Úterý 22. prosince 1987

Je proto třeba velice střízlivě a přísně věcně hodnotit současnou ekonomickou situaci, stanovit další postup velmi náročně, ale také reálně.

Poslanci ocenili, že česká vláda se právě touto cestou snaží jíti, což v existujících problémech při plnění úkolů státního plánu musí nutně být cesta velmi konfliktní. Je však podle názoru převážné většiny poslanců jedině možná.

Největší problémy má bezesporu resort ministerstva průmyslu ČSR. Jeho svízelná současná situace má více příčin. Mezi ně lze zařadit v prvé řadě nedostatečnou modernizaci a její nekoncepčnost. To mělo za následek, že se dlouhodobě neřešily existující problémy. Chyby se objevily i v plánu, kde nebyla doceněna reálnost ve vztahu k náročnosti úkolů. Nedostatečně se mobilizovaly síly k plnění úkolů a obecně se diskreditoval plán. Toho všeho je třeba se napříště vyvarovat.

Bylo by ovšem nesprávné vidět současné potíže v plnění státního plánu i státního rozpočtu v ekonomice řízené vládou ČSR bez objektivně daných širších podmiňujících souvislostí a pouze v horizontu letošního nebo příštího roku.

Poslanci všech výborů České národní rady rozsáhlým plánovitým průzkumem na mnoha organizacích ministerstva průmyslu ČSR získali poznatky, které spolu s projednáním návrhů jednotlivých kapitol státního rozpočtu na příští rok v příslušných výborech České národní rady vytváří dosti spolehlivou základnu pro odpovědné posouzení předloženého vládního návrhu.

Ve společné schůzi výborů ústavně právního a pro plán a rozpočet 3. prosince tohoto roku jsme za účasti delegací z ostatních výborů ČNR projednali i zprávu o očekávaném plnění úkolů státního plánu na letošní rok. Je zřejmé, že plánovaného tempa růstu národního důchodu nebude dosaženo. I když nelze pominout pozitivní výsledky a rysy dosavadního vývoje, naše pozornost, ale především pak pozornost vlády ČSR, musí být zaměřena na problémové oblasti, na důsledné a plánovité odstraňování příčin slabších výsledků.

Vláda musí garantovat náročný a přitom věcně podložený státní plán na příští rok. Totéž platí i o státním rozpočtu.

Bylo správně řečeno, ústy našich nejvyšších představitelů, že pro úspěch ekonomické přestavby je nezbytné, aby každý začal s uplatňováním nových přístupů a myšlení u sebe. Platí to i pro nás, poslance. Zároveň s kritickým vyjádřením svého stanoviska, vycházejícího ze znalostí potřeb občanů ve volebních obvodech, chceme přijmout spoluodpovědnost za prosazení oprávněných potřeb i náročných úkolů, je však v podobě zbožných přání a slovních proklamací, ale v podobě kvalitních, vzájemně provázaných vrcholových řídí. cích dokumentů, respektujících objektivní ekonomické zákonitosti a vzájemné vazby.

Státní plán ČSR na rok 1988, a jeho zabezpečení v hospodářských plánech v současné podobě, je poznamenán problémy vyplývajícími z letošního neplnění především kvalitativních ukazatelů. Opakují se nedostatky, mezi nimiž je možné například specifikovat stálé uplatňování indexové metody bez potřebné diferenciace, zejména při přenosu úkolů na nižší stupně řízení, nejasnosti v řadě úkolů, týkajících se především vztahů do zahraničí, nezabezpečení některých závažných záměrů, vyplývajících z usnesení vlád ČSR i ČSSR, velmi pomalé tempo strukturální přestavby ekonomiky, která je prosazována nedůsledně a nekomplexně, chronické neduhy investičního procesu, které se markantně projevují zejména v komplexní bytové výstavbě atd.

Slibovali jsme si, že přijetím plánu i rozpočtu ve vládě v pololetí tohoto roku vznikne dostatečný časový prostor k řádné přípravě a zabezpečení úkolů státního plánu na podnicích. Naše zkušenost je však v mnoha směrech opačná a není to jenom vina podniků. Odshora jsme zatím nedokázali plánovací rytmus řídit tak, aby neměl negativní dopady alespoň do I. čtvrtletí plánovaného roku. Markantní je to tam, kde je podnik závislý na dovozech surovin nebo komponentů pro svou plánovanou výrobu.

Plánování prostě nesehrává tu úlohu, kterou by mělo a kterou od něj očekáváme. Nelze souhlasit s metodou, že se výpadky z neplnění jednoho roku mechanicky sečtou s původně stanoveným nárůstem pro příští rok a tak vznikne plán. To je příliš zjednodušený administrativní přístup vedoucí opět k nereálnému plánu. Nereálné a nesprávné je z roku na rok indexově zvyšovat úkoly například pro kontinuální výrobní procesy, kde linky jedou nepřetržitě, když se nepředpokládá žádná technologická či výrobková změna. Není rovněž možné souhlasit s tím, aby se zásoby nadále plánem snižovaly i u takových výrob, kde jde o technologické zásoby podmiňující požadovanou kvalitu výrobků.

Zabezpečení pracovních sil pro nové kapacity se nedá vyřešit jen tím, že do plánu zakotvíme pouze převod stanoveného počtu lidí z jednoho místa na druhé.

To vše je výrazem stále uplatňovaných extenzívních přístupů s převažujícími administrativními metodami. Myslím, že nejnápadnějším dokladem někdy doslova naruby obrácených postupů je fakt, že projednáváme návrh zákona o rozpočtu na příští rok, ale státní plán na rok 1988 ještě uzavřen není.

Výrazně je všemi těmito skutečnostmi poznamenán státní rozpočet a tedy i příslušný zákon ČNR. Prakticky jediné, co můžeme uzákonit, a co nelze v rámci tradičního zmocnění měnit, je vyrovnanost státního rozpočtu.

Vládní návrh zákona ČNR o státním rozpočtu ČSR na rok 1988 je předložen jako formálně vyrovnaný. Problémy s vyrovnaností rozpočtu jsou již letos. Je to přímý dopad nedostatečných výsledků v plnění plánu. Vyrovnanost rozpočtu na příští rok je však dosažena za cenu některých mimořádných opatření, a chceme-li reálně uvažovat, je podle našeho názoru nezbytné o existujících problémech otevřeně hovořit.

Podle názorů řady poslanců, které odezněly při projednávání jednotlivých kapitol rozpočtu v jednotlivých výborech ČNR, řád problémů, ve kterých se česká ekonomika v současné době pohybuje, vyžaduje mimo jiné změnu v dosavadních způsobech přerozdělování prostředků v rámci federace. Je podle našeho názoru třeba objektivně zhodnotit podíl české ekonomiky na tvorbě společných zdrojů i podobě plánovaného prostoru, který tato ekonomika pro svou prostou obnovu a další rozvoj potřebuje. Například dlouhodobé zanedbávání potřeby obnovy a rozvoje lehkého i potravinářského průmyslu, i když mají velice významný podíl například na zabezpečení platební bilance celé ČSSR, je podle našeho názoru jednoznačně jednou z příčin současných potíží české ekonomiky. Jsou ovšem i další.

Nemůžeme například plánovitě zakládat svůj způsob řízení na neplánovaných výsledcích. Státní plán stanovuje objem investic, jež nejsou finančně zcela kryty. To pouze stupňuje problémy, které v investičním procesu existují a nutí k nežádoucí operativně tam, kde by měla plánovitost být zcela určující. Rovněž tak státní plán nedostatečně kalkuluje se všemi reálnými dopady přijímaných opatření v sociální oblasti.

Například přijatá opatření v péči o matku a dítě, se kterými všichni samozřejmě souhlasíme, měla negativní dopad na výkony v řadě feminizovaných výrob českého průmyslu, které plán nevzal v úvahu, ale které tyto podniky, až na malé výjimky, nejsou schopny, zejména při vícesměnném provozu - plně eliminovat.

Jak jsme se mohli při průzkumech přesvědčit, je pro rychlou obnovu a modernizaci strojně technologického vybavení v podnicích českého průmyslu prakticky jediná cesta - devizově návratné úvěry. To ovšem ve většině případů znamená pro nejbližší období dvou, tří i pěti let nulový, anebo jen velmi minimální přínos k pokrytí deficitních potřeb vnitřní ekonomiky, protože veškeré efekty půjdou na splátky.

Státní rozpočet vyčleňuje prostředky na opravy a údržbu bytového fondu nad úroveň státního plánu. Je to třeba ocenit, ale jde o opatření, abych tak řekl, nesystémové. Prostředky potom nutně musí někde scházet a objevuje se to i v nedostatečně saturovaných potřebách společenské spotřeby, jmenovitě zdravotnictví a školství. Tuto skutečnost kritizovali poslanci ve všech výborech při projednávání příslušných kapitol rozpočtu a myslím, že zcela oprávněně.

Uvedené problémy se přímo dotýkají celé oblasti činnosti národních výborů. Existují volební programy, které jsou naplněny tím, co lidé přijali jako konkretizaci politiky strany v jednotlivých místech, co by mělo sloužit pro zlepšení jejich životních podmínek. V řadě případů jsou však problémy s plným finančním zabezpečením.

Předpokládaný návrh rozpočtu ukazuje, že pokud se nezlepší bilance na straně příjmů, především pak žádoucí přínos státních hospodářských organizací, nebude možné rozdělovat více a více prostředků. Musí nám proto všem jít v prvé řadě o dobré výsledky při plnění hospodářských úkolů. V této souvislosti chci zdůraznit současné pozitivní přístupy vlády ČSR i aktivní postup finanční politiky v řešení řady problémů, o kterých jsem hovořil.

Soudružky a soudruzi, pokusím se zobecnit naše poznatky z poslaneckých průzkumů a z jednání ve výborech. Mohu mezi příčiny neuspokojivých výsledků české ekonomiky zařadit otázky nedostatečné kvality produkce, nedostatku pracovních sil, nerytmičnosti výroby, neujasněnosti dalších rozvojových záměrů ve vazbě na existující potřeby a mohl bych jmenovat ještě další. Všechny však mají pramen v nedostatcích plánovací praxe, řídící a organizátorské práce po celé ose řízení.

Jsou již známy poznatky Výboru lidové kontroly z kontroly jakosti produkce prováděné ve vybraných podnicích v letošním roce. Obecně řečeno, jde o nedostatečnou aktivitu ze strany vedoucích hospodářských pracovníků v péči o kvalitu a při odstraňování zjišťovaných nedostatků, často i dlouhodobě známých a neřešených.

Jde o nedostatky v dodržování výrobních a technologických postupů, které se průběžně neaktualizují, jak je potřeba. Zatím nedostatečná je hmotná zainteresovanost kolektivů výrobních dělníků na zvyšování jakosti. Technický rozvoj není ve většině případů hybným momentem pokud jde o jakost, kterou někde negativně ovlivňuje i nedostatečná péče o údržbu technologických zařízení.

Takovéto vesměs subjektivní příčiny lze velmi rychle odstraňovat a právě poznatky Výboru lidové kontroly dokladují, že nekvalita se tím dá podstatně omezit.

Tady je jedna z významných vnitřních rezerv např. resortu ministerstva průmyslu. Jak jsme si ověřili, řadu potíží si podniky tohoto resortu způsobují navzájem nevyhovující kvalitou dodávek. Řídící role výrobně hospodářských jednotek a resortu samotného se v tomto směru projevuje minimálně.

Negativní roli může sehrát i nesoulad norem. Stává se, že v souladu s Československou státní normou je vstupní materiál hodnocen v prvé jakostní třídě, ale hotový výrobek z něj, právě z materiálových důvodů, neprojde výstupní kontrolou

jako první jakostní třída. I tyto případy jsme při průzkumech zaregistrovali.

Trochu v jiném světle vypadá problém kvality produkce při vývozu spotřebního zboží na vyspělé kapitalistické státy. Zde přistupuje negativní vliv vesměs starších a méně výkonných výrobních zařízení, kterými jsou podniky českého průmyslu vybaveny a na kterých se požadovaná špičková kvalita, která je základním předpokladem prodejnosti výrobků dá docílit pouze za cenu víceprací a tedy i vícenákladů.

Bez kvality nelze ovšem hovořit o intenzifikaci ani efektivnosti. Proto je jí třeba věnovat trvalou pozornost a vytvářet včas podmínky pro její zabezpečení.

Palčivým problémem se stala otázka pracovních sil. V podkladech k očekávanému splnění letošního roku, které jsme měli k dispozici, je uvedeno, že se projevuje úbytek pracovníků v resortu ministerstva průmyslu (letos plán předpokládal zvýšení o 1200, ale dojde ke snížení o více než 3500 pracovníků). Nebude dosaženo plánovaného přírůstku v hospodářských organizacích řízených národními výbory o cca 1000 osob, naproti tomu se očekává značné překročení plánovaného počtu pracovníků v resortu ministerstva stavebnictví ČSR. To plně koresponduje s našimi poznatky z poslaneckých průzkumů. Je to ovšem doklad naší malé schopnosti plánovitě řídit otázky zaměstnanosti a rozmístění pracovních sil. Proto kladu otázku vládě, kde spatřuje řešení tohoto problému?

Při průzkumech jsme se přesvědčili, že východisko je mimo jiné spatřováno v přijímaných preferenčních opatřeních a především pak v nástupu zahraničních pracovníků. Je ovšem paradoxem, že při vstupu do 8. pětiletky jsme právě touto cestou jít nechtěli

Domníváme se, že nástup zahraničních pracovníků může v současnosti pomoci zabezpečit vyšší plnění objemových ukazatelů plánu, náběhy nových kapacit i zabezpečení chodu některých naprosto neatraktivních pracovišť. Je však spojen s vyššími náklady a oddaluje definitivní řešení celého problému. To na nás stejně čeká a nelze se mu vyhnout. Jeho součástí musí být promyšlená a koncepčně prováděná sociální politika na podnicích. Přesvědčili jsme se, že vesměs právě tam, kde je úbytek pracovních sil, chybí sociální programy. Ty se nedají v krátké době plně nahradit přijímanými, dalo by se říci nouzovými, opatřeními a ještě za situace, kdy je z důvodů neplnění plánu nedostatek prostředků.

Součástí celého řešení musí být i péče o vlastní dorost. Pro to by měla vytvářet podmínky např. vyhláška ministerstva školství a práce a sociálních věcí č. 3 z února letošního roku. Na podnicích jsme se však setkali s kritickými a podle našeho názoru oprávněnými připomínkami. k této vyhlášce.

Dávám proto podnět, aby se příslušní ministři přímo na konkrétních podnicích např. nábytkářského a pletařského průmyslu seznámili s problémy kolem uplatňování této vyhlášky. Asi by to urychlilo její žádoucí úpravy.

Problematika rytmičnosti a plynulého chodu výroby závisí v rozhodující míře na fungování dodavatelsko-odběratelských vztahů. Základní předpoklady pro jejich fungování vytváří již státní plán. Ovlivňují je velice výrazně pravidla pro řízení vnějších ekonomických vztahů. Na jejich kvalitě závisí řešení otázek zásob.

Fungující hmotné vztahy reprodukčního procesu jsou základní podmínkou jeho celkové efektivnosti. Vynucené prostoje, protože není materiál, vzápětí nato "šturmování", protože se musí nahradit předchozí prostoje, výroba podle toho, na co je materiál apod. - s tím vším jsme se setkali v různé míře při poslaneckých průzkumech. Kritizována byla kvalita rozpisu plánu a jeho neprovázanost zejména mezi úkoly a zdroji, nedokonalé řízení této oblasti ze strany vyšších stupňů i základní rozpory, existující např. mezi systémem kvartálních dodávek vstupních surovin od dodavatelů a povinností měsíčních dodávek pro vnitřní trh ze strany příslušného výrobce apod.

Nedostatků je zde velmi mnoho a zase např. pro resort ministerstva průmyslu ČSR jsou zde skryty rezervy, které je možné využít důslednou mobilizací především subjektivního faktoru. Platí to plně i pro ostatní resorty řízené vládou ČSR.

Jedna zkušenost z poslaneckých průzkumů však zasluhuje konkrétní pozornost a také urychlenou nápravu. Všichni si stěžují na nedostatek deviz, na nízké limity na dovozy a často také na vysoké úkoly ve vývozu. Státní plán není schopný uspokojit všechny požadavky. Je tady ale zřejmě velká rezerva, kterou musí zmobilizovat především plánovací komise, banka a příslušné resorty, protože to není v moci podniků a střední články řízení zde vůbec nefungují.

Nesoulad mezi plánem danými zdroji surovin a materiálů a jejich reálnou potřebou nutí podniky, aby plnily dodávky v pořadí daném plánem, tedy za prvé exponenty, za druhé dodávky pro tržní fondy, za třetí dodávky pro výrobní spotřebu. Tak dochází k tomu, že výrobce přednostně naplňuje vývozy, a to bez ohledu na možnost případného vyššího zhodnocení své produkce jako subdodávek jinému finálnímu výrobci. Textilní průmysl proto přednostně vyveze tkaniny a nedá je ke zpracování a zhodnocení oděvnímu nebo nábytkářskému průmyslu, které by je mohly vyvést lépe zhodnoceny o další práci.

Výrobce tužek je nucen vyrábět si kartony k balení, i když v jeho blízkém sousedství tyto kartony papírenský závod vyrábí. Je ovšem ochoten dodat pouze to, co neuplatnil na zahraničních trzích.

Celá takto "plánovitě" založená situace vede k tomu, že si pro zabezpečení svých výrob a plnění stanovených plánovaných vývozů naše podniky mezi sebou realizují zahraniční obchod.

Podnik, který má devizový limit, jej uvolní ve prospěch podniku, který má vývozní úkoly. Tak např. nábytkářský podnik nakupuje za devizy u Vlněny Brno, Bytexu, Gumotexu i Krkonošských papíren. Roční obrat je řádově v několika desítkách miliónů devizových korun.

Severomoravské celulózky Paskov dodávají prostřednictvím PZO Ligna Jihočeským papírnám Větřní celulózu. Českobudějovický závod těchto papíren zase "vyváží" kartony na balení drůbeže Jihočeským drůbežářským závodům. Kartony neopustí České Budějovice, ale příslušná organizace zahraničního obchodu vykáže několikamiliónový obrat v devizách. Myslím, že k tomu není co dodávat, ale přesto položím otázku, jaký smysl má takové plánování a plnění?

Bezesporu je to mimo jiné doklad značných subjektivních rezerv, o nichž stále obecně hovoříme, ale nepracujeme s nimi, a to počínaje plánovací komisí a konče konkrétním podnikem nebo závodem.

Soudružky a soudruzi, oblastí, kde máme bezesporu největší potenciální rezervy, je uplatňování vědeckotechnického pokroku a s tím spojená celá oblast investičního rozvoje. Ani v působnosti české vlády se nepodařilo výrazněji se zapojit do plnění komplexního programu vědeckotechnické spolupráce zemí RVHP do roku 2000 a jeho potřebám přizpůsobit plánování a programy rozvoje a vědy a techniky. Má to i širší objektivní příčiny, které nelze překonat bez zásadních přeměn v činnosti RVHP. Pro nás je nejefektivnější cestou navazování především přímých vztahů našich organizací s organizacemi sovětskými.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP