Úterý 22. prosince 1987

Není jistě nutné, abych zde na tomto fóru dalece zdůrazňoval, že vnitřní obchod, ale i služby a doprava jsou nejen vysoce ekonomickými, ale i politickými faktory, které působí na myšlení, postoje, ale i na pracovní motivaci našich občanů. O této skutečnosti se může každý poslanec, či pracovník kteréhokoliv orgánu přímo přesvědčit na veřejných schůzích, kde tato problematika je již několik let v popředí zájmu i kritiky našich občanů. Na četné dotazy a připomínky k zásobení a nabídce vnitřní o trhu rozhodně neobstojí argument, že vnitřní obchod plní plán maloobchodního obratu. Patrně ani příliš nikoho neuspokojíme, když na dotazy proč je málo tříděných paliv pro drobné odběratele odpovíme, že plán těžby byl splněn a překročen. Tímto samozřejmě nelze negovat výsledky, kterých bylo dosaženo poctivou prací tisíců našich lidí, ale chci tím jen poukázat na skutečnost, že ne vždy a za všech okolností musí být čísla plánu v souladu se zájmy a potřebami jednotlivců i celé naší společnosti. Dokladem této skutečnosti je i vývoj situace na našem vnitřním trhu Vycházíme-li z dosažené dynamiky základních ukazatelů a to ať již ve vztahu k letošnímu plánu či loňské skutečnosti, pak bychom mohli tento stav i práci vnitřního obchodu hodnotit pozitivně, neboť maloobchodní obrat se vyvíjí rychleji než předpokládal plán a ministerstvo obchodu ČSR jako resort i jeho obchodní obory plán plní a to i za situace, že dodávky z výroby i dovozu nedosahují plánovaných temp V průběhu roku, ale zejména v jeho druhé polovině se dařil naplňovat i záměr vyššího podílu prodeje průmyslového zboží před potravinami vlivem vyšší nabídky různého průmyslového zboží, přesto, že nabídka v mnoha směrech zdaleka dosud neodpovídá vysoké poptávce. Tato má však svůj základ i v nadplánovaných příjmech obyvatelstva. Důsledkem toho je uspokojování poptávky na úkor nutných zásob, které poklesly oproti minulému roku o několik mld. a vnitřní obchod bude asi jediným odvětvím, kde je starost ne jak zásoby snížit, ale tyto naplnit a obohatit tak nabídku příštího roku nejen o základní průmyslové výrobky, kterých je na našem trhu stálý nedostatek, jako jsou výrobky textilního a oděvního průmyslu, ale i v sortimentu obuvi.

Náš trh neskýtá ani dostatečnou nabídku motorových vozidel, velkokapacitních chladniček, mrazniček a zejména pak výrobků elektrotechnického průmyslu. Svým dílem k obohacení vnitřního trhu by měl přispět i potravinářský průmysl. Jedním ze stěžejních obchodně politických úkolů příštího roku by mělo být obohacení vnitřního trhu i zvýšeným podílem dováženého zboží a zvýšenou inovací sortimentu spotřebního zboží z domácí produkce, která by se svými parametry užitných hodnot měla minimálně vyrovnat standardní úrovni zahraničních výrobků. Také stávající situace, pokud jde o kvalitu některých výrobků na našem trhu je málo uspokojivá. Vnitřní obchod ani výroba by neměly čekat, že zásadní řešení může být dosaženo až změnou ekonomických podmínek, tj. přestavbou hospodářského mechanismu, kdy bude pro výrobce existenční nutností zavádění vědeckotechnického rozvoje, inovací, ale i vysoká jakost výrobků při vysoké produktivitě práce a nižších výrobních nákladech. V této souvislosti a bez dalšího komentáře chci pouze připomenout článek, který vyšel dne 15. 12. 1987 v Rudém právu pod názvem "Proč podnik nefakturuje" a ve kterém je řešena kvalita barevných televizorů Oravan - color.

Spokojenost našich občanů s prací obchodu je vedle rozsahu nabídky zboží ovlivňována i řadou objektivních a subjektivních faktorů jako jsou nákupní podmínky, úroveň práce obchodu, rozmístění obchodní sítě a vybavenost pracovními silami. Bylo by však nesprávné, abychom neviděli přes řadu různých nedostatků, že náš vnitřní obchod a to jak státní, tak i družstevní dosáhl v tomto směru určitého kvantitativního i kvalitativního posunu.

Již v úvodu svého vystoupení jsem zdůraznil celospolečenský význam dalších úseků našeho národního hospodářství, a to služeb a dopravy. Pod těmito zúženými názvy se však skrývá celá řada oborů a organizací jednak v přímé působnosti civilně správních úseků ministerstva vnitra ČSR, či organizací, které jsou těmito úseky metodicky řízeny. Jsem rád, že i zde mohu konstatovat, že plánované úkoly letošního roku převážná část organizací splní, a to i přes řadu problémů a obtíží, které bylo nutné v průběhu roku řešit. Zůstala však řada otevřených problémů, které představují určitá rizika nejen pro splnění plánovaných úkolů příštího roku, ale které mají přímou vazbu i na další úseky národního hospodářství. Tyto problémy se koncentrují do několika základních okruhů, z nichž jako nejzávažnější lze považovat stav technické základny vozového parku, zejména autobusů. Obdobná situace je i u tramvají a trolejbusů městské hromadné přepravy. Za stávající situace můžeme proto jen těžko hovořit o kultuře cestování. Dalším závažným problémem je i nedostatek speciální techniky, která umožňuje lepší využití deficitních materiálů v silničním hospodářství. A v neposlední řadě se jedná o stálý problém na úseku náhradních dílů ve vztahu k automobilovému opravárenství.

Za zcela nedostatečnou lze pokládat i obnovu vozového parku nejen u autobusů, ale i u nákladních automobilů značek Avia, Liaz a Tatra. K těmto vozidlům je v současné době i kritický nedostatek náhradních dílů, což znamená vyřazení velkého počtu těchto vozidel z provozu. Je proto s podivem, že na jedné straně se kupí v národním hospodářství miliardové zásoby a na druhé straně není naše výroba schopna zajistit za několik desítek nebo stovek miliónů náhradní díly a součásti na údržbu a opravy vozidel, a to i přes skutečnost, že k odstranění tohoto nežádoucího stavu byla přijata již v předchozích letech řada usnesení. Další dosud neuzavřený problém spočívá v dodávkách nových dopravních prostředků. Přes skutečnost, že na 8. pětiletku a tedy i na rok 1988 byly vládou schváleny závažné bilance dopravních prostředků dochází již v letošním roce k hlubokým propadům proti plánu a to nejen u nákladních vozidel, ale i u autobusů. Ze strany bilančního gestora, tj. federálního ministerstva všeobecného strojírenství nejsou však dodrženy ani pětiletkou stanovené bilance na rok 1988 a výše krytí se pohybuje mezi 50 a 80 %.

Vedle nedostatků v technické základně, které vyžaduje radikální řešení vystupuje do popředí i zajištění potřebného počtu provozních pracovníků, řidičů autobusů, tramvají, ale i strojvedoucích metra. Dosavadní stabilizační opatření se zatím projevila málo účinná, aby zvýraznila atraktivitu těchto povolání, které jsou fyzicky i psychicky mimořádně náročná. Lze právem předpokládat, že nedávné usnesení vlády ČSR, které značně zvýhodňuje řidiče osobní i městské hromadné dopravy se pozitivně projeví na zvýšení stavu pracovníků těchto oborů již v příštím roce.

Soudružky a soudruzi, 8. pětiletý plán klade vysoké nároky na nákladní i osobní přepravu. Aby je tato mohla nejen splnit, ale i překročit, pak zbývá odstranit ještě mnoho nedořešených problémů a překážek, které jsem zde ve stručnosti uvedl. Na závěr mého vystoupení mi dovolte, abych jménem výboru doporučil České národní radě, aby schválila návrh rozpočtu České socialistické republiky na rok 1988.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Ladislavu Liškovi, slovo má poslankyně Hana Stará, připraví se poslanec Norbert Požár.

Poslankyně Hana Stará: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, textilní průmysl tvoří 5 výrobně hospodářských jednotek s celkovým počtem 186 tisíc pracovníků a s výrobou, která tvoří hodnotu zboží více než 36 miliard korun. Bavlnářský průmysl, soustředěný především do Východočeského kraje se na této produkci podílí plnými 31 %.

Základní problematika zabezpečování úkolů státního plánu je v současné době nejvíce ovlivňována trvalým neplánovaným úbytkem pracovníků, a to zvláště výrobních dělníků. Zatímco ještě na počátku 6. pětiletého plánu bylo v bavlnářském průmyslu 68 300 pracovníků, poklesl stav k 1. pololetí roku 1987 o téměř 8450 pracovníků, z toho o 7900 dělníků.

Příčinu tohoto stavu lze spatřovat v pracovním prostředí, podmínkách a vysoké intenzitě práce.

O růstu intenzity práce pak svědčí např. nárůst výroby na jednu přadlenu, která se od roku 1975 při nezměněných podmínkách strojního vybavení zvýšila o více než 4 % na prstencové přádelně a o 18,7 % na bezvřetenové přádelně. Podobná situace je i na tkalcovnách, kde na jednu tkadlenu hedvábí za stejné období stoupl počet obsluhovaných stavů o 1,4 % stroje. Tato fakta lze souhrnně dokumentovat růstem produktivity práce z hrubé výroby, která vzrostla o 60 % a je v relaci s růstem průměrných výdělků, které se zvýšily o 33 %. V textilním průmyslu jsou dnes ještě pracoviště, kde žena dosahuje ergonomicky změřených výkonů, které odpovídají výkonům muže - horníka v podzemí.

Není nutné vypočítávat dobře známé skutečnosti o vysoké směnnosti a vysoké přesčasové práci žen v textilním průmyslu, opotřebovanosti základních prostředků, je však potřeba vzít na vědomí fakt, že v průměru každý pracovník v bavlnářském průmyslu odpracuje 7,5 směny navíc ročně.

Stav a situaci v textilní výrobě značně komplikují neutěšené vztahy v dodávkách surovin, polotovarů, náhradních dílů, textilních pomocných prostředků, a to i ze zahraničí.

Soudružky a soudruzi, také náš národní podnik Tiba a další podniky v mém volebním obvodě se v letošním roce potýkají s řadou potíží zejména velmi opožděnými dodávkami barviv a chemikálií z dovozu, protože dochází k pozdnímu uvolňování devizových prostředků. Projevuje se nepříznivě technická zastaralost, protože již plánem nejsou vytvářeny podmínky pro obnovu a modernizaci výrobních prostředků. Je snižován objem nově zahajovaných stavebních investic o rozpočtových nákladech do 5 miliónů Kčs, což se pociťuje zejména v souvislosti se sociálním programem.

Tyto skutečnosti nejsou, především textilní podniky v našem okrese, schopny vyrovnávat ani růstem využívání výrobních fondů, ani urychlením inovačního procesu, ani snižováním materiálové a energetické náročnosti, ani růstem produktivity práce.

Podnik Tiba, který je největším vývozcem nejen v okrese, ale v celém bavlnářském průmyslu, má v současné době vážný problém v ekonomické oblasti zejména v exportu do Kanady a Austrálie, vlivem poklesu efektivnosti v důsledku poklesu kursu dolaru, aniž by na tyto vlivy mohl účinně působit.

Obdobná situace je u národního podniku Juta, kde začaly působit již v loňském roce vlivy poklesu cen ropy a ropných produktů, z nichž má podnik rozhodující podíl materiálu pro výrobu. U obou podniků znamená neplnění zisku o několik desítek miliónů korun se všemi dopady do ekonomiky, na hmotnou zainteresovanost pracovníků, na omezení tvorby zdrojů pro další výrobní činnost - nehledě na morální vlivy.

Dynamika růstu výroby, produktivity práce, upravených vlastních výkonů, využívání výrobních fondů a dalších kvalitativních ukazatelů dokazují, že textiláci v okrese Trutnov přistupují zodpovědně ke svým úkolům. I u nás existuje jedna z nejvyšších směnností v závodech, kde pracuje i 80 % žen. V textilní výrobě pracuje 36 % ekonomicky činného obyvatelstva okresu a představuje 47 % průmyslové produkce okresu.

Textilní výroba má u nás dlouholetou tradici a ještě dnes téměř v každé obci je textilní závod. Máme i významné revoluční tradice. Byli to u nás především textilní dělníci, kteří se postavili do čela budování naší socialistické republiky a prakticky dodnes na tomto čele stojí. Význam naší textilní výroby by se dal ještě podepřít rozsahem sortimentu, úrovní exportu a dodávkami pro vnitřní trh. Proč však o tom hovořím?

V posledních měsících dostávám řadu otázek od svých spolupracovníků, poslanců národních výborů i funkcionářů, proč usnesení vlády ČSR č. 194 ze dne 14. 7. 1987 a číslo 233 ze dne 15. 9. 1987 ke zvýšení stabilizace pracovníků v textilním průmyslu neplatí právě pro náš okres. Popravdě řečeno, neumím na tyto otázky dost kvalifikovaně odpovědět.

Skutečnosti, které jsem uvedla, by mohly svědčit pro uplatnění těchto usnesení právě tak jako průměrné výdělky, které svou výší 2592 Kčs jsou značně nízko pod průměrem okresu, přičemž jejich růst je plně kryt růstem produktivity práce.

V našem podniku - Tibě - se usnesení týká jen asi 1500 pracovníků ve dvou vybraných okresech, naopak se netýká pracovníků závodů našeho okresu v podnicích, které mají své sídlo ve vybraném okresu. Stejně to platí i pro náš druhý největší podnik Texlen.

Účinnost mzdového zvýhodnění a dalších stabilizačních opatření v oblastech, ve kterých byla uplatněna, se projevila velmi kladně. Tak v rámci závodů VHJ Bavlnářský průmysl ve vybraných okresech bylo po uplatnění těchto opatření odvoláno 228 z podaných výpovědí a bylo získáno 129 nových pracovníků. Naproti tomu v závodech, kde nebylo uplatněno mzdového zvýhodnění, byla podána řada stížností i výpovědí z pracovního poměru.

Poznala jsem, že tyto skutečnosti působí značně nepříznivě na utváření vztahů jak uvnitř podniku, tak i mezi jednotlivými pracovníky v závodech. Příčiny vidím v tom, že při zvýraznění územního hlediska byly opomenuty nezbytné kooperační vztahy výroby a jejich význam jako celku pro národní hospodářství. Došlo k rozdílnému odměňování za stejnou práci a k porušení výdělkových relací mezi profesemi. Již dnes se začíná projevovat fluktuace pracovníků mezi textilními závody ve vybraných a nevybraných okresech.

Mám za to, že bude správné odpovědně zhodnotit působení přijatých opatření a včas přistoupit ke společensky žádoucím úpravám tak, aby v každém textilním závodě - v každém okrese - byly vytvořeny příznivé podmínky pro zajištění úspěšného nástupu do třetího roku 8. pětiletky.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslankyni Haně Staré. Slovo má poslanec Norbert Požár, připraví se poslanec Vratislav Štěpánek.

Poslanec Norbert Požár: Vážené soudružky a soudruzi, vystoupení ministra financí soudruha Jiřího Nikodýma, který odůvodnil vládní návrh zákona ČNR o státním rozpočtu ČSR i zpráva, kterou přednesl poslanec Miroslav Mrázek ukazují naprosto přesvědčivě, s jakými problémy a potížemi zajišťujeme úkoly 8. pětiletky a jak nenaplňování sjezdového usnesení ve všech jeho částech nepříznivě ovlivňuje náš další rovnoměrný rozvoj.

Příčin tohoto stavu je mnoho. V úvodních vystoupeních byly mnohé podrobně rozvedeny.

Všechny však mají jedno společné. Snižují tvůrčí aktivitu a iniciativu pracujících a velmi nepříznivě ovlivňují celkovou politickou situaci u nás.

Nedostatky v materiálně technickém zabezpečení výroby, nepravidelný přísun materiálů a surovin, jejich nízká kvalita, chybějící komponenty pro kompletaci výrobků, zastaralá výrobní zařízení i nedostatek náhradních dílů jsou nejen příčinami prostojů, ale také příčinou vysoké přesčasovosti a neúnosného zvyšování intenzity práce. Prokázat je to možno na celé řadě konkrétních příkladů z podniků a závodů mého volebního obvodu i Severomoravského kraje.

Společným jmenovatelem těchto nedostatků je nízká úroveň plánovací a řídící činnosti, chybí provázanost plánů mezi odvětvími, obory, podniky ale i uvnitř těchto organizačních celků.

Za zvlášť závažné považuji, že v letošním roce se nevyrovnávají s úkoly plánu nebo s velkými potížemi i takové podniky a organizace, které patřily v minulých letech mezi přední a jejich přístupy byly vzorem pro ostatní.

Naskýtá se otázka: změnily se přístupy lidí v těchto organizacích k plnění úkolů nebo jde o výsledek nesprávné praxe zvyšovat stále úkoly těm, kteří je plní?

Do nekonečna není rovněž možné konstatovat, že některé podniky dlouhodobě zaostávají, a přitom to není znát na jejich hodnocení ani oceňování.

K překonání těchto nedostatků byla již uskutečněna celá řada opatření. Jde však stále jen o dílčí kroky, kterým chybí potřebná komplexnost a provázanost a tuto skutečnost naši pracující oprávněně kritizují.

Letos se to projevilo znovu např. při přípravě návrhu plánu a přijímání vstřícných plánů na příští rok. V řadě podniků byly vstřícné plány znovu navrhovány shora, bez předchozího projednání návrhu v pracovních kolektivech, bez uplatnění jejich námětů a iniciativy v konkrétních podmínkách pracovišť.

Jak vážnou bariérou v rozvíjení pracovní a tvůrčí iniciativy pracujících je věcná nevyjasněnost a neprovázanost plánu, jeho nízká stabilita, nedobré zkušenosti s dodržováním podmínek hmotné zainteresovanosti a v neposlední řadě nepořádek v dodavatelsko-odběratelských vztazích, bylo na dnešním jednání již řečeno. Neméně závažnou příčinou nezájmu pracujících o výsledky dosahované ve výrobě, brzdou jejich uvědomělého zapojení do iniciativního naplňování programu sociálního a ekonomického rozvoje, je neřešení oprávněných připomínek pracujících.

Jestliže na několikaletou kritiku nedůstojné dopravy do a ze zaměstnání - a jak v okresech Karviná, Frýdek-Místek i přímo v Ostravě, zprávy o tom přinášejí pravidelně všechny sdělovací prostředky - dostávají pracující stále stejnou odpověď, že nejsou autobusy, nemůžeme od nich očekávat, že budou iniciativně napomáhat řešení problémů a nedostatků ve výrobě, kterých máme na každém pracovišti stále dost a dost.

A všichni víme, že obdobně se neřeší, ale pouze vysvětluje celá řada dalších, myslím zbytečných, problémů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP