Ministr obchodu ČSR Josef Ráb: Soudruhu předsedo,
soudružky a soudruzi poslanci, samozřejmě na
detailní situaci v okrese Břeclav se velice těžko
reaguje, protože nejsem podrobně seznámen s
podmínkami. Se soudružkou poslankyní projednám
věc osobně, eventuálně na ONV.
Protože tato situace netrápí jen soudruhy na
Břeclavsku, ale v podstatě v každém
okrese ČSR, chtěl bych informovat o situaci. Do
posledních týdnů tohoto roku nebyla jistota,
jaká bude celková bilance dodávek uhlí
z revírů v ČSR a také, jak se nám
podaří zvládnout dopravu. K 10. prosinci
je situace zhruba taková, že do Uhelných skladů,
které zásobují z poloviny domácnosti
a z poloviny ostatní odběratele včetně
terciární sféry, bylo dodáno to, co
je stanoveno v plánu pro letošní rok, a je
reálný předpoklad, že se podaří
zabezpečit i příslib federálního
ministerstva paliv a energetiky a že bude do konce roku dodáno
celkem milión tun navíc. Samozřejmě
je to uhlí s nižší výhřevností
než před pěti lety, není všechno
tříděné a podíl méně
kvalitních kalů a uhelného prachu přece
jen stoupá. Celý problém je nutno řešit
komplexně. Také v součinnosti s ČPK
jsme si už vyměnili některé podklady,
které také reagují na nutnost zásadního
pohledu na plynofikaci a na využití jiných
topných médií, abychom se v budoucnu tímto
problémem nemuseli tak intenzívně zabývat,
jako v roce letošním.
Již někdy od září roku 1986 jsme
řešili bilance letošního roku.
Musím ovšem také říci, že
otázkám hospodárnosti s tímto zdrojem
otopu by měla být v popředí většího
zájmu jak našeho ministerstva vnitřního
obchodu, které rozepisuje jednotlivé bilance na
kraje, ale také samotných národních
výborů. Hovořím o tom proto, že
letošní spotřeba, i s přihlédnutím
ke kruté zimě letošního roku, dosáhne
historického rekordu a přesáhne 16 mil. tun
uhlí. To se nám nepodařilo ještě
ani v jednom roce socialistické výstavby, a pro
vaši informaci, je to o 1,5 mil. tun více než
v letech 7. pětiletky.
Je tedy potřeba, a s tím bych chtěl své
vystoupení ukončit, ve vztahu k roku 1988 - neboť
i tady je zásobování uhlím stále
ještě momentem nevyjasněným a je v jednání
- abychom dosáhli v plánu, a ne tedy jenom v příslibech
a dodatečných bilancích toho, aby dodávky
pro obyvatelstvo byly zabezpečeny na úrovni potřeb
roku 1987, ale i s přihlédnutím k tomu, že
v roce 1988 se zřejmě i v této oblasti minimálně
o 2 - 3 % spotřeba zvýší. Děkuji
za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu ministrovi a prosím, abychom to vzali jako komplexní
informaci, jinak, že by s. ministr s poslankyní Šustrovou
věci podrobněji projednal, pokud se týká
konkrétní problematiky jejího volebního
obvodu.
Má ještě někdo připomínky
nebo náměty, dotazy? Ne.
Soudružky a soudruzi, zjišťuji, že ve schůzi
je podle prezenční listiny přítomno
190 poslanců a že Česká národní
rada je tedy schopna se usnášet.
Předkládám tedy k hlasování
vládní návrh zákona České
národní rady o státním rozpočtu
České socialistické republiky na rok 1988
včetně jeho příloh podle tisku 46
ve znění společné zprávy výborů
České národní rady, obsažené
v tisku 52.
Doporučuji hlasovat o celém vládním
návrhu najednou.
Jsou k tomuto způsobu hlasování nějaké
připomínky? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s tímto návrhem zákona,
nechť zvedne ruku !
(Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji.
Tím Česká národní rada schválila
podle článku 107 odst. 1 písmene d) ústavního
zákona o československé federaci státní
rozpočet České socialistické republiky
na příští rok a tak projednala čtvrtý
bod pořadu našeho jednání.
Nyní přerušíme naše zasedání
na obědní přestávku. Předpokládám
podle zkušeností z minula, že stačí
jedna hodina
Tak prosím vás, přesně za jednu hodinu
budeme pokračovat v přerušeném jednání.
Přeji vám dobrou chuť!
(Jednání přerušeno.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Můžeme přistoupit k
projednání dalšího bodu pořadu,
kterým je
Vláda ČSR pověřila odůvodněním
vládního návrhu zákona ministra zemědělství
a výživy Ondřeje Vaňka, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr zemědělství a výživy
ČSR Ondřej Vaněk: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
z pověření vlády ČSR předkládá
ČNR k projednání a schválení
návrh zákona o působnosti orgánů
veterinární péče ČSR.
Komunistická strana Československa a orgány
našeho státu věnují trvalou pozornost
proporcionálnímu rozvoji socialistické zemědělské
velkovýroby i potravinářského průmyslu
z hlediska důsledného uplatňování
kursu XVI. a XVII. sjezdu strany na zvyšování
soběstačnosti ve výrobě potravin i
dalších zemědělských výrobků.
S vývojem socialistického zemědělství
i s požadavky rozvoje potravinářského
průmyslu souvisí i náplň činnosti,
organizace a řízení veterinární
péče. Socialistické společenské
vlastnictví podmiňuje obohacení klasických,
spíše ochranářských postupů
státní veterinární služby o postupy
nové a mění ji na aktivní nástroj
využití biologického potenciálu hospodářských
zvířat jako jednoho z rozhodujících
činitelů intenzifikace živočišné
výroby. Zvýšil se význam jednotlivých
forem činnosti orgánů veterinární
péče, zejména dozoru nad vytvářením
a ochranou podmínek zdraví zvířat
a zabezpečování zdravotní nezávadnosti
a zvyšování biologické hodnoty živočišných
produktů.
Federální ministerstvo zemědělství
a výživy vypracovalo v souladu s vládním
návrhem zásad zákona o veterinární
péči schváleným výbory Federálního
shromáždění návrh zákona
o veterinární péči, který byl
projednán vládou ČSSR dne 7. května
1987 a 10. listopadu 1987 schválen Federálním
shromážděním.
S přihlédnutím k tomu, že návrh
federálního zákona o veterinární
péči byl v rámci legislativního procesu
projednán též výbory ČNR, bylo
možno přistoupit přímo k vypracování
návrhu zákona ČNR o působnosti orgánů
ČSR na úseku veterinární péče.
Upevnění a rozvoj socialistických výrobních
vztahů a růst výrobních sil v zemědělství,
pokračující proces koncentrace, specializace
a industrializace socialistické zemědělské
velkovýroby jsou zásadním faktorem, který
- spolu s vytvořením nové soustavy orgánů
státního hospodářského řízení
zemědělství - ovlivňuje i veterinární
péči, postavení a úkoly orgánů
a organizací, které na tomto úseku působí.
Dosud platný zákon o veterinární péči
(zákon č. 66/1961 Sb.), vydaný před
vyčleněním státního hospodářského
řízení zemědělství z
působnosti národních výborů,
účinně působil na právní
regulaci vztahů na úseku veterinární
péče v průběhu výstavby socialistické
zemědělské velkovýroby. Přispěl
k pozitivním výsledkům dosaženým
při budování velkochovů v živočišné
výrobě, při uplatňování
jejich zdravotního stavu, v postupné likvidaci nebezpečených
nákaz a nemocí hospodářských
zvířat. S odstupem zhruba 25 let se však stále
více ukazuje, že některá ustanovení
zákona č. 66/61 Sb. o veterinární
péči i právních předpisů
vydaných k jeho provedení byla postupně překonána.
Po vydání zákona č. 32/1963 Sb., o
organizaci řízení zemědělství,
který vytvořil novou soustavu řízení
zemědělství, a po vydání vládního
nařízení č. 33/1963 Sb., kterým
se vyčleňovaly některé organizace
z podřízenosti národních výborů,
byla vyčleněna také okresní a krajská
veterinární zařízení.
V souvislosti s tím byly postupně ustaveny státní
veterinární správy ministerstva zemědělství
a výživy ČSR a SSR a jim byla podřízena
okresní a krajská veterinární zařízení.
Tato organizační struktura platí dosud, není
však zcela v souladu s platnými právními
předpisy, tj. s dosud platným zákonem o veterinární
péči. Z toho vyplývá základní
úloha předkládaného návrhu
zákona - právně zakotvit současný
stav organizace a řízení veterinární
péče.
Předloženým návrhem se zakládá
působnost k výkonu státní správy
na úseku veterinární péče orgánům
státní veterinární správy.
Stanovena je působnost ministerstva zemědělství
a výživy ČSR a jednotlivých stupňů
národních výborů na úseku veterinární
péče.
Ústřední nákazová komise se
zřizuje při ministerstvu zemědělství
a výživy ČSR jako meziresortní poradní
orgán, jehož posláním je koordinovat
plnění úkolů ústředních
orgánů státní správy v boji
proti nákazám zvířat a účinně
reagovat na nepříznivou nákazovou situaci,
jež by mohla přesáhnout rámec kraje.
Jak jsem již uvedl, zakládá zákon -
na rozdíl od současného právního
stavu - působnost k výkonu státní
správy na úseku veterinární péče
orgánům státní veterinární
správy. Veterinární zařízení
byla sice k 1. dubnu 1963 vyčleněna z působnosti
okresních a krajských národních výborů,
ale nebyla jim žádným obecně závazným
právním předpisem svěřena působnost
ke správním úkonům, přestože
fakticky prováděla a provádějí
správní úkony na úseku veterinární
péče. Proto se tento nedostatek současné
právní úpravy předloženým
návrhem zákona odstraňuje.
Ústředním orgánem státní
veterinární péče zůstává
ministerstvo zemědělství a výživy
ČSR.
Zpřesňuje se působnost a pravomoc místních,
okresních a krajských národních výborů
na úseku veterinární péče.
Organizační uspořádání
státní veterinární správy upravené
předkládaným zákonem je totožné
se současnou organizací veterinární
správy s výjimkou Městského veterinárního
zařízení hl. m. Prahy, které až
dosud bylo podřízenou organizací Národního
výboru hl. m. Prahy. Zákon s tím nepočítá
a podřizuje dosavadní veterinární
zařízení hl. m. Prahy Státní
veterinární správě (obdobně
je nově organizováno řízení
veterinární služby i na území
hl. města SSR Bratislavy).
Společně se zákonem Federálního
shromáždění o veterinární
péči tvoří tak zákon České
národní rady (spolu s obdobným zákonem
Slovenské národní rady) ucelenou zákonnou
úpravu na úseku veterinární péče.
Realizace navrhované právní úpravy
si nevyžádá zvýšené nároky
na státní rozpočet České socialistické
republiky ani na plán pracovních sil. Bude mít
za následek i snížení administrativní
náročnosti v oblasti veterinární péče
a vytvoří podmínky pro další
racionalizační opatření, která
budou v souvislosti s přestavbou hospodářského
mechanismu uplatňována ve státní správě.
Předložený návrh zákona ČNR
splňuje požadavky na zabezpečení působnosti
orgánů veterinární péče
ČSR a s přihlédnutím k pozitivním
zkušenostem s existující organizační
strukturou - plní záměr vytvořit soustavu
orgánů s vlastní působností
ve státní správě, přesným
vymezením jejich vztahů k národním
výborům a dalším orgánům,
jakož i k chovatelům zvířat a organizacím
nakládajícím s potravinami a surovinami živočišného
původu a s krmivy. Při zachování vlivu
centra ponechává zákon potřebný
prostor pro přizpůsobení soustavy orgánů
veterinární péče potřebám
zemědělské a potravinářské
velkovýroby a pro racionalizaci její činnosti.
Závěrem mého vystoupení mi dovolte,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
abych vám poděkoval za péči a pozornost,
kterou jste přípravě návrhu zákona
"O působnosti orgánů veterinární
péče" věnovali ve zpravodajských
skupinách a v jednotlivých výborech ČNR.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, jménem vlády ČSR navrhuji,
aby Česká národní rada předložený
návrh zákona po projednání schválila.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu ministrovi Vaňkovi za odůvodnění
vládního návrhu a prosím společného
zpravodaje poslance Bohuslav Olšana, aby přednesl
zprávu výboru ČNR o projednání
návrhu.
Zpravodaj poslanec Bohuslav Olšan: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
dne 10. listopadu tohoto roku schválilo Federální
shromáždění zákon o veterinární
péči. Bylo tomu tak proto, že podle ústavního
zákona veterinární oblast přísluší
do zákonodárné činnosti federace.
Jak je vám jistě známo, byl tento zákon
zveřejněn dne 17. listopadu v částce
21 pod číslem 87.
Jeho obsahem je vytváření právních
předpokladů pro další rozvoj veterinární
péče jako důležitého činitele
ochrany a upevňování zdraví zvířat,
růstu živočišné velkovýroby.
Současně tento zákon vytváří
podmínky pro výrobu zdravotně a hygienicky
a biologicky hodnotných potravin a surovin živočišného
původu v zájmu zkvalitňování
výživy lidu a ochrany jejich zdraví.
Zákon Federálního shromáždění
předpokládá vydání zákonů
národních rad upravující působnost
orgánů republik včetně národních
výborů při výkonu státní
správy na úseku veterinární péče.
Zákon Federálního shromáždění
a zákony národních rad nahradí dosud
platnou úpravu vyjádřenou zákonem
č. 66 z roku 1961 Sb., zákonů o veterinární
péči.
Při této příležitosti můžeme
konstatovat, že dosavadní právní úprava
plnila svoji úlohu, ale s odstupem čtvrt století,
v němž se změnily výrobně-ekonomické
podmínky se ukázalo, že řada ustanovení
zákona je již překonaná.
Uplatňování vědeckotechnického
pokroku, postupující koncentrace výroby,
specializace a industrializace zemědělské
výroby a zdokonalování technologií
potravinářského průmyslu s cílem
lépe využít surovin a zavádět
výrobu kvalitnějších potravin, měly
nutně za důsledek zaostávání
dosavadní právní úpravy.
Na nové právní úpravě je třeba
ocenit, že orientuje na prohloubení preference, na
zvýšení hygienické kvality živočišných
výrobků a na předcházení ztrátám
při jejich výrobě a zpracování.
Nově jsou zde formulována práva a povinnosti
chovatelů zvířat a práva a povinnosti
pracovníků veterinární služby.
Všechny výbory České národní
rady (kromě imunitního a mandátového)
projednaly návrh zákona České národní
rady o působnosti orgánů České
socialistické republiky na úseku veterinární
péče (tisk 41), který navazuje na uvedený
federální zákon.
S tímto návrhem zákona výbory vyslovily
souhlas. Při jeho projednávání doporučily
provést v něm některé úpravy.
Návrh těchto úprav je obsažen ve společné
zprávě výborů, tedy v tisku České
národní rady č. 42.
Diskuse k návrhu zákona byla bohatá a vyplynula
z ní celá řada doporučení.
Dovolte, abych se stručně zásadními
doporučeními, obsaženými ve společné
zprávě výborů, zabýval.
Především bylo doporučeno ponechat v
§ 6 možnost, aby předsedou nákazové
komise byl buď předseda nebo některý
z místopředsedů národního výboru
a nezužovala se možnost výběru výlučně
na místopředsedu - tak jak je to uvedeno v návrhu
zákona v § 6, odstavec 2.
Pro toto doporučení hovoří uplatnění
této zásady v zákonu České
národní rady č. 130 z roku 1974 Sbírky
zákonů, o státní správě
ve vodním hospodářství.
Tento způsob vytváří širší
prostor pro národní výbory a posiluje i autoritu
nákazové komise.
Další úprava uvedená ve společné
zprávě k § 8 odstavec 1, písmeno c),
je vlastně upřesnění a vytvoření
souladu se zákonnou úpravou provedenou v zákoně
o národních výborech, neboť působnost
obvodních národních výborů
v Praze má charakter nejen okresních, ale i městských
národních výborů.
Za významnější je nutné považovat
doplnění navrhované v § 9 předloženého
návrhu zákona. Smyslem tohoto doplňku je
zamezit rozšiřování nákaz a narušování
životního prostředí ze strany synantropních
a volně žijících divokých zvířat.
Předpokládá se tím, že veterinární
správa bude ve spolupráci se společenskými
organizacemi myslivců, rybářů a případně
dalšími, s orgány státní ochrany
přírody a dalšími orgány a organizacemi
sledovat zdravotní stav uvedených zvířecích
druhů.