Úterý 22. prosince 1987

Soudruh ministr Nikodým v úvodním slově řekl, že přípravě plánu na rok 1988 věnujeme velkou pozornost a že pracujeme ve velmi složitých podmínkách. Chtěl bych pro vás - poslance - tuto problematiku trochu rozvést a přiblížit vám ji.

Např. v českém průmyslu neplníme dva roky pětiletky. Za rok 1986 zůstalo vysoké manko, za rok 1987 bude situace obdobná. Pro vaši informaci musím říci, že ve výrobě zboží v českém průmyslu za 2 roky pětiletky zůstaneme dlužni více než 10 miliard Kčs, obdobně nesplníme upravené vlastní výkony v této výši a skoro o 11 mld. nesplníme zisk. To jsou zdroje, se kterými se musí naše ekonomika buď nějak vyrovnat, nebo musíme počítat s určitými odpisy ve výdajích.

Při přípravě plánu na rok 1988 jsme stáli před problémem: buď pokračovat v rozpisu plánu podle původní pětiletky, tzn. naplánovat nereálná čísla, nebo provést úpravu plánu, zpřesnění plánu na r. 1988, tzn. určité snížení plánu a počítat s tím, že vrátíme lidem v továrnách jistotu, sebevědomí, že plán začne mobilizovat a v roce 1989 a 1990 nastolíme určitou dynamičnost rozvoje.

Po dlouhých debatách v politických orgánech i ve federální vládě, jsme se přiklonili k tomu, že provedeme určitou úpravu plánu na rok 1988. Aby mi bylo rozuměno: vyrobíme-li ovšem méně zboží, musíme počítat, že máme méně zdrojů. Jiná ekonomika neexistuje. Přesto jsme přesvědčeni, že se nám podaří zmobilizovat zdroje k tomu, aby se plán začal plnit od počátku roku, aby skončily všelijaké ty řeči o nereálnosti plánu a abychom skutečně začali společně mobilizovat.

A promiňte mi poznámku k tomu, co se k tomu říká a kdo se obviňuje. Je skutečností, že plán z centra nebyl reálný, neodrážel reálné možnosti, ale také chozrasčotní sféra nedostatečně mobilizovala. Taková je pravda. My si z toho musíme vzít poučení a takových chyb se v budoucnosti vyvarovat. Jdeme na upravený plán. Sledujeme tím ještě jedno hledisko - že již v průběhu prosince mohou být podniky seznámeny s ukazateli plánů a stranické organizace společně s ROH, SSM a dalšími začít připravovat mobilizaci lidí. Domníváme se, že to naší věci prospěje a že se nám podaří skutečně s tím plánem pohnout. Tolik k plánu průmyslu pro rok 1988.

Druhá připomínka, která byla oprávněná a já s ní, bohužel, musím souhlasit, jsou kritická slova k plnění našeho stavebnictví. Je mnoho složitostí v našem stavebnictví, ale nelze připustit, abychom se v příštím roce opakovali, že nám chybí kámen, štěrk, písek a věci, které jsou doma, a které byly zaviněny nedůsledností vedoucích hospodářských pracovníků. Tyto zdroje zde jsou, máme dokonce mechanizační prostředky, nemáme využité soboty a neděle, ale vymlouvat se na to, že není základní prostředek - cihla, to národ nemůže pochopit.

Zvláštní problém byl ve výrobě cementu. Dokonce jsme museli přikročit k řadě kádrových opatření, protože situace v cementu byla zaviněna vinou subjektivního přístupu, nikoliv objektivních příčin. V příštím roce by se to opakovat nemělo. A stane-li se to, půjde o chybu těch lidí, kteří jsou pověřeni řízením a je třeba s nimi udělat příslušné kádrové závěry.

Třetí problém, o kterém zde bylo hovořeno, je vnitřní obchod. Soudruzi, myslím, že si rozumíme - jestliže doma neplníme taková kvanta výrobků, tak to ve vnitřním obchodě musí být vidět. Bohužel, celý spotřební průmysl je budován na základě surovin, které musíme dovážet. Jsou to vlna, bavlna, kůže, kaučuk atd. A na to si musíme vydělat vývozem. Je třeba vysoce ocenit práci lidí v průmyslu, kteří splnili exportní úkoly za I. pololetí na 100 % a průmysl vyvezl přes 9 mld. Kčs do západních zemí, více, než všechna tři strojírenská ministerstva dohromady. Jsou předpoklady, že i II. pololetí splníme. Opravdu je třeba se poklonit před našimi lidmi, kteří za mimořádně těžkých podmínek tyto úkoly čestně plní. Jinak bychom tu výrobu už někde zastavili, protože bychom neměli devizy na základní suroviny.

Pochopitelně, když jsme to vyvezli a plán se neplní, chybí to na vnitřním trhu. Proto jsou oprávněné připomínky, že není sortiment a kvalita výrobků. Děláme některá dílčí opatření, že něco dovezeme ze socialistických zemí, že provedeme určitou výměnu a něco dovezeme, pokud máme devizy, i z nesocialistických států. Ale to nemá vliv na to, abychom mohli mluvit o radikálním zlepšení situace na vnitřním trhu. Situace je špatná, musíme se s tím v letošním roce nějak vyrovnat a pro příští rok hledat východiska. Musíme začít, jak jsem již zdůraznil, od začátku roku pravidelně plnit. Jsou k tomu vytvořeny podmínky. Chce to však jak z centra, tak z chozrasčotní sféry táhnout za jeden provaz. Budeme-li dělat jinou politiku, těžko se dopočítáme.

Čtvrtá poznámka se týká problematiky národních výborů. Soudruzi, my zakládáme v naší politice zásadu, že prostředky na opravy a údržbu být musí za každou cenu. Proto si musí jednotlivé stupně národních výborů zajistit kapacity. Bylo by přece nemorální a nezodpovědné, kdybychom nechali stávající bytový i nebytový fond padat. Prostředky na to rezervujeme. Mohu dnes s plnou odpovědností říci, že i na příští rok jsou tyto prostředky zajištěny. Náš rozpočet také počítá s plným krytím akce Z.

Jsou dílčí problémy v oblasti zdravotnictví, školství, kultury, které nemáme ještě dnes uzavřené. Ale my disponujeme tak obrovskými rezervami, které musíme využít. Nemůžeme si dovolit ten přepych, abychom někde drželi zbytečně školské správy, desítky inspektorů a rozsáhlou administrativu. To platí i o celé řadě našich nemocnic a kulturních zařízení. Musíme se v těchto věcech rozebrat a do té restrinkce pracovní síly v těchto oblastech jít. U nás nehrozí nezaměstnanost, každý bude mít práci, každý bude mít možnost být zaměstnán podle schopností a vzdělání. Ale musíme od jednotlivých krajů a okresů žádat větší náročnost a důslednost. Aby mi bylo rozuměno, i v té oblasti terciární sféry, v oblasti národních výborů jsou zajištěny podmínky k tomu, aby se nezhoršil stav. Ale bude záležet na naší iniciativě, na naší zodpovědnosti, na přístupu, který budeme volit.

My proto chceme urychlit zavedení nové soustavy řízení. To není náš výmysl, ale to je jediné východisko, jak věci pomoci. Zjednodušit řízení, dát větší prostor pro podnikavost, skutečně brát v úvahu to, že na každém úseku musí lidé na sebe vydělávat. Nemohou pořád nastavovat ruce, že z centra dostanou všechno. Pokud se nám to podaří, máme vyhráno. I když víme, že to není otázka měsíce nebo roku. Ještě zůstává řada problémů, ke kterým se musíme vrátit, které budeme muset řešit.

Soudruh Nikodým řekl, že se budeme k plánu vracet. Já bych to chtěl potvrdit. My se dohodneme s předsednictvem a s předsedou České národní rady - jakmile budeme mít dokončené práce na plánu roku 1988 - jakou formou vás s tím seznámíme a jak vás požádat o plnou podporu v mobilizaci.

I když jsem hovořil o úpravě plánu směrem dolů, chci zdůraznit, že se nejedná o žádný měkký plán. Jedná se o velmi náročný plán s obrovskými riziky. Nepodaří-li se nám začít ten plán hned od počátku roku zajišťovat, tak jsme dopadli špatně. Toho bychom se chtěli vyvarovat.

Myslím si, že najdeme způsob, jak se seznámit s věcmi, jak na vaše připomínky ještě konkrétněji reagovat, jak se pokusit o to, abychom našli ještě užší spolupráci centra s chozrasčotní sférou, abychom viděli správně připomínky, i to, kde je to shora nedobře zajišťováno.

Chtěl bych své vystoupení ukončit tím, že i v plánu na rok 1988 máme předpoklady zajistit reálný plán, ale jen tehdy, když půjde jak centrální, tak chozrasčotní sféra společným pevným krokem. Děkuji.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji předsedovi vlády soudruhu Adamcovi. O slovo se přihlásil soudruh ministr Nikodým.

Ministr financí ČSR Jiří Nikodým: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, Projednávání problematiky plánu a rozpočtu jak ve výborech, tak nyní na plénu ČNR ukazuje, jakou pozornost věnují poslanci těmto otázkám. O mnoha věcech jsme už hovořili ve výborech.

I dnes vyzněly některé diskusní příspěvky v tom smyslu, jak nadále společně zajišťovat úkoly přes plán i finanční prostředky.

Chtěl bych doplnit s. předsedu vlády o některé další konkrétnější poznatky a příp. reagovat na vaši diskusi

Pokud se týká poznámky s. Mrázka k preferenci jednotlivých učebních oborů, považuji za potřebné, aby právě na základě jeho doporučení příslušní ministři vzniklou situaci prověřili a zjištěné nedostatky projednali s ministerstvem práce a sociálních věcí a s ministerstvem školství tak, aby se dosáhlo nápravy.

Dále s. Mrázek ve zpravodajské zprávě uvedl a dále vysvětlil s. předseda vlády, pokud jde o údržbu a opravy bytového fondu, že chybějících 1,6 mld. Kčs bude zajištěno. To se týká i vodního hospodářství, které zde bylo vzpomenuto. Od prvopočátku však musejí mít KNV jasno, co udělat, aby mohly přes dodavatelsko-odběratelské vztahy tyto práce zajišťovat.

Pokud jde o Akci Z a tzv. nedostatek finančních prostředků, vláda rozhodla, že se to bude řešit diferencovaně, s přihlédnutím k Severočeskému kraji a hl. m. Praze, kteří jediní respektovali všechna naše finanční doporučení a na Akci Z pro rok 1988 finanční prostředky mají.

Jsme si vědomi některých problémů ve zdravotnictví a ve školství. Především je nutno zdůraznit, že základní plánované úkoly ve školství i zdravotnictví jsou rozpočtem zajištěny.

Já jsem ve své úvodní zprávě řekl, že výdaje na společenskou spotřebu rostou rychleji než roste národní důchod.

Soudružky a soudruzi, prosím, abychom si to všichni uvědomili. Jestliže dojde k úpravě plánu pro rok 1988, jak to s. předseda vlády řekl, a my si myslíme, že to bude oprávněné, tak je třeba si uvědomit, že tím méně vytvoříme finančních prostředků. Řekli jsme však, a vláda to tvrdě prosazuje, že nebudeme krátit prostředky na školství, kulturu, zdravotnictví atd.

Pokud se týká připomínky k potravinářskému průmyslu, je třeba říci, že rozsah investic, určený plánovacími komisemi pro toto odvětví na 8. pětiletku nepřináší potřebné zlepšení. Předpokládáme, že je nutné toto změnit, a proto také ke zmírnění tohoto stavu poskytuje i státní rozpočet určité prostředky už od r. 1985 pro potravinářský průmysl na intenzifikaci oprav spojenou s modernizací prováděnou z provozních prostředků. Za tři roky (1985 - 87) jsme poskytli potravinářskému průmyslu 750 mil. Kčs a počítáme pro příští rok s minimálně dalšími 200 mil. Kčs. Víme, že i při těchto malých opravách má tato intenzifikace smysl.

K problémům komplexní bytové výstavky a modernizace mohu říci jenom to, že jak ve státním plánu, tak ve státním rozpočtu je komplexnost bytové výstavby zabezpečována a nic nebrání tomu, aby komplexní bytová výstavba byla realizována tak, jak je vyprojektována a schválena. podporu komplexnosti jsme sledovali i při úpravě fakturační vyhlášky. Jestliže dochází k nějakým nesrovnalostem, vznikají zejména z toho, že výstavba bytů je pro stavební organizace výhodnější než výstavba objektů občanské a technické vybavenosti. Je třeba, aby se nad tím zamyslely národní výbory a jejich investorské organizace a tento ne plně správný přístup dodavatelských organizací netolerovaly.

Pokud jde o modernizace bytového fondu, musím potvrdit, že počátkem této pětiletky byla veškerá agenda výrazně zjednodušena. Stále se však ukazuje, že jsou ještě některé nedostatky, o nichž zde byla také řeč. Já předpokládám, že Česká komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj při nejbližší úpravě předpisů přihlédne k těmto námětům. Skutečně by se nemělo stát, aby administrativa byla překážkou rychlé realizace modernizačních akcí.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych vám závěrem jménem vlády ČSR ještě jednou poděkoval za váš angažovaný přístup k projednávání návrhu státního rozpočtu ve výborech i na dnešním plénu ČNR. Náměty a připomínky, které jste ve svých vystoupeních uvedli, budou cenným zdrojem, který využijeme při řešení všech problémů s plněním plánovaných úkolů v roce 1988.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji soudruhu ministru Nikodýmovi. Slovo má společný zpravodaj soudruh Mrázek.

Poslanec Miroslav Mrázek: Soudružky a soudruzi, končíme projednávání velmi významného dokumentu, jakým beze sporu státní rozpočet je. V průběhu jednání, ale už v období jeho přípravy odezněla řada kritických připomínek, námětů i upozornění na mnoho problémů, které tím nebo oním způsobem jsou středem našeho společného zájmu nebo prostě nějakým způsobem na sebe poutají pozornost. I ve zpravodajské zprávě jsem se pokusil, i když pochopitelně zdaleka ne vyčerpávajícím způsobem, shrnout poznatky z jednání jednotlivých výborů ČNR, názorů poslanců i z poslaneckých průzkumů, které jsme v minulém období my sami absolvovali. Osobně bych byl nesmírně rád a se mnou jistě i ostatní členové našeho zákonodárného sboru, kdyby celá naše vláda i její jednotliví členové pochopili, že to vše bylo a je motivováno jenom jediným zájmem, zájmem nás poslanců pomoci naší vládě v řešení mnohdy složitých problémů, které nás všechny svým způsobem pálí a brzdí nás v naší práci.

Soudružky a soudruzi, program urychlení sociálně ekonomického rozvoje naší společnosti je programem vpravdě historickým a my všichni můžeme být právem hrdi na to, že jsme účastníky procesu, jehož správné zhodnocení provede asi až příští generace.

Všichni víme, že základním prostředkem uskutečňování tohoto programu je přestavba hospodářského mechanismu. Realizace tohoto úkolu je dnes úkolem číslo jedna pro nás pro všechny bez ohledu na funkci či postavení, jaké zastáváme. Shodujeme se na tom, že celá naše veřejnost bude posuzovat výsledky naší práce podle toho, jak rychle a jak účinně se nám bude dařit řešit problémy, odstraňovat nedostatky v naší hospodářské, ale i politické praxi, jak rychle se budou zlepšovat poměry na trhu, prostě jak se začnou komplexně zlepšovat poměry u nás. Bez výhrad je třeba souhlasit s názorem, že každý musí začít s přestavbou u sebe. Musíme si být ovšem vědomi toho, že ne všichni máme ve složitém procesu přestavby stejné postavení, z toho vyplývající odpovědnost i práva a pravomoci.

Všichni jsme nepochybně schopni uvádět příklady pracovního hrdinství jednotlivců i celých pracovních kolektivů, které jsou nejlepším důkazem toho, že lidé chtějí pracovat, umějí se k práci postavit. Na mnoho věcí však nemají vliv a řada problémů a zejména jejich řešení jde prostě mimo ně. A to je jistě i jeden z důvodů toho, že stále nedosahujeme takových výsledků, jakých bychom chtěli dosahovat a jakých potřebujeme dosahovat. Včera jsem se snažil při jednání Klubu komunistických poslanců alespoň naznačit některé příčiny, které podle našeho názoru tento stav způsobují.

Většina z nás jsme schopni poukázat na řadu problémů, řadu přežitých směrnic, předpisů, nesprávností apod. Kdybych zde uvedl třeba jen některé zkušenosti z mé ředitelské praxe, tak jsem přesvědčen, že mnozí z vás by mi prostě nevěřili. Chtěl bych zdůraznit, že jsme schopni na tyto problémy poukázat, ale že je nejsme schopni změnit. A zde se vracím ke svému názoru, že ne všichni máme ve složitém procesu přestavby stejné postavení. Obracím se proto s naléhavou žádostí na naši vládu, ale nejen na ni, ale i na představitele ostatních centrálních i jiných orgánů, prostě na všechny, kteří mají pravomoc a odvahu na to rozhodnout tam, kde je rozhodnutí nezbytné pro to, aby bylo možné v co možná nejširším měřítku vytvořit celospolečenské klima, ve kterém by bylo možné náročně a důsledně realizovat vše to, co je pro další úspěšný rozvoj naší socialistické společnosti nezbytné.

Vytvoříme-li lidem v co možná nejširším slova smyslu podmínky pro to, aby mohli pracovat dobře, plynule a systematicky, nebudou ani náročné úkoly našeho rozpočtu nesplnitelné a při projednávání státního závěrečného účtu za rok 1988 budeme moci konstatovat, že jsme se s úkoly beze zbytku vyrovnali a že jsme dosáhli významného pokroku při dalším rozvoji naší vyspělé socialistické společnosti.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji společnému zpravodaji poslanci Miroslavu Mrázkovi. Soudružky a soudruzi, přeje si snad ještě někdo z poslanců nebo členů vlády slovo? Soudružka poslankyně Šustrová má slovo.

Poslankyně Vlasta Šustrová: Mám jeden dotaz z mého volebního obvodu, a to na soudruha ministra obchodu. Jaká je situace v zásobování uhlím?

V mém volebním obvodu v okrese Břeclav je situace, dá se říci, kritická. Poukazuji na to na všech schůzích ONV i OV KSČ. Přes mnohé urgence nejsou schopny tyto orgány situaci radikálně řešit nebo řešení napomoci. Hlavně předsedové národních výborů jsou z této situace znechuceni. Určitě není jejich pozice mezi spoluobčany lehká. Těžko se vysvětluje lidem, že uhlí není kvalitní a má malou výhřevnost, když v rodině není ani lopata uhlí, a také to, že přes velký železniční uzel Břeclav jdou kvanta kvalitního uhlí mimo naše území a u nás rodiny nemají čím topit.

Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Josef Kempný: Soudruhu ministře, chceš na to odpovědět?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP