a sociálního rozvoje plně potvrzují nutnost urychlené realizace komplexní přestavby hospodářského mechanismu, nezbytnost změny organizačních struktur našeho národního hospodářství. Vláda ČSR projednala celý komplex opatření zaměřených na racionálnější uspořádání výrobní, výzkumné a oběhové základny, včetně zásad pro snížení počtu pracovníků centrální sféry. Konkrétní návrhy nové organizace jednotlivých odvětví jsou postupně projednávány. Je možno konstatovat, že práce postupují podle stanoveného harmonogramu. Stačí připomenout, že první státní podniky začnou fungovat již od 1. července letošního roku.

Jsme si vědomi toho, že schválená opatření povedou k přerušení některých stávajících vazeb a nové bude nutno teprve vybudovat. V této souvislosti zdůrazňuji, že vláda nepřipustí tendence k uvolnění finanční kázně a disciplíny, nárokové přístupy organizací, či snahy o zvýšení podnikových zdrojů na úkor zdrojů celospolečenských. Nepředpokládáme, že usnesení vlády, zákon, vyhláška či jiný právní předpis změní ze dne na den dlouho pěstované a hluboce zakořeněné myšlení lidí. K tomu bude třeba řídící pracovníky odshora dolů vychovávat, odhalovat nedostatky a hledat cesty jejich řešení. I to je nedílná součást procesu přestavby. Na dodržování finanční kázně se zaměří i finanční kontrola prováděná orgány ministerstva financí, cen a mezd. Bude se orientovat přednostně na preventivní odstraňování všech dlouhodobě přetrvávajících nedostatků v národním hospodářství.

Stále nedostatečně je zajišťována péče o národní majetek, přestože stav základních prostředků se zvýšil ke konci minulého roku o více než 45 mld Kčs, vzrostl stupeň jejich opotřebení o další 0,4 bodu. Zvyšuje se podíl morálně a mnohdy i fyzicky zcela odepsaných strojů a zařízení. Pomalu postupuje likvidace zastaralého a nevýkonného strojního vybavení. Jedním z důvodů je také růst cen nových základních prostředků, který předstihuje tempo zlepšování jejich technicko-ekonomických parametrů.

Usilujeme o zlepšování základního pořádku na úseku správy a ochrany národního majetku. Přesto byly při prováděných kontrolách zjištěny vážné nedostatky, které ve svých důsledcích vedly k materiálním a finančním ztrátám. V loňském roce bylo za porušování povinností na tomto úseku uloženo 602 pokut v celkové výši 11 mil. Kčs. Přitom dbáme na to, aby formou náhrady škody byly uložené pokuty uplatněny vůči těm odpovědným pracovníkům, kteří svým liknavým a nezodpovědným přístupem nežádoucí stav zavinili.

Vážené soudružky a soudruzi, základním úkolem a zájmem socialistické společnosti vždy byla a nadále zůstává péče o všestranný rozvoj člověka a stále širší uspokojování jeho potřeb.

V loňském roce vzrostla životní úroveň a posílily se sociální jistoty obyvatelstva. Jeho peněžní výdaje byly v ČSR proti roku 1986 vyšší o 3,0 % a maloobchodní obrat se zvýšil o 2,7 % při stabilitě maloobchodních cen. Uspokojování poptávky je však provázeno strukturálními nedostatky v nabídce. Na vnitřním trhu stále chybí řada druhů textilního zboží, obuvi, stavebnin, výrobků spotřební elektroniky a dalších průmyslových výrobků. Napětí mezi nabídkou a poptávkou se projevilo nežádoucím snížením stavu zásob v obchodě a těsnější závislostí nabídky na dodávkách zboží. Tento problém byl nejvýraznější právě u těch výrobků, kde dodávky byly nepravidelné.

Stabilizovaný vnitřní trh považujeme za jeden z důležitých faktorů rovnovážného rozvoje celé ekonomiky. Proto jsme se otázkami zásobování zabývali i s výhledem do konce této pětiletky. V květnu zavázala naše vláda příslušné resorty k zabezpečování plánované úrovně dodávek do tržních fondů a k pružnější reakci v sortimentu a kvalitě zboží na požadavky spotřebitelů. Počítáme s posílením dovozů a pozornost soustřeďujeme na zabezpečení dodávek oděvního zboží, obuvi, nedostatkových strojírenských a elektrotechnických výrobků, zejména barevných televizorů, videomagnetofonů, mrazniček a dalších nedostatkových druhů.

Příznivě nelze hodnotit ani vývoj objemu služeb poskytovaných obyvatelstvu a především jejich kvality. Již v roce 1982 plenární zasedání ÚV KSČ, při projednávání situace na úseku národních výborů, uložilo rozšířit jejich rozsah i dostupnost. Od té doby se jak stranické orgány, tak i vláda rozvojem služeb a plněním úkolů vyplývajících ze závěrů zmíněného pléna ÚV KSČ nejednou zabývaly. Je třeba konstatovat, že přes veškeré úsilí se nedaří schválené záměry zcela plnit.

Za závažný nedostatek považuje vláda nízkou efektivnost poskytovaných služeb a mnohdy i jejich ztrátovost. přitom nepřehlížíme, že kromě subjektivních příčin se v tomto směru projevují i objektivní faktory, například vysoké náklady na udržování sítě sběren.

Je nezbytné kriticky posoudit současný stav, zhodnotit jeho příčiny a připravit konkrétní a účinná opatření k nápravě. První krok v tomto směru byl již učiněn. Usnesením 7. zasedání ÚV KSČ bylo rozhodnuto již od letošního roku uplatnit ve sféře místní výroby a služeb principy nového hospodářského mechanismu. Základním záměrem je zvyšovat efektivnost hospodaření podniků a současně i kvalitu a rozsah poskytovaných služeb. V souvislosti s tím se realizují změny v organizaci a řízení na tomto úseku tak, aby v něm byla po roce 1990 zabezpečena plná aplikace zásad přestavby hospodářského mechanismu.

Národní výbory proto musí věnovat rozvoji služeb patřičnou pozornost. Máme řadu dobrých příkladů, kdy finančně a investičně nenáročnými opatřeními bylo dosaženo efektů vedoucích ke zvýšení spokojenosti občanů. V širší míře je například možno zřizovat drobné provozovny národních výborů, udělovat povolení občanům poskytujícím služby a využívat dalších vhodných forem.

Také bytovou výstavbu provázela v uplynulém roce řada problémů. Bylo dokončeno 47 tisíc bytů, což je však zhruba o 2300 méně než předpokládat plán. Z titulu závažných vad bránících řádnému užívání bylo zkolaudováno pouze 77 %, což je méně než v roce 1986. V posledním čtvrtletí byla dokončena téměř polovina z celkového počtu bytů. To nesvědčí o dobré organizaci práce na stavbách, ale naopak o šturmování a snaze splnit plán dokončených bytů ke konci roku za každou cenu. Zaostává rovněž zahajování bytové výstavby. V loňském roce bylo například zahájeno pouze 94,6 % z plánovaného počtu bytů. A nutno konstatovat, že se nepodařilo splnit ani plánované úkoly v modernizaci bytového fondu. Nedostatky jsou bohužel dlouhodobé a opakují se každoročně. Vláda se touto situací zabývá a projedná v nejbližší době analýzu vývoje bytové výstavby podle jednotlivých krajů, včetně příčin nežádoucího stavu. Na jejím základě budou přijata opatření ke zlepšení situace při plnění úkolů 8. pětiletky.

Soudružky a soudruzi, mezi své prvořadé úkoly řadí vláda ČSR péči o rozvoj hlavního města Prahy. Za léta socialistické výstavby byla realizována řada akcí, které jsou oceňovány u nás i v zahraničí. Přestavba komplexu historických budov přímo v centru města budí zasloužený obdiv našich a zejména zahraničních návštěvníků. V realizaci řady akcí pokračujeme i v současné době. Koncepčně se buduje základní komunikační systém, staví se nová sídliště, zdokonaluje se síť městské hromadné dopravy a řeší další naléhavé otázky. Problémy máme stále ještě v nedostatečné ubytovací kapacitě, která se stává limitujícím faktorem rozvoje turistického ruchu, zaostávají rekonstrukce a údržba bytového fondu.

Na rozvoj a řešení problémů Prahy vyčleňujeme každoročně značné finanční prostředky. Vláda spolu s Národním výborem hlavního města Prahy bude více dbát na to, aby se vynaložené finanční prostředky konkrétně projevovaly ve zlepšování životních podmínek Pražanů a ve vzhledu našeho hlavního města. Prohloubit je třeba především důslednost kontroly kvality a množství provedených prací.

Musíme dále postoupit v plnění úkolů schváleného generelu rozvoje zdravotnictví v Praze, v rozvoji služeb, ve zkvalitňování obchodní sítě a na řadě dalších úseků. Významným úkolem bude zásadní změna struktury výrobní základny dislokované na území hlavního města. Při realizaci tohoto záměru je třeba vycházet z potřeby zlepšení životního prostředí a přemístit zejména ty výroby, které negativně ovlivňují jeho základní složky.

Pozornost věnujeme řešení rozvoje dalších měst a městských aglomerací. Značné finanční prostředky uvolňujeme například i na rekonstrukce historicky významných městských rezervací, například Českého Krumlova, Tábora a dalších.

Velké bohatství představují lázně. Je naší povinností tohoto bohatství s rozvahou a racionálně využívat, pečovat o jeho zachování a další rozvoj.

V roce 1987 jsme z rozpočtu účelově navíc vynaložili na rozvoj lázní 27,3 mil. Kčs a na rekonstrukce, modernizaci a výstavbu lázeňských objektů 83,7 mil. Kčs. Svědčí o tom akce realizované v Karlových Varech, Poděbradech a Teplicích, jakož i příprava dalších, například v Mariánských Lázních. Dosavadní výsledky však neodpovídají potřebám a jsme teprve na začátku komplexního řešení. Zejména je třeba výrazněji pokročit v rekonstrukcích a opravách stávajících lázeňských zařízení a v jejich rozšiřování. V posledním období schválila vláda ČSR zásadní soubor opatření k dalšímu rozvoji Karlových Varů jako důležitého mezinárodního lázeňského a turistického centra.

Kriticky nutno hodnotit praktickou realizaci a pomalé zavádění do života těch opatření, která vláda přijala k rozvoji území při západní hranici našeho státu. Trváme na tom, aby příslušné národní výbory využívaly možností daných usnesením vlády ČSR a usilovaly o zlepšování životních podmínek občanů v jimi řízených územních celcích. Rovněž resorty musí důsledněji plnit úkoly v dislokaci nových výrobních útvarů do příhraničních oblastí. Jen tak je možno vytvořit přitažlivé podmínky pro žádoucí příliv obyvatelstva do tohoto území.

Soudružky a soudruzi, nedílnou součástí zvyšování životní úrovně obyvatelstva, jak to zdůraznil XVII. sjezd KSČ, je péče o životní prostředí. K řešení nepříznivé ekologické situace byl zpracován Státní program ekologických investic na 8. pětiletku. Do programu byly zařazeny všechny významnější akce zahajované v 8. pětiletce nebo rozestavěné z předchozí pětiletky a čistírny odpadních vod realizované národními výbory v akci "Z". Do roku 1990 má být v celé ČSSR v rámci tohoto programu prostavěno více než 17 mld Kčs a pro federální orgány na území ČSR se počítá s částkou 3 mld Kčs.

V roce 1987 bylo z tohoto ekologického programu realizováno národními výbory a resorty ČSR celkem 972 mil. Kčs a plnění plánu 8. pětiletky dosahuje za první dva roky pouze 19 %. Tento vývoj a dosavadní plnění úkolů vážně ohrožují splnění záměrů XVII. sjezdu KSČ v realizaci péče o životní prostředí.

V současné době jsou rozpracovávány koncepce zlepšování životního prostředí a je třeba důsledně zajišťovat příslušná opatření. Vláda bude trvat na realizaci ekologických akcí minimálně v rozsahu zapracovaném v 8. pětiletém plánu. Současně však musí být uplatňována zásada přednostního zabezpečování ekologických akcí i v rámci jednotlivých resortů a organizací. Prosazujeme, aby tato zásada byla podpořena i připravovanými úpravami finančně ekonomických nástrojů, které by měly zvýšit postih znečišťovatelů životního prostředí. Tím by se změnil i dnešní úzce resortní pohled na posuzování ekonomické efektivnosti opatření na ochranu životního prostředí.

Významné úkoly na úseku zvyšování životní úrovně obyvatelstva plní státní rozpočet ČSR svými výdaji na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo. Na hlavní odvětví společenské spotřeby, tj. na sociální zabezpečení, zdravotnictví, školství a kulturu, bylo v loňském roce ze státního rozpočtu a z rozpočtů národních výborů vynaloženo celkově 105,2 mld Kčs, což znamená zvýšení proti předchozímu roku o 2,3 %.

Ve sféře sociálního zabezpečení byla realizována první etapa opatření v důchodové oblasti. Nová hranice nejnižšího důchodu, který je jediným příjmem jednotlivce, byla zvýšena na 1000 Kčs. Rovněž byly upraveny stravovací normy v ústavech sociální péče, příspěvky poskytované na dietní stravování a realizována některá další opatření. Zvýšeny byly i výdaje na opravy a údržbu zařízení v oblasti sociální péče. Na realizaci I. etapy sociálních opatření bylo ze státního rozpočtu v roce 1987 vynaloženo celkově 308,9 mil. Kčs. Další úpravy v důchodovém zabezpečení budou uskutečněny k 1. říjnu 1988.

Ve zdravotnictví realizujeme celospolečenské zdravotnické programy, rozšiřujeme péči o základní prostředky jejich opravami a údržbou. Celkově jsme v loňském roce na zdravotnictví vynaložili 20,2 mld Kčs, to je o 4,5 % více než v roce 1986. programově zlepšujeme vybavenost zdravotnických pracovišť odpovídající technikou a potřebným zdravotnickým materiálem. Spotřeba léků na jednoho obyvatele v ČSR dosáhla v loňském roce částky 407 Kčs, což je o 22 Kčs více ve srovnání s rokem 1986. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že za jeden z významných úkolů považujeme zintenzívnění boje proti jejich zneužívání. Tento nešvar působí naší společnosti škody nejen ekonomické, ale u části obyvatelstva i problémy zdravotní. Další rezervy spatřujeme v lepší organizaci práce, ve vyšším využívání drahé, především dovážené techniky.

Na školství jsme v roce 1987 vynaložili 18,5 mld Kčs. Realizací nástaveb a přístaveb byly získány nové učebny, tělocvičny, školní jídelny a další potřebná zařízení. Vyšší prostředky jsme věnovali na lyžařské zájezdy žáků, pobyty dětí ve školách v přírodě, na realizaci programu elektronizace ve školství, na opatření ke zkvalitnění školního stravování a na další potřeby. V tomto odvětví společenské spotřeby byly rovněž posíleny mzdové prostředky v rozsahu 116 mil. Kčs.

Na úseku kultury byly zajišťovány zejména modernizace a rekonstrukce památkových objektů, divadel, kulturních a společenských středisek. Vyšší pozornost musí být věnována posílení finanční soběstačnosti kulturních organizací a jejich většímu využití.

Ve vybraných rozpočtových a příspěvkových organizacích, zejména v odvětví zdravotnictví, školství, kultury a vědy a výzkumu bude již od poloviny letošního roku experimentálně ověřováno fungování zásad nového systému plánování, financování a hmotné zainteresovanosti organizací na výsledcích hospodaření. Cílem tohoto experimentu je zvýšit samostatnost organizací, dosáhnout vyšší odpovědnosti za plnění jejich věcných úkolů ve společensky žádoucím rozsahu a kvalitě a vyššího zájmu o hospodárnost. Usneseními vlády ČSSR i ČSR byly přijaty zásady experimentu. V červnu jsme projednali a schválili seznam 69 organizací působících ve sféře společenské spotřeby, které budou experimentovat od 1. července letošního roku.

V uplynulých letech se výdaje na společenskou spotřebu zvyšovaly rychleji než tvorba národního důchodu. Posilování rovnovážného ekonomického a sociálního rozvoje vyžaduje, aby se dynamika tvorby národního důchodu a zdrojů státního rozpočtu sbližovala s růstem výdajů na společenskou spotřebu. Jde o úkol dlouhodobý, jehož postupné řešení však nelze dále odkládat. Je třeba vytvářet takové ekonomické prostředky, které bude organizace působící v oblasti společenské spotřeby trvale nutit k racionálnímu hospodaření s rozpočtovými prostředky. Na druhé straně je třeba vůči chozrasčotním organizacím výrobní sféry vyvinout tlak na zvyšování dynamiky tvorby národního důchodu. V žádném případě nepůjdeme cestou omezování sociálních vymožeností, omezování výdajů na společenskou spotřebu. Trvat však budeme na racionálním využití vynaložených společenských zdrojů.

Vážené soudružky, vážení soudruzi, vláda vytváří předpoklady pro důsledné zabezpečení náročných úkolů 8. pětiletky ve sféře řízené národními výbory. K tomu je nezbytné, aby všechny stupně národních výborů a jimi řízené organizace usilovaly o maximální tvorbu vlastních zdrojů a přísně dodržovaly všechny principy hospodárnosti.

V minulém roce dosáhly výdaje z rozpočtů národních výborů částky 93,3 mld Kčs. Za první dva roky 8. pětiletky jsme zvýšili proti roku 1985 objemy rozpočtů o 6,8 mld Kčs, což znamená výraznou změnu v dosavadním vývoji jejich finančního hospodaření. Je nutno si uvědomit, že tyto nárůsty vysoce překračují dosažené tempo národního důchodu. Tím více stoupá odpovědnost národních výborů za hospodárné využití svěřených prostředků.

O řadě úkolů, na jejichž zabezpečování se musí bezprostředně podílet i národní výbory, jsem hovořil v souvislosti s problematikou rozvoje společenské spotřeby, se zajišťováním úkolů v bytové výstavbě a v rozvoji služeb. Za závažný problém považujeme především dosažení, popřípadě překročení plánovaných výsledků hospodářských organizací řízených národními výbory.

Loňské výsledky, kdy základní úkoly plánu byly v úhrnu splněny, vytvářejí pro to dobré předpoklady. Je však nezbytné usilovat o to, aby dobrých výsledků bylo dosahováno ve všech krajích a ve všech organizacích. Obdobně jako v minulém roce přijala i letos federální vláda opatření ke snížení neinvestičních výdajů o 1,5 - 2 %. Pro národní výbory to znamená uspořit 772 mil. Kčs. Řídící národní výbory musí proto důsledněji odstraňovat nedostatky v organizaci práce, ve využívání kapacit, v dodržování pracovní doby a vytvářet předpoklady pro operativnější přizpůsobování výroby a služeb skutečným potřebám občanů. Důsledněji je třeba uplatňovat zásadu odměňování podle množství a kvality práce, principy hmotné stimulace a chozrasčotního hospodaření.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP