Vláda ČSR schválila experiment, v němž
chce ověřit uplatnění nových
zásad obchodní činnosti a poskytování
služeb veřejného stravování.
Půjde především o jejich zkvalitnění,
o změnu postavení obchodu. Obchodní organizace
se musí stát aktivním partnerem výroby,
skutečným reprezentantem zájmů spotřebitelů.
Spotřebitel by měl zboží kupovat a nikoliv
shánět. Nejde přitom pouze o otázku
ekonomickou, ale především politickou. Vždyť
podle toho, jak jsou uspokojovány jejich potřeby,
hodnotí občané úspěšnost
našeho rozvoje.
Životní úroveň obyvatelstva ovlivňuje
státní rozpočet zejména svými
výdaji na společenskou spotřebu. Na její
čtyři hlavní odvětví, to je
sociální zabezpečení, zdravotnictví,
školství a kulturu, bude ze státního
rozpočtu a z rozpočtů národních
výborů vynaloženo celkově 107,4 mld.
Kčs neinvestičních prostředků,
což představuje zvýšení proti letošnímu
roku o 2,9 %.
Finančně zabezpečujeme realizaci sociálního
programu schváleného XVII. sjezdem KSČ. Současná
ekonomická situace, zejména napětí
zemi rozpočtovými příjmy a výdaji,
klade vyšší nároky na zajištění
cílových úkolů ve zvyšování
životní úrovně v 8. pětiletce.
Nechceme a nebudeme omezovat sociální výdaje
ze státního rozpočtu. Hospodárnost
a účelnost při vynakládání
společenských prostředků však
platí v této oblasti stejně naléhavě,
jako ve výrobní sféře. Na plýtvání
nemáme a nikdy mít nebudeme.
Největší část prostředků
je určena na sociální zabezpečení.
Plně zajišťujeme opatření, která
byla schválena rozhodnutím předsednictva
ÚV KSČ v dubnu letošního roku. Jde především
o prodloužení doby pro poskytování mateřského
příspěvku při péči o
třetí a další dítě, o
úpravu důchodů, které jsou jediným
zdrojem příjmů jednotlivce nebo manželů,
a o zvýšení norem pro stravování
v ústavech sociální péče. Na
další úpravy, které se uskuteční
od října příštího roku,
je ve státním rozpočtu vytvořena odpovídající
rezerva.
Za významnou součást své sociální
politiky považuje vláda péči o mladou
generaci. Výrazem toho je např. úprava podmínek
pro poskytování půjček mladým
manželům. Byla zvýšena jejich maximální
hranice a prodloužena lhůta splatnosti. Rovněž
jsme zvýšili hranici průměrných
příjmů obou manželů. Tím
podstatně vzrostla přitažlivost půjček,
takže ve druhém pololetí letošního
roku bude poskytnuto třikrát více půjček
než ve stejném období loni. Mladí lidé
získají formou státního příspěvku
na splácení části půjčky
při narození dítěte zhruba 300 mil.
Kčs.
Výdaje společnosti na rozvoj školství
a zdravotnictví převyšují svým
růstem téměř dvojnásobně
dynamiku národního důchodu.
Naše zdravotnictví dosáhlo v uplynulém
období nemálo úspěchů. Stačí
připomenout zdokonalení vyšetřovacích
metod v kardiologii, které jsou v současné
době na špičkové světové
úrovni, bezoperační odstraňování
ledvinových kamenů nebo rozvinutí operačních
technik při léčení cévních
onemocnění. Jako druhá země na světě
jsme vyvinuli účinný lék proti arterioskleróze.
Při ocenění těchto výsledků
však nesmíme zapomínat na to, že jde o
výsledky špičkových pracovišť,
která mají většinou vytvořeny
i mimořádně příznivé
podmínky. V běžné léčebné
praxi výraznějšího pokroku dosaženo
zatím nebylo. K řešení problémů
zdravotnictví musí přispět zlepšení
řízení ministerstvem.
Obrovské prostředky, které naše společnost
vynakládá na zdravotnictví, by se mohly na
úrovni zdravotní péče projevit výrazněji,
kdyby byly odstraněny některé projevy nehospodárnosti.
Rezervy vidíme v účelnějším
hospodaření s léky, v lepší organizaci
práce, ve vyšším využití drahé,
především dovážené techniky.
Rozvoji zdravotnictví - v souladu s právem každého
občana našeho socialistického státu
na zdraví - bude vláda ČSR i nadále
věnovat prvořadou pozornost. Nutno posilovat preventivní
péči a postupně zlepšovat vybavenost
zdravotnických zařízení moderní
přístrojovou léčebnou a diagnostickou
technikou. Ministerstvo zdravotnictví musí bezpodmínečně
zajistit nezbytný speciální zdravotnický
materiál, jako např. chirurgické potřeby
či jednorázové injekční stříkačky,
a to i za cenu dovozu ze zahraničí. Potřebné
devizové zdroje by bylo možno zajistit zvýšeným
vývozem našich léků či omezením
dovozu drahých cizích léků, které
lze úspěšně nahradit tuzemskými
výrobky.
Trvalou péči věnujeme rozvoji lázeňství.
Jde nejen o zlepšení zdravotního stavu našich
občanů rozšířením této
léčebné formy, ale i o značné
přínosy pro naše devizové hospodářství.
Připravujeme komplexní řešení
problematiky rozvoje lázeňství v Karlových
Varech. V Mariánských Lázních jsme
přistoupili k vytvoření specializovaných
účelových kapacit na opravy lázeňských
zařízení.
Za jeden z hlavních úkolů považuje vláda
vytváření podmínek pro zdravý
vývoj mladé generace, pro její všestrannou
přípravu na úkoly zítřka. S
plnou odpovědností připravujeme zprávu
o komplexním rozvoji všestranné péče
o zdravý růst mladé generace a uplatnění
jejích schopností při rozvoji socialistické
společnosti, kterou předložíme České
národní radě v červnu příštího
roku.
Významnou součástí péče
o mladou generaci je rozvoj výchovně vzdělávací
soustavy. Prostředky určené na školství
v příštím roce dále vzrostou
a zabezpečují úkoly na tomto úseku.
V souvislosti s populačním vývojem klesne
počet žáků základních
škol a naproti tomu se zvýší jejich počet
na vyšších stupních.
Vysoce si vážíme odpovědné práce
pedagogů, jejich podílu na předávání
vědomostí i formování názorů
a postojů mládeže. Ve státním
rozpočtu se počítá se zvýšením
mezd ve školství, které celoročně
představuje 351 mil. Kčs.
Za významný krok ke zvýšení kvality
vzdělávacího procesu a přípravy
mladé generace na urychlené zavádění
technického pokroku do praxe považujeme důsledné
plnění programu elektronizace ve školství,
na jehož realizaci rozpočtujeme vyšší
prostředky než letos.
Podporujeme mimoškolní zájmovou činnost,
která přispívá k prohloubení
pozitivního vztahu mládeže k vědeckotechnickým
přeměnám. Nedávno předsednictvo
vlády ČSR projednalo plnění programu
rozvíjení účasti dětí
a mládeže na vědeckotechnickém rozvoji,
přijatého před dvěma lety. Ukazuje
se, že jeho realizaci ztěžuje nedostatek moderní
techniky, zejména v oblasti mikroelektroniky. Ke zlepšení
stavu by mělo přispět nově ustavené
vědeckovýrobní sdružení pro mikropočítače.
Za vážný problém považujeme využití
pracovních sil ve školství. V některých
oblastech, zejména v Praze, ale také v Severočeském
kraji a příhraničních oblastech, se
potýkáme s nedostatkem pedagogických pracovníků,
což se negativně odráží v kvalitě
výuky. V jiných místech se plánované
stavy překračují. Proto požadujeme,
aby ministerstvo školství spolu s národními
výbory důsledněji řešilo otázky
optimálního stavu pracovníků a také
jejich rozmístění, včetně potřebné
motivace. Současně trváme na tom, aby ministerstvo
školství společně s krajskými
národními výbory snižovalo podíl
pracovníků v činnostech, které bezprostředně
nesouvisejí s pedagogickou činností, např.
inspektorů a pracovníků školských
správ.
V rozpočtu vyčleňujeme potřebné
prostředky na rozvoj socialistické kultury. Významnou
součástí je především
péče o kulturně historické dědictví.
Realizujeme rozsáhlé rekonstrukce kulturních
památek, především historické
části našeho hlavního města.
Dále pokračujeme v obnově Tylova divadla
v Praze, Národního památníku na Žižkově,
divadla Zdeňka Nejedlého v Ústí nad
Labem. Pečujeme také o jedinečné soubory
stavebních památek v městských památkových
rezervacích jako jsou Český Krumlov, Jindřichův
Hradec, Tábor a další. Nemůžeme
však být spokojeni s tím, že se výrazněji
nezlepšuje stav ochrany sbírek v muzeích a
galeriích. V jejich depozitářích jsou
velké hodnoty, které nelze ocenit jen penězi.
Našemu kulturnímu odkazu je třeba věnovat
náležitou péči a ochranu, to je nesporné,
ovšem i zde platí zásady únosnosti,
střízlivosti a efektivnosti. Proto rovněž
na úseku kultury realizujeme opatření k prohloubení
hospodárnosti a účelnosti při vynakládání
finančních prostředků. Experiment,
který v současné době uplatňujeme
ve vybraných divadlech, přináší
první pozitivní výsledky, jichž využijeme
při utváření systému hospodaření
v nových ekonomických podmínkách.
Hlavní rezervy spatřujeme v posílení
finanční soběstačnosti kulturních
organizací, jejichž příjmy se musí
zlepšit podstatně vyšším využitím
všech druhů zařízení. Přitom
je nutno respektovat i všechna kulturně ideová
hlediska. Ke zkvalitnění programové a ekonomické
činnosti divadel by mělo přispět i
připravované opatření v oblasti cen
vstupného, jehož cílem je především
odstranit neopodstatněné rozdíly mezi jednotlivými
divadly. V současné době doplácí
státní rozpočet na jedno sedadlo zhruba 70
Kčs.
Nedílnou součástí péče
socialistické společnosti o růst životní
úrovně obyvatelstva je zlepšování
životního prostředí, jeho tvorba a ochrana.
V této pětiletce si proto klademe za cíl
nežádoucí vývoj zastavit a vytvořit
předpoklady pro postupné zlepšování
v dalším období.
K realizaci opatření ekologického charakteru
se vytvářejí nezbytné podmínky,
zejména v urychlení projektové a dodavatelské
připravenosti staveb. Usilujeme o vyrovnání
skluzu v realizaci z prvních dvou let této pětiletky
a zabezpečení schválených záměrů
do konce roku 1990.
K financování akcí ekologického charakteru
bude použito jak zdrojů účelových
státních fondů, tak státního
rozpočtu. Rovněž značná část
prostředků určených na akci "Z"
bude věnována na financování potřeb
této povahy. Možnosti využití této
formy byly rozšířeny tím, že finanční
náklady při výstavbě čistíren
odpadních vod v rámci akce "Z" mohou přesahovat
i 90 % hodnoty díla.
Vážené soudružky a vážení
soudruzi, důležité místo v našem
politickém a ekonomickém systému zaujímají
národní výbory. Jejich význam jako
orgánů státní moci a skutečných
"místních vlád" a současně
i "místních parlamentů" soustavně
roste. Prohlubuje se jejich odpovědnost za komplexní
rozvoj jednotlivých oblastí, za rozvoj ekonomiky,
za účelnější využívání
prostředků na společenskou spotřebu,
za zvyšování kvality a dostupnosti poskytovaných
služeb a za úroveň bydlení.
Rozpočty národních výborů dosahují
v roce 1988 objem 91,6 mld. Kčs. Jejich vyrovnanost bude
v porovnání s letošním rokem zabezpečena
zvýšeným podílem dotací a subvencí
ze státního rozpočtu.
Vláda prosazuje zvýšení úlohy
vlastních příjmů národních
výborů a tím i posílení jejich
finanční soběstačnosti a odpovědnosti
na ekonomický a sociální rozvoj krajů,
okresů, měst a obcí. V souladu s posledním
jednáním ÚV KSČ hledáme cesty
ke zvýšení vlastní příjmové
základny rozpočtů národních
výborů. Za rozhodující úkol
považujeme maximální tvorbu vlastních
příjmů, zvýšení závislosti
výdajů na tvorbě zdrojů.
Rozpočtované zdroje národních výborů
odpovídají plánovanému rozvoji společenské
spotřeby. Značná část výdajů
v této oblasti je vynakládána na řešení
problémů spojených s bydlením. Usilujeme
o další pokrok při řešení
bytové otázky. V plánu bytové výstavby
se zabezpečují územní, technickoekonomické,
materiálové a kapacitní předpoklady
pro dokončení více než 58 tisíc
bytů. Přitom je kladen důraz nejen na počet
dokončovaných bytů, ale i na jejich kvalitu
a na komplexnost bytové výstavby. S dokončováním
bytů musí držet krok i technická a občanská
vybavenost sídlišť. Nemůžeme se smiřovat
s tím, že na sídlištích chybí
obchody, provozovny služeb a další nezbytná
zařízení, zajišťující
normální chod života a tím i spokojenost
občanů.
Vláda požaduje od všech účastníků
investičního procesu, aby plán výstavby
bytů byl bezpodmínečně splněn,
a to ve všech jejích formách. Přitom
hledá možnosti dalšího zvýšení
jejich počtu. Jen tak je možno vytvořit předpoklady
pro dodržení úkolů celé 8. pětiletky.
Nedaří se zatím plně realizovat záměry
pětiletky v modernizaci bytového fondu. Požadujeme
především větší promyšlenost
a důkladnější připravenost akcí.
Pro příští rok počítáme
s rekonstrukcí 5600 bytů.
Soustavnou pozornost věnuje vláda zabezpečování
úkolů vyplývajících ze specifických
potřeb rozvoje hlavního města prahy, Severočeského
a Severomoravského kraje a města Brna. Zvláštní
pozornost je věnována podmínkám života
v příhraničních okresech Západočeského,
Jihočeského a Jihomoravského kraje. Přijatá
opatření směřují k dobudování
sítě základních škol a zdravotnických
zařízení, k rozšíření
spojů veřejné autobusové dopravy,
ke zkvalitnění služeb obchodu a veřejného
stravování a ke zlepšení bytových
podmínek obyvatel. Ve státním rozpočtu
jsou tato opatření plně finančně
kryta.
K účinnému řešení problematiky
rozvoje měst a obcí a ke zlepšování
životního prostředí je určena
akce "Z", kterou považujeme za jeden z vysoce efektivních
způsobů zajištění místních
potřeb. Vláda bude plně podporovat i v budoucnu
úsilí národních výborů
na tomto úseku. Pro rok 1988 státní plán
počítá s objemem akce "Z" ve výši
3 mld. Kčs.
Je však třeba, aby si národní výbory
všech stupňů plně uvědomily,
že nesou odpovědnost nejen za obsah a realizaci výstavby
v rámci akce "Z", ale i za její finanční
krytí. Znepokojuje nás, že doplňkové
zdroje národních výborů, které
by měly v první řadě sloužit
k financování akce "Z" a dalších
úkolů volebních programů Národní
fronty, byly i v letošním roce v určité
míře čerpány na jiné účely.
Tato situace dokazuje, že vláda oprávněně
vyžaduje od národních výborů
důsledné dodržování rozpočtové
kázně v zájmu plnění volebních
programů. Přes tyto závažné nepříznivé
skutečnosti hodlá vláda ČSP zabezpečit
profinancování akce "Z" v roce 1988.
V hospodářských organizacích řízených
národními výbory usiluje státní
plán a státní rozpočet o růst
efektivnosti a hospodárnosti a o přizpůsobování
výrobních kapacit společenským zájmům
a potřebám občanů. Jde především
o realizaci strukturálních změn v místním
stavebnictví se zaměřením na opravy
a údržbu bytového fondu, posílení
modernizace a rekonstrukce základních prostředků
a rozšíření stavebních prací
pro obyvatelstvo.
Stále nemůžeme být spokojeni s objemem
i kvalitou oprav a údržby majetku organizací
řízených národními výbory.
Plánovaná tvorba zdrojů ve fondech oprav
nedosahuje potřebné výše. Přitom
nezajištění potřebných zdrojů
by mělo za následek další zhoršování
péče o základní prostředky.
To by byla krátkozraká politika a její důsledky
by se zanedlouho negativně projevily. Jednali jsme proto
velmi naléhavě s federálními orgány
o této problematice a dohodli jsme, že oprávněné
požadavky na zvýšení fondů oprav
budou zajištěny.
Velké rezervy ke zvýšení vlastních
zdrojů spatřujeme ve zvýšení
úrovně práce národních výborů,
především řídící
činnosti vůči hospodářským
organizacím, ve vytváření tlaku na
plnění plánovaných úkolů
v efektivnosti a hospodárnosti. Je třeba posilovat
finanční kázeň a disciplínu
při tvorbě a využívání
rozpočtových zdrojů, a to nejen ve vztahu
k hospodářským organizacím, ale i
ve vlastní činnosti.
Vláda také nepouští ze zřetele,
že pro vyšší účinnost práce
národních výborů a pro pružnější
a důslednější řešení
potřeb občanů má velký význam
omezování nadměrné administrativy.
Byla ukončena prověrka resortních směrnic
a metodických pokynů. Jejich počet byl snížen
o téměř čtyři pětiny.
Práce na úkolu snižování administrativy
dále pokračují.
Budeme od národních výborů důsledně
požadovat iniciativní neformální práci,
oproštěnou od všech forem byrokratismu a necitlivého
přístupu k lidem. Ke zkvalitnění jejich
činnosti by měl přispět nový
způsob usměrňování počtu
zaměstnanců, umožňující
snížit aparát a uspořené prostředky
rozdělit mezi výkonné odborně i politicky
plně kvalifikované pracovníky.
Vážené soudružky a vážení
soudruzi, vláda ČSR se ve své hospodářské
politice zaměřuje na plnění úkolů
vytyčených XVII. sjezdem KSČ. Vychází
z reálného ocenění možností
naší ekonomiky. Spoléhá na schopnosti
a um našich pracujících. Věří,
že jejich neformální iniciativa přispěje
ke splnění vytyčených záměrů,
k rychlejšímu postupu vpřed. Problémy,
které nás čekají, nebudou malé
a nepodceňujeme je. Jsme však přesvědčeni,
že máme dostatek sil k jejich překonání.
Očekáváme, že obdobně jako v
minulosti nalezneme plnou podporu a porozumění i
u vás - poslanců nejvyššího zákonodárného
orgánu České socialistické republiky.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, doporučuji, aby Česká
národní rada předložený návrh
státního rozpočtu České socialistické
republiky na rok 1988 schválila. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru financí České socialistické
republiky soudruhu Nikodýmovi za odůvodnění
vládního návrhu zákona.
Nyní prosím společného zpravodaje
poslance Miroslava Mrázka, aby přednesl zpravodajskou
zprávu.
Poslanec Miroslav Mrázek: Vážené
soudružky a soudruzi, k projednání vládního
návrhu zákona o státním rozpočtu
České socialistické republiky přistupujeme
ve značně složitém období.
Již tento rok ale zejména další léta
8. pětiletky by měla býti dobou významných
experimentů předznamenávajících
přechod na nový mechanismus řízení
a fungování naší ekonomiky. 7. zasedání
ústředního výboru naší
strany projednalo základní dokumenty této
přestavby mimo jiné i zákony, jejichž
návrhy jsme široce diskutovali.
Pro plný úspěch přestavby ekonomiky
je do značné míry rozhodující,
jakou reálnou základnu si vytváříme
plněním hospodářských úkolů.
Jsme na konci druhého roku 8. pětiletky. Její
dosavadní plnění v hospodářství
řízeném českou vládou zaznamenalo
propady proti vytyčeným záměrům
intenzifikace, zvyšování efektivnosti a hospodárnosti
ekonomiky. Pro tři zbývající roky
se tím náročnost především
kvalitativních úkolů pětiletky podle
našeho názoru někde až neúměrně
zvýšila.