Úterý 22. prosince 1987

Ve své práci chceme obsahem a stylem vlastní řídící činnosti - příkladem shora - napomáhat k prosazování demokratických metod a tvořivého ovzduší, překonávání byrokratismu a snižování neúčelné administrativy. Pokládáme za svou povinnost více přihlížet k názorům široké veřejnosti, lépe pracovat s podněty zdola, všechno rozumné a užitečné uvádět do života. Budeme se více opírat i o zkušenosti vás, poslanců, všestranněji a pohotověji vás informovat, více se s vámi radit.

Chci vás ubezpečit, že po dopracování státního prováděcího plánu České socialistické republiky na rok 1988 najdeme spolu s předsednictvem České národní rady způsob, jakým vás s ním seznámíme.

Vážené soudružky a soudruzi, v roce 1988 budeme prostřednictvím státního rozpočtu rozdělovat 165,3 mld. Kčs finančních zdrojů. Jeho výdaje budou kryty z jedné poloviny příjmy z vlastního hospodaření a z druhé poloviny dotacemi ze státního rozpočtu čs. federace. Rozpočet zabezpečuje plánované úkoly, finančních prostředků nazbyt ovšem není.

Ve státním rozpočtu se citlivě odrážejí problémy, které provázely náš ekonomický a sociální rozvoj v prvních dvou letech pětiletky. Proti záměrům obsaženým v rozpočtovém výhledu na 8. pětiletku jsou v návaznosti na tvorbu zisku vlastní příjmy rozpočtu nižší o 4,0 mld. Kčs. Současně však došlo ke zvýšení rozpočtových výdajů, které je kryto vyššími dotacemi ze státního rozpočtu federace. Zreálnění plánu a zabezpečení nezbytných potřeb národních výborů je nutné promítnout do vztahů mezi státním rozpočtem ČSR a státním rozpočtem federace.

V této souvislosti zdůrazňuji, že tyto úpravy neprosazuje vláda proto, aby byly vytvořeny podmínky pro pohodlný, bezstarostný život našich organizací. Jde o to, postavit jejich finanční hospodaření na reálný ekonomický základ a vytvořit tak předpoklady pro odpovědnost každé organizace za plnění plánovaných úkolů i závazků vůči státnímu rozpočtu a za tvorbu zdrojů nutných ke krytí jejich potřeb.

V souladu se strategií urychlení ekonomického a sociálního rozvoje schválenou na XVII. sjezdu KSČ klade rozpočet důraz na zvýšení efektivnosti, zabezpečení rovnováhy a na plnění plánovaných záměrů v životní úrovni. Každý řídící pracovník musí ve své činnosti plně respektovat jednotu těchto záměrů. Samotná praxe nás stále více přesvědčuje, že jednostranné zvyšování tvorby hmotných zdrojů bez potřebné efektivnosti prohlubuje napětí mezi zdroji a potřebami, neumožňuje účinně řešit problémy rovnováhy a vytvářet podmínky pro komplexní rozvoj životní úrovně.

V rozpočtu na rok 1988 jsou plánované výdaje kryty příjmy. Bylo by však chybou, kdybychom neviděli problémy spojené s reálným zabezpečením vyrovnanosti. K jejímu dosažení budeme muset splnit mobilizační příjmy. Nemohli jsme také v důsledku napětí v celé rozpočtové soustavě ČSSR pokrýt některé potřeby, i když je vláda ČSR považuje za oprávněné. K dosažené reálné rozpočtové vyrovnanosti bude bezpodmínečně nutné splnit plánované úkoly a všude pracovat s maximální hospodárností.

Rozhodujícím činitelem rozpočtové rovnováhy a zabezpečování rostoucích potřeb je tvorba zdrojů podložená intenzifikací výroby a efektivností reprodukčního procesu.

Intenzifikace národního hospodářství probíhá neuspokojivě a neodpovídá potřebám současného ekonomického a sociálního rozvoje. Nedostatky existují téměř na všech úsecích - v nákladech, v produktivitě práce a mzdové politice, v investicích a ve využívání základních prostředků, v dodavatelsko-odběratelských vztazích, v hospodaření se zásobami a v efektivnosti zahraničně ekonomických vztahů.

Velmi nepříznivě se promítá do finančního hospodaření organizací a do státního rozpočtu vývoj materiálových nákladů a tvorby zisku. Hlavní problémy jsou v hospodářských organizacích ministerstva průmyslu ČSR, které již třetí rok vykazují neuspokojivé hospodářské výsledky. V důsledku toho nevytvářejí nezbytné zdroje ani pro rozpočet, ani pro krytí svých plánovaných potřeb.

Přístupy vedoucích pracovníků hospodářských organizací tohoto resortu k zajištění úkolů státního plánu i státního rozpočtu neodpovídají potřebám národního hospodářství. Spokojují se s nízkou kvalitou práce, prosazují uznání zhoršujících vlivů, ale nepočítají s přínosy z postupného prosazování intenzifikačních faktorů. Resort musí dopracovat ucelenou koncepci rozvoje, vycházející z reálných možností a směřující především ke zvýšení efektivnosti výrobního procesu.

Mezi problémové resorty v roce 1987 bohužel přibylo i ministerstvo stavebnictví. Plánovaná tvorba zisku ve stavební výrobě není plněna v důsledku překračování nákladovosti, zejména materiálové a finanční, vzrostly ztráty způsobené nejakostní výrobou.

Ani organizace ministerstva zemědělství a výživy nezabezpečují plánované úkoly ve snižování materiálové nákladovosti. Přes výraznou pomoc státního rozpočtu se nedaří odstraňovat neodůvodněné rozdíly v ekonomických výsledcích podniků hospodařících ve srovnatelných podmínkách.

K řešení těchto problémů byla ve všech resortech a na různých úrovních přijata v minulosti řada opatření. Vedla však spíše ke zvýšení administrativní náročnosti řízení než k účinnému odstraňování vzniklých nedostatků. Podílí se na tom i nedůslednost při uplatňování hmotné odpovědnosti jednotlivých pracovníků, organizací a celých resortů za výsledky hospodaření. Vyrovnanost zdrojů a potřeb není v jednotlivých organizacích závislá na úrovni jejich hospodaření, ale na ukazatelích plánu a na to navazující úpravě individuálních dodatkových odvodů, slev z odvodů a redistribuce mezi organizacemi v rámci resortů. Tento systém vede v některých organizacích k pohodlnosti, k zakrývání neschopnosti a k tomu, že žijí z výsledků práce jiných organizací. Je to jeden z názorných příkladů starého požadavkového přístupu.

Bude bezpodmínečně nutné, aby na základě reálných a mobilizačně stanovených úkolů na rok 1988 jednotlivé organizace zajistily závazně stanovené finanční vztahy vůči nadřízenému orgánu a vůči státnímu rozpočtu. Vláda bude od všech resortů vyžadovat, aby nebyly v průběhu roku měněny. Kdo nesplní plánovanou tvorbu zdrojů, bude nucen omezit svoje potřeby, kdo vytvoří více, bude mít i větší možnosti posilovat své peněžní fondy. Tento přístup musí být podpořen i plánem, zejména investičním.

Na efektivnost reprodukčního procesu dlouhodobě nepříznivě působí vývoj v oblasti zásob. K výraznějšímu pokroku i přes řadu realizovaných opatření zatím nedošlo. Plánované stavy zásob, zejména v průmyslových a stavebních organizacích, jsou trvale překračovány. Společenské prostředky, které jsou v nich umrtveny, prohlubují nedostatky v dodavatelsko-odběratelských vztazích a nepříznivě působí na finanční rovnovážnost. Proto vláda ČSR v září letošního roku přijala opatření ke snížení stavů zásob do konce příštího roku. Současně uložila hospodářským resortům jejich důslednou realizaci a kontrolu.

Stanovené úkoly nelze pojmout administrativně. Snižování musí vést ke skutečné likvidaci zásob zatěžujících ekonomiku. Na druhé straně nesmíme dopustit snížení zásob nezbytných pro plynulost reprodukčního procesu. Odpovědní pracovníci si musí být vědomi, že formální splnění úkolu se velice brzo odhalí samo a dopadne na ekonomiku dané organizace se všemi negativními důsledky.

To vyžaduje spojovat likvidaci nepotřebných zásob s přijetím účinných opatření k odstranění příčin jejich vzniku. Vláda vidí hlavní cestu v tom, že se výroba bude důsledně podřizovat požadavkům vnitřních i zahraničních odběratelů a rostoucím nárokům našich spotřebitelů.

Neustálou pozornost věnuje vláda technickému rozvoji. Snaží se o to, aby tvořil osu plánu a jeho výsledky byly co nejrychleji využívány v praxi.

K realizaci závěrů 5. zasedání ÚV KSČ přijala vláda opatření k urychlení vědeckotechnického rozvoje, zejména ve zvyšování technické a ekonomické úrovně výroby. Situace však není na řadě úseků dobrá. Například v resortu průmyslu ČSR dosud zdaleka nejsou dosahovány předpokládané ekonomické parametry nových technologií a výrobků. Přitom je známo, že vysoké výrobní náklady inovovaných výrobků zhoršují jejich prodejnost na vnitřním i zahraničním trhu.

V roce 1988 jsou úkoly vědeckotechnického rozvoje zaměřeny na úsporu materiálu, pracovních sil, energií a tepla, intenzifikaci vybraných zemědělských plodin, péči o zdraví lidu a zlepšování životního prostředí. Tyto úkoly jsou finančně plně zajištěny ze státního rozpočtu a z vlastních zdrojů organizací. K podpoře urychleného zavádění vyřešených úkolů do praxe vyčleňuje státní rozpočet navíc 100 mil. Kčs.

V letošním roce využily možnost získat tuto podporu pouze dvě organizace ministerstva průmyslu. To signalizuje, že podniky jsou na realizaci vědeckotechnického rozvoje málo připraveny a současně i to, že výsledky technického rozvoje nejsou pro ně dost přitažlivé.

Vědeckotechnický rozvoj by měl intenzívněji ovlivňovat především investiční výstavbu. Státní plán počítá pro příští rok s investicemi ve výši 67,0 mld. Kčs, které je nutno realizovat s maximální efektivností. V investicích zatím přetrvávají extenzívní tendence, stále neuspokojivý je podíl modernizačních investic, příliš mnoho prostředků - cca 60 % - pohlcují stavební investice. Rozsah nevyužitých kapacit se nesnižuje, nezlepšuje se směnnost. Takový způsob investování představuje plýtvání společenskými zdroji jak pracovními a materiálovými, tak i finančními. Stále se projevuje nesprávný názor v resortech a podnikových organizacích, že investice jsou "darem od centra" a nikoliv nástrojem zlepšujícím úroveň hospodaření a plnění záměrů společenského rozvoje.

Vláda nejednou zdůrazňovala, že zahájení každé investiční akce musí být podloženo odpovědnou ekonomickou kalkulací. Vedoucí pracovníci i podnikové kolektivy si musí uvědomit, že dnešní investice budou ovlivňovat výsledky jejich hospodaření v podmínkách nového hospodářského mechanismu.

Daleko cílevědoměji nutno investovat v průmyslu, kde dosavadní výstavba nevede k podstatnějšímu zvyšování efektivnosti. Vláda proto uložila, aby byl vypracován promyšlený program investování, zaměřený na potřebnou změnu struktury v souladu s požadavky vnitřního i zahraničního trhu.

Ministerstvo stavebnictví musí zabezpečit lepší soulad mezi kapacitami pro zahajování a dokončování stavebních akcí, dodržování plánovaných parametrů staveb a snížení jejich nákladů na základě moderní technologie. K předním povinnostem podniků tohoto resortu patří i včasné plnění integračních závazků, zabezpečujících pro naši republiku důležité zdroje surovin v budoucnosti. I zde ovšem platí princip ekonomické kalkulace a efektivnosti.

V zemědělství považujeme za vážný nedostatek trvalé překračování tzv. zvláštních zemědělských investic oproti předpokladům plánu. To odčerpává značné materiálové zdroje určené pro jiná odvětví národního hospodářství. Vláda se touto situací zabývala a uložila opatření k regulaci těchto investic v příštím roce. Usiluje také o to, aby se tyto investice daleko více orientovaly na zlepšování životního prostředí a na údržbu bytového fondu na venkově.

V příštím roce dojde k aktivizaci finančních nástrojů v oblasti investiční výstavby. Do hospodářských plánů resortů a podnikových organizací bude napříště možno zahrnovat jen investice, které jsou kryty disponibilními finančními zdroji. Tím se prohloubí odpovědnost příslušných orgánů za finanční zabezpečení investic a zároveň se učiní první krok k oslabení nerovnovážných tendencí ve sféře investic a v celé ekonomice. Je třeba, aby všechny řídící orgány posuzovaly toto opatření nejen očima vlastních problémů v příštím roce, ale - a to zvláště zdůrazňuji - již jako jeden z výrazných prvků nové soustavy řízení.

V politických i hospodářských orgánech se často oprávněně kritizuje zanedbanost našeho strojního výrobního parku. Jde o širší problém, který souvisí s kvalitou a strukturou strojírenské produkce i jejího využití ve výrobním procesu. Vláda ČSR v investiční politice bude důsledně prosazovat zvýšení podílu strojních investic.

Ze státního rozpočtu poskytneme účelové dotace na intenzifikaci údržby a modernizace ve výši 800 mil. Kčs. Zkušenosti z využívání tohoto finančního nástroje v prvních dvou letech 8. pětiletky jsou převážně pozitivní. Ukazují, že často poměrně malé vklady prostředků do modernizace přinášejí dobré výsledky.

Nízká efektivnost naší výroby se výrazně projevuje ve výsledcích zahraničního obchodu. Na finančně ekonomické nástroje v zahraničním obchodu vynaložíme ze státního rozpočtu v příštím roce téměř 13 mld. Kčs. Tyto prostředky se rok od roku zvyšují nejen v důsledku růstu zahraničního obchodu, ale i z důvodu poklesu efektivnosti vývozu. Přírůstek těchto dotací proti letošnímu roku téměř o 14 % je varující a podstatně omezuje zdroje, které bychom mohli využít jak pro další ekonomický rozvoj, tak i pro zvýšení osobní a společenské spotřeby.

Resort průmyslu ztrácí konkurenční schopnost i u některých tradičních výrobků, zejména v textilním a obuvnickém průmyslu. Rostoucí vývozní úkoly jsou naplňovány převážně objemově sortimentem s nízkou efektivností. Ve srovnání s průmyslově vyspělými zeměmi je vývozní produkce charakteristická nízkým stupněm zpracování, vysokou materiálovou, energetickou a pracovní náročností a zaostáváním užitných vlastností výrobků. Dosahované kilogramové ceny při vývozu jsou ve srovnání s předními světovými vývozci v chemickém, oděvním, textilním a dřevozpracujícím průmyslu zhruba o polovinu nižší.

K zabezpečení náročných úkolů naší hospodářské a sociální politiky budeme posilovat úlohu kontroly. Nejde přitom o zvyšování počtu kontrol, ale o prohlubování jejich ekonomického obsahu. Kontrolní činnost se bude zaměřovat na plnění rozhodujících národohospodářských úkolů, především na efektivnost, hospodárnost a kvalitu, a na utužování plánovací a finanční kázně na všech stupních řízení.

Vážené soudružky a vážení soudruzi, přestavba hospodářského mechanismu stojí právem ve středu pozornosti naší široké veřejnosti. Přesvědčili jsme se o tom v průběhu diskuse k návrhům zákonů o státním podniku, o zemědělském, výrobním a spotřebním družstevnictví. Pracující očekávají, že přestavba pomůže řešit současné problémy naší ekonomiky a přispěje ke zlepšení jejich životních podmínek.

Vláda bude důsledně prosazovat, aby se centrální orgány zaměřovaly na koncepční činnost a současně výrazně omezovaly operativní řízení. Musí dojít k podstatnému omezení administrativní náročnosti řízení. K tomu už vláda vytváří podmínky jak ve sféře ústředně řízené, tak i u národních výborů.

Řídící pracovníci a pracovní kolektivy v podnikové sféře musí počítat s tím, že zavedení úplného chozrasčotu a samofinancování podstatně zvýší nároky na úroveň jejich hospodářské činnosti. Budeme rozvíjet princip samofinancování, abychom zvýšili odpovědnost za dosažené výsledky. Nikdo však nesmí předpokládat, že se budou zvyšovat použitelné zdroje podniků na úkor státního rozpočtu a zabezpečování celospolečenských úkolů. Základní smysl principu samofinancování je podněcovat růst tvorby zdrojů a na základě toho zvyšovat použitelné zdroje v podnicích a současně i posilovat odvody do státního rozpočtu na krytí celospolečenských potřeb.

Reálnost a racionálnost základních záměrů přestavby je experimentálně ověřována. Při realizaci experimentu se objevují určitá rizika, zejména v ministerstvu průmyslu. Experimentující organizace plně nezabezpečují ve svých plánech předpokládanou výši tvorby zisku. Značné problémy jsou v odběratelsko-dodavatelských vztazích. Rizika jsou i v prudkých pohybech kursů zahraničních měn. Přes tyto problémy jsou patrné pozitivní tendence, zvyšuje se zájem na výsledcích hospodaření, využívá se možností záměny ukazatelů, uvolňuje se prostor pro socialistickou podnikavost a tvořivou iniciativu pracovního kolektivu.

Plenární zasedání ÚV KSČ se minulý týden zabývalo dalším postupem při přestavbě hospodářského mechanismu a vytyčilo mimořádně náročné úkoly pro vládu ČSR, ústřední orgány i národní výbory a všechny hospodářské organizace. V souladu s novými principy řízení budeme v příštím roce připravovat již první variantu směrnice k 9. pětiletému plánu. Bez emocí a úzkých osobních a místních zájmů musíme přistoupit k organizační úpravě výrobní, vědeckovýzkumné a oběhové základny a k vymezení funkcí a působnosti ústředních orgánů státní správy.

Vážené soudružky a vážení soudruzi, ve své činnosti vychází vláda z úzké vzájemné vazby mezi sociálním a ekonomických rozvojem. Plnění sociálního programu je závislé na hospodářském růstu, současně však je i významným impulsem, který podněcuje pracovní aktivitu pracujících.,

V souladu s plněním záměrů XVII. sjezdu KSČ státní plán a státní rozpočet počítají s růstem životní úrovně. Osobní spotřeba má v roce 1988 stoupnout o 1,9 %, společenská spotřeba o 4,2 %. Státní plán usiluje o to, aby se zlepšilo krytí koupěschopné poptávky obyvatelstva v souladu s jeho potřebami. V maloobchodním obratu má vzrůst podíl průmyslového zboží.

Rovnováha na trhu je významnou složkou kvality životní úrovně, důležitým faktorem měnové stability a výrazným prvkem spokojenosti obyvatelstva. Proto se vláda problematikou vnitřního trhu zabývá na všech zasedáních a hledá cesty k řešení vzniklých obtíží.

Základním problémem je zásobování trhu průmyslovým zbožím. Jde o nedostatečné dodávky od strojírenských resortů, od elektrotechnického průmyslu, ale také od podniků ministerstva průmyslu ČSR. Stěží lze vysvětlit, že velmoc na výrobu obuvi se potýká se značnými nedostatky v celkovém objemu i struktuře v tomto sortimentu na vnitřním trhu. Rovněž srovnání úrovně dalších výrobků spotřebního průmyslu se zahraničím není pro naše výrobce příliš lichotivé.

Vláda usiluje o to, aby v úrovni zásobování trhu bylo v roce 1988 dosaženo podstatného pokroku. Velkou úlohu přitom musí sehrát organizace vnitřního obchodu, od nichž se očekává výrazné zlepšení práce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP