Úterý 22. prosince 1987

Vláda ČSR schválila experiment, v němž chce ověřit uplatnění nových zásad obchodní činnosti a poskytování služeb veřejného stravování. Půjde především o jejich zkvalitnění, o změnu postavení obchodu. Obchodní organizace se musí stát aktivním partnerem výroby, skutečným reprezentantem zájmů spotřebitelů. Spotřebitel by měl zboží kupovat a nikoliv shánět. Nejde přitom pouze o otázku ekonomickou, ale především politickou. Vždyť podle toho, jak jsou uspokojovány jejich potřeby, hodnotí občané úspěšnost našeho rozvoje.

Životní úroveň obyvatelstva ovlivňuje státní rozpočet zejména svými výdaji na společenskou spotřebu. Na její čtyři hlavní odvětví, to je sociální zabezpečení, zdravotnictví, školství a kulturu, bude ze státního rozpočtu a z rozpočtů národních výborů vynaloženo celkově 107,4 mld. Kčs neinvestičních prostředků, což představuje zvýšení proti letošnímu roku o 2,9 %.

Finančně zabezpečujeme realizaci sociálního programu schváleného XVII. sjezdem KSČ. Současná ekonomická situace, zejména napětí zemi rozpočtovými příjmy a výdaji, klade vyšší nároky na zajištění cílových úkolů ve zvyšování životní úrovně v 8. pětiletce. Nechceme a nebudeme omezovat sociální výdaje ze státního rozpočtu. Hospodárnost a účelnost při vynakládání společenských prostředků však platí v této oblasti stejně naléhavě, jako ve výrobní sféře. Na plýtvání nemáme a nikdy mít nebudeme.

Největší část prostředků je určena na sociální zabezpečení. Plně zajišťujeme opatření, která byla schválena rozhodnutím předsednictva ÚV KSČ v dubnu letošního roku. Jde především o prodloužení doby pro poskytování mateřského příspěvku při péči o třetí a další dítě, o úpravu důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmů jednotlivce nebo manželů, a o zvýšení norem pro stravování v ústavech sociální péče. Na další úpravy, které se uskuteční od října příštího roku, je ve státním rozpočtu vytvořena odpovídající rezerva.

Za významnou součást své sociální politiky považuje vláda péči o mladou generaci. Výrazem toho je např. úprava podmínek pro poskytování půjček mladým manželům. Byla zvýšena jejich maximální hranice a prodloužena lhůta splatnosti. Rovněž jsme zvýšili hranici průměrných příjmů obou manželů. Tím podstatně vzrostla přitažlivost půjček, takže ve druhém pololetí letošního roku bude poskytnuto třikrát více půjček než ve stejném období loni. Mladí lidé získají formou státního příspěvku na splácení části půjčky při narození dítěte zhruba 300 mil. Kčs.

Výdaje společnosti na rozvoj školství a zdravotnictví převyšují svým růstem téměř dvojnásobně dynamiku národního důchodu.

Naše zdravotnictví dosáhlo v uplynulém období nemálo úspěchů. Stačí připomenout zdokonalení vyšetřovacích metod v kardiologii, které jsou v současné době na špičkové světové úrovni, bezoperační odstraňování ledvinových kamenů nebo rozvinutí operačních technik při léčení cévních onemocnění. Jako druhá země na světě jsme vyvinuli účinný lék proti arterioskleróze. Při ocenění těchto výsledků však nesmíme zapomínat na to, že jde o výsledky špičkových pracovišť, která mají většinou vytvořeny i mimořádně příznivé podmínky. V běžné léčebné praxi výraznějšího pokroku dosaženo zatím nebylo. K řešení problémů zdravotnictví musí přispět zlepšení řízení ministerstvem.

Obrovské prostředky, které naše společnost vynakládá na zdravotnictví, by se mohly na úrovni zdravotní péče projevit výrazněji, kdyby byly odstraněny některé projevy nehospodárnosti. Rezervy vidíme v účelnějším hospodaření s léky, v lepší organizaci práce, ve vyšším využití drahé, především dovážené techniky.

Rozvoji zdravotnictví - v souladu s právem každého občana našeho socialistického státu na zdraví - bude vláda ČSR i nadále věnovat prvořadou pozornost. Nutno posilovat preventivní péči a postupně zlepšovat vybavenost zdravotnických zařízení moderní přístrojovou léčebnou a diagnostickou technikou. Ministerstvo zdravotnictví musí bezpodmínečně zajistit nezbytný speciální zdravotnický materiál, jako např. chirurgické potřeby či jednorázové injekční stříkačky, a to i za cenu dovozu ze zahraničí. Potřebné devizové zdroje by bylo možno zajistit zvýšeným vývozem našich léků či omezením dovozu drahých cizích léků, které lze úspěšně nahradit tuzemskými výrobky.

Trvalou péči věnujeme rozvoji lázeňství. Jde nejen o zlepšení zdravotního stavu našich občanů rozšířením této léčebné formy, ale i o značné přínosy pro naše devizové hospodářství. Připravujeme komplexní řešení problematiky rozvoje lázeňství v Karlových Varech. V Mariánských Lázních jsme přistoupili k vytvoření specializovaných účelových kapacit na opravy lázeňských zařízení.

Za jeden z hlavních úkolů považuje vláda vytváření podmínek pro zdravý vývoj mladé generace, pro její všestrannou přípravu na úkoly zítřka. S plnou odpovědností připravujeme zprávu o komplexním rozvoji všestranné péče o zdravý růst mladé generace a uplatnění jejích schopností při rozvoji socialistické společnosti, kterou předložíme České národní radě v červnu příštího roku.

Významnou součástí péče o mladou generaci je rozvoj výchovně vzdělávací soustavy. Prostředky určené na školství v příštím roce dále vzrostou a zabezpečují úkoly na tomto úseku. V souvislosti s populačním vývojem klesne počet žáků základních škol a naproti tomu se zvýší jejich počet na vyšších stupních.

Vysoce si vážíme odpovědné práce pedagogů, jejich podílu na předávání vědomostí i formování názorů a postojů mládeže. Ve státním rozpočtu se počítá se zvýšením mezd ve školství, které celoročně představuje 351 mil. Kčs.

Za významný krok ke zvýšení kvality vzdělávacího procesu a přípravy mladé generace na urychlené zavádění technického pokroku do praxe považujeme důsledné plnění programu elektronizace ve školství, na jehož realizaci rozpočtujeme vyšší prostředky než letos.

Podporujeme mimoškolní zájmovou činnost, která přispívá k prohloubení pozitivního vztahu mládeže k vědeckotechnickým přeměnám. Nedávno předsednictvo vlády ČSR projednalo plnění programu rozvíjení účasti dětí a mládeže na vědeckotechnickém rozvoji, přijatého před dvěma lety. Ukazuje se, že jeho realizaci ztěžuje nedostatek moderní techniky, zejména v oblasti mikroelektroniky. Ke zlepšení stavu by mělo přispět nově ustavené vědeckovýrobní sdružení pro mikropočítače.

Za vážný problém považujeme využití pracovních sil ve školství. V některých oblastech, zejména v Praze, ale také v Severočeském kraji a příhraničních oblastech, se potýkáme s nedostatkem pedagogických pracovníků, což se negativně odráží v kvalitě výuky. V jiných místech se plánované stavy překračují. Proto požadujeme, aby ministerstvo školství spolu s národními výbory důsledněji řešilo otázky optimálního stavu pracovníků a také jejich rozmístění, včetně potřebné motivace. Současně trváme na tom, aby ministerstvo školství společně s krajskými národními výbory snižovalo podíl pracovníků v činnostech, které bezprostředně nesouvisejí s pedagogickou činností, např. inspektorů a pracovníků školských správ.

V rozpočtu vyčleňujeme potřebné prostředky na rozvoj socialistické kultury. Významnou součástí je především péče o kulturně historické dědictví. Realizujeme rozsáhlé rekonstrukce kulturních památek, především historické části našeho hlavního města. Dále pokračujeme v obnově Tylova divadla v Praze, Národního památníku na Žižkově, divadla Zdeňka Nejedlého v Ústí nad Labem. Pečujeme také o jedinečné soubory stavebních památek v městských památkových rezervacích jako jsou Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Tábor a další. Nemůžeme však být spokojeni s tím, že se výrazněji nezlepšuje stav ochrany sbírek v muzeích a galeriích. V jejich depozitářích jsou velké hodnoty, které nelze ocenit jen penězi.

Našemu kulturnímu odkazu je třeba věnovat náležitou péči a ochranu, to je nesporné, ovšem i zde platí zásady únosnosti, střízlivosti a efektivnosti. Proto rovněž na úseku kultury realizujeme opatření k prohloubení hospodárnosti a účelnosti při vynakládání finančních prostředků. Experiment, který v současné době uplatňujeme ve vybraných divadlech, přináší první pozitivní výsledky, jichž využijeme při utváření systému hospodaření v nových ekonomických podmínkách.

Hlavní rezervy spatřujeme v posílení finanční soběstačnosti kulturních organizací, jejichž příjmy se musí zlepšit podstatně vyšším využitím všech druhů zařízení. Přitom je nutno respektovat i všechna kulturně ideová hlediska. Ke zkvalitnění programové a ekonomické činnosti divadel by mělo přispět i připravované opatření v oblasti cen vstupného, jehož cílem je především odstranit neopodstatněné rozdíly mezi jednotlivými divadly. V současné době doplácí státní rozpočet na jedno sedadlo zhruba 70 Kčs.

Nedílnou součástí péče socialistické společnosti o růst životní úrovně obyvatelstva je zlepšování životního prostředí, jeho tvorba a ochrana. V této pětiletce si proto klademe za cíl nežádoucí vývoj zastavit a vytvořit předpoklady pro postupné zlepšování v dalším období.

K realizaci opatření ekologického charakteru se vytvářejí nezbytné podmínky, zejména v urychlení projektové a dodavatelské připravenosti staveb. Usilujeme o vyrovnání skluzu v realizaci z prvních dvou let této pětiletky a zabezpečení schválených záměrů do konce roku 1990.

K financování akcí ekologického charakteru bude použito jak zdrojů účelových státních fondů, tak státního rozpočtu. Rovněž značná část prostředků určených na akci "Z" bude věnována na financování potřeb této povahy. Možnosti využití této formy byly rozšířeny tím, že finanční náklady při výstavbě čistíren odpadních vod v rámci akce "Z" mohou přesahovat i 90 % hodnoty díla.

Vážené soudružky a vážení soudruzi, důležité místo v našem politickém a ekonomickém systému zaujímají národní výbory. Jejich význam jako orgánů státní moci a skutečných "místních vlád" a současně i "místních parlamentů" soustavně roste. Prohlubuje se jejich odpovědnost za komplexní rozvoj jednotlivých oblastí, za rozvoj ekonomiky, za účelnější využívání prostředků na společenskou spotřebu, za zvyšování kvality a dostupnosti poskytovaných služeb a za úroveň bydlení.

Rozpočty národních výborů dosahují v roce 1988 objem 91,6 mld. Kčs. Jejich vyrovnanost bude v porovnání s letošním rokem zabezpečena zvýšeným podílem dotací a subvencí ze státního rozpočtu.

Vláda prosazuje zvýšení úlohy vlastních příjmů národních výborů a tím i posílení jejich finanční soběstačnosti a odpovědnosti na ekonomický a sociální rozvoj krajů, okresů, měst a obcí. V souladu s posledním jednáním ÚV KSČ hledáme cesty ke zvýšení vlastní příjmové základny rozpočtů národních výborů. Za rozhodující úkol považujeme maximální tvorbu vlastních příjmů, zvýšení závislosti výdajů na tvorbě zdrojů.

Rozpočtované zdroje národních výborů odpovídají plánovanému rozvoji společenské spotřeby. Značná část výdajů v této oblasti je vynakládána na řešení problémů spojených s bydlením. Usilujeme o další pokrok při řešení bytové otázky. V plánu bytové výstavby se zabezpečují územní, technickoekonomické, materiálové a kapacitní předpoklady pro dokončení více než 58 tisíc bytů. Přitom je kladen důraz nejen na počet dokončovaných bytů, ale i na jejich kvalitu a na komplexnost bytové výstavby. S dokončováním bytů musí držet krok i technická a občanská vybavenost sídlišť. Nemůžeme se smiřovat s tím, že na sídlištích chybí obchody, provozovny služeb a další nezbytná zařízení, zajišťující normální chod života a tím i spokojenost občanů.

Vláda požaduje od všech účastníků investičního procesu, aby plán výstavby bytů byl bezpodmínečně splněn, a to ve všech jejích formách. Přitom hledá možnosti dalšího zvýšení jejich počtu. Jen tak je možno vytvořit předpoklady pro dodržení úkolů celé 8. pětiletky.

Nedaří se zatím plně realizovat záměry pětiletky v modernizaci bytového fondu. Požadujeme především větší promyšlenost a důkladnější připravenost akcí. Pro příští rok počítáme s rekonstrukcí 5600 bytů.

Soustavnou pozornost věnuje vláda zabezpečování úkolů vyplývajících ze specifických potřeb rozvoje hlavního města prahy, Severočeského a Severomoravského kraje a města Brna. Zvláštní pozornost je věnována podmínkám života v příhraničních okresech Západočeského, Jihočeského a Jihomoravského kraje. Přijatá opatření směřují k dobudování sítě základních škol a zdravotnických zařízení, k rozšíření spojů veřejné autobusové dopravy, ke zkvalitnění služeb obchodu a veřejného stravování a ke zlepšení bytových podmínek obyvatel. Ve státním rozpočtu jsou tato opatření plně finančně kryta.

K účinnému řešení problematiky rozvoje měst a obcí a ke zlepšování životního prostředí je určena akce "Z", kterou považujeme za jeden z vysoce efektivních způsobů zajištění místních potřeb. Vláda bude plně podporovat i v budoucnu úsilí národních výborů na tomto úseku. Pro rok 1988 státní plán počítá s objemem akce "Z" ve výši 3 mld. Kčs.

Je však třeba, aby si národní výbory všech stupňů plně uvědomily, že nesou odpovědnost nejen za obsah a realizaci výstavby v rámci akce "Z", ale i za její finanční krytí. Znepokojuje nás, že doplňkové zdroje národních výborů, které by měly v první řadě sloužit k financování akce "Z" a dalších úkolů volebních programů Národní fronty, byly i v letošním roce v určité míře čerpány na jiné účely. Tato situace dokazuje, že vláda oprávněně vyžaduje od národních výborů důsledné dodržování rozpočtové kázně v zájmu plnění volebních programů. Přes tyto závažné nepříznivé skutečnosti hodlá vláda ČSP zabezpečit profinancování akce "Z" v roce 1988.

V hospodářských organizacích řízených národními výbory usiluje státní plán a státní rozpočet o růst efektivnosti a hospodárnosti a o přizpůsobování výrobních kapacit společenským zájmům a potřebám občanů. Jde především o realizaci strukturálních změn v místním stavebnictví se zaměřením na opravy a údržbu bytového fondu, posílení modernizace a rekonstrukce základních prostředků a rozšíření stavebních prací pro obyvatelstvo.

Stále nemůžeme být spokojeni s objemem i kvalitou oprav a údržby majetku organizací řízených národními výbory. Plánovaná tvorba zdrojů ve fondech oprav nedosahuje potřebné výše. Přitom nezajištění potřebných zdrojů by mělo za následek další zhoršování péče o základní prostředky. To by byla krátkozraká politika a její důsledky by se zanedlouho negativně projevily. Jednali jsme proto velmi naléhavě s federálními orgány o této problematice a dohodli jsme, že oprávněné požadavky na zvýšení fondů oprav budou zajištěny.

Velké rezervy ke zvýšení vlastních zdrojů spatřujeme ve zvýšení úrovně práce národních výborů, především řídící činnosti vůči hospodářským organizacím, ve vytváření tlaku na plnění plánovaných úkolů v efektivnosti a hospodárnosti. Je třeba posilovat finanční kázeň a disciplínu při tvorbě a využívání rozpočtových zdrojů, a to nejen ve vztahu k hospodářským organizacím, ale i ve vlastní činnosti.

Vláda také nepouští ze zřetele, že pro vyšší účinnost práce národních výborů a pro pružnější a důslednější řešení potřeb občanů má velký význam omezování nadměrné administrativy. Byla ukončena prověrka resortních směrnic a metodických pokynů. Jejich počet byl snížen o téměř čtyři pětiny. Práce na úkolu snižování administrativy dále pokračují.

Budeme od národních výborů důsledně požadovat iniciativní neformální práci, oproštěnou od všech forem byrokratismu a necitlivého přístupu k lidem. Ke zkvalitnění jejich činnosti by měl přispět nový způsob usměrňování počtu zaměstnanců, umožňující snížit aparát a uspořené prostředky rozdělit mezi výkonné odborně i politicky plně kvalifikované pracovníky.

Vážené soudružky a vážení soudruzi, vláda ČSR se ve své hospodářské politice zaměřuje na plnění úkolů vytyčených XVII. sjezdem KSČ. Vychází z reálného ocenění možností naší ekonomiky. Spoléhá na schopnosti a um našich pracujících. Věří, že jejich neformální iniciativa přispěje ke splnění vytyčených záměrů, k rychlejšímu postupu vpřed. Problémy, které nás čekají, nebudou malé a nepodceňujeme je. Jsme však přesvědčeni, že máme dostatek sil k jejich překonání.

Očekáváme, že obdobně jako v minulosti nalezneme plnou podporu a porozumění i u vás - poslanců nejvyššího zákonodárného orgánu České socialistické republiky.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, doporučuji, aby Česká národní rada předložený návrh státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1988 schválila. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru financí České socialistické republiky soudruhu Nikodýmovi za odůvodnění vládního návrhu zákona.

Nyní prosím společného zpravodaje poslance Miroslava Mrázka, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Poslanec Miroslav Mrázek: Vážené soudružky a soudruzi, k projednání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České socialistické republiky přistupujeme ve značně složitém období.

Již tento rok ale zejména další léta 8. pětiletky by měla býti dobou významných experimentů předznamenávajících přechod na nový mechanismus řízení a fungování naší ekonomiky. 7. zasedání ústředního výboru naší strany projednalo základní dokumenty této přestavby mimo jiné i zákony, jejichž návrhy jsme široce diskutovali.

Pro plný úspěch přestavby ekonomiky je do značné míry rozhodující, jakou reálnou základnu si vytváříme plněním hospodářských úkolů.

Jsme na konci druhého roku 8. pětiletky. Její dosavadní plnění v hospodářství řízeném českou vládou zaznamenalo propady proti vytyčeným záměrům intenzifikace, zvyšování efektivnosti a hospodárnosti ekonomiky. Pro tři zbývající roky se tím náročnost především kvalitativních úkolů pětiletky podle našeho názoru někde až neúměrně zvýšila.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP