Úterý 22. prosince 1987

Zde se nabízí otázka, zda nejsou peníze či je to odraz nedostatků v materiálním zabezpečení těchto oprav.

Zdá se, že desítky procent ztrát ve vodovodních sítích celou řadu lidí nijak zvlášť netíží, a že nehledají cesty, jak jim zamezit.

Soudružky a soudruzi, s ekologií a hygienicko-zdravotní problematikou souvisí i budování čistíren odpadních vod. Myslím, že to ještě v řadě podniků nepochopili a nedocenili. Proto také dosud existuje mnoho výjimek na vypouštění odpadních vod odchylně od normy.

O to cennější je to, že národní výbory v současné době v rámci akce "Z" budují asi 400 těchto zařízení. To svědčí o jejich postojích vůči potřebám občanů, ale také o jejich dobré organizátorské práci při zabezpečování pracovníků, financí i potřebných materiálů. Všichni víme, že dát tyto věci dohromady není jednoduché.

Problémy však začnou po vybudování a uvedení do provozu. Zde se často uvádí, že organizace vodovodů a kanalizací nemají dost pracovníků a dalších prostředků na zabezpečení jejich provozu a údržby.

Nedalo by se to řešit obdobnou formou spolupráce, jako je tomu u školek a na dalších akcích národních výborů?

Soudružky a soudruzi poslanci, přes plnění úkolů v lesním hospodářství zůstává zde ještě značná část nevyužité dřevní hmoty. Zůstává i přesto, že se zvyšuje výroba lesní štěpky a její využívání zejména na topení.

V letošním roce jsme často ve výborech a jiných orgánech České národní rady diskutovali o samovýrobě dřeva. V některých oblastech byl o ni zájem, ale byly poznatky, že se samovýroba vždy nepovoluje.

Tento zájem navazuje na problémy se zásobováním topivem.

Myslím, že tento problém by měl být řešen směleji a cílevědoměji. Využít tohoto zájmu při vyčišťování lesů od zbytků těžby a podle okolností i při některých druzích pěstební činnosti. Bude to jistě ku prospěchu obou zájemců.

Přes tyto problémy jsou úkoly v lesním i vodním hospodářství zvládány a je předpoklad, že tomu tak bude i v příštím roce.

Také vztahy ke státnímu rozpočtu budou letos zabezpečeny.

Navrhuji proto na závěr svého vystoupení, abychom návrh státního rozpočtu i návrh státního fondu vodního hospodářství a fondu ochrany ovzduší schválili tak, jak je předložen i v tom smyslu, jak to doporučil poslanec zpravodaj. Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslankyni Jaroslavě Šenkové. Slovo má poslanec Jaromír Mašek, připraví se poslanec Josef Rota.

Poslanec Jaromír Mašek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, na základě pověření poslanců - členů výboru České národní rady pro kulturu a výchovu - mi v první části vystoupení dovolte shrnout základní poznatky z projednávání návrhů rozpočtových kapitol ministerstva kultury ČSR, Čs. televize, Čs. rozhlasu a Českého úřadu pro tisk a informace. V druhé části bych se rád zamyslel nad některými problémy z oblasti sdělovacích prostředků při prosazování dokumentu předsednictva ÚV KSČ "Uplatňování leninské zásady otevřené informovanosti veřejnosti tiskem, rozhlasem a televizí" do praxe, zvláště ve sféře tzv. místního tisku v konkrétních podmínkách realizace strategické linie XVII. sjezdu Komunistické strany Československa na úrovni krajů, okresů, měst a obcí v celé naší vlasti.

Při projednávání přikázaných rozpočtových kapitol výbor konstatoval, že návrhy rozpočtu na rok 1988 zabezpečují plnění jejich úkolů a zároveň jsou vytvářeny předpoklady pro rozvoj odvětví kultury, Čs. televize, Čs. rozhlasu i ČÚTI. Vedle ocenění dosavadních výsledků práce se hovořilo i o problémech, rezervách a nedostatcích. Výbor doporučil vedoucím pracovníkům výše uvedených resortů, aby dále věnovali zvýšenou pozornost efektivnímu, hospodárnému a účelnému využívání prostředků ve své činnosti, uplatňovali principy maximální hospodárnosti při vydávání rozpočtových prostředků a důsledně plnili usnesení vlády ČSR číslo 216 z letošního roku o hospodaření se zásobami, včetně dodržování jejich závazného limitu. V usnesení výbor orientoval pozornost pracovních kolektivů, aby důsledně, iniciativně a bez otálení hledaly cesty k aplikaci zásad přestavby hospodářského mechanismu ČSR na své vlastní specifické podmínky i působení.

Ocenili jsme cílevědomý postup vedení ministerstva kultury ČSR v řešení otázek spjatých s ekonomikou kultury, ať již souvisí s řízením, s efektivitou vědeckého výzkumu či s účinnější kontrolou a inspekcí. Budeme i nadále podporovat promýšlení a projednávání různých variant částečného uplatňování chozrasčotního principu v kulturně výchovné oblasti, aniž by byly porušeny socialistické principy kulturní politiky čs. státu.

Za dobrý příklad hledání zdrojů je rovněž možno označit společnou akci Čs. televize a Čs. rozhlas s federálním ministerstvem spojů v roce 1988, jejímž cílem je zvýšit počet platících koncesionářů z oblasti socialistických organizací i jednotlivých občanů. Získané prostředky budou využity po konzultaci s ministerstvem financí ČSR k pokrytí mimořádných potřeb Čs. televize a Čs. rozhlasu v nadcházejícím roce. V této souvislosti bych znovu upozornil na nezbytnost soustavného zkvalitňování a modernizace materiálně technické základny obou sdělovacích prostředků, které mají spolu s tiskem v systému ideologické práce strany a socialistického státu nezastupitelné místo. Znovu jsme si tuto skutečnost uvědomili například při sledování průběhu veřejné diskuse k prvním dokumentům přestavby u nás k návrhům zákonů o státním podniku, o zemědělském družstevnictví, o výrobním, spotřebním a bytovém družstevnictví.

Dovolte mi ocenit, že vedení strany a státu nepovažuje veřejnou diskusi k zákonům za ojedinělou akci či jednorázovou kampaň. V současné etapě rozvoje naší společnosti, kdy se snažíme aktivizovat každého člověka, získat ho pro angažovanost na věcech veřejných, a o všech malých i velkých, podstatných i podružných záležitostech se radit s lidmi, se stává diskuse trvalou součástí života nás všech, stěžejním principem masové politické práce.

Jako novinář bych rád v této souvislosti upozornil na některé otázky související se zásadami otevřené informovanosti veřejnosti. Jistě vyjádřím mínění drtivé většiny našich občanů, tj. i členů Čs. strany socialistické, ocením-li výraznou tendenci vedení Komunistické strany Československa rozvíjet širokou informovanost jako nedílnou součást politiky KSČ, demokratizace čs. společnosti, její revoluční přestavby, jako zásadu vyplývající z podstaty našeho hospodářského mechanismu. Stránky našich novin a časopisů - zejména Rudého práva, ale i televizní obrazovky a rozhlasové přijímače - nás denně přesvědčují o pozitivních změnách, které v této oblasti už nastaly.

A právě v této souvislosti bych chtěl položit otázku, zda všechny naše sdělovací prostředky, tedy i na úrovni nižších územních orgánů, postupují stejným způsobem. Jsou všude v praxi uplatňovány zásady dokumentu PÚV KSČ "O otevřené informovanosti veřejnosti tiskem, rozhlasem a televizí"? Ze zkušeností víme, že se naopak často poukazuje na řadu nedostatků v místním tisku, jak z hlediska připravenosti novinářů, tak na druhé straně na neochotu vedoucích hospodářských pracovníků poskytovat informace, či dokonce odmítání oprávněné nebo konstruktivní kritiky. Není samozřejmě nutné se přesvědčovat o významu veřejné informovanosti, která je nezbytná pro získání všech našich pracujících pro splnění současných i budoucích náročných, zvláště ekonomických úkolů. Příkaz dne zní: Je nezbytné zajistit plynulý a rychlý tok informací, důležitých pro praktické rozhodování na všech úrovních řízení a života společnosti. Nejde tedy jen o informaci úzkého okruhu řídících pracovníků, nýbrž všech, kdo mohou společenské procesy ovlivnit. Inspirací ke zkvalitňování další práce na tomto úseku zůstává např. vystoupení tajemníka ÚV KSSS Alexandra Jakovleva na poradě vedoucích pracovníků sovětských sdělovacích prostředků, jež bylo přetištěno i v Rudém právu dne 7. prosince.

Vážené soudružky a soudruzi, považuji za důležité položit si otázku, co pro prosazení veřejné informovanosti může udělat každý z nás poslanců nejvyššího zákonodárného sboru České socialistické republiky.

Myslím, že je především nutné znovu se vrátit k zmíněnému dokumentu předsednictva ÚV KSČ o uplatňování leninské zásady otevřené informovanosti ve všech sdělovacích prostředcích, hlouběji se nad ním zamyslet. Dávám v této souvislosti podnět ke společnému semináři poslanců, zástupců všech stupňů poslaneckých sborů v každém volebním obvodu, za účasti pracovníků sdělovacích prostředků příslušných teritorií. Jeho cílem by mělo být společně se poradit a posoudit, jak co nejúčinněji pomoci stranickým a státním orgánům závěry dokumentů realizovat v praxi. Je povinností všech nás - poslanců, sledovat sdělovací prostředky našich volebních obvodů a pomáhat jim v rozšiřování zásady veřejné informovanosti ve specifických podmínkách měst a obcí, ale i závodů, podniků, družstev apod. Jako poslanci bychom se měli i osobně angažovat v místních sdělovacích prostředcích, tedy psát či vystupovat a vyjadřovat se otevřeně k různým otázkám a problémům, jimiž naši voliči žijí a které je zajímají. To by nám umožnilo podílet se spolu s redakcemi na vytváření systému "zpětné vazby" a ovlivňování veřejného mínění.

"K lidem je třeba přistupovat s důvěrou, mluvit a radit se s nimi, opírat se o jejich znalosti, odpovědně přihlížet k jejich mínění a s jejich přičiněním řešit problémy" praví se ve zprávě předsednictva ÚV KSČ na právě skončeném 7. zasedání, kterou přednesl generální tajemník ústředního výboru Miloš Jakeš. Ten také v závěrečném slově na zmíněném zasedání podtrhl nezastupitelné místo masových sdělovacích prostředků při zdokonalování veřejné informovanosti. I my poslanci můžeme na tomto úseku svým dílem trvale přispívat.

Dovolte mi v závěru, abych jménem Klubu poslanců Československé strany socialistické v ČNR vyjádřil podporu projednávanému návrhu státního rozpočtu České socialistické republiky.

Soudružky a soudruzi, z pověření výboru České národní rady pro kulturu a výchovu doporučuji, aby byl návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1988 schválen. Děkuji vám za pozornost.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Jaromíru Maškovi, slovo má poslanec Josef Rota.

Poslanec Josef Rota: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, v rámci svého vystoupení bych chtěl podpořit a stručně dokumentovat to, o čem se zmínil ve své zprávě společný zpravodaj soudruh poslanec ing. Mrázek, že celá oblast školství není v návrhu státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1988 dostatečně zajištěna.

Nejde mně o to, věci zbytečně dramatizovat či prosazovat resortní přístup. Chci pouze upozornit kompetentní řídící orgány na kritické připomínky našich voličů týkající se přetrvávajících nedostatků v oblasti školství, které se neřeší, nebo se toto řešení odkládá.

Jako poslanci zákonodárného sboru musíme vždy a nekompromisně kritizovat každou nehospodárnost, plýtvání a neobjektivní materiálové i kádrové požadavky. Na druhé straně ale musíme důsledně podporovat a pomáhat prosazovat to, aby jednou přijatá usnesení vlády a ostatní nařízení byla řádně plněna nebo nám, jako kontrolnímu orgánu, bylo objasněno, proč plněna nejsou.

Vláda ČSR přijala usnesení č. 52 z 4. března 1986 týkající se nasazování průmyslových robotů a manipulátorů, kde ministerstvo školství má připravit výchovu kádrů pro tento program. Ovšem jak uvedený úkol zabezpečit, když z rozpisu plánu a rozpočtu na rok 1988 resortu školství lze zjistit, že k jeho plnění chybí v plánu práce 30 osob a 1 mil. 500 tisíc Kčs mezd? Stejně je tomu tak u zajišťování výuky na vysokých školách, kde počet učitelů je dán z vyhodnocení ročních učebních plánů, tedy jde o objektivní skutečnost, a opět chybí jak učitelé, tak prostředky na mzdy. Počet studentů na 1 pedagoga je ve srovnání se zahraničím značně vyšší a jsme na jednom z posledních míst.

Podobné námitky lze uplatnit např. pokud jde o vytváření podmínek pro vědeckovýzkumnou činnost na vysokých školách a naplňování programu elektronizace. V rámci rozepsaného limitu nelze provést plnou úhradu vyplývající z úkolů elektronizace, podle usnesení federální vlády č. 134 ze 4. září 1986. Dokonce se vytvořil názor, že když prozatím nejsou odpovídající počítače, tak je možno dále krátit finanční prostředky na tento program.

Je tedy potřeba si klást otázku, proč již v plánu a jeho finančním krytí zakládáme rozpor vycházející z toho, že na jedné straně je požadováno prostřednictvím přijatých usnesení vlády a příslušných rozvojových programů zabezpečit konkrétní úkoly a na druhé straně na to nejsou vyčleňovány nejnutnější zdroje, zdůrazňuji, při prověření objektivity a maximální hospodárnosti požadavků.

Uvedený rozpor je potřeba řešit, jinak se budeme znovu potýkat s různými úpravami a přesuny v plánu v průběhu roku. Domnívám se, že předností socialistického plánování by mělo být, aby základní vazby byly předem jasně stanoveny a vybilancovány. To platí dvojnásob v podmínkách omezení i těch opodstatněných vstupů, s čímž se právě potýkáme.

Již před časem poslanci výboru ČNR pro školství a vědu upozorňovali na to, že v oblasti plánování školství, které je v působnosti národních výborů, je potřeba změnit plánovací přístupy, především opustit metodu globálu a průměru. Položky určené pro odvětví školství, ale i ostatní složky nadstavby, jsou mnohdy kráceny, nebo použity k jiným účelům. O řešení problému krácení objemů mzdových prostředků pro odvětví školství při rozpisu plánu na krajské národní výbory a nižší stupně národních výborů ministerstvo několikrát bezvýsledně jednalo s Českou plánovací komisí a ministerstvem vnitra ČSR. Proto je potřeba, aby byl plánem vytvořen takový mechanismus, který by zajistil rozpis mzdových prostředků v souladu s celostátní koncepcí mzdového vývoje jednotlivých odvětví a zamezil krácení objemů, v našem případě na školství.

Musím se zmínit ještě o jednom nedostatku. V plánu a rozpočtu nejsou dostatečně zahrnuty počty provozních pracovníků pro uvádění nových kapacit do provozu a příslušné mzdové prostředky na ně. Na rok 1988 byl sice vzat zřetel na ekonomické dopady z titulu zpřesnění demografického vývoje do plánu práce odvětví školství v působnosti národních výborů. Avšak požadavek České plánovací komise vůči Státní plánovací komisi na zabezpečení nových školských kapacit provozními pracovníky a mzdovými prostředky nebyl kladně vyřešen. Bylo řečeno, že zabezpečení těchto kapacit je promítáno již do plánu práce a výkonů. I v této věci je nutno v rámci ústředních orgánů sjednat jasno. Nelze přece ponechat nákladně zbudované a tak potřebné investice pro školství bez možnosti provozu.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, v současné době se z podnětu našich nejvyšších stranických orgánů připravuje analýza československé výchovně vzdělávací soustavy. Nejde o to, vytvářet nějakou další novou školskou soustavu. Záměrem je zodpovědně a spravedlivě posoudit, co lze nadále uplatňovat, co je nutno rozpracovat a kde udělat v dokumentu potřebné korekce tak, jak si to vyžaduje doba. Musí být mimo jiné řádně posouzeny i podmínky, za kterých se dokument měl realizovat a za kterých se skutečně realizuje, aby se předešlo unáhleným závěrům.

Odpovědnost této práce je veliká, rovněž tak důslednost, se kterou je jí potřeba provést. Výsledky této analýzy budou totiž závazným dokumentem na další období. Nejde zde o to, když to řeknu zjednodušeně, vejít se pouze do peněz, ale vejít se především do svědomí. To znamená zde děláme vše pro to, aby naše mládež byla řádně připravena na budování naší socialistické společnosti.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Josefu Rotovi. Soudružky a soudruzi, v rozpravě vystoupili všichni přihlášení poslanci. Přeje si ještě někdo vystoupit? Nikoliv. Můžeme tedy rozpravu ukončit.

Ve vystoupeních jednotlivých poslanců byla položena řada otázek nebo připomínek vládě a jejím jednotlivým členům. K těmto otázkám vystoupí předseda vlády soudruh Adamec.

Předseda vlády ČSR Ladislav Adamec: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci. Nebývá tak často zvykem, aby po skončení rozpravy požádal předseda vlády o slovo. Ale domnívám se, že i tento způsob není na závadu věci a že možná pomůže zlepšit další naši spolupráci.

O projednávání rozpočtu i plánu bývá vždycky mimořádný zájem a to proto, protože plán a rozpočet tvoří jakýsi pilíř rozvoje národního hospodářství, základnu pro další zvyšování životní úrovně.

Bylo tady řečeno mnoho velmi kritických připomínek. Já si myslím, že tento zájem i kritičnost svědčí o velké starostlivosti. Pokud kritika sleduje zlepšení a je oprávněná, chceme na ni citlivě, poctivě, bez emocí reagovat.

Lidé vždycky budou posuzovat naši politiku podle určitých materiálních hledisek a i když to není vždy zcela objektivní, je to lidské. Myslím si, že s tím musíme v naší práci počítat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP