Předseda České národní rady
Josef Kempný, místopředsedové
České národní rady Milan Vondruška,
Marie Jarošová, Oldřich Burský
a Josef Kaňa.
Členové vlády České socialistické
republiky, předseda vlády Ladislav Adamec,
místopředsedové vlády Jaroslav Tlapák,
Zdeněk Krč, Zdeněk Horčík
a Rudolf Hegenbart, ministr financí Jiří
Nikodým, ministryně práce a sociálních
věcí Nasťa Baumruková, ministr
školství Karel Juliš, ministr kultury
Milan Klusák, ministr zdravotnictví Jaroslav
Prokopec, ministr spravedlnosti Antonín Kašpar,
ministr vnitra Josef Jung, ministr průmyslu Petr
Hojer, ministr stavebnictví Jaroslav Vávra,
ministr zemědělství a výživy
Ondřej Vaněk, ministr lesního a vodního
hospodářství František Kalina,
ministr obchodu Josef Ráb, ministr - předseda
Výboru lidové kontroly Jan Motl, ministři
Karel Löbl a Vladimír Šimek.
177 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny.
Předseda ČNR Josef Kempný: Vážené
soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, vážení
hosté, zahajuji 7. schůzi České národní
rady a všechny vás srdečně vítám.
Dovolte mi, abych mezi námi srdečně uvítal
vládu České socialistické republiky
v čele s jejím předsedou, členem předsednictva
ÚV KSČ soudruhem Ladislavem Adamcem.
Vítám vedoucího odboru právní
politiky oddělení státní administrativy
ÚV KSČ soudruha Josefa Marka.
Vítám mezi námi krajské prokurátory,
kteří s námi spolupracovali na uskutečnění
besed poslanců k socialistické zákonnosti,
vítám představitele ústředních
orgánů, zástupce soudů, prokuratury,
Sboru národní bezpečnosti, státní
arbitráže a všechny ostatní hosty.
Soudružky a soudruzi, předsednictvo České
národní rady stanovilo návrh pořadu,
který vám byl předložen na pozvánce
pro dnešní schůzi. Je to:
I. Zpráva generálního prokurátora
České socialistické republiky o stavu socialistické
zákonnosti
II. Návrh ústavně právního
výboru České národní rady na
zproštění některých soudců
z povolání soudcovské funkce - sněmovní
tisk č. 43
III. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty České
socialistické republiky na volbu některých
soudců z povolání k soudům České
socialistické republiky - sněmovní tisk č.
44
IV. Zpráva předsedy České národní
rady o činnosti předsednictva České
národní rady za dobu od 30. června do 27.
října 1987 - sněmovní tisk č.
45.
Soudružky a soudruzi poslanci, máte k tomuto návrhu
pořadu nějaké připomínky? Nejsou.
Zjišťuji, že ve schůzi je přítomno
168 poslanců a že Česká národní
rada je schopna se usnášet.
Kdo tedy souhlasí s navrženým pořadem,
jak je uveden na pozvánce, ať zvedne ruku! (Hlasuje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím je pořad dnešní schůze
schválen.
Můžeme přistoupit k projednání
prvního bodu pořadu schůze, který
je
Zprávu odůvodní generální prokurátor
České socialistické republiky soudruh Jaroslav
Krupauer, kterého prosím o slovo.
Generální prokurátor ČSR Jaroslav
Krupauer: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, v souladu
se svou ústavní odpovědností jsem
předložil nejvyššímu zastupitelskému
sboru republiky zprávu o stavu socialistické zákonnosti
v České socialistické republice.
K projednávání této zprávy
v plénu České národní rady
dochází ve dnech, kdy vrcholí diskuse o návrzích
zákona o státním podniku, o zemědělském
družstevnictví a o výrobním, spotřebním
a bytovém družstevnictví, a kdy pozornost naší
veřejnosti je soustředěna na otázky
účinnějšího řízení
národního hospodářství. Jsem
však přesvědčen, že tato časová
souvislost neoslabuje, ale spíše zdůrazňuje
aktuálnost a význam dodržování
socialistické zákonnosti.
K přestavbě ve všech sférách
života jsme přistoupili pod vedením KSČ
v zájmu zvýšení účinnosti
celého socialistického společenského
systému. Přestavba se projevuje především
v úsilí o urychlení sociálního
a ekonomického rozvoje. Jde v ní zejména
o vytvoření spolehlivého a účinného
mechanismu socialistické ekonomiky, ale současně
vyžaduje neustálé rozšiřování
účasti pracujících na řízení
a rozvoj jejich tvůrčí aktivity, rozvoj socialistické
samosprávy, všestranné zdokonalování
socialistické demokracie.
Rozvoj socialistické demokracie nelze nijak zaměňovat
s projevy neodpovědnosti, svévole a anarchie. Jeho
charakteristickým rysem je organické spojování
samostatnosti a odpovědnosti, dobrovolnosti a kázně,
vyvážené uplatňování práv
a povinností.
Socialistická demokracie má výrazně
třídní charakter. Občanských
práv a svobod nelze zneužívat k oslabování
a podrývání moci pracujících,
k útokům proti socialistickému společenského
řádu. Socialistickou demokracii lze rozvíjet
pouze jediným směrem - směrem dalšího
posilování socialismu.
Důležitou součástí zdokonalování
socialistické demokracie je upevňování
zákonnosti. Požadavek dodržování
zákonnosti všemi orgány a organizacemi i jednotlivými
občany je výrazem rovnosti všech před
zákonem, je zárukou, že každý,
kdo porušil zájmy socialistické společnosti
chráněné zákonem, bude volán
k odpovědnosti, ale také, že nikdo bezdůvodně
nebude omezován ve svých právech zaručených
zákonem. Důsledné uplatňování
socialistického právního řádu,
ochrana společenského zřízení
i práv a svobod občanů, energický
boj proti porušování socialistické zákonnosti,
patří k nejvyšším zásadám
socialistické demokracie.
Cílevědomá právní výchova
občanů přispívá k uvědomělému
uplatňování jejich práv a povinností,
ke zvýšení jejich zájmu na dodržování
občanské a pracovní kázně a
k posílení vysoké organizovanosti ve výrobě
a veškerém společenském životě,
k aktivní účasti na zabezpečování
veřejného pořádku, na přísném
a neochvějném dodržování socialistického
právního řádu, k posílení
právního vědomí všech občanů
socialistického Československa.
V průběhu socialistické výstavby je
posilování zákonnosti objektivně zákonité.
Tato zákonitost ale nepůsobí automaticky,
potřebuje aktivní a cílevědomou podporu
komunistické strany, socialistického státu,
všech ostatních subjektů našeho politického
systému.
Pod vedením KSČ orgány socialistického
státu soustavně dbají o upevňování
zákonnosti, o důsledné zabezpečování
práv a oprávněných zájmů
našich občanů, o přísné
respektování zásad sociální
spravedlnosti. Postupně jsou realizována opatření
k posílení boje proti neoprávněnému
obohacování i proti dalším formám
porušování zákonnosti, za upevnění
pracovní, hospodářské a technologické
kázně, proti zkreslování výkazů
a falšování plnění plánu,
za celkové upevnění právních
základů života státu a společnosti.
Taková opatření, jaká byla přijata
k uplatňování zásad Dopisu PÚV
KSČ a k dodržování odpovídajících
usnesení vlády proti bezpracným příjmům,
nebo opatření k zabezpečení jakosti
produkce průmyslových výrobků, se
setkávají s pochopením a podporou našich
občanů.
Ale i přes přijímaná opatření
se stav zákonnosti v ČSR výrazněji
nezlepšil, podstatněji neklesá počet
porušení zákona, ať jde o páchání
trestné činnosti, o porušování
předpisů o správě a evidenci majetku
v socialistickém vlastnictví anebo o porušování
předpisů pracovního práva, zákona
o hospodaření s byty, správního řízení
nebo jiných norem, zejména pokud se týkají
zájmů a práv občanů. Právě
tato stagnace musí být důvodem ke zvýšení
aktivity v boji proti všem případům
porušení socialistické zákonnosti.
Smysl projednávání zprávy v nejvyšším
zastupitelském orgánu republiky proto vidím
v tom, abychom do vědomí naší společnosti
prosadili přesvědčení, že důsledné
dodržování socialistického právního
řádu je nezbytným předpokladem normálního
fungování socialistického politického
systému a rozvoje socialistické demokracie. Stejně
tak je třeba upevnit vědomí, že jakékoli
porušení zákona je v rozporu se zájmy
socialistické společnosti, že je neslučitelné
se socialistickým způsobem života a že
proti němu je nezbytné nekompromisně bojovat.
Tyto požadavky jsou v plném souladu se směrnicí
XVII. sjezdu KSČ vyjádřenou slovy: "Třeba
přísně dbát o upevňování
socialistické zákonnosti a větší
důraz položit i na prohlubování právního
vědomí občanů."
Zpráva o stavu socialistické zákonnosti,
která vám, soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, byla předložena, není a nemůže
být vyčerpávajícím výčtem
poznatků ze všech úseků československého
právního řádu. To by ostavně
přesahovalo možnosti prokuratury, ale i každého
jiného státního orgánu.
V souladu se základní orientací prokurátorského
dozoru v současné době soustřeďujeme
pozornost na společensky zvlášť významné
úseky života, popř. tam, kde porušování
zákonnosti je mimořádně rozsáhlé.
Proto je trvalá pozornost prokuratury zaměřena
především na boj proti kriminalitě,
jejím hlavním příčinám
a podmínkám, které umožňují
její páchání.
Soustavnou pozornost jsme věnovali posilování
ochrany majetku v socialistickém vlastnictví a upevňování
zákonnosti a disciplíny v národním
hospodářství. Hledali jsme účinnější
formy postihu případů neoprávněného
obohacování a odnímání nezákonného
majetkového prospěchu při realizaci záměrů
vyjádřených v Dopisu předsednictva
ÚV KSČ k prohloubení účinnosti
boje proti porušování zásad socialistické
zákonnosti, morálky a disciplíny z února
1983.
Mnoho úsilí jsme vynaložili na upevňování
zákonnosti ve státní správě,
zejména v rozhodovací činnosti národních
výborů.
Velmi náročným úkolem je pro nás
důslednější ochrana zákonných
práv občanů.
Domnívám se, že zejména tyto otázky
by do budoucna měly být předmětem
zvýšené pozornosti při výkonu
prokurátorského dozoru v ČSR, protože
jejich úspěšné řešení
znamená nepochybný přínos k dosažení
celospolečenských záměrů.
Nevyhnutelnost urychlit rozvoj naší společnosti,
podstatě zvýšit výkonnost a efektivnost
národního hospodářství je klíčovou
otázkou současné etapy vývoje. Proto
je nutné důrazně postupovat proti všem
negativním jevům, které narušují
toto úsilí, zvláště uplatnění
principu sociální spravedlnosti vyjádřeného
v zásadě "každému podle jeho práce".
Jde o velmi početné případy rozkrádání,
četné spekulační tendence a další
formy trestné činnosti proti socialistické
ekonomice, snahy o nejrůznější neoprávněné
a bezpracné příjmy a zjevné příživnictví.
Opětovně se setkáváme s případy
porušování státní, plánovací
technologické a smluvní disciplíny, s projevy
lokálního patriotismu a resortnictví. Analýza
příčin odhalených případů
ukazuje, že jejich kořeny jsou v nízké
úrovni kázně a pořádku, v nedostatečné
odpovědnosti některých hospodářských
pracovníků a v nedostatečné kontrole
jejich práce.
Přísně a nekompromisně reagovat na
všechny negativní jevy bránící
plnému uplatnění zásady sociální
spravedlnosti, to je nejzjevnější příspěvek
prokuratury k urychlení sociálního a ekonomického
rozvoje společnosti
V této souvislosti nabyl zvláštního
významu Dopis PÚV KSČ z února 1983.
Zápas proti negativním jevům, snahám
o bezpracné příjmy a obohacování,
Proti korupci a zneužívání funkcí,
za důsledné respektování a dodržování
zásad socialistické morálky a zákonnosti
patří proto trvale mezi důležité
úkoly orgánů prokuratury v ČSR.
Prokuratura v uplynulém období zaměřila
pozornost na důsledné odhalování všech
případů trestné činnosti proti
socialistické ekonomice, spravedlivý postih jejich
nositelů, úplné odnětí nezákonného
prospěchu i na otevřené pranýřování
takových negativních jevů. K ochraně
ekonomiky je využíváno všech zákonných
oprávnění prokuratury, tedy vedle trestního
stíhání i prostředků všeobecného
i občanskosoudního dozoru. Např. návrhy
prokurátora v občanskosoudním řízení
na náhradu škody za socialistickou organizaci, která
je nečinná, jsou nejen účinným
nástrojem ochrany ekonomiky, ale také výchovným
prostředkem, který názorně ukazuje
nesprávný vztah vedoucích hospodářských
pracovníků k ochraně socialistického
majetku.
I mimo trestní řízení je pozornost
prokuratury soustředěna na důsledný
postih majetku získaného z nepoctivých zdrojů
a neoprávněného majetkového prospěchu.
Skutečnost, že za léta 1984 až 1986 byla
navržena na připadnutí státu částka
52 757 000 Kčs, svědčí o nekompromisním
přístupu prokuratury k uplatňování
zásady, že porušováním zákona
se nikdo nesmí obohacovat a že neoprávněný
majetkový prospěch musí být důsledně
odnímán.
Ve všeobecném dozoru prokuratura v ČSR provedla
během uplynulého období několik tisíc
prověrek stavu zákonnosti při ochraně
socialistické ekonomiky, při dodržování
předpisů o ochraně životního
prostředí a pracovní kázně.
V naprosté většině prověrek byly
zjištěny závažné nedostatky. Porušování
právních předpisů ze strany organizací
a nedostatečná kázeň a odpovědnost
pracovníků, včetně některých
vedoucích hospodářských pracovníků,
vede ke vzniku značných hmotných škod
na majetku v socialistickém vlastnictví i k těžko
odčinitelným škodám morálním
a politickým.
Trvale je zjišťováno nedostatečné
zabezpečení a ochrana národního majetku,
jeho nedostatečná evidence a inventarizace, značné
škody vznikají i v důsledku nekvalitní
výroby. Orgány vnitřní kontroly nezjišťují
důsledně příčiny a osoby odpovědné
za jejich vznik a trvání nedostatků, nedůsledně
je vyvozována odpovědnost za zjištěné
závady, podniková kontrola se jen v malé
míře podílí na odhalování
trestné činnosti v organizacích. K překonání
tohoto nepříznivého stavu prokuratura bude
rozvíjet součinnost zejména s vnějšími
kontrolními a inspekčními orgány,
jmenovitě VLK a finančními správami,
protože při provádění společných
prověrek se vytvářejí mnohem účinnější
předpoklady pro odhalení nedostatků, jejich
příčin i pro zjištění
osob za ně odpovědných.
Cílem prokurátorského dozoru při ochraně
ekonomiky je dosáhnout, aby především
sami odpovědní hospodářští
pracovníci ve vlastní činnosti i při
řízení podřízených organizací
náročně zabezpečovali dodržování
socialistické zákonnosti, činili opatření
k odstraňování příčin
jejího porušování a aby dbali o uplatnění
odpovídající zákonné odpovědnosti.
Se stejným cílem rozvíjí prokuratura
intenzívní dozor nad dodržováním
zákonnosti výkonu státní správy,
zejména národními výbory. V předložené
zprávě se poukazuje na případy porušování
právních předpisů v rozhodovací
činnosti národních výborů ve
stavebním řízení. K porušování
právních předpisů obdobně dochází
při ochraně veřejného pořádku,
hospodaření s byty nebo v regresním řízení,
obdobné nedostatky se vyskytují při výkonu
státní správy na úseku kultury, školství,
obchodu nebo při povolování služeb poskytovaných
občany.
Příčiny opakovaného porušování
zákonnosti lze jen zčásti spatřovat
ve složitosti a rozsahu platných právních
předpisů. Nižší znalost právních
předpisů se projevuje zejména u místních
národních výborů, a to i v důsledku
obměny funkcionářského aktivu. Pracovníkům
správních orgánů však někdy
chybí předpoklad pro samostatné uplatňování
zákonů, vžilo se vydávání
zákonů, jejichž četnost je oprávněně
kritizována jako příčina složitosti
právního řádu a omezování
iniciativy.
Významnou příčinou porušování
zákonnosti je i nedostatečný výkon
kontrolní činnosti orgány státní
správy, ať se jedná o zmíněný
státní stavební dohled, či minimální
kontrolu plnění povinností při hospodaření
se zemědělským a lesním půdním
fondem, plnění opatření stanovených
rozhodnutími vodohospodářských orgánů
apod.
K odstranění zjišťovaných nedostatků
prokuratura nejen ukazuje na porušování právních
předpisů, ale také poskytuje pomoc národním
výborům, zejména nižších
stupňů, např. při výchově
jejich pracovníků.
Prokurátorský dozor je zaměřen zvýšenou
měrou na výkon řídící,
kontrolní a metodické činnosti nadřízených
orgánů státní správy. Prokuratura
přispívá i ke zlepšování
kvality právních předpisů a ke snižování
administrativní náročnosti v práci
národních výborů.