To samozřejmě není v souladu se závěry
XVII. sjezdu KSČ, které vytyčují jako
politický úkol zajišťovat jeho efektivní
reprodukci.
Samozřejmě při tom musí jít
také o efektivní využívání
těchto prostředků.
Myslím, že zastaralost výrobních fondů
a tím i výrobních technologií to vyžaduje.
Je to navíc třeba i proto, aby zpracovatelský
průmysl se dále rozvíjel v souladu s výrobou
suroviny, tj. v návaznosti na objemy zemědělské
výroby. Jen tak totiž je a bude možné
dobře a efektivně zemědělskou produkci
zpracovat a vyrábět potravinářské
zboží v potřebném sortimentu a na dostatečné
úrovni kvality.
Pokládám za nutné na to upozornit, neboť
je to jeden z rizikových faktorů současného
vývoje v zemědělskopotravinářském
komplexu.
Domnívám se, že z hlediska věcných
problémů zasluhuje připomenutí nafta,
technika a chemické ochranné prostředky -
herbicidy.
Letošní rok se svým složitým klimatem
a zhruba 14denním zpožděním prací
i sklizně to znovu potvrdil.
Chtěl bych ujistit naše dnešní jednání,
že diskuse k zákonu o zemědělském
družstevnictví i projednávání
plánu na příští rok přes
uvedené připomínky znovu potvrdilo odhodlanost
splnit i náročné úkoly příštího
roku.
Součástí návrhu rozpočtu na
příští rok je též návrh
na státní fond pro zúrodnění
půdy.
Jeho využití spolu se "zelenými investicemi"
mají zvláštní skladbu. Jsou málo
náročné na materiální zabezpečení.
Proto si myslím, že vzhledem k jejich efektu projevujícím
se ve zúrodňování půdy, i v
boji proti ztrátám sklizené produkce je nutné
jen podpořit.
Na závěr bych chtěl z pověření
výboru doporučit návrh státního
rozpočtu pro příští rok ke schválení.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jaroslavu Schusterovi, slovo má poslanec Jiří
Fleyberk, připraví se poslanec Václav Anděl.
Poslanec Jiří Fleyberk: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, byl jsem pověřen výborem pro národní
výbory a národnosti, který se návrhem
rozpočtu na příští rok zabýval
koncem minulého měsíce, abych na dnešním
zasedání České národní
rady k této otázce vystoupil.
Ze zprávy soudruha ministra a zpravodaje poslance Mrázka
a z podkladů, které máme k dispozici, vyplývá,
že pro rok 1988 se v podstatě podařilo zabezpečit
zdroje pro plnění úkolů národních
výborů v rozsahu a skladbě tak, že navazují
na plán pro rok 1988 a na letos skutečně
dosažené výsledky.
Ve výboru jsme však museli konstatovat, že zůstaly
otevřeny některé problémy. Jde například
o úroveň fondů oprav hospodářských
organizací, kde ve srovnání s normativem
a ve vztahu k velmi naléhavé potřebě
fondů oprav podniků bytového hospodářství
chybí v plánech nákladů celkem více
jak 1,5 miliardy Kčs. Nepodařilo se také
plně zajistit některé úkoly v odvětví
školství a zdravotnictví v rozsahu uvažovaném
v rozpočtovém výhledu, rozpočet zatím
nevytváří podmínky pro to, aby mohly
být uskutečněny všechny celospolečenské
zdravotnické programy a aby ve všech nových
zdravotnických zařízeních mohl být
zajištěn plný provoz, nejsou ani zajištěny
dostatečné prostředky na údržbu
ve školství a prostředky na naléhavě
potřebné překročení objemu
investic pro komplexní bytovou výstavbu atd.
Projednávání v našem výboru vyvolalo
vzpomínku na situaci, kdy jsme koncem roku 1986 projednávali
návrh rozpočtu na rok letošní. Tehdy
jsme konstatovali, že mezi rozpočtovanými příjmy
a výdaji existuje velká napjatost. A dnes i když
závěrečný účet za letošní
rok budeme projednávat až za pár měsíců,
můžeme s uspokojením potvrdit, že národní
výbory - také dík pochopení ministerstva
financí ČSR - měly k dispozici více
jak 4 mld. Kčs nad schválený rozpočet.
Z této částky doplnily fond oprav, pokryly
změny v plánu, doplnily prostředky na údržbu
komunikací, potřeby ve zdravotnictví a školství
a mohly uhradit i další neinvestiční
výdaje rozpočtových a příspěvkových
organizací.
Na celkovém překročení výdajů
- zejména neinvestičních - se mimo zmíněné
prostředky podílelo i zapojení vlastních
doplňkových zdrojů národních
výborů. Mám na mysli zvláště
jejich fondy rezerv a rozvoje. Toto překročení
nesporně přispělo k řešení
těch nejnaléhavějších úkolů,
ale současně u většiny krajských
národních výborů vytvořilo
situaci, že nemají dostatečné zdroje
pro zabezpečení akce "Z" a ostatních
potřeb pro rok 1988. S touto perspektivou - vždyť
akce "Z" je významnou součástí
volebních programů Národní fronty
- jsme se na výboru, zvláště pro politické
důsledky, nemohli smířit a požádali
jsme soudruha ministra financí o řešení.
Tato otázka je o to naléhavější,
že možnost a ochota podniků ke sdružování
prostředků s prostředky národních
výborů spíše klesá než roste.
Ze zpráv soudruha ministra financí i soudruha zpravodaje
vyplývá, že rozpočty národních
výborů jsou koncipovány v souladu s předpokládanou
tvorbou národního důchodu a v návaznosti
na státní plán rozvoje národního
hospodářství.
V souhlase s tím svou dotací návrh státního
rozpočtu ČSR kryje potřeby národních
výborů z téměř 53 % (tj. pouze
o 0,4 bodu více než v roce letošním),
zatímco vlastní příjmy národních
výborů se zvyšují o 1,3. To prakticky
znamená, že napětí mezi zdroji a odůvodněnou
potřebou tedy roste. To se dotýká zvláště
některých krajů.
Situace se - podle názoru našeho výboru - v
rozpočtu na rok 1988 oproti návrhu rozpočtu
na rok letošní nijak pozitivně nezměnila.
Naopak - přes ve výboru kladně hodnoceném
úsilí ministerstva financí ČSR - se
některé problémy, o kterých jsem již
hovořil, dále prohloubily. Nejde jen o fondy oprav
a akci "Z", ale i o pomoc při řešení
potřeb národních výborů v území
při západní hranici ČSR ve smyslu
příslušného usnesení vlády
ČSR, o problematiku bytové výstavby, modernizaci
staršího bytového fondu, běžnou
údržbu stávajícího nového
bytového fondu, historických památek, kulturních
zařízení atd.
Ve výboru jsme za prvé konstatovali, že pro
úspěšné řešení těchto
a dalších otázek nebudou již rozhodující
- jako tomu bylo dosud - pouze dodavatelské kapacity, ale
také finance. pro celé naše hospodářství
platí, že nebude-li efektivní produkce, nebudou
ani dostatečné finanční zdroje pro
uspokojování stále rostoucích potřeb
a oprávněných nároků. A za
druhé, že k dosažení těchto další
úspěšný rozvoj podmiňujících
podmínek mohou a musí ze všech sil přispět
národní výbory tím, že využijí
svých pravomocí a že se stanou základnou
pro účinnou účast lidí na řešení
současných problémů našeho socialistického
rozvoje.
V souvislosti s diskusí o návrhu rozpočtu
a s novými úkoly národních výborů
vystoupila ve výboru řada poslanců a poslankyň
s líčením některých nedostatků
v zásobování, které vyvolávají
oprávněnou kritiku občanů, kteří
ji orientují na národní výbory. Jde
o těžko vysvětlitelné nedostatky běžného
spotřebního zboží, o stále klesající
kvalitu některých základních výrobků,
přetrvávají nedostatky náhradních
dílů téměř ke všem průmyslových
výrobkům atd. Lidé těžko chápou,
jak je možné, že v plánovaném hospodářství
řada věcí není a pokud jsou, nejsou
vždy kvalitní, zatímco zásoby neprodejného
nebo těžko prodejného zboží stále
rostou.
Bylo mi usnesením výboru pro národní
výbory a národnosti uloženo, abych vznesl na
soudruha ministra obchodu dotaz, jaké jsou příčiny
této situace na vnitřním trhu, co hodlá
resort ke zlepšení tohoto stavu dělat a kdy
se situace změní a abych soudruha ministra požádal,
aby poslanci ČNR a národní výbory
byli včas pravidelně a odpovědně informováni
o vývoji na vnitřním trhu, aby mohli čelit
kritice, která se na jejich hlavy snáší.
Výbor pro národní výbory a národnosti
mi poté uložil, abych České národní
radě tlumočil jeho usnesení doporučit
předložený návrh rozpočtu na
rok 1988 ke schválení. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Fleyberkovi. Slovo má poslanec
Václav Anděl, připraví se poslanec
Ladislav Liška.
Poslanec Václav Anděl: Vážený
soudruhu předsedo ČNR, soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, projednávání
rozpočtové kapitoly a plánu ministerstva
průmyslu ČSR na rok 1988 jsme věnovali ve
výboru ČNR pro průmysl a stavebnictví
mimořádnou pozornost.
Byli jsme si plně vědomi toho, že plnění
plánu v resortu ministerstva průmyslu ČSR
rozhoduje mimořádně výrazným
podílem o zabezpečení plánovaných
příjmů státního rozpočtu
celé ČSR a pomáhá tak zabezpečovat
úkoly XVII. sjezdu KSČ v hospodářské
a sociální oblasti nejenom České socialistické
republiky, ale i celé federace. Na rozpočet ministerstva
průmyslu ČSR pro příští
rok se nemůžeme tedy dívat pouze z pohledu
plnění roku 1987, ale i z pohledu potřeb
celého našeho národního hospodářství,
jejichž plné zabezpečení je bezpodmínečně
podmíněno splněním plánu celé
8. pětiletky.
Plnění plánu v resortu ministerstva průmyslu
odráží i letos složitost a náročnost
podmínek práce. Proto o problémech v tomto
resortu zde podrobněji již hovořili s. ministr
Nikodým a zvláště zpravodaj s. posl.
Mrázek. přes řadu provedených a prováděných
opatření se resortu nedaří např.
beze zbytku naplňovat plán dodávek do tržních
fondů, neplní plán upravených vlastních
výkonů a nedosahuje plánované úrovně
zisku.
Dnešní problémy ministerstva průmyslu
mají svůj počátek již v minulosti,
kdy bylo rozhodnuto o prioritách našeho národního
hospodářství, kdy kromě chemického
odvětví se celý resort dostal mimo centrum
pozornosti investiční, vědecko-výzkumné
a sociální politiky.
V resortu průmyslu se však vyhrocují i některé
problémy celého našeho národního
hospodářství. Jsou to problémy v oblasti
materiálně technického zásobování
dané špatně fungujícími dodavatelsko-odběratelskými
vztahy, problematika narůstání zásob,
nedostatky v odměňování apod.
Řada poslanců našeho výboru se zúčastnila
v nedávné době průzkumů v podnicích
ministerstva průmyslu, organizovaných ČNR
jako součást přípravy na 9. schůzi
ČNR, která bude projednávat problematiku
ministerstva průmyslu ČSR komplexně. Naše
zjištění nebyla pro náš výbor
zcela nová, protože situaci v podnicích ministerstva
průmyslu trvale sledujeme, známe ji již dosti
dobře z našich průzkumů, z jednání
výboru a mnozí poslanci i přímo ze
svých pracovišť.
Některá zjištění však byla
přesto zarážející. Neplnění
plánu v řadě podniků je způsobeno
objektivními příčinami, jejichž
řešení není v silách podniků
a někdy ani VHJ a resortu. Příkladem může
být materiálové nekrytí výroby
z neinvestičního dovozu a nedostatek pracovních
sil.
Za podmínek, kdy podniky na jedné straně
omezují výrobu pro nedostatek materiálu,
přičemž fixní náklady dále
nabíhají, a na druhé straně se za
značně zvýšených nákladů
plnění plánu dohání přesčasy
a o sobotách, lze jen velmi těžko plnit zisk
a zajišťovat plnění plánovaného
odvodu ministerstva průmyslu do státního
rozpočtu.
Tato situace rovněž zčásti ovlivňuje
i dosti výrazné překračování
plánovaných stavů zásob, na jejichž
kryjí jsou zbytečně odčerpávány
vlastní finanční zdroje resortu. Koncem letošního
roku je proto očekáván nedostatek zdrojů
na financování investiční výstavby
v rozsahu asi 800 mil. Kčs. Tato skutečnost je u
tohoto resortu s vysokým podílem technicky zastaralého
výrobního zařízení zvláště
nepříznivá.
Prvořadou pozornost bude nutné v podnicích
a organizacích ministerstva průmyslu ČSR
dále trvale věnovat vědeckotechnickému
rozvoji a urychlené realizaci jeho výsledků
ve výrobě, zvyšování kvality
a technicko-ekonomické úrovně výrobků.
O této nutnosti svědčí to, že
některé druhy vyráběného zboží
v našich obchodech někdy vůbec chybí
a když nechybí tak se v mnoha případech
jedná o výrobky nekvalitní a nemoderní
- o zboží zákazníky nežádané.
V souladu s vládním usnesením č. 240/85
bude proto potřebné urychlit především
modernizaci vybraných výrob spotřebního
průmyslu, konkrétně modernizaci podniků
textilního, oděvního, obuvního a kožedělného
průmyslu a jejich prvovýroby. Bude však třeba
modernizovat např. i mnohé podniky polygrafického
průmyslu, abychom měli dostatek dobrých knih,
odborných časopisů, časopisů
pro děti a mládež, ale i denního tisku.
Ukazuje se, že k určité stabilizaci pracovníků
v podnicích ministerstva průmyslu začínají
přispívat letos provedená mzdová opatření
zvýhodňující pracovníky v lehkém
průmyslu. Jsme však přesvědčeni,
že svoje slovo i na tomto úseku musí ještě
říci věda a technika.
Konkrétně jsme se proto zabývali ve výboru
i problematikou komplexní automatizace včetně
instalace průmyslových robotů a budování
robotizovaných technologických pracovišť,
a to především na pracovištích,
kde je ohroženo zdraví a bezpečnost pracujících
a na pracovištích s monotónní a nadměrně
intenzívní pracovní činností.
I naše strojírenská a elektrotechnická
výroba by měla daleko více než dosud
pomáhat zabezpečovat potřeby resortu ministerstva
průmyslu. Dnes se bohužel v podnicích resortu
téměř nesetkáváme s novými
československými stroji a zařízeními,
které by byly na světové úrovni. Na
tomto úseku nefunguje zatím dobře ani spolupráce
v rámci RVHP a tak mnohdy nezbývá jiná
cesta než dovoz špičkové techniky z nesocialistických
zemí. Ten je však často omezován nedostatkem
devizových prostředků. Přitom resort
ministerstva průmyslu i za současné složité
situace své exportní úkoly v podstatě
plní, i když někdy i na úkor vnitřního
trhu.
Z pohledu potíží při naplňování
úkolů plánu roku 1987 se jeví plán
ministerstva průmyslu ČSR na rok 1988 jako mimořádně
náročný. Aby bylo dosaženo záměrů
plánu musí organizace řízené
ministerstvem průmyslu např. proti letošnímu
roku snížit podíl celkových nákladů
na 1 Kčs výroby zboží o 2,25 haléře
a z toho podíl materiálových nákladů
o 1,8 haléře. V příštím
roce budou dále částečně působit
i ekonomické vlivy, které ovlivňují
neplnění zisku v letošním roce. Jsou
to např. již vzpomenutý nedostatek pracovních
sil, nízká kvalita vstupních materiálů
a omezené neinvestiční dovozy.
Myslím, že bychom měli proto jednoznačně
podpořit požadavek, aby v zájmu zajištění
plynulosti výroby a tím i snížení
nákladů, byly nezbytné dovozy pro ministerstvo
průmyslu zabezpečeny v souladu s plánem výroby
a případné rozpory byly urychleně
operativně řešeny, a ne tak jako letos, až
s několikaměsíčním zpožděním.
Myslíme si, shodně s ministerstvem financí
a ČPK, že je nutné stanovit ministerstvu průmyslu
ČSR plán velmi náročný, ale
reálný. Jsme přesvědčeni, že
pracovníci resortu učiní na úrovni
řízení i přímo ve výrobě
taková opatření, že se i s velmi náročnými
úkoly státního plánu v příštím
roce čestně vyrovnají a vytvoří
předpoklady také pro splnění úkolů
plánu celé 8. pětiletky.
Naprosté většině všech pracovníků
resortu a především pracovnicím a pracovníkům
v dělnických profesích, kteří
často v nelehkých podmínkách, pouze
díky vysoké intenzitě práce, přesčasové
a sobotní práci obětavě zabezpečují
dohánění vzniklých výpadků
a plnění plánu patří náš
dík a zároveň i naše důvěra,
naše pomoc a podpora.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, plnění
plánu letošního roku, roku 1988 i celé
8. pětiletky ve všech oblastech národního
hospodářství je prvořadým úkolem,
který zabezpečuje strategii urychlení vytyčenou
XVII. sjezdem KSČ a tedy také hlavní úkol,
který před nám v současnosti v ekonomice
i v dalších oblastech života naší
socialistické společnosti stojí - přestavbu
hospodářského mechanismu.
K této politice Komunistické strany Československa
se přihlásila celá naše společnost,
celá Národní fronta a také Československá
strana lidová. ČSL považuje dnes za svůj
hlavní úkol a své poslání vést
členy a funkcionáře k aktivní účasti
na přestavbě. O tom svědčí
např. i na 1000 připomínek a námětů
členů k návrhu zákona o státním
podniku, které obdržely ústřední
orgány ČSL. ČSL vede své členy
k tomu, aby přispívali svojí poctivou a dobrou
prací k plnění úkolů 8. pětiletky,
aby prohlubováním socialistické demokracie
spoluvytvářeli potřebné společenskopolitické
klima pro nové revoluční změny v životě
naší společnosti.
Dovolte mi proto, abych jménem Klubu poslanců Československé
strany lidové v ČNR vyjádřil plnou
podporu záměrům státního plánu
pro rok 1988 a souhlas s návrhem státního
rozpočtu na rok 1988. Chci vás též ubezpečit,
že ve svých poslaneckých funkcích i
na našich pracovištích se budeme na plnění
plánovaných úkolů aktivně podílet.
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Václavu Andělovi, slovo má poslanec
Ladislav Liška, připraví se poslankyně
Hana Stará.
Poslanec Ladislav Liška:.Vážené
soudružky a soudruzi, dnes, kdy projednáváme
na schůzi České národní rady
návrh rozpočtu České socialistické
republiky na rok 1988 je nutné, abychom si zhodnotili i
dosavadní výsledky plnění plánu
rozvoje národního hospodářství
a jeho jednotlivých úseků v letošním
roce a na základě jejich analýzy volili optimální
řešení a opatření, jak zabezpečit
splnění plánovaných úkolů
třetího roku 8. pětiletky a tím i
závěrů XVII. sjezdu KSČ k urychlení
sociálně ekonomického rozvoje naší
společnosti. Z tohoto pohledu také přistupoval
i náš výbor pro obchod, služby a dopravu
při přípravě na dnešní
jednání.