Úterý 22. prosince 1987

Záměry 8. pětiletky v oblasti rozvoje vědy a techniky zakotvené ve státním plánu rozvoje vědy a techniky ČSR jsou charakterizovány dosti impozantními čísly plánovaných ekonomických přínosů realizačních výstupů. Plnění státního plánu však tyto předpoklady nepotvrzuje. Realizace vědeckotechnických poznatků a jejich zavádění do praxe je stále provázeno známými nedostatky.

Není zabezpečena potřebná provázanost plánu RVT na ostatní části plánu, především pak nezbytné meziodvětvové a meziresortní vazby. Výrazná je absence provázanosti na federální orgány, zejména strojírenské resorty. Nedostatečným zabezpečením dodavatelsko-odběratelských vztahů dochází ke zužování řady řešení a nedostatečně se prosazují celospolečenské zájmy proti resortním přístupům. Ne všechny plánované záměry jsou finančně plně zajištěny, zejména v oblasti realizace. Potřebné plošné využití výsledků není u některých resortů zakotveno v koncepcích jejich rozvoje případně v koncepcích rozvoje celého národního hospodářství a podobně. Zde stále v plné míře platí aktuálnost závěrů 5. zasedání ÚV KSČ i 5. schůze naší České národní rady.

Zase jsme se setkali se stavem, kdy konkrétní podnik má na tuto pětiletku náročné úkoly ve snižování nákladů, především materiálových, stěžuje si na nedostatek plánovaných vstupů a podobně, ale když jsme se zeptali, co pro ně řeší resortní výzkumné ústavy, odpověď zněla - nic, nebo nevíme, co dělají. Tady si ovšem platnost shora zmiňovaných závěrů musí uvědomit plně i podnikoví hospodářští pracovníci.

Hovoříme-li o východiscích ze současné situace, je v prvé řadě třeba plně zmobilizovat ty rezervy, které stále na podnicích a závodech existují.

V současné době je naléhavě třeba pomoci obnovit především plnou autoritu státního plánu. Popravdě řečeno, současná situace kolem přípravy státního plánu na příští rok tomu nenapomáhá.

Je třeba nastolit kázeň a pořádek, dodržování a plné využívání pracovní doby, protože bez toho nedocílíme lepšího plnění úkolů. Půjde ovšem o to, abychom v rámci celé naší společnosti vytvořili klima, které by odpovídalo zvýšené náročnosti.

Reálné využití těchto rezerv je však spojeno nejen s úspěšným řešením zásadních otázek řízení a plánování reprodukčního procesu, ale i s řešením otázek bezprostředně ovlivňujících spokojenost lidí.

Zatím jsme, soudružky a soudruzi, v průběhu 8. pětiletky nedokázali plnit vytyčené záměry v tvorbě zdrojů. Záměry v rozvoji životní úrovně však byly v podstatné míře zabezpečovány. To ovšem nelze dlouhodobě dělat a dopad trvale neuspokojivých výsledků v plnění plánu by se nakonec musel projevit i zde. A to je třeba, abychom všichni měli neustále na paměti.

Dokladem je již návrh státního rozpočtu, trpícího nedostatkem zdrojů a dopadem na oblast společenské spotřeby obyvatelstva. Brzdí možnosti řešit rychleji ekologické problémy i otázky životního prostředí a odráží se i v zabezpečení akce "Z" pro příští rok.

Závažné kritické připomínky zazněly v jednání výborů ČNR k situaci v zásobování vnitřního trhu. I když se přeplňuje maloobchodní obrat, začal se projevovat nedostatek některých základních hygienických prostředků, dámského prádla, trvá nedostatek obuvi a dalších předmětů základní potřeby. Rozšiřují se případy, kdy je v jednom obchodě prodáváno nekompletní zboží a potřebné dokompletující prvky, které podmiňují jeho užití, nejsou buď vůbec a nebo je musí zákazník shánět v jiných obchodech.

Z pohledu na čísla klesají zásoby v obchodě a rostou zásoby v průmyslu. Tuto tendenci, které neodpovídá plánem stanoveným záměrům se nepodařilo zatím zvrátit a výrazem toho jsou i kritizované nedostatky. Zde musí jak obchod, tak ale i výroba především, najít urychleně účinná opatření k nápravě. I dnešní jednání by k tomu mělo dát impuls.

Obyvatelé a naši voliči nás, soudružky a soudruzi, nebudou posuzovat a také neposuzují podle toho, jak dovedeme mluvit a zdůvodňovat současnou situaci. Stále jednoznačněji nás, a s námi i celou politiku strany, posuzují podle konkrétních výsledků naší společné práce. Musíme se všichni snažit, každý na svém místě, aby tyto výsledky byly opravdu lepší než dosud.

Chtěl bych na tomto místě znovu připomenout slova soudruha Gorbačova, která jsem citoval již ve své zpravodajské zprávě ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1986. Soudruh Gorbačov řekl: "Když mluvíme o prvořadých úkolech, o neodkladných záležitostech, vycházíme z toho, že především budou odstraněny zjevné a rozšířené nedostatky v těch článcích ekonomiky, které jsou bezprostředně spjaty s každodenním životem lidí. Tyto stránky musí býti samozřejmě středem zájmu na vládní úrovni." Konec citátu.

Všichni si však musíme plně uvědomit, že možnosti tohoto řešení jsou v prvé řadě v tvorbě potřebných zdrojů. Vláda může rozdělovat jenom z toho, co se vytvoří.

Soudružky a soudruzi, přes všechny kritické připomínky, které jsem uvedl, doporučuji jako společný zpravodaj, aby Česká národní rada schválila vládní návrh zákona o státním rozpočtu ČSR na rok 1988 (tisk 46) tak, jak je to vyjádřeno ve společné zprávě výborů (tisk 52). V rámci daných podmínek vytváří základní předpoklady pro postupné naplňování linie XVII. sjezdu Komunistické strany Československa. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji společnému zpravodaji poslanci Mrázkovi za přednesení zpravodajské zprávy.

Soudružky a soudruzi, po přestávce budeme pokračovat v našem jednání rozpravou.

Do rozpravy se přihlásili doposud následující poslanci: Jaromír Plíva, Jaroslav Schuster, Jiří Fleyberk, Václav Anděl, Ladislav Liška, Hana Stará, Norbert Požár, Vratislav Štěpánek, Jaroslava Šenková, Jaromír Mašek a Josef Rota. Jako první vystoupí poslanec Jaromír Plíva.

Přerušuji nyní naše jednání.

(Následovala přestávka.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v rozpravě. Jako první vystoupí poslanec Jaromír Plíva, připraví se poslanec Jaroslav Schuster.

Poslanec Jaromír Plíva: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, nejen jako poslanci, ale z titulu svého zaměstnání je každý z nás v denním styku s našimi voliči a tak mimo ekonomických otázek nás musí zajímat i nálady pracujících a vše, co se kolem nás děje.

Skutečností je, že jsme národem kritiků a posuzujeme všechno co se odehrává kolem nás a tomu se nevyhnou ani naši stavaři. Kritika by však měla být konstruktivní, především pomáhat hledat východiska, či řešení problémů. Proto i v našem výboru pro průmysl a stavebnictví hodnotíme práci stavebních organizací z tohoto pohledu. Oceňujeme množství vynikajících staveb - např. metro, most A. Zápotockého, JE Dukovany, vodní dílo Želivku, nová sídliště apod. - ale kritizujeme takové stavby, které mají vážné chyby a nedostatky a činnost těch, kdo se na nedostatcích podílí. Mne však také z hlediska objektivity zajímá názor kritizovaného.

V nedávné době jsem se stal svědkem, jak reagoval na situaci ve svém podniku ředitel velké stavební organizace. Hovořil velice otevřeně o tom, jaké má pro svoji práci podmínky. Cituji: "Současné napětí v dodávkách stavebních materiálů - cement, vápno, cihly, tvárnice - ale i elektro, sanita a kuchyňské sporáky nepřispívá k uklidnění na stavbách. Naopak - na jedné straně projednáváme zvýšení výkonů, na druhé pak neumíme garantovat dodávku materiálů ani v množství ani v čase." Konec citátu. Nutně si pak položíte otázku, co může ředitel ovlivnit a kde není v jeho silách zjednat nápravu.

Situaci v dodávkách cementu a dalších stavebních materiálů jsme při kontrole plnění plánu za I. pololetí a III. čtvrtletí t. r. podrobili nejen tvrdé kritice, ale žádali konkrétní opatření. Situace je bohužel taková, jakou ji všichni známe ke škodě celé společnosti.

V této souvislosti upozorňuji na stejné nebezpečí pro příští rok. Například s objemem výroby cementu 6,2 mil. t se souhlasí, ale energeticky není vybilancován, ze stejného důvodu je signalizovaný vysoký propad výroby kameniva. Požaduji z tohoto místa dořešení stavebních materiálů v celém komplexu, abychom neopakovali letošní rok, což by nám již nikdo neodpustil.

Ve výboru již dlouho kritizujeme systém plánování komplexní bytové výstavby. Poukazovali jsme, že velké sídlištní celky například Jižní a Jihozápadní město v Praze, Brno, ostravskou aglomeraci a další, nelze plánovat v pětiletých cyklech, ale s perspektivou 10-15 let. Totéž se týká rozvržení výstavby bytů v jednotlivých letech pětiletky. Posuďte sami, je rozumné plánovat v prvním roce pětiletky 20 - 25 tisíc bytů a v posledním roce 46 tisíc? Jak má tuto nerovnoměrnost zabezpečit resort průmyslu ČSR a další resorty dodávkami oken, dveří, kuchyní, podlahovin, sanity, sporáků, elektrospotřebičů atd.

A co sami stavaři, jak mají využít kapacity paneláren, mechanismů, pracovních čet atd. Tyto disproporce se v druhé polovině pětiletky promítnou do kvality staveb, hospodaření s materiály všeho druhu, ztráty iniciativy lidí. Pak si nutně položíme otázku, zda při využívání nákladné výpočetní techniky to neumíme jinak naplánovat?

Dalším kardinálním problémem, který je naší specialitou, je komplexní dokončování sídlišť. I když výjimka např. Jižní město 2 v Praze 4 spíše potvrzuje pravidlo, jsou v této oblasti dlouho přetrvávající problémy investorů i dodavatelských organizací.

Připočítáme-li k tomu ještě chybějících několik mld. Kčs na komplexnost zajištění bytů v 8. pětiletce, pak mohu jen s politováním konstatovat, že závěry XVII. sjezdu nejsou plněny. To mohu dokladovat na svém volebním obvodě, ale podobně by mohli vystoupit další poslanci. Proč o tom hovořím? Dáme občanům nákladný moderní byt, ale znehodnotíme ho tím, že chybí a někdy velmi dlouho obchody, školy, služby, kulturní zařízení apod. Za tento stav jsme na schůzích poslanci všech stupňů kritizováni. A věřte mi, že je to velmi nepříjemné, ale často bezvýchodné. Chci se proto zeptat vlády - budeme tuto situaci důsledně řešit a vyvarujeme se již do budoucnosti stejných chyb? Ptám se proto, že 9. pětiletka je plánována podobným způsobem jako současná - osmá.

Při jednáních ve výboru se zabýváme také modernizací a rekonstrukcí bytového fondu. Skončila doba, kdy se města mohla rozrůstat do šíře a zabírat zemědělskou půdu. Modernizace však nepostupuje žádoucím tempem a mimo problémů, které mají národní výbory s její organizací a přidělováním náhradních bytů pro vystěhované občany, si další potíže způsobujeme sami předpisy, které modernizaci brzdí, místo aby ji urychlily.

Z poznatků, které jsem získal, jde o tyto problémy:

- vyřazením modernizace bytového fondu z KBV do investiční činnosti ztratila MBF původní prioritu a není stále promítána do ekonomických podmínek dodavatelských organizací,

- pro zvýšení počtu bytů v 8. a 9. pětiletce není výrazně posílena materiálně technická základna, zejména ústředně řízeného stavebnictví,

- v legislativní oblasti není dosud vydán obecně závazný předpis, který by stanovil rozsah plánování a financování staveb modernizace bytového fondu.

Současný stav je neúnosný vzhledem k tomu, že MBF je financována z několika zdrojů, což znamená zvýšení administrativní náročnosti v přípravě a zkomplikování dodavatelsko-odběratelských vztahů. V současné době ČKVTIR zásadně odmítá uznávat podmiňující investice pro modernizaci bytového fondu. Řadí je do účelových investic a vyžaduje sdružování prostředků správců sítí a občanské vybavenosti. Tím ztrácejí tyto stavby prioritní charakter a vznikají problémy s vyššími dodavateli staveb.

Ptám se tedy, nešlo by to méně úřadovat a více vytvářet podmínky pro to, aby se nám práce dařila? Je to tak těžké, aby se centrální orgány mezi sebou dohodly, jak věci řešit?

Hospodářské výsledky podniků a potom celého resortu ovlivňuje kvalita práce, snižování pracnosti, využívání strojního vybavení, pracovního času, VTR a v neposlední řadě úspora materiálů všeho druhu. A právě hospodaření s materiálem je slabou stránkou v řadě podniků, i když objektivně řečeno hodně k tomu přispívají dosud platné předpisy. I zde máme každý dostatek poznatků.

Kolik stavebního materiálu by se však uspořilo dobrými projekty, dobrou technologií, možná, že by stačilo bez dlouhého vymýšlení řadu věcí okopírovat - ale abych někoho neurazil - přenést zahraniční zkušenosti do našich podmínek. Máme ve stavebnictví řadu resortních výzkumných ústavů, ale jak se ty podílejí na úsporách materiálů, pracnosti atd.? Asi nejsou dost zainteresováni. Vede mne k tomu poznání, že amatéři se snaží najít způsob, jak zamezit zatékání u plochých střech a výzkum - kde jsou jeho výsledky? A nakonec i sliby zodpovědných pracovníků, že tento a další často kritizované problémy odstraní.

Na druhé straně, dojde-li k meziodvětvovému provázání výzkumu s chozrasčotními jednotkami při řešení úkolu, např. u výroby a využití našeho superplastifikátoru při výrobě betonu, jsou vytvořeny podmínky pro zefektivnění procesů ve stavební výrobě, výrobě prefabrikátů, konstrukcí, zlepšení pracovního prostředí a značné úspory cementu.

Využití technického rozvoje, zvýšení kvality práce, dořešení dodavatelsko-odběratelských vztahů, spolu se zlepšením řídící a organizátorské práce na všech stupních jsou cesty k tomu, aby resort odstranil nedostatky letošního roku a úkoly plánu v příštím roce plnil.

Zajistit vyvážený státní rozpočet ČSR na rok 1988 nebude jednoduché. Tím více bude třeba hospodařit ve všech oblastech a přijímat taková opatření, abychom zamezili všem zbytečným ztrátám a výdajům, o kterých dnes víme, ale důsledně je neřešíme.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Jaromíru Plívovi. Slovo má poslanec Jaroslav Schuster, připraví se poslanec Jiří Fleyberk.

Poslanec Jaroslav Schuster: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, myslím, že při projednávání státního rozpočtu na příští rok musíme důsledně vycházet a úzce navazovat na všechny pozitivní výsledky, ale také na negativní věci, které se nám promítly při plnění plánu letošního roku.

Stručně by se dalo říci, že zemědělství mírně překročí plán rostlinné a živočišné výroby, a že potravinářský průmysl zásobuje náš trh tak, že prodej jeho zboží proti loňskému roku vzrostl asi o 2,5 % a též je mírně nad úrovní plánu letošního roku.

Tyto souhrnné údaje však nás nemohou uspokojit, i když víme, že je za nimi skryto velké úsilí, které je třeba ocenit.

Spolu s dobrými výsledky, zejména v živočišné výrobě a v některých oborech potravinářského průmyslu musíme vidět i to, co se nepodařilo. Kde jsme v letošním roce neuspěli, tam především orientovat svoji pozornost tak, aby dopady nižší sklizně některých plodin byly co nejmenší.

Byl překročen plán výroby řepky a pícnin a předpokládá se splnění objemu obilovin. Nebudou však splněny brambory, cukrovka, ovoce a zelenina.

Přestože živočišná výroba bude překročena asi o 3, 3 %, chybí u jatečných prasat dosud necelé 1 % a u mléka 0,2 %.

Potravinářský průmysl přes obtížné podmínky v surovinách, obalech i některé změny ve spotřebitelské poptávce držel do konce 3. čtvrtletí tempo výroby s plánem. Časový předstih ve výši 600 mil. Kčs dává předpoklady splnění celoročního plánu.

V zahraničním obchodě v důsledku snížení cen u cukru, chmele, sladu a mlékárenských výrobků bude tento dopad nutné řešit zvýšeným objemem vývozu.

V tom všem se promítala náročnost závěru letošního roku i příprava na příští rok.

Zde bych chtěl připomenout, že v současné době jsou plány pro příští rok projednány v podnicích a závodech. Při jeho zajišťování a rozvíjení iniciativy však nedobře působí nedostatečné zajištění řady materiálně technických potřeb.

Po projednání těchto věcí ve výboru s ministrem zemědělství a výživy předpokládáme, že tyto budou postupně dořešeny.

Složitější je však situace v plnění ekonomických ukazatelů, i když vztah ke státnímu rozpočtu za resort bude v letošním roce zabezpečen. Dělá se též vše pro to, aby tomu tak bylo i v příštím roce.

Jeden z důsledků je ten, že organizace potravinářského průmyslu v řadě případů nemají dostatek finančních prostředků k zabezpečování potřebné investiční výstavby, která by měla zabezpečit určitý posun v jejich modernizaci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP