Jde o to, aby postup a rozhodování národních
výborů, jako orgánů státní
správy, jimž je vyhrazen velmi široký
okruh otázek týkajících se práv
a povinností občanů, byl vždy v plném
souladu se zákonnými předpisy a náročným
dodržováním zákonnosti se posilovala
jejich autorita jako významné složky socialistického
politického systému.
Těžiště činnosti orgánů
prokuratury v ČSR v současné době
zůstává v potírání trestné
činnosti. Kriminalita v našich podmínkách
je stále ještě hromadně se vyskytujícím
negativním společenským jevem, přičemž
jde o nejhrubší formu porušování
zákonnosti. Právě proto bylo na XVII. sjezdu
KSČ výslovně uloženo posilovat socialistický
pořádek a zvýšit ochranu občanů
před těmi, kteří ohrožují
jejich bezpečnost, přísně stíhat
protispolečenské a kriminální živly
i všechny ostatní, kteří porušují
naše zákony.
Kriminalitu u nás charakterizuje dlouhodobě celková
stagnace s občasnými výkyvy u některých
druhů trestné činnosti a v některých
místech. Tato stagnace kriminality svědčí
o tom, že se nám zatím nedaří
uskutečnit záměr tento stav účinně
omezovat a zatlačovat. Socialismus sice odstranil základní
příčiny kriminality, jakými je soukromé
vlastnictví, vykořisťování a
sociální nerovnost, ale dosud nebyly překonány
projevy zaostávání individuálního
vědomí jednotlivců za společenským
vědomím. Takové přežitky minulosti
jako je nechuť k práci, snaha o bezpracné příjmy,
zištnost, neúcta ke společnosti, nerespektování
pravidel občanského soužití, alkoholismus,
ještě zdaleka nebyly odstraněny. I za socialismu
však existují některé objektivní
podmínky pro porušování práva
a pro vznik kriminality. Jde zejména o chyby a nedostatky,
k nimž dochází na jednotlivých úsecích
a v konkrétních historických podmínkách
vývoje společnosti při organizaci výroby,
práce, vzdělávání, způsobu
života, ve výchově i v dalších
sférách. Jedná se tedy o velmi složitý,
třídně a historicky podmíněný
společenský jev. Ke struktuře kriminality
u nás v současné době uvedu několik
poznámek:
Z početního hlediska jsou zcela zanedbatelné
útoky proti socialistickému státnímu
zřízení. Přesto ale vůbec nelze
podceňovat byť ojedinělé případy
vyzvědačství nebo teroru, snahy destabilizovat
naše státní zřízení, získávat
utajované informace, ztížit plnění
programu sociálně ekonomického rozvoje, narušit
jednotu socialistických zemí a oslabit jejich obranyschopnost.
Z hlediska rozsahu a závažnosti následků
je znepokojivý značný výskyt rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví i dalších
forem trestné činnosti proti socialistické
ekonomice, které se dopouští třicet
procent všech pachatelů trestných činů
a přečinů. Důvodem ke znepokojení
je i naopak nepřiměřeně nízký
postih útoku proti hospodářské, plánovací
a finanční kázni, postih nejakostní
výroby, korupce a úplatkářství,
což svědčí o značné latenci
této kriminality.
Závažným problémem zůstávají
početné útoky proti osobnímu majetku,
zvláště vloupání do bytů,
nebo spekulace s valutami, což obojí je trestnou činností
páchanou především protispolečenskými
živly štítícími se poctivé
práce.
Podíl recidivistů na kriminalitě představuje
třetinu obžalovaných osob. Nepříznivý
stav, zejména u loupeží a výtržnictví
je v některých průmyslových aglomeracích
podmíněn právě zvýšenou
koncentrací osob s kriminální minulostí.
Boj s kriminální recidivou není dosud dostatečně
účinný. I nadále pokládáme
za svůj důležitý úkol zajistit
důrazný postih všech kriminálních
a protispolečenských živlů, ale růstu
nové recidivy nelze zabránit bez podstatného
zlepšení převýchovného působení
na odsouzené během výkonu trestu a účinnější
postpenitenciární péče po jeho skončení.
Třetina trestné činnosti je rovněž
páchána pod vlivem alkoholu. Vliv nealkoholové
toxikomanie jako příčiny trestné činnosti
zatím je zanedbatelný, ale její závažnost
jako kriminogenního faktoru nelze podceňovat zejména
do budoucna. K odstranění alkoholismu a toxikománií
nepostačí pouze trestní postih, ale je nezbytné
vytvořit podmínky pro včasné léčení
postižených osob, pro vyloučení možností
nekontrolovatelného užívání omamných
prostředků jakéhokoli druhu a pro společenské
odsouzení tohoto jevu.
Polovinu ze stíhaných osob tvoří mladí
lidé do 30 let. Většinou se dopouštějí
majetkové a násilné činnosti, mnohdy
spojené s příživnickým způsobem
života. I u velmi mladých pachatelů se objevují
případy, které zarážejí
svou bezohledností a surovostí, případy
skupinového vandalství a v některých
případech projevy odporu proti socialistickému
státnímu zřízení. Znepokojující
je fakt, že i nejstarší z těchto mladých
lidí vyrůstali v socialistické společnosti.
Příčinami těchto záporných
jevů u mladé generace je negativní působení
dospělých, mnohdy hluboce narušených
protispolečenských živlů a některé
módní vlny kultury kapitalistického světa.
K tomu přistupuje nedostatečný vliv rodiny,
školy, pracoviště a společenských
organizací, v souhrnu pasivita a lhostejnost, s níž
na takové jevy reaguje okolí mladých pachatelů.
Nadále je vysoce aktuální požadavek
XVII. sjezdu KSČ chránit děti a mládež
před vším, co ohrožuje jejich zdravý
vývoj, dbát, aby jim byly vštěpovány
hodnoty socialistického způsobu života".
V souhrnu lze říci, že kriminalita u nás
zůstává vážným společenským
problémem působícím značné
materiální a morální škody. Zvýšení
účinnosti boje proti protispolečenským
jevům v socialistické společnosti patří
mezi důležité předpoklady urychlení
sociálně ekonomického rozvoje.
Úsilí o vyšší efektivnost se zpravidla
spojuje s vytvářením nových materiálních
hodnot. Je však neméně důležité,
aby socialistická společnost dovedla účinně
hájit vytvořené hodnoty a celospolečenské
zájmy, zajišťovat práva a oprávněné
zájmy občanů, zabraňovat porušování
svých základních principů.
Základním předpokladem zvýšení
účinnosti boje s trestnou činností,
je neustálé zdokonalování naší
vlastní práce i činnosti orgánů
Bezpečnosti a soudů. Jde především
o důsledný a včasný postih všech
osob, které se dopustily porušení zákona.
Zatím se nepodařilo plně prosadit požadavek,
aby každý pachatel byl v co nejkratší
době od spáchání činu odhalen,
postaven před soud a pravomocně odsouzen. To vyžaduje
stálé, cílevědomé úsilí
ze strany pracovníků prokuratury, Bezpečnosti
a justice. Snaha o zrychlení řízení
však nesmí jít na úkor zjišťování
skutečného stavu věci, objektivní
pravdy a dodržování procesních předpisů.
Právě při trestním stíhání
nelze připustit nedůvodné zásahy do
práv občanů. Každý případ
nezákonnosti podrývá autoritu státního
orgánu a škodlivě se odráží
na vědomí společnosti.
Účinnost trestního postihu do určité
míry oslabuje dosud platná zákonná
úprava, podle níž občan i za nepříliš
závažné porušení zákona
může být postaven před soud. Schválené
politickoprávní zásady změn trestního
práva by v krátké budoucnosti měly
umožnit uplatňovat větší diferenciaci
mezi těmi, kdo se dostali do konfliktu se zákonem.
Na jedné straně to dovolí uplatňovat
větší měrou výchovné působení
proti dosud zachovalým pachatelům méně
závažných činů, u nichž
projednávání před komisemi národních
výborů a ukládání trestů
nespojených s odnětím svobody by mělo
postačit k jejich nápravě a být účinnější
než dosavadní soudní postih. Nová úprava
by měla současně zaměřit postih
před soudy na společensky závažnější
skutky a umožnit ještě důraznější
postup proti pachatelům závažných činů
a proti protispolečenským a kriminálním
živlům.
Soudružky a soudruzi, jsme přesvědčeni,
že socialistická společnost má sílu
k tomu, aby se vypořádala s protispolečenskou
činností a s porušováním zákonů.
Vyžaduje to negativním jevům na všech
úrovních předcházet a v prevenci aktivně
uplatňovat nezbytné organizační, ekonomické,
ideologické a právní prostředky.
V současné době jsme v ČSR v součinnosti
s ministerstvy vnitra a spravedlnosti a s Nejvyšším
soudem dohodli soubor preventivních opatření
k ochraně socialistické ekonomiky, k omezování
protispolečenské činnosti mládeže,
proti recidivě trestné činnosti a k boji
proti alkoholismu a jiným toxikomaniím.
Tímto společným postupem chceme zvýšit
kvalitu práce orgánů činných
v trestním řízení, především
zabezpečit rychlý a účinný
postup při stíhání pachatelů
trestných činů. Současně chceme
zvýraznit úlohu těchto orgánů
při zjišťování příčin
trestné činnosti a při prohlubování
socialistického právního vědomí.
Protože předcházení kriminalitě
vyžaduje součinnost dalších státních
orgánů i hospodářských a společenských
organizací, postupně v plánech preventivních
opatření počítáme s jejich
účastí. Chtěli bychom dosáhnout,
aby se tato opatření stala východiskem k
vytváření systému preventivních
opatření proti kriminalitě a jinému
porušování socialistické zákonnosti
v krajích a okresech, v závodech a v obcích,
na nichž by se podílely národní výbory,
orgány hospodářského řízení
i společenské organizace. Významným
krokem k tomuto cíli se už stalo usnesení předsednictva
vlády ČSR z letošního roku k přípravě
systému prevence negativních jevů u mládeže.
Bylo by žádoucí, aby stejná opatření
byla přijata i ohledně prevence alkoholismu, recidivy
a ochrany ekonomiky.
Boj proti negativním jevům má naději
na úspěch jen tehdy, jestliže se stane věcí
celé společnosti, všech státních,
hospodářských i společenských
orgánů a organizací i jednotlivých
občanů.
Soudružky a soudruzi, hlavním a jediným úkolem
socialistické prokuratury je dbát o to, aby se všude
bez výjimek dodržovala socialistická zákonnost,
důsledně reagovat na každý případ
jejího porušení a náročně
vyvozovat odpovědnost. Prokuratura funguje jako orgán
ústřední moci, zcela nezávislý
na místních orgánech. Prokurátoři
při výkonu dozoru jsou vybaveni širokými
oprávněními, rozhodují o velmi citelných
zásazích do práv a svobod občanů,
mohou závažným způsobem ovlivňovat
činnost orgánů a organizací. Proto
neustále zvyšujeme náročnost na přísné
dodržování zákonnosti ve vlastní
činnosti a rozhodování orgánů
prokuratury. To platí pro výkon prokurátorského
dozoru na všech úsecích, pro vyřizování
podnětů a stížností občanů,
zejména však pro úsek trestní stíhání.
Proto velmi bedlivě hodnotíme všechny případy
neodůvodněného trestního stíhání,
nedůvodných vazeb nebo jiných nezákonných
zásahů do práv občanů, nedůvodných
postavení občanů před soud.
Vycházíme z toho, že kdo jménem socialistického
státu pranýřuje porušení zákona
a domáhá se za to potrestání, musí
být sám příkladem v dodržování
zákona.
Významným předpokladem omezování
kriminality a jiného porušování zákonnosti
je radikální změna v názorech a postojích
lidí, jednání našich občanů
v souladu s principy socialistické morálky, posílení
jejich právního vědomí. Konkrétním
výrazem takových postojů je pak důslednost
a odpovědnost při plnění zákonných
povinností, upevňování kázně
a pořádku, nesmiřitelnost k nedostatkům,
odvaha vystupovat se svými názory a hájit
zájmy socialistické společnosti. Významným
úkolem je proto pomáhat při prohlubování
socialistického právního vědomí
občanů. Za nejúčinnější
formu jeho posilování považujeme důslednost
při výkonu prokurátorského dozoru,
vysokou kulturnost prokurátorských opatření,
osobní příklad našich pracovníků
při plnění jejich pracovních povinností.
Trvale vysoká je účast prokurátorů
a vyšetřovatelů prokuratury na právní
propagandě. Je otázkou, zda se vždy dost účinně
daří touto cestou ovlivňovat úroveň
znalostí našeho právního řádu.
Bez právních znalostí se dnes neobejde vedoucí
ani řadový pracovník, chce-li fundovaně
rozhodovat, plnit své pracovní a občanské
povinnosti, uplatňovat svá práva. Ještě
důležitější je správně
chápat a respektovat význam práva a jeho
dodržování. Např. v diskusi o státním
podniku se projevily u hospodářských funkcionářů
názory zjevně přeceňující
úlohu práva, jako by zakotvení určitých
povinností v zákoně bylo již zárukou
úspěšného řešení
problému, ale na druhé straně také
nihilistické názory, podle nichž jen podnikavost
nespoutaná předpisy může vést
k úspěchu. Myslím, že obě krajnosti
jsou mylné. Pouhým uplatňováním
práva nelze vyřešit žádný
společenský problém. Ale právo a jeho
dodržování je velice důležitým
nástrojem upevňování kázně,
pořádku a odpovědnosti ve společnosti.
Soudružky a soudruzi, ve zprávě o stavu zákonnosti
se zabýváme i vnitřními záležitostmi
prokuratury. I v našem resortu rozhodují o úspěchu
práce konkrétní lidé, přesněji
politická, odborná a morální úroveň
kádrů. V orgánech prokuratury pracuje jen
nepočetný aparát, v němž polovinu
tvoří na 1100 právníků, a z
nich je 40 % žen.
Zatím se nedaří v potřebném
rozsahu zajišťovat výběr absolventů
právnických fakult, zejména pro Severočeský
a Západočeský kraj. Nevyřešeným
problémem zůstává doplňování
a stabilizace pracovníků odborného a administrativního
aparátu.
Domnívám se, že náročnost, rozsah
a společenský význam vykonané práce
je třeba vždy i odpovídajícím
způsobem oceňovat.
Intenzita práce na prokuratuře je velmi vysoká.
Na dobré úrovni je politická a odborná
úroveň práce, pro níž je charakteristický
vysoký stupeň obětavosti a iniciativy pracovníků.
Přesto však zjišťujeme případy
nedůslednosti při prosazování nápravy
nezákonností, rozdílnou úroveň
prokurátorských opatření, malou důraznost
při prosazování spravedlnosti. Projevují
se značné rozdíly v úrovni práce
jednotlivých pracovišť prokuratury, ne všichni
pracovníci prokuratury jsou stejně výkonní
a stejně obětaví. Soustavně upevňujeme
kázeň a požadujeme, aby prokurátor byl
příkladem nejen v práci, ale také
i chováním v občanském životě.
Dbáme, aby na prokuratuře pracovali kvalifikovaní
pracovníci, politicky vyspělí a angažovaní
pro politiku KSČ, s pevnými charakterovými
vlastnostmi, se smyslem pro spravedlnost a prodchnutí úctou
k lidem.
V organizaci, řízení a kontrole práce
prosazujeme leninské zásady organizace a řízení
prokuratury, jako přísně centralizovaného,
jednotného a monokraticky řízeného
orgánu. V námětech na novelizaci platného
zákona o prokuratuře chceme zvýraznit tyto
zásady a všestranně posílit vztahy prokuratury
k nejvyššímu zastupitelskému orgánu
na úrovni republiky - k ČNR.
Souběžně posilujeme ty prvky řízení,
které rozvíjejí iniciativu pracovníků.
Ke zkvalitnění práce orgánů
prokuratury směřuje také program automatizace
vybraných pracovních činností, který
počínáme postupně realizovat.
Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, veškerá
naše řídící a organizátorská
práce je zaměřena k tomu, aby prokuratura
účinně splnila své společenské
poslání: střežit, prosazovat a upevňovat
socialistickou zákonnost, zabezpečit jednotné
a důsledné dodržování zákonnosti
na celém území republiky a všemi občany.
Chci vás ujistit, že výsledky své práce
posuzujeme z hlediska vysoké náročnosti stanovené
v současné době KSČ. Uvědomujeme
si veliký rozsah úkolů, které je třeba
zajistit, aby orgány prokuratury v ČSR zvýšily
svůj přínos k upevňování
kázně a pořádku, k důsledné
ochraně zájmů socialistického státu
a občanů. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
generálnímu prokurátorovi ČSR soudruhu
Krupauerovi za přednesení zprávy.
Prosím nyní společného zpravodaje
výborů ČNR Josefa Mečla, aby se ujal
slova.
Než bude hovořit, dovolte mi, soudružky a soudruzi,
abych mezi námi přivítal člena předsednictva
SNR a předsedu jeho ústavně právního
výboru soudruha Andreje Bajcuru. (Potlesk.)
Zpravodaj poslanec Josef Mečl: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
předsednictvo České národní
rady požádalo generálního prokurátora,
aby podle článku 106a Ústavy ČSSR
předložil České národní
radě "Zprávu o stavu socialistické zákonnosti"
k projednání. V činnosti České
národní rady se vytvořila ústavní
praxe, podle které se zpráva generálního
prokurátora předkládá jednou za volební
období, kromě toho, na zvláštní
schůzi, se zabývá Česká národní
rada stavem socialistické zákonnosti v republice
též na základě zprávy Nejvyššího
soudu ČSR. O předložení zprávy
Nejvyššího soudu České národní
radě rozhodne předsednictvo České
národní rady ještě v tomto volebním
období.
S ohledem na to, že generální prokurátor
je podle ústavy odpovědný národní
radě v celém rozsahu své působnosti,
požádali jsme, aby zpráva zahrnovala i otázky
organizace a řízení práce, personální
a materiální zabezpečení výkonu
prokurátorského dozoru. Doporučujeme také
na základě dosavadních zkušeností
z činnosti ČNR a shodně s názory generálního
prokurátora, aby v souvislosti s uvažovanými
legislativními úpravami byla činnost generální
prokuratury těsněji spojena s nejvyšším
zastupitelským sborem, přesněji než
dosud byla vymezena odpovědnost generálního
prokurátora národní radě.
Při projednávání zprávy o stavu
socialistické zákonnosti ve výborech České
národní rady poslanci ocenili její věcnost
a vyjádřili podporu opatřením prokuratury
i opatřením ostatních orgánů
činných v trestním řízení
při upevňování socialistické
zákonnosti.
Poslanci kladně hodnotili, že generální
prokurátor předložil teze i vlastní
zprávu orgánům České národní
rady v takové lhůtě a s takovým časovým
předstihem, že bylo možné, zejména
jednání výborů pečlivě
připravit, posoudit konkrétní otázky
a úkoly při upevňování socialistické
zákonnosti ve volebních obvodech s funkcionáři
národních výborů a společenských
organizací i s pracovníky podniků a závodů.
V červnu a červenci tohoto roku posuzovali poslanci
plnění úkolů při upevňování
socialistické zákonnosti a v boji s trestnou činností
též na poradách na krajské prokuratuře
v Hradci Králové, Ostravě, Brně a
na Městské prokuratuře v Praze. Těchto
porad se dále zúčastnili představitelé
justice, národních výborů, Národní
fronty a orgánů Bezpečnosti v kraji. Průzkumy
konstatovaly, že prakticky ve všech krajích dochází
k nárůstu trestné činnosti, vzrůstá
podíl závažných majetkových trestných
činů. Kriticky bylo poukázáno i na
nízkou objasněnost trestných činů,
která u krádeží činí 40
% a u rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví téměř 60 %. Negativním
jevem posledních let je i růst násilných
trestných činů. Ve všech krajích,
včetně Prahy, je patrný také vzestup
počtu stíhaných mladistvých osob.
Průzkumy potvrdily naprosto neuspokojivý stav při
realizaci ochranné výchovy mravně narušené
mládeže. V této souvislosti je třeba
připomenout, že výbory České
národní rady již řadu let upozorňují
příslušné ústřední
orgány na to, že kapacity diagnostických a
výchovných ústavů jsou nedostatečné.
Zatím se vůbec neřeší problémy
s dobudováním výchovných ústavů
pro mladistvé nad 15 let. Za těchto okolností
o diferencované ústavní a ochranné
výchově nelze vážně hovořit.