Úterý 22. prosince 1987

To samozřejmě není v souladu se závěry XVII. sjezdu KSČ, které vytyčují jako politický úkol zajišťovat jeho efektivní reprodukci.

Samozřejmě při tom musí jít také o efektivní využívání těchto prostředků.

Myslím, že zastaralost výrobních fondů a tím i výrobních technologií to vyžaduje. Je to navíc třeba i proto, aby zpracovatelský průmysl se dále rozvíjel v souladu s výrobou suroviny, tj. v návaznosti na objemy zemědělské výroby. Jen tak totiž je a bude možné dobře a efektivně zemědělskou produkci zpracovat a vyrábět potravinářské zboží v potřebném sortimentu a na dostatečné úrovni kvality.

Pokládám za nutné na to upozornit, neboť je to jeden z rizikových faktorů současného vývoje v zemědělskopotravinářském komplexu.

Domnívám se, že z hlediska věcných problémů zasluhuje připomenutí nafta, technika a chemické ochranné prostředky - herbicidy.

Letošní rok se svým složitým klimatem a zhruba 14denním zpožděním prací i sklizně to znovu potvrdil.

Chtěl bych ujistit naše dnešní jednání, že diskuse k zákonu o zemědělském družstevnictví i projednávání plánu na příští rok přes uvedené připomínky znovu potvrdilo odhodlanost splnit i náročné úkoly příštího roku.

Součástí návrhu rozpočtu na příští rok je též návrh na státní fond pro zúrodnění půdy.

Jeho využití spolu se "zelenými investicemi" mají zvláštní skladbu. Jsou málo náročné na materiální zabezpečení. Proto si myslím, že vzhledem k jejich efektu projevujícím se ve zúrodňování půdy, i v boji proti ztrátám sklizené produkce je nutné jen podpořit.

Na závěr bych chtěl z pověření výboru doporučit návrh státního rozpočtu pro příští rok ke schválení. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Jaroslavu Schusterovi, slovo má poslanec Jiří Fleyberk, připraví se poslanec Václav Anděl.

Poslanec Jiří Fleyberk: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, byl jsem pověřen výborem pro národní výbory a národnosti, který se návrhem rozpočtu na příští rok zabýval koncem minulého měsíce, abych na dnešním zasedání České národní rady k této otázce vystoupil.

Ze zprávy soudruha ministra a zpravodaje poslance Mrázka a z podkladů, které máme k dispozici, vyplývá, že pro rok 1988 se v podstatě podařilo zabezpečit zdroje pro plnění úkolů národních výborů v rozsahu a skladbě tak, že navazují na plán pro rok 1988 a na letos skutečně dosažené výsledky.

Ve výboru jsme však museli konstatovat, že zůstaly otevřeny některé problémy. Jde například o úroveň fondů oprav hospodářských organizací, kde ve srovnání s normativem a ve vztahu k velmi naléhavé potřebě fondů oprav podniků bytového hospodářství chybí v plánech nákladů celkem více jak 1,5 miliardy Kčs. Nepodařilo se také plně zajistit některé úkoly v odvětví školství a zdravotnictví v rozsahu uvažovaném v rozpočtovém výhledu, rozpočet zatím nevytváří podmínky pro to, aby mohly být uskutečněny všechny celospolečenské zdravotnické programy a aby ve všech nových zdravotnických zařízeních mohl být zajištěn plný provoz, nejsou ani zajištěny dostatečné prostředky na údržbu ve školství a prostředky na naléhavě potřebné překročení objemu investic pro komplexní bytovou výstavbu atd.

Projednávání v našem výboru vyvolalo vzpomínku na situaci, kdy jsme koncem roku 1986 projednávali návrh rozpočtu na rok letošní. Tehdy jsme konstatovali, že mezi rozpočtovanými příjmy a výdaji existuje velká napjatost. A dnes i když závěrečný účet za letošní rok budeme projednávat až za pár měsíců, můžeme s uspokojením potvrdit, že národní výbory - také dík pochopení ministerstva financí ČSR - měly k dispozici více jak 4 mld. Kčs nad schválený rozpočet. Z této částky doplnily fond oprav, pokryly změny v plánu, doplnily prostředky na údržbu komunikací, potřeby ve zdravotnictví a školství a mohly uhradit i další neinvestiční výdaje rozpočtových a příspěvkových organizací.

Na celkovém překročení výdajů - zejména neinvestičních - se mimo zmíněné prostředky podílelo i zapojení vlastních doplňkových zdrojů národních výborů. Mám na mysli zvláště jejich fondy rezerv a rozvoje. Toto překročení nesporně přispělo k řešení těch nejnaléhavějších úkolů, ale současně u většiny krajských národních výborů vytvořilo situaci, že nemají dostatečné zdroje pro zabezpečení akce "Z" a ostatních potřeb pro rok 1988. S touto perspektivou - vždyť akce "Z" je významnou součástí volebních programů Národní fronty - jsme se na výboru, zvláště pro politické důsledky, nemohli smířit a požádali jsme soudruha ministra financí o řešení. Tato otázka je o to naléhavější, že možnost a ochota podniků ke sdružování prostředků s prostředky národních výborů spíše klesá než roste.

Ze zpráv soudruha ministra financí i soudruha zpravodaje vyplývá, že rozpočty národních výborů jsou koncipovány v souladu s předpokládanou tvorbou národního důchodu a v návaznosti na státní plán rozvoje národního hospodářství.

V souhlase s tím svou dotací návrh státního rozpočtu ČSR kryje potřeby národních výborů z téměř 53 % (tj. pouze o 0,4 bodu více než v roce letošním), zatímco vlastní příjmy národních výborů se zvyšují o 1,3. To prakticky znamená, že napětí mezi zdroji a odůvodněnou potřebou tedy roste. To se dotýká zvláště některých krajů.

Situace se - podle názoru našeho výboru - v rozpočtu na rok 1988 oproti návrhu rozpočtu na rok letošní nijak pozitivně nezměnila. Naopak - přes ve výboru kladně hodnoceném úsilí ministerstva financí ČSR - se některé problémy, o kterých jsem již hovořil, dále prohloubily. Nejde jen o fondy oprav a akci "Z", ale i o pomoc při řešení potřeb národních výborů v území při západní hranici ČSR ve smyslu příslušného usnesení vlády ČSR, o problematiku bytové výstavby, modernizaci staršího bytového fondu, běžnou údržbu stávajícího nového bytového fondu, historických památek, kulturních zařízení atd.

Ve výboru jsme za prvé konstatovali, že pro úspěšné řešení těchto a dalších otázek nebudou již rozhodující - jako tomu bylo dosud - pouze dodavatelské kapacity, ale také finance. pro celé naše hospodářství platí, že nebude-li efektivní produkce, nebudou ani dostatečné finanční zdroje pro uspokojování stále rostoucích potřeb a oprávněných nároků. A za druhé, že k dosažení těchto další úspěšný rozvoj podmiňujících podmínek mohou a musí ze všech sil přispět národní výbory tím, že využijí svých pravomocí a že se stanou základnou pro účinnou účast lidí na řešení současných problémů našeho socialistického rozvoje.

V souvislosti s diskusí o návrhu rozpočtu a s novými úkoly národních výborů vystoupila ve výboru řada poslanců a poslankyň s líčením některých nedostatků v zásobování, které vyvolávají oprávněnou kritiku občanů, kteří ji orientují na národní výbory. Jde o těžko vysvětlitelné nedostatky běžného spotřebního zboží, o stále klesající kvalitu některých základních výrobků, přetrvávají nedostatky náhradních dílů téměř ke všem průmyslových výrobkům atd. Lidé těžko chápou, jak je možné, že v plánovaném hospodářství řada věcí není a pokud jsou, nejsou vždy kvalitní, zatímco zásoby neprodejného nebo těžko prodejného zboží stále rostou.

Bylo mi usnesením výboru pro národní výbory a národnosti uloženo, abych vznesl na soudruha ministra obchodu dotaz, jaké jsou příčiny této situace na vnitřním trhu, co hodlá resort ke zlepšení tohoto stavu dělat a kdy se situace změní a abych soudruha ministra požádal, aby poslanci ČNR a národní výbory byli včas pravidelně a odpovědně informováni o vývoji na vnitřním trhu, aby mohli čelit kritice, která se na jejich hlavy snáší.

Výbor pro národní výbory a národnosti mi poté uložil, abych České národní radě tlumočil jeho usnesení doporučit předložený návrh rozpočtu na rok 1988 ke schválení. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Jiřímu Fleyberkovi. Slovo má poslanec Václav Anděl, připraví se poslanec Ladislav Liška.

Poslanec Václav Anděl: Vážený soudruhu předsedo ČNR, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, projednávání rozpočtové kapitoly a plánu ministerstva průmyslu ČSR na rok 1988 jsme věnovali ve výboru ČNR pro průmysl a stavebnictví mimořádnou pozornost.

Byli jsme si plně vědomi toho, že plnění plánu v resortu ministerstva průmyslu ČSR rozhoduje mimořádně výrazným podílem o zabezpečení plánovaných příjmů státního rozpočtu celé ČSR a pomáhá tak zabezpečovat úkoly XVII. sjezdu KSČ v hospodářské a sociální oblasti nejenom České socialistické republiky, ale i celé federace. Na rozpočet ministerstva průmyslu ČSR pro příští rok se nemůžeme tedy dívat pouze z pohledu plnění roku 1987, ale i z pohledu potřeb celého našeho národního hospodářství, jejichž plné zabezpečení je bezpodmínečně podmíněno splněním plánu celé 8. pětiletky.

Plnění plánu v resortu ministerstva průmyslu odráží i letos složitost a náročnost podmínek práce. Proto o problémech v tomto resortu zde podrobněji již hovořili s. ministr Nikodým a zvláště zpravodaj s. posl. Mrázek. přes řadu provedených a prováděných opatření se resortu nedaří např. beze zbytku naplňovat plán dodávek do tržních fondů, neplní plán upravených vlastních výkonů a nedosahuje plánované úrovně zisku.

Dnešní problémy ministerstva průmyslu mají svůj počátek již v minulosti, kdy bylo rozhodnuto o prioritách našeho národního hospodářství, kdy kromě chemického odvětví se celý resort dostal mimo centrum pozornosti investiční, vědecko-výzkumné a sociální politiky.

V resortu průmyslu se však vyhrocují i některé problémy celého našeho národního hospodářství. Jsou to problémy v oblasti materiálně technického zásobování dané špatně fungujícími dodavatelsko-odběratelskými vztahy, problematika narůstání zásob, nedostatky v odměňování apod.

Řada poslanců našeho výboru se zúčastnila v nedávné době průzkumů v podnicích ministerstva průmyslu, organizovaných ČNR jako součást přípravy na 9. schůzi ČNR, která bude projednávat problematiku ministerstva průmyslu ČSR komplexně. Naše zjištění nebyla pro náš výbor zcela nová, protože situaci v podnicích ministerstva průmyslu trvale sledujeme, známe ji již dosti dobře z našich průzkumů, z jednání výboru a mnozí poslanci i přímo ze svých pracovišť.

Některá zjištění však byla přesto zarážející. Neplnění plánu v řadě podniků je způsobeno objektivními příčinami, jejichž řešení není v silách podniků a někdy ani VHJ a resortu. Příkladem může být materiálové nekrytí výroby z neinvestičního dovozu a nedostatek pracovních sil.

Za podmínek, kdy podniky na jedné straně omezují výrobu pro nedostatek materiálu, přičemž fixní náklady dále nabíhají, a na druhé straně se za značně zvýšených nákladů plnění plánu dohání přesčasy a o sobotách, lze jen velmi těžko plnit zisk a zajišťovat plnění plánovaného odvodu ministerstva průmyslu do státního rozpočtu.

Tato situace rovněž zčásti ovlivňuje i dosti výrazné překračování plánovaných stavů zásob, na jejichž kryjí jsou zbytečně odčerpávány vlastní finanční zdroje resortu. Koncem letošního roku je proto očekáván nedostatek zdrojů na financování investiční výstavby v rozsahu asi 800 mil. Kčs. Tato skutečnost je u tohoto resortu s vysokým podílem technicky zastaralého výrobního zařízení zvláště nepříznivá.

Prvořadou pozornost bude nutné v podnicích a organizacích ministerstva průmyslu ČSR dále trvale věnovat vědeckotechnickému rozvoji a urychlené realizaci jeho výsledků ve výrobě, zvyšování kvality a technicko-ekonomické úrovně výrobků. O této nutnosti svědčí to, že některé druhy vyráběného zboží v našich obchodech někdy vůbec chybí a když nechybí tak se v mnoha případech jedná o výrobky nekvalitní a nemoderní - o zboží zákazníky nežádané.

V souladu s vládním usnesením č. 240/85 bude proto potřebné urychlit především modernizaci vybraných výrob spotřebního průmyslu, konkrétně modernizaci podniků textilního, oděvního, obuvního a kožedělného průmyslu a jejich prvovýroby. Bude však třeba modernizovat např. i mnohé podniky polygrafického průmyslu, abychom měli dostatek dobrých knih, odborných časopisů, časopisů pro děti a mládež, ale i denního tisku.

Ukazuje se, že k určité stabilizaci pracovníků v podnicích ministerstva průmyslu začínají přispívat letos provedená mzdová opatření zvýhodňující pracovníky v lehkém průmyslu. Jsme však přesvědčeni, že svoje slovo i na tomto úseku musí ještě říci věda a technika.

Konkrétně jsme se proto zabývali ve výboru i problematikou komplexní automatizace včetně instalace průmyslových robotů a budování robotizovaných technologických pracovišť, a to především na pracovištích, kde je ohroženo zdraví a bezpečnost pracujících a na pracovištích s monotónní a nadměrně intenzívní pracovní činností.

I naše strojírenská a elektrotechnická výroba by měla daleko více než dosud pomáhat zabezpečovat potřeby resortu ministerstva průmyslu. Dnes se bohužel v podnicích resortu téměř nesetkáváme s novými československými stroji a zařízeními, které by byly na světové úrovni. Na tomto úseku nefunguje zatím dobře ani spolupráce v rámci RVHP a tak mnohdy nezbývá jiná cesta než dovoz špičkové techniky z nesocialistických zemí. Ten je však často omezován nedostatkem devizových prostředků. Přitom resort ministerstva průmyslu i za současné složité situace své exportní úkoly v podstatě plní, i když někdy i na úkor vnitřního trhu.

Z pohledu potíží při naplňování úkolů plánu roku 1987 se jeví plán ministerstva průmyslu ČSR na rok 1988 jako mimořádně náročný. Aby bylo dosaženo záměrů plánu musí organizace řízené ministerstvem průmyslu např. proti letošnímu roku snížit podíl celkových nákladů na 1 Kčs výroby zboží o 2,25 haléře a z toho podíl materiálových nákladů o 1,8 haléře. V příštím roce budou dále částečně působit i ekonomické vlivy, které ovlivňují neplnění zisku v letošním roce. Jsou to např. již vzpomenutý nedostatek pracovních sil, nízká kvalita vstupních materiálů a omezené neinvestiční dovozy.

Myslím, že bychom měli proto jednoznačně podpořit požadavek, aby v zájmu zajištění plynulosti výroby a tím i snížení nákladů, byly nezbytné dovozy pro ministerstvo průmyslu zabezpečeny v souladu s plánem výroby a případné rozpory byly urychleně operativně řešeny, a ne tak jako letos, až s několikaměsíčním zpožděním.

Myslíme si, shodně s ministerstvem financí a ČPK, že je nutné stanovit ministerstvu průmyslu ČSR plán velmi náročný, ale reálný. Jsme přesvědčeni, že pracovníci resortu učiní na úrovni řízení i přímo ve výrobě taková opatření, že se i s velmi náročnými úkoly státního plánu v příštím roce čestně vyrovnají a vytvoří předpoklady také pro splnění úkolů plánu celé 8. pětiletky.

Naprosté většině všech pracovníků resortu a především pracovnicím a pracovníkům v dělnických profesích, kteří často v nelehkých podmínkách, pouze díky vysoké intenzitě práce, přesčasové a sobotní práci obětavě zabezpečují dohánění vzniklých výpadků a plnění plánu patří náš dík a zároveň i naše důvěra, naše pomoc a podpora.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, plnění plánu letošního roku, roku 1988 i celé 8. pětiletky ve všech oblastech národního hospodářství je prvořadým úkolem, který zabezpečuje strategii urychlení vytyčenou XVII. sjezdem KSČ a tedy také hlavní úkol, který před nám v současnosti v ekonomice i v dalších oblastech života naší socialistické společnosti stojí - přestavbu hospodářského mechanismu.

K této politice Komunistické strany Československa se přihlásila celá naše společnost, celá Národní fronta a také Československá strana lidová. ČSL považuje dnes za svůj hlavní úkol a své poslání vést členy a funkcionáře k aktivní účasti na přestavbě. O tom svědčí např. i na 1000 připomínek a námětů členů k návrhu zákona o státním podniku, které obdržely ústřední orgány ČSL. ČSL vede své členy k tomu, aby přispívali svojí poctivou a dobrou prací k plnění úkolů 8. pětiletky, aby prohlubováním socialistické demokracie spoluvytvářeli potřebné společenskopolitické klima pro nové revoluční změny v životě naší společnosti.

Dovolte mi proto, abych jménem Klubu poslanců Československé strany lidové v ČNR vyjádřil plnou podporu záměrům státního plánu pro rok 1988 a souhlas s návrhem státního rozpočtu na rok 1988. Chci vás též ubezpečit, že ve svých poslaneckých funkcích i na našich pracovištích se budeme na plnění plánovaných úkolů aktivně podílet.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Václavu Andělovi, slovo má poslanec Ladislav Liška, připraví se poslankyně Hana Stará.

Poslanec Ladislav Liška:.Vážené soudružky a soudruzi, dnes, kdy projednáváme na schůzi České národní rady návrh rozpočtu České socialistické republiky na rok 1988 je nutné, abychom si zhodnotili i dosavadní výsledky plnění plánu rozvoje národního hospodářství a jeho jednotlivých úseků v letošním roce a na základě jejich analýzy volili optimální řešení a opatření, jak zabezpečit splnění plánovaných úkolů třetího roku 8. pětiletky a tím i závěrů XVII. sjezdu KSČ k urychlení sociálně ekonomického rozvoje naší společnosti. Z tohoto pohledu také přistupoval i náš výbor pro obchod, služby a dopravu při přípravě na dnešní jednání.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP