Úterý 27. října 1987

Jde o to, aby postup a rozhodování národních výborů, jako orgánů státní správy, jimž je vyhrazen velmi široký okruh otázek týkajících se práv a povinností občanů, byl vždy v plném souladu se zákonnými předpisy a náročným dodržováním zákonnosti se posilovala jejich autorita jako významné složky socialistického politického systému.

Těžiště činnosti orgánů prokuratury v ČSR v současné době zůstává v potírání trestné činnosti. Kriminalita v našich podmínkách je stále ještě hromadně se vyskytujícím negativním společenským jevem, přičemž jde o nejhrubší formu porušování zákonnosti. Právě proto bylo na XVII. sjezdu KSČ výslovně uloženo posilovat socialistický pořádek a zvýšit ochranu občanů před těmi, kteří ohrožují jejich bezpečnost, přísně stíhat protispolečenské a kriminální živly i všechny ostatní, kteří porušují naše zákony.

Kriminalitu u nás charakterizuje dlouhodobě celková stagnace s občasnými výkyvy u některých druhů trestné činnosti a v některých místech. Tato stagnace kriminality svědčí o tom, že se nám zatím nedaří uskutečnit záměr tento stav účinně omezovat a zatlačovat. Socialismus sice odstranil základní příčiny kriminality, jakými je soukromé vlastnictví, vykořisťování a sociální nerovnost, ale dosud nebyly překonány projevy zaostávání individuálního vědomí jednotlivců za společenským vědomím. Takové přežitky minulosti jako je nechuť k práci, snaha o bezpracné příjmy, zištnost, neúcta ke společnosti, nerespektování pravidel občanského soužití, alkoholismus, ještě zdaleka nebyly odstraněny. I za socialismu však existují některé objektivní podmínky pro porušování práva a pro vznik kriminality. Jde zejména o chyby a nedostatky, k nimž dochází na jednotlivých úsecích a v konkrétních historických podmínkách vývoje společnosti při organizaci výroby, práce, vzdělávání, způsobu života, ve výchově i v dalších sférách. Jedná se tedy o velmi složitý, třídně a historicky podmíněný společenský jev. Ke struktuře kriminality u nás v současné době uvedu několik poznámek:

Z početního hlediska jsou zcela zanedbatelné útoky proti socialistickému státnímu zřízení. Přesto ale vůbec nelze podceňovat byť ojedinělé případy vyzvědačství nebo teroru, snahy destabilizovat naše státní zřízení, získávat utajované informace, ztížit plnění programu sociálně ekonomického rozvoje, narušit jednotu socialistických zemí a oslabit jejich obranyschopnost.

Z hlediska rozsahu a závažnosti následků je znepokojivý značný výskyt rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví i dalších forem trestné činnosti proti socialistické ekonomice, které se dopouští třicet procent všech pachatelů trestných činů a přečinů. Důvodem ke znepokojení je i naopak nepřiměřeně nízký postih útoku proti hospodářské, plánovací a finanční kázni, postih nejakostní výroby, korupce a úplatkářství, což svědčí o značné latenci této kriminality.

Závažným problémem zůstávají početné útoky proti osobnímu majetku, zvláště vloupání do bytů, nebo spekulace s valutami, což obojí je trestnou činností páchanou především protispolečenskými živly štítícími se poctivé práce.

Podíl recidivistů na kriminalitě představuje třetinu obžalovaných osob. Nepříznivý stav, zejména u loupeží a výtržnictví je v některých průmyslových aglomeracích podmíněn právě zvýšenou koncentrací osob s kriminální minulostí. Boj s kriminální recidivou není dosud dostatečně účinný. I nadále pokládáme za svůj důležitý úkol zajistit důrazný postih všech kriminálních a protispolečenských živlů, ale růstu nové recidivy nelze zabránit bez podstatného zlepšení převýchovného působení na odsouzené během výkonu trestu a účinnější postpenitenciární péče po jeho skončení.

Třetina trestné činnosti je rovněž páchána pod vlivem alkoholu. Vliv nealkoholové toxikomanie jako příčiny trestné činnosti zatím je zanedbatelný, ale její závažnost jako kriminogenního faktoru nelze podceňovat zejména do budoucna. K odstranění alkoholismu a toxikománií nepostačí pouze trestní postih, ale je nezbytné vytvořit podmínky pro včasné léčení postižených osob, pro vyloučení možností nekontrolovatelného užívání omamných prostředků jakéhokoli druhu a pro společenské odsouzení tohoto jevu.

Polovinu ze stíhaných osob tvoří mladí lidé do 30 let. Většinou se dopouštějí majetkové a násilné činnosti, mnohdy spojené s příživnickým způsobem života. I u velmi mladých pachatelů se objevují případy, které zarážejí svou bezohledností a surovostí, případy skupinového vandalství a v některých případech projevy odporu proti socialistickému státnímu zřízení. Znepokojující je fakt, že i nejstarší z těchto mladých lidí vyrůstali v socialistické společnosti.

Příčinami těchto záporných jevů u mladé generace je negativní působení dospělých, mnohdy hluboce narušených protispolečenských živlů a některé módní vlny kultury kapitalistického světa. K tomu přistupuje nedostatečný vliv rodiny, školy, pracoviště a společenských organizací, v souhrnu pasivita a lhostejnost, s níž na takové jevy reaguje okolí mladých pachatelů. Nadále je vysoce aktuální požadavek XVII. sjezdu KSČ chránit děti a mládež před vším, co ohrožuje jejich zdravý vývoj, dbát, aby jim byly vštěpovány hodnoty socialistického způsobu života".

V souhrnu lze říci, že kriminalita u nás zůstává vážným společenským problémem působícím značné materiální a morální škody. Zvýšení účinnosti boje proti protispolečenským jevům v socialistické společnosti patří mezi důležité předpoklady urychlení sociálně ekonomického rozvoje.

Úsilí o vyšší efektivnost se zpravidla spojuje s vytvářením nových materiálních hodnot. Je však neméně důležité, aby socialistická společnost dovedla účinně hájit vytvořené hodnoty a celospolečenské zájmy, zajišťovat práva a oprávněné zájmy občanů, zabraňovat porušování svých základních principů.

Základním předpokladem zvýšení účinnosti boje s trestnou činností, je neustálé zdokonalování naší vlastní práce i činnosti orgánů Bezpečnosti a soudů. Jde především o důsledný a včasný postih všech osob, které se dopustily porušení zákona. Zatím se nepodařilo plně prosadit požadavek, aby každý pachatel byl v co nejkratší době od spáchání činu odhalen, postaven před soud a pravomocně odsouzen. To vyžaduje stálé, cílevědomé úsilí ze strany pracovníků prokuratury, Bezpečnosti a justice. Snaha o zrychlení řízení však nesmí jít na úkor zjišťování skutečného stavu věci, objektivní pravdy a dodržování procesních předpisů. Právě při trestním stíhání nelze připustit nedůvodné zásahy do práv občanů. Každý případ nezákonnosti podrývá autoritu státního orgánu a škodlivě se odráží na vědomí společnosti.

Účinnost trestního postihu do určité míry oslabuje dosud platná zákonná úprava, podle níž občan i za nepříliš závažné porušení zákona může být postaven před soud. Schválené politickoprávní zásady změn trestního práva by v krátké budoucnosti měly umožnit uplatňovat větší diferenciaci mezi těmi, kdo se dostali do konfliktu se zákonem.

Na jedné straně to dovolí uplatňovat větší měrou výchovné působení proti dosud zachovalým pachatelům méně závažných činů, u nichž projednávání před komisemi národních výborů a ukládání trestů nespojených s odnětím svobody by mělo postačit k jejich nápravě a být účinnější než dosavadní soudní postih. Nová úprava by měla současně zaměřit postih před soudy na společensky závažnější skutky a umožnit ještě důraznější postup proti pachatelům závažných činů a proti protispolečenským a kriminálním živlům.

Soudružky a soudruzi, jsme přesvědčeni, že socialistická společnost má sílu k tomu, aby se vypořádala s protispolečenskou činností a s porušováním zákonů. Vyžaduje to negativním jevům na všech úrovních předcházet a v prevenci aktivně uplatňovat nezbytné organizační, ekonomické, ideologické a právní prostředky.

V současné době jsme v ČSR v součinnosti s ministerstvy vnitra a spravedlnosti a s Nejvyšším soudem dohodli soubor preventivních opatření k ochraně socialistické ekonomiky, k omezování protispolečenské činnosti mládeže, proti recidivě trestné činnosti a k boji proti alkoholismu a jiným toxikomaniím.

Tímto společným postupem chceme zvýšit kvalitu práce orgánů činných v trestním řízení, především zabezpečit rychlý a účinný postup při stíhání pachatelů trestných činů. Současně chceme zvýraznit úlohu těchto orgánů při zjišťování příčin trestné činnosti a při prohlubování socialistického právního vědomí.

Protože předcházení kriminalitě vyžaduje součinnost dalších státních orgánů i hospodářských a společenských organizací, postupně v plánech preventivních opatření počítáme s jejich účastí. Chtěli bychom dosáhnout, aby se tato opatření stala východiskem k vytváření systému preventivních opatření proti kriminalitě a jinému porušování socialistické zákonnosti v krajích a okresech, v závodech a v obcích, na nichž by se podílely národní výbory, orgány hospodářského řízení i společenské organizace. Významným krokem k tomuto cíli se už stalo usnesení předsednictva vlády ČSR z letošního roku k přípravě systému prevence negativních jevů u mládeže. Bylo by žádoucí, aby stejná opatření byla přijata i ohledně prevence alkoholismu, recidivy a ochrany ekonomiky.

Boj proti negativním jevům má naději na úspěch jen tehdy, jestliže se stane věcí celé společnosti, všech státních, hospodářských i společenských orgánů a organizací i jednotlivých občanů.

Soudružky a soudruzi, hlavním a jediným úkolem socialistické prokuratury je dbát o to, aby se všude bez výjimek dodržovala socialistická zákonnost, důsledně reagovat na každý případ jejího porušení a náročně vyvozovat odpovědnost. Prokuratura funguje jako orgán ústřední moci, zcela nezávislý na místních orgánech. Prokurátoři při výkonu dozoru jsou vybaveni širokými oprávněními, rozhodují o velmi citelných zásazích do práv a svobod občanů, mohou závažným způsobem ovlivňovat činnost orgánů a organizací. Proto neustále zvyšujeme náročnost na přísné dodržování zákonnosti ve vlastní činnosti a rozhodování orgánů prokuratury. To platí pro výkon prokurátorského dozoru na všech úsecích, pro vyřizování podnětů a stížností občanů, zejména však pro úsek trestní stíhání. Proto velmi bedlivě hodnotíme všechny případy neodůvodněného trestního stíhání, nedůvodných vazeb nebo jiných nezákonných zásahů do práv občanů, nedůvodných postavení občanů před soud.

Vycházíme z toho, že kdo jménem socialistického státu pranýřuje porušení zákona a domáhá se za to potrestání, musí být sám příkladem v dodržování zákona.

Významným předpokladem omezování kriminality a jiného porušování zákonnosti je radikální změna v názorech a postojích lidí, jednání našich občanů v souladu s principy socialistické morálky, posílení jejich právního vědomí. Konkrétním výrazem takových postojů je pak důslednost a odpovědnost při plnění zákonných povinností, upevňování kázně a pořádku, nesmiřitelnost k nedostatkům, odvaha vystupovat se svými názory a hájit zájmy socialistické společnosti. Významným úkolem je proto pomáhat při prohlubování socialistického právního vědomí občanů. Za nejúčinnější formu jeho posilování považujeme důslednost při výkonu prokurátorského dozoru, vysokou kulturnost prokurátorských opatření, osobní příklad našich pracovníků při plnění jejich pracovních povinností. Trvale vysoká je účast prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury na právní propagandě. Je otázkou, zda se vždy dost účinně daří touto cestou ovlivňovat úroveň znalostí našeho právního řádu. Bez právních znalostí se dnes neobejde vedoucí ani řadový pracovník, chce-li fundovaně rozhodovat, plnit své pracovní a občanské povinnosti, uplatňovat svá práva. Ještě důležitější je správně chápat a respektovat význam práva a jeho dodržování. Např. v diskusi o státním podniku se projevily u hospodářských funkcionářů názory zjevně přeceňující úlohu práva, jako by zakotvení určitých povinností v zákoně bylo již zárukou úspěšného řešení problému, ale na druhé straně také nihilistické názory, podle nichž jen podnikavost nespoutaná předpisy může vést k úspěchu. Myslím, že obě krajnosti jsou mylné. Pouhým uplatňováním práva nelze vyřešit žádný společenský problém. Ale právo a jeho dodržování je velice důležitým nástrojem upevňování kázně, pořádku a odpovědnosti ve společnosti.

Soudružky a soudruzi, ve zprávě o stavu zákonnosti se zabýváme i vnitřními záležitostmi prokuratury. I v našem resortu rozhodují o úspěchu práce konkrétní lidé, přesněji politická, odborná a morální úroveň kádrů. V orgánech prokuratury pracuje jen nepočetný aparát, v němž polovinu tvoří na 1100 právníků, a z nich je 40 % žen.

Zatím se nedaří v potřebném rozsahu zajišťovat výběr absolventů právnických fakult, zejména pro Severočeský a Západočeský kraj. Nevyřešeným problémem zůstává doplňování a stabilizace pracovníků odborného a administrativního aparátu.

Domnívám se, že náročnost, rozsah a společenský význam vykonané práce je třeba vždy i odpovídajícím způsobem oceňovat.

Intenzita práce na prokuratuře je velmi vysoká. Na dobré úrovni je politická a odborná úroveň práce, pro níž je charakteristický vysoký stupeň obětavosti a iniciativy pracovníků. Přesto však zjišťujeme případy nedůslednosti při prosazování nápravy nezákonností, rozdílnou úroveň prokurátorských opatření, malou důraznost při prosazování spravedlnosti. Projevují se značné rozdíly v úrovni práce jednotlivých pracovišť prokuratury, ne všichni pracovníci prokuratury jsou stejně výkonní a stejně obětaví. Soustavně upevňujeme kázeň a požadujeme, aby prokurátor byl příkladem nejen v práci, ale také i chováním v občanském životě. Dbáme, aby na prokuratuře pracovali kvalifikovaní pracovníci, politicky vyspělí a angažovaní pro politiku KSČ, s pevnými charakterovými vlastnostmi, se smyslem pro spravedlnost a prodchnutí úctou k lidem.

V organizaci, řízení a kontrole práce prosazujeme leninské zásady organizace a řízení prokuratury, jako přísně centralizovaného, jednotného a monokraticky řízeného orgánu. V námětech na novelizaci platného zákona o prokuratuře chceme zvýraznit tyto zásady a všestranně posílit vztahy prokuratury k nejvyššímu zastupitelskému orgánu na úrovni republiky - k ČNR.

Souběžně posilujeme ty prvky řízení, které rozvíjejí iniciativu pracovníků.

Ke zkvalitnění práce orgánů prokuratury směřuje také program automatizace vybraných pracovních činností, který počínáme postupně realizovat.

Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, veškerá naše řídící a organizátorská práce je zaměřena k tomu, aby prokuratura účinně splnila své společenské poslání: střežit, prosazovat a upevňovat socialistickou zákonnost, zabezpečit jednotné a důsledné dodržování zákonnosti na celém území republiky a všemi občany. Chci vás ujistit, že výsledky své práce posuzujeme z hlediska vysoké náročnosti stanovené v současné době KSČ. Uvědomujeme si veliký rozsah úkolů, které je třeba zajistit, aby orgány prokuratury v ČSR zvýšily svůj přínos k upevňování kázně a pořádku, k důsledné ochraně zájmů socialistického státu a občanů. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji generálnímu prokurátorovi ČSR soudruhu Krupauerovi za přednesení zprávy.

Prosím nyní společného zpravodaje výborů ČNR Josefa Mečla, aby se ujal slova.

Než bude hovořit, dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych mezi námi přivítal člena předsednictva SNR a předsedu jeho ústavně právního výboru soudruha Andreje Bajcuru. (Potlesk.)

Zpravodaj poslanec Josef Mečl: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, předsednictvo České národní rady požádalo generálního prokurátora, aby podle článku 106a Ústavy ČSSR předložil České národní radě "Zprávu o stavu socialistické zákonnosti" k projednání. V činnosti České národní rady se vytvořila ústavní praxe, podle které se zpráva generálního prokurátora předkládá jednou za volební období, kromě toho, na zvláštní schůzi, se zabývá Česká národní rada stavem socialistické zákonnosti v republice též na základě zprávy Nejvyššího soudu ČSR. O předložení zprávy Nejvyššího soudu České národní radě rozhodne předsednictvo České národní rady ještě v tomto volebním období.

S ohledem na to, že generální prokurátor je podle ústavy odpovědný národní radě v celém rozsahu své působnosti, požádali jsme, aby zpráva zahrnovala i otázky organizace a řízení práce, personální a materiální zabezpečení výkonu prokurátorského dozoru. Doporučujeme také na základě dosavadních zkušeností z činnosti ČNR a shodně s názory generálního prokurátora, aby v souvislosti s uvažovanými legislativními úpravami byla činnost generální prokuratury těsněji spojena s nejvyšším zastupitelským sborem, přesněji než dosud byla vymezena odpovědnost generálního prokurátora národní radě.

Při projednávání zprávy o stavu socialistické zákonnosti ve výborech České národní rady poslanci ocenili její věcnost a vyjádřili podporu opatřením prokuratury i opatřením ostatních orgánů činných v trestním řízení při upevňování socialistické zákonnosti.

Poslanci kladně hodnotili, že generální prokurátor předložil teze i vlastní zprávu orgánům České národní rady v takové lhůtě a s takovým časovým předstihem, že bylo možné, zejména jednání výborů pečlivě připravit, posoudit konkrétní otázky a úkoly při upevňování socialistické zákonnosti ve volebních obvodech s funkcionáři národních výborů a společenských organizací i s pracovníky podniků a závodů.

V červnu a červenci tohoto roku posuzovali poslanci plnění úkolů při upevňování socialistické zákonnosti a v boji s trestnou činností též na poradách na krajské prokuratuře v Hradci Králové, Ostravě, Brně a na Městské prokuratuře v Praze. Těchto porad se dále zúčastnili představitelé justice, národních výborů, Národní fronty a orgánů Bezpečnosti v kraji. Průzkumy konstatovaly, že prakticky ve všech krajích dochází k nárůstu trestné činnosti, vzrůstá podíl závažných majetkových trestných činů. Kriticky bylo poukázáno i na nízkou objasněnost trestných činů, která u krádeží činí 40 % a u rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví téměř 60 %. Negativním jevem posledních let je i růst násilných trestných činů. Ve všech krajích, včetně Prahy, je patrný také vzestup počtu stíhaných mladistvých osob. Průzkumy potvrdily naprosto neuspokojivý stav při realizaci ochranné výchovy mravně narušené mládeže. V této souvislosti je třeba připomenout, že výbory České národní rady již řadu let upozorňují příslušné ústřední orgány na to, že kapacity diagnostických a výchovných ústavů jsou nedostatečné. Zatím se vůbec neřeší problémy s dobudováním výchovných ústavů pro mladistvé nad 15 let. Za těchto okolností o diferencované ústavní a ochranné výchově nelze vážně hovořit.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP