Vliv alkoholu na vývoj kriminality je setrvalý a
přes některá opatření působení
alkoholu jako kriminogenního faktoru neklesá. Tak
např. v Praze 26 % pachatelů trestných činů
jednalo pod vlivem alkoholu, v Severomoravském kraji činí
tento podíl 32 % a v Jihomoravském 29 %.
Průzkumy poslanců v uvedených krajích
se důkladně zabývaly ochranou socialistické
ekonomiky. Ve všech krajích byly přijaty na
základě Dopisu předsednictva ÚV KSČ
z roku 1983 resortní a souhrnná opatření
proti negativním jevům. Zprávy poslanců
např. z Východočeského a Severočeského
kraje uvádějí, že uvedená opatření
nevedla k výraznějšímu poklesu kriminality,
připomínají, že je třeba provést
přehodnocení dosavadních forem a metod boje
s trestnou činností včetně prevence
s cílem zvýšit jejich celkovou účinnost.
Celkově bylo konstatováno, že opatření
prokuratury a dalších orgánů činných
v trestním řízení, národních
výborů, orgánů hospodářského
řízení i kontrolních orgánů
sice přispěla k mobilizaci sil, ale v celkovém
vývoji kriminality se projevila zatím jen malou
měrou.
Velké nedostatky a rezervy se projevují v dodržování
předpisů na úseku ochrany socialistického
majetku, včetně jeho evidence, v pořádku
ve skladovém hospodářství, v hospodaření
s materiálem ve výrobním procesu, při
stavebních a jiných pracích. Vytvářejí
se tak objektivní podmínky pro plýtvání,
nedovolené disponování, ničení
materiálových hodnot i přímé
rozkrádání. I z těchto důvodů
pokládáme energické odstraňování
nedostatků v organizaci hospodářské
činnosti, v evidenci majetku, v nakládání
s finančními a materiálními prostředky
za důležitý předpoklad zásadního
obratu v boji proti trestné činnosti. Na tyto skutečnosti
poukazuje též návrh usnesení, který
vám bude předložen.
Konzultace na krajských prokuraturách i závěry
z jednání výborů upozornily na průtahy
v novelizaci trestně právních předpisů.
Zejména trestní zákon vyžaduje podstatné
změny. Vývoj posledních dvaceti let vedl
k tomu, že se okruh protiprávních jednání,
která jsou trestně stíhána, příliš
rozšířil. Je třeba reagovat na změny
v ekonomice, zabývat se i účinností
ukládaných trestů, zvláště
krátkodobých nepodmíněných
trestů odnětí svobody. Na jednání
výborů bylo připomenuto, že nejde o
to, aby za trestný čin byl uložen těžký
trest, nýbrž, aby ani jeden trestný čin
nezůstal neodhalen. V této souvislosti je třeba
upozornit na připomínky výborů důsledně
naplňovat zákonem požadovaný účel
všech trestů, zejména trestu odnětí
svobody. Je třeba odstranit nedostatky v diferenciaci odsouzených,
důsledně se přitom řídit stupněm
jejich morálního narušení i přístupem
k výkonu trestu.
Kvalitu práce orgánů činných
v trestním řízení lze podle našeho
názoru zásadně hodnotit jen kritériem
socialistické zákonnosti, důsledným
respektováním procesních i hmotně
právních předpisů. Kvantitativní
měřítka, tzn. počet vyřízených
případů může mít jen podpůrnou
a orientační funkci. Z tohoto hlediska je třeba
prověřit dosavadní kritéria hodnocení
práce prokurátorů, ale i vyšetřovatelů
a soudců. V návrhu usnesení žádáme
orgány činné v trestním řízení,
aby věnovaly zvýšenou pozornost rychlosti přípravného
řízení, zejména odstraňovaly
průtahy ve vazebních věcech, pečlivě
a důsledně posuzovaly důvodnost a délku
vazby. Vycházeli jsme přitom ze zásady, že
vazba je výjimečné zákonné
omezení práv občanů. Tyto skutečnosti
jsou předmětem pozornosti některých
výborů ČNR.
Boj proti trestné činnosti, prevence i postpenitenciární
péče spolu těsně souvisejí
a ve skutečnosti tvoří velmi složitý
systém podmínek, příčin a následků.
Právní řád i řada dalších
opatření však takový ucelený
systém ještě netvoří, chybí
některé návaznosti, větší
účinnost i reálnost některých
právních institutů.
Některé jeho části na tomto úseku
prakticky nejsou dobudovány. Celý tento úsek
života společnosti, jeho negativní stránky,
nemohou být řešeny pouze právními
prostředky, jen v kompetenci prokuratury, soudů
a Bezpečnosti. Existuje zde řada povinností,
které musí plnit orgány hospodářského
řízení, státní správa
na úseku kultury, školství a zdravotnictví.
Pokládáme za velmi užitečné,
aby v tomto systému, vůbec v boji proti negativním
jevům hledaly své uplatnění i společenské
organizace, zejména ROH a SSM, ale i Svaz žen. Více
než dosud je třeba podporovat dobrovolnou práci
našich občanů, zejména na úseku
prevence, ale i převýchovy především
mravně narušené mládeže. Do koncepčního
řešení všech těchto otázek,
které by neměly být poznamenány resortním
přístupem, je třeba důsledně
zapojit nejen právní vědu, ale i další
vědní disciplíny. Jak jsem už řekl,
příprava novelizace trestního zákonodárství
trvá již řadu let. Je nepochybně ke
škodě věci, že dosud probíhá
bez účasti příslušných
vědeckých institucí a bez jakýchkoliv
odborných diskusí.
Průzkumy poslanců se týkaly také ochrany
životního prostředí. V roce 1986 podle
našich poznatků provedly prakticky všechny krajské
prokuratury i Městská prokuratura v Praze rozsáhlou
prověrku stavu socialistické zákonnosti na
tomto úseku. Mimo jiné bylo konstatováno,
že hospodářské organizace nedůsledně
zkoumají zavinění pracovníků
a k uplatnění nároků na náhradu
přistupují až po zákroku prokuratury.
Bylo poukazováno např. na povinnost organizace uvést
do provozu ve stanoveném termínu odlučovací
zařízení, přičemž přes
veškerou její snahu, nebyla tato akce zajištěna
investičními prostředky.
Při projednávání všech těchto
otázek na schůzích výborů poslanci
též poukázali na nutnost reálně
posuzovat možnosti uskutečňování
některých vyhlašovaných opatření,
např. pokud jde o čistotu vod. Na jedné straně
máme náročnou právní úpravu,
na druhé straně existuje často takové
množství výjimek, že platné předpisy
ztrácejí svůj smysl.
Jak jsem již uvedl, poslanci a výbory České
národní rady měli plnou možnost všestranně
se zabývat materiály, které prokuratura předložila,
shromáždit poznatky ze svých volebních
obvodů a projednat je na schůzích výborů
s generálním prokurátorem. Z jednání
výborů vyplynulo, že největší
pozornost se soustřeďuje na ochranu socialistické
ekonomiky před protispolečenskou činností.
Poukázaly na těsnou souvislost hospodářské
trestné činnosti s dodržováním
plánovací, finanční, cenové,
mzdové a pracovní kázně. Zdůraznily,
že ochrana socialistického majetku, dodržování
plánovací a rozpočtové kázně,
serióznost ve vykazování hospodářských
výsledků, upevňování úlohy
hospodářských smluv, stejně jako boj
proti nekvalitní výrobě, jsou důležitou
a nemůžeme říci neopomenutelnou stránkou
našeho úsilí o urychlení sociálního
rozvoje. Proto také návrh usnesení konstatuje,
že účinnost přijatých opatření
dosud neodpovídá v plné míře
potřebám rozvoje socialistické společnosti
a existující stav a vývoj trestné
činnosti i některé další negativní
jevy ztěžují náš hospodářský,
sociální a kulturní rozvoj. Doporučujeme
proto také, aby změny v právním základu
boje s protispolečenskou činností, zejména
právní úprava hospodářské
kázně a ochrany majetku v socialistickém
vlastnictví organicky navazovaly na legislativní
úpravy související s přestavbou hospodářského
mechanismu. Právě v tom o období je naléhavé
posílit odpovědnost vedoucích hospodářských
pracovníků za stav socialistické zákonnosti
v podnicích, se zvláštním důrazem
na ochranu majetku v socialistickém vlastnictví.
V uvažovaných právních úpravách
je třeba organicky spojovat právní a ekonomické
nástroje, šířeji využívat
naše i zahraniční zkušenosti, zejména
při úpravě odpovědnosti za svěřený
majetek.
Poslanci se také vyslovili pro důkladnou právní
úpravu komplexního systému postpenitenciární
péče, která přes dlouhodobé
požadavky není realizována. Např. v
důsledku nedostatečného počtu sociálních
kurátorů není poskytována potřebná
péče všem společensky nepřizpůsobeným
občanům. Trvale vysoký podíl recidivy
na počtech stíhaných osob souvisí
jednak s problematickou účinností celkového
působení výkonu trestu odnětí
svobody na odsouzené, jednak, a to v neposlední
řadě, právě s nízkou účinností
resocializačních opatření, zejména
postpenitenciární péče, která
má zabezpečit zařazení občanů
do pracovního procesu i normálního života
ve společnosti. Domníváme se, že právě
na těchto úsecích boje s trestnou činností
je zapotřebí urychleně odstranit nedostatky,
některá polovičatá opatření,
více studovat zahraniční zkušenosti,
vyhodnocovat je, využívat výsledků vědy
a racionální poznatky i zkušenosti zavádět.
Nic nebrání tomu, aby některá opatření
byla vyzkoušena jako experiment a teprve po jejich ověření
je rozšířit do praxe.
Výbory České národní rady se
zabývaly zákonností na úseku vyřizování
stížností občanů. Poukázaly
na to, že řada stížností je vyvolána
nedostatečnou aktivitou pracovníků národních
výborů a hospodářských organizací.
Upozornily, že počet stížností
by se podstatně snížil, kdyby byly důsledně
řešeny jejich objektivní příčiny,
např. nedostatek některých materiálů,
náhradních dílů a stavebních
kapacit. Poslanci se zabývali i vyřizováním
stížností na postup a rozhodování
státních orgánů. Právo občanů
obracet se se svými stížnostmi na příslušné
orgány je důležitou ústavní zárukou
práv a svobod občanů. Návrh usnesení
proto žádá generálního prokurátora,
ministra vnitra, ministra spravedlnosti a předsedu Nejvyššího
soudu, aby takovým podáním občanů
věnovali zvýšenou pozornost. podobný
úkol ukládá návrh usnesení
i výborům České národní
rady. Při projednávání těchto
otázek bylo vysloveno stanovisko odmítající
poskytovat stejnou právní ochranu i anonymním
podáním. Poslanci poukázali na to, že
je třeba zabránit šikanování
poctivých občanů, zatímco stěžovatel
je neodpovědný a nepostižitelný.
Výbory shromáždily řadu podnětů
a doporučení generálnímu prokurátorovi.
Jednání výborů se stala také
podkladem pro návrh usnesení České
národní rady. Některé připomínky
byly určeny a adresovány ministerstvům, národním
výborům a společenským organizacím
sdruženým v Národní frontě. Návrh
usnesení pamatuje na to, aby se s těmito poznatky
ve výborech dále systematicky pracovalo, řešily
se spolu s věcnou problematikou podle působnosti
jednotlivých výborů, tzn. aby s věcnými
problémy se spojovaly více než dosud i otázky
zákonnosti a zdokonalování právního
režimu a zdokonalování konkrétní
právní úpravy.
Soudružky a soudruzi, výbory České národní
rady při projednávání zprávy
generálního prokurátora ČSR vyjádřily
souhlas s hodnocením stavu socialistické zákonnosti
v republice. Ze zprávy, z podkladů i z jednání
výborů lze učinit závěr, že
k zásadnímu obratu ve vývoji trestné
činnosti zatím nedošlo. K pozitivním
změnám dochází ve veřejném
mínění, v růstu aktivity občanů,
ve vytváření kritické atmosféry
při posuzování negativních jevů,
v úsilí státních orgánů
chránit společenské a státní
zřízení, práva a svobody občanů
před trestnou činností.
Soudruh Gustáv Husák v nedávno publikované
stati pro časopis "Otázky míru a socialismu"
mj. uvedl, že i v ČSSR "se stalo nezbytným
přikročit k přestavbě všech oblastí
společenského života". Dále uvedl,
že "přestavba společenských mechanismů
je součástí celkového úsilí
o zdokonalování socialistického řízení.
Je spojena s bojem proti všem projevům stagnace, strnulosti
a nezodpovědnosti. Je uskutečňována
z iniciativy a pod vedením strany a patří
v současné době k jejím nejdůležitějším
úkolům".
Pokládáme za nesporné, že i v této
oblasti, o které hovoříme, při uskutečňování
socialistického práva, při ochraně
našeho socialistického zřízení,
upevňování socialistické zákonnosti,
je třeba dosáhnout kvalitativních změn.
Socialistická zákonnost a právní pořádek
musí nejen držet krok se změnami, které
se připravují v hospodářském
mechanismu, v celé oblasti řízení,
ale musí zvýšit své aktivní působení
na společenské vztahy. Socialistické právo
musí podporovat dynamiku hospodářského,
sociálního a kulturního rozvoje společnosti
a současně vnášet do společenských
vztahů potřebnou stabilitu, řád a
pořádek. Musí účinně
chránit vymoženosti socialismu, vytvářet
záruky práv a svobod občanů, spolehlivě
regulovat všechny instituty socialistické demokracie.
Je třeba proto náročně hodnotit a
prověřovat účinnost přijímaných
opatření, ale i jednotlivých právních
úprav, i nejrůznějších mechanismů,
které jsme vytvořili. Je třeba dbát
o to, aby připravované právní úpravy
zejména na tomto úseku měly komplexní
charakter, vědecký základ, aby se nespokojovaly
s dílčím, resortním přístupem
k věci.
Soudružky a soudruzi, trestná činnost, přes
veškerou její závažnost a nebezpečnost
není ani charakteristickým, ani typickým
jevem socialistické společnosti. Současně
je třeba si uvědomit, že se v minulosti podceňovaly
a do určité míry zjednodušovaly její
příčiny, vytvářely se nepodložené
představy o možnostech úplného vykořenění
tohoto společenského zla. O to více klademe
dnes důraz na seriózní promyšlení
všech opatření na tomto úseku. Nesmíme
se smiřovat s tím, že často nedokonalou
organizací v té či oné oblasti společenského,
hospodářského i státního života
se mohou vytvářet podmínky pro vznik i nových
forem protispolečenské činnosti. Státní
orgány činné v trestním řízení
mají mezi svými zákonnými povinnostmi
i povinnost využívat iniciativy pracujících,
těsně spolupracovat se společenskými
organizacemi. Je to jeden z prostředků, jak odstraňovat
ve státních orgánech byrokratismus a formalismus,
jak prohlubovat i v těchto orgánech socialistickou
demokracii. Naprostá většina našich občanů
žije a pracuje poctivě a úkolem státních
orgánů je chránit jejich život, zdraví,
majetek, vytvářet jim dobré podmínky
pro poctivou práci. Stav socialistické zákonnosti
v naší společnosti je třeba hodnotit
tedy nejen podle statistik o trestné činnosti, ale
i podle kvality socialistického způsobu života.
Její součástí je i vysoká právní
kultura v rozhodování o právech a povinnostech
našich občanů, v rozhodování
sporů mezi občany a v uplatňování
právních záruk socialistické zákonnosti
i demokratismu tvorby čs. právního řádu.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Mečlovi za přednesení zpravodajské
zprávy.
Soudružky a soudruzi poslanci, k projednávané
zprávě generálního prokurátora
ČSR přijme Česká národní
rada usnesení.
Doporučuji pro jeho přípravu zvolit návrhovou
komisi, jejímž předsedou by byl společný
zpravodaj poslanec Josef Mečl a dalšími členy
poslanci Vasil Mohorita, Emilian Hamerník, Marie Sobotová
a Jan Škoda.
Máte k tomuto návrhu nějaké připomínky?
(Nejsou)
Kdo tedy souhlasí s předloženým návrhem
na složení návrhové komise, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Návrhovou komisi jsme zvolili a prosím,
aby zahájila svou práci podle pokynů soudruha
Mečla.
Soudružky a soudruzi, budeme nyní pokračovat
rozpravou k předložené zprávě
generálního prokurátora ČSR a navazující
zpravodajské zprávě.
Do diskuse se přihlásili poslanci Jireček,
Mohorita, Hofman, Paslawski, Marek, Adam, Škrobánek,
Onderka, Hanzlová, Koudelová, Meier, Matějka
a ministr spravedlnosti ČSR soudruh Kašpar. Dále
pak předseda Nejvyššího soudu ČSR
soudruh Kejzlar a hlavní arbitr ČSR soudruh Krpata.
Předpokládám, že budeme všichni
souhlasit, aby v rozpravě vystoupili. Není námitek?
(Nejsou.)
Můžeme tedy přistoupit k diskusi.
Jako první vystoupí poslanec Václav Jireček,
připraví se poslanec Vasil Mohorita, který
vystoupí zřejmě až po přestávce.
Poslanec Václav Jireček: Vážené
soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych se zamyslel nad obsahem
zprávy jako poslanec ČNR, KNV a jeho předseda,
člen zdravotního a sociálního výboru,
ale i jako otec rodiny, a to z pohledu, kde a v čem jsou
příčiny vedoucí až k trestné
činnosti.
Závažnost obsahu zasedání spočívá
v tom, že celá dnešní mladá generace
a převážná část i starší
generace, u které se nedostatky projevují, se už
narodila v socialistické společnosti. Jak dnes žijeme,
jaké jsou výsledky ekonomiky až po výchovu
občanů je odvislé od toho, co jsme v letech
předcházejících založili, jak
jsme dokázali realizovat opatření stranických
a státních orgánů. Výrazněji
postoupit vpřed vyžaduje kritičtější
pohled na dosahované výsledky a na výsledky
své práce, protože to, co je dobré,
má mnoho autorů a spolutvůrců, kdekdo
se k tomu hlásí, ale co je špatné, nemá
mnohdy jmenovatele nebo jedince a objektivní zdůvodnění.
V čem je tedy chyba, když nedostatky musíme
řešit na všech úrovních až
po Dopis předsednictva ÚV strany.
Člověk když se narodil, tak mu přece
sudičky nepřisoudily, že ten bude dobrý,
druhý špatný, obzvláště
v socialistické společnosti oproštěné
od antagonistických rozporů. Jesle a školka
jsou ještě téměř bezkonfliktním
výrazem hravosti, děti nevzrušuje - i když
rodiče to zajímá - jestli jeden má
svetr z mohéru, druhý z normální vlny,
nebo jestli jeden se obléká z Tuzexu nebo ze zahraničí
a druhý jen z Prioru. Základní škola
- první známky jsou prvními konflikty, někdy
se rozplývá realita s vysněnou představou
o dítěti nebo vnoučeti. Krystalizuje až
vrcholí konflikt mezi rodiči a pedagogy, končí
neúčastí rodičů na Sdružení
přátel školy a tak působíme na
ty, na které nepotřebujeme. Vytváří
se neochota a nezájem si otázky vzájemně
vysvětlit a hledat cestu nápravy. A tak z předpokládaného
idolu a autority, kterými by pedagog pro dítě
měl být, se stává málem vyvrhel
společnosti tak, jak jej mnohdy hlasitě otestují
rodiče dítěte, příbuzní
a známí, avšak mnohdy obdobně testuje
rodinu i pedagog. A tak dítě, které vyžaduje
pozornost, se dostává pod ochranu, začínáme
se mu vyhýbat, do pionýru nepatří,
nemá potřebný profil, ostatní o něho
nejeví zájem, je konfliktní, takže jsme
mu přisoudili ulici a party.
Promítněme si další vlivy na mladou
generaci. Ve Východočeském kraji je ročně
stíháno mezi 25. až 49 rokem 6000 osob pro
trestné činy a přečiny. Téměř
2000 osob se vrací z nápravně výchovných
ústavů. Je více jak 2700 rozvodů a
nelze říci, že každý rozvod je
soukromou záležitostí, ale řada je vážným
společenským problémem. Jen průzkum
u sedmi škol v Hradci Králové (u 453 tříd)
ukázal, že v každé třídě
jsou čtyři až šest dětí
z rozvedených rodin. Na MěNV v Hradci Králové
a v bytovém družstvu je 709 žádostí
o přidělení bytu, protože někdo
z rodiny se má vystěhovat na základě
soudního rozhodnutí po rozvodu manželství.
Ročně a ještě zvýhodněně
na úkor řádných čekatelů
mimo pořadník jich je uspokojeno 25 a jen 30 až
40 bytů se dostává na dalších
3000 řádných žadatelů. Čili
rozvedené rodiny a přitom léta žijící
nadále pohromadě, třeba každý
s jiným druhem nebo družkou.
Nebo průzkum u 1030 žáků středních
odborných škol a učilišť v Hradci
Králové uvádí u 12 %, že jeden
z rodičů je závislý na alkoholu. Nikoliv
oslavy svátků a narozenin, ale závislost.
21 % této mládeže se opilo již mezi 12.
až 14. rokem a 40 % mezi 15. a 16. rokem. To vše bezesporu
ovlivňuje, že jen za druhé pololetí
školního roku 1986/87 máme 608 záškoláků,
téměř 55 000 neomluvených vyučovacích
hodin, 3907 zhoršených známek z chování,
44 návrhů na ochrannou výchovu, 63 vyšetřování
Sborem národní bezpečnosti, stoupá
agresivita mládeže atd. Ročně na MěNV
a ONV v Hradci Králové je v komisi péče
o rodinu projednáváno až 870 kázeňských
přestupků. A 73 pracovníků okresních
národních výborů kraje, oddělení
péče o děti, muselo jen v roce 1986 téměř
v 15 000 případech se zúčastnit jednání
soudů a více jak ve 13 000 případů
navštívit rodinu klientů v souvislosti s problémy
dotýkajícími se přímo dětí
nebo rodičů, v jejichž rodinách děti
žijí.