Předseda České národní rady
Josef Kempný, místopředsedové
České národní rady Marie Jarošová,
Zdeněk Krč, Oldřich Burský
a Josef Kaňa.
Členové vlády České socialistické
republiky, předseda vlády Ladislav Adamec,
místopředsedové vlády Jaroslav Tlapák
a Zdeněk Horčík, ministr financí
Jiří Nikodým, ministryně práce
a sociálních věcí Nasťa Baumruková,
ministr školství Karel Juliš, ministr
kultury Milan Klusák, ministr zdravotnictví
Jaroslav Prokopec, ministr spravedlnosti Antonín
Kašpar, ministr vnitra Josef Jung, ministr
průmyslu Petr Hojer, ministr stavebnictví
Jaroslav Vávra, ministr zemědělství
a výživy Ondřej Vaněk, ministr
lesního a vodního hospodářství
František Kalina, ministr obchodu Josef Ráb,
ministr - předseda Výboru lidové kontroly
Jan Motl a ministr Karel Löbl.
176 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny.
Předseda ČNR Josef Kempný: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, zahajuji přerušené
jednání České národní
rady a znovu vás všechny srdečně vítám.
Budeme pokračovat v diskusi.
Jako první bude diskutovat poslankyně Marie Šmotková,
připraví se poslanec Pavel Krubl.
Poslankyně Marie Šmotková: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, mám-li se vyjádřit ke zprávě
vlády o rozvoji průmyslu v ČSR, i mohu to
udělat zejm na ze tří pohledů. Chci
vycházet z každodenních zkušeností,
které získává občan při
nákupu průmyslového zboží v naší
obchodní síti, dále využít poznatků
pracovníků z průmyslu a ukázat na
některé negativní dopady na životní
prostředí.
Víme všichni, kolik je ještě rozporů
v zajišťování kvalitních surovin
pro náš průmysl, v dodavatelsko - odběratelských
vztazích, a to se pak projevuje jak v poptávce,
tak i v nabídce pro ostatní resorty i pro spotřebitele.
Budu-li se vyjadřovat k dosaženým výsledkům
a předpokladům českého průmyslu,
nečiním si nárok na komplexní stanoviska.
Chtěla bych jen z dosavadních poznatků říci
pár postřehů, a to nejen ze svého
obvodu, ale i z celkového pohledu poslanců našeho
výboru.
Nejprve bych chtěla ocenit úsilí vlády
ČSR, která projednala a připravila analýzu
dalšího ekonomického vývoje resortu
průmyslu s cílem obnovit jeho dynamiku a efektivnost
výroby. Věřím, že pro nastávající
období to bude pro náš průmysl cenné
a potřebné.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
dobré nebo špatné výsledky našeho
průmyslu, jak jsem již podotkla, poznáme všichni
podlo toho, co nám denně nabízí náš
obchod. Často se proto na svých schůzích
v našem zastupitelském orgánu stavem v obchodech
zabýváme. Ohlédneme-li se několik
let nazpět, vidíme, že sortiment našeho
průmyslu se postupně rozšiřoval, což
lze dokladovat ve výrobě obuvi, ošacení,
nábytku, skla, porcelánu, některých
výrobků pro zahrádkáře apod.
Došlo v mnohém ke zlepšení co do množství
a sortimentu a tím i k uspokojení poptávky.
I přes tento pozitivní vývoj vidíme
a máme stále připomínky jak k některým
inovacím těchto výrobků, které
se z těchto důvodů mnohdy stávají
neprodejné, tak i k zabezpečení dalších
nedostatkových výrobků naším
průmyslem. Víme všichni, o které výrobky
jde, které jak se říká se jen "shání".
My je též máme na svých seznamech a
v připomínkách, ale řešení
je stále zdlouhavé. Domnívám se, že
tyto nedostatky by šly při trochu zlepšené
organizaci a větším důrazu vyřešit
a dokázat tak, že jsme v našem národním
hospodářství ještě nezapomněli
rychle reagovat a vyrábět to, co je potřebné.
Soudružky a soudruzi, jsem žena, a proto chci říci
pár připomínek z oblasti práce žen
v průmyslu. Myslím si, že všichni můžeme
ocenit zlepšenou péči podniků nejen
o ženy, ale i všechny pracovníky. V této
souvislosti je asi třeba připomenout, že i
péče o pracovníky včetně žen
je na různé úrovni. Dost toho ukázaly
průzkumy. Někde bylo možno vidět zabezpečení
lékařské péče i služeb
na dobré úrovni, někde mají v tomto
směru ještě co dohánět. Zkráceně
by se dalo říci, že co podnik, to jiné
problémy. Proto zejména vedení podniků
a závodů by mělo více dbát
v některých případech na podmínky
pro hygienu, o boj proti prašnosti, různé poskytování
služeb hlavně pro pracující ženy,
matky. Neméně stejnou pozornost je třeba
věnovat též dopadům na životní
prostředí. Jsem z Gottwaldovska. když hovoříme
o exhalacích, máme většinou na mysli
severní Čechy, severní Moravu, někdy
se k tomu přidává Praha, Brno, Plzeň,
ale ty se projevují v mnoha dalších oblastech.
Není tomu jinak ani u nás na Gottwaldovsku, kde
na malém prostoru je soustředěno asi 80 %
obyvatel a 90 průmyslu. Problémy se objevují
nejen ve vztahu; k znečišťování
vody a ovzduší. Značná část
škodlivin se dostává do zemědělských
výrobků. Není zatím možné
zjistit původ těžkých kovů (např.
rtuti) v potravinách. V nejohroženějších
oblastech je rostlinná výroba snižována
až o 20 %, ohrožena je kvalita. Velké problémy
činí skládky domovních a průmyslových
odhadů. Problémy spalování těchto
odpadů nejsou dořešeny. Velké problémy
také činí znečištění
ovzduší kysličníkem siřičitým
a popílkem. Náš okres má vysoký
podíl na onemocnění horních cest dýchacích.
(Otázka znečištění vod začíná
být sice řešena výstavbou velké
čističky v Otrokovicích, přesto však
dochází k haváriím, například
v samotném Gottwaldově.) Aglomerace Gottwaldova
má rovněž problémy s dopravní
situací, která je vzhledem ke stávající
zástavbě obtížně řešitelná,
znečištění výfukovými
plyny je značné. Nutnost řešení
situace je důležitější vzhledem
k lázním Luhačovice, ochraně minerálních
pramenů a ovzduší, které je znečišťováno
spalováním nekvalitního uhlí a nadměrným
dopravním ruchem.
Byl proto zpracován soubor opatření k řešení
této problematiky v našem okrese, který byl
projednán a schválen předsednictvem OV KSČ.
Obsahuje plán krátkodobých, střednědobých
i dlouhodobých opatření s uvedením
zahájení a ukončení akcí, osobní
či funkční odpovědností za
realizaci akce. Na tom se účinně podílelo
naše zdravotnictví, zejména hygienická
služba. Tato spolu s veterinární službou
věci sleduje, nedopustí konzumaci nedobrých
potravin. Bude se též podílet na schválených
opatřeních.
Celý tento soubor má být splněn do
roku 1995. Osobně se domnívám, že pokud
tento soubor opatření bude realizován ve
stanoveném termínu, bude odstraněna většina
dnešních potíží, které jsou
často středem kritiky našich občanů.
Na tom se musí též. podílet i průmysl
našeho okresu.
A nyní bych chtěla říci několik
slov ke vztahům mezi průmyslem a zemědělstvím,
případně lesním hospodářstvím.
Oba tyto resorty jsou dodavateli řady surovin, patří
k nim například len, dřevo, kůže
apod. Je zde však řada věcí nedořešena.
Kvalita a sortiment dřeva, kůže i jiných
materiálů nesvědčí o tom, že
by se zlepšoval stav mezi dodavateli a odběrateli.
Nemýlím-li se, museli jsme v loňském
roce dovézt z nesocialistických zemí len,
a to pro špatnou kvalitu lnu našeho. Výroba lnu
i technologie jeho úprav je známa již několik
desítek let a přesto jeho kvalita neodpovídá
požadavkům. Stojí za zamyšlení,
zda i nadále jeho úpravy a zpracování
ponecháme rozmarům počasí nebo budeme
hledat jiné možnosti. Stálo by to za úvahu
i řešení.
Další rozpor, který vidím mezi odvětvím
zemědělství a průmyslu, je výroba
a zajišťování kvalitních ochranných
pomůcek. Jsou zde stále velké rezervy, jak
s výběrem vhodné obuvi a ošacení,
tak i v jejich trvanlivosti a kvalitě. Vím, že
vláda ČSR se tímto problémem zabývala.
Proto jej jen připomínám s tím, aby
se příslušné závěry realizovaly.
Ještě o jednom problému bych se chtěla
zmínit. Je to řešení chemizace našeho
zemědělství. Rada věcí jako
dezinfekční prostředky, pesticidy, silážní
prostředky apod. patří do kvalifikované
chemie. Zde jsem nucena konstatovat, že není důsledně
plněn Dlouhodobý program rozvoje odvětví
zabezpečující výživu lidu, na
jehož příslušných částech
pracovali i zástupci chemie. obdobná situace je
se zabezpečováním hnojiv, zejména
kapalných. Bylo by třeba směleji a důrazněji
řešit zvyšování procenta živin
v hnojivech a odbourávání balastných
látek, které zůstávají v půdě
a ne vždy jsou vhodné. Přitom bych chtěla
zdůraznit potřebu řešit rychleji výrobu
kapalných hnojiv. V nich je obsažena nová kvalita.
Jsou účinnější, čistší
a navíc, což si myslím je v současné
době velmi významné, že mají
minimální negativní vliv na životní
prostředí, zejména na kvalitu vody z hlediska
obsahu dusičnanů.
Soudružky a soudruzi poslanci, chtěla jsem jen několika
těmito poznámkami přispět k zhodnocení
výsledků našeho průmyslu z jeho pozitivních,
ale i negativních stránek. Na závěr
doporučuji ocenit úsilí všech pracovníků
a pracovnic a vyjádřit přesvědčení,
že se jim brzy podaří překonat stávající
složitosti a vykročit lépe vpřed při
zabezpečování potřeb naší
socialistické společnosti. Děkuji za pozornost.
/Potlesk./
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Marii Šmotkové. Slovo má poslanec
Pavel Krubl, připraví se poslanec Milan Čaja.
Poslanec Pavel Krubl: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, dnešní
plénum ČNR projednává zprávu
vlády ČSR o problematice dalšího rozvoje
průmyslu řízeného MP ČSR. Projednáváme
to v době, kdy celá naše socialistická
společnost prožívá období nebývalé
aktivity související s komplexní přestavbou
hospodářského mechanismu, která se
týká nejen oblasti hospodářské,
nýbrž i dalších oblasti politického
a společenského života. Poznatky, které
dále uvedu, vycházejí ze situace, která
byla v podnicích MP ve IV. čtvrtletí 1987,
mnohé z nich. už jsou v dnešní době
předmětem řešení v souvislosti
s přípravou na činnost resortu v nových
ekonomických podmínkách přestavby.
Vzhledem k závažnosti dnešní projednávané
problematiky byla této otázce věnována
jak ze strany MP ČSR, tak i poslanců mimořádná
pozornost. Základem k objasnění dané
problematiky byl mezivýborový průzkum v jednotlivých
krajích ČSR ve vybraných podnicích,
který navazoval na seminář uskutečněný
v září 1987.
Spolu s deseti poslanci ČNR jsem se zúčastnil
tohoto mezivýborového průzkumu ve vybraných
závodech Severočeského kraje, a to v měsíci
říjnu v Severočeských chemických
závodech v Lovosicích a Chemických závodech
ČSSP v Litvínově a v měsíci
listopadu v oborovém podniku Crystalex Nový Bor
a v koncernovém podniku Sklotas Teplice. Před vlastním
provedením průzkumu jsme obdrželi podkladové
materiály zpracované přímo pracovníky
jednotlivých podniků, které nás obeznámily
s problematikou daného podniku ve všech oblastech.
Při samotném průzkumu nám byla věnována
náležitá pozornost jak vedoucích pracovníků,
tak představitelů stranické, odborové
a mládežnické organizace. Dále jsme
měli možnost neformálním způsobem
diskutovat problematiku podniků s jednotlivými skupinami
pracovníků například s poslanci, mladými
zaměstnanci, s ženami a pak přímo na
jednotlivých pracovištích. Kromě tohoto
průzkumu jsem se seznámil s problematikou podniků
MP v mém a sousedním volebním obvodě,
a to konkrétné v závodě Rico (továrny
vaty a obvazového zboží) Most, Karlovarský
porcelán n.p. závod 11 Klášterec a Korek
n.p. Klášterec.
Při projednávání tezí zprávy
vlády ČSR ve zdravotním a sociálním
výboru bylo využito i poznatků pracovníků
ministerstva zdravotnictví ČSP z oblasti zajišťování
potřeba požadavků zdravotnictví resortem
ministerstva průmyslu.
Z pohledu všech těchto informací si mohli poslanci
udělat představu i názor o problémech,
složitosti a nutnosti zásadního obratu k zabezpečení
dalšího rozvoje tohoto resortu.
V další části svého diskusního
příspěvku se zaměřím
jednak k dalšímu rozvoji průmyslu řízeného
ministerstvem průmyslu jako celku a pak konkrétně
jak. vidím úlohu ministerstva průmyslu ve
vztahu k zabezpečování potřeb ministerstva
zdravotnictví ČSR.
V organizacích ministerstva průmyslu nelze jednoznačně
říci, že by stav výrobně technické
základny byl vysloveně a všude zastaralý.
V jednotlivých závodech a podnicích jsou
jednotlivé moderní technologie a moderní
stroje (např. nová linka Float II ve Sklotasu Teplice,
Petrochemie II v Chemických závodech v Litvínově),
ale na druhé straně jsou i zařízení,
stroje a budovy z počátku století, kde je
jak provoz, tak i údržba značně náročná,
zůstatková hodnota nulová a stroj nebo zařízení
je udržováno z toho důvodu, že není
buď náhrada tuzemskými stroji nebo nejsou prostředky
na zajištění z dovozu. Proto není tato
obnova a modernizace výrobně technické základny
prováděna komplexně, a proto jsou jen dílčí
dobré výsledky na tomto úseku.
Výše prostředků na investiční
výstavbu, rekonstrukce a modernizaci nezabezpečuje
modernizovat resort ve všech odvětvích v plné
šíři, Je nutno proto ve velmi krátké
době rozhodnout, kam bude resort uvedené prostředky
směřovat, jaká odvětví se budou
preferovat a rozvíjet a tam tyto prostředky soustředit.
Neperspektivní výroby podstatně omezit popřípadě
uvažovat o jejich zrušeni. Jen tak můžeme
zajistit pro vybrané obory špičkovou techniku.
Ministerstvo průmyslu se při zavádění
vědecko-technického pokroku neopírá
jen o zařízení z nesocialistických
zemí, nýbrž i ze zemí RVHP a od tuzemských
dodavatelů. U této oblasti lze konstatovat, ze jak
zejména strojírenský, tak i elektrotechnický
průmysl zabezpečuje potřeby, jak to ministerstvo
průmyslu potřebuje vzhledem ke své funkci,
kterou plní pro tuzemsko i pro export.
I podniky ministerstva stavebnictví neplní v mnoha
případech své závazky a sliby vůči
ministerstvu průmyslu a bohužel i v této oblasti
je už nutno hledat stavebního dodavatele ze zahraničí,
z oblasti RVHP i ostatních zemi. Opět by bylo možno
konkretizovat podle jednotlivých podniků.
Pokud chceme dosáhnout srovnatelných parametrů
s výrobky zahraničních výrobců,
je nutno nezanedbávat i oblast snižování
spotřeb materiálů, energie a paliv a nahrazovat
výrobky s vysokou náročností těchto
spotřeb výrobky a výrobami materiálně
a energeticky méně náročnými,
čemuž je ovšem nutno přizpůsobit
i výrobně technickou základnu. Nemůžeme
chtít od zařízení. které je
například v provoze již 20 let i více
let, srovnatelnou materiálovou a energetickou spotřebu
výrobků jako u zařízení nového
s použitím moderní technologie.
V oblasti řízení a plánování
nemůžeme v budoucnu postupovat stejným způsobem.
Zde je nutno uvést v oblasti plánování
velmi vžitou a velmi používanou tzv. indexovou
metodu při zajišťování zvýšených
úkolů bez. Ohledu na možnosti podniku a provázanost
vstupů a výstupů. Tato oblast byla velmi
často diskutována a kritizována vedoucími
pracovníky a pracujícími. Na konkrétních
případech a v jednotlivých podnicích
byla dokladována. Je přece neúnosné,
aby při zajišťování zvýšených
úkolů se již v plánu počítalo
s pracemi o sobotách.
Nevyjasněnost koncepce, obtíže v odběratelsko
- dodavatelských vztazích, neznalost úkolů
pro další období, obtíže při
realizaci hotové výroby (např. umělá
hnojiva z Chemických závodů Lovosice) vedou
k ochablosti zájmů vedoucích pracovníků
i ostatních zaměstnanců o další
rozvoj podniku a v mnohých případech i k
nežádoucí fluktuaci.
V podnicích, které jsem při poslaneckém
průzkumu navštívil, je různý
stupeň zajišťování sociální
oblasti pro Zaměstnance. Je ještě mnoho rezerv
u vedení podniků i u odborových organizací
ve vytváření příznivého
sociálního klima a dobrých pracovních
podmínek. V podnicích mají na různém
stupni zdravotní péči (například
roční sanatorium Chemických závodů
v Litvínově), úroveň a rozsah závodního
stravování (velmi dobrá u Crystalexu Nový
Bor), stav sociálního zařízeni přímo
v provozech, péče o důchodce ap. Rozdílná
je i zajištěnost a vybaveni ochrannými pomůckami,
kde ovšem úroveň není dána možností
toho kterého podniku, ale tím co který podnik
sežene a co je momentálně k dispozici. Do této
skupiny patří i doprava pracujících
do zaměstnání, kde je v této oblasti
nejvíce připomínek z Teplicka, Mostecka a
Chomutovska. Zajistit dobré podmínky v této
oblasti přispěje k vytvořeni příznivějšího
stavu na pracovištích a lepší možnost
soustředit se na plnění svých pracovních
úkolů.
Specifickým rysem v Severočeském kraji je
i věnování značné pozornosti
zajišťování ekologických programů
jednotlivými závody a podniky a někdy i rozdílný
přístup těchto podniků, místních
státních orgánů a VHJ, které
mají sídlo mimo Severočeský kraj.
Neatraktivnost tohoto kraje je signalizována i nezájmem
kvalifikovaných pracovníků (nejenom lékařů)
o tento kraj, což potvrzují i studie migrace obyvatel,
kdy je odliv kvalifikovaných pracovníků z
kraje a přísun méně kvalifikovaných
pracovníků. V tomto kraji se i projevuje v podnicích
ministerstva průmyslu v některých oblastech
menší atraktivnost z hlediska mzdového a sociálního,
kde zejména odvětví paliv, energetiky a uranového
průmyslu jsou v těchto
oblastech daleko před resortem ministerstva průmyslu.
Jistě značné rezervy má resort ministerstva
průmyslu - a nejenom pracovníci tohoto resortu -
i v dodržování pracovní doby, pracovní
kázně, odpovědnosti jednotlivých.
vedoucích i vývoji přesčasové
práce, kdy do budoucna je opravdu neúnosné,
aby zejména ženy zajišťovaly plnění
plánovaných úkolů popřípadě
výpadky ve výrobě o sobotách, jak
je to v současné době u některých
podniků.
V této části jsem shrnul poznatky z pohledu
poslaneckých průzkumů ve vybraných
závodech Severočeského kraje.
Nyní bych přešel k oblasti zajišťování
potřeb ministerstva zdravotnictví ČSR resortem
průmyslu ČSR. Ministerstvo průmyslu ČSR
je jedním z rozhodujících dodavatelů
pro resort ministerstva zdravotnictví ČSR, a to
jak surovin a materiálů pro zdravotnickou výrobu,
tak materiálů a pomůcek pro léčebně
preventivní péči.