Úterý 27. října 1987

Vliv alkoholu na vývoj kriminality je setrvalý a přes některá opatření působení alkoholu jako kriminogenního faktoru neklesá. Tak např. v Praze 26 % pachatelů trestných činů jednalo pod vlivem alkoholu, v Severomoravském kraji činí tento podíl 32 % a v Jihomoravském 29 %.

Průzkumy poslanců v uvedených krajích se důkladně zabývaly ochranou socialistické ekonomiky. Ve všech krajích byly přijaty na základě Dopisu předsednictva ÚV KSČ z roku 1983 resortní a souhrnná opatření proti negativním jevům. Zprávy poslanců např. z Východočeského a Severočeského kraje uvádějí, že uvedená opatření nevedla k výraznějšímu poklesu kriminality, připomínají, že je třeba provést přehodnocení dosavadních forem a metod boje s trestnou činností včetně prevence s cílem zvýšit jejich celkovou účinnost. Celkově bylo konstatováno, že opatření prokuratury a dalších orgánů činných v trestním řízení, národních výborů, orgánů hospodářského řízení i kontrolních orgánů sice přispěla k mobilizaci sil, ale v celkovém vývoji kriminality se projevila zatím jen malou měrou.

Velké nedostatky a rezervy se projevují v dodržování předpisů na úseku ochrany socialistického majetku, včetně jeho evidence, v pořádku ve skladovém hospodářství, v hospodaření s materiálem ve výrobním procesu, při stavebních a jiných pracích. Vytvářejí se tak objektivní podmínky pro plýtvání, nedovolené disponování, ničení materiálových hodnot i přímé rozkrádání. I z těchto důvodů pokládáme energické odstraňování nedostatků v organizaci hospodářské činnosti, v evidenci majetku, v nakládání s finančními a materiálními prostředky za důležitý předpoklad zásadního obratu v boji proti trestné činnosti. Na tyto skutečnosti poukazuje též návrh usnesení, který vám bude předložen.

Konzultace na krajských prokuraturách i závěry z jednání výborů upozornily na průtahy v novelizaci trestně právních předpisů. Zejména trestní zákon vyžaduje podstatné změny. Vývoj posledních dvaceti let vedl k tomu, že se okruh protiprávních jednání, která jsou trestně stíhána, příliš rozšířil. Je třeba reagovat na změny v ekonomice, zabývat se i účinností ukládaných trestů, zvláště krátkodobých nepodmíněných trestů odnětí svobody. Na jednání výborů bylo připomenuto, že nejde o to, aby za trestný čin byl uložen těžký trest, nýbrž, aby ani jeden trestný čin nezůstal neodhalen. V této souvislosti je třeba upozornit na připomínky výborů důsledně naplňovat zákonem požadovaný účel všech trestů, zejména trestu odnětí svobody. Je třeba odstranit nedostatky v diferenciaci odsouzených, důsledně se přitom řídit stupněm jejich morálního narušení i přístupem k výkonu trestu.

Kvalitu práce orgánů činných v trestním řízení lze podle našeho názoru zásadně hodnotit jen kritériem socialistické zákonnosti, důsledným respektováním procesních i hmotně právních předpisů. Kvantitativní měřítka, tzn. počet vyřízených případů může mít jen podpůrnou a orientační funkci. Z tohoto hlediska je třeba prověřit dosavadní kritéria hodnocení práce prokurátorů, ale i vyšetřovatelů a soudců. V návrhu usnesení žádáme orgány činné v trestním řízení, aby věnovaly zvýšenou pozornost rychlosti přípravného řízení, zejména odstraňovaly průtahy ve vazebních věcech, pečlivě a důsledně posuzovaly důvodnost a délku vazby. Vycházeli jsme přitom ze zásady, že vazba je výjimečné zákonné omezení práv občanů. Tyto skutečnosti jsou předmětem pozornosti některých výborů ČNR.

Boj proti trestné činnosti, prevence i postpenitenciární péče spolu těsně souvisejí a ve skutečnosti tvoří velmi složitý systém podmínek, příčin a následků. Právní řád i řada dalších opatření však takový ucelený systém ještě netvoří, chybí některé návaznosti, větší účinnost i reálnost některých právních institutů.

Některé jeho části na tomto úseku prakticky nejsou dobudovány. Celý tento úsek života společnosti, jeho negativní stránky, nemohou být řešeny pouze právními prostředky, jen v kompetenci prokuratury, soudů a Bezpečnosti. Existuje zde řada povinností, které musí plnit orgány hospodářského řízení, státní správa na úseku kultury, školství a zdravotnictví. Pokládáme za velmi užitečné, aby v tomto systému, vůbec v boji proti negativním jevům hledaly své uplatnění i společenské organizace, zejména ROH a SSM, ale i Svaz žen. Více než dosud je třeba podporovat dobrovolnou práci našich občanů, zejména na úseku prevence, ale i převýchovy především mravně narušené mládeže. Do koncepčního řešení všech těchto otázek, které by neměly být poznamenány resortním přístupem, je třeba důsledně zapojit nejen právní vědu, ale i další vědní disciplíny. Jak jsem už řekl, příprava novelizace trestního zákonodárství trvá již řadu let. Je nepochybně ke škodě věci, že dosud probíhá bez účasti příslušných vědeckých institucí a bez jakýchkoliv odborných diskusí.

Průzkumy poslanců se týkaly také ochrany životního prostředí. V roce 1986 podle našich poznatků provedly prakticky všechny krajské prokuratury i Městská prokuratura v Praze rozsáhlou prověrku stavu socialistické zákonnosti na tomto úseku. Mimo jiné bylo konstatováno, že hospodářské organizace nedůsledně zkoumají zavinění pracovníků a k uplatnění nároků na náhradu přistupují až po zákroku prokuratury. Bylo poukazováno např. na povinnost organizace uvést do provozu ve stanoveném termínu odlučovací zařízení, přičemž přes veškerou její snahu, nebyla tato akce zajištěna investičními prostředky.

Při projednávání všech těchto otázek na schůzích výborů poslanci též poukázali na nutnost reálně posuzovat možnosti uskutečňování některých vyhlašovaných opatření, např. pokud jde o čistotu vod. Na jedné straně máme náročnou právní úpravu, na druhé straně existuje často takové množství výjimek, že platné předpisy ztrácejí svůj smysl.

Jak jsem již uvedl, poslanci a výbory České národní rady měli plnou možnost všestranně se zabývat materiály, které prokuratura předložila, shromáždit poznatky ze svých volebních obvodů a projednat je na schůzích výborů s generálním prokurátorem. Z jednání výborů vyplynulo, že největší pozornost se soustřeďuje na ochranu socialistické ekonomiky před protispolečenskou činností. Poukázaly na těsnou souvislost hospodářské trestné činnosti s dodržováním plánovací, finanční, cenové, mzdové a pracovní kázně. Zdůraznily, že ochrana socialistického majetku, dodržování plánovací a rozpočtové kázně, serióznost ve vykazování hospodářských výsledků, upevňování úlohy hospodářských smluv, stejně jako boj proti nekvalitní výrobě, jsou důležitou a nemůžeme říci neopomenutelnou stránkou našeho úsilí o urychlení sociálního rozvoje. Proto také návrh usnesení konstatuje, že účinnost přijatých opatření dosud neodpovídá v plné míře potřebám rozvoje socialistické společnosti a existující stav a vývoj trestné činnosti i některé další negativní jevy ztěžují náš hospodářský, sociální a kulturní rozvoj. Doporučujeme proto také, aby změny v právním základu boje s protispolečenskou činností, zejména právní úprava hospodářské kázně a ochrany majetku v socialistickém vlastnictví organicky navazovaly na legislativní úpravy související s přestavbou hospodářského mechanismu. Právě v tom o období je naléhavé posílit odpovědnost vedoucích hospodářských pracovníků za stav socialistické zákonnosti v podnicích, se zvláštním důrazem na ochranu majetku v socialistickém vlastnictví. V uvažovaných právních úpravách je třeba organicky spojovat právní a ekonomické nástroje, šířeji využívat naše i zahraniční zkušenosti, zejména při úpravě odpovědnosti za svěřený majetek.

Poslanci se také vyslovili pro důkladnou právní úpravu komplexního systému postpenitenciární péče, která přes dlouhodobé požadavky není realizována. Např. v důsledku nedostatečného počtu sociálních kurátorů není poskytována potřebná péče všem společensky nepřizpůsobeným občanům. Trvale vysoký podíl recidivy na počtech stíhaných osob souvisí jednak s problematickou účinností celkového působení výkonu trestu odnětí svobody na odsouzené, jednak, a to v neposlední řadě, právě s nízkou účinností resocializačních opatření, zejména postpenitenciární péče, která má zabezpečit zařazení občanů do pracovního procesu i normálního života ve společnosti. Domníváme se, že právě na těchto úsecích boje s trestnou činností je zapotřebí urychleně odstranit nedostatky, některá polovičatá opatření, více studovat zahraniční zkušenosti, vyhodnocovat je, využívat výsledků vědy a racionální poznatky i zkušenosti zavádět. Nic nebrání tomu, aby některá opatření byla vyzkoušena jako experiment a teprve po jejich ověření je rozšířit do praxe.

Výbory České národní rady se zabývaly zákonností na úseku vyřizování stížností občanů. Poukázaly na to, že řada stížností je vyvolána nedostatečnou aktivitou pracovníků národních výborů a hospodářských organizací. Upozornily, že počet stížností by se podstatně snížil, kdyby byly důsledně řešeny jejich objektivní příčiny, např. nedostatek některých materiálů, náhradních dílů a stavebních kapacit. Poslanci se zabývali i vyřizováním stížností na postup a rozhodování státních orgánů. Právo občanů obracet se se svými stížnostmi na příslušné orgány je důležitou ústavní zárukou práv a svobod občanů. Návrh usnesení proto žádá generálního prokurátora, ministra vnitra, ministra spravedlnosti a předsedu Nejvyššího soudu, aby takovým podáním občanů věnovali zvýšenou pozornost. podobný úkol ukládá návrh usnesení i výborům České národní rady. Při projednávání těchto otázek bylo vysloveno stanovisko odmítající poskytovat stejnou právní ochranu i anonymním podáním. Poslanci poukázali na to, že je třeba zabránit šikanování poctivých občanů, zatímco stěžovatel je neodpovědný a nepostižitelný.

Výbory shromáždily řadu podnětů a doporučení generálnímu prokurátorovi. Jednání výborů se stala také podkladem pro návrh usnesení České národní rady. Některé připomínky byly určeny a adresovány ministerstvům, národním výborům a společenským organizacím sdruženým v Národní frontě. Návrh usnesení pamatuje na to, aby se s těmito poznatky ve výborech dále systematicky pracovalo, řešily se spolu s věcnou problematikou podle působnosti jednotlivých výborů, tzn. aby s věcnými problémy se spojovaly více než dosud i otázky zákonnosti a zdokonalování právního režimu a zdokonalování konkrétní právní úpravy.

Soudružky a soudruzi, výbory České národní rady při projednávání zprávy generálního prokurátora ČSR vyjádřily souhlas s hodnocením stavu socialistické zákonnosti v republice. Ze zprávy, z podkladů i z jednání výborů lze učinit závěr, že k zásadnímu obratu ve vývoji trestné činnosti zatím nedošlo. K pozitivním změnám dochází ve veřejném mínění, v růstu aktivity občanů, ve vytváření kritické atmosféry při posuzování negativních jevů, v úsilí státních orgánů chránit společenské a státní zřízení, práva a svobody občanů před trestnou činností.

Soudruh Gustáv Husák v nedávno publikované stati pro časopis "Otázky míru a socialismu" mj. uvedl, že i v ČSSR "se stalo nezbytným přikročit k přestavbě všech oblastí společenského života". Dále uvedl, že "přestavba společenských mechanismů je součástí celkového úsilí o zdokonalování socialistického řízení. Je spojena s bojem proti všem projevům stagnace, strnulosti a nezodpovědnosti. Je uskutečňována z iniciativy a pod vedením strany a patří v současné době k jejím nejdůležitějším úkolům".

Pokládáme za nesporné, že i v této oblasti, o které hovoříme, při uskutečňování socialistického práva, při ochraně našeho socialistického zřízení, upevňování socialistické zákonnosti, je třeba dosáhnout kvalitativních změn. Socialistická zákonnost a právní pořádek musí nejen držet krok se změnami, které se připravují v hospodářském mechanismu, v celé oblasti řízení, ale musí zvýšit své aktivní působení na společenské vztahy. Socialistické právo musí podporovat dynamiku hospodářského, sociálního a kulturního rozvoje společnosti a současně vnášet do společenských vztahů potřebnou stabilitu, řád a pořádek. Musí účinně chránit vymoženosti socialismu, vytvářet záruky práv a svobod občanů, spolehlivě regulovat všechny instituty socialistické demokracie. Je třeba proto náročně hodnotit a prověřovat účinnost přijímaných opatření, ale i jednotlivých právních úprav, i nejrůznějších mechanismů, které jsme vytvořili. Je třeba dbát o to, aby připravované právní úpravy zejména na tomto úseku měly komplexní charakter, vědecký základ, aby se nespokojovaly s dílčím, resortním přístupem k věci.

Soudružky a soudruzi, trestná činnost, přes veškerou její závažnost a nebezpečnost není ani charakteristickým, ani typickým jevem socialistické společnosti. Současně je třeba si uvědomit, že se v minulosti podceňovaly a do určité míry zjednodušovaly její příčiny, vytvářely se nepodložené představy o možnostech úplného vykořenění tohoto společenského zla. O to více klademe dnes důraz na seriózní promyšlení všech opatření na tomto úseku. Nesmíme se smiřovat s tím, že často nedokonalou organizací v té či oné oblasti společenského, hospodářského i státního života se mohou vytvářet podmínky pro vznik i nových forem protispolečenské činnosti. Státní orgány činné v trestním řízení mají mezi svými zákonnými povinnostmi i povinnost využívat iniciativy pracujících, těsně spolupracovat se společenskými organizacemi. Je to jeden z prostředků, jak odstraňovat ve státních orgánech byrokratismus a formalismus, jak prohlubovat i v těchto orgánech socialistickou demokracii. Naprostá většina našich občanů žije a pracuje poctivě a úkolem státních orgánů je chránit jejich život, zdraví, majetek, vytvářet jim dobré podmínky pro poctivou práci. Stav socialistické zákonnosti v naší společnosti je třeba hodnotit tedy nejen podle statistik o trestné činnosti, ale i podle kvality socialistického způsobu života. Její součástí je i vysoká právní kultura v rozhodování o právech a povinnostech našich občanů, v rozhodování sporů mezi občany a v uplatňování právních záruk socialistické zákonnosti i demokratismu tvorby čs. právního řádu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Mečlovi za přednesení zpravodajské zprávy.

Soudružky a soudruzi poslanci, k projednávané zprávě generálního prokurátora ČSR přijme Česká národní rada usnesení.

Doporučuji pro jeho přípravu zvolit návrhovou komisi, jejímž předsedou by byl společný zpravodaj poslanec Josef Mečl a dalšími členy poslanci Vasil Mohorita, Emilian Hamerník, Marie Sobotová a Jan Škoda.

Máte k tomuto návrhu nějaké připomínky? (Nejsou)

Kdo tedy souhlasí s předloženým návrhem na složení návrhové komise, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Návrhovou komisi jsme zvolili a prosím, aby zahájila svou práci podle pokynů soudruha Mečla.

Soudružky a soudruzi, budeme nyní pokračovat rozpravou k předložené zprávě generálního prokurátora ČSR a navazující zpravodajské zprávě.

Do diskuse se přihlásili poslanci Jireček, Mohorita, Hofman, Paslawski, Marek, Adam, Škrobánek, Onderka, Hanzlová, Koudelová, Meier, Matějka a ministr spravedlnosti ČSR soudruh Kašpar. Dále pak předseda Nejvyššího soudu ČSR soudruh Kejzlar a hlavní arbitr ČSR soudruh Krpata. Předpokládám, že budeme všichni souhlasit, aby v rozpravě vystoupili. Není námitek? (Nejsou.)

Můžeme tedy přistoupit k diskusi.

Jako první vystoupí poslanec Václav Jireček, připraví se poslanec Vasil Mohorita, který vystoupí zřejmě až po přestávce.

Poslanec Václav Jireček: Vážené soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych se zamyslel nad obsahem zprávy jako poslanec ČNR, KNV a jeho předseda, člen zdravotního a sociálního výboru, ale i jako otec rodiny, a to z pohledu, kde a v čem jsou příčiny vedoucí až k trestné činnosti.

Závažnost obsahu zasedání spočívá v tom, že celá dnešní mladá generace a převážná část i starší generace, u které se nedostatky projevují, se už narodila v socialistické společnosti. Jak dnes žijeme, jaké jsou výsledky ekonomiky až po výchovu občanů je odvislé od toho, co jsme v letech předcházejících založili, jak jsme dokázali realizovat opatření stranických a státních orgánů. Výrazněji postoupit vpřed vyžaduje kritičtější pohled na dosahované výsledky a na výsledky své práce, protože to, co je dobré, má mnoho autorů a spolutvůrců, kdekdo se k tomu hlásí, ale co je špatné, nemá mnohdy jmenovatele nebo jedince a objektivní zdůvodnění. V čem je tedy chyba, když nedostatky musíme řešit na všech úrovních až po Dopis předsednictva ÚV strany.

Člověk když se narodil, tak mu přece sudičky nepřisoudily, že ten bude dobrý, druhý špatný, obzvláště v socialistické společnosti oproštěné od antagonistických rozporů. Jesle a školka jsou ještě téměř bezkonfliktním výrazem hravosti, děti nevzrušuje - i když rodiče to zajímá - jestli jeden má svetr z mohéru, druhý z normální vlny, nebo jestli jeden se obléká z Tuzexu nebo ze zahraničí a druhý jen z Prioru. Základní škola - první známky jsou prvními konflikty, někdy se rozplývá realita s vysněnou představou o dítěti nebo vnoučeti. Krystalizuje až vrcholí konflikt mezi rodiči a pedagogy, končí neúčastí rodičů na Sdružení přátel školy a tak působíme na ty, na které nepotřebujeme. Vytváří se neochota a nezájem si otázky vzájemně vysvětlit a hledat cestu nápravy. A tak z předpokládaného idolu a autority, kterými by pedagog pro dítě měl být, se stává málem vyvrhel společnosti tak, jak jej mnohdy hlasitě otestují rodiče dítěte, příbuzní a známí, avšak mnohdy obdobně testuje rodinu i pedagog. A tak dítě, které vyžaduje pozornost, se dostává pod ochranu, začínáme se mu vyhýbat, do pionýru nepatří, nemá potřebný profil, ostatní o něho nejeví zájem, je konfliktní, takže jsme mu přisoudili ulici a party.

Promítněme si další vlivy na mladou generaci. Ve Východočeském kraji je ročně stíháno mezi 25. až 49 rokem 6000 osob pro trestné činy a přečiny. Téměř 2000 osob se vrací z nápravně výchovných ústavů. Je více jak 2700 rozvodů a nelze říci, že každý rozvod je soukromou záležitostí, ale řada je vážným společenským problémem. Jen průzkum u sedmi škol v Hradci Králové (u 453 tříd) ukázal, že v každé třídě jsou čtyři až šest dětí z rozvedených rodin. Na MěNV v Hradci Králové a v bytovém družstvu je 709 žádostí o přidělení bytu, protože někdo z rodiny se má vystěhovat na základě soudního rozhodnutí po rozvodu manželství. Ročně a ještě zvýhodněně na úkor řádných čekatelů mimo pořadník jich je uspokojeno 25 a jen 30 až 40 bytů se dostává na dalších 3000 řádných žadatelů. Čili rozvedené rodiny a přitom léta žijící nadále pohromadě, třeba každý s jiným druhem nebo družkou.

Nebo průzkum u 1030 žáků středních odborných škol a učilišť v Hradci Králové uvádí u 12 %, že jeden z rodičů je závislý na alkoholu. Nikoliv oslavy svátků a narozenin, ale závislost. 21 % této mládeže se opilo již mezi 12. až 14. rokem a 40 % mezi 15. a 16. rokem. To vše bezesporu ovlivňuje, že jen za druhé pololetí školního roku 1986/87 máme 608 záškoláků, téměř 55 000 neomluvených vyučovacích hodin, 3907 zhoršených známek z chování, 44 návrhů na ochrannou výchovu, 63 vyšetřování Sborem národní bezpečnosti, stoupá agresivita mládeže atd. Ročně na MěNV a ONV v Hradci Králové je v komisi péče o rodinu projednáváno až 870 kázeňských přestupků. A 73 pracovníků okresních národních výborů kraje, oddělení péče o děti, muselo jen v roce 1986 téměř v 15 000 případech se zúčastnit jednání soudů a více jak ve 13 000 případů navštívit rodinu klientů v souvislosti s problémy dotýkajícími se přímo dětí nebo rodičů, v jejichž rodinách děti žijí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP